MBossie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:01:
Oh boy...
Het is wat mij betreft niet de vraag of de rijmotor kapot gaat maar wanneer hij kapot gaat. En of ook de schakelbak kapot gaat. En de voorste rijmotor, al komt dat veel minder vaak voor.
En dan is wat mij betreft ook de vraag hoe vaak hij kapot gaat tijdens de levenscyclus van de auto.Want een aanmerkelijk deel gaat kapot rond de 100000km. Als daar een gereviseerde motor in komt dan is de kans dus erg groot dat het nog eens mis gaat.
De achterste motor is recent vervangen. Nu zit er een soort van "hobbeltje" in de auto wat je voelt bij langzaam rijden/uitdrijven. Het kan geen kwaad, en vast op te lossen met een software update, maar het is niet comfortabel. En vergeleken met Tesla komt software niet OTA: naar de dealer en is vaak ook betaald werk.
Garantie op de motoren is slechts 2 jaar. Daarna is er aflopende coulance regeling voor auto's die in NL geleverd en dealer onderhouden zijn. Ik weet niet wat de Belgische importeur doet. De service van Audi in Nederland is, oordelend naar de feedback van anderen, gewoon beroerd. Nauwelijks coulance, soms pas na dreigen met rechtszaken (door advocaten, niet bij het eerste briefje), Audi neemt imho geen echte verantwoordelijkheid voor dit issue. In Duitsland is veel aanbod van mooie wagens maar ben je in juridische situaties snel kansloos.
Je rijdt nu Tesla: de Audi app werkt ook erg vaak niet. Je krijgt dan geen verbinding met de auto etc. Soms helpt het de auto te openen en sluiten met de sleutel maar regelmatig zit het in de servers bij VAG. Je gaat hier geen Tesla ervaring krijgen.
Mijn gemiddeld verbruik over 135000km is 26kwh/100 km. Dat ligt aanmerkelijk hoger dan je gewend bent. Laden via een gewoon stopcontact lijkt mij een uitdaging maar als je dat al gewend bent...
Het schijnt, maar ik heb geen ondersteunende feiten, dat de e-tron Q8 beter is, en de Q4 en Q/A6 ertoe dit probleem niet meer hebben.
Mijn lease loopt binnenkort af. De e-tron is de fijnste auto die ik ooit gehad heb maar ik kan de eventuele kosten prive niet verantwoorden. Ik ga niet meer leasen maar koop straks prive een gebruikte EV. Van een ander merk..
Ik reageer even met een tegengeluid.
Ik heb afgelopen week een van de laatste productiemodellen van de Q8 55 etron geleverd gekregen, full option (geïmporteerd uit Duitsland - dus zelfs met de verlichte gordelgesp) met minder dan 10k op de teller voor nog geen 65k.
Hiervoor heb ik een etron 55 gereden en was altijd tevreden over de auto en de fijne service van Audi.
Als je elektrisch gaat rijden zijn er weinig andere goede alternatieven die je zo comfortabel vervoeren.
Bij de aanschaf van dit model heb ik gekeken naar een Porsche Cross Turismo, Macan, SQ6 en i5, en de nieuwe Neude klasse iX3.
De PCT, was net te duur maar stak er bovenuit qua uitstraling, comfort, een echt luxe autogevoel en kwaliteit.
De Macan was fraai, goede tech maar wat krap.
De SQ6 was een verlengde Q4 met dezelfde goede tech van de Macan (800v, snelladen en efficiënter dan Q8 etron). Maar de kwaliteit was erg laag, niet te vergelijken met de Q8, en daarnaast nog vrij duur.
De i5 vond ik een mooie middenweg, en bloedsnel in de m60 versie, echt een kanon! Maar net als de SQ6 is een curved screen gewoon niet voor mij. Ik hecht waarde aan een auto ervaring, ik heb op mijn kantoren ook al dubbele schermen voor me

De kwaliteit van de BMW was stukken beter dan de SQ6 trouwens.
De nieuwe Neude klasse iX3 ziet er ook fraai uit (op de hele lelijke voorkant), maar geen luchtvering en het steriele interieur vond ik minder. Daarnaast is de auto pas vanaf maart/aptil 2026 leverbaar.
Dan kwam ik toch weer uit op de Q8 etron 55, met 21 inch haal ik momenteel eind november met temperaturen tussen 5 - 12 graden 380km wanneer ik redelijk doorrij (+20% op snelweg).
Daarmee pakte hij het grootste ongemak van de voorganger aan, de actieradius. Met de oude Q8 55 etron kwam ik in de winter niet verder dan 320km (maar bleek in de praktijk vaak toch lager te liggen op 300km - en dat was op 20inch).
De filosofie achter de Q8 etron spreekt me enorm aan, maak een elektrische auto met de ervaring van een benzine versie zonder al die gekke fratsen. Deze auto is zo stil, comfortabel, het audio systeem is geweldig, de geperforeerde echt lederen comfortstoelen zijn heel erg goed. En zelfs met massage functie.
Ja de actieradius is niet geweldig, maar voor Nederland/Duitsland ruim voldoende, daarnaast is de laadpunten voor snelladen ook goed. Voor die paar keer per jaar dat ik snellaad wacht ik wel een paar minuten langer.
Mijn conclusie na een aantal jaar met de fat etron 55 gereden te hebben is dat om de 3u stoppen erg comfortabel rijd en ik kom stukken uitgeruster aan na een lange reis van 900km. Voorheen deed ik 8,5u over 900km met flink doorrijden zonder te stoppen, dat was met de etron dik 1,5u langer en dat wordt nu door de grotere range van de Q8 dik 1u langer. En dat is helemaal prima, dan kan ik mooi langer genieten van de heerlijke comfortabele auto.
Ik ben trouwens bekend met de vermeende kwaaltjes rondom de aandrijflijn, de voorgaande etron is hiervoor 3 weken ter observatie door de dealer in de gaten gehouden. Uiteindelijk bleek er niks aan de hand te zijn.
De meeste auto’s hebben wel een productie kwaaltje, bij mij en mijn omgeving is de Audi een hele betrouwbare auto geweest. Qua onderhoud ook bijna niks aan uitgegeven, behalve een keer corrosie op de remmen omdat ik deze een tijdje te weinig had gebruik (langere tijd buitenland en minder gereden).
[
Voor 4% gewijzigd door
veejee op 30-11-2025 22:28
]