Voor de verwarming en sanitair warm water in (voor ons nieuwe) huis ben ik aan het puzzelen op de ideale oplossing die duurzamer en goedkoper is. We hebben nu een hoog gasverbruik, een CV ketel die spoedig aan vervanging toe is en 10.000 Wp aan zonnepanelen.
Ik denk nu zelf richting een hybride oplossing: eerst een nieuwe CV ketel en dan een warmtepomp erbij. Dan kan ik eerst een jaartje het gasverbruik aankijken en dan zien wat ik er nog het beste bij plaats.
Nu zie ik dat het gebruikelijk is om SWW dan via de combiketel te blijven doen, maar ik zou (vanwege overschot aan stroom) liever de warmtepomp benutten om SWW te verzorgen. Waarom zou ik gas verstoken voor SWW terwijl ik vaak elektra aan het terugleveren ben? Waarom zou de warmtepomp de hele zomer still staan terwijl ik die kan benutten voor SWW? Echter lijkt het verwarmen van SWW met de warmtepomp vrij bijzonder als er ook een CV ketel is? Ik kan veel vinden over een warmtepompboiler maar weinig over het combineren van een warmtepomp met SWW-boilervat (zoals bij een all-electric) gecombineerd met een combiketel.
@Theo vroeg in 2018 ongeveer hetzelfde maar onduidelijk of dat ooit wat geworden is. CV ketel in serie met Warmtepompboiler voor sww hybride
Ik zoek dus vooral advies over:
Ik denk nu zelf richting een hybride oplossing: eerst een nieuwe CV ketel en dan een warmtepomp erbij. Dan kan ik eerst een jaartje het gasverbruik aankijken en dan zien wat ik er nog het beste bij plaats.
Nu zie ik dat het gebruikelijk is om SWW dan via de combiketel te blijven doen, maar ik zou (vanwege overschot aan stroom) liever de warmtepomp benutten om SWW te verzorgen. Waarom zou ik gas verstoken voor SWW terwijl ik vaak elektra aan het terugleveren ben? Waarom zou de warmtepomp de hele zomer still staan terwijl ik die kan benutten voor SWW? Echter lijkt het verwarmen van SWW met de warmtepomp vrij bijzonder als er ook een CV ketel is? Ik kan veel vinden over een warmtepompboiler maar weinig over het combineren van een warmtepomp met SWW-boilervat (zoals bij een all-electric) gecombineerd met een combiketel.
@Theo vroeg in 2018 ongeveer hetzelfde maar onduidelijk of dat ooit wat geworden is. CV ketel in serie met Warmtepompboiler voor sww hybride
Ik zoek dus vooral advies over:
- Is mijn hybride idee van combiketel + warmtepomp + boiler een goed idee?
- Zie ik nog iets over het hoofd? Waar moet ik nog meer aan denken?
- Hoe ziet zo'n combinatie van CV combiketel, warmtepomp en boiler er schematisch uit? Doe ik dat zoals de Intergas Xtore waarbij het SWW-boiler als voorverwarming van de ketel dient en stroomt SWW dan altijd door de ketel? Of staan de SWW-boiler en combiketel naast elkaar en regelt een driewegklep waar het SWW vandaan komt? Of zou de CV ketel een tweede spiraal in de SWW-boiler moeten verwarmen?
Historisch gasverbruik:
- 3651 m³/jaar (maart 2023 - maart 2024, van de vorige bewoner)
- Wij wonen er te kort (6 maanden) om iets zinnigs te zeggen over ons eigen gasverbruik. De eerste maanden stonden er regelmatig deuren en ramen open voor (verbouwings)werkzaamheden. Tussen 8 december 2024 en 4 mei verbruikten we 2249 m³ (en dan hadden we het niet écht warm, wel stond de thermostaat op continu modus en nog niet op een programma).
- Ik vind dit een vrij fors verbruik voor een vrijstaande woning van bouwjaar 2004, 220m2 woonoppervlakte en vier bewoners. Of is dit wel een normaal verbruik?
Huidige systeem:
- CV ketel Remeha Quinta 30 (van ongeveer 21 jaar oud, spoedig aan vervanging toe)
- Een ACV Smart 130 (indirect gestookte) boiler van 130L die aan de CV ketel gekoppeld is (volgens de sticker erop is ie van 2011)
- De separate boiler zal nu ook wel bijdragen aan het hoge gasverbruik? Een installateur schatte in dat de boiler zorgt voor een 25% hoger gasverbruik dan met een 'gewone' combiketel die op doorstroom SWW verwarmt.
Ook goed om te weten:
- Dit betreft een woning op Belgisch grondgebied maar met een Nederlandse gasaansluiting (Enexis)
- Dat betekent dat we Belgische subsidies (kunnen) krijgen voor de installatie. Ik reken op maximaal 1500 euro aan subsidie voor een hybride warmtepomp
- Onze gasprijs (inclusief belastingen) is zo'n 30% lager dan in Nederland vooral vanwege lagere heffingen. Inclusief BTW en heffingen: 0,86030 per m3 (tegenover zo'n 1,25 per m3 in NL)
- Salderen kent men niet in België
- De plek waar de CV ketel hangt, de boiler staat en de vloerverwarmingsverdeler zit, zit aan een slaapkamer - dus laag geluid is een vereiste. En dan is een warmtepompboiler in het nadeel?
- In de woonkamer zit een gashaard. Die zat er al in en we vonden 'm niet lelijk genoeg om af te breken. Geen idee hoe vaak we die gaan gebruiken, maar de gasaansluiting opzeggen lijkt dus onhandig.
- Het huidige gasfornuis voor koken wordt vervangen door een inductie kookplaat.
- De woning is voorzien van 25 zonnepanelen (a 400Wp dus 10.000 Wp totaal) en een thuisaccu van 10kWh.
- De woonkamer, werkkamer en de slaapkamer op het zuiden krijgen binnenkort een airco.
Afgiftesysteem:
- 70m² vloerverwarming op de begane grond (eetkamer, keuken, bijkeuken, badkamertje, slaapkamertje), slangen 10 cm HoH, 7 groepen, alle groepen altijd open
- Begane grond nog 6 radiatoren (zitkamer, gang, entree, kantoor, toilet, garage) - hoe bereken ik hiervan het afgifte vermogen?
- Eerste verdieping nog vijf radiatoren (1x kleedkamer, 3x slaapkamer, 1x badkamer) - hoe bereken ik hiervan het afgiftevermogen?
SWW:
- plek voor boiler: er staat momenteel een 130L boiler, 60cm breed, 90cm hoog en iets veel groters past niet echt makkelijk
- 300-400 liter nodig (de douche boven wordt vervangen door één of twee regendouches en we hebben beneden een badkamertje gemaakt met gewone douche. Er is ook een bad.)
- Geen douche WTW (wellicht douche WTW in goot bij verbouwing van badkamer)
Warmtepompvoorkeur:
- Lucht-water
- Een Monoblock lijkt me wel wat want buiten (in de voortuin) heb ik veel ruimte) en binnen juist beperkte ruimte
- Verkrijgbaarheid
- Prijs
- Domotica integratie
- Stil (binnen stil; buiten kan ie in de voortuin weinig kwaad)
Wie gaat het installeren?
- Een installateur
- Ik heb van de paar installateurs die hier langs zijn geweest (inclusief de man die de CV ketel een onderhoudsbeurt gaf) nauwelijks berekeningen gezien. De één doet alleen all-electric, de ander zegt ‘doe hybride want dan heb je de meeste flexibiliteit’ en de enige die met een berekening kwam is degene die in Heatbox het totale vermogen uitrekende.
Mijn idee:
Hybride in plaats van all-electric?
- Als ik de welbekende @koevlaas2 formule gebruik (3650 * 8)/1650 = 17.697 kW heb ik wel een hele flinke warmtepomp nodig als ik all-electric wil gaan? En dan kies je dus sneller voor hybride?
- Een van de vertegenwoordigers die ik over de vloer had, heeft een berekening gedaan in Heatbox en kwam uit op meer dan 25 kW aan vermogen en raadt daarom een hybride set-up aan. ('Huidige vermogen vloerverwarming zit rond de 5000watt. Huidige vermogen radiatoren zit rond de 22800watt (werken ook op hogere temperaturen). Geeft een totaal van 27800watt. Dit krijgen we nooit deftig afgedekt met een warmtepomp, en is niet rendabel')
- Ik kan het gefaseerd aanpakken: eerst een nieuwe CV ketel, dan het gasverbruik eens bekijken en dan uitbreiden met een warmtepomp
- Ik blijf toch betalen voor de gasaansluiting vanwege de gashaard
- Trek ik hier de juiste conclusies en kies ik voor hybride of moet ik gewoon een hele grote all-electric warmtepomp?
Boiler voor SWW verwarmen met de warmtepomp
- Omdat ik de hele zomer energie loop terug te leveren (thuisaccu is nu vaak al voor 12:00 vol) zou ik die energie liever gebruiken om de warmtepomp ook in de zomer te laten draaien voor SWW. Waarom zou ik gas gebruiken voor SWW als ik (in de lente-zomer-herfst) elektriciteit over heb?
- Ik kan dan ook toe met een kleinere boiler van zo’n 150-200L (die fysiek makkelijker past) omdat de combiketel kan bijspringen voor SWW als er plotseling veel/lang SWW nodig is? Dan dek ik grofweg zo’n 80% van de SWW af met de boiler die door de warmtepomp gevoed wordt en voor de overige 20% kan de CV ketel nog bijspringen.
- Kan ik het huidige boilervat eventueel hergebruiken?
- Is dit zo’n dwaas idee? Waarom doen niet meer mensen dit zo?
- Hoe zou dit idealiter werken?
- De SWW-boiler dient als voorverwarming voor de CV ketel (zoals een Intergas Xtore ook werkt)?
- De SWW-boiler en CV ketel staan parallel en een driewegklep / omschakelventiel (?) sturen of SWW van boiler komt of van combiketel (wanneer de boiler leeg is)?
- De SWW-boiler heeft twee spiralen en de CV ketel is geen combiketel maar een soloketel die helpt wanneer de warmtepomp de boiler onvoldoende warmte kan geven?