Advies bij het kiezen van een full electric warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidus
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-07 12:01
Hallo.

Ik ben van plan dit jaar een warmtepomp in mijn huis te laten installeren. Ik heb al een warmteverliesberekening gedaan en kwam uit op 6 kWh bij -9 graden buiten.

Ik heb een aantal offertes van installateurs gekregen, maar ik vind de prijzen aan de hoge kant. Die liggen tussen de 16k en 18k euro. Ik heb deze prijs gekregen voor zowel een Mitsubishi Electric PCR-M60V-200E set (6 kWh PUZ-SWM60VAA buitenunit) als de Daikin Atherma 3 R 8 kWh.

Zijn dit tegenwoordig echt de gangbare prijzen of loont het om verder te zoeken?

Ik heb ook gekeken naar andere merken zoals Quatt en DeWarmte. Hun prijzen lijken een stuk aantrekkelijker (rond de 10k?), maar eerlijk gezegd heb ik wel wat twijfels bij deze bedrijven en hun claims. Ik vind het lastig om goede informatie over hun specificaties te vinden. Misschien zijn ze helemaal prima, maar ik vind het lastig om dat goed in te schatten.

Ik hoor graag wat gedachten/advies van mensen die er meer van weten.

Bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zal wel kW en geen kWh zijn :)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic - staan er geen onnodige dingen op de offerte? Is er complex leidingwerk nodig, of is de opstelplek moeilijk geschikt te maken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Proton_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:03:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic - staan er geen onnodige dingen op de offerte? Is er complex leidingwerk nodig, of is de opstelplek moeilijk geschikt te maken?
Wat ik mij daarbij aanvraag; men gaat voor het vermogen uit voor een bepaald gasverbruik. Dus bij 500 kuub gas op jaarbasis heb ik een andere installatie nodig dan bij 1500 kuub gas.

Ergens logisch natuurlijk! Maar is het niet interessanter om te zien welk gasverbruik je maximaal op een dag of in een week hebt gehad in de winter? Want stel je voor dat het straks een week lang -10 graden is en alle andere winter dagen is het +10 graden buiten.... Dan ga je met een installatie uit van het gemiddelde, terwijl ik die week met -10 graden ook gewoon een opgewarmd huis wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@President In dit geval een warmteverliesberekening bij -9, wat in grote delen van Nederland prima is.
Er is ook nog thermische massa + interne warmtelast (koken, gamen) zodat je bij een horrorwinter niet meteen bevriest.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2025 18:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:48
S.v.p. het ik wil een warmtepomp faq topic lezen
Ps 13k voor subsidie moet kunnen en 10-11k wellicht ook

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 10-06-2025 18:31 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidus
Kw, yes derp! 8)7
Niet dat ik kan zien. Er moet wel een extra groep worden aangelegd in de meterkast. Het lastigste wat ik kan bedenken is het plaatsen van de unit op het dak met een kraan, maar is dat genoeg om zo veel extra kosten te rechtvaardigen? De leidingen zouden vrij direct moeten kunnen lopen.

Dit is bijvoorbeeld de offerte voor de Mitsubishi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhXue5uTWY1Xr5a2KQdummr3ZGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UPTvSVQkUKa3n8ju2qMiD9pe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:48
Ben je een beetje handig? Een (deel van) het werk zelf doen kan flink lonen. Kijk bijvoorbeeld is op Warmtepomponline.com en de verschillende installatiepakketten die ze aanbieden.

Voor de bedragen die jij noemt heb ik een 12KW warmtepomp, bijpassende boiler, allemaal nieuw leidingwerk voor water en verwarming, vloerverwarming op 2 verdiepingen, en nog smak geld over. Heb er wel 3 weekenden en wat losse avonduurtjes inzitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Tillumen op 10-06-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidus
@Tillumen Bedankt! Ze lijken wel goede opties te hebben. Ik ga contact met ze opnemen. Is Panasonic een goed merk voor warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:48
solidus schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:08:
@Tillumen Bedankt! Ze lijken wel goede opties te hebben. Ik ga contact met ze opnemen. Is Panasonic een goed merk voor warmtepompen?
Ja maar heb zelf een Itho amber bij ze besteld. Kost iets meer maar vond ik het waard (mooier design. stiller, nieuwste generatie propaan ipv R32, betere service, goede HA integratie, hele goede bijpassende boilers)

[ Voor 9% gewijzigd door Tillumen op 11-06-2025 10:33 ]

Pagina: 1