Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:54
Beste lezers ,
Graag jullie oordeel want de tegenstrijdige adviezen duizelen me intussen .

Een tijdje geleden vroeg ik hier al waarom mijn hybride warmtepomp van 4 kW weinig aansloeg en er vooral gas werd gestookt . Dankzij jullie is het me duidelijk dat die 4 kW veel te weinig is en de dag nacht temperatuur te veel verschilde . Lang verhaal kort , aan m’n huidige hybride heb ik niet veel . Ik wil een andere . De huidige is 11 jaar oud .

Ik woon hier nu net een jaar . Dus ik weet niet alles over m’n huis , maar wat ik wel weet .

Huidig gasverbruik op basis van afgelopen winter ca 2000 m3 per jaar .
Hybride Warmtepomp verbruikte in 12 maanden ca 700 kW . ( die heeft niet hard gewerkt dus )

Vloeroppervlakte 400 m2
Ca 150 m2 ervan wordt op 21 graden gestookt en de overige 250 m2 op 16 graden .

Op de begane grond vloerverwarming die ik 35 graden staat in combinatie met radiatoren die bijspringen met de gasketel . Boven alleen radiatoren maar daar wordt meestal niet gestook.

Energieklasse A

Eigen huis adviseert bij een collectieve inschrijving 6 kW. En belooft terugverdienen in ca 5 jaar op basis van een Daikin Edla 6 Kw.

Quat belooft er terugverdientijd van 2 jaar en 11 maanden en zegt er niet bij waarop ze dat baseren en dringen aan op een adviesgesprek .

Dan hebben we nog Weheat . Die adviseert een Sparrow , onduidelijk is welke en die zou in 4 jaar en 7 maanden terugverdiend zijn .

Maar nu hoor ik in mijn netwerk :
Daikin : Chinese meuk . Nooit doen , veel
Problemen .

Quatt, beter dan Daikin maar Weheat is beter.

Hybride : niet doen , ga alle electric .

Nu wil ik best adviesgesprekken plannen maar al die leveranciers willen vooral verkopen .

Op basis van wat ik op Tweakers lees heb ik toch wel gauw 8 of 9 kW nodig maar moet ik oppassen voor over dimensionering . Pendelen etc.

Kortom ; wat is wijsheid ? Ik kan er geen lijn in ontdekken. Hoeveel kw? All electric of hybride ? Merk? Andere adviezen ?

Heel veel dank !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:56
Daikin is een bekend A-merk, zeker geen Chinese meuk.

Je hebt op de begane grond vloerverwarming, ideaal voor een warmtepomp, all electric (ready). Als je bijvoorbeeld de Daikin EDLA08E3V kiest en eventueel als hybride plaats, zal deze 85-95% van de ruimte verwarming doen. Op basis van je gasverbruik heb je een 9,7kW warmtepomp nodig voor all electric.

Als je dit doet, doe het dan wel goed en vervang de vloerverwarming verdelers door gesloten verdelers.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:29
Naast daikin zijn Mitsubishi electric en Panasonic goede merken
Lees de merken topics maar eens
En in de tussentijd geen nachtverlaging toepassen.
En kijken of je hybride de temperatuurgrens kan aanpassen naar 0 graden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
700kWh voor de bestaande pomp... optimistisch vervangt die 350m³.
Dus 2350m³ gas nodig zonder WP... en afgelopen jaar was slechts 2649,46 graaddagen.
Gecorrigeerd naar een normale 2800 graaddagen is er ongeveer 2500m³ nodig.

Geen wonder dat met ook nog nachtverlaging de 4kW hybride weinig nuttigs doet... Die kan de woning onder de 10 graden al amper warm houden, laat staan opwarmen.
Een 13kW machine is nodig voor full-electric volgens Koevlaas.

13kW moet probleemloos verdwijnen in 150m2 vloer laat staan de volle 400.

Let wel op: met 16 graden acht ik het nog geen deugdelijk verwarmingsysteem... daarvoor vind ik dat alle woonruimten op 20 moeten kunnen blijven.

En welk netwerk heb je...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
De merken die jij op noemt is Daikin een A merk, de rest B, lees je zelf beter in door eerst dit te lezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 beide opgezet door Tweakers met veel ervaring in warmtepompen

Er zijn inmiddels tientallen warmtepomp merken, de helft daarvan moet je niet nemen, ondanks wel-luidende merknamen, over een paar jaar zijn ze al failliet, grote Japanse merken blijven overeind (Daikin dus ook), plus een paar Europese, merken als Vaillant, Panasonic, Mitsubishi, Daikin, Nibe, Hitachi, LG, Bosch (in volgorde van kwaliteiten)
Plus een aantal Chinese merken met sterk uiteenlopende kwaliteiten.

Als je er nú niet uit komt plaats dan nog even een gasketel voor een aantal jaren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
RayDelft schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:03:
Een tijdje geleden vroeg ik hier al waarom mijn hybride warmtepomp van 4 kW weinig aansloeg en er vooral gas werd gestookt.
Met vloerverwarming zou je met een hybride veel meer gas moeten kunnen besparen: 50-75% van het totale vroegere verbruik (ca 2300m3?). Mijn Daikin hybride heeft hier het gasverbruik met ca 75% teruggebracht, en dat zonder vloerverwarming. Ik zou dus zeker eerst nog de instellingen (geen nachtverlaging, goede stookcurve, etc) proberen aan te passen en de verdelers in de vloerverwarming vervangen - is bij een nieuwe warmtepomp ook nodig. Als je de EDLA neemt, zou ik zeker niet de 6kW maar de 8kW nemen, en dan als je de ruimte hebt de oude installatie laten staan - de Vaillant warmtepomp kan dan als het koud is (als deze gasloos zou functioneren, geen ervaring mee) als back-up verwarming functioneren. En anders eerst narekenen of 8kW wel genoeg is, vermoedelijk net niet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
@arnoldniessen Dat klopt niet voor deze woning. Dit is echt een kast van een...

Om op dergelijke percentages te komen moet de warmtepomp een groot deel van het jaar de woning op temperatuur kunnen houden. Deze woning heeft dermate hoog verlies dat de 4kw warmtepomp (waarschijnlijk een techneco elga) die onder de ergens in de buurt van 8-10 graden setpoint niet vast kan houden.

Dan gaat de regeling over op gas.

Het is 6 maanden in het jaar gemiddeld onder de 8 graden, en de temperatuur piek op warmere momenten is overwegend kort.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 09:36
Wil je helemaal all-electric gaan, dan zul je in het bereik van 13-15kw warmtepomp komen. Omdat je ook nog de gewone radiatoren hebt, zou ik voor een R290 monoblock model gaan. Dat zijn de nieuwste types die hogere temperaturen halen, en ook direct op bestaande combi van vloerverwarming en radiatoren kan.

Wil je de warmtepomp alleen op de vloerverwarming aansluiten, en de radiatoren op gas laten, dan zul je ergens rond de 7kw tot 9kw nodig zijn.

Het verschilt per type warmtepomp wat het werkelijke vermogen is bij bepaalde temperaturen. De ene 7kw warmtepomp is de andere niet. Waar de ene 7kw WP het bij -10 prima volhoud, gaat een andere 7kw dat niet lukken.

De keuze tussen hybride of full-electric is een persoonlijke. Ik schat in dat het met jouw manier van stoken wel gaat lukken om met een R290 monoblock je huis goed te verwarmen zoals je nu doet. Maar... een adviseur zal uitgaan van overal 20 of 21 graden in huis. En dat gaat waarschijnlijk niet lukken, dan zou je richting de 22kw tot 25kw warmtepomp moeten gaan. Kan wel, maar de vraag is of dat financieel slim is.

Of je uiteindelijk goedkoper uit bent met een full-electric is bij jouw wat lastig, je zult net op het kantelpunt zitten. De keuze om gas de deur uit te doen is dan ook een persoonlijke, qua techniek zou het kunnen maar ik snap best dat een adviseur het bij jouw niet aandurft en dus hybride wil doen.

Wat ook van belang is: hoe doe je warmwater voor sanitair? Als je dat sowieso op gas houd, zou ik nu nog een hybride nemen voor de verwarming. Wil je full-electric, dan moet je ook een boilervat plaatsen of een warmtepompboiler.

Ik zou het in jouw huis misschien opdelen in twee stukken. De huidige vloerverwarming op één warmtepomp, en de radiatoren (later) op een andere warmtepomp. Dan kun je zelf na een jaartje gedraaid te hebben bepalen of het loont om ook de radiatoren op een WP te doen, en hoe je sanitair warmwater en koken gaat doen.

[ Voor 11% gewijzigd door barbarbar op 29-05-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Is idd ook nog een optie ja.
In de vvw een 7 kW zonder mengverdeler en dan op lage temperatuur. Bijv 27-34 afhankelijk van de temperatuur. En dan voor de radiatoren nog een met Ta 35-40.
Zou zomaar de oplossing kunnen zijn voor 0m3 gas.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:28
Het vloeroppervlak is behoorlijk groot. Ik zou overwegen om alleen de vloerverwarming met een WP te verwarmen en de ruimte(s) zelf met een paar airco's, dat verwarmt (veel) sneller en is naar mijn eigen ervaring zeer effectief. Met airco's kun je in de zomer ook nog koelen.
Zelf heb ik een multisplit (3 airco's) van Mitsubishi.

[ Voor 18% gewijzigd door vogelmans op 29-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 18:57
Ik zou beginnen om staat van de huis in kaart te gaan brengen inzake de isolatie en laat een warmteverlies berekening maken, dit zou je samen kunnen doen met een energieprestatieadviseurs.

De reden hiervoor dat er heel veel winst is te behalen in het verduurzamen van het huis en daardoor ook de keuze van de warmtepomp.

Het maken van een warmteverlies berekening is nodig voor :
- Je weet precies waar de meeste winst te behalen is (bv. spouwmuurisolatie, HR++ glas, dakisolatie).
- Het is nodig voor het dimensioneren van een warmtepomp.
- Je voorkomt over- of onderdimensionering van installaties.

Onderstaand een voorbeeld waar de aan moet denken als je gaat isoleren :
**Dak**
- Dakisolatie (binnenzijde of buitenzijde)
- Tot 30% warmteverlies via het dak
**Vloer/kruipruimte**
- Vloerisolatie of bodemisolatie
- Comfortwinst (warme vloer), besparing
**Ramen**
- HR++ of triple glas
- Met isolerende kozijnen indien nodig
**Kierdichting**
- Tochtstrips, naden dichten
- Lage kosten, direct comfortvoordeel
**Muren**
- Spouwmuurisolatie- of buitengevelisolatie
- Goed rendement, snel terugverdiend

Kijk ook eens de subsidie & financiering
- ISDE-subsidie: Voor isolatie én warmtepompen. Let op: je moet minimaal twee isolatiemaatregelen doen of combineren met een warmtepomp of zonneboiler.
- Duurzaamheidslening of Energiebespaarlening via het Warmtefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
natural colour schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:28:
De merken die jij op noemt is Daikin een A merk, de rest B, lees je zelf beter in door eerst dit te lezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 beide opgezet door Tweakers met veel ervaring in warmtepompen

Er zijn inmiddels tientallen warmtepomp merken, de helft daarvan moet je niet nemen, ondanks wel-luidende merknamen, over een paar jaar zijn ze al failliet, grote Japanse merken blijven overeind (Daikin dus ook), plus een paar Europese, merken als Vaillant, Panasonic, Mitsubishi, Daikin, Nibe, Hitachi, LG, Bosch (in volgorde van kwaliteiten)
Plus een aantal Chinese merken met sterk uiteenlopende kwaliteiten.

Als je er nú niet uit komt plaats dan nog even een gasketel voor een aantal jaren.
Daikin, Mitsubishi en Panasonic zijn toch echt Japanse merken met Europese kwartieren en productie faciliteiten.
LG is Koreaans, reken ik niet tot de A merken.
Hitachi ligt eraan welke maar kan Chinees zijn.
Bosch is ook grotendeels Chinese inkoop.

Maar dat terzijde.

Je hebt wel gelijk over de kwaliteiten.
Verder zijn er nog wat Duitse (luxe) merken als Wolf, Remko, Viessmann ed met hele stille dure warmtepompen.

Vwb de Nederlandse merken, die vooral assembleren met Chineze producten.
Dit zijn Quatt, Adlar, Itho, WeHeat e.a.

Geef ik WeHeat de meeste kans op overleving door de eigen productie, ze hebben echte kennis en productie in huis.

Quatt en die anderen, begint het stevig te rommelen. Kijk de consumenten forums er maar op na. Quatt stapt ook van de strategie van eigen montage af en gaat nu (ook) uitbesteden.
Het is moeilijk op de lange termijn een echte voet aan de grond te krijgen en stabiliteit te creëren vooral op gebied van financiën en service.
Desalniettemin kan de partij die dit gaat redden heel groot worden.

Nadeel is in Nl kun je alleen marktaandeel krijgen door heel goedkoop te zijn (vb Quatt), terwijl Nederlanders best kritisch zijn. Eigenlijk rijmt dit niet hè?

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 29-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Ronald schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:20:
@arnoldniessen Dat klopt niet voor deze woning. Dit is echt een kast van een...

Deze woning heeft dermate hoog verlies dat de 4kw warmtepomp (waarschijnlijk een techneco elga) die onder de ergens in de buurt van 8-10 graden setpoint niet vast kan houden.

Dan gaat de regeling over op gas.
Als het geen cascade-hybride is, of een unit die gas met wp kan afwisselen, maar een of/of regeling, zal het wel minder zijn. Bij cascade (=Daikin) klopt het echt wel, wij hebben ruim -75% gerealiseerd komend van ruim 4000m3 naar ca 1000m3 met een 7.5kW hybride unit, en dat met alleen radiatoren (hier max 53C AWT in de winter).

Als het een Elga zou zijn (maar dacht dat het om Vaillant ging), dan zou volgens leverancier -60% haalbaar moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSQtHurTIxNEVaSRRBMNQfFMwso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhQrZjRDbD6Q6EDi4890GDKe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door arnoldniessen op 29-05-2025 11:32 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
@RayDelft
Voor wat betreft je vraag.

Vereniging Eigen huis, wat bedenken die voor een slechte adviezen.

Je hebt volgens mij een relatief groot huis. Welk bouwjaar en welke energie klasse?
In een groter huis is alles duur. Neem je een nieuwe vloer, gordijnen ed, alles gaat naar de meters.

Hetzelfde geldt voor de warmteopwekking.
Als je groothuis geld betaalt geldt dat ook daarvoor. Daar moet een passende installatie in , en ja die is veel duurder dan het rijtjeshuis quatje.

Ik denk dat je ongeveer een 10kw -7C WP nodig bent, en dan zit je voor 100% electric.

Advies;
Mitsubishi Electric split of monobloc 10kw (power inverter of zubadan) met 300L boiler

Daikin Altherma 4H met 300L boiler EPSK10A

Vaillant Arotherm plus 105/6 en meh97/6 met 300L boiler

Hybride vind ik lastig, je wil een WP die het hele vloeroppervlak kan voorzien van water. Dat is per definitie een grotere pomp die in het systeem zit met veel waterflow.

De vloerverdeler moet worden omgebouwd naar een pomploze model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:40
Technician- schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Je hebt wel gelijk over de kwaliteiten.
Zie je Bosch dan als hoge of lage kwaliteit? En zit Vaillant dan echt aan de andere kant van het spectrum?

[ Voor 7% gewijzigd door WvM82 op 29-05-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
WvM82 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Zie je Bosch dan als hoge of lage kwaliteit? En is Vaillant een stuk minder wat dat betreft?
In zijn rijtje staat Vaillant bovenaan en Bosch onderaan toch?
Bosch weet ik niet momenteel, dat is een grote firma die snel stappen maakt, de eerdere versies vond ik nog niet zo goed, nu weet ik niet waar ze staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 29-05-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41
Klopt 400m2 vloer wel? Dat is dan wel echt een kas van een huis. Zulke grote huizen bestaan niet eens waar ik woon in midden Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 20:57
REDSD schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:36:
Klopt 400m2 vloer wel? Dat is dan wel echt een kas van een huis. Zulke grote huizen bestaan niet eens waar ik woon in midden Nederland.
check voor je roept:
https://www.funda.nl/zoek...=52.0474&centerLng=5.2143

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Dank allen voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels twee adviesgesprekken aangevraagd.
Overigens als ik de variabelen in Chat GPT gooi dan komt die met een aanzienlijk langere terugverdientijd. Ik moet nog uitzoeken waarin het verschik zit.
Ik laat weten wat er uit de gesprekken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:26
@RayDelft Een spreadsheetje is echt betrouwbaarder en simpeler dan ChatGPT voor dit soort berekeningen. Just saying.

Edit: Oh ja en neem ook DeWarmte mee in je afwegingen, zou ik zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door reinouts op 10-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
reinouts schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:05:
@RayDelft Een spreadsheetje is echt betrouwbaarder en simpeler dan ChatGPT voor dit soort berekeningen. Just saying.

Edit: Oh ja en neem ook DeWarmte mee in je afwegingen, zou ik zeggen.
Nooit van gehoord. Ik ga me inlezen over DeWarmte . T is toch somber weer buiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
RayDelft schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:02:
Dank allen voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels twee adviesgesprekken aangevraagd.
Overigens als ik de variabelen in Chat GPT gooi dan komt die met een aanzienlijk langere terugverdientijd. Ik moet nog uitzoeken waarin het verschik zit.
Ik laat weten wat er uit de gesprekken komt.
Advies: Niet rekenen met een taalmodel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

t14wo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Advies: Niet rekenen met een taalmodel. ;)
@RayDelft En zeker niet rekenen met maar één taalmodel.
Er zijn betere methodes (en modellen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:03
@RayDelft houdt vooral rekening mee dat je radiatoren moet vergroten. Je bent een groter oppervlakte nodig om met een lagere temperatuur het gebouw alsnog warm te houden. De hoofdleidingen zullen ook aangepast moeten worden. 22 naar 32 of 40 mm bijvoorbeeld.

Ik zou sowieso aardgasvrij gaan. Met jouw verbruik is dat zeker de moeite en juist de gebouwen met een hoog verbruik van fossiele brandstof zijn het interessants om te transformeren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1