Dell Laptop aankoop check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-07 09:58
Morgenochtend heb ik gepland om een tweedehands laptop te gaan kopen op marktplaats welke bedoeld is voor onze dochter als studie laptop. Het betreft om specifiek te zijn een: Dell latitude 7430 i7 1265u 512gb 32gb waarbij vPro is geactiveerd (wat dat ook voor voordeel heeft).

Vanuit school waren enkele eisen aan de laptop. Zo zou hij niet groter dan 14" mogen zijn, moest minimaal Windows 11 draaien, 256gb opslag hebben en 8gb werkgeheugen. Hier voldoet deze laptop ruimschoots aan. Ik wil liever wat beter in de specs zitten aangezien ze er de komende 6 jaar mee vooruit mag.

Ik heb zelf alleen vooral ervaring met desktops voor onszelf en dit wordt de eerste laptop. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze tweedehands laptop. De prijs is volgens mij best oke, ik heb al gecheckt of hij niet bekend is bij heling etc maar het gaat mij vooral of ik goed kan beoordelen of hij in orde is, werkt naar behoren etc wat ik allemaal niet met het blote oog kan zien.

Hebben jullie tips voor me?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MJV

Ik koop al jaren tweedehands Dell-laptops voor mezelf, en nooit problemen mee gehad. Je kunt nog even kijken of er nog garantie op zit, en/of wat het kost om dat eventueel te verlengen.

Qua specificaties meer dan voldoende.

Controleer wel in de BIOS (herhaaldelijk F2 drukken tijdens opstarten), hoe de gezondheid van de batterij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Goed om te horen. Hoe zie ik de batterij status in de bios? Is dat een percentage of wat is de parameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MJV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:03
MJV schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:46:
Controleer wel in de BIOS (herhaaldelijk F2 drukken tijdens opstarten), hoe de gezondheid van de batterij is.
Heel belangrijk punt inderdaad, ook kan je meteen kijken of deze eventueel eenvoudig is te vervangen.
Google: Dell latitude 7430 battery replacement
Kan je ook meteen zien of er geen bios wachtwoord op zit.

Let ook op de aansluitpoorten (USB-C!) poorten in orde zijn.

Hier worden ook nog wat aandachtspunten opgenoemd.

Salem Techsperts: Buying a Used Laptop: An Experts Guide on What to Check, Where to Buy, and What Models are Best

Embedden werkt niet hier weer niet bij.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NsTobnTfsYw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:37
Voordeel van de Latitude serie is dat er werkelijk enorm veel onderdelen beschikbaar zijn. Dus op enig moment een batterij of een toetsenbord vervangen stelt dan niet zo veel voor.
Stel hem voor je dochter wel een beetje zuinig in, een i7 kan best wel wat verstoken, ook al zit die in een laptop.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden. Hier heb ik echt wat aan.

Ik heb nog gezocht hoe oud deze laptop zou moeten zijn maar kan er zo geen productie jaar uit halen. Is dat overigens van belang? Zijn laptops sneller 'obsolete' met de jaren of tellen juist vooral de specificaties?

Geen idee of de specificaties ook zorgen wat de tweedehands prijs zou moeten zijn of de leeftijd.
Wat zouden jullie een dergelijke laptop nu nog waard vinden tweedehands? Op de site van Dell staat hij nog met deze specs voor €2183 link

@Skynett wat bedoel je met verstoken? Qua stroomverbruik zuiniger instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:43
@Pont Max ik zie er een in leiderdorp staan.

- Laat je niet gekmaken met die zelfgemaakt screenshots van 'nieuw-prijzen'.
- verkoper 'pas' 3mnd op MP
- vorige review was ook een laptop ik ruik een patroon. Hoeft niets mis mee te zijn maar maakt mij wel extra voorzichtig
- laptop ziet er goed uit
- ik zie geen service tag. Even de service tag vragen en controleren op dell.com/support. Dan kan je echt zien wat de originele configuratie was en of er iets aan veranderd is. Ook kan je daar de leeftijd aan afleiden en de garantie en support nog zien.
Dit HOEFT NIET per se aan te geven hoe "oud" een accu is, laptop kan theoretisch een jaar op de plank gelegen hebben. Tegenwoordig zal dat niet vaak meer voorkomen, maar het kan.

je vraag er natuurlijk niet om maar ik vind het super duper overkill voor middelbare school. Ik vind dat daar een hele grote kans is dat er per-ongelijk iets kapot gaat. ik zou om de 2 jaar een nieuwe-2dehands kopen voor 300e ipv 1x een van 2000. my 2 cents. ( ik type dit van een 7330, i7 32gb voor 300e :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:03
Skynett schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:02:
Stel hem voor je dochter wel een beetje zuinig in, een i7 kan best wel wat verstoken, ook al zit die in een laptop.
Je kan de CPU wat "temmen" door het energiegebruik/boosten wat te passen.

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@sjorsjuhmaniac dat was mij ook al opgevallen. Heb er dus nog maar even naar gevraagd en de service tag is niet aanwezig want ze is heeft de laptop ook tweedehands gekocht.

Verder is de verkoper heel beleefd en vriendelijk in de communicatie. Overkill was ook enigzins mijn bedoeling om lang zat mee te kunnen zonder dat de specs tekort gaan schieten. Maar nu je zegt dat je een andere hebt die ook voldoet voor de helft zet me wel aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de school (gezien 6 jaar ermee moeten ga ik even van middelbaar onderwijs uit) een laptop verplicht stelt, is bij middelbaar onderwijs de school verplicht te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@CH4OS dat doen ze ook, in de vorm van een soort lease plan. Alleen dat kost €25 per maand, of als je meteen voor zes jaar vastlegt wat minder. Dan schaf ik liever zelf een laptop aan en beheer die zelf.
Gaat inderdaad over VO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

https://www.rijksoverheid...0dat%20niet%20verplichten.

Men mag dus een bijdrage vragen, maar die hoef je niet te accepteren. Maar in principe is de school dus verplicht lesmateriaal te geven, zodat élk kind volledig kan deelnemen aan de les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@CH4OS dank je wel. Wist ik helemaal niet. Denk niet dat ik er gebruik van gaan maken want ze mag ook wat digitaal vaardiger worden en heeft tot op heden nog nooit met een desktop of laptop gewerkt. (En anders wordt het ook nooit een tweaker ;) ). Maar goed dat je het aangeeft.

@sjorsjuhmaniac je reactie en tips heeft me mede doen besluiten, gecombineerd met de antwoorden die ik nu nog heb gehad van o.a. de verkoper, om deze specifieke laptop toch maar niet aan te schaffen.
Dat betekent dat ik dus nog verder mag gaan zoeken. Mocht jij een soortgelijke laptop weten te staan die jij hebt hoor ik het graag.

Had namelijk ook al naar refurbished gekeken maar die zijn toch aanzienlijk duurder. Nu vind ik een tweedehands laptop kopen niet zo'n probleem, maar dan wel van een betrouwbare partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Refurbished heeft vaak wel weer een garantieperiode, waar tweedehands via Marktplaats of V&A alhier dat niet hebben. Geeft dus wel een extra stukje zekerheid.

Hou echter ook wel rekening met veranderend gebruik en eisen aan een laptop gedurende de schoolperiode. Software dat gebruikt wordt zal veranderen en vast ook meer eisen van de laptop. Een keer een laptop kopen voor zes jaar is dan denk ik wel iets té optimistisch, ook zakelijke laptops zijn tegenwoordig met vijf jaar afgeschreven). Techniek veranderd ook, dus wellicht betere optie om wat goedkoper te zitten en over 3 jaar te vervangen? Lijkt mij iets realistischer.

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
service tag zit ook altijd in de bios / uefi bij Dell.. kan je ook nog indien er een stikker aanwezig is kijken of deze matchen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ook dank voor deze aanvullingen weer. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het beter is om iets vaker een tweedehandse te kopen voor wat minder maar wel steeds betere specs. Hoewel de eisen van VO ook wel meevallen. Vooral de 'ongelukjes' die ermee kunnen gebeuren lijken me een goed argument voor deze aanpak.

In hoe verre is de service tag met originele configuratie van belang voor een goed werkende laptop? Als je bijv wat geheugen bijprikt, maakt dat de laptop toch niet minder goed toch? Natuurlijk wel een teken om te controleren hoe het gedaan is en wat er veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Goede beslissing imho (y)

Service tag is dus erg handig om de echte configuratie te controleren. Geen gedoe met “typefouten “ en mensen die geen tweaker zijn en je anders een paar keer om specifieke informatie moet vragen. Tevens valt dan op als ze bv een touchscreen voor gewoon hebben vervangen. 2e belangrijke voor mij is de indicatie van de leeftijd.

Iedere laptop heeft een service tag. Die in Leiderdorp (deze ) heeft de tag in het witte blokje op de sticker onder op de laptop staan met de aanduiding “st:”

Maar zoals al opgemerkt staat hij altijd in de bios.

Een goede deal is MP in de gaten houden en geen haast hebben met aanschaffen. I.v.m. met familie /vrienden/sportclubs kocht ik meestal toch zo’n 4 laptops per jaar en had ik 2 specifieke accounts op MP waar ik goede ervaringen mee had maar die zijn gestopt. Ik ben op dit moment een account in de buurt van Roermond aan het volgen. Zie daar veel spullen voorbij komen met redelijke prijzen. Een kijken of die ook latitude heeft

[ Voor 14% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ps geheugen bijprikken in de 7330 gaat niet meer. Dat zit gesoldeerd op het moederbord. Kies daarom goed je ram, valt dus niet te upgraden. Ik neem aan dat dat bij de 7430 ook is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik zou zoiets nemen. 13e gen, gaat nog jaren mee. Sodimm bijprikken en gaan. Evt SSD vervangen, kost ook helemaal niets meer.

v&a aangeboden: Dell Latitude 3540 - 13e gen i5 - 8GB - 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dank voor je tip @Skynett en een goed idee.
Heb even gekeken en deze lijkt bijna perfect te passen, bijna. Mocht namelijk maar max 14" zijn. Geen idee waarom.

Heb de specificaties nog even opgezocht die de school geeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrFGN57Lu5ckcsyPbMY8E4fLt9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lfHIPg0scE8xDCIXFcVx4W7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ja, maar die ene inch maakt ook niet zo veel meer uit. En je hebt een nummeriek deel bij je toetsenbord.
Met gebruikt moet je het soms doen met wat er langskomt. Dit zijn de zakelijke modellen, en daar komt 15" gewoon heel veel voor. Anders gewoon nog even wachten, dan heb je ook weer een beter beeld van het aanbod, en kan je zelf steeds beter bepalen of iets een goede aankoop is.

Wat ik persoonlijk fijne opties vind zijn verlicht toetsenbord en Hello camera. Soms zit dat er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Pont Max schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:09:
Dank voor je tip @Skynett en een goed idee.
Heb even gekeken en deze lijkt bijna perfect te passen, bijna. Mocht namelijk maar max 14" zijn. Geen idee waarom.

Heb de specificaties nog even opgezocht die de school geeft
[Afbeelding]
14” zal wel met het bureau/zicht op de leraar te maken hebben.
Pagina: 1