Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:41
Ik ben opzoek naar een powerstation/thuisaccu welke overdag geladen kan worden, en vervolgens later z'n stroom weer kan gebruiken. Met als extra optie dat zodra die leeg is, hij overswitched naar de normale stroom.

Welke zoekterm gebruik ik hiervoor, want de meesten die ik vind laden prima op... maar schakelen uit als ze leeg zijn ipv transpherswitch naar de huisaansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

torretje2012 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:25:
Met als extra optie dat zodra die leeg is, hij overswitched naar de normale stroom.
Wat bedoel je hier precies mee? Want wat ik opmaak uit je post is wat de meeste thuis accu's gewoon kunnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-07 14:34
Elke stekker thuisaccu doet dit volgens mij. Vaak kunnen deze tot 800 watt terug leveren op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
DukeBox schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Want wat ik opmaak uit je post is wat de meeste thuis accu's gewoon kunnen.
Als je die aansluit laden ze juist op via een stekker? Ik heb in de meterkast een Enphase Q-Relay zitten welke nu al z'n opwek het net opdumpt. Niet fijn voor de netbeheerder en niet fijn voor mijn portomonee.
hhoekstra schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:30:
Elke stekker thuisaccu doet dit volgens mij. Vaak kunnen deze tot 800 watt terug leveren op het net.
En dat is wat ik juist niet wil, ik wil mn eigen opwek zelf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Iets meer inlezen, het maakt natuurlijk uit of je je powerstation inzet off-grid of on-grid, maar 800 watt leveren aan je net (thuis) terwijl er ook een gebruiker aanstaat van 800w betekend dus dat je niets terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:08
torretje2012 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:17:

[...]

Ik denk dat @hhoekstra zich hier ongelukkig uitgesproken heeft. Bijv de HomeWizzard accu levert max 800W via het stopcontact, maar levert niet terug het net op. Hij leest via de P1 meter uit wat je verbruikt is, en past zich daar op aan.
  • Verbruik jij 500W, dan levert je accu 500W. Ofwel, deze stuurt niets terug het net op, puur eigen consumptie.
  • Leveren je zonnepanelen meer dan dat je verbruikt, dan gaat de accu opladen (tot max 800W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Als je die aansluit laden ze juist op via een stekker? Ik heb in de meterkast een Enphase Q-Relay zitten welke nu al z'n opwek het net opdumpt.
Heb je dan 2 netaansluitingen? Een voor je huis en een voor je panelen?
Niet fijn voor de netbeheerder en niet fijn voor mijn portomonee.
Als het maar om 1 meter gaat dan maakt dat niets uit. Meeste plugin accu's zijn ook 1 fase dus als je een 3 fase aansluiting hebt gaat dat hoe dan ook op die manier. Het gaat om de netto afname/levering qua kosten. Voor de netbeheerder is het ook niet zo boeiend want bij buren wordt het wel weer gebruikt op een andere fase waardoor het binnen kleinere segmenten wel redelijk verdeeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Als je die aansluit laden ze juist op via een stekker? Ik heb in de meterkast een Enphase Q-Relay zitten welke nu al z'n opwek het net opdumpt. Niet fijn voor de netbeheerder en niet fijn voor mijn portomonee.

[...]

Lees even wat topics door, dan wordt het vanzelf duidelijk

Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2
Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 16:30
Realiseer je dat je (in de zomer) nooit alle opgewekte energie in de accu kwijt kunt.
OK, het kan wel als je een hele grote accu hebt maar de grootte die je dan nodig hebt is onbetaalbaar.
Je zult dus altijd energie over houden die je niet in de accu kwijt kunt.

Solarbuffer: ja dat kan maar slechts voor een klein deel van de energie.

Alle energie zelf gebruiken en niet terugleveren is in de praktijk niet realistisch ondat je in de zomer teveel hebt en in de winter te weinig. Ik zou zelf bijvoorbeeld een accu nodig hebben van een slordige 2000 kWh schat ik, bij ~€ 1000 / 10 kWh zou dat een accu van € 200.000 worden |:(

[ Voor 10% gewijzigd door peterpv op 12-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit hier ook al een tijdje naar te kijken. Zoals @hhoekstra aangeeft zijn er wat accupacks die dat kunnen doen.
Ecoflow kan dit bijvoorbeeld met een losse inverter.

Ecoflow Delta2 bijvoorbeeld. Of Anker Solix 3800. Zie ook:

Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

Extra use case die ik voor mezelf zie is om voor noodgevallen 2kW beschikbaar te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 07-07 16:30
MikeyMan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:33:
Zit hier ook al een tijdje naar te kijken. Zoals @hhoekstra aangeeft zijn er wat accupacks die dat kunnen doen.
Ecoflow kan dit bijvoorbeeld met een losse inverter.

Ecoflow Delta2 bijvoorbeeld. Of Anker Solix 3800. Zie ook:

Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

Extra use case die ik voor mezelf zie is om voor noodgevallen 2kW beschikbaar te houden.
De vraag is ook niet of dat kan want het antwoord daarop is simpel: Ja dat kan en dat kun je gewoon kopen,
de zogenaamde plug-and-play accu's.

Realiseer je wel dat als de netspanning uitvalt en je je eigen huis op de accu wilt laten draaien er wat in de meterkast geinstalleerd moet worden wat de verbinding tussen jouw huis en de rest van de straat verbreekt. Anders hebben de buren bij stroomuitval ook stroom uit jouw accu!
Bovendien vind de netbeheerder dat niet goed want als ze onderhoud doen moet de spanning weg zijn wanneer zou jouw aansluiting afkoppelen maar als jouw accu er dan alsnog spanning op zet...

En voor opslaan en niet terugleveren, dat werkt maar voor een klein deel, zie wat ik hierboven schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@peterpv iknow. ik zie het ook meer als een handmatige backup. Accu naar beneden en koelkast erop zeg maar ;)

Maargoed, daar ging het topic niet over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik heb zelf geen thuisaccu dus misschien begrijp ik iets verkeerd, maar het enige "afwijkende" dat TS wil is nooit terugleveren, toch? De rest is volgens mij toch juist waar een thuisaccu voor is, of begrijp ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Patriot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:47:
Ik heb zelf geen thuisaccu dus misschien begrijp ik iets verkeerd, maar het enige "afwijkende" dat TS wil is nooit terugleveren, toch?
Over het algemeen is dat de standaard instelling (0 op de meter), dus niets afwijkends aan.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2025 15:09 ]

Pagina: 1