Ventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-06 20:58
Hoi

Ik heb een eigenaardig probleem dat ieder jaar tijdens de warme dagen opduikt. Op mijn slaapkamer heb ik een mobiele airco zonder afvoerslang en een gewone torenventilator. Ze staan elks aan een kant van de slaapkamer. Beiden staan op de hoogste stand te draaien. Nu heb ik ook een digitale temperatuurmeter. Na een uur dat beide apparaten hebben staan blazen, zie ik dat de temperatuur gestegen is met een graad ipv dezelfde temperatuur of lager. De mobiele staat voor het raam. Vroeger ijsblokjes voor de ventilator gezet geen resultaat. Ik weet dat een ventilator lucht verplaatst, maar dit vind ik toch wel raar. Raam dichthouden geeft hetzelfde behalve dat het Dan enorm benauwd is. Het is een oud huis. Rolluik voor het raam en voor 80% naar beneden. Dak is pas geisoleerd, muur niet (wel een witte muur). Ik heb met mijn huisgenoot hier al ontelbare discussies over gehad en wil mij niet geloven dat het warmer wordt. Ze wil niet zien op de meter want dat ding is volgens haar onzin.
Heeft iemand van jullie tips, een verklaring?
...

Beste antwoord (via rainbowniagara op 13-06-2025 20:58)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een airco kan niet echt koelen, maar verplaatst warmte. Net zoals een koelkast de kamer opwarmt door het binnen de koelkast kouder te maken, maakt een airco zonder afvoer de kamer ook warmer. Zonder afvoer wordt het nooit koeler met een airco. Als je dus geen afvoerslang hebt ben je de kamer alleen maar warmer aan het maken door het vermogen wat de airco verbruikt.

Edit: Een ventilator koelt trouwens helemaal niet. De luchtstroom voelt koel aan, maar de kamertemp veranderd niets.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 13-06-2025 20:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dus je hebt een airco zonder afvoer van warme lucht naar buiten?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou eens kijken hoe een airco werkt, want nogal wiedes dat het warmer wordt, als je de warme uitvoer niet afvoert naar buiten de ruimte. Inderdaad, als je die lucht gewoon dezelfde ruimte inblaast, zal het per saldo warmer worden, omdat de electronica ook warmte afgeeft.

Plus je bent gewoon stroom aan het verbruiken voor niks.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een airco kan niet echt koelen, maar verplaatst warmte. Net zoals een koelkast de kamer opwarmt door het binnen de koelkast kouder te maken, maakt een airco zonder afvoer de kamer ook warmer. Zonder afvoer wordt het nooit koeler met een airco. Als je dus geen afvoerslang hebt ben je de kamer alleen maar warmer aan het maken door het vermogen wat de airco verbruikt.

Edit: Een ventilator koelt trouwens helemaal niet. De luchtstroom voelt koel aan, maar de kamertemp veranderd niets.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 13-06-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
en dan nog, als je al zou afvoeren werkt het nog nauwelijks, er wordt doordat je afvoert van elders weer luchtaangevoert die net zo warm is als de lucht die je wegblaast.
Ergo, je kan dus net zo goed allen de ventilator gebruiken en denken dat het daar kouder van wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:16:
en dan nog, als je al zou afvoeren werkt het nog nauwelijks, er wordt doordat je afvoert van elders weer luchtaangevoert die net zo warm is als de lucht die je wegblaast.
Ergo, je kan dus net zo goed allen de ventilator gebruiken en denken dat het daar kouder van wordt.
Nou ja op zich met een mobiele airco kun je het wel kouder en droger maken.
Rendement is wel ruk omdat je inderdaad ook weer warme lucht binnenzuigt.
Wij hebben het er ook een paar jaar mee gered.
Schijtherrie en enorm verbruik maar wel iets koelere en drogere lucht op de slaapkamer.

Nu hebben we al een paar jaar een split.
Verbruik een stuk lager.
Kan een stuk beter en lager koelen.
En nagenoeg stil.

Maar ja dat moet ook maar net allemaal kunnen met zo'n buitenunit erbij.

Maar een mobiele airco zonder afvoer is zinloos of zelfs averechts.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainbowniagara
Ok begrijpelijk. Dus mobiele airco zonder afvoerslang naar buiten is onzin en ook de ventilator. Wat ik eigenlijk al vermoedde. Zonde van het geld. Met afvoerslang naar buiten zou wel helpen Dan? Probleem is dat ik een hor in mijn raam heb en dus geen afvoerslang uit het raam kan leggen. Uit de slaapkamerdeur wel. Maar dat is waarschijnlijk geen mogelijkheid?
28 graden in de slaapkamer is vrij warm. In de nacht het raam openlaten is ook geen optie. Ik woon aan een drukke steenweg. Zelfs in de nacht razen de auto’s voorbij. Waarschijnlijk best oordopjes op maat laten maken. Ik heb in de apotheek al veel keren van die mousse oordopjes gekocht maar hoor zelfs nog mensen fluisteren. Dus beter even een degelijke oplossing zoeken en op maat laten maken. Bedankt in elk geval voor de raad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Ventilator zorgt voor bewegende lucht. Dit brengt de gevoelstemperatuur omlaag. Dat helpt dus wel.

De afvoerslang naar de gang helpt lokaal - de slaapkamer wordt koeler, de rest van het huis heter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 20:28

pistole

Frutter

Zet die airco aan de kant. Dat werkt niet, of heel slecht. Bewegende lucht is fijn, dus ventilator aan. Niet te hard, want dat ding genereert ook weer warmte.

Het beste is warmte buitenhouden. Dus ramen en deuren dicht, en bij voorkeur aan de buitenkant de zon tegenhouden.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

En een mobiele airco met afvoerslang heeft een bijzonder belabberde efficientie. De lucht die hij koelt wordt namelijk ook gebruikt als afvoerlucht. Dus eigenlijk zou je het beste dan een mobiele airco met een dubbele slangaansluiting kunnen hebben. Aan en afvoer van lucht van buiten voor het koelen van de airco. Let dan wel even op dat je een exemplaar neemt met isolatie om de afvoerslang heen. Dat ding wordt namelijk bijzonder heet en warmt dus je kamer weer op. Je kunt ook voor een traditionele raam-airco kiezen.

Edit: Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je airco zonder afvoer. Zou je daar een foto van kunnen trekken?

[ Voor 30% gewijzigd door M2M op 13-06-2025 21:09 ]

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Vroeg opstaan 's morgens, alles tegen elkaar openzetten (tot een uur of acht). Dan rolluik dicht, ventilatie dicht, gordijnen dicht, alle (binnen)deuren dicht en dicht houden gedurende de dag. Je moet proberen om de 'koude' lucht die je 's morgens gevangen hebt binnen te houden. Eventueel na 22.00 uur weer proberen door te luchten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:48
pistole schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:00:
Zet die airco aan de kant. Dat werkt niet, of heel slecht.
Is altijd makkelijk praten, maar Ja ze doen echt wel iets, een split doet het beter, dat klopt.
Zonder afvoer, of zoals ik lees met het raam open werkt idd niet.
Dus plank in het raam, daar de afvoer doorheen en liefst ook een aanvoer door de plank en aan de airco farbrieken, is hier ergens een topic over hoe dat te doen ...
Edit: hier dus: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929530

[ Voor 8% gewijzigd door hfolkers op 13-06-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 20:28

pistole

Frutter

hfolkers schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Is altijd makkelijk praten, maar Ja ze doen echt wel iets, een split doet het beter, dat klopt.
Zonder afvoer, of zoals ik lees met het raam open werkt idd niet.
Dus plank in het raam, daar de afvoer doorheen en liefst ook een aanvoer door de plank en aan de airco farbrieken, is hier ergens een topic over hoe dat te doen ...
Edit: hier dus: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929530
Snap ik, heb ik zelf ook zo gedaan. Probleem met die dingen is dat ze warme lucht naar buiten blazen en daarmee onderdruk maken. Die onderdruk wordt aangevuld met warme lucht van buiten de ruimte. Dus ze werken wel, maar bijzonder inefficiënt (en maken vaak ook veel lawaai).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07 06:03

MLLL

Palm Treo 650

pistole schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:14:
[...]

Snap ik, heb ik zelf ook zo gedaan. Probleem met die dingen is dat ze warme lucht naar buiten blazen en daarmee onderdruk maken. Die onderdruk wordt aangevuld met warme lucht van buiten de ruimte. Dus ze werken wel, maar bijzonder inefficiënt (en maken vaak ook veel lawaai).
Heb ooit ook een mobiel airco gehad op mijn slaapkamer en die zette ik aan van 20:00 tot 22:30 en daarna uit.
Dat ding koelde prima, had wel de afvoerslang door de muur samen met het condensslangetje.
Werkte prima , temperatuur was laag genoeg om te gaan slapen, gok zo'n 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
Yaksa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:34:
Vroeg opstaan 's morgens, alles tegen elkaar openzetten (tot een uur of acht). Dan rolluik dicht, ventilatie dicht, gordijnen dicht, alle (binnen)deuren dicht en dicht houden gedurende de dag. Je moet proberen om de 'koude' lucht die je 's morgens gevangen hebt binnen te houden. Eventueel na 22.00 uur weer proberen door te luchten.
Dat helpt helaas niet. Wanneer ik mijn ramen dicht hou en het rolluiken dicht, dan is het superbenauwd en wordt het warmer binnen.
's avonds het raam openlaten, geeft ook geen soelaas. Ik heb om 5u 's morgens al geprobeerd open te zetten (ik slaap dan wel niet meer, maar de temperatuur zakt niet). Enkel wanneer het buiten een paar dagen kouder wordt, wordt het bij mij binnen ook frisser.

Een slang naar buiten toe, gaat helaas ook niet. Ik heb een hor in mijn raam.

Ik heb nu wel een artikel gelezen over een monoblock airco. Is dit ook weggegooid geld? Blijkbaar is dit een soort van airco zonder een buitenunit. Als ik jullie commentaar goed begrijp, wordt de lucht dan ook niet naar buiten geleid en is dit dus ook geen goed idee, klopt mijn veronderstelling?

[ Voor 20% gewijzigd door rainbowniagara op 15-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
rainbowniagara schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:01:
[...]Dat helpt helaas niet. Wanneer ik mijn ramen dicht hou en het rolluiken dicht, dan is het superbenauwd en wordt het warmer binnen.
's avonds het raam openlaten, geeft ook geen soelaas. Ik heb om 5u 's morgens al geprobeerd open te zetten (ik slaap dan wel niet meer, maar de temperatuur zakt niet). Enkel wanneer het buiten een paar dagen kouder wordt, wordt het bij mij binnen ook frisser.

Ik zal het moeten verdragen, vrees ik.

Een ander verhaal is sinds ik 2 jaar geleden mijn dak heb laten isoleren, is het veel kouder in de living in de winter. Ik moet mijn chauffage hoger zetten dan vroeger. Maar dat is een ander topic.

Toch bedankt voor de raadgevingen
Je moet je chaulffage in de zomer natuurlijk wel uitzetten, anders helpt hetgeen ik opperde inderdaad niet >:)
Vreemd dat het niet werkt, bij mij werkt het prima. Wanneer de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur en je zet alles tegen elkaar open dan kan het niet anders dan dat de binnentemperatuur omlaag gaat. Is dat niet het geval dan heb je een ander probleem. Zijn er soms onderburen die volop stoken vanwege dat ze een plantenkwekerij in de huiskamer hebben?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10
[...] wel een artikel gelezen over een monoblock airco. Is dit ook weggegooid geld? Blijkbaar is dit een soort van airco zonder een buitenunit. Als ik jullie commentaar goed begrijp, wordt de lucht dan ook niet naar buiten geleid en is dit dus ook geen goed idee, klopt mijn veronderstelling?
Een monoblock airco moet nog steeds lucht van en naar buiten brengen met een buis. Dat werkt daarom wél, maar moet ook geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
HikariMisako schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Een monoblock airco moet nog steeds lucht van en naar buiten brengen met een buis. Dat werkt daarom wél, maar moet ook geïnstalleerd worden.
Dus als een installateur dit zou installeren, zou dit wel helpen in tegenstelling tot een mobiele airco zonder afvoerslang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:38
rainbowniagara schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Dus als een installateur dit zou installeren, zou dit wel helpen in tegenstelling tot een mobiele airco zonder afvoerslang?
Daar komen wel twee (grote) gaten in de muur naar buiten bij kijken he.

Je hebt dan in principe een afvoer, maar direct in je muur.
Een airco moet zijn warmte kwijt, er bestaat geen magie, die warmte moet naar buiten.

Ik denk dat een monoblock minder efficiënt is dan een normale accu, want met een monoblock betekent dat het de warmtewisselaar aan de binnenkant zit, daar zal altijd wel warmte verliezen.
Monoblock is meer een oplossing als je geen unit wilt of mag ophangen. (Al is de kans groot als dat dat niet mag, dat twee gaten in de muur ook niet mogen)

[ Voor 44% gewijzigd door Christoxz op 16-06-2025 08:50 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mobiele airco zonder slang is óf geen airco óf dus gewoon verkeerd gebruikt. Het proces van een airco produceert ook warmte, dus als je een airco in een ruimte zet zonder afvoer is het gewoon een verwarming van 1-2 kilowatt.
Wat kan helpen is gewoon meerdere ventilators. Ik heb er hier op zolder drie die de lucht in een cirkel rondblazen, dat helpt veel met warmte verspreiden zodat het overal net wat minder warm voelt. Tot het echt een graad of 28 is buiten werkt dat prima.
Wat ook kan helpen als je een lage luchtvochtigheid hebt (dus niet zoals de afgelopen dagen) is een luchtkoeler (ook wel swamp cooler genoemd); die hebben een ventilator en een spons, die spons wordt nat gehouden met een pompje waardoor de lucht water opneemt en daarmee afkoelt. Voordeel is dat de lucht daadwerkelijk afkoelt, nadeel is dat je een bakje van 2 liter in een uurtje of twee je ruimte in hebt gepompt, en als je ruimte klein genoeg is (of je koeler groot genoeg) dat de temperatuur echt zakt betekent dat dat je ook flink hogere luchtvochtigheid hebt achteraf.

Zowel een mobiele airco als monoblock hebben het probleem dat de warme kant binnen zit, je hebt het hele proces binnen je ruimte zitten en moet het van afvoer hebben om die hitte naar buiten te krijgen. Bij een mobiele airco kun je nog een ombouw doen (Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen) en een geïsoleerde slang gebruiken, maar het blijft inefficiënt. Een monoblock heeft het voordeel dat die direct tegen de muur zit dus minder warmte die terug de ruimte in kruipt, maar wel weer een groot gat in de muur nodig.

Het beste blijft gewoon een airco laten plaatsen zodat je de warme kant van de warmtepomp buiten hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
[...]

Dat helpt helaas niet. Wanneer ik mijn ramen dicht hou en het rolluiken dicht, dan is het superbenauwd en wordt het warmer binnen.

Ik heb nu wel een artikel gelezen over een monoblock airco. Is dit ook weggegooid geld? Blijkbaar is dit een soort van airco zonder een buitenunit. Als ik jullie commentaar goed begrijp, wordt de lucht dan ook niet naar buiten geleid en is dit dus ook geen goed idee, klopt mijn veronderstelling?
1 raam open zal niet veel ode, je moet bijvoorbeeld tegenover elkaar of boven en beneden, je wilt luchtstroom genereren die de warmte meer naar buiten neemt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 00:25
wij hebben altijd de voor en achterdeur open bij warme dagen, 's ochtends zodra ik beneden kom, en boven een paar ramen open, dan voel je de warme gewoon wegtrekken.
Voor een ventilator nog een tip, zet er een fles koud water/ijs voor, dat scheelt enorm.
(fles voor 2/3e vullen met water en invriezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51

-tom-562

Oliesjeik

Je kunt ook overwegen zoiets te kopen:
https://www.selfio.de/pro...-fuer-raeume-bis-zu-42-m2

Mobiele airco's zijn het allemaal net niet, koelt matig, hoop lawaai, hoog energieverbruik. En als je dan ook nog eens geen afvoerslang gebruikt (wat wel gek is, plaats eens een foto van het apparaat?).

Als het allemaal goedkoop moet, dan kan je nog overwegen een echte mobiele airco te kopen (met afvoerslang) en een plaat voor je raam te maken (met b.v. magneten) met de slang daarop aangesloten. Dit heb ik in het verleden ook eens gedaan.
Uiteindelijk was ik het na een week al zat, en heb ik toen een paar split unit's laten installeren (een van de beste investeringen ooit voor mijn huis!)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 12:17

D4NG3R

kiwi

:)

Waarschijnlijk (of liever; ik hoop dat..) verwart de TS een aircooler met een airconditioner. Bijna alsof die dingen met opzet zo genoemd worden om mensen te misleiden. :+

Een aircooler maakt gebruik van het feit dat water ontzettend veel warmte kan opnemen, het nadeel? Het pompt de luchtvochtigheid verder op en werkt nauwelijks in ons vochtige klimaat.

Een airconditioner (warmtepomp) verplaatst per definitie de warmte van A naar B. Zonder slang (waar lucht al dan niet koelvloeistof doorheen gaat) om de warmte naar een andere plek te brengen warm je de ruimte enkel op met wat het beestje aan stroom verbruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 16-06-2025 10:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:16:
Het werkt wel maar minder efficient vergeleken met een split airco. Een splitairco verbruikt 40 tot 60 procent minder electriciteit. Als dat niet uitmaakt (zonneoverschot ofzo) werkt het wel gewoon.
D4NG3R schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:28:
Waarschijnlijk (of liever; ik hoop dat..) verwart de TS een aircooler met een airconditioner. Bijna alsof die dingen met opzet zo genoemd worden om mensen te misleiden. :+
Dat dacht ik ook na het lezen van de TS. Zo'n ding waar je koud water in moet doen is geen airco :) Als je met zulke oplossingen bezig bent kun je ook natte handdoeken voor de ramen hangen, dat werkt ook verkoelend.

Maar is het zo warm vandaag? Ik zit onder een plat dak te werken en het is 26 graden in een klein kamertje. Heb een plafondventilater aan staan op de lichtste stand en het is goed te doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 16-06-2025 14:28 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Ontvochtiger kan een soort van alternatief zijn voor een airco, bij lage luchtvochtigheid is het veel beter uit te houden ook al is het warm. Bovendien werken die juist efficiënter als het warm is en is het verbruik veel lager. Zeker in combinatie met een ventilator zal het best aangenaam worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:43
Een groot probleem is vaak voldoende snel veel lucht verplaatsen.
Bij mij lukt dit redelijk, door zowel beneden als op zolder de spullen open te zetten.
Door het trapgat krijg je dan een enorme trek van koele lucht van beneden naar boven.
Hierdoor ververst de lucht in de slaapkamers ook best goed.
Soort van schoorsteen effect.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 22:38
Heb nu zo'n 'best wel profi' ventilator aan het plafond boven ons bed. Dat bevalt behoorlijk goed! Het koelt niet maar het voelt prettig aan, haalt net het scherpe randje van de hete nachten. En muggen hebben een hekel aan bewegende lucht.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:48

CeesKees

I rest my Kees

Een "best wel profi" plafondventilator heeft een zomer- en een winterstand.
In de zomerstand wordt de naar beneden geblazen.

Daarnaast. Mijn persoonlijke bevindingen:
- Mobiele airco is ruk
- Warmte (zon) weren is heel belangrijk (wat er niet in komt hoeft er ook niet uit)
- Warmte weren begint aan de buitenkant
- Als de warmte er in zit, moet deze eruit. Dus zodra het afkoelt naar buiten toe ventileren
- Als het enigszins is afgekoeld, dan een plafondventilator op de zomerstand boven je bed (of natuurlijk een willekeurige andere ventilator)
- Is bovenstaande niet voldoende? Mitsubishi HI of Daikin.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:38
CeesKees schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:21:
In de zomerstand wordt de lucht omhoog gezogen.
Als het goed is juist andersom.
Met zomerstand blaas je lucht naar beneden, hierdoor krijg je dus 'wind' en voelt het verkoelend aan.
Met de winterstand blaas je lucht naar boven, waardoor warme lucht in beweging komt, en door de druk weer zakt.

Heb er sinds kort ook een boven het bed, simpele van de Gamma maar best tevreden over, lekker briesje, en zo goed als geen geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door Christoxz op 16-06-2025 15:26 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:48

CeesKees

I rest my Kees

Christoxz schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Als het goed is juist andersom.
Met zomerstand blaas je lucht naar beneden, hierdoor krijg je dus 'wind' en voelt het verkoelend aan.
Met de winterstand blaas je lucht naar boven, waardoor warme lucht in beweging komt, en door de druk weer zakt.

Heb er sinds kort ook een boven het bed, simpele van de Gamma maar best tevreden over, lekker briesje, en zo goed als geen geluid.
Check! My bad.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:15
rainbowniagara schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:02:
Hoi

Ik heb een eigenaardig probleem dat ieder jaar tijdens de warme dagen opduikt. Op mijn slaapkamer heb ik een mobiele airco zonder afvoerslang en een gewone torenventilator. Ze staan elks aan een kant van de slaapkamer. Beiden staan op de hoogste stand te draaien. Nu heb ik ook een digitale temperatuurmeter. Na een uur dat beide apparaten hebben staan blazen, zie ik dat de temperatuur gestegen is met een graad ipv dezelfde temperatuur of lager. De mobiele staat voor het raam. Vroeger ijsblokjes voor de ventilator gezet geen resultaat. Ik weet dat een ventilator lucht verplaatst, maar dit vind ik toch wel raar. Raam dichthouden geeft hetzelfde behalve dat het Dan enorm benauwd is. Het is een oud huis. Rolluik voor het raam en voor 80% naar beneden. Dak is pas geisoleerd, muur niet (wel een witte muur). Ik heb met mijn huisgenoot hier al ontelbare discussies over gehad en wil mij niet geloven dat het warmer wordt. Ze wil niet zien op de meter want dat ding is volgens haar onzin.
Heeft iemand van jullie tips, een verklaring?
...
Die huisgenoot merkt toch zelf ook dat het te warm wordt?
Of begrijp ik het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HallonRubus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
Ontvochtiger kan een soort van alternatief zijn voor een airco, bij lage luchtvochtigheid is het veel beter uit te houden ook al is het warm. Bovendien werken die juist efficiënter als het warm is en is het verbruik veel lager. Zeker in combinatie met een ventilator zal het best aangenaam worden.
Helaas, ook dat is geen waardig alternatief, en resulteert veelal juist in minder comfort omdat het de temperatuur scherp laat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowniagara
D4NG3R schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:28:

Een aircooler maakt gebruik van het feit dat water ontzettend veel warmte kan opnemen, het nadeel? Het pompt de luchtvochtigheid verder op en werkt nauwelijks in ons vochtige klimaat.

[YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem]

Een airconditioner (warmtepomp) verplaatst per definitie de warmte van A naar B. Zonder slang (waar lucht al dan niet koelvloeistof doorheen gaat) om de warmte naar een andere plek te brengen warm je de ruimte enkel op met wat het beestje aan stroom verbruikt.
Ik heb de twee. Ik heb een Bestron luchtkoeler https://www.bol.com/be/nl...uoYA1CQ1nLbBoC9m8QAvD_BwE en een gewone torenventilator van Primo. De Bestron heb ik gebruikt met koud water, geen resultaat. Zelfs met een blok ijs erin, de ruimte werd enkel warmer en benauwder, maar dat kan natuurlijk komen door de luchtvochtigheid. Nu vandaag is het inderdaad terug wat frisser, maar zondag bv. heb ik de Bestron langs de éné kant aangezet met ijskoud water er in en de torenventilator langs de andere kant van mijn bed laten blazen en ik zie de temperatuurmeter gewoon hoger gaan en het wordt ook benauwder dan dat ik de apparaten uit laat staan.
Beneden kan ik de achterdeur niet laten openstaan 's nachts. We hebben het nachtelijk bezoek van enerzijds een muis en een rat, ondanks de tuin vol met lokdozen staat met vergif. Het raam kan niet open beneden langs de tuinkant. Op zolder heb ik vroeger de ramen laten openstaan, maar de benauwdheid komt er ook door. Hoe hoger je bij ons gaat, hoe warmer en benauwder. Al is dit natuurlijk logisch omdat warmte stijgt.
Twee gaten laten boren in de muur, moet ik over nadenken. Ik zou eigenlijk zo'n installateur moeten laten langskomen om na te gaan of dit bij mij wel effectief mogelijk is om zo iets te laten plaatsen qua ligging, plek, dikte muren en energieverbruik.
In de andere kamer is het minder benauwd dan in mijn kamer. De andere kamer is iets groter en de ligging is ook anders. Andere kamer ligt aan de andere kant.

Mijn huisgenoot zegt gewoon dat de temperatuursmeter kapot is en dat dit niet kan dat het een hogere temperatuur aangeeft dan ervoor. Ze komt zelfs niet zien, ze gelooft het niet en zelfs al zou ze de temperatuurmeter zien, dan zegt ze dat het kapot is. Het kan gewoon volgens haar niet en dan mag je met alle mogelijke bewijzen afkomen, dan wordt ze kwaad. Die discussie heb ik al lang opgegeven.

In de winter heb ik trouwens het tegenovergestelde probleem. Sinds 2 jaar heb ik een nieuw dak laten plaatsen met isolatie en nieuwe veluxramen om energiezuiniger te kunnen zijn, resultaat is dat het in de living en in de trappenhal in de winter veel kouder is (gevoelsmatig waarschijnlijk) waardoor we de chauffage hoger moeten zetten ipv lager. Ook leuk hoor :?

Ik moet zeggen dat alles in mijn huis tegenovergesteld werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door rainbowniagara op 16-06-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10
rainbowniagara schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Ik heb een Bestron luchtkoeler https://www.bol.com/be/nl...uoYA1CQ1nLbBoC9m8QAvD_BwE en een gewone torenventilator van Primo. De Bestron heb ik gebruikt met koud water, geen resultaat.
De gelinkte Bestron AAC5000 is veel dingen, maar zéker geen mobiele airco zoals je in de topicstart noemde. Dit is een ventilator en luchtbevochtiger, die hoogstens een klein effect zou kunnen hebben met koud water maar het waarschijnlijk alleen maar erger maakt met hogere luchtvochtigheid. Dat apparaat is een en al marketing onzin om mensen te laten denken dat het een airco is, maar dat is het niet :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

EvaluationCopy schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:57:
Heb nu zo'n 'best wel profi' ventilator aan het plafond boven ons bed. Dat bevalt behoorlijk goed! Het koelt niet maar het voelt prettig aan, haalt net het scherpe randje van de hete nachten. En muggen hebben een hekel aan bewegende lucht.
Ik vind een plafondventilator ook wel fijn, blaast rustig omdat hij groot is, staan niet in de weg, bij deze temperaturen werkt dat prima. Als het echt 36 graden ofzo in huis is misschien niet meer, maar ik weet niet of we dat ooit gehad hebben. Misschien wel boven tijdens een langdurige hittegolf dat de muren en het dak helemaal opgewarmd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 17-06-2025 10:04 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

rainbowniagara schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Ik heb de twee. Ik heb een Bestron luchtkoeler https://www.bol.com/be/nl...uoYA1CQ1nLbBoC9m8QAvD_BwE en een gewone torenventilator van Primo.
Zeer effectief in een droger klimaat, helaas heeft deze manier van koelen in onze vochtige landen weinig zin. ;)

Daar koud(er) water in gieten heeft overigens weinig zin, >99% van de verkoeling komt door de energie welke water opneemt wanneer het verdampt.

Als je de temperatuur daadwerkelijk actief wil verlagen ontkomt je niet aan het inzetten van een (mobiele) airconditioner. Zoals aangegeven is eentje met een enkele slang niet bijzonder efficient, maar de alternatieven zijn even goed ook fors duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb ook een plafondventilator, het geeft een lekker briesje en als je eentje met een DC motor koopt hoor je hem ook nauwelijks, beetje windgeruis of veel windgeruis op standje tornado. het wordt natuurlijk niet koeler door zo'n ding, maar het voelt echt wel koeler aan! ik had zelf ook niet gedacht dat het zo'n verschil zou maken.

als je een mobiele airco wil proberen is zo'n openrits-ding voor tussen je Velux raam ook een must. daar zit een gat in waar je de slang doorheen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frieda schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:
ik heb ook een plafondventilator, het geeft een lekker briesje en als je eentje met een DC motor koopt hoor je hem ook nauwelijks, beetje windgeruis of veel windgeruis op standje tornado. het wordt natuurlijk niet koeler door zo'n ding, maar het voelt echt wel koeler aan! ik had zelf ook niet gedacht dat het zo'n verschil zou maken.

[...]
Zou ik ook graag willen (had ik ook in mijn vorige huis, en kan inderdaad beamen dat dat heerlijk is), alleen dan word ik onthoofd. Het is niet hoog genoeg, hier. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 17-06-2025 11:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:07
Die van mij is zonder of met tussenstuk te plaatsen. Dus vlak onder het plafond of 30(?) cm lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb deze in een andere kleurstelling, die is zonder lamp 23,5 cm hoog.

https://www.create-store....ral-wood.html?id_c=515438

[ Voor 7% gewijzigd door Frieda op 17-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet een airco hebben met dubbele slang. Die haalt lucht van buiten, dumpt daar warmte van binnenlucht in en stuurt dat weer naar buiten. De afgekoelde lucht van binnen wordt weer naar binnen gepompt. Dan voorkom je de onderdruk in de gekoelde ruimte/rest vh huis. Dus stuk zuiniger/effectiever.

Wij hebben er wat staan en dat werkt prima. Maakt wel meer geluid dan een split.

https://www.bol.com/nl/nl...tie-wit/9300000026283517/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 14:02

Typhone

Who Dares Wins

rainbowniagara schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Pak gewoon een split unit in plaats van deze exotische oplossingen. Ik heb er wat moeite mee te geloven dat iemand zomaar een mobiele airco neerzet zonder een blik in de handleiding of ‘common sense’ te gebruiken. Je hebt technisch gezien gewoon een verwarming neergezet in de zomer. In de avond zou een raam open wel verkoeling gebracht hebben gok ik zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 14:02

Typhone

Who Dares Wins

Frieda schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:

als je een mobiele airco wil proberen is zo'n openrits-ding voor tussen je Velux raam ook een must. daar zit een gat in waar je de slang doorheen kan doen.
Plafondventilators zijn ernstig underrated inderdaad. Ik heb in Phoenix gewoond en wij hadden er zo’n 10 in het hele huis los van de airco. De airco is zo extreem koud in vergelijking met buiten (vrijwel elke dag minstens 20+ graden verschil bij een aircotemp van 22 graden).

De plafondventilators - met name slaapkamer - waren zeer aangenaam: geen stijve nek, geen droge/rauwe keel en zeer weinig lawaai. We hebben nu beide (airco + ventilator) maar de ventilator staat vaker aan in de nacht omdat we overdag al koelen met behulp van onze zonne-energie.
Pagina: 1