Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Djores schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:32:
@CH4OS Zelfcorrectie, dat was te kort door de bocht. Wat ik bedoelde was, geen verbinding met een netwerk tenzij ik fysiek de ethernetkabel insteek en dat er op dat moment geen meta-data wordt verstuurd naar ''het moederschip''.

Ubuntu heeft nog steeds veel programma's die ik toch niet gebruik en dus handmatig weer moet verwijderen. (waar ik geen tijd in wil hoeven steken).

Plan voor nu is de stap wagen om te zien of ik met Linux Mint/Zorin overweg kan (kost toch niks) en anders de gok wagen met de grijze licentie. (Iets met etende boer en wat ie niet kent)
Weet je het heel zeker wat je nu zegt? De laatste Ubuntu versies kennen namelijk een optie om alleen de basis software te installeren terwijl Mint en Zorin nog steeds een volledige gebruiksklare desktop omgeving mee installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCaDWQOHwada3yFb1GtRz-rchwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IATTZptxXT4oHKgvvXzwUZYS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:35

Blokker_1999

Full steam ahead

1) Het is in de basis nog altijd Windows. Security blijft dus op dezelfde manier gebeuren. Secureboot en TPM zijn vereisten en een virusscanner is op elk systeem aan te raden (zelfs als het geen Windows is)

2) Dat is heel eenvoudig. LTSC is simpelweg NIET te koop. Deze kan enkel gebruikt worden door bedrijven die een volume licentie overeenkomst met Microsoft hebben. Zij kunnen dan kiezen voor LTSC ipv 1 van de andere SKUs.

3) LTSC is redelijk kaal te noemen, en dat heeft ook een reden. Je moet kijken naar waar LTSC voor ontworpen is, en dat is dus niet voor gebruik op een desktop met een browser, mailclient, ... . Het primaire doel is systemen zoals PoS, kiosks, digital signage, CnC en andere industriele machines. Systemen waar je 1 applicatie automatisch op laat starten en waar je in de basis nooit naar moet omkijken, behalve bij hardware failure. LTSC kan zelfs problemen geven als je hardware wenst te installeren die moderner is dan je LTSC build want zelfs nieuwe hardware krijgt geen ondersteuning in dat OS.

4) Eigenlijk past geen van de twee echt bij je situatie want geen van de twee is echt bedoeld voor desktop gebruik. Is ook direct de reden waarom bijna geen enkel bedrijf het gebruikt om laptops of desktops voor werknemers mee uit te rusten. Microsoft ondersteunt niet eens het gelijktijdig draaien van 2 applicaties op LTSC, al kan dat natuurlijk gewoon, terwijl server licenties gewoonweg overkill zijn en amper iets veranderen omdat alle apps alsnog aanwezig zijn doordat je ze ook als virtuele desktop kunt gebruiken.

Gegeven hoe je je voelt bij Windows zou ik inderdaad ook adviseren om te migreren naar een ander OS. En zelfs dan zou ik alsnog oppassen als je naar Linux gaat met welke distributie je kiest. Zeker Canonical heeft in het verleden al getoond niet altijd even betrouwbaar te zijn. Of zijn we o.a. hun Amazon Lens alweer vergeten? Mede daarom kies ik zelf voor Debian, daar kan je vanuit de installer echt een volledig barebone installatie op een systeem zetten die je na installatie gewoon op de CLI dropt, want een GUI is er niet, en ook geen SSH server.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwenI3EwxXkV5LlFE8mD8SBz4sw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FEXUjc8HLdZCOYKKwg4tXf1M.png?f=user_large

En ja, ik kies nog altijd voor de text based installer, old habits die hard. Er was een tijd dat ik daar blindelings door kon lopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1