Mag een verhuurder verbruikte zonne-energie doorbelasten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-06 07:32
Wij huren een woning met zonnepanelen. Er is destijds verteld dat de woning energiezuinig is door onder andere zonnepanelen. Dat was voor ons een van de doorslagen om dit huis te gaan huren.

Nu ontvingen wij deze week de eindafrekening van de verhuurder, omdat wij gaan verhuizen naar een koopwoning. En hierin staan de werkelijke kosten van stroom en gas die wij vanaf het net van de energieleverancier gebruikt hebben, maar ook het aantal kwh dat we verbruikt hebben van de zonnepanelen. Tegen hetzelfde tarief als de energieleverancier die betreffende maanden rekende per kwh stroom vanaf het net, het commerciële tarief dus.

Mag dit zomaar? Een verhuurder mag toch geen winst maken op servicekosten? Maar hoe bereken je dan, wat hij wél mag rekenen per kWh?

Verder rekent hij ook leveringskosten voor de stroom,terwijl deze volgens de salderingsregeling op de maandelijkse energierapporten van de energieleverancier, verrekend worden. Zijn kosten voor die maand zijn dan bijvoorbeeld: - 10€ (dit varieert per maand natuurlijk) en aan ons berekend hij gewoon €35,- leveringskosten voor alleen stroom! Maar ik kan op die overzichten nergens vinden, hoeveel de leveringskosten zouden zijn, zonder zonnepanelen, dus hoe komt hij dan aan dit bedrag? Is dit allemaal fictief of hoe komen we hierachter?

Iemand die ons kan helpen hiermee? Geen idee hoe we het aan moeten pakken? We hebben een vrije sector woning dus komen niet in aanmerking bij de huurcommissie en ook niet bij juridisch loket ivm te hoog inkomen…

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:20:
We hebben een vrije sector woning dus komen niet in aanmerking bij de huurcommissie
https://www.huurcommissie.nl/huurder-vrije-sector

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
Bedankt voor uw reactie! Ik zal morgen toch eens bellen. Ik zag op de site dat het enkel is voor huurders vrije sector die het huurcontract afgesloten hebben na 1 juli 2024 en wij huren al langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Bedankt voor uw reactie! Ik zal morgen toch eens bellen. Ik zag op de site dat het enkel is voor huurders vrije sector die het huurcontract afgesloten hebben na 1 juli 2024 en wij huren al langer.
Misschien dat als je lid wordt van deze organisatie ze je ook kunnen helpen:
https://www.woonbond.nl/

de OP/TS niet gelezen maar als aanvulling op het antwoord waar je op reageerde

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 29-05-2025 15:37 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:20:
En hierin staan de werkelijke kosten van stroom en gas die wij vanaf het net van de energieleverancier gebruikt hebben, maar ook het aantal kwh dat we verbruikt hebben van de zonnepanelen.
Waar baseert hij dat op? Zijn de zonnepanelen voorzien van een eigen meter?
Mag dit zomaar? Een verhuurder mag toch geen winst maken op servicekosten? Maar hoe bereken je dan, wat hij wél mag rekenen per kWh?
Wat staat in je huurcontract hierover?
En wat staat erin over het vruchtgebruik van de zonnepanelen?

Op deze manier heb jij feitelijk geen "woning met zonnepanelen" gehuurd, maar een woning waar zonnepanelen op liggen ten gunste van de verhuurder.
keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:34:
[...] na 1 juli 2024 en wij huren al langer.
Dat is ook alweer bijna een jaar geleden. Je hebt nooit eerder van deze verhuurder een jaarrekening gezien voor energie?

[ Voor 10% gewijzigd door FredvZ op 29-05-2025 15:40 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat hij hier een aparte app voor heeft om dit bij te houden. Ik heb nu om een overzicht gevraagd hiervan, maar nog niet eerder ontvangen.

[...]

Op deze manier heb jij feitelijk geen "woning met zonnepanelen" gehuurd, maar een woning waar zonnepanelen op liggen ten gunste van de verhuurder.

Er staat in de overeenkomst benoemd dat de elektriciteit op de zonnepanelen tegen het commerciële tarief doorbelast worden. Hier hebben wij toen destijds helaas niet genoeg tijd in gestopt om dit uit te zoeken; aangezien de verhuurder een bekende is, gingen wij er op goed vertrouwen vanuit, dat hij voorwaarden zou hanteren die redelijk zijn.

We hebben het nog wel door een jurist laten bekijken op voorhand, maar die heeft hier dus niets over gezegd helaas.

[...]

Dat is ook alweer bijna een jaar geleden. Je hebt nooit eerder van deze verhuurder een jaarrekening gezien voor energie?
Klopt, ik heb in 2024 hier al eens om gevraagd (start huur 2022) en nooit reactie erop ontvangen. Afgelopen week pas, omdat ik dit geëist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:38:
[...]

[...]

[...]

Oh excuus. Ik zie nu dat ik mijn reactie in jouw vorige reactie quote geplaatst heb. Ik gebruik dit forum niet zo vaak.

Zie antwoorden op de overige vragen in de quote aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Staat er in het huurcontract iets over deze verrekening?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het in middenhuur en dus wel een puntenwoning? Dan doen zonnepanelen wat met de prijs (omhoog) dan is het logisch dat je dan niet daarvoor dubbel belast mag worden. Heb je huur moeten betalen voor de PV-installatie?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
JukeboxBill schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:17:
Staat er in het huurcontract iets over deze verrekening?
Er staat in de overeenkomst benoemd dat de elektriciteit op de zonnepanelen tegen het commerciële tarief doorbelast worden. Hier hebben wij toen destijds helaas niet genoeg tijd in gestopt om dit uit te zoeken; aangezien de verhuurder een bekende is, gingen wij er op goed vertrouwen vanuit, dat hij voorwaarden zou hanteren die redelijk zijn.

We hebben het nog wel door een jurist laten bekijken op voorhand, maar die heeft hier dus niets over gezegd helaas.

Maar ondanks dat, dat in de overeenkomst staat, mag het wettelijk gezien niet om winst te maken op servicekosten. En wet breekt een overeenkomst lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
True schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:22:
Is het in middenhuur en dus wel een puntenwoning? Dan doen zonnepanelen wat met de prijs (omhoog) dan is het logisch dat je dan niet daarvoor dubbel belast mag worden. Heb je huur moeten betalen voor de PV-installatie?
Nee, we betalen geen extra huur voor de zonnepanelen. Althans, het staat niet specifiek benoemd in de overeenkomst.

Maar ondanks dat, dat in de overeenkomst staat, mag het wettelijk gezien niet om winst te maken op servicekosten. En wet breekt een overeenkomst lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
keukens2024 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:10:
Klopt, ik heb in 2024 hier al eens om gevraagd (start huur 2022) en nooit reactie erop ontvangen. Afgelopen week pas, omdat ik dit geëist heb.
Ergens is het wel een naaistreek van die "bekende" om je een energiezuinige woning (want zonnepanelen) aan te bieden en dan zelf het financiële voordeel in de zak te steken.

Heeft hij ook nog extra huur gerekend voor het feit dat er zonnepanelen op het dak liggen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Ergens is het wel een naaistreek van die "bekende" om je een energiezuinige woning (want zonnepanelen) aan te bieden en dan zelf het financiële voordeel in de zak te steken.

Heeft hij ook nog extra huur gerekend voor het feit dat er zonnepanelen op het dak liggen?
Klopt, dat vinden wij ook. Zijn daarom ook flink over de pis..

Geen idee. Dit staat niet specifiek benoemd in het huurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

En als je de woning invult voor de punten (met en zonder de PV-installatie) waar kom je uit op huur: https://www.rijksoverheid...maximaal-voor-mijn-woning

Maar de verhuurder had het energiecontract afgesloten, of hebben jullie dat gedaan? Misschien kon hij met z'n zakelijke contract wel helemaal niet salderen en heeft hij het daarom in het huurcontract opgenomen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Dit is van twee walletjes eten; je kunt niet èn de stroom doorverkopen tegen commercieel tarief èn tegelijkertijd de weggesaldeerde energiebelasting in eigen zak steken.

Volgens mij vallen energiekosten in dit geval onder servicekosten waarbij alleen de werkelijk gemaakte kosten (energierekening) in rekening mogen worden gebracht.
Als de verhuurder de kosten van de investering van de zonnepanelen terug wil verdienen dan zal hij dit op een andere manier moeten doen. Dat iets in een contract staat betekent niet dat het rechtsgeldig is.

[ Voor 58% gewijzigd door ASW1 op 29-05-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Zoals ik het nu begrijp, brengt de verhuurder de door de zonnepanelen opgewekte stroom in rekening tegen het tarief dat je zelf betaald aan de energieleverancier voor de uit het net geleverde stroom.
En dat is precies zoals het in het contract staat.

Maar je had natuurlijk verwacht dat de opbrengst van de zonnepanelen in jouw voordeel zou zijn als zijnde gratis stroom.
De verhuurder maakt geen winst op de servicekosten, maar brengt alsnog de stroomkosten van de zonnepanelen in rekening.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Als er geen panelen hadden gelegen was je het zelfde kwijtgeweest. De vraag is dus heeft de verhuurder over jullie rug winst genaakt of is dit gekort op de huurprijs..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
De verhuurder heeft ook kosten gemaakt voor de aanschaf van de installatie. Als hij die niet doorberekent in de huur of via een gebruiksvergoeding dan lijkt me het redelijk dat het commerciële tarief gehanteerd wordt. Je ondervindt dan geen nadeel maar ook geen voordeel.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

Fe2O3

Ja das roest

Gezien wat stroom per kwh kost, en her gaat om twee jaar .... Hoeveel euro rekent de beste man nu?

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik ben geen jurist, maar ik zou zeggen dat dit niet helemaal in orde is.

Als tegenvoorstel zou ik kijken of je kan berekenen wat de werkelijke kosten zijn voor de verhuurder, door de aanschafprijs te nemen, en afschrijving te berekenen over de typische levensduur van een set zonnepanelen (25 jaar?), plus te kijken naar de hoeveelheid Wattpiek van de installatie per jaar, en op basis daarvan een redelijke vergoeding te berekenen voor de afgenomen zonnestroom.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brengt hij wel de terugleverboete in mindering? ;).

Als ik het goed begrijp heb je ervoor getekend, dat de verhuurder zich er ook aan houdt is vervelend, maar dan had je het meteen moeten aangeven. Dan had verhuurder mogelijk de huurprijs verhoogd.

Je hebt geen nadelen en verhuurder heeft op eigen kosten geïnvesteerd, dus ik snap ergens wel dat hij dat wil terugverdienen (via hogere huurprijs of doorbelasting).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2025 09:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Je netbeheerder levert een geijkte meter om de energielevering te (mogen) bepalen. Als je verhuurder ook voor energieleverancier wil spelen moet de zonne-installatie misschien ook achter een geijkte meter zitten, de omvormer is dat in ieder geval niet.
Mogelijk kun je daar nog wat mee: als het niet achter een meter zit kan hij niet aantonen wat er werkelijk geleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:09
Beatman schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:15:
De verhuurder heeft ook kosten gemaakt voor de aanschaf van de installatie. Als hij die niet doorberekent in de huur of via een gebruiksvergoeding dan lijkt me het redelijk dat het commerciële tarief gehanteerd wordt. Je ondervindt dan geen nadeel maar ook geen voordeel.
Exact dat, de verhuurder heeft zelf nul voordeel van de zonnepanelen als jij als huurder alle voordelen van het salderen opstrijkt. Hoe moet de beste man dan zijn investering in zonnepanelen terugverdienen?

Onderaan de streep betaal jij als huurder een normaal tarief voor alle stroom die jij hebt verbruikt. Dat een deel daarvan door de verhuurder zelf via zonnepanelen opgewekt wordt voelt misschien wat scheef voor jou, maar feitelijk heb jij daar niets mee te maken als huurder. Als de verhuurder een diesel aggregaat achter de woning had staan was de situatie feitelijk hetzelfde geweest, jij betaalt voor wat je verbruikt.
Pagina: 1