Hybride warmtepomp met SWW via warmtepomp - Is dat zo gek?

Pagina: 1
Acties:

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:03
Cr3ator schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:46:
Als de ketel er toch al hangt is die gebruiken voor SWW vaak het goedkoopst. Zeker in België met de minder gunstige ratio voor de warmtepomp tussen gas/E-kosten.
Want je bespaart een boilervat a 1500 euro?
Maar je zon-overschot in een SWW-boiler stoppen kan wel slim zijn ja. Je zou kunnen overwegen om gewoon voor een simpele e-boiler te gaan (fors goedkoper) en deze voor je gasketel te monteren. Dan heb je altijd eindeloos warm water en kun je met een relatief lage investering toch zonnestroom naar SWW omzetten.
Zo'n elektrische boiler ga ik eens bekijken! Ze zijn natuurlijk niet erg efficiënt vergeleken met een warmtepomp en boilervat maar om een overschot te beperken en bij lage prijs misschien niet eens zo gek.

De prijzen voor elektrische boilers en boilervaten lopen nogal uiteen trouwens.
Ik zie een elektrische boiler van 150 liter voor zo'n 500 euro. Maar voor 650 euro zie ik ook een boiler met twee warmtewisselaars waarvan je dus één warmtewisselaar op de warmtepomp kunt aansluiten en de andere op de CV (solo)ketel? Met zo'n klein prijsverschil is die laatste optie weer interessanter, lijkt me.
Over het geheel genomen vind ik die 3600m3 behoorlijk fors voor een woning van dat formaat, maar ik ben niet bekend met de bouwrichtlijnen in België, dus het zou kunnen dat die in 2004 nog behoorlijk weinig isolatie toelieten...(?)
Ja, ik verbaas me ook over het hoge gasverbruik. De woning heeft energielabel B (145 kWh/m2) maar de isolatie lijkt toch niet zo best?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69fKrkgkSvEvPx7pqqzJrc04pDY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1fvuVfwuQnOTMM7Dvp97WJTU.png?f=user_large