• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:54
Zo, ik heb zojuist de game uitgespeeld Lang geleden dat ik zo in een game werd gezogen (totale speeltijd in steam 15 uur, in-game ongeveer 9). Ik heb rustig m'n tijd genomen, maar toch nog wel wat zaken gemist zag ik. Maar goed, ik zal deze game zeker nog een keer of twee uitspelen. Ik heb nu 31 achievements unlocked, platinum zal hem wel niet worden want dat daarvoor moet ik hem zeker nog 3x spelen.

Dit is denk ik (even laten bezinke), en dan wel vanaf de remakes, 1 van mijn favoriete RE games. In ieder geval vind ik hem beter dan dan de 4 remake, maar de 2 remake durf ik niet te zeggen. Die heb ik zovaak gespeeld dat ik hem op standaard in 2 uur speedrun.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is de teruggetrokken nvidia-driver. Met Ray Tracing en DLSS had ik toch wel wat texture-problemen her en der. Op path-tracing verder geen problemen, alleen dat sommige stukken echt te zwaar zijn voor m'n 4080-super. De Grace-stukken gaan prima met path-tracing maar sommige Leon secties had ik toch maar 80 fps (en dat is rond de 40 native dan)......

Tweede nadeel is dat ik de game veel te makkelijk vind. Ik had eigenlijk altijd genoeg ammo en bij leon eigenlijk altijd teveel. Ook was het vrij eenvoudig om alle upgrades te vinden.

Voor een game zoals RE wil ik voor framegen echt minimaal 45 fps (en dat is de harde ondergrens). Het liefst rond de 60 natuurlijk.

Benieuwd of RT met de nieuwe nvidia-driver wel fixed is.

[ Voor 45% gewijzigd door Adlermann op 28-02-2026 17:09 ]

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Ik had pas na een tijdje door hoe je moet voorkomen dat zombies
spoiler:
muteren.
Vrij irritant als ze eenmaal zijn gemuteerd. Vooral als je zuinig met je kogels wilt zijn. Schiet je een heel magazijn leeg, zijn ze nog niet dood :P
Adlermann schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:01:
Zo, ik heb zojuist de game uitgespeeld Lang geleden dat ik zo in een game werd gezogen (totale speeltijd in steam 15 uur, in-game ongeveer 9). Ik heb rustig m'n tijd genomen, maar toch nog wel wat zaken gemist zag ik. Maar goed, ik zal deze game zeker nog een keer of twee uitspelen. Ik heb nu 31 achievements unlocked, platinum zal hem wel niet worden want dat daarvoor moet ik hem zeker nog 3x spelen.

Dit is denk ik (even laten bezinke), en dan wel vanaf de remakes, 1 van mijn favoriete RE games. In ieder geval vind ik hem beter dan dan de 4 remake, maar de 2 remake durf ik niet te zeggen. Die heb ik zovaak gespeeld dat ik hem op standaard in 2 uur speedrun.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is de teruggetrokken nvidia-driver. Met Ray Tracing en DLSS had ik toch wel wat texture-problemen her en der. Op path-tracing verder geen problemen, alleen dat sommige stukken echt te zwaar zijn voor m'n 4080-super. De Grace-stukken gaan prima met path-tracing maar sommige Leon secties had ik toch maar 80 fps (en dat is rond de 40 native dan)......

Tweede nadeel is dat ik de game veel te makkelijk vind. Ik had eigenlijk altijd genoeg ammo en bij leon eigenlijk altijd teveel. Ook was het vrij eenvoudig om alle upgrades te vinden.

Voor een game zoals RE wil ik voor framegen echt minimaal 45 fps (en dat is de harde ondergrens). Het liefst rond de 60 natuurlijk.

Benieuwd of RT met de nieuwe nvidia-driver wel fixed is.
Ik vind het sowieso moeilijk om deze game te ranken, aangezien Code Veronica en deel 1 ook tot mijn favoriete games behoren. Maar als je puur naar de releases van de laatste jaren kijkt, denk ik dat deze bijna net zo goed is als de RE4 Remake.

RE2 Remake > RE4 Remake / RE9 > RE7 - RE Village. Wel jammer dat er geen mercenaries mode is. Maar Capcom kennende kan dat later altijd nog komen.

P.S. Moet hem trouwens nog uitspelen.

[ Voor 80% gewijzigd door Sefaex op 28-02-2026 17:12 ]

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:34
Pfoe gelukkig zijn de levels met Leon later ook heel groot. Racoon city was exact wat ik had gehoopt.. ik had uiteindelijk liever een complete game met Leon gewild, grace vond ik gewoon echt 2 stappen achteruit qua ervaring.

Grafisch onvoorstelbaar mooi. En devs die verantwoordelijk waren voor het level design: petje af!

Capcom kan beter hun RE engine verhandelen. Wat een gedrocht is UE5 vergeleken hiermee.

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 16:47
MVA. schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:26:
Had de generation pack bij fnac op pre-order maar is gisteren geannuleerd 🫠 Ben nu in de twijfel om even te wachten of ik de bundel ergens anders kan vinden of gewoon de digitale bundel bestel
Wat ik hier las is wel dat de bundel maar "tijdelijk" is. Volgens mij tot 31 maart. Dat zal dan in ieder geval voor digitaal gelden. Fysiek kan een winkel nog wel een voorraad hebben. Succes in ieder geval met de zoektocht

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16

MazeWing

The plot thickens...

Toonen1988 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Inderdaad, 60 fov is echt beter. Ik heb ook de 'grain' weggehaald.

EDIT: Ik merk wel dat de UI een beetje out of place is nu dat ik FOV op 60 heb gezet. De 'F' knop en het rondje waar je een actie kunt uitvoeren, zweeft meer rond in het beeld. Ook wanneer je een computer gebruikt, wordt het helemaal uitgezoemd.

Standaard FOV.

[Afbeelding]

60 FOV.

[Afbeelding]
Hmmm, was me nog niet opgevallen.

Ik raad je trouwens aan lens dirt uit te zetten evenals distortion + chromatic abberation :r Dat ziet er zoveel scherper uit zonder!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Gisteren ook weer 2 uur gespeeld, ben nu aangekomen in een kelder, het is dat ik vroeg moest stoppen omdat ik om 05:00 vandaag er weer uit moest om te werken, maar de game bevalt erg goed, heb me toch al een paar keer goed verschrokken :D

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:00
Ik zie veel negatieve reacties over Grace Ashcroft.
spoiler:
Ik zie veel negatieve reacties over Grace. Ik heb het spel nog niet volledig uitgespeeld, dus ik weet niet hoe haar verhaal eindigt. Toch krijg ik het gevoel dat ze haar bewust neerzetten als een onervaren persoon met een trauma. Ze is zenuwachtig, onzeker en erg terughoudend, en het lijkt erop dat ze moeite heeft met sociale interactie. Ook heb ik nog nooit een politie of FBI agent een dienstwapen in hun rugzak zien dragen.

Het probleem dat Capcom hier mogelijk creëert, is dat de nadruk erg sterk ligt op haar kwetsbaarheid en gedrag en blijft herhalen door de hele game heen. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met character development en de bedoeling om haar in de loop van meerdere delen te laten groeien en veranderen. Op dit moment kan dat overkomen alsof ze minder competent is dan je van een FBI agent zou verwachten. Door het herhalende gedrag en de nadruk die Capcom erop legt, kan dit een averechts effect hebben op spelers. Capcom probeert gewoon te hard om een bepaald beeld te creëren waardoor het averechts werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Toonen1988 op 01-03-2026 14:23 ]

• jellybrah
Toonen1988 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:17:
spoiler:
Ik zie veel negatieve reacties over Grace. Ik heb het spel nog niet volledig uitgespeeld, dus ik weet niet hoe haar verhaal eindigt. Toch krijg ik het gevoel dat ze haar bewust neerzetten als een onervaren persoon met een trauma. Ze is zenuwachtig, onzeker en erg terughoudend, en het lijkt erop dat ze moeite heeft met sociale interactie. Ook heb ik nog nooit een politie of FBI agent een dienstwapen in hun rugzak zien dragen.

Het probleem dat Capcom hier mogelijk creëert, is dat de nadruk erg sterk ligt op haar kwetsbaarheid en gedrag en blijft herhalen door de hele game heen. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met character development en de bedoeling om haar in de loop van meerdere delen te laten groeien en veranderen. Op dit moment kan dat overkomen alsof ze minder competent is dan je van een FBI agent zou verwachten. Door het herhalende gedrag en de nadruk die Capcom erop legt, kan dit een averechts effect hebben op spelers. Capcom probeert gewoon te hard om een bepaald beeld te creëren waardoor het averechts werkt.
Als karakter vind ik haar heel tof. De gameplay is helaas totaal niet mijn ding. Gelukkig word er op tijd geschakeld in de game.

• jellybrah
Linksquest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:13:
Gisteren ook weer 2 uur gespeeld, ben nu aangekomen in een kelder, het is dat ik vroeg moest stoppen omdat ik om 05:00 vandaag er weer uit moest om te werken, maar de game bevalt erg goed, heb me toch al een paar keer goed verschrokken :D
Haha welke van de 10 kelders? :D

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het een heerlijke game, maar wel ERGGGGG weinig kogels. Op een gegeven moment was m'n mes ook weg en dan kan je dus niets? Niet slaan?

Heb net de west-wing doorgespeeld, alleen dat laatste "kristal" ding nog voor die deur! Ben benieuwd

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Toonen1988
DennusB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:15:
Ik vind het een heerlijke game, maar wel ERGGGGG weinig kogels. Op een gegeven moment was m'n mes ook weg en dan kan je dus niets? Niet slaan?

Heb net de west-wing doorgespeeld, alleen dat laatste "kristal" ding nog voor die deur! Ben benieuwd
Apart, ik heb meer dan genoeg ammo. Waar jij nu bent, had ik vrijwel alle vijanden uitgeschakeld. Elke keer dat ik een tweede stack ammo kreeg (je kunt maar maximaal 50 kogels stacken), stopte ik die in de grote box, om plek te besparen.

Toen ik eenmaal uit dat gebouw was en richting het volgende gebied ging, had ik één volledige stack en zaten er bijna 90 kogels in die grote box. Dat komt neer op ongeveer 140 kogels en vrijwel alles was dood. Ik had misschien nog een enkele zombie rondlopen, die totaal geen gevaar meer vormde.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toonen1988 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Apart, ik heb meer dan genoeg ammo. Waar jij nu bent, had ik vrijwel alle vijanden al uitgeschakeld. Elke keer dat ik een tweede stack ammo kreeg (je kunt maar maximaal 50 kogels stacken), stopte ik die in de grote box, om plek te besparen.

Toen ik eenmaal uit dat gebouw was en richting het volgende gebied ging, had ik één volledige stack en zaten er bijna 90 kogels in die grote box. Dat komt neer op ongeveer 140 kogels en vrijwel alles was dood. Ik had misschien nog een enkele zombie rondlopen, die totaal geen gevaar meer vormde.
Huh wat raar. Zou dat echt random zijn dan, hoeveel kogels je kan vinden?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Toonen1988
DennusB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Huh wat raar. Zou dat echt random zijn dan, hoeveel kogels je kan vinden?
Moet je goed zoeken, kluizen openmaken, daarnaast vind je nog het wapen van Grace zelf. Je kunt ook ammo craften. Overal liggen van die rode doosjes, daar zitten een aantal kogels in. Altijd goed rondkijken.

Wanneer je scrap vindt, kan je dit combineren met bloed dat je met het apparaatje opzuigt. Daarmee creëer je ook nieuwe kogels. Daarnaast neem ik ook de tijd om vijanden uit te schakelen, of lok ik ze ergens naar toe waar ik meer vrijheid heb. Zo kan ik alle tijd nemen om alleen voor headshots te gaan. Helaas lopen zombies niet door deuren heen.

Ik weet het niet even niet zeker maar 60 bloed + 1 zakje met scrap, craft dacht ik 8 tot 10 kogels.

[ Voor 49% gewijzigd door Toonen1988 op 01-03-2026 21:30 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01
Toonen1988 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:17:
spoiler:

W-w-w-w-what do you mean?

Heb de game alleen via YT/streamers gezien, dus niet zelf gespeeld, wel van begin tot einde gezien.
spoiler:
Haar onzekerheid/angst/trauma was goed gespeeld in de game. Werd realistisch neergezet en het verhaal nam je goed mee om te laten zien waarom Grace getraumatiseerd was. Alleen was dat iets te lang doorgezet tijdens de game.

Twee momenten sprongen daar een beetje uit.

Grace heeft dan de crime scene ellende achter zich gehad en zit al even in het instituut van Victor. Uiteindelijk krijgt ze de level 3 bandje te pakken, heeft ze de hallen/gangen al 10 keer doorzocht/doorlopen en heeft ze ook al meerdere keren Emily ontmoet/gezien. En vervolgens begint ze al stotterend een zin met als doel iets van Emily te krijgen.

1. Je zou verwachten dat als ze bij de FBI gaat werken, dat ze iets van gekeurd is om naar buiten te kunnen gaan en heeft ze geen enkele opleiding gehad om om te kunnen gaan met bepaalde situaties. Maar als analist zou je dat misschien niet hoeven te doen. Maar:

2. Je loopt ondertussen al uren rond bij Victor. Je hebt lastige situaties overwonnen. Daar zou je toch een vorm van vertrouwen/gewenning uit moeten halen. Maar nee, ze is nog steeds in shock en getraumatiseerd van alles wat in de recente 3 uur is gebeurd.

3. Als je iets van een onbekend kind nodig hebt, kun je dan beter een keer diep adem halen en proberen vlotte zinnen te produceren en enigszins zelfverzekerd over te komen om het kind mee te krijgen? Of doe je maar wat en struikel je over elke medeklinker die een woord heeft en hoop je dat het kind toch wel meegaat?

Later in het spel tijdens een reünie met Leon bij de kraan. Dan ben je al weer een heel stuk verder in de game. Zou een bepaalde vorm van gewenning nog meer aanwezig moeten zijn. Daarnaast ben je bij Leon, iemand die bulkt van het zelfvertrouwen. Je zit te wachten op de eerste woorden van Grace en jup ze hakkelt er nog steeds op los.

Realistisch is RE toch niet, maar ze proberen altijd wel om iets van een geloofwaardig en interessant verhaal van te maken. Maar het gestotter irriteert na bepaalde tijd wel een beetje en gaat zelfs richting de Bart Simpson/Say the Line meme.

Had haar gewoon een standaard ontwikkelpad gegeven: ze begint neutraal bij de FBI, gaat door een diep dal bij de crime scene/het instituut van Victor en moet haar trauma nogmaals onder ogen zien, ontwikkelt zich als persoon maar komt er beter/sterker uit (en houdt na een uur of 2 op met stotteren).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01
jellybrah schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:32:
Pfoe gelukkig zijn de levels met Leon later ook heel groot. Racoon city was exact wat ik had gehoopt.. ik had uiteindelijk liever een complete game met Leon gewild, grace vond ik gewoon echt 2 stappen achteruit qua ervaring.

Grafisch onvoorstelbaar mooi. En devs die verantwoordelijk waren voor het level design: petje af!

Capcom kan beter hun RE engine verhandelen. Wat een gedrocht is UE5 vergeleken hiermee.
De stukken van Grace voelen wat mij betreft heel erg aan als de oude Resident Evil 1/2 aan. Door een statig pand heen lopen, beetje puzzelen en met relatief weinig resources zien te overleven. Grace heeft vaak de mindere hardware dan Leon heeft.
spoiler:
Ik vond het stuk van Raccoon City met Leon een beetje een mixed bag. De stukjes met RCPD waren nostalgisch. De flashbacks naar de wapenhandelaar, Marvin, Mister X en het politiebureau zelf waren mooi erin verweven.

Het stuk van de detonator voelde naar mijn mening echt als opvulling aan. De logistiek manager van de BSAA had blijkbaar een slechte dag. De drie onderdelen van de detonator verspreid over drie verschillende koffers is natuurlijk niet handig. Dan de drie koffers ook nog eens verspreiden in alle windrichtingen van de stad en laten landen op hoogte op de daken van flatgebouwen is ook niet heel handig.

Maar misschien waren de omstandigheden gewoon erg slecht en had de logistiek medewerker wel een slechte nacht gehad. Dat er dan weer wel een gigantische BSAA container met een motorfiets midden op straat tussen twee gebouwen geplaatst kon worden met militaire precisie, dat is dan wel weer indrukwekkend. :P

Maar terug naar de kritiek op dat gedeelte van Raccoon City. Het stuk met Leon voelt daar voor mij een beetje als CoD: Zombies met een vleugje Uncharted. Bijna oneindig kogels, Leon heeft zeer goede wapens en je krijgt punten voor zon beetje elke kill om daar je wapens weer mee te upgraden. Laten we dit stuk maar als hommage beschouwen voor RE5 en 6.

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:14
Maanden naar uitgekeken maar nog steeds geen mogelijkheid gehad om te spelen :(
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Verhalende elementen etc de komende periode graag even in spoilers zetten :).