Aanleiding
Ik zoek een manier om op de camping met 4A of offgrid aardig elektrisch te kunnen koken (inductie).We hebben daar al goede ervaringen mee (véél veiliger, niet windgevoelig, een gasfles gaat alleen leeg op een moment dat het niet uitkomt etc), maar dat beperkt zich tot campings die 10A aanbieden of waar de auto (met V2G) naast de tent moet staan.
De natuurkampeerterreinen waar we het liefst heen gaan zouden dit niet ondersteunen.
De inductieplaat zelf is niet zo'n probleem, er zijn genoeg dubbele platen die tot 2000W terug te regelen zijn.
Ook accu-power stations zijn in elk gewenst vermogen te vinden.
De uitdaging
Een accu is voor mij te duur om alleen voor een paar weken vakantie te kunnen gebruiken.Het mag best geld kosten ('kamperen is een kapitaal uitgeven om als zwerver te leven') maar ik vind het zonde om aan het einde van de technische levensduur maar 100 van de 6000 cycles gebruikt te hebben.
Ik zoek dus een accu die zowel off-grid goed bruikbaar is als thuis dienst kan doen om het eigenverbruik te verhogen.
Dit vertaalt zich in de volgende eisen:
* 2 kW+ offgrid stopcontact
* 2 kWh+ capaciteit
* Ingebouwde MPPT
* Ongrid laad- en ontlaadmogelijkheid
De ingebouwde MPPT is voor mij belangrijk om een dark start te kunnen doen - als de accu onverwacht 's nachts leegloopt (koelkast niet goed dicht oid), dan levert dat waarschijnlijk een catch-22 op met AC gekoppelde zonnepanelen.
Al gevonden
Uiteraard Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic .De Eva/AlphaESS VitaPower, Anker Solarbank 2/3, Zendure SolarFlow 800, Hyper 2000, Deye AE-FS 2.0-2H2, Ecoflow Stream komen niet over de 1200W off grid vermogen.
Zedure Solarflow 2400AC en Marstek Venus (en rebrands) kunnen het vermogen leveren, maar hebben zover ik kan zien geen DC solar mogelijkheid.
Zelf iets klussen met een 48V accu, Victron spul en 48V inductieplaten zou op zich wel kunnen maar wordt duur, zwaar en is niet zo compact.
De portable power stations die ik heb gevonden hebben ook geen 48V uitgang om thuis zelf een micro-omvormer aan te hangen.
Heb ik ergens een verkeerde aanname gedaan?
Wie heeft er een goede tip om voor elkaar te krijgen wat ik wil?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.