Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:19
Beste
Wij willen graag een airco op zolder plaatsen. De zolder is verdeeld in een kamer en de voorzolder. Het gaat vooral om koelen van de kamer tijdens tropennachten en verwarmen in de winter.

De zolderkamer is iets van 15m2 groot (incl schotjes schuine kant, dus in werkelijkheid kleiner).

De zolder heeft ook een dakkapel, waar de buitenunit op geplaatst kan worden.

We hebben een offerte ontvangen voor een MHI 2,5 airco die wat mij betreft prima is (maar misschien nog wel te groot? 2.0 beter?), maar de plaatsing is een uitdaging. Aan de ene kant is de Nok behoorlijk puntig waardoor de binnenunit onder het niveau van het dakkkapeldak komt, waardoor we met een pompje voor het condens moeten werken (liever niet)

De installateur vertelde mij dat ze normaal altijd de binnenunit op de wang van de dakkapel plaatsen, maar bij ons zou dat betekenen dat het raam niet meer helemaal open kan, of ik moet de binnenunit iets laten uitsteken aan de rechterkant
De binnenunit is (L x b x H) 87 x 29 x 23cm.

Nu zat ik te denken, zou hij niet op het schuine dak kunnen? De unit komt dan schuin te hangen en ik lees dat dat geen goed idee is, maar is het een idee om een soort driehoek te maken van houten balkjes, zodat het schuine gedeelte als het ware recht wordt en daar dan de unit aan te hangen?

Een andere merk airco met een wat kortere binnenunit kan ook nog een idee zijn.

Suggesties?

Alvast bedankt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOPOxhCOAHKO4lNuICMiAcXqovk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29KLNvLm0vtHjppn2JC4Jb8H.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-08 13:32
Waarom niet de unit op de muur boven het bed of boven de deur?

Als dat niet kan zijn er nog vloermodellen, maar de kans is wel groter dat er een condenspomp bij komt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Sowieso wil je dat een airco goed de kamer in blaast. In de dakkapel zet je hem in een hoek neer met weinig doorstroming lijkt het. Ook lijkt het als je hem bovenin op de het dak plaats hij in de breedte van de kamer blaast je wil hem eigenlijk in de lengte laten blazen. Hoe smal moet de airco worden om hem in de nok te kunnen plaatsen op een mooie hoogte? Je hebt het erover dat hij momenteel onder de dakkapel terecht komt maar door hem in de wang te plaatsen doe je dat in principe ook al.

In principe zou je idee overigens prima moeten werken met blokjes om zo de airco recht te plaatsen op het dak. Mocht het dak tegenover er niet te dicht op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Boven de deur is de ruimte te klein. Hij komt dan onder het kozijn uit. Op de muur die je op de foto ziet zou evt. wel kunnen, maar dan met pompje idd.

Je hebt gelijk dat als we de binnenunit op de wang plaatsen deze ook lager zit dan het dak, maar de condensleiding kan dan gewoon naar beneden op de dakpannen uitwateren.

We hebben ongeveer 80 cm lengte op de wang van de dakkapel, uitgaande dat de binnenunit ongeveer 30cm hoog is. Ik zie bijv al dat een ME MSZ-AY waarschijnlijk al zou passen (79,8cm)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik heb een vergelijkbare zolder met dakkapel en heb de unit in de nok hangen, op jouw foto eigenlijk boven die deurhanger. Condensafvoer links door het dak heen en watert netjes af op de dakpannen, ik wilde een condenspompje voorkomen i.v.m. geluid.

Aandachtspunt is wel dat hij zo bovenin de nok de binnentemperatuur niet goed meet. Ik merkte dat met name bij verwarmen, de warmte blijft daar hangen dus hij geeft de binnentemperatuur te hoog aan. Ik moest hem dan op 26°C ofzo zetten om het 21°C te krijgen. Ik heb bij mijn MHI de binnentemperatuursensor aangepast door een 5KΩ NTC aan een stuk draad verderop in de ruimte te plaatsen. Kan evt. ook draadloos met deze 3rd party oplossing: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen. Met koelen zal het minder een issue zijn verwacht ik, omdat koude lucht zakt.

Ik heb een 2kW en die gaat met verwarmen in een dergelijk kleine ruimte al vrij snel pendelen. Koelen gaat beter, gisteren hele poos op 132W staan pruttelen, door het platte dak van de dakkapel komt er vrij veel warmte binnen.

Geluid (trillingen van de buitenunit) kan nog wel een dingetje zijn. Ik heb behoorlijk moeten experimenteren met veerdempers en betonblokken om de buitenunit stiller te krijgen, ik heb een vrij dun dak in de dakkapel (OSB, PIR, EPDM). Vooral met verwarmen kon je hem binnen goed horen brommen ("stationair draaiende vrachtwagen in de straat"). Zie ook Trillingen warmtepomp dempen

MHI units zijn overigens best wel fors, niet alleen qua breedte maar hij komt ook best een eind naar voren toe vanaf de muur. Normaal zou ik het afraden om naar B-merken te kijken, maar voor het koelen van een kleine kamer zoals dit kom je met bijv. een LG wellicht beter uit qua formaat binnenunit.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2025 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom geen airco die bedoelt is voor dakkapellen? Dan is plaatsing geen enkel probleem, en heb je geen lelijke buitenunit in het zicht.

Airco voor dakkapel(minirooftop)

Zie dat er naamswijziging plaatsgevonden lijkt te hebben. Zie afbeelding op onderstaande link van een foto.

https://breezehub.nl/hoe-het-werkt/

[ Voor 27% gewijzigd door Question Mark op 13-05-2025 08:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Question Mark schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:51:
Waarom geen airco die bedoelt is voor dakkapellen? Dan is plaatsing geen enkel probleem, en heb je geen lelijke buitenunit in het zicht.

Zie dat er naamswijziging plaatsgevonden lijkt te hebben. Zie afbeelding op onderstaande link van een foto.

Er liggen al zonnepanelen op het dak. Dus er is nog netjes ruimte voor de aircounit aan de zijkant maar niet in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:32
Question Mark schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:51:

Wij hebben zo'n ding in 2018 op onze dakkapel laten zetten. Op zich werkte het prima, maar sinds dit voorjaar maakt hij veel lawaai. Waarschijnlijk de pomp die stuk gaat. Prima, 7 jaar oud, hij staat op het dak in weer en wind, dus wij bellen met Breezehub om iemand langs te laten komen. Helaas doen ze daar niet aan. De onderdelen voor dit model zijn namelijk niet meer leverbaar.

Sinds een paar jaar hebben ze een nieuwe versie van de minirooftop. Kan deze wel kopen en plaatsen voor 3000 euro. Op mijn vraag of ik dan over 7 jaar weer een nieuwe airco op mijn dakkapel moet plaatsen voor 3000 euro, konden ze die onzekerheid niet wegnemen. We gaan nu voor een normale airco met een unit op een buitenmuur (incl leiding) voor 2000 euro, en de minirooftop staat nu stof te vangen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
ThinkPad schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:47:
Ik heb een vergelijkbare zolder met dakkapel en heb de unit in de nok hangen, op jouw foto eigenlijk boven die deurhanger. Condensafvoer links door het dak heen en watert netjes af op de dakpannen, ik wilde een condenspompje voorkomen i.v.m. geluid.

Aandachtspunt is wel dat hij zo bovenin de nok de binnentemperatuur niet goed meet. Ik merkte dat met name bij verwarmen, de warmte blijft daar hangen dus hij geeft de binnentemperatuur te hoog aan. Ik moest hem dan op dan op 26°C ofzo zetten om het 21°C te krijgen. Ik heb bij mijn MHI de binnentemperatuursensor aangepast door een 5KΩ NTC aan een stuk draad verderop in de ruimte te plaatsen. Kan evt. ook draadloos met deze 3rd party oplossing: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen. Met koelen zal het minder een issue zijn verwacht ik, omdat koude lucht zakt.

Ik heb een 2kW en die gaat met verwarmen in een dergelijk kleine ruimte al vrij snel pendelen. Koelen gaat beter, gisteren hele poos op 132W staan pruttelen, door het platte dak van de dakkapel komt er vrij veel warmte binnen.

Geluid (trillingen van de buitenunit) kan nog wel een dingetje zijn. Ik heb behoorlijk moeten experimenteren met veerdempers en betonblokken om de buitenunit stiller te krijgen, ik heb een vrij dun dak in de dakkapel (OSB, PIR, EPDM). Vooral met verwarmen kon je hem binnen goed horen brommen ("stationair draaiende vrachtwagen in de straat"). Zie ook Trillingen warmtepomp dempen

MHI units zijn overigens best wel fors, niet alleen qua breedte maar hij komt ook best een eind naar voren toe vanaf de muur. Normaal zou ik het afraden om naar B-merken te kijken, maar voor het koelen van een kleine kamer zoals dit kom je met bijv. een LG wellicht beter uit qua formaat binnenunit.
Dank voor je reactie. Eigenlijk zo dus
Lijkt mij ook een goed idee. Ik weet niet waarom de installateur hier niet aan gedacht heeft. Ik zal het met hem opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL2byx0VZ-mD1jpq55TqZNx_k0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLOYRadFKi7IGGMarDUWqVlj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Exact! (y)

En dan zo hoog mogelijk, maar wel rekening houdende met de installatievoorschriften in de handleiding (X cm ruimte vrijhouden bovenkant, Y cm links en rechts etc) zodat je er nog bij kan voor onderhoud. Binnenunit t/m 5kW is bij MHI 87cm breed, dus hij kan vrij hoog aan de muur.

Als je met koelen de lamellen recht vooruit zet (hoogste stand) dan blaast hij over het bed heen en heeft kind er ook geen last van.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Het idee is dat hij vooral overdag aanstaat als ik PV overschot heb en hij uit gaat als hij gaat slapen. Maar dat zullen we wel zien. Maar jij hebt een 2,0kw en die pendelt dus al. Dan moet ik zeker geen 2,5kW gaan nemen. Grappig genoeg zijn de 2,0kW's duurder dan de 2,5kW's....

[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 13-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even de datasheets lezen, volgens mij is het minimale vermogen gelijk.

Blijft een beetje mysterie bij MHI hoe dat werkt. Want kijk maar eens naar het gewicht van de binnen- & buitenunits tussen verschillende vermogens: die zijn gelijk (warmtewisselaar even groot). Ze knijpen het af in de software ofzo heb ik het idee. Grotere unit kan ook harder blazen heb ik gemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Waarom zou pendelen een probleem zijn?
Beter pendelen dan de boel niet koel kunnen krijgen in een hete zomer omdat je een te kleine unit hebt.

En over het algemeen zal het minimale vermogen voor een zolder echt wel nodig zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben(V) schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:31:
[...]
Ik vind het irritant omdat hij altijd vrij hoog start (+/- 500-600W) waardoor gemiddeld gezien het afgegeven vermogen hoger is en het setpoint langzaam omhoog kruipt ten opzichte van urenlang op een laag pitje draaien (+/- 135W ofzo).

En ik kan de buitenunit, ondanks mijn inspanningen met massa en veerdempers, nog steeds binnen horen. Ik hoor hem dus telkens optoeren naar vrij hoog toerental en dan zakt het na 1-2 min weer terug tot hij (vanwege lager toerental) onhoorbaar wordt. Mateloos irritant als je er op gaat letten, hij loopt 5 min., staat dan 10 min. uit en begint weer opnieuw en dat de hele dag door. Ik zet vaak de kamerdeur maar wat open zodat hij de warmte beter kwijt kan.

N.B. Dit is met name bij verwarmen, koelen gaat het beter van wat ik tot nu toe heb gezien (heb hem nog maar net 2wk. ofzo in gebruik om te koelen, verwarmen de hele winter al ervaring mee).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:31:
Comfort. Niets meer irritant dan een airco in een kleine ruimte die constant aan en uit gaat.
In de nacht hoor je dat ding steeds open en dicht gaan en als je er zit voel je steeds een warme/koude wind die er weer is en dan weer wegvalt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:27
Misschien een ander merk kopen die minder pendelt en gewoon een prima laagste stand heeft.
De onze gaat alleen naar zijn minimale stand en dat is geluidloos en prima om de slaapkamer op de juiste temperatuur te houden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik weet niet waarom precies maar de installateur wil de unit liever niet boven de regenboog hangen ivm het leidingpakket dat dan te dik zou zijn om netjes onder de pannen weg te kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:34:
Ik weet niet waarom precies maar de installateur wil de unit liever niet boven de regenboog hangen ivm het leidingpakket dat dan te dik zou zijn om netjes onder de pannen weg te kunnen werken?
Ik weet wel waarom, de unit aan de wang hangen is natuurlijk significant minder werk dan de locatie boven de regenboog.
Maar is de offerte ook op basis van die plek aan de wang of is dat niet gespecificeerd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Nou de offerte is voor de wang plaatsing idd, maar ik heb gewoon een open gesprek met hem (we hebben ook naar merken met een kleinere binnenunit gekeken bijvoorbeeld) maar hij was vrij beslist over de regenboog. Ik zal nog eens een andere installateur vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

In de wang is niet goed behalve dat je raam niet open kan is de luchtstroom vanaf daar ook naadje.
Op de muur bij de regenboog is de beste plek. (of op de tegenoverliggende muur wellicht zit daar ook een wasmachine waar je de condens heen kan leiden?)

En de condenspompjes zijn ook verkrijgbaar is lage geluidsuitvoering, maar kan je ook op de muur naar het dak leiden.
Deze bijvoorbeeld: https://www.airco-webwink...nt-mini-aqua-condenspomp/

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
De airco is inmiddels geplaatst. Ik heb nog iemand laten komen die er geen enkel bezwaar in zag de unit te plaatsen zoals ik wilde. Hij was nog goedkoper ook dus dat kwam mooi uit. Jongens zijn vanmorgen geweest, 3 uurtjes bezig geweest (ik had zelf al de elektrakabel naar de dakkapel gebracht dus dat scheelde (anders hadden ze hem op een stopcontact geplugd!!?!)
Buitenunit met een spanbandje om de doos. Eentje duwt hem naar buiten, de andere tilt hem het dak op. Dit viel mij erg mee.
Flares aan de buisjes maken (hij had volgens mij dit apparaat: [https://nl.aliexpress.com/item/1005005681576987.html?src=google&pdp_npi=4%40dis!EUR!109.69!109.69!!!!!%40!12000044968447509!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=708-803-3821&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl1005005681576987&ds_e_product_merchant_id=732371523&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=19207327905&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gad_campaignid=17337504864&gbraid=0AAAAAD6I-hH1JffMzE1vnesIGGHHywRK0&gclid=CjwKCAjw6NrBBhB6EiwAvnT_rmgs1LniXIeTTRklnj-YP8sUjdeJjgwE8TXylrkq2Yv0WMherEXDnBoCE08QAvD_BwE

Leidingen vacumeren met een pompje en een TESTO apparaatje, maar eigenlijk hoorde je aan het geluid dat hij leeg was dus vroeg mij af hoe belangrijk dat was. Nou de boel aftapen, stofzuigen en klaar.
De volgende doe ik zelf 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5Am6qu7jjzfoyJUqHthRx8hd_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTmGOIl0eyiU93GCvDwtu1yN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR3fHWY-d2LfETDW1M3p5uWwEcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubP2d9KgBVddl5uqmDwNq9Z1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5ISyo_pRogIfGKAzaVZ3DV4TuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVLXVUIe46hSBFHakItTrAec.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door timpel_800 op 28-05-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

pistole

Frutter

Ziet er netjes uit, maar de buitenunit staat wel een beetje scheef ;) . En misschien wat schaduw op je paneel? Hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van je optimizers.

[ Voor 41% gewijzigd door pistole op 28-05-2025 16:53 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi geplaatst zo! De gemeten binnentemperatuur zal mogelijk wel wat afwijken, zal je met name bij verwarmen last van hebben. Ik heb bij mijn MHI de NTC die de kamertemperatuur meet vervangen door een andere NTC (5KΩ) die ik verlengd heb met een stuk snoer zodat hij een eind verderop in de kamer kan hangen.

En klopt, echt moeilijk is het niet als je handig bent. Heb hier ook 95% van het werk aan de airco’s zelf gedaan en vervolgens een bevriend koelmonteur de inbedrijfstelling laten doen. Punt is namelijk dat je dat stukje zelf niet mág doen zonder F-gassen certificering :)

Geen last van schaduw op dat zonnepaneel met de unit er zo dicht op? Ben ook wel benieuwd of je de buitenunit hoort resoneren door het dak heen, daar had ik hier wel last van.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
pistole schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:52:
Ziet er netjes uit, maar de buitenunit staat wel een beetje scheef ;) . En misschien wat schaduw op je paneel? Hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van je optimizers.
Als je de foto bekijkt komt de zon van de rechterkant.

Deze panelen zitten ook op de noordzijde van de het dak en ze liggen nagenoeg plat op het dak, dus ze gaan toch pas opwekken als ze zon hoog staat. Dus dat is top. Degene op 45 graden vangen nooit volle zon omdat ze dus op Noord zitten

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 28-05-2025 17:26 ]

Pagina: 1