Netgear wifi extender werkt niet meer met Experiabox V10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:42
Na een software update van onze Experiabox v10 naar V10.C25.04.05 werkt onze Netgear WN3000RP wifi extender niet meer. In het overzicht van verbonden apparaten op de Experiabox zie ik dat hij wel connected is maar dat het ipadres leeg is.

Ik heb alles opnieuw opgestart en de factory defaults op de extender herstelt maar geen resultaat. Daarnaast de extender een vast ipadres gegeven in de DHCP configuratie van de Experiabox en proberen te connecten aan een extra 2.4 GHz wifi netwerk maar niets lost het probleem op.

In de extender zie ik dat hij een ipadres heeft (192.168.1.250) op een ander subnet dan het wifinetwerk van de experiabox (192.168.2.xxx) en de default gateway en dns is leeg.

Als ik handmatig de extender aanmeld bij het wifinetwerk dan krijg ik gelijk een connectie timeout.

Wat kan ik verder nog proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

Misschien een mooi moment om dit apparaat, dat in 2011 geintroduceerd werd, naar de gemeentewerf te brengen en een nieuw apparaat, met ondersteuning en updates, ervoor in de plaats te zetten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:59
Waarom zit je in de Experiabox te rommelen?
Als je een factory reset doet op de Netgear, dan is deze alle configuratie kwijt van je Wifi netwerk en snap ik wel dat ie het niet meer doet.
Je steekt een ethernet kabel in je extender en dan de andere kant in een computer.
Zo kan je de extender opnieuw configureren en opnieuw aanmelden op je Wifi.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De security settings van die extender en die experiabox moeten gelijk zijn.
Dat wil zeggen dat je maar een keuze hebt en dat is voor de netgear WPA-2 PSK en dan voor de experiabox WPA2(AES).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
GarBaGe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:55:
Je steekt een ethernet kabel in je extender en dan de andere kant in een computer.
Zo kan je de extender opnieuw configureren en opnieuw aanmelden op je Wifi.
Of via WiFi (laptop/smartphone) als je geen LAN verbinding tot je beschikking hebt.
marktweakt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:42:
In de extender zie ik dat hij een ipadres heeft (192.168.1.250) op een ander subnet dan het wifinetwerk van de experiabox (192.168.2.xxx) en de default gateway en dns is leeg.
Dat is het default configuratie adres van de extender na een factory reset.
Als je daarop inlogt via Wifi/kabel, kan je dan de verbinding/connection wizard starten om te verbinden met je (KPN) SSID?
Dat is het eerste wat de extender ook automatisch doet bij inloggen na een factory reset/default.
Ik heb hier dezelfde extender ook nog liggen.

Als de verbinding nu niet (meer) gemaakt kan worden kan het ook een probleem zijn met veranderingen in de WPA(2) beveiliging door de nieuwe updates van de KPN boxen wat problemen kan geven met bepaalde oudere apparaten:

KPN Community: Sinds de update van mijn modem in maart 2025 kan mijn HP LaserJet Pro 300 color MFP M375nw printer niet meer verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ben(V) schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:32:
De security settings van die extender en die experiabox moeten gelijk zijn.
Dat wil zeggen dat je maar een keuze hebt en dat is voor de netgear WPA-2 PSK en dan voor de experiabox WPA2(AES).
Op de Experiabox kun je na de software update alleen nog kiezen voor WPA2-Personal. Op de extender staat hij ingesteld op WPA2-PSK(AES). Andere instellingen op de extender zijn None, WEP, WPA-PSK(TKIP) en "WPA-PSK[TKIP] + WPA2-PSK[AES]". Deze laatste heb ik geprobeerd maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Of via WiFi (laptop/smartphone) als je geen LAN verbinding tot je beschikking hebt.

[...]

Dat is het default configuratie adres van de extender na een factory reset.
Als je daarop inlogt via Wifi/kabel, kan je dan de verbinding/connection wizard starten om te verbinden met je (KPN) SSID?
Dat is het eerste wat de extender ook automatisch doet bij inloggen na een factory reset/default.
Ik heb hier dezelfde extender ook nog liggen.
Ja het lijkt erop dat de extender terugvalt op z'n defaults als hij geen DHCP gegevens van de Experiabox krijgt.
Als de verbinding nu niet (meer) gemaakt kan worden kan het ook een probleem zijn met veranderingen in de WPA(2) beveiliging door de nieuwe updates van de KPN boxen wat problemen kan geven met bepaalde oudere apparaten:
Ja dit zou zomaar hetzelfde probleem kunnen zijn. KPN heeft nog steeds geen oplossing hiervoor. Mijn oude HP printer werkt daarentegen nog wel via Wifi met de Experiabox en de nieuwe firmware.
Dank voor de verwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
marktweakt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:42:

Je geeft hier zelf al het probleem weer, experiabox en extender moeten wel in hetzelfde subnet zitten om elkaar te zien. Dus in jouw geval 192.168.2.0/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:55
Om bij @EverLast2002 aan te sluiten. Geef de extender een vast IP adres buiten de DHCP pool van de Experiabox. Bijvoorbeeld 192.168.2.10. Dan is hij weer onderdeel van subnet van de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
EricJH schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:36:
Om bij @EverLast2002 aan te sluiten. Geef de extender een vast IP adres buiten de DHCP pool van de Experiabox. Bijvoorbeeld 192.168.2.10. Dan is hij weer onderdeel van subnet van de Experiabox.
Dat lukt niet. De extender is dan na rebooten niet meer bereikbaar voor clients (ophalen ip-adres lukt dan niet) en hij is niet te pingen vanuit andere machines in het netwerk. Ook kan ik dan niet meer bij de configuratie van de extender door hem op z'n accespunt (va z'n eigen SSID) te benaderen.
In de experiabox zie ik hem dan nog steeds als 'verbonden' staan maar wederom zonder ipadres.

[ Voor 17% gewijzigd door marktweakt op 05-06-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
EverLast2002 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:47:
Je geeft hier zelf al het probleem weer, experiabox en extender moeten wel in hetzelfde subnet zitten om elkaar te zien. Dus in jouw geval 192.168.2.0/24
Het is wel makkelijk wat betreft beheer maar voor de werking als repeater/ap kan deze gewoon in een andere IP range zitten.
Goede wifi op zolder
k-janssen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
Dit klopt niet helemaal. Een AP kan best in een heel anders subnet opereren dan de clients doen. Kijk eens naar de prosumer spullen die instaat zijn om verschillende SSID's te koppelen aan verschillende VLAN's. Het is echt niet nodig voor een AP om L3 connectiviteit te hebben in het betreffende vlan. Dat het handig is voor beheer (continu wisselen van IP om een setting aan te passen op je AP is niet heel handig) maar nodig is het zeker niet.
marktweakt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:23:
Ja het lijkt erop dat de extender terugvalt op z'n defaults als hij geen DHCP gegevens van de Experiabox krijgt.
Inderdaad, als er geen (WPA2) verbinding meer gemaakt kan worden met de KPN SSID blijft het IP dus op default.
Handmatig andere IP invullen maakt dan ook geen verschil want er is gewoon geen communicatie met het KPN SSID.
Deze (mijn) Netgear (V1) heeft helaas ook geen AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:49:
[...]

Het is wel makkelijk wat betreft beheer maar voor de werking als repeater/ap kan deze gewoon in een andere IP range zitten.
Goede wifi op zolder

[...]

[...]

Inderdaad, als er geen (WPA2) verbinding meer gemaakt kan worden met de KPN SSID blijft het IP dus op default.
Handmatig andere IP invullen maakt dan ook geen verschil want er is gewoon geen communicatie met het KPN SSID.
Deze Netgear (V1) heeft helaas ook geen AP mode.
ik lees nergens welke versie Netgear het betreft, V1, V2, V3...
Wel vreemd dat een Extender geen AP functie zou hebben, maar het zou zo maar kunnen.

sorry, verkeerd gelezen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ik ga denk ik maar op zoek naar een andere range extender.

Zijn er hier mensen met een recente range extender die goed werkt in combinatie met de Experiabox v10 en de V10.C25.04.05 firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

marktweakt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:44:
*O*
Zijn er hier mensen met een recente range extender die goed werkt in combinatie met de Experiabox v10 en de V10.C25.04.05 firmware?
Wat biedt je provider? Welke provider heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
KPN. Zij hebben geen kleine draadloze extenders zoals de Netgear WN3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:44:

Elke beetje recente repeater/extender zou wel moeten werken met de nieuwere KPN boxen/firmware neem ik aan.
Wil je perse een repeater of heb je een LAN aansluiting beschikbaar om een AP te gebruiken?
Als je toch een repeater/extender aanschaft wil je er wel altijd een die je ook al AP kan gebruiken.

Zie bijvoorbeeld topics:
[Aankoopadvies] Wifi Accespoint
Vast internet naar draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
KPN zegt niets inhoudelijks over de problemen die er zijn. Het enige wat ze zeggen is dat ze geen andere apparatuur ondersteunen dan wat ze zelf verkopen. Een nieuwe extender kopen is dus een gok zolang niet bekend is wat nou precies het probleem is.

Ik heb geen lan aansluiting beschikbaar op die plek dus het wordt geen AP maar een extender.
Ik wil ook niet te veel geld eraan uitgeven want we krijgen eind dit jaar glasvezel als het goed is en dan gaat waarschijnlijk die hele KPN meuk eruit.

Ik zat zelf te kijken naar deze extender: https://tweakers.net/pric...tender-dap-x1860/reviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
marktweakt schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:34:
KPN zegt niets inhoudelijks over de problemen die er zijn. Het enige wat ze zeggen is dat ze geen andere apparatuur ondersteunen dan wat ze zelf verkopen. Een nieuwe extender kopen is dus een gok zolang niet bekend is wat nou precies het probleem is.
Zoals in de betreffende topics is aangegeven en mijn ervaring ook is betreft het probleem alleen oude (WPA2) apparaten.
Dus een recente Extender/AP zal dan normaal gesproken gewoon werken.
Ik zelf heb diverse repeaters, zoals hierboven genoemd in de topics, geplaatst om dat soort problemen (niet alleen bij KPN!) juist op te lossen.
Ik verwacht dat die repeater ook gewoon zal werken met de KPN.
Ook heeft repeater een AP mode wat later altijd altijd weer goed van pas kan komen.
Google: DAP‑X1860 AP Mode

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 07-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Is het een idee om een KPN superwifi schotel te huren via KPN.
Zodra je weg bent bij KPN lever je alles weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ja zo'n superwifischotel van KPN huren zou een mogelijkheid zijn maar dat is nogal een groot onhandig ding wat ik moeilijk kwijt kan in de gang waar de extender in een wandcontactdoos hangt.

Daarnaast zag ik dat er bij KPN ook problemen zijn met dat ding in combinatie met de experiabox. KPN adviseert zelfs om dat ding bedraad aan te sluiten.

Ik heb nog wat experimenten gedaan zonder resultaat. Zie dit topic op het KPN forum hiervoor: https://community.kpn.com...ostid=2132560#post2132560

Ik heb inmiddels dus maar de D-Link EXO AX1800 besteld. Hopelijk werkt deze wel goed met de nieuwe firmware van de Experiabox.

Deze wordt dinsdag geleverd en dan laat ik hier wel weten of dat wel werkt.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 15% gewijzigd door marktweakt op 07-06-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Je beseft je dat dat ding wat je besteld hebt ook al 4 jaar oud is? Hoeft niet direct het grootste probleem te zijn, maar persoonlijk zou ik wat recenters halen in verband met ondersteuning in de toekomst.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Korvaag schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:09:
Je beseft je dat dat ding wat je besteld hebt ook al 4 jaar oud is? Hoeft niet direct het grootste probleem te zijn, maar persoonlijk zou ik wat recenters halen in verband met ondersteuning in de toekomst.
De Experiabox v10 met de meest recente firmware ondersteunt nog slechts wifi 5. De kans dat het gaat werken met iets heel nieuws is denk ik kleiner dan met iets wat al een aantal jaren oud is en trouwens wel al wifi 6 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
De nieuwe D-Link extender werkt.

In de Experiabox onder "Verbonden apparaten" zie ik echter dat bij deze het IPv4 adres ook leeg is. Iemand die begrijpt hoe dat kan?

Daarnaast zie ik geen apparaten onder "Verbonden apparaten" die verbonden zijn via de extender. En daarnaast viel mij op dat de extender (door de experiabox?) een naamgeving krijgt zoals "Bridge-1" terwijl de oude extender een naam kreeg als "Device-22"?!

[ Voor 42% gewijzigd door marktweakt op 11-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
marktweakt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:25:
De nieuwe D-Link extender werkt.

In de Experiabox onder "Verbonden apparaten" zie ik echter dat bij deze het IPv4 adres ook leeg is. Iemand die begrijpt hoe dat kan?

Daarnaast zie ik geen apparaten onder "Verbonden apparaten" die verbonden zijn via de extender. En daarnaast viel mij op dat de extender (door de experiabox?) een naamgeving krijgt zoals "Bridge-1" terwijl de oude extender een naam kreeg als "Device-22"?!
Ik heb zelf geen Experiabox maar kan het zijn dat gekoppelde extenders blijkbaar gewoon functioneren,
maar dat de EB er zelf niks mee kan qua vertalen (daardoor geen ip adres laat zien) ?
Als het allemaal werkt is dan een leeg ip veld een groot probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Nou probleem zou ik niet willen zeggen. Hij werkt immers.
Maar het is wel opvallend en het is een indicatie dat de problemen die ik met de Netgear extender had hier blijkbaar los van staan.

Het is wel opmerkelijk want geen ipadres zou betekenen dat hij niet via tcp/ip verbonden is met de Experiabox. Via welk protocol dan wel vraag ik mij af?

En hoe benader ik nou die nieuwe extender via mijn thuisnetwerk (om bijvoorbeeld de configuratie aan te passen) als hij geen ipadres heeft?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij wel een ipadres heeft maar dat de experiabox dit gewoon niet laat zien. In dat geval vraag ik mij af hoe ik dan achter zijn ipadres kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
heb je al eens de handleiding doorgelezen, daar wordt wellicht e.e.a. voor je uitgelegd:

https://www.dlink.com/nl/...-6-range-extender#support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:55
Ik weet niet of het probleem inmiddels al is opgelost maar er waren in de Experiabox software problemen dat niet alle apparaten in het netwerk in de interface worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ja de handleiding heb ik gelezen maar wat daar allemaal in staat werkt niet.

Maar ik heb het denk ik al gevonden:
Ik heb IPv6 aan staan op de experiabox en het lijkt erop dat de extender dan een IPv6 adres krijgt van de DHCP server en daarnaast onder water ook een IPv4 adres.

Het lukt niet om bij de configuratie van de extender te komen via het netwerk op basis van z'n IPv6 adres. Waarom weet ik niet want dit zou gewoon moeten kunnen.

Maar ik kom wel bij de extender via het onder water uitgegeven IPv4 adres wat je terug kunt vinden in de uitgegeven leases van de DHCP server op de experiabox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Nog even een update hierover.
Ik heb die Netgear WN3000RP V1 repeater kunnen testen met de nieuwe WiFI6 modems van Odido en Ziggo.
In beide gevallen werkte deze dus direct zonder aanpassingen!

KPN Community: Netgear WN300 krijgt geen goed IP-adres na update V10
Vandaag nog even bij een kennis langs geweest voor wat computer assistentie.
Deze zit bij Odido en heeft de ZYXEL T-56 WiFi 6 box/router.
Ik heb daar de betreffende Netgear WN3000RP V1 ook even kunnen testen en deze werkt daar zonder problemen.
Dus als repeater verbonden met WPA2-PSK/AES
KPN Community: Netgear WN300 krijgt geen goed IP-adres na update V10
Nog even een (interessante) update hierover.
Afgelopen weekend heb ik de Netgear WN3000RP V1 repeater nu ook kunnen testen bij een kennis met het nieuwe Ziggo Sagemcom Smartwifi 6 modem:

De repeater kon hiermee direct een verbinding maken (WPA2-PSK/AES) zonder aanpassingen en functioneerde verder zonder enig probleem!

Dit geeft toch wel weer extra aan dat er een zwaar incompatibiliteitsprobleem is met de laatste KPN firmware update/boxen en (bepaalde) oudere WPA2 clients.
Pagina: 1