Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-07 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Aanleiding
Ik zoek een manier om op de camping met 4A of offgrid aardig elektrisch te kunnen koken (inductie).
We hebben daar al goede ervaringen mee (véél veiliger, niet windgevoelig, een gasfles gaat alleen leeg op een moment dat het niet uitkomt etc), maar dat beperkt zich tot campings die 10A aanbieden of waar de auto (met V2G) naast de tent moet staan.
De natuurkampeerterreinen waar we het liefst heen gaan zouden dit niet ondersteunen.
De inductieplaat zelf is niet zo'n probleem, er zijn genoeg dubbele platen die tot 2000W terug te regelen zijn.
Ook accu-power stations zijn in elk gewenst vermogen te vinden.
De uitdaging
Een accu is voor mij te duur om alleen voor een paar weken vakantie te kunnen gebruiken.
Het mag best geld kosten ('kamperen is een kapitaal uitgeven om als zwerver te leven') maar ik vind het zonde om aan het einde van de technische levensduur maar 100 van de 6000 cycles gebruikt te hebben.
Ik zoek dus een accu die zowel off-grid goed bruikbaar is als thuis dienst kan doen om het eigenverbruik te verhogen.

Dit vertaalt zich in de volgende eisen:
* 2 kW+ offgrid stopcontact
* 2 kWh+ capaciteit
* Ingebouwde MPPT
* Ongrid laad- en ontlaadmogelijkheid

De ingebouwde MPPT is voor mij belangrijk om een dark start te kunnen doen - als de accu onverwacht 's nachts leegloopt (koelkast niet goed dicht oid), dan levert dat waarschijnlijk een catch-22 op met AC gekoppelde zonnepanelen.
Al gevonden
Uiteraard Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic .
De Eva/AlphaESS VitaPower, Anker Solarbank 2/3, Zendure SolarFlow 800, Hyper 2000, Deye AE-FS 2.0-2H2, Ecoflow Stream komen niet over de 1200W off grid vermogen.

Zedure Solarflow 2400AC en Marstek Venus (en rebrands) kunnen het vermogen leveren, maar hebben zover ik kan zien geen DC solar mogelijkheid.

Zelf iets klussen met een 48V accu, Victron spul en 48V inductieplaten zou op zich wel kunnen maar wordt duur, zwaar en is niet zo compact.

De portable power stations die ik heb gevonden hebben ook geen 48V uitgang om thuis zelf een micro-omvormer aan te hangen.

Heb ik ergens een verkeerde aanname gedaan?
Wie heeft er een goede tip om voor elkaar te krijgen wat ik wil?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
Een power station met ups functie, waar je bv standaard koelkast/vriezer/internet op zet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@BarryH Leuk omgedacht, dan moet ik een geschikte verbruiker hebben die significant stroom verbruikt.
Mechanische ventilatie, koelkast, router doen samen minder dan 1 kWh/nacht.
Het sluipverbruik is ~120W en wat onpraktisch verdeeld over het huis.
Bij Ecoflow geven ze aan dat de inverter ook zonder belasting ~1% van vollast uit de accu verbruikt, dus bij een 2 kW inverter voeg ik 20W sluipverbruik toe. Dat is ook nogal significant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
@Proton_ ja
Ik heb voor eur 75 een vtac 606n van marktplaats (nieuw met beschadigde buitenkant)
0,6kWh/600Watt

Wellicht zoiets, maar dan meer capaciteit.

Of een victron omvormer met een losse accu

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 11-05-2025 17:09 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-08 12:07
Voor de prijs van die zedure (+-€1500) kan je ook een victron systeem (met multiplus 2 48/3000) samenstellen dat aan de eisen voldoet. Wat is te duur volgens jou?

Accu's zijn sowieso zwaar. Heb je de specificatie van die zedure wel goed gelezen? De omvormer is 10,12kg en de bijbehorende stapelbare accu is 26,1kg per stuk. Gewicht is dus geen afwijspunt voor de victron. De accu wil je dan sowieso afkoppelen tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Ricko1 Accu's zijn zwaar, klopt. De MP 2 GX is bijna twee keer zo zwaar (dan de Zendure omvormer), flink groter en heeft dan nog geen MPPT, behuizing of stopcontacten. Met zelfbouw is IP65, dat de meeste all-in-ones wel hebben, best lastig te halen en in een tent is dat geen eis maar wel fijn.
Een MP2 GX + MPPT, kabels, beveiligingen, stekkers, stopcontacten, behuizing etc komt over de €1000 en dan heb ik iets dat inderdaad wel werkt, maar veel groter en zwaarder is (en nog geen accu).
Een Muti RS Solar komt dan dichter in de buurt, maar die is tegen de €2k (en 6 kW, hoeft niet).
Vandaar dat dat niet mijn eerste keus is.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 11-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
Hoeveel vierkante meter aan zonnepanelen kan en wil je meeslepen. Voldoende energie uit de accu krijgen is 1 ding, die energie moet natuurlijk wel eerst in je accu. En op zonloze dagen wil je vast ook warm eten?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05

BCC

Willekeurige jackery? Kun je ook nog opladen met 12V inde auto.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:14:
Hoeveel vierkante meter aan zonnepanelen kan en wil je meeslepen. Voldoende energie uit de accu krijgen is 1 ding, die energie moet natuurlijk wel eerst in je accu. En op zonloze dagen wil je vast ook warm eten?
in het toilet gebouw opladen 8)

net als mensen die op de camping staan, die geen geld over hebben voor de elektra, en elke morgen met hun waterkokertje naar het toilet gebouw sloffen om daar "gratis" water te koken..
of met hun 3KW waterkoker van thuis aan komen en de 10A van de plaats laten springen.. en geen zin hebben om de beheerder weer te roepen

als ik nou nog op een camping met 4 of 6A zou staan ging er ook wel iets van een accupack mee.. in de nacht is het verbruik toch laag... en kan die dan wel laden :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:18
On-grid ontladen vereist aanmelding bij de netbeheerder of zelfs voorafgaande toestemming in sommige landen. Dat zal je dus niet zomaar terugvinden in mobiele accu’s. Dat is juridisch erg complex voor een fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jeroen3 Toch staan in de TS alleen maar producten die precies dat kunnen - alleen de combinatie 2 kW en MPPT komt niet voor. Wel 2 kW zonder MPPT en 1 kW met MPPT.

@SMSfreakie @FredvZ Een warme maaltijd kost ca 0,5 kWh. Een 2 kWh accu laat dus ruim drie donkere dagen toe en een hanteerbare 400W set moet 1.2 kWh/kWp doen om te kunnen blijven koken. Tijdens het kampeerseizoen (april-oktober) is dat dus praktisch geen probleem. En anders is er vast een pizzeria in het dorp ;)

Maar als er 4A elektra is (zie TS) dan kan ik ook de zonnepanelen thuis laten. Het is goed om opties te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:18
@Proton_ een plug-in batterij =/= power station. Vrijwel allemaal zijn volgens aanwijzing van de fabrikant alleen geschikt voor stationair binnenhuis of overdekt gebruik.
Alleen de Deye staat outdoor toe, en heeft daar ook het temperatuurbereik voor. Maar dat is geen plug-in.

Wellicht is het mogelijk ergens een ecoflow te huren voor je vakantie, dan zit je er de rest van het jaar niet mee.

Anderzijds zou ik zeggen. Gat in de markt!
Er zijn echt tientallen hippe batterij startups en importprofiteurs actief.
Dus wellicht dat je zo'n setup goed kan verkopen. Mits je het risico wil dragen.
Een soort ecoflow met 800W AC-terugleveroptie.

Ik zal net te zoeken of meanwell misschien een basis module heeft voor dit, maar helaas.
Wel een on-grid ac/dc (bic-2220) en een semi-off-grid (ntn-5k) maar niet on- en off-grid.

Terug praktisch, als je die on-grid discharge vereiste weg laat, en een powerstation met een DC output koopt. Dan kun je daar toch any PV micro-inverter aan knopen om voor een tijdje te laten ontladen? Ik heb dit wel eens gelezen in het enphase topic dat mensen hier meer knutselen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 12-05-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jeroen3 Goed idee van een losse on-grid discharge met losse inverter, dat maakt hem gelijk beter scriptbaar.
Powerstations met unregulated output (=zonder conversieverliezen) zijn wel zeldzaam, ik heb niets boven de 400W gevonden (Bluetti AC200L: 48V/8A) .
Ik denk dat ik over een jaartje nog eens kijk welke producten er zijn.

Pagina: 1