Terugleverkosten met analoge ferraris meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:51
Hallo Tweakers,

Zelf heb ik (helaas) een digitale meter, maar ik ben benieuwd hoe de energieleveranciers nu omgaan met de terugleverkosten bij mensen die nog een terugdraaiende ferrarismeter hebben. Kunnen jullie nog ouderwets salderen of geven de energieleveranciers jullie andere extra kosten omdat je zonnepanelen hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Hallo, analoge meter eigenaar hier...
Mijn zonnepanelen opbrengst op jaarbasis is net iets lager dan mijn totale energieverbruik.
Ik geef 1x per jaar mijn meterstanden door.
Die gaan dus altijd iets omhoog.
Let op, de netbeheerder had dag/nacht stroom reeds uitgeschakeld, dus ik heb maar 1 telwerk.
Impliciet saldeert de meter voor mij en hoef ik niets te doen.
Ik krijg geen extra kosten vanuit mijn energieleverancier, simpelweg omdat niemand weet hoeveel ik werkelijk van het net haal en hoeveel ik teruglever.
Tenminste, alleen ik weet dat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:46
somejan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:25:
Hallo Tweakers,

Zelf heb ik (helaas) een digitale meter, maar ik ben benieuwd hoe de energieleveranciers nu omgaan met de terugleververgoeding bij mensen die nog een terugdraaiende ferrarismeter hebben. Kunnen jullie nog ouderwets salderen of geven de energieleveranciers jullie andere extra kosten omdat je zonnepanelen hebt?
https://www.rijksoverheid...an%20uw%20analoge%20meter.

Is alleen maar tijdelijk, vanaf 2027 als het salderen voorbij is heeft niemand meer een analoge meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-04 10:04
Ik heb nog een Ferrarismeter. En ook nog een goed vast contract, dus voor mij maakt eea allemaal nog niet uit.
Ik lever meer terug als ik verbruik, dus ik geef jaarlijks steeds een lagere meterstand door.
Inderdaad maar over 1 meterstand.

Wat ik wel heb gelezen is dat sommige leveranciers hogere vaste lasten in rekening brengen bij analoge meters. Of dat je geen contract kunt krijgen als je geen digitale meter hebt.
Maar dat heb ik dus nog allemaal niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
En in België betaal je een toeslag als je een Ferraris meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Truus01 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:56:
Ik heb nog een Ferrarismeter. En ook nog een goed vast contract, dus voor mij maakt eea allemaal nog niet uit.
Ik lever meer terug als ik verbruik, dus ik geef jaarlijks steeds een lagere meterstand door.
Inderdaad maar over 1 meterstand.

Wat ik wel heb gelezen is dat sommige leveranciers hogere vaste lasten in rekening brengen bij analoge meters. Of dat je geen contract kunt krijgen als je geen digitale meter hebt.
Maar dat heb ik dus nog allemaal niet ervaren.
Ik zit bij Budget Energie.
Deze rekenen (sinds kort) eenmalig EUR 10 extra kosten, omdat het uitlezen van een analoge meter kennelijk moeilijker is dan het verwerken van data uit een digitale meter.
Voorlopig accepteer ik deze EUR 10 per jaar extra kosten.
Mogelijk wordt mijn meter tussen nu en 2 jaar vervangen en dan vervalt dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
GarBaGe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:49:
Mogelijk wordt mijn meter tussen nu en 2 jaar vervangen en dan vervalt dit weer.
Met de Energiewet die in december is aangenomen wordt het verplicht een digitale of slimme meter te gebruiken. Die wet gaat per 2026 in, dus dan zullen ze wel aan komen kloppen om hem te vervangen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 13:44
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:10:
[...]

Met de Energiewet die in december is aangenomen wordt het verplicht een digitale of slimme meter te gebruiken. Die wet gaat per 2026 in, dus dan zullen ze wel aan komen kloppen om hem te vervangen ja.
Ik vraag me echt af of dat allemaal gaat lukken voor die tijd. Netbeheerders kampen nu al met personeelstekorten. Daar komt nog bij dat er veel mensen nodig zijn om het net zelf te upgraden.
Bovendien moeten in dezelfde periode ook de digitale meters van de eerste generatie alweer worden vervangen.
Het zou mij niet verbazen als die nieuwe meter er bij mij pas in 2028 of nog later komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
President schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:06:
[...]

Is alleen maar tijdelijk, vanaf 2027 als het salderen voorbij is heeft niemand meer een analoge meter
Ik weet het ja. Zelf kon ik m'n ferrarismeter niet houden omdat we een 3 fase aansluiting wilden. Maar ik heb nog precies op tijd eind 2023 een contract voor 3 jaar afgesloten zonder terugleverkosten en met een fatsoenlijk teruglevertarief. Ik was met dit topic gewoon nieuwsgierig hoe het zou zijn gelopen als ik toch de ferraris had gehouden.

[ Voor 0% gewijzigd door somejan op 24-04-2025 15:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
remmuz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:15:
[...]

Ik vraag me echt af of dat allemaal gaat lukken voor die tijd. Netbeheerders kampen nu al met personeelstekorten. Daar komt nog bij dat er veel mensen nodig zijn om het net zelf te upgraden.
Bovendien moeten in dezelfde periode ook de digitale meters van de eerste generatie alweer worden vervangen.
Het zou mij niet verbazen als die nieuwe meter er bij mij pas in 2028 of nog later komt.
Netbeheerders hebben toen de discussie over salderen speelde zelf aangegeven dat ze ruim 1,5 jaar nodig hadden om klaar te zijn voor de afschaffing. Vandaar dat het salderen pas per 2027 stopt en er niet nu een afbouwperiode van 2 jaar is of zo. En voor alle ferrarismeters hebben ze vanaf 2026 3 jaar de tijd. Maar ze gaan natuurlijk wel voorrang geven aan ferrarismeters met zonnepanelen, want dat moet dus voor 2027. En een groot deel van het land is al vervangen, en ik neem aan dat er wel overleg geweest is toen de wetgeving werd gemaakt, dus in ieder geval verwachten dan de netbeheerders zelf dat het binnen de geldende termijnen gaat lukken.

Wel interessant dat er ook al weer slimme meters vervangen moeten worden. Die gaan dan een stuk korter mee dan ferrarismeters. Maar de oude werken nog op 2G en nu op 4G, dus als zo'n netwerk uit de lucht gaat moet alle apparatuur ook vervangen worden. Zo hebben de netbeheerders zich wel een hoop extra werk op de hals gehaald dat er met ferrarismeters niet/minder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:40:
[...]
Wel interessant dat er ook al weer slimme meters vervangen moeten worden. Die gaan dan een stuk korter mee dan ferrarismeters. Maar de oude werken nog op 2G en nu op 4G, dus als zo'n netwerk uit de lucht gaat moet alle apparatuur ook vervangen worden. Zo hebben de netbeheerders zich wel een hoop extra werk op de hals gehaald dat er met ferrarismeters niet/minder was.
Wat ik begrepen heb is dat de nieuwste meters een modulaire communicatiemodule hebben die eenvoudig te vervangen is, precies om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.
De slimme meter blijft dan hangen en de 4G unit wordt vervangen door een 6G unit (of whatever tegen die tijd economisch en degelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
ASW1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:56:
[...]

Wat ik begrepen heb is dat de nieuwste meters een modulaire communicatiemodule hebben die eenvoudig te vervangen is, precies om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.
De slimme meter blijft dan hangen en de 4G unit wordt vervangen door een 6G unit (of whatever tegen die tijd economisch en degelijk is)
Zo'n ontwerp ligt wel voor de hand ja. Maar hoewel het sneller/goedkoper gaat dan de hele meter vervangen zal er toch bij elke meter een monteur langs moeten komen. Ik verwacht niet dat ze snel een nieuwe module opsturen en tegen de gebruikers zeggen dat ze die er maar in moeten prikken. Of zou dat wel kunnen...

[ Voor 11% gewijzigd door somejan op 24-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-04 15:58
President schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:06:
[...]

Klinkt vreemd voor mij als leek als ik de reactie boven jou lees.
Dus je moet het laten registreren zodat men je erover kan beboeten terwijl je het zelf, plus een beetje, afneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik vind (uiteindelijk) een slimme meter niet zo erg, maar ik zou wel graag een overzicht willen hebben over WELKE partijen mijn data inzien, WANNEER ze de data inzien en over WELKE periode ze dan informatie ontvangen.
Want volgens mij houden veel energie leveranciers zich helemaal niet aan de afspraken die de rijksoverheid stelt hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:10
Wat ik raar vind is dat je blijkbaar als leverancier van de elektra onderscheid mag maken tussen mensen die een ferraris meter hebben en mensen die een slimme meter hebben qua kosten structuur. Om een of andere reden riekt dat toch naar een soort van discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
lariekoek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:12:
[...]

Klinkt vreemd voor mij als leek als ik de reactie boven jou lees.
Dus je moet het laten registreren zodat men je erover kan beboeten terwijl je het zelf, plus een beetje, afneemt?
Je moet zonnepanelen laten registreren zodat netbeheerders daar rekening mee kunnen houden met bijvoorbeeld netverzwaringen. (Ik neem aan dat je dat bedoelt?) Verder krijg je alleen geld terug als je zonnepanelen geregistreerd zijn. Er wordt vaak gepraat over een "zonnepanelenboete" maar feitelijk gezien is dat alleen verrekening van de kosten die de energieleveranciers maken voor zonnepanelengebruikers. Je verdient nog steeds geld met teruggeleverde stroom, alleen door die terugleverkosten is dat netto nog maar een paar cent bij de meeste contracten.

Tenzij je nog een ferrarismeter hebt, dan weet niemand (tenzij je het zelf meet) hoeveel je hebt teruggeleverd, dus kunnen ze je ook geen terugleverkosten in rekening brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:23:
[...]
Maar ik heb nog precies op tijd eind 2023 een contract voor 3 jaar afgesloten zonder terugleververgoeding en met een fatsoenlijk teruglevertarief.
Zonder terugleverkosten bedoel je denk ik

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:11:
[...]
Tenzij je nog een ferrarismeter hebt, dan weet niemand (tenzij je het zelf meet) hoeveel je hebt teruggeleverd, dus kunnen ze je ook geen terugleverkosten in rekening brengen.
Dit deel specifiek. Waarom moet alles op een aparte groep en bemeten worden, ook als je het zelf direct + extra afneemt?
Want dan betaal je dus een 'boete' voor wat je effectief niet het net op zet?

Dat is de indruk die het wekt als ik dit als leek lees.
Dat het dus via een extra bemeten weg moet, puur om een boetebedrag te kunnen rekenen, terwijl het effectief nooit het net op gaat?

[ Voor 15% gewijzigd door lariekoek op 24-04-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Beginner schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:20:
Wat ik raar vind is dat je blijkbaar als leverancier van de elektra onderscheid mag maken tussen mensen die een ferraris meter hebben en mensen die een slimme meter hebben qua kosten structuur. Om een of andere reden riekt dat toch naar een soort van discriminatie.
Dat vind ik ook erg vreemd ja. Ik had een paar jaar geleden een energie adviseur over de vloer, die zei dat als er dit soort dingen gingen gebeuren, hij naar de rechter zou stappen. Ik betwijfel of dit een juridische toets doorstaat, maar om dat te weten moet wel eerst iemand een rechtszaak voeren en moeten we dat afwachten.

Ik weet niet zo goed of we in de ruim een jaar sinds die terugleverkosten algemeen zijn actie van de ACM hadden kunnen verwachten, of dat zoiets langer duurt. De ACM is wel van mening dat energiemaatschappijen terugleverkosten mogen rekenen, want het is gewoon verrekening van kosten die ze maken. Maar met die ferrarismeters is er wel sprake van ongelijkheid volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
EWK schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:16:
[...]

ehm, ja. aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
lariekoek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:18:
[...]

Dit deel specifiek. Waarom moet alles op een aparte groep en bemeten worden, ook als je het zelf direct + extra afneemt?
Want dan betaal je dus een 'boete' voor wat je effectief niet het net op zet?

Dat is de indruk die het wekt als ik dit als leek lees.
Omdat je stroom van zonnepanelen in het algemeen niet direct afneemt en zelf gebruikt. Die panelen leveren overdag in de zomer heel veel stroom, terwijl niemand dan zo veel gebruikt en de prijzen dus negatief zijn. Die salderingsdiscussie gaat alleen over stroom die je op één moment (overdag, in de zomer) aan het net levert als de prijzen heel laag zijn, terwijl je op een ander moment ('s nachts, in de winter) dure stroom importeert van het net.

Wat je zelf wel direct afneemt (i.e. je draait de wasmachine op het moment dat je panelen veel opwekken) wordt ook met digitale/slimme meters niet bijgehouden, en daar betaal je dus ook niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:25:
[...]
Wat je zelf wel direct afneemt (i.e. je draait de wasmachine op het moment dat je panelen veel opwekken) wordt ook met digitale/slimme meters niet bijgehouden, en daar betaal je dus ook niks voor.
Dank je, dit was mijn pijnpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Beginner schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:20:
Daar is niets raars aan.
Energieleveranciers moeten elke dag doorgeven wat hun klanten gaan verbruiken, zodat de netbeheerder kan zorgen dat op elke minuut, het net in balans is.

Door klanten met een ferrari meter, heb je gewoon 0.0 idee hoeveel ze op een bepaalde moment verbruiken. Niet alleen op uurbasis, maar ook gewoon niet per maand / per jaar / ...
Daarom, andere kostenstructuur. Want de energieleverancier is verantwoordelijk voor het correct voorspellen van hun benodigde energie, of het kost hun geld als ze het niet zelf kunnen recht trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LenteLo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:33
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:21:
[...]

Zo'n ontwerp ligt wel voor de hand ja. Maar hoewel het sneller/goedkoper gaat dan de hele meter vervangen zal er toch bij elke meter een monteur langs moeten komen. Ik verwacht niet dat ze snel een nieuwe module opsturen en tegen de gebruikers zeggen dat ze die er maar in moeten prikken. Of zou dat wel kunnen...
Dat is de insteek wel. Pun-intended.
remmuz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:15:
[...]

Je hebt misschien op capaciteit gelijk, maar op prioriteit onderschat je het denk ik

GPRS werkpakket is eigenlijk niet relevant in prioriteit stelling. De nieuwe energiewet zegt dat je drie telwerken nodig hebt. Niet dat je meter digitaal moet communiceren. Dus worst case, van een slimme meter met drie telwerken ga je naar een domme meter met drie telwerken wanneer het signaal uit gaat. Als een eindgebruiker klaagt dat meter niet meer uitleesbaar is dan wordt dat ipv techniek gedreven aanvraag een klant gedreven aanvraag en die wordt sneller opgepakt. Het probleem vanuit netbeheerder gezien is juist een afspraak krijgen met de klant, het wisselen van de meter an sich helemaal niet. Dus klantgedreven aanvraag is eigenlijk juist fijn. De enige echte urgentie op het GPRS werkpakket komt voor uit hoe groot het werkpakket is in absolute aantallen i.c.m. de deadline. Maar de meters werken en voldoen, er is gewoon een capaciteit buffer nadat het signaal al uit is om die meters nog te vervangen. Het niet halen van de deadline is eigenlijk ongemak, en niet meer dan dat. Een ongemak dat snel op te lossen is wanneer het ontstaat en mensen het ervaren. Dus qua prioriteit doet het werkpakket niet zoveel. Het is natuurlijk wel zo dat het ongemak te voorkomen is, en dat dat ook voor zoveel mogelijk mensen geregeld moet worden.

Je terugtel/ferraris meter is onder nieuwe energiewet niet meer valide, want maar één telwerk. Je netbeheerder gaat je twee brieven sturen. Laten we zeggen dat je die naast je neer legt. Wanneer de in de brief gestelde reactie termijn voorbij is gaat je 'dossier' naar de rijksdienst digitale infrastructuur. Het RDI gaat je vervolgens benaderen. Wanneer het RDI je 'bereikt' heeft gaat er eenmalig een nieuw periode voor je in om afspraak te plannen waarbij datum van kennisname het startpunt is. Ik weet niet wat de drempel voor 'bereiken' is.

Ik kan je niet vertellen of/wat consequenties zijn van niet met RDI meewerken, maar de overheid is eigenlijk de achter vang in deze werkgang en netbeheerder hoeft alleen maar twee brieven te sturen en op komen dagen voor meter vervangen wanneer er een afspraak is. Wat de overheid doet om je medewerking te verkrijgen is aan de overheid.

Ik ben werkzaam in deze branche, en ik kan niet cijfers gaan delen alhoewel ik wel dingen heb ingezien. Maar ik kan wel stellen dat wanneer signalen op groen staan voor dit werkpakket, deze groep zonnepanelen + ferraris meter echt heel snel brieven gaan krijgen. Vanuit netbeheerder gedacht is het natuurlijk zo dat in principe mensen met ferraris meter en zonnepanelen enige vorm van intelligentie en competentie hebben, aangezien ze na jaren nog steeds deze combinatie hebben. Dat leidt tot de verwachting dat mits de overheid het maar duidelijk weet te maken, het is voorbij met je individuele voordeel, dat je rationeel overtuigd kunt worden.

De groep ferraris meter zonder zonnepanelen is in die zin enger. Vanuit saldering gedacht, en vanuit maakbaarheid gedacht, zijn zonnepanelen + ferraris meters degene die als eerst brieven gaan krijgen. En het totale salderingsverlies op ferraris meter is misschien best groot, maar is proportioneel niet breed verdeeld. Zonnepanelen + ferraris is een kleinere groep dan je zou verwachten als je ziet hoeveel aandacht deze groep krijgt. Voor de capaciteit is dit een non-issue en in prioriteit zit deze groep bovenaan.

Ik ben erg benieuwd wat het RDI gaat doen. Dit is de eerste keer dat overheid zelf iets qua handhaving gaat doen op dit gebied.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:51
bottom line schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:00:
[...]

Daar is niets raars aan.
Energieleveranciers moeten elke dag doorgeven wat hun klanten gaan verbruiken, zodat de netbeheerder kan zorgen dat op elke minuut, het net in balans is.

Door klanten met een ferrari meter, heb je gewoon 0.0 idee hoeveel ze op een bepaalde moment verbruiken. Niet alleen op uurbasis, maar ook gewoon niet per maand / per jaar / ...
Daarom, andere kostenstructuur. Want de energieleverancier is verantwoordelijk voor het correct voorspellen van hun benodigde energie, of het kost hun geld als ze het niet zelf kunnen recht trekken.
De discriminatie is eerder andersom. Voor klanten met een digitale meter worden er terugleverkosten gerekend, heb je een lage terugleververgoeding etc. wat honderden euro's per jaar kost. Iemand met een ouderwetse ferrarismeter kan voor blijkbaar een tientje nog alles 100% salderen zonder terugleverkosten. Vandaar ook dat ik het gek vind dat energiebedrijven deze terugleverkosten mogen berekenen aan klanten met panelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
NoepZor schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:51:
[...]

De discriminatie is eerder andersom. Voor klanten met een digitale meter worden er terugleverkosten gerekend, heb je een lage terugleververgoeding etc. wat honderden euro's per jaar kost. Iemand met een ouderwetse ferrarismeter kan voor blijkbaar een tientje nog alles 100% salderen zonder terugleverkosten. Vandaar ook dat ik het gek vind dat energiebedrijven deze terugleverkosten mogen berekenen aan klanten met panelen.
Maar met een kleiner verbruik, dan de opwek, krijg je er ook wel niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik heb een ferraris meter en niet geregistreerde panelen. De meter draait heerlijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
@Gizmo2000 En krijg je dan ook een terugleververgoeding voor je netto opwek? Ik zou verwachten dat je dat nu niet krijgt.

Maar wat betreft vervangen van die meter denk ik dat meters die netto terugdraaien ook gewoon in het prioriteitenlijstje van de netbeheerders staan. En ook voor de meters zonder netto teruglevering zal er vast iemand naar gekeken hebben welke meters een verbruikspatroon hebben dat niet bij het betreffende gebouw past, en die afwijkende meters ook hoog op het prioriteitenlijstje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
LenteLo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:36:
Ik ben erg benieuwd wat het RDI gaat doen. Dit is de eerste keer dat overheid zelf iets qua handhaving gaat doen op dit gebied.
Wat te verwachten is, is net zoiets als er in België gebeurt. Ze sturen een brief en/of bellen, als je niet reageert sturen ze een deurwaarder. Als je daar ook niet op reageert stapt die naar de rechter, en daarna komt de deurwaarder met een gerechtelijk bevel, politie, en een monteur van de netbeheerder, en de politie breekt des noods de deur open. Dan is alleen nog de vraag of ze gedwongen een nieuwe meter plaatsen, of dat ze je afsluiten omdat je een geldige meter weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30
Mijn verbruik is hoger dan dat mijn panelen op jaar basis opleveren.
Ik zal niet snel opvallen. Mijn verbruik is met de panelen nog 7000 kWh.
Ik heb 18 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
NoepZor schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:51:
[...]

Dit inderdaad. Ik weet niet precies wat de wetgeving is, maar er is vast wel ergens vastgelegd dat de overheid iedereen gelijk moet behandelen. En dat gebeurt hier niet. Dus dan zou iedereen die hier nadeel van heeft een schadevergoeding moeten kunnen eisen. Ik ben benieuwd hoe dit juridisch in elkaar zit en of er al eens iemand naar heeft gekeken of er mee bezig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:21:
[...]

Dat lijkt me een bron van problemen, dan kan de gebruiker ook ongewenste dingen doen.
Communicatiemodule er uit trekken.
Communicatiemodule expres kapotmaken.
De meter zelf saboteren door kortsluiting in de contacten waarin de module zit te veroorzaken. Of er extern een (te hoge) spanning er op te zetten.

Waarom zou je zoiets willen doen? Omdat mensen soms vreemde ideeën hebben als "als ze niet weten hoeveel ik gebruik krijg ik ook geen rekening".

Maar misschien heb ik het mis. Bij mij kan het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
EWK schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:16:
[...]

Had je niet ff er bij kunnen zeggen dat ik het in de titel en de TS ook verkeerd had staan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
locke960 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:12:
[...]

Dat lijkt me een bron van problemen, dan kan de gebruiker ook ongewenste dingen doen.
Communicatiemodule er uit trekken.
Communicatiemodule expres kapotmaken.
De meter zelf saboteren door kortsluiting in de contacten waarin de module zit te veroorzaken. Of er extern een (te hoge) spanning er op te zetten.
Ding komt neem ik aan achter een zegeltje te zitten.
Moet dus wel iemand voor langskomen, maar een module wisselen en een nieuw zegeltje eraan knijpen zou in 30 seconden moeten kunnen. De administratieve last is ook veel minder dan wanneer de hele meter vervangen wordt.
En niet te vergeten personeel. Meters vervangen moet door geschoolde en gecertificeerde monteurs gebeuren, module omprikken is bij wijze van spreken een scholierenbaantje.

[ Voor 29% gewijzigd door ASW1 op 24-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
@locke960
Dat soort dingen was ook mijn eerste gedachte. Maar nu ik er nog eens verder over heb gedacht weet ik het niet zo zeker.

En meter saboteren kan nu ook al. Je kunt gewoon een stroomdraad er omheen leggen. Zie "wietkwekerij voor dummies" :+ . Als de communicatiemodule het niet doet hou je nog gewoon een domme digitale meter over. Dan moet je zelf meterstanden doorgeven of hem laten repareren.

Alles staat of valt natuurlijk bij een voldoende foolproof ontwerp van zo'n module en slot waar die in gaat. Maar met dat voorbehoud kan ik me nog wel voorstellen dat de netbeheerders iedereen een brief/mail sturen met "Als je zelf je communicatiemodule [klik hier om aan te vragen] vervangt, krijg je €15 korting op je netbeheerkosten (via de energieleverancier)". Dan zal bij een paar procent alsnog een monteur langs moeten komen omdat ze het niet doen of het fout gaat, maar de meeste mensen zullen dat best zelf willen doen. Bovendien hoef je dan niet thuis te blijven voor een monteur afspraak. En de netbeheerders kunnen zo denk ik flink wat geld en tijd besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door somejan op 24-04-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
somejan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:21:
[...]

Had je niet ff er bij kunnen zeggen dat ik het in de titel en de TS ook verkeerd had staan? :o
De titel is in ieder geval aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
bottom line schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:05:
[...]

Maar met een kleiner verbruik, dan de opwek, krijg je er ook wel niets voor.
Tuurlijk wel, want dan is je meterstand omhoog gegaan en voor het totaal dat de meter opgelopen is krijg je weer een vergoeding.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:10
Ik ben in ieder geval blij verrast om te zien dat meer mensen zich hier afvragen of het onderscheid tussen ferraris en slimme meter qua prijsopbouw eigenlijk wel mag. Ik zal mijn huidige energieleverancier eens vragen hoe dat zit.
Pagina: 1