Visie Tesla & Elon musk / aankoop Model 3

Pagina: 1
Acties:
  • 2.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 22:13
Tweakers,

Ik zit met een vraag en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik ben aan het kijken voor een andere auto, een occasion. Mijn oog viel al snel op een Model 3 uit 2021, ik kan namelijk thuis laden en ik hou 1500kwh per jaar over vanuit mijn panelen wat ik dmv een dynamische laadpaal mooi op kan rijden.

Nu lees je veel berichten over de verkoopcijfers van Tesla die instorten en dat er veel 'paniek' is op de markt omtrent Elon Musk.

Mijn vraag is dan ook, en ik begrijp dat ook jullie niet in de toekomst kunnen kijken, maar... Wat zijn jullie gedachtes omtrent dit topic?

Onderdelen worden bijvoorbeeld geleverd vanuit Amerika las ik, gezien de importheffingen stijgen zou dit ook aanzienlijk duurder worden. Is een Tesla kopen dan nu al met al wel zo 'verstandig'?

Ik ben benieuwd naar julie visie hierop.

Lexxus.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
Persoonlijk maakt het mij niks uit ik koop een auto omdat hij goed is en niet door de CEO.

Idem als ik als persoon met een joodse achtergrond dan de volkswagen links laat liggen omdat Hitler betrokken was bij de oprichting.

Dus al met al, als de Model 3 goed bij je past en je hem fijn vind rijden zou ik er absoluut voor gaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:57
Vind je het een probleem als mensen je associëren met iemand die in het openbaar de hitlergroet brengt?
Zo nee dan heb je er vast een prima auto aan.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:43
ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:45:
Vind je het een probleem als mensen je associëren met iemand die in het openbaar de hitlergroet brengt?
Wat een droevige reactie zeg. Maar je lijkt wel het punt van OT te bevestigen #cancelculture

[ Voor 9% gewijzigd door Junia op 26-04-2025 12:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
En hitler zelf? Volkswagen is dus ok? Totale kul.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Lekker sneu als je ook al met deugneuzen rekening moet gaan houden, dan kan je geen 1 auto meer kopen.

Voor de OP, die 2021 model 3 is beduidend beter en betrouwbaarder dan de generatie ervoor. En zelfs die generatie heeft niet heel veel problemen. Zou dus zelf probleemloos een Model 3 aanschaffen. In de toekomst kijken kunnen we allemaal niet maar Tesla is zo'n grote autobouwer, die vallen heus niet zomaar om. En de wind die Trump heet waait ook iedere dag weer anders dus daar zou ik mijn beslissing echt nooit van laten afhangen.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:32
slijkie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:49:
[...]

Behalve dat Hitler niet meer leeft en dus ook niets meer met Volkswagen te maken heeft.
Musk gebruikt de opbrengsten van Tesla om politieke invloed te bemachtigen. Met de aankoop van een Tesla heb je daar, helaas, wel een directe invloed op.

Ik zou er niet gezien in willen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door AequitasII op 26-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een tweedehands tesla is al verkocht dus daar profiteert musk niet van.
Daarnaast zou ik me er niet door laten leiden, nog een kleine maand dan zal ie (moeten) stoppen met doge. Dus daarna zal ie weer meer tijd aan tesla gaan besteden en zal het sentiment ook weer wegebben….

Kan juist nu wel eens een goed moment zijn om toe te slaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
London schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:52:
[...]

Lekker sneu als je ook al met deugneuzen rekening moet gaan houden, dan kan je geen 1 auto meer kopen.
Als je zelf geen moreel kompas hebt dan kun je dat soort dingen misschien beter uitbesteden ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik verwacht geen heftige Europese importheffingen op Tesla onderdelen en die auto’s zijn al heel goedkoop doordat geen weldenkend mens ze meer wil. De financiële en praktisch risico’s lijken me dus klein.

Zonder scrupules een auto kopen van één van de bekendste en invloedrijkste fascisten in de wereld beïnvloedt uiteraard wel hoe anderen over jou zullen denken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Hitler is dood, prima punt dat je maakt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25
Maakt me echt geen bal uit wat een CEO van een bedrijf doet in zijn tijd, zouden denk ik anders weinig made in China producten overblijven in Nederland als dit zo'n struikelpunt wordt.

Ik zou het wel heel vervelend vinden als mijn auto vernield wordt door deugende mensen om hun "statement" te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:17
Als je het een geweldig mooi merk vindt met top auto's, waarom zou je het dan niet doen?
Je moet in deze tijd inderdaad iets meer rekening houden met wat nare reacties en er is een iets verhoogd risico op vandalisme, maar dat zal ook wel weer inzakken.

Ik verwacht ook niet dat de EU heel gek gaat doen met importheffingen. Er is meer de houding; laat Trump en Xi elkaar maar economisch kapot maken. Beetje hetzelfde idee als bij Rusland en Oekraïne, we doen net voldoende zodat Rusland zichzelf kapot maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:24

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Als je je hier al druk om maakt, koop dan lekker wat anders.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Met dat verschil dat Adolf Hitler ~85 jaar geleden géén 'CEO / Founder' maar meer een soort van groot ge/ver-bruiker van o.a. VW producten werd op het moment dat 'ie z'n strategieën en denkbeelden ten uitvoer bracht.

Maar: Zelfs dan is het nog steeds géén correcte vergelijking welke je nu maakt..... BMW en Mercedes kunnen we bijvoorbeeld volgens jou nú dan ook maar beter niet meer aan gaan schaffen?

Technisch gezien is Elon Musk overigens ook geen 'founder' van Tesla, maar hij is wel de CEO waaronder het merk in korte tijd groot geworden is.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 26-04-2025 15:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
[...]

het verschil is dat Hitler zichzelf 80 jaar geleden een kogel in z’n kop heeft gejaagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoals je hier ook leest, kan je wel reacties verwachten. Persoonlijk is mijn vermoeden dat dit allemaal in over een half jaar is weggeebt, maar dat ligt er een beetje aan of Elon druk blijft om steeds dommere dingen te zeggen, of dat hij iig politiek wat meer naar de achtergrond gaat. Maar als hij gewoon zijn huidige ding door blijft doen, ook dan zie je dat mensen gewoon al snel de interesse erin verliezen. Kijk naar wel wat significantere dingen in de wereld, zoals Oekraïene, van voorpagina nieuws, is het gegaan naar dat je soms een update erover leest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-05 22:29
Als je niks anders, of beters, kunt betalen dan een Tesla, dan moet je dat vooral doen. Niet laten leiden door "politieke emoties".

Persoonlijk wil ik niet in zo'n ding gezien worden, maar dat is natuurlijk niet echt relevant. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Anton2610 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:20:
Maakt me echt geen bal uit wat een CEO van een bedrijf doet in zijn tijd, zouden denk ik anders weinig made in China producten overblijven in Nederland als dit zo'n struikelpunt wordt.

Ik zou het wel heel vervelend vinden als mijn auto vernield wordt door deugende mensen om hun "statement" te maken.
Dat is wel erg jammer dat je zo weinig op hebt met het lief, leed en leven van je medemens. En zoals je misschien al een beetje begrijpt potentieel ook wel een boomerang.

Wat zou het iemand een bal uitmaken wat deugende mensen in hun tijd doen? Vervelende spiegel misschien, maar wellicht geeft het inzicht. Doe ermee wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05 07:17
eamelink schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:18:
Ik verwacht geen heftige Europese importheffingen op Tesla onderdelen en die auto’s zijn al heel goedkoop doordat geen weldenkend mens ze meer wil. De financiële en praktisch risico’s lijken me dus klein.
Ik vraag me nog af: stel dat de handersoorlog nog verder oploopt, kan het scenario waar Tesla alle auto's in Europa blokkeert nog reëel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:44
fastedje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:09:
[...]

Ik vraag me nog af: stel dat de handersoorlog nog verder oploopt, kan het scenario waar Tesla alle auto's in Europa blokkeert nog reëel zijn?
Alles kan. Maar Musk is (natuurlijk) ook helemaal geen voorstander van importax en een handelsoorlog. Dus nee, ik zie het niet snel gebeuren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fastedje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat de Europese autofabrikanten (en dus ook de EU) dat idee alleen maar toe gaat juichen, zeker gezien de fabrieken van Tesla welke zich inmiddels in de EU bevinden.

Het "Model S" type wordt al sinds jaar en dag volledig hier in NL (Tilburg) in elkaar gezet, de "Model-Y én Model-3" komen voor de EU markt inmiddels weer uit de fabrieken in Berlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Will_M schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:14:
[...]

Ik denk dat de Europese autofabrikanten (en dus ook de EU) dat idee alleen maar toe gaat juichen, zeker gezien de fabrieken van Tesla welke zich inmiddels al in de EU bevinden.

Het "Model S" type wordt volledig hier in NL (Tilburg) in elkaar gezet, de "Model-Y én Model-3" komen voor de EU markt inmiddels weer uit de fabrieken in Berlijn.
Aan de Model S doet Tilburg amper meer wat (assemblage is jaren geleden gestopt) en de 3 komt niet uit Duitsland.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 26-04-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Inspired schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:21:
[...]

Aan de Model S doet Tilburg amper meer wat (assemblage is jaren geleden gestopt) en de 3 komt niet uit Duitsland.
Dan staat er in Tilburg dus veel ruimte 'leeg' inmiddels :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Will_M schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:24:
[...]

Valt wel mee. Sinds die tijd zijn ze veel meer afleveringen gaan doen. Dus de ruimte gebruiken ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:53
[...]

Lokatie in Tilburg is al een tijdje gedegradeerd tot doorgeefluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:06

Blokker_1999

Full steam ahead

lexxus93 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:21:
Tweakers,

Ik zit met een vraag en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik ben aan het kijken voor een andere auto, een occasion. Mijn oog viel al snel op een Model 3 uit 2021, ik kan namelijk thuis laden en ik hou 1500kwh per jaar over vanuit mijn panelen wat ik dmv een dynamische laadpaal mooi op kan rijden.

Nu lees je veel berichten over de verkoopcijfers van Tesla die instorten en dat er veel 'paniek' is op de markt omtrent Elon Musk.

Mijn vraag is dan ook, en ik begrijp dat ook jullie niet in de toekomst kunnen kijken, maar... Wat zijn jullie gedachtes omtrent dit topic?

Onderdelen worden bijvoorbeeld geleverd vanuit Amerika las ik, gezien de importheffingen stijgen zou dit ook aanzienlijk duurder worden. Is een Tesla kopen dan nu al met al wel zo 'verstandig'?

Ik ben benieuwd naar julie visie hierop.

Lexxus.
Hoewel er enkele heethoofden zijn die het op Teslas gemunt hebben, blijft dat gelukkig een uiterst zeldzaam fenomeen, al helemaal hier in de EU waar we nog niet veel last hebben van Elon Musk. De belangrijkste vraag is en blijft dan ook hoe jij je voelt bij de aankoop van die wagen en die mogelijke ascosiatie die sommige mensen zullen maken

Een pluspunt van die huidige malaise bij Tesla is dat de verkopen aan het instorten zijn, dat betekend dat de prijs van nieuwe wagens zal dalen waardoor tweedehands Teslas ook weer goedkoper zullen worden. Welke invloed dat de komende weken en maanden heeft is evenwel moeilijk te voorspellen.

Auto's vanuit de VS hebben in de EU al heel wat jaren een invoerheffing van 10%. Daar veranderd voorlopig niets aan. Bijkomend komen de meeste Tesla's die in de EU verkocht worden niet uit de VS, maar uit Duitsland en China.

Tesla zal een turbulent jaar kennen, en dat zou het altijd gehad hebben. Er zit sleet op de formule van het bedrijf. De laatste grote succesvolle introductie van een nieuw model is alweer 6 jaar geleden. De Cybtertuck telt niet echt mee want het bedient een niche, en enkel in de VS. Er worden geen miljoen per jaar van gemaakt. Dus moeten we alweer terugkijken naar de Model Y die in de basis een variant is op de Model 3 (zelfde platform eronder). En terwijl de markt evolueert, blijft Tesla ter plaatse trappelen en zie je geen enkele beweging naar een nieuw model voor de grote massa.

Is een Tesla kopen zo verstandig? Als je je zorgen maakt om reserve onderdelen en de kost ervan, misschien niet zozeer. Als je zelf vertrouwen hebt in de wagen, en je niet veel aantrekt van de CEO. Leef je uit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mister_S schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:28:
[...]

Lokatie in Tilburg is al een tijdje gedegradeerd tot doorgeefluik.
Een soort van lokale importeur van Chinese auto's met een US Tesla logo voor distributie in de EU, dus 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:54
Er staat ook vrij veel informatie hierover in dit topic:

Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-05 22:29
[...]

En binnenkort in Berlijn ook... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Junia schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:48:
[...]

Wat een droevige reactie zeg. Maar je lijkt wel het punt van OT te bevestigen #cancelculture
Heb je je een klein beetje verdiept in wat daar allemaal gaande is? [ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek

Als wat zij allemaal uitspoken niet genoeg is om terecht gecanceld te worden dan weet ik het ook niet meer. Moeten we dan echt escaleren naar WWII achtige toestanden voordat de ogen open gaan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:13:
[...]

Heb je je een klein beetje verdiept in wat daar allemaal gaande is? [ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek

Als wat zij allemaal uitspoken niet genoeg is om terecht gecanceld te worden dan weet ik het ook niet meer. Moeten we dan echt escaleren naar WWII achtige toestanden voordat de ogen open gaan?
Absoluut geen fan van Musk en wat hij doet. Maar ik snap ook wel dat mensen zich er niet zo druk over maken als je een auto hebt waar je verder tevreden mee bent. Laten we wel wezen, zat dingen van ons worden in het buitenland gemaakt onder twijfelachtige omstandigheden, en waar twijfelachtige mensen geld aan verdienen.

En nu zal vast iemand dit een whataboutism vinden of een andere -ism. Maar het punt is simpelweg dat diegeen die zonder zonde is de eerste steen mag werpen. Helemaal prima dat je zegt dat voor jou een Tesla er niet in zit met Musk, ik vind dat dus ook wel een dingetje, maar een ander maakt een andere keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sissors schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:53:
[...]

Absoluut geen fan van Musk en wat hij doet. Maar ik snap ook wel dat mensen zich er niet zo druk over maken als je een auto hebt waar je verder tevreden mee bent. Laten we wel wezen, zat dingen van ons worden in het buitenland gemaakt onder twijfelachtige omstandigheden, en waar twijfelachtige mensen geld aan verdienen.

En nu zal vast iemand dit een whataboutism vinden of een andere -ism. Maar het punt is simpelweg dat diegeen die zonder zonde is de eerste steen mag werpen. Helemaal prima dat je zegt dat voor jou een Tesla er niet in zit met Musk, ik vind dat dus ook wel een dingetje, maar een ander maakt een andere keuze.
Ik noem dit je kop in het zand steken, als je nu nog erin volhardt om je hier niet druk over te moeten maken.

Kijk dat er bepaalde twijfelachtige zaken in de wereld spelen is absoluut een ding maar de zaken waar jij waarschijnlijk naar refereert is van een totaal andere orde dan waar we hier mee te maken hebben. We hebben het hier over het grootste en rijkste land behorende bij het westen waarvan de rechtsstaat en democratie ín recordtempo om zeep geholpen worden. Waarbij mensen zonder proces in een buitenlandse cel gegooid worden. Het hooggerechtshof wordt genegeerd. Toeristen worden in de cel gegooid en soms weken vastgehouden. Zonder toegang tot rechtshulp. En de CEO van Tesla speelt hier allemaal een sleutelrol in. Dan ga je daar met je volle verstand toch niet serieus een auto van kopen? Kom nou toch.. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de dreigementen richting Canada en Groenland. En de houding richting Oekraïne. En dé actieve beïnvloeding van de politiek in Europa. De actieve support richting een club als de AFD in Duitsland. Dat is Musk he, niet Trump ofzo. Musk!

Dat Rusland, China en andere ver van ons bed landen niet lekker opereren is ook zo. Maar het gaat hier over de VS. Een land waar we tot voor kort op konden bouwen. Waarmee we economisch zéér nauw mee verbonden zijn.

Wanneer worden we nou eens wakker? Musk en Co zijn gewoon een bedreiging voor Europa. Die proberen ons te destabiliseren, onrust aan te wakkeren en extreemrechts verder aan de macht te helpen. Ze maken er verder niet eens een geheim van dat ze een hekel aan ons hebben.

Maar laten we ons niet zo druk maken en gewoon Tesla gaan rijden :F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 23:22
Dus wat rijden we dan wel? Een BMW, Ford, Honda, Hyundai/Kia, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Opel, Renault/Nissan, Stellantis, Suzuki, Toyota, Volkswagen of Volvo? Fabrikanten waarvan onlangs is vastgesteld dat zij kartelafspraken maakten om concurrentie bij recycling te voorkomen. Fabrikanten die dus willens en wetens klimaatonvriendelijk handelen. Die ook sjoemelen met uitstoot. Die sjoemelen met certificeringen m.b.t. veiligheidseisen. Dat heeft ook impact op de levens(verwachting) van mensen. Fabrikanten die miljarden betalen voor CO2 emissierechten van Tesla omdat ze niet inzetten op verduurzaming maar het goedkoper is om emissierechten van de concurrentie over te kopen? Bizar systeem overigens, maar dat terzijde.

Maar een CEO, die op dit moment 'maar' 13% aandelen heeft in Tesla, is ineens een probleem omdat deze CEO openlijk stomme dingen doet en zegt? Ik zal niet ontkennen dat hij ze niet allemaal op een rijtje heeft. Sterker nog, hij kan best wat labeltjes op zijn voorhoofd geplakt krijgen en misschien is dat ook wel de reden voor zijn gedrag. Maar Tesla is geen Musk en Musk is geen Tesla. Natuurlijk is hij de mascotte die je nu niet wilt hebben. Aan de andere kant is Tesla wel een pionier in technologie en duurzaamheid, wat misschien wel belangrijker is dan zijn huidige reputatie. Het is gewoon knap wat die engineers hebben gepresteerd.

Een Tesla kopen en/of rijden is (per definitie) niet gelijk aan achter het gedachtegoed staan van Musk. Net als dat het kopen van een wagen van één van voornoemde fabrikanten niet gelijk staat aan het akkoord gaan met hun gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 17:10
-MD- schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:09:
Dus wat rijden we dan wel? Een BMW, Ford, Honda, Hyundai/Kia, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Opel, Renault/Nissan, Stellantis, Suzuki, Toyota, Volkswagen of Volvo? Fabrikanten waarvan onlangs is vastgesteld dat zij kartelafspraken maakten om concurrentie bij recycling te voorkomen. Fabrikanten die dus willens en wetens klimaatonvriendelijk handelen. Die ook sjoemelen met uitstoot. Die sjoemelen met certificeringen m.b.t. veiligheidseisen. Dat heeft ook impact op de levens(verwachting) van mensen. Fabrikanten die miljarden betalen voor CO2 emissierechten van Tesla omdat ze niet inzetten op verduurzaming maar het goedkoper is om emissierechten van de concurrentie over te kopen? Bizar systeem overigens, maar dat terzijde.

Maar een CEO, die op dit moment 'maar' 13% aandelen heeft in Tesla, is ineens een probleem omdat deze CEO openlijk stomme dingen doet en zegt? Ik zal niet ontkennen dat hij ze niet allemaal op een rijtje heeft. Sterker nog, hij kan best wat labeltjes op zijn voorhoofd geplakt krijgen en misschien is dat ook wel de reden voor zijn gedrag. Maar Tesla is geen Musk en Musk is geen Tesla. Natuurlijk is hij de mascotte die je nu niet wilt hebben. Aan de andere kant is Tesla wel een pionier in technologie en duurzaamheid, wat misschien wel belangrijker is dan zijn huidige reputatie. Het is gewoon knap wat die engineers hebben gepresteerd.

Een Tesla kopen en/of rijden is (per definitie) niet gelijk aan achter het gedachtegoed staan van Musk. Net als dat het kopen van een wagen van één van voornoemde fabrikanten niet gelijk staat aan het akkoord gaan met hun gedrag.
En dan heb je nog niet eens de Chinese fabrikanten benoemd :D.
Je hebt wel een mooi lijstje opgesomd, uitgebreider dan ik vaak tegenkom. De meeste grote autofabrikanten hebben 'bloed aan hun handen', indirect of direct. Direct in de zin van fraude met veiligheidscertificeringen, het lobbyen tégen strengere regulatie op het gebied van veiligheid, cost-cutting op al goedkope onderdelen met doden tot gevolg, het wegmoffelen van onderzoeken die fouten in het productieproces aan het licht brachten, etc. Vooral vorige eeuw speelde een of meerdere van deze zaken bij vrijwel elke grote autofabrikant. En indirect o.a. in de zin van fraude met uitstoot.

Ik blijf het daarom toch bijzonder vinden dat mensen denken 'impact' te maken door een bepaald merk te boycotten, en vervolgens iets van een ander merk kopen wat amper beter is als je alles (en dus historisch) naast elkaar op een rijtje zet.

Ik dacht dat ouder worden betekende dat je o.a. in gaat zien dat 99% van de dergelijk grote bedrijven boeven zijn. Hoe groter het bedrijf, hoe erger ze vaak zijn. Daarom zijn het ook bedrijven, dat betekent in onze wereld maximaal winst willen maken omdat je anders je bestaansrecht kwijt bent, zeker in de autobranche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
Nou ja China, @ZXRY , dat lijkt me nogal evident. Maar ook daar moet je eigenlijk nog onderscheid maken. Dat de overheid daar op allerlei wijze flink subsidieert staat eigenlijk los van de individuele Chinees die wellicht stinkend zijn best doet om er iets moois van te maken. Het is voer voor discussie om te zeggen dat die Chinees er ook voor gekozen heeft om te werken voor zo'n verkapt staatsbedrijf, maar ja. In hoeverre is er sprake van een keuze als het een manier is om in levensonderhoud te voorzien?

Want als je nou zo'n Chinese wagen koopt, koop je die dan om de overheid te steunen in het onderdrukken van Oeigoeren, om de medewerkers in hun levensonderhoud te voorzien, omdat de wagen precies voldoet aan je eisen of gewoon omdat het de wagen is met de beste prijs/kwaliteit-verhouding? Leuk zo'n Volvo tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:29
AequitasII schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:05:
[...]

Behalve dat Hitler niet meer leeft en dus ook niets meer met Volkswagen te maken heeft.
Musk gebruikt de opbrengsten van Tesla om politieke invloed te bemachtigen. Met de aankoop van een Tesla heb je daar, helaas, wel een directe invloed op.

Ik zou er niet gezien in willen worden.
Niets nieuws onder de zon. Dat doen veel miljardairs bij elke president want er moet geld verdiend worden. Alleen staat de president ons nu niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekker vergelijkbaar, kartelafspraken versus een CEO die extreemrechts hier aan de macht probeert te krijgen (en dat is dan maar één ding wat ie probeert).

Het is me wel duidelijk. Hij mag alles van jullie flikken, als jullie maar lekker in jullie speeltjes kunnen rijden :z Zorgwekkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ZXRY schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:31:
[...]

En dan heb je nog niet eens de Chinese fabrikanten benoemd :D.
Je hebt wel een mooi lijstje opgesomd, uitgebreider dan ik vaak tegenkom. De meeste grote autofabrikanten hebben 'bloed aan hun handen', indirect of direct. Direct in de zin van fraude met veiligheidscertificeringen, het lobbyen tégen strengere regulatie op het gebied van veiligheid, cost-cutting op al goedkope onderdelen met doden tot gevolg, het wegmoffelen van onderzoeken die fouten in het productieproces aan het licht brachten, etc. Vooral vorige eeuw speelde een of meerdere van deze zaken bij vrijwel elke grote autofabrikant. En indirect o.a. in de zin van fraude met uitstoot.
Echt even serieus. Dat is toch geen vergelijk met wat Musk en Trump allemaal flikken momenteel? In een westers land. Niet in China of Rusland ofzo.
Ik blijf het daarom toch bijzonder vinden dat mensen denken 'impact' te maken door een bepaald merk te boycotten, en vervolgens iets van een ander merk kopen wat amper beter is als je alles (en dus historisch) naast elkaar op een rijtje zet.
Musk is momenteel met zijn staart tussen zijn benen op weg naar de exit aan het lopen. Waarom? Omdat de aandelen van zijn bedrijven zijn gekelderd. Dat komt voor het grootste gedeelte waarschijnlijk door zijn gedrag. Dit is hét bewijs dat wij consumenten impact hebben.
Ik dacht dat ouder worden betekende dat je o.a. in gaat zien dat 99% van de dergelijk grote bedrijven boeven zijn. Hoe groter het bedrijf, hoe erger ze vaak zijn. Daarom zijn het ook bedrijven, dat betekent in onze wereld maximaal winst willen maken omdat je anders je bestaansrecht kwijt bent, zeker in de autobranche.
Heb je het lijstje gelezen wat ik heb opgesomd of ligt dat zo ver van de eigen gemakkelijke waarheid af dat we er maar overheen stappen? Zijn allemaal gemakkelijk te verifiëren feiten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:30
Gewoon kopen, rijden en genieten als dat de wagen is die je voorkeur heeft.

Net door die vraag te stellen krijg je vooral reacties van mensen die dit afkeuren.
Vermoedelijk zijn dat er in verhouding veel minder dan zij die het allemaal niet uitmaakt, maar ze zullen zich toch laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Glashelder schreef op zondag 27 april 2025 @ 03:49:
[...]

Lekker vergelijkbaar, kartelafspraken versus een CEO die extreemrechts hier aan de macht probeert te krijgen (en dat is dan maar één ding wat ie probeert).

Het is me wel duidelijk. Hij mag alles van jullie flikken, als jullie maar lekker in jullie speeltjes kunnen rijden :z Zorgwekkend..
Klopt, dat is niet vergelijkbaar. De CEO is maar één persoon, het andere zit verweven in een bedrijf. Haal je de CEO weg, blijft er (totdat het tegendeel is bewezen) een mooi bedrijf over. Het is Musk die dingen roept, niet het bedrijf Tesla.

Als je dat verschil niet helder hebt, dan begrijp ik waarom je het gehele punt van mijn vorige post hebt gemist. Dan blijft er ook nog een rare conclusie over waar ik maar niet eens op in ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-MD- schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:13:
[...]

Klopt, dat is niet vergelijkbaar. De CEO is maar één persoon, het andere zit verweven in een bedrijf. Haal je de CEO weg, blijft er (totdat het tegendeel is bewezen) een mooi bedrijf over. Het is Musk die dingen roept, niet het bedrijf Tesla.

Als je dat verschil niet helder hebt, dan begrijp ik waarom je het gehele punt van mijn vorige post hebt gemist. Dan blijft er ook nog een rare conclusie over waar ik maar niet eens op in ga.
Waarom wil je die twee zo graag los van elkaar zien?

Hij probeert Europa te destabiliseren. Dan boycot je zo iemand toch gewoon? Dat ga je toch niet gewoon op z’n beloop laten?

De enige macht die we over hem hebben is door zijn producten niet te kopen. En zoals ik eerder zei werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Glashelder schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:41:
[...]

Waarom wil je die twee zo graag los van elkaar zien?

Hij probeert Europa te destabiliseren. Dan boycot je zo iemand toch gewoon? Dat ga je toch niet gewoon op z’n beloop laten?

De enige macht die we over hem hebben is door zijn producten niet te kopen. En zoals ik eerder zei werkt het.
Er liggen wel meer bij Trump in bed. Je gebruikt ook geen AWS diensten meer? Of bedrijven die AWS gebruiken? DPG Media gebruikt ook AWS. Kun je beter je Tweakers account ook opzeggen. Beetje hypocriet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inspired schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:43:
[...]

Er liggen wel meer bij Trump in bed. Je gebruikt ook geen AWS diensten meer? Of bedrijven die AWS gebruiken? DPG Media gebruikt ook AWS. Kun je beter je Tweakers account ook opzeggen. Beetje hypocriet allemaal.
Ik gebruik persoonlijk inderdaad in het geheel geen diensten van Amazon meer. Bedrijven die AWS gebruiken vermijden zou ik graag doen maar is ondoenlijk.

Zoals ik al zeg gaat het hier om het raken van een persoon binnen de Amerikaanse regering die actief zich bemoeid met zeer discutabel beleid en die Europa destabiliseert door o.a. actief AFD te promoten. Belachelijk gewoon.

Bezos doet dat allemaal AFAIK niet.

Ik vraag me overigens wel af wat er voor nodig is om dan wel af te zien van de aankoop van een Tesla. Als Musk commandant is van een van de kampen in El Salvador?

Het is natuurlijk veel makkelijker gewoon je kop in het zand te steken dan je 1) je afkeuring uit te spreken over wat daar gebeurd en 2) daar naar proberen te handelen (door zaken niet te kopen van mensen die met dat beleid te maken hebben). Natuurlijk zijn mensen die dat wel proberen hypocriet omdat het niet voor de volle 100% lukt :z Als we maar lekker Tesla kunnen rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 27-04-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Glashelder schreef op zondag 27 april 2025 @ 07:50:
[...]

Ik gebruik persoonlijk inderdaad in het geheel geen diensten van Amazon meer. Bedrijven die AWS gebruiken vermijden zou ik graag doen maar is ondoenlijk.

Zoals ik al zeg gaat het hier om het raken van een persoon binnen de Amerikaanse regering die actief zich bemoeid met zeer discutabel beleid en die Europa destabiliseert door o.a. actief AFD te promoten. Belachelijk gewoon.

Bezos doet dat allemaal AFAIK niet.

Ik vraag me overigens wel af wat er voor nodig is om dan wel af te zien van de aankoop van een Tesla. Als Musk commandant is van een van de kampen in El Salvador?

Het is natuurlijk veel makkelijker gewoon je kop in het zand te steken dan je 1) je afkeuring uit te spreken over wat daar gebeurd en 2) daar naar proberen te handelen (door zaken niet te kopen van mensen die met dat beleid te maken hebben). Natuurlijk zijn mensen die dat wel proberen hypocriet omdat het niet voor de volle 100% lukt :z Als we maar lekker Tesla kunnen rijden.
Dat zeg ik. Hypocriet. Zo moeilijk is het niet om te kijken waar je geld aan uit geeft en dan de dienst op te zeggen. Iets als Tweakers is sowieso al makkelijk lijkt me. Musk is debiel bezig, Trump nog erger en voldoende bedrijven lopen achter hem aan. Als je zelf geen Tesla rijdt is het makkelijk oordelen. Maar Netflix of Tweakers opzeggen is ineens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, er is wel weer genoeg gezegd over dit onderwerp. Daarnaast loopt er al een vrijwel identiek topic in AWM hierover:

Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Deze gaat dus op slot

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.