moederbord + cpu eenvoudige NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Ik zoek een?
Moederbord en cpu (embedded???) voor een relatief eenvoudige NAS. (Eventueel met de extra kaart die nodig is voor sata aansluitingen) De NAS dient voor backup en voor streamen van media. Ik zou graag minimaal 4x sata willen hebben en 1x m.2.
Ik heb nog een behuizing en goede kwaliteit voeding liggen van een project van een aantal jaar terug.
Als ik naar prijzen kijk, kan ik zelfs met betaalde software als unraid makkelijk iets krijgen dat goed functioneert voor minder geld dan een NAS.
Omdat deze vrijwel altijd aan komt te staan is zuinig een must.

Wat is je budget?
Minder is beter natuurlijk. Maar als mobo + cpu meer dan €300 kosten begint het minder interessant te worden tov een prebuild NAS.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Ik heb zelf al gezien:
Ik zag bijvoorbeeld de N100 als populaire cpu, maar ik zie nog weinig moederborden die PCIe sloten hebben of genoeg sata aansluitingen. (Of zijn er geschikte controllers te krijgen die op een PCIe 3.0x1 werken?)

Beste antwoord (via Eldunari op 22-04-2025 16:53)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Best Buy Guide: De beste thuisserver
is ook wel handig. De N100 SOC is superzuinig en krachtig genoeg voor bijna alle home servers.

Amazon heeft PCIe Sata cards: https://www.amazon.nl/-/e...E+SATA%2Caps%2C154&sr=8-5

[ Voor 58% gewijzigd door Dekar op 22-04-2025 16:47 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Het grote zuinige server topic had ik al gevonden. Misschien ben ik niet zo goed thuis in de fora, maar ik kan daar moeilijk actuele info terugvinden. De openings post geeft suggesties van onderdelen die niet meer te krijgen zijn en de laatste pagina's lijken niet echt over aankoop adviezen te gaan.
Vandaar dat ik niet daar mijn vraag gepost heb. Is dat wel de betere plek?

In het DIY RAID NAS topic (dat ik nog niet was tegengekomen) staan inderdaad meer vragen als de mijne. Bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
is ook wel handig. De N100 SOC is superzuinig en krachtig genoeg voor bijna alle home servers.

Amazon heeft PCIe Sata cards: https://www.amazon.nl/-/e...E+SATA%2Caps%2C154&sr=8-5

[ Voor 58% gewijzigd door Dekar op 22-04-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Dekar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:44:
Daar was ik dus naar aan het kijken, maar zoals ik in mijn openings post aangaf, zoek ik iets met 4x sata + 1x nvme. En dit moederbord heeft geen mogelijkheden om dit uit te breiden. Net zoals ik dat bij andere n100 moederborden niet zie.

Ah top!!! Ik zie de toevoeging van de sata kaart. Die zag ik geen in de pricewatch. (mogelijk net verkeerde filters)
Dit werkt gewoon met software raid zoals unraid, freenas e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Eldunari op 22-04-2025 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
Vorige comment ge-edit. Tevens ook op Aliexpress te vinden: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

of iets als dit:
uitvoering: Intel Core i3-13100 Tray +
uitvoering: MSI PRO H610M-E DDR4

[ Voor 20% gewijzigd door Dekar op 22-04-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tuurlijk is de opslag wel uit te breiden, met een PCI-e kaartje zoals @Dekar hierboven al noemt.

Hier staat tekst

Pagina: 1