CV ketel in serie met Warmtepompboiler voor sww hybride

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:48

Theo

moederbord

Topicstarter
In mijn zoektocht om mijn woning meer energieneutraler te maken heb ik een paar jaar geleden het dak volgelegd met zonnepanelen (7400Wp) een warmtepomnp geplaatst voor verwarming. Hiertoe is de CV ketel enkel nog nodig voor sww; waarbij we ongeveer 200 m3 aan gas per jaar voor verbranden.

Door een paar optimalisaties in de isolatie toe te passen in huis verwacht ik structureel ongeveer 400 KWh per jaar aan overschot te hebben. Dit kan ideaal worden ingezet voor sww!

Er is echter 1 hele grote "maar" in dit verhaal. We hebben een bad en deze wordt soms ook veel gebruikt. Dan is het niet abnormaal als deze 3 keer per dag gebruikt wordt. Het grote voordeel van een CV ketel voor warm water is dat er altijd veel warm water beschikbaar is. Dit is een enorme luxe die we niet op willen geven. Willen we dit ook hebben met een boilervat dan begint het pas bij 2x300 liter. En die ruimte is er gewoon niet.

Er is ruimte om een 80-100 liter vat te plaatsen aan de muur. Als we moeten kiezen tussen een 100 liter boiler en daarmee gasloos, of geen boiler en gas blijven stoken dan is de keuze snel gemaakt. We houden van luxe en willen dat niet opgeven. Ook willen we niet zo'n enorm groot vat in huis.

Eigenlijk zoek ik dus iets waarmee de dagelijkse sww kan worden gemaakt met een WPboiler, en waarbij de CV ketel zorgt voor de enorme bulk aan sww wanneer dat incidenteel nodig is. Hiertoe kwam ik uit bij het plaatsen van een kleine WPboiler voor de CV ketel. Hiertoe komt het koude leidingwater niet in de CVketel, maar komt deze via de boiler in de ketel. De CVketel zal dus enkel het water (verder) opwarmen indien de boiler leeg is.

Deze opstelling is niet gangbaar. Bij verwarming in huis is deze topologie wel gangbaar zijnde hybride systemen zoals de Elga. Echter bij sww zijn dit soort hybride systemen niet gemeengoed.

Zijn er personen die wel een soortgelijk hybride systeem hebben? Kan een CVketel overweg met voorverwarmd water voor het maken van sww?

Mij lijkt zo'n systeem ideaal, en ik zit ook te overwegen om een WPboiler te plaatsen. Dat zal veel op het gasverbruik schelen zonder dat er een enorm vat geplaatst moet worden. Het dagelijks douchen en het emmertje warm schoonmaakwater komen dan gewoon uit de boiler. Is deze leeg dan neemt de ketel het gewoon over.
Eventueel kan de boiler het water ook voorverwarmen naar bijv 50 graden, en kan de ketel het verder verwarmen naar 65 graden. Dan zal de COP van de boiler hoger liggen (in vergelijking met 55C) terwijl de ketel het tot boven de 60 graden maakt.

Ik zit te kijken naar de Panasonic PAW-DHWM100ZNT WPboiler.Deze is na subsidie zo'n 500 euro en kan zelf worden geplaatst (geen STEK nodig) Koudwateraansluiting komt op de waterkraan; warmwateroutput gaat naar de koudwateringang van de CV ketel(Remeha Tzerra plus CW5). De warmwateruitgang van deze is het sww.
De luchtaanzuiging en afvoer van de boiler komt van/naar buiten.

Iemand ervaring, tips of andere input op dit idee?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is bij onze zuiderburen wel gangbaar, eventueel gecombineerd met collectoren op het dak.
Wat ik een nadeel vind van jouw serie opstelling is dat het warme water uit de boiler eerst de (afgekoelde) cvketel passeert en je daar warmte verliest voor je het water gebruikt.
Bij Atlantic wpboilers lees ik in de handleiding dat de cvketel op de extra spiraal is aangesloten om via die weg de boiler op te warmen.
In de wpboiler zelf zit het tapwater wat je direct gebruikt :)
De Atlantic kan de cvketel een startsignaal geven onder bepaalde voorwaarden zoals de water temperatuur in de boiler of een bepaald tijdstip.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
@Speedy-Andre Het nadeel van de Atlantic is dat deze op de vloer moet staan, en niet kan/mag hangen aan de muur. De Atlantic is immers vooral in 200+ liter te verkrijgen.

De oplossing van een indirect gestookte boiler klinkt initieel ook wel leuk, maar dan moet er aan de CV nogal wat worden aangepast; er moeten extra leidingen naar de spiraal worden gelegd, samen met een 3wegklep met de aansturing van deze. Dit is significant meer werk/compxer dan een enkele leiding van boiler naar ketel. Het CV water moet dan ook weer >55 graden zijn, en dat gaat de WP voor verwarming niet leuk vinden (en niet trekken)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij heeft iemand hem toch opgehangen met een eigen constructie omdat zijn vloer ongeschikt was.
Als je cvketel een zonneboiler ingang heeft dan is het volgens mij niet zo ingewikkeld als je zegt.
Ff gezocht en hij is geschikt voor een zonneboiler :9
Ik noem de Atlantic als voorbeeld wat de functionaliteit betreft en je kan in de handleiding zien hoe ze de koppeling met een cv doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
Ik begrijp je niet zo goed, het gehele verhaal lijkt me onnodig complex. Je hebt een warmtepomp voor verwarming? Waarom laat je diezelfde pomp niet SWW maken met een vat? Laat je die ketel lekker hangen als naverwarmer voor je SWW mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
B-lex schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:49:
Ik begrijp je niet zo goed, het gehele verhaal lijkt me onnodig complex. Je hebt een warmtepomp voor verwarming? Waarom laat je diezelfde pomp niet SWW maken met een vat? Laat je die ketel lekker hangen als naverwarmer voor je SWW mocht het nodig zijn.
In dat geval moet er een boilervat worden aangeschaft, tezamen met een losse 3wegklep. Qua kosten is een WP boiler (na subsidie) dan goedkoper.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:08
Theo schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:59:
[...]

In dat geval moet er een boilervat worden aangeschaft, tezamen met een losse 3wegklep. Qua kosten is een WP boiler (na subsidie) dan goedkoper.
250watt pompje en 100 liter met de SWW consumptie die je zelf aangeeft is echt een druppel op een gloeiende plaat.

Geeft een paar 100 euro meer uit je hebt een fatsoenlijk vat (200L, kan sowieso aan de muur) welke kan worden opgewarmd door een pomp met een serieus vermogen. Een los 3weg klepje kost geen drol, en wellicht kan je zonder als je creatief bent met de spiralen in een vat.

Als je nou alleenstaand was geweest met alleen een douch dan is die 100 liter 250watt wel leuk.

Vind het persoonlijk, zelfs na aftrek subsidie, nog steeds veel geld voor wat je krijgt. Vergeet ook de kosten voor de dakdoorvoer/luchtdoorvoer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 15-06-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
B-lex schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:07:
[...]

250watt pompje en 100 liter met de SWW consumptie die je zelf aangeeft is echt een druppel op een gloeiende plaat.

Geeft een paar 100 euro meer uit je hebt een fatsoenlijk vat (200L, kan sowieso aan de muur) welke kan worden opgewarmd door een pomp met een serieus vermogen. Een los 3weg klepje kost geen drol, en wellicht kan je zonder als je creatief bent met de spiralen in een vat.

Als je nou alleenstaand was geweest met alleen een douch dan is die 100 liter 250watt wel leuk.

Vind het persoonlijk, zelfs na aftrek subsidie, nog steeds veel geld voor wat je krijgt. Vergeet ook de kosten voor de dakdoorvoer/luchtdoorvoer niet.
Die 100 liter is inderdaad voor 90% van de tijd; hierbij is het voor twee personen meestal wel afdoende. Die paar procent van de tijd dat we gewoon enorm veel warm water op een dag verbruiken daar kan geen boiler tegenop, en daarom hangt de ketel er nog als aanvulling.

Het gaat er primair om dat momenteel de ketel het sww water opwarmt van 15 naar 60 graden; ofwel 45 graden aan opwarming. Met een boilervat ervoor geplaatst hoeft het sww nog maar een paar graden te worden opgewarmd, of kan het gewoon zonder opwarming door de ketel stromen. Incidenteel zal de opwarming nog steeds 45 graden zijn..
De boiler zal tegen een buitenwand worden geplaatst. De doorvoeren gaan gewoon door de bakstenen buitenmuur heen, dus niet via het dak.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
Andere insteek: CV-ketel laten ombouwen naar propaangas en een gasfles gebruiken?

Niet helemaal energieneutraal e.d. maar de investering is vermoedelijk een stuk kleiner en je kunt het gas laten afsluiten en bent het vastrecht dan ook gelijk kwijt (wat met maar 200m3 vermoedelijk een groot deel van de kosten is)..

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Dat is overwogen, echter moet je dan actief met propaanflessen gaan slepen, of er moet een grote propaantank komen. Hierdoor is een milieu categorie 2 vergunning nodig, en die kunnen we thuis niet zomaar krijgen. :P

Maar dat lost het probleem niet op; uiteindelijk wil ik zo efficiënt mogelijk mijn Kwh overschot gebruiken om het gasverbruik voor sww te minderen. De term efficiënt is dan een trade-off tussen TVT, comfort&gemak en benodigde ruimte in/rondom het huis.

Idealiter wil ik het water dus voorverwarmen voordat het de ketel ingaat om deze daarmee minder gas te laten verbruiken. En dat kan weer ideaal met een kleine boiler van 100 liter. Een traditionele gloeispiraalboiler zou kunnen (goedkoop in aanschaf) maar een WPboiler is dan, mede vanwege de subsidies, een betere optie denk ik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Ik heb dit op deze manier aangesloten. De ketel slaat de eerste keer 's ochtends even aan om daarna weer uit te gaan en de rest van de dag uit te blijven. Dit vanwege leidinglengte tussen de WPB en de ketel. Dit heb ik expres zo gelaten zodat de cv-pomp elke dag even draait en niet vast gaat zitten. De 100L zal in 80% voldoen mits het verbruik gespreid is verwacht ik, echter zou ik je toch sterk willen aanraden om de 200L Atlantic te nemen ook vanwege het hogere vermogen. Hij is vrij fors maar door zijn ronde vorm niet extreem groot. Ik haal door lucht van zolder in de zomer en lucht uit de uitgang MV bij te mengen een COP van meer dan 3. (tenzij het buiten vriest) Om deze reden zou ik geen gloeispiraalboiler nemen. Overigens hebben de WPB ook nog een gloeispiraal voor het geval je nog meer kWh's wilt wegfikken of je je opbrengst rechtstreeks in het vat wilt steken (met wat minder rendement dan natuurlijk).

Check ook deze: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 19-06-2018 20:47 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1972
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09-2024
Goedemiddag,
Ik zie dat het topic inmiddels ca 3 jaar oud is, maar ben benieuwd of topicstarter het uiteindelijk zo heeft uitgevoerd en of dit goed werkt.
(Ivm zelfde idee)
Gr Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
@rob1972 Wat mij betreft is het (zeker nu) een doodgeboren idee... Als je al op 200m3 zit (~1600kWh aan warmte) en je weet het met deze manier terug te brengen naar 50m3 (~400kWh)... dan betaal je 250 euro vastrecht, + €1 (of meer) per m³ = €300 voor die 50m³... Ofwel 75ct/kWh

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1