Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 19:47
Hoi! Ik ben momenteel bezig met de voorbeidingen van een home cinema Atmos setup in een ruime kelder (+/- 80m2 en 2.60m hoogte).

Kan een kenner eens naar deze setup kijken en aangeven of dit een goede ‘balancering’ is voor het gegeven budget. Als iets beter veranderd kan worden dan is nu nog een goed moment.

We zijn bezig met het concept van de ruimte waarna e.e.a wordt vertikt, maatkasten er in en overal absorberende panelen om de ruimte die naast design (dus geen bioscoop feel) ook nog gewoon heel goed moet gaan klinken.

Films, series en games zijn de usecase. Muziek luisteren speelt niet echt een rol.

De lijst:
- Scherm 3 meter met daarachter speakers: Screen Research 4K Classic screen (16:9) 2794x1570 ClearPix™ white 1.0 | Akoestisch transparant | THX/ ISF certificated

- Beamer JVC DLA-NZ500 4K UHD Home Cinema Projector

- Beamer behuizing. We kunnen iets (20cm het plafond in, wellicht iets laten verzinken en automatisch uit laten zakken. N.n.b.

Speakers
- 3x Front: Bowers & Wilkins wand inbouw speaker CWM 7.3 S2
- 2x Surround: Bowers & Wilkins wand inbouw speaker CWM 7.4 S2
- 2x Back surround: Bowers & Wilkins wand inbouw speaker CWM 7.4 S2
- 4x Atmos: Bowers & Wilkins plafond inbouw speakers CCM683
- 2x Subwoofers: JL Audio Fathom IWE-108 Inbouw Subwoofer Zwart

Versterkers
- 1x JL Audio Fathom SA-600W
- 1x Marantz CINEMA 30 Hoogwaardige 11.4-kanaals AV-versterker 8K

- Backboxen: Bowers & Wilkins backbox LCR7 én Bowers & Wilkens backbox BB 6c

- Belichting n.n.b.

- Alle nodige kabels n.n.b.

- Geluidisolatie n.n.b.

Wordt door een installateur zo geadviseerd, vraag me af hoe een tweaker hier naar kijkt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:00:
Hoi! Ik ben momenteel bezig met de voorbeidingen van een home cinema Atmos setup in een ruime kelder (+/- 80m2 en 2.60m hoogte).

Kan een kenner eens naar deze setup kijken en aangeven of dit een goede ‘balancering’ is voor het gegeven budget. Als iets beter veranderd kan worden dan is nu nog een goed moment.

We zijn bezig met het concept van de ruimte waarna e.e.a wordt vertikt, maatkasten er in en overal absorberende panelen om de ruimte die naast design (dus geen bioscoop feel) ook nog gewoon heel goed moet gaan klinken.

Films, series en games zijn de usecase. Muziek luisteren speelt niet echt een rol.

De lijst:
- Scherm 3 meter met daarachter speakers: Screen Research 4K Classic screen (16:9) 2794x1570 ClearPix™ white 1.0 | Akoestisch transparant | THX/ ISF certificated

- Beamer behuizing. We kunnen iets (20cm het plafond in, wellicht iets laten verzinken en automatisch uit laten zakken. N.n.b.

Speakers

Versterkers

- Belichting n.n.b.

- Geluidisolatie n.n.b.

Wordt door een installateur zo geadviseerd, vraag me af hoe een tweaker hier naar kijkt :-).
toon volledige bericht
Je moet je afvragen of inwall the way to go is. Je kan later niet ff simpel upgraden of veranderen, dusje moet weten dat je dat niet zo maar wilt. Een installateur verkoopt graag wat hij zelf in zijn assortiment zit. Ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar ga luisteren, ook bij andere merken en bepaal of de B&W signature sound de jouwe is. Verder super cool project natuurlijk! Een droom van velen dus houd ons zeker op de hoogte!

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:00:

De lijst:

Speakers

Versterkers

- Belichting n.n.b.

- Geluidisolatie n.n.b.

toon volledige bericht
80 M2 is wel echt een bizar lekkere ruimte. Als je dan toch al een acoutisch transparant scherm hebt en zo'n grote ruimte dan zie ik persoonlijk het voordeel niet van in walls. Je kan prima een wat grotere ruimte achter het scherm laten en daar gewone LCR luidsprekers achter zetten.

Kijk voor de lol even youthman op youtube. Hij heeft wel insane spullen maar door de jaren heen het een en ander geupgrade natuurlijk. Maar ik doel vooral even op hoe hij achter zijn scherm ruimte heeft voor grote speakers en ook subwoofers. Zoiets zou jij ook makkelijk kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door tormentor1985 op 27-05-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
ChiLLeR schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:19:
[...]

Je moet je afvragen of inwall the way to go is. Je kan later niet ff simpel upgraden of veranderen, dusje moet weten dat je dat niet zo maar wilt. Een installateur verkoopt graag wat hij zelf in zijn assortiment zit. Ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar ga luisteren, ook bij andere merken en bepaal of de B&W signature sound de jouwe is. Verder super cool project natuurlijk! Een droom van velen dus houd ons zeker op de hoogte!
Thanks. Qua ruimte is het wel logisch denk ik. Ook omdat de ruimte in zijn geheel een bepaalde design look moet houden (nntb) en inbouw maakt dat wel makkelijker.

Deze klonk erg goed, maar eerlijk gezegd geen idee hoe alternatieven klinken. Zijn er winkels waar je wat meer high end setjes kan beluisteren ter vergelijk?

Leuk YT kanaal trouwens. 👍

[ Voor 8% gewijzigd door Joppiesaus2 op 27-05-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 12:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Joppiesaus2 Ik heb je een eigen aankoopadviestopic gegeven. Daar komt je vraag beter tot zijn recht.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Joe dank 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
@Joppiesaus2 Kijk het filmpje op deze link eens: https://www.erinsaudiocor...peakers/kef_ci3160rl-thx/

De door jouw genoemde speaker komt daar ook langs.

Oh en een budget vermelden is ook wel handig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ramon schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:29:
@Joppiesaus2 Kijk het filmpje op deze link eens: https://www.erinsaudiocor...peakers/kef_ci3160rl-thx/

De door jouw genoemde speaker komt daar ook langs.

Oh en een budget vermelden is ook wel handig.
Thanks voor die review. Wat ik er uithaal is dat in deze pricerange de JBL SCL 6 waarschijnlijk een veel betere keuze is. Ga dat voorleggen.

Iemand vroeg nog naar budget. Ik denk dat ik het benader vanuit een kwaliteitlevel. De pricerange voor de spullen nu lijkt me prima qua kwaliteit. Dus alternatieven die eea nog verder verbeteren overweeg ik graag. Als een beamer 1000 meer moet kosten ook prima, als het daadwerkelijk heel veel vreugde brengt.

Valt uiteindelijk toch samen met de verbouwing van de hele ruimte en zal een wat hogere kostenpost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
Dat wordt een serieuze setup in een serieuze ruimte. Leuk om foto's van het verbouwproces en uiteindelijke resultaat hier neer te zetten :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Zal ik zeker doen. Moeten nog aan concepting beginnen. Maar zal zeker even voor/na en zo delen met beeldmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 11:49
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:38:
[...]
Ook omdat de ruimte in zijn geheel een bepaalde design look moet houden (nntb)
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hier kun je nog wel enige inspiratie halen: ShittyOldMan's homecinema droom wordt werkelijkheid @ShittyOldMan

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 28-05-2025 16:05 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Nou de 'shitty old man's home cinema' is echt heel cool, maar op een bepaalde manier ook precies wat we niet willen. Bioscoopstoeltjes, verhoogde rijen, etc.

Het zal meer een mix worden waar de ruimte ook een bepaald design/concept krijgt wat niet echt bij een standaard bios hoort. Denk dat de foto's dat uiteindelijk duidelijk kunnen maken, combi beneden spreekt nu bijvoorbeeld aan (barretje + ruime cinema)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M7DKBoVJkiNPs0s_Jnb6YbHpyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwNtpF5fP24LDimJzB3CYOWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus hetgeen we nu over nadenken en waar de spullen uiteindelijk hun plek in dienen te krijgen. Hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 11:49
gaaf zeg. ik hoop dat je weinig vrienden hebt, anders zit de kelder elke avond vol gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Joppiesaus2 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:18:
Nou de 'shitty old man's home cinema' is echt heel cool, maar op een bepaalde manier ook precies wat we niet willen. Bioscoopstoeltjes, verhoogde rijen, etc.

Het zal meer een mix worden waar de ruimte ook een bepaald design/concept krijgt wat niet echt bij een standaard bios hoort. Denk dat de foto's dat uiteindelijk duidelijk kunnen maken, combi beneden spreekt nu bijvoorbeeld aan (barretje + ruime cinema)

[Afbeelding]

Dit is dus hetgeen we nu over nadenken en waar de spullen uiteindelijk hun plek in dienen te krijgen. Hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Kijk vooral naar de apparatuur en de geluidsisolatie. Design kun je natuurlijk helemaal naar eigen wens doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 10:02
Vormgeving moet je inderdaad zelf bepalen. Maar mijn tip: zorg voor je begint met een goed plan voor klimaat beheersing. Dwz een airco met voldoende capaciteit, toevoer van frisse lucht en afvoer van vuile lucht. Dit kun je maar één keer goed doen, daarna is er zelden nog ruimte voor en zitten mensen in een warm bedompt donker hol. Een afgesloten home cinema is doorgaan heel anders dan een gemiddelde huiskamer waar je genoeg kieren en afzuiging hebt. In een dergelijke ruimte met alle apparatuur loopt de temperatuur vrij snel op. Ik heb zelf een kanaal unit geïnstalleerd met volledig gedempte kanalen zodat je de airco niet hoort, maar zo ver hoef je niet te gaan als dat teveel is. Maar zorg er wel voor dat je niet een straal koude lucht in je nek hebt blazen. Zomaar een tip, maar dit is veruit het belangrijkste wat wordt overgeslagen.

Apparatuur is meer een persoonlijke keuze. Vraag het 10 mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Tenzij je installateur bent, die komen eigenlijk altijd met B&W aanzetten :P. Niks mis mee hoor, een goed assortiment waar je als installateur prettig mee kunt werken, maar weet dat er ook andere opties zijn als je zelf op zoek gaat. In-walls voor surrounds en ceiling snap ik. Mijn ervaring is dat deze niet zo diep doorgaan als de specs doen vermoeden en je ze al op 120Hz moet crossen ipv 80Hz of lager, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

Voor LCR en subs zou ik eerder het scherm een X aantal centimeters naar voren halen zodat je daar 'normale' subwoofers achter kwijt kunt en je tevens voor LCR niet beperkt bent tot in-walls. Deze sub lijkt mij vrij beperkt. Prima voor een design woonkamer, daar zal het ook voor bedoeld zijn, maar in een home cinema kun je de speakers heel makkelijk achter het akoestisch transparante doek kwijt en hoef je jezelf helemaal niet zo te beperken. Je verliest wel wat diepte in de ruimte, maar dat lijkt me met 80m2 geen probleem. De overgebleven lege ruimte achter het doek vul je op met dempend materiaal.
LCR niet op besparen, dit zijn je belangrijkste speakers.

Projector is een top ding, zeker doen. Het scherm zal ook prima zijn.

Als de kelder helemaal verbouwd moet worden een extra tip: zorg voor (veel) extra kabelgoten, hier heb je over jaren profijt van als je een extra/andere kabel naar de projector moet trekken, of als je een paar ethernets ergens naartoe wilt hebben. Eventueel standaard grijze afvoer leidingen ipv dunne elektra buizen, daar kun je nog iets met een stekker doorheen trekken. En plaats rondom gewoon om de 2 meter een (dubbel) stopcontact, daar krijg je ook nooit spijt van :)

En foto's van het proces en/of eindresultaat zijn altijd welkom.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat betreft in-walls: akoestisch hebben die voordelen, met name in de lage middentonen. Voor de subwoofers maakt het dan weer niet uit of ze in-wall zijn of gewoon een doos in de ruimte.

Wat betreft subwoofers: zoek eens op 'multi subwoofer'. Hoe meer subwoofers je door over de ruimte verdeelt, hoe beter je de bas op elke stoel goed kan krijgen. Vier subwoofers werkt goed, twee is een compromis. Verder heb je nu 8" woofers gekozen. Dat lijkt me wat krap voor zo'n grote ruimte: de zwaarste geluidseffecten kunnen niet hard. Ik zou eerder kijken naar 12". Als je het leuk vindt, is een subwoofer goed zelf te bouwen en kan je hem de vorm (plat, kubus, ... ) geven die je kwijt kan.

Over beide kan je meer lezen in het boek "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" van Floyd Toole. Dat boek is een aanrader als je meer wilt leren over luidsprekers en akoestiek.

[ Voor 59% gewijzigd door TBTL op 29-05-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Thanks voor tips. Qua temperatuur enzo, dat zit goed. Huis heeft grote warmtepomp en 2 grote systemen voor luchttoevoer en teruglevering met meerdere toevoer punten in iedere kamer. Indirecte koeling door systeem met koud water door de leidingen (scheelt paar graden) en kelder is sowieso altijd wat koeler van nature. Ook deur naar buiten met trap naar begane grond mocht je verse lucht willen hebben.

Deze ruimte heeft geen airco’s zoals we boven hebben. 4 units kunnen daar alles ijskoud maken). Dat is ook niet nodig, by design zo gemaakt en vermoed dat dit geen issue zal zijn. Maar zeer terechte opmerking.

Ik neem die subwoofer opmerking ter harte, zal het gaan meegeven 👍. Positionering daarvan is iets minder belangrijk toch? Zijn namelijk aan de zijkanten straks kasten aanwezig ook voor aparatuur waar ze dan makkelijk in kwijt moeten kunnen. Dan is afmeting wat minder een issue ook.

[ Voor 35% gewijzigd door Joppiesaus2 op 01-06-2025 10:38 ]

Pagina: 1