Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djores
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 15:32
Inleiding:

Ik zoek iemand die ervaring heeft met het aanschaffen en gebruiken van Windows LTSC 2024.
Doel is voor een bare-bone pc voor simpel alledaags gebruik (mail, administratie & Youtube via VPN) zonder constante spionage en bloatware van Microsoft.

Pc gaat geen nieuwe hardware krijgen en dient tot het einde van de LTSC hetzelfde te blijven doen en kunnen.
Alle bloatware en features moeten vanaf installatie afwezig zijn, het enige wat mag updaten is de beveiliging voor de paar keer dat ik wel internet nodig heb.

De pc gaat geen gebruik maken van Wifi, Bluetooth en moet op zichzelf staan zonder verbinding te maken met locale of remote netwerken. Enige contactpunt dient via Ethernetkabel te zijn.

Mijn Vragen:

1. Volgens AI is na installatie qua beveiliging enkel het volgend nodig:
• Windows Defender opnieuw installeren
• Secure Boot toestaan in BIOS.
• Hardware moet TPM 2.0 ondersteunen (Dat doet het)

Klopt dit of zijn er meerdere stappen nodig om de beveiliging gelijk te trekken met een standaard Windows 11?

2. Rechtstreeks van Microsoft is de licentie niet te kopen als particulier, enige die ik kon vinden was:
https://blitzhandel24.nl/...s-11-enterprise-ltsc-2024. maar ken ze niet en trustpilot is nogal negatief.
• Iemand ervaring met deze leverancier? Betrouwbaar of vermijden? Andere suggesties?

3. Is deze LTSC ook echt bare-bone of zijn er nog ''features'' of settings die er toch stiekem inzitten die telemetry naar ''het moederschip'' blijven sturen en beter uitgezet worden? (Denk aan Recall bijv.)

4. ICT van mijn bedrijf adviseerde nog Windows Server 2025, maar dit lijkt me minder van toepassing en meer werk voor waar ik de pc voor ga gebruiken.
• Iemand die weet wat de grote verschillen zijn tussen Windows 11 LTSC en Windows Server 2025 en welke beter bij mijn situatie past? (Bare-bone met zo min mogelijk tweaking nodig na een clean instal)

5. Voor wie al langere tijd LTSC 2024 gebruikt:
• Heb je er een goede ervaring mee?

Hardware die me geadviseerd werd:

• Crucial CT16G48C40S5
• Kingston NV3 - 1TB
• Shuttle XPC slim DL30N

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
1. Er zijn geen extra acties nodig.

2. Als particulier is een pc kopen waar OEM Windows 11 IoT op staat je enige optie.
Of de massgrave optie natuurlijk, wat ik gebruik voor VMs met LTSC.

3. Uh, hij is as-is. Je hebt niet eens een foto viewer. De hele install is 10 GB disk space :P

4. De kosten waarschijnlijk.

5. Ja, het werkt top. Er breekt nooit iets. Je kunt na 10 jaar alleen niet "upgraden", een nieuwe install is de enige optie.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-06-2025 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Djores schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:25:
Doel is voor een bare-bone pc voor simpel alledaags gebruik (mail, administratie & Youtube via VPN) zonder constante spionage en bloatware van Microsoft.
Waarom dan Windows, en niet een simpele Linux distributie?

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 13-06-2025 12:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djores
@jeroen3 Bedankt voor je reactie. Het klinkt als een super optie voor wie de Linux stap nog niet durft te maken.

Massgrave is voor mij geen optie, zolang de versie goed is wil ik er gewoon voor betalen.

Je geeft aan dat particulieren alleen Windows 11 IoT kunnen aanschaffen, dus is de LTSC 2024 via https://blitzhandel24.nl/...s-11-enterprise-ltsc-2024 dan onbetrouwbaar?

@Question Mark Goed punt, daar ben ik nu ook serieus over aan het denken. Ik ben maar een matige tweaker, zolang stappen goed uitgelegd worden kan ik best via commands packages installeren.

Maar onder aan de streep weer ik niet precies wat ik aan het doen ben en wil eigenlijk ook helemaal niet met dat technische stukje bezig zijn. En er zijn zoveel distro's om uit te kiezen dat de stap groot is. Ik neig nu naar Mint of Zorin, maar heb geen idee hoe het zit qua beveiliging, updates etc. En termen als GNOME en KDE waren voor vandaag ook onbekend.

Ik zoek gewoon een ootb veilig systeem dat nergens mee verbonden is, je niet bespioneerd en geen dagen van forums lezen nodig heeft om de illusie te hebben dat ik weet hoe het werkt. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Er zijn twee versies ltsc. Enterprise en IoT.
IoT zit bij de industrial box pc’s, enterprise moet je via die grijze handel kopen.

Geen idee of die licenties van die site wit zijn, kom je alleen achter door het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De machine gaat niet verbinden met remote netwerken, waarvoor heeft het dan wel ethernet nodig? :? Dan ben je ook direct af van 'contact met het moederschip'. Andere optie kan dan zijn om bijvoorbeeld Ubuntu LTS te installeren, met alle haken, ogen en andere eisen die je hebt, kan je wellicht sneller met zoiets klaar zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djores
@CH4OS Zelfcorrectie, dat was te kort door de bocht. Wat ik bedoelde was, geen verbinding met een netwerk tenzij ik fysiek de ethernetkabel insteek en dat er op dat moment geen meta-data wordt verstuurd naar ''het moederschip''.

Ubuntu heeft nog steeds veel programma's die ik toch niet gebruik en dus handmatig weer moet verwijderen. (waar ik geen tijd in wil hoeven steken).

Plan voor nu is de stap wagen om te zien of ik met Linux Mint/Zorin overweg kan (kost toch niks) en anders de gok wagen met de grijze licentie. (Iets met etende boer en wat ie niet kent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, Windows heeft ook veel instellingen en applicaties die je wel of niet gebruikt, dus dat is niet veel verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ook de ltsc varianten hebben telemetry. Daar ga je niet omheen komen.

De doelgroep is alleen anders. IoT is voor machines, je hebt dus ook geen online account nodig. En er zit vrijwel niets in. Geen store, geen image viewer, geen candy crush.

Je kunt deze dus ook niet draaien op de nieuwste hardware, die support ontbreekt volledig.

Wat jij vraagt is de military versie van windows. Nou, sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Djores schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:32:
Ubuntu heeft nog steeds veel programma's die ik toch niet gebruik en dus handmatig weer moet verwijderen. (waar ik geen tijd in wil hoeven steken).
Maar van wie moet dat? Hoe erg is het dat het applicaties aanwezig zijn op een systeem, die niet actief zijn en dus ook geen resources (behalve wat diskruimte) kosten...

Maak het niet moeilijker voor jezelf dan nodig, overdenk niet teveel... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Djores schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:32:
@CH4OS Zelfcorrectie, dat was te kort door de bocht. Wat ik bedoelde was, geen verbinding met een netwerk tenzij ik fysiek de ethernetkabel insteek en dat er op dat moment geen meta-data wordt verstuurd naar ''het moederschip''.

Plan voor nu is de stap wagen om te zien of ik met Linux Mint/Zorin overweg kan (kost toch niks) en anders de gok wagen met de grijze licentie. (Iets met etende boer en wat ie niet kent)
Weet je het heel zeker wat je nu zegt? De laatste Ubuntu versies kennen namelijk een optie om alleen de basis software te installeren terwijl Mint en Zorin nog steeds een volledige gebruiksklare desktop omgeving mee installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCaDWQOHwada3yFb1GtRz-rchwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IATTZptxXT4oHKgvvXzwUZYS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1