Joppiesaus2 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:44:
Eindelijk weer eens een update 🙂. Note: ik kijk nog even voor een beter shot van het scherm, daar gaat het hier immers om, maar uit de renders niet meegekregen helaas)
We zijn een stap verder en hebben nu de eerste sfeerconcepten voor de nieuwe bioscoopruimte. Hierbij een aantal foto’s ter illustratie. Let op: dit zijn nadrukkelijk sfeerconcepten. Het daadwerkelijk intekenen van boxen, beamer, exacte posities e.d. gebeurt op korte termijn op basis van het advies dat we van The Next Shop krijgen en de wensen die wij nog meegeven. Daardoor kan er nog het nodige wijzigen, met name aan de geluidsabsorberende materialen (bijvoorbeeld plafond, kastenwand e.d.). Het is wel een exacte afmeting, alles in ons huis is helemaal 3-D gescant, dus klopt tot op de mm.
Er zijn inmiddels een paar wijzigingen/ideeën waar ik graag jullie mening over hoor. Combinatie grote TV + zakkend bioscoopscherm grootste onderwerp wat ik hier al aangaf.
Het idee is om een grote TV (±115”, ca. 2,5 meter breed) te combineren met een elektrisch zakkend projectiescherm dat vóór de TV naar beneden komt. Het bioscoopscherm zou dan logisch gezien een stuk groter zijn dan de TV; dat is immers ook een belangrijk deel van het “bioscoopgevoel”. De TV zouden we vooral gebruiken voor games/daily driver kort gebruik.
Vraag 1: Hoogte van het scherm / plaatsing center speaker
Mijn voorkeur gaat uit naar een relatief laag geplaatst scherm (bijna tegen de onderkast aan). Dat lijkt me prettig kijken (niet te ver omhoog) en het lijkt me ook leuk in combinatie met een eventueel racesetje ervoor.
In dat scenario zou de center speaker in de onderkast ingebouwd worden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Alternatief zou zijn: bestaan er betrouwbare/heftige mechanismen om een zware TV te laten zakken, zodat de center toch achter het doek kan blijven? Of is hier een soort rule of thumb die je moet aanhouden bij hoogte plaatsing TV?
Vraag 2: Maximale schermbreedte en lumen-discussie met sterkere beamer als advies (QB1000)
Bij The Next Shop geven ze aan dat we het doek idealiter niet breder moeten maken dan ~3 meter, en zeker niet breder dan 3,5 meter. Ik vind dat een klein verschil met het tv scherm wat ik al aangaf. Ze adviseren nu dus tot 3,5m maar dan met een QB1000 imet 3300AL zodat we meer lumen hebben. Dit hele onderwerp blijft nog vaag, hoeveel meter breed zouden jullie aandurven maximaal met deze beamer? Zelf vind ik het idee van een scherm van bijvoorbeeld 4,5 meter een gaaf idee, maar weet niet hoeveel kwaliteitsverlies dit geeft met deze nieuwe voorgestelde beamer.
Benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze draad had ik nog even gemist helaas anders had ik wel eerder gereageerd
Ik vind het een waanzinnig mooie ruimte! Ziet er uit als een hele comfortabele spot om vanuit te kijken met veel ruimte om je heen. En ook prettig dat niet alle wanden licht zijn, gaat ook helpen voor beeldkwaliteit. Mooie combi van mooie leefbare ruimte en met vermoed ik nog contrastrijk beeld. Ik heb mjin ht set in een huiskamer ingebouwd, doet ergens een beetje aan dit project denken. Alhoewel mijn ruimte wel echt nog wat meer huiskamer moest blijven.
Wat foto's.
offtopic:
Ik heb nog steeds geen goede foto's omdat er steeds wat op stapel staat. Er komt een kleed, een nieuw AV meubel met center erin. Een 4e sub links voor wegwerkt in een meubel. Het doek van het verlaagde plafond wordt toch iets donkerder. Kortom, over 10 jaar komen er goede foto's.
Hier opgelost met verlaagd plafond met daarin 100mm absorptie en 6 surround kanalen. Een 3e sub in de kruipruimte die met zijn poot onder de bank uitkomt (veel tactile en weinig overlast). En een dropdown scherm in een koof en projector, JVC NZ7, in lift. Speakers DIY kloon van
D&D 8c. Wij gebruiken de tv ook nog wel regelmatig voor wat low key dingen kijken. En film altijd op groot, en dat blijft dan ook indrukwekkend / er echt voor gaan zitten.
Wat betreft jouw project:
- Wat @
TBTL al aanstipte wil ik mij bij aansluiten: twee 8 inch subjes is niet in lijn met de rest van het niveau van jouw project. Het ligt erg aan hoeveel extensie je wenst en op welk niveau je kijkt. Zelf kijk ik zelden harder dan -17 dB (0dB is referentie niveau). En extensie tot 25hz (zonder afval) met een beetje stevig ingeregeld sublaag. En dat lukt met 6x 10inch. Maar daarmee haal je geen referentie niveau. Voor subs, als je de ruimte hebt, zijn grote drivers wel aantrekkelijk, naast dat het aantal verhogen de kwaliteit enorm verhoogt. Nog meer kwaliteit in combinatie met DSP en software/simulatie om
in te regelen, maar dat laatste is een tijdsintensieve klus.
- Projector: zelf ooit een thuis vergelijking gedaan tussen de Epson LS11000, JVC NZ8 en mijn oude Epson TW9200. Inclusief metingen van lens en in screen contrast, met name om te zien of een hele dure hoog contrast projector meerwaarde zou hebben in een niet batcave ruimte. En dat was er zeker, maar een batcave blijft natuurlijk beter (voor mn ansi contrast). Ik gebruik een licht van de zijkant onderdrukking een ALR scherm, die iets minder lichtopbrengst geeft tov een matwit scherm. En dan vind ik een JVC NZ7 op stand medium, iris open, gewoon precies goed qua licht. Als ik de laser op zn laagst zet, dan vind ik het te weinig. Scherm is 260cm breed, op 3m kijk afstand. Wat wel een overweging is, is dat als je een NZ500 op 100% laser zet, dat hij wel aanzienlijk meer fan geluid gaat maken. Dan moet ie eigenlijk wel in een aparte ruimte, zoals @
ShittyOldMan dat heeft.
- Tonemapping van HDR. Best ingewikkeld onderwerp. JVC doet dit het beste vindt iedereen. Als ik vergelijk met tonemapping door MadVR, valt mij wel op dat JVC vrij ver desatureert. Ik vind dat zelf niet mooi, dus ik gebruik sinds het begin MadVR voor tonemapping. Daar kan je nog veel meer mee, onder andere lens memory kiezen aan de hand van content aspect ratio wat handig is voor 4K projectoren. Geldt ook weer voor, MadVR is tijdrovend om helemaal goed te krijgen.
Verder zou ik zelf niet zo snel B&W kopen omdat ik denk dat er veel beters te krijgen is voor dat geld, maar dat is inderdaad een beetje aan wie je het vraagt. Ter overweging, Revel heeft ook een hele lijn inbouw luidsprekers. Dat is een merk waarvan je kan zeggen dat het ook objectief beter is, want hun ontwerpen presteren heel goed in spinorama metingen als uiting van goed technisch ontwerp. Sluit aan bij opmerking van @
TBTL over het
boek van Toole.
Ik ben heel benieuwd naar je voortgang! Laat de foto's maar komen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Jag op 26-12-2025 14:25
]