[Aankoopadvies] Wifi Accespoint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-01 12:17
Hoi,

Ik heb zowel op de boven als beneden verdieping een bekabeld netwerk (aan gigabit snelheid, CAT6), dat telkens in een kamer uitkomt, waar een switch staat (ook aan gigabit snelheid).

Op beide switches (zowel boven als beneden) heb ik momenteel een Linksys Wifi Acces Point (WAP300N) aangesloten, zodat ik zowel beneden als boven, goede Wifi ontvangst heb in alle aangrenzende ruimtes.

Dit Acces Point is al vrij oud (heeft ook maar lage Wifi snelheden vergeleken met de snelheden die vandaag beschikbaar zijn). En begint ook kuren te hebben. De ontvangst valt soms weg.

Hebben jullie een idee welk toestel ik in de plaats kan kopen ?
Dat niet te duur is. Maar wel hetzelfde kan en doet, wat ik nu met de WAP300N heb.

En ook wat op dezelfde manier werkt ?
  • Ik steek dit toestel in een stopcontact
  • Ik verbind een LAN kabel ermee
  • Ik configureer eenmalig de Wifi instellingen (via een web configuratie pagina ?)
Alle hulp/feedback is van harte welkom.

Mvg,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:20
Ik vind zo'n mesh systeem wel prettig, zeker als je een bedrade backhaul kunt hebben. uitvoering: TP-Link Deco X50 (2-pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Hoe werkt dit systeem ? Kan ik beide units bedraad aansluiten ?

Wat ik niet zoek is een soort hoofd unit (die ik bedraad kan aansluiten), waarbij de bijunits draadloos met die hoofdunit zijn verbonden en daardoor een lagere ontvangst kunnen geven.

Ik wil in beide accespoints zowel een stroomstekker (stopcontact) als bedraade RJ45 kabel apart kunnen steken.

Werkt dat zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
De bedrade backhaul betekent dat je er een draad in kan stoppen.
Ik vraag me af of deco nuttig voor je is, volgens mij wil jij plug en play, zonder veel in te stellen.

Deco kan dit, maar kan nog veel meer... En je betaalt ook voor die veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Een-op-een vervangen kan mijns inziens prima hiermee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1AccesspointsTP-Link EAP245 v3€ 70,16€ 70,16
1Modems en routersASUS RT-AX53U (MO3510)€ 59,80€ 59,80
Totaal€ 129,96

2-set Deco is € 144 dus vergelijkbaar. Die zou ik dan instellen als twee access points.

[ Voor 5% gewijzigd door se77en op 05-10-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
Het ergelijke van die deco systemen is dat de (uitgebreide) configuratie vaak alleen kan/moet via een APP inplaats van een fatsoenlijke web-interface.
Google: Deco Web Interface

Als je netwerk nu in principe goed werkt heb je toch voldoende aan een beter basic AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Klopt,

Ik zoek een goed access point.
Hoef geen mesh systeem te hebben.

Een standalone access point, dat ik in het stopcontact steek, RJ45 kabel erin, eenvoudige configuratie via webpagina (instellen naam, wachtwoord, type bandbreedte, type beveiliging) en die WiFi verdeelt op die verdieping.

Als ik het goed begrijp raden jullie me dit accesspoint aan: TP-Link EAP245 v3 ?

Of uit welke degelijke modellen kan ik nog kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Gent32m schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:55:
Heel veel natuurlijk.
Accesspoints
Een "simpele" range extender met AP mode kan ook natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 05-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Gent32m schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:55:
Klopt,

Ik zoek een goed access point.
Hoef geen mesh systeem te hebben.

Een standalone access point, dat ik in het stopcontact steek, RJ45 kabel erin, eenvoudige configuratie via webpagina (instellen naam, wachtwoord, type bandbreedte, type beveiliging) en die WiFi verdeelt op die verdieping.

Als ik het goed begrijp raden jullie me dit accesspoint aan: TP-Link EAP245 v3 ?

De ASUS RT-AX53U kan je ook instellen als access point, via web interface. Qua vormgeving is het natuurlijk wel anders dan wat je onder access points vindt (meer zoals je nu hebt).

Twee Deco's zijn nauwelijks duurder en met iets hogere (theoretische) snelheid maar de configuratie kan niet geheel via web begrijp ik.
The_Doman schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Heel veel natuurlijk.
Accesspoints
Een "simpele" range extender met AP mode kan ook natuurlijk.
Aan de ene kant natuurlijk waar, maar je ziet veel Ubiquiti UniFi in die lijst staan. Volgens mij is dat wat serieuzer spul bedoeld voor managed WiFi en hij wil gewoon twee apparaten configureren en klaar.

Dan staan er ook nog wat oude apparaten in de lijst (gesorteerd op populariteit) die nauwelijks sneller zijn dan wat hij nu heeft, dus ik kan me best voorstellen dat dat nog niet zo eenvoudig is om daar een concreet modeltype uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Je zoekt dus 2 accesspoints?

Ik zou persoonlijk niet 2 losse halen maar een set die je centraal kunt managen.

Simpelste is vaak wifi van je provider afnemen. Dan kun je vaak je provider router voor wifi beneden en een extra boven.

Omdat je iets simpels zoekt zou ik omada/links laten liggen en is de simpele deco een goede kandidaat.

Als je genoeg hebt aan wifi5/400mbit dan volstaat een deco4 zelfs.marktplaats staat er vol mee want kreeg je vaak bij je provider wifi. Ben je via mp wel voor 50 euro klaar

De opvolger is de deco x50. Kost wat meer maar brengt je ook, afhankelijk van client naar 600 mbit oid

Mrja is t nodig? Voot meeste toepassing is 50mbit prima, als t maar stabiel is (5ghz wifi ipv 2.4)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
se77en schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:22:
Aan de ene kant natuurlijk waar, maar je ziet veel Ubiquiti UniFi in die lijst staan. Volgens mij is dat wat serieuzer spul bedoeld voor managed WiFi en hij wil gewoon twee apparaten configureren en klaar.
Je kan ook filteren op extender, dan komen er ook wat envoudigere opties naar voren natuurlijk.
Als voorbeeld:
uitvoering: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450
uitvoering: TP-Link AC2600 Wi-Fi Range Extender RE650

Nogmaals, alleen als voorbeeld.
Mijn eigen AP's komen vrijwel allemaal uit de lokale kringloop hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
The_Doman schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Je kan ook filteren op extender, dan komen er ook wat envoudigere opties naar voren natuurlijk.
Als voorbeeld:
uitvoering: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450
uitvoering: TP-Link AC2600 Wi-Fi Range Extender RE650

Nogmaals, alleen als voorbeeld.
Mijn eigen AP's komen vrijwel allemaal uit de lokale kringloop hier. :P
Wel budgetvriendelijk maar de vraag rijst welke daarvan bedraad aangesloten kunnen worden. Wat ik zo gauw kan vinden is dat de UTP poort op die twee bedoeld is om bijvoorbeeld een printer bekabeld op aan te sluiten. In dit geval is het natuurlijk de bedoeling dat het apparaat zelf via UTP met de rest van het netwerk verbonden is.

Edit: AP mode staat wel in de reviews genoemd, maar is niet hierin opgenomen. :?

[ Voor 7% gewijzigd door se77en op 05-10-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
se77en schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:29:
Wel budgetvriendelijk maar de vraag rijst welke daarvan bedraad aangesloten kunnen worden. Wat ik zo gauw kan vinden is dat de UTP poort op die twee bedoeld is om bijvoorbeeld een printer bekabeld op aan te sluiten. In dit geval is het natuurlijk de bedoeling dat het apparaat zelf via UTP met de rest van het netwerk verbonden is.
Dat kan natuurlijk met elke fatsoenlijke AP/Extender die een UTP aansluiting heeft.
De aangehaalde TP-Links hebben trouwens een gigabit ethernet poort en optionele (One)Mesh functionaliteit.
The_Doman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:58:
Met die TP-Links kan je inderdaad gewoon switchen tussen AP/Repeater mode.
Ik heb er diverse variaties van uit de kringloop hier :P , alleen (hele) oude hardware versies kunnen dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbrrocAMhuAk60y56u4buPG0q0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaNMwgW3MVgGvzYybq4dYyya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
The_Doman schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Dat kan natuurlijk met elke fatsoenlijke AP/Extender die een UTP aansluiting heeft.
De aangehaalde TP-Links hebben trouwens een gigabit ethernet poort en optionele (One)Mesh functionaliteit.

[...]

[Afbeelding]
Ik vind het wel een mooie oplossing omdat je niet in muur of plafond hoeft te boren en de vloer blijft ook mooi vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik zou graag hebben dat het accesspoint over een stroomkabel beschikt. Blijkbaar moet je de meeste rechtstreeks in een stopcontact steken. Dat zoek ik niet. Het is inderdaad nog niet zo gemakkelijk allemaal. Ik zal in de computerwinkel nog eens advies vragen. Want geraak er voorlopig nog niet zo goed aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Gent32m schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:08:
Blijkbaar moet je de meeste rechtstreeks in een stopcontact steken.
Dat hoeft natuurlijk niet perse als dat niet goed uitkomt en/of je het apparaat niet in het zicht wil hebben. :)

Bij Powerline AP's wordt inderdaad wel aangeraden deze zoveel mogelijk rechtstreeks in het stopcontact te steken zonder extra stekkerblokken/verlengkabels.
Pagina: 1