MicroWhale schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Oprechte vraag:
Hoe zie jij in de huidige (macro-economische en geo-politieke) ontwikkelingen voor de adoptie van Bitcoin een bear-market ontstaan?
De adoptie van Bitcoin (ETF, koop door insitutionele beleggers, aanleg reserves bij banken/overheden/bedrijven, acceptatie van bitcoin als betaamiddel/hedge) zorgt voor een inflow en een schaarste, dus ik zie eerder nog een spurt naar boven. En juist een algemene (meer geleidelijke groei) zullen we, in mijn ogen, de komende maanden gaan zien als gevolg van alles wat ik hier boven tussen haakjes heb aangehaald.
Ik ben daarom zeer benieuwd uit welke bronnen jij je marco-blik haalt en hoe jij tot je conclusie komt.
Crypto (en dus ook BTC) in het algemeen volgt de trend van de reguliere aandelenmarkt (vooral Dow Jones)..
Er zijn maar weinig momenten dat ze losgekoppeld zijn, vaak te maken met een blow-off top of een groot incident in cryptoland waar een exchange omvalt ofzo.. Maar 99% van de tijd volgens ze ongeveer dezelfde koers.
Dat hele ETF gebeuren en enkele grote bedrijven die volop BTC kopen zoals MicroStrategy is een bubble..
Ik treed niet teveel in detail, maar met de manier hoe die bedrijven geld binnnehalen en BTC aankopen is het wachten tot het misgaat..
Ik raad je aan om hier eens in te verdiepen hoe die bedrijven hun geld verdienen en hun beurswaarde vertegenwoordigen..
Zolang de markten stijgen is er niets aan de hand, maar in een dalende markt kan de boel zomaar instorten en heb je zo een faillisement te pakken..
Wat zal de impact zijn als Micro Strategy klapt?
Daarnaast is de DJI al sinds 2008 (en Nasdaq sinds 2000) bezig met een bubble te printen, we hebben de max fib levels gehaald, er zal wat lucht uit de markt moeten om stabiele groei te garanderen voor de toekomst..
De corona periode was niets meer dan een dip of een correctie, dit was geen financiele crisis, die hebben ze afgewend door gigantisch veel geld te printen..
BTC en crypto heeft nog nooit een echte crisis zoals 2000 en in 2008 meegemaakt, Wat crypto zal doen in tijden van enkele jaren crisis? Geen idee, gezien ze sterk aan elkaar gerelateerd zijn vermoed ik dat crypto zwaar zal lijden onder een echte crisis omdat het eigenlijk nog geen fundementele waarde reprenteerd..
Een bedrijf als Apple of Tesla heeft echt waarde, heeft spullen, gebouwen etc.. BTC is alleen een tech die nog niet wereldwijd gedapoteerd is in een systeem, net als 99% van alle crypto..
Er bestaat een kans dat er toch chains gebruikt gaan worden in nieuwe globale systemen, deze zullen dan misschien uit de as herrijzen na de crisis.
Ik zie op dit moment veel gelijkenis met de .com bubble eind jaren 90 waarin alles wat maar met IT/Internet te maken had booming was, en na de crisis was 90% kapot en Google/Amazon waren de grote "winnaars"..
Daarnaast als je naar de politiek kijkt is er een groot spanningsveld tussen VS/EU/Rusland/China etc.. Geen idee hoe de "machtsverdeling" komende jaren verschuift of wie een sterkere economie kan ontwikkelen..
Die kaarten moeten opnieuw geschud worden..