Mag een verhuurder verbruikte zonne-energie doorbelasten?

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-05 10:22
Wij huren een woning met zonnepanelen. Er is destijds verteld dat de woning energiezuinig is door onder andere zonnepanelen. Dat was voor ons een van de doorslagen om dit huis te gaan huren.

Nu ontvingen wij deze week de eindafrekening van de verhuurder, omdat wij gaan verhuizen naar een koopwoning. En hierin staan de werkelijke kosten van stroom en gas die wij vanaf het net van de energieleverancier gebruikt hebben, maar ook het aantal kwh dat we verbruikt hebben van de zonnepanelen. Tegen hetzelfde tarief als de energieleverancier die betreffende maanden rekende per kwh stroom vanaf het net, het commerciële tarief dus.

Mag dit zomaar? Een verhuurder mag toch geen winst maken op servicekosten? Maar hoe bereken je dan, wat hij wél mag rekenen per kWh?

Verder rekent hij ook leveringskosten voor de stroom,terwijl deze volgens de salderingsregeling op de maandelijkse energierapporten van de energieleverancier, verrekend worden. Zijn kosten voor die maand zijn dan bijvoorbeeld: - 10€ (dit varieert per maand natuurlijk) en aan ons berekend hij gewoon €35,- leveringskosten voor alleen stroom! Maar ik kan op die overzichten nergens vinden, hoeveel de leveringskosten zouden zijn, zonder zonnepanelen, dus hoe komt hij dan aan dit bedrag? Is dit allemaal fictief of hoe komen we hierachter?

Iemand die ons kan helpen hiermee? Geen idee hoe we het aan moeten pakken? We hebben een vrije sector woning dus komen niet in aanmerking bij de huurcommissie en ook niet bij juridisch loket ivm te hoog inkomen…

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Waarom een nieuw topic?
Mag een verhuurder verbruikte zonne-energie doorbelasten?
keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:27:
[...]

De 2 staan in verschillende groepen toch?
Ik wist niet waar die het beste paste.

Ik gebruik dit forum nooit ;).
Hahah, zou het dan toch bij een topic houden. O-)

[ Voor 58% gewijzigd door graceful op 29-05-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-05 10:22
De 2 staan in verschillende groepen toch?
Ik wist niet waar die het beste paste.

Ik gebruik dit forum nooit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Dubbel Mag een verhuurder verbruikte zonne-energie doorbelasten?, ongewenst want versnippering en herhaling van antwoorden.

Eventueel kan je om een alias vragen zodat een topic in twee subfora zichtbaar is, maar dat is hier niet nodig denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 29-05-2025 18:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Dit topic is gesloten.