PHEV's in prijsklasse 40k, "normale" hybrides betere optie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:54
(Als dit in een groter topic beter past, verplaats het zeker. Ik kon niks passends vinden.)

We hebben vandaag een proefrit gehad in een Kia Niro PHEV. Rijdt prima. Als je van een Volkswagen Up komt en je vooral groter wilt en geen koppeling meer, is het al snel in orde natuurlijk. Toch schrokken we van de opties: één occasion in het huidige aanbod en levertijden voor een nieuwe PHEV zijn eind dit jaar met een beetje geluk. Een normale hybride veel sneller: binnen een maandje of wat al voor je deur, in veel meer kleuropties.

Is de levertijd van alle PHEV-merken zo belabberd op dit moment? Ik denk vooral aan een PHEV omdat ik op een blauwe maandag 3600Wp op mijn dak heb laten leggen, wat nog tot ergens in 2026 een teruglevergoeding oplevert. Daarna heb ik wel oren naar een thuisbatterij, of auto die oplaadt dus.

Wat me daarnaast nog opviel (maar niet verrassend is), is dat de prijzen van een “normale” hybride flink minder zijn (iets boven de 30k een volledig nieuwe in plaats van iets van 37.5k betalen voor de enige PHEV-occasion die ze toevallig hebben staan). De dealer snapt naar eigen zeggen ook niet waarom we graag een PHEV willen. “Je verdient het niet zo snel terug, en het aanbod is zeer beperkt.” Dat zou ik ook zeggen met een aanbod dat veel groter is qua hybrides, maar het brengt me wel aan het twijfelen.

tl;dr Zijn meeste PHEV’s niet zo interessant en/of slecht verkrijgbaar nu? Volledig elektrisch zie ik nog niet zitten, en een Toyota-hybride had ik al oren naar. Is mijn volgende stap een nieuwe Excel met alle stats per hybrideauto maken of mis ik nog interessante opties, wel op PHEV-gebied? Qua kosten is dit sowieso mijn gewenste max.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Om je even met beide benen op de grond te zetten; heb je geld te veel, zijn dit soort dingen: een thuisbatterij, een PV-installatie, PHEV/hybride auto e.d. een hobbies die geld mogen kosten of heb je wellicht nog niets doorgerekend? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door True op 21-04-2025 21:20 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:19:
Om je even met beide benen op de grond te zetten; heb je geld te veel, zijn dit soort dingen: batterij, PV, PHEV/hybride auto e.d. een hobby die geld mag kosten of heb je wellicht nog niets doorgerekend? ;)
Haha. Mijn kennis is dat ik een thuisbatterij nog niet interessant genoeg vind, maar ik ben waarschijnlijk te veel een leek op het gebied van auto's als ik denk dat een PHEV een interessante optie is om overtollige zonneopbrengsten in "een" batterij te pompen?

Uiteindelijk wil ik gewoon een betaalbare maar enigszins groene auto; Toyota vind ik gewoon een betrouwbaar en fijn merk. Als ik je terechte steekje goed begrijp, heb ik nog te veel op de aanname gevaren dat een PHEV sowieso interessant is en enkel alle PHEV's met elkaar vergeleken.

Om uit te rekenen of het de wachttijden (hoop dat mensen hier weten of alle merken zo slecht verkrijgbaar zijn) en prijsverschil waard is, moet ik nog aan de bak ja. Maar ik zou het ook prima vinden als ik meteen uit de droom wordt geholpen dat een PHEV financieel interessant is, en dat ik dan beter volledig elektrisch kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 15:50
Wij hebben dezelfde setup, 4000kWh opbrengst waarvan ongeveer 1000 kWh de plug-in ingaan. We rijden op jaarbasis ongeveer 50% elektrisch maar leven dan ook in een bescheiden straal van 't huis.
Bij ons zijn de TCO ondertussen lager dan bij een normale hybride, mede door belastingvoordeel natuurlijk maar het kan wel. Daarnaast rijden we in de meest luxe uitvoering van ons model, wat vaak bij de plug in hoort! Dus vergelijk ook zeker de uiteustingniveaus eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:27:
[...]

Haha. Mijn kennis is dat ik een thuisbatterij nog niet interessant genoeg vind, maar ik ben waarschijnlijk te veel een leek op het gebied van auto's als ik denk dat een PHEV een interessante optie is om overtollige zonneopbrengsten in "een" batterij te pompen?

Uiteindelijk wil ik gewoon een betaalbare maar enigszins groene auto; Toyota vind ik gewoon een betrouwbaar en fijn merk. Als ik je terechte steekje goed begrijp, heb ik nog te veel op de aanname gevaren dat een PHEV sowieso interessant is en enkel alle PHEV's met elkaar vergeleken.

Om uit te rekenen of het de wachttijden (hoop dat mensen hier weten of alle merken zo slecht verkrijgbaar zijn) en prijsverschil waard is, moet ik nog aan de bak ja. Maar ik zou het ook prima vinden als ik meteen uit de droom wordt geholpen dat een PHEV financieel interessant is of dat ik dan beter volledig elektrisch kan gaan.
Het volgende is ietwat gegeneraliseerd, want ik ken lang niet alle auto's en mogelijkheden.

Maar qua PHEV heb je eigenlijk twee opties:
  • de oudere generatie PHEV die ~40 tot 60km op één acculading haalt
  • de nieuwe generatie PHEV die zo'n 120 - 150km op één acculading haalt
Voordeel oud:
  • Occasions, kop is er af.
Voordeel nieuw:
  • Daadwerkelijk redelijke range voor woon-werk afstanden (mits je niet echt heel ver moet)
Nadelen oud:
  • Occasions, oudere modellen.
Nadelen nieuw:
  • Bijna niet te vinden, nieuw te bestellen, duur.
Algemene nadelen PHEV:
  • Nog steeds onderhoud/slijtage nodig zoals een ICE /10k of /15k km
  • Zwaar zoals een EV
  • Batterijrisico's bij oudere generaties
  • Sinds 2025, relatief hoge wegenbelasting
  • Geen peil op politiek beleid te trekken
  • Maximale afschrijving op PHEVs afgelopen jaren (zet dit door? of ben je nu spekkoper?)
Oké, maar wanneer loont een PHEV nu wél?
  • Rijdt je veelal afstanden die je red met de accuradius? Dus of die ~40km of die ~120km? Met een maximum snelheid van 100 (bij voorkeur 80)?
  • Kun je tussen die afstanden thuis lang genoeg laden om de accu vol te krijgen?
  • Als je laadt is dat meestal op het moment dat de zon schijnt?
  • Heb je al een EVSE (laadpaal) of kun je die goedkoop zelf plaatsen? (kosten voor een degelijke EVSE met dynamisch laden gebaseerd op PV-output gaat al snel richting de €2k die je er ook uit moet halen)
  • (NB ik had laatst een berekening gemaakt voor een EVSE thuis t.o.v. laden aan straat en je moet echt flink wat kilometers maken om zelfs met een EV de kosten van de laadpaal er uit te krijgen (als je wilt kan ik even zoeken in mijn posthistorie)) *zie edit
  • Kun je goed onderhandelen en wil je wellicht een minder courante auto overwegen die je voor relatief weinig kunt kopen omdat PHEV op dit moment amper verkocht worden?
Bij relatief positieve antwoorden zou het wellicht nog kunnen lonen, let wel, de afschrijving is hierin twijfelachtig i.c.m. de risico's voor een batterij*.
Uiteindelijk is dit puur een Excel berekening waar je je eigen waardes invult, % v.d. ritten die elektrisch zijn, % v.d. ritten die dat niet zijn kosten/baten/afschrijving --> resultaat.

*het is een wezenlijk risico en bij een EV is dat minder een probleem omdat het risico deels wordt afgedekt door de goedkopere kilometers én de reviews over de auto's i.c.m. veel gereden kilometers - batterijproblemen zijn te voorspellen bij een EV; bijv. de Zoe daarvan is al bekend dat die er een keer mee ophouden.

Ik denk als je serieus geld hebt voor een nieuwe hybride je op dit moment voor jou de beste keuze zal zijn om een occasion of nieuwe EV (volledig dus) te kopen. Nadeel is dat je dat zelf waarschijnlijk niet ziet zitten want -insert drogreden :+ - alternatief is een mild hybrid of hybrid kopen.

Edit: mijn berekening was bij de vergelijking EVSE + kabelgoot via de gemeente of laden aan een publieke lader, dit is dus niet helemaal goed te vergelijken: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" desalniettemin kun je een vergelijkbare berekening natuurlijk al snel zelf maken.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 21-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
True schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:43:
Ik denk als je serieus geld hebt voor een nieuwe hybride je op dit moment voor jou de beste keuze zal zijn om een occasion of nieuwe EV (volledig dus) te kopen. Nadeel is dat je dat zelf waarschijnlijk niet ziet zitten want -insert drogreden :+ - alternatief is een mild hybrid of hybrid kopen.
Dit lijkt me een goed advies, ga gewoon voor die EV. Er zijn 10.000-en mensen je voor gegaan en is echt niet zo eng als het lijkt. We hebben een van de beste laadinfra ter wereld, met meer snelladers dan pompstations en in iedere straat meerdere laadpunten.

En met een eigen laadpaal rij je iedere dag met een volle tank van 400-600km weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 21-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@mathelicious Welk merk rijd je, Niro PHEV? Ik vind/vond hem vooral interessant vanwege zijn "beperkte" grootte. Bij mijn inlezen vind ik vaak wisselende verhalen over hybride/PHEV, maar de mening die ik het meest vind: vooral korte ritten en woonwerk binnen de actieradius van je batterij? Dan is het wel interessant.

@True En toen las ik jouw comment 2x. Wow, bedankt. :) Ik ben inderdaad nog niet in de doorrekeningen gedoken op dat niveau, al weet ik wel dat een fatsoenlijke lader aan mijn achtermuur inderdaad ongeveer 2k gaat kosten ja. Ik ga in je historie duiken ook. Thanks!

Nogmaals bedankt voor je lange reactie. Het thuisladen is wel een moetje in mijn situatie, gezien ik in een hofje woon met twee eigen parkeerplekken. Niks moet natuurlijk, maar het is zeer onlogisch om mijn auto niet achter mijn eigen woning te plaatsen, haha.

@Tillumen Ik ga het morgen mijn vrouw weer eens voorleggen. Ik krijg zeker na het doorlezen van de comment boven je het idee dat ik een compromis probeer te rationaliseren. Een stekker aan mijn muur vind ik (drogreden, vooruit) om idealistische redenen tof, en misschien ben ik nog gewoon te huiverig voor elektrisch rijden.

Edit: overigens hoe goedkoper, hoe beter. Ik begin er pas langzaam aan te wennen dat ik niet weer voor 6/7k klaar ben zoals met onze Up pre-corona. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ap3nr0ts op 21-04-2025 22:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
ap3nr0ts schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:03:
@mathelicious Welk merk rijd je, Niro PHEV? Ik vind/vond hem vooral interessant vanwege zijn "beperkte" grootte. Bij mijn inlezen vind ik vaak wisselende verhalen over hybride/PHEV, maar de mening die ik het meest vind: vooral korte ritten en woonwerk binnen de actieradius van je batterij? Dan is het wel interessant.

@True En toen las ik jouw comment 2x. Wow, bedankt. :) Ik ben inderdaad nog niet in de doorrekeningen gedoken op dat niveau, al weet ik wel dat een fatsoenlijke lader aan mijn achtermuur inderdaad ongeveer 2k gaat kosten ja. Ik ga in je historie duiken ook. Thanks!

Nogmaals bedankt voor je lange reactie. Het thuisladen is wel een moetje in mijn situatie, gezien ik in een hofje woon met twee eigen parkeerplekken. Niks moet natuurlijk, maar het is zeer onlogisch om mijn auto niet achter mijn eigen woning te plaatsen, haha.

@Tillumen Ik ga het morgen mijn vrouw weer eens voorleggen. Ik krijg zeker na het doorlezen van de comment boven je het idee dat ik een compromis probeer te rationaliseren. Een stekker aan mijn muur vind ik (drogreden, vooruit) om idealistische redenen tof, en misschien ben ik nog gewoon te huiverig voor elektrisch rijden.

Edit: overigens hoe goedkoper, hoe beter. Ik begin er langzaam aan te wennen dat ik niet weer voor 6/7k klaar ben zoals met onze Up voor corona. :+
Ter illustratie, de Tesla Model S kwam in 2013 naar Nederland. Toen was het al prima mogelijk om heel Europa te doorkruizen. We zijn nu 12 jaar verder en de infrastructuur en techniek hebben flinke stappen gemaakt.

Alleen als je een joekel van een sleurhut hebt kan ik een PHEV begrijpen. Andere use cases kan ik eigenlijk niet bedenken.

Want zeg nou eerlijk, hoeveel dagen per jaar rijdt je meer dan 500km aan een stuk door zonder te stoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 21-04-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Edit: overigens hoe goedkoper, hoe beter. Ik begin er pas langzaam aan te wennen dat ik niet weer voor 6/7k klaar ben zoals met onze Up pre-corona. :+
Koop dan gewoon een kop er af hybrid Yaris dan rijdt je met 1/20 gemiddeld rond, heb je meer ruimte dan in je UP, een degelijke Toyota zonder dat je geld gaat uitgeven zodat je je eigen stroom kunt gebruiken. Want dat is efficient :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:18:
[...]

Koop dan gewoon een kop er af hybrid Yaris dan rijdt je met 1/20 gemiddeld rond, heb je meer ruimte dan in je UP, een degelijke Toyota zonder dat je geld gaat uitgeven zodat je je eigen stroom kunt gebruiken. Want dat is efficient :>
"Kop er af" is gok ik een occasion met net 10k of minder erop die veel dealers hebben staan? Mja. Als ik zo wat berekeningen van anderen inspecteer, lijkt dat me best een kostenefficiënte optie, en volledig EV dan de beste "idealistische" optie. Ik hou wel van saaie auto's, en bijna niks saaier dan een Toyota!

Nog één vraag aan jou: zou je me alsnog volledig EV afraden? Ik gok omdat de aanschafwaarde van een fatsoenlijke optie dan flink stijgt bij nieuw, en ik voor occasions spotten wel wat handige kennis mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wil je saai - pak een kia Soul , dat is pas saai :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:29:
[...]

"Kop er af" is gok ik een occasion met net 10k of minder erop die veel dealers hebben staan? Mja. Als ik zo wat berekeningen van anderen inspecteer, lijkt dat me best een kostenefficiënte optie, en volledig EV dan de beste "idealistische" optie. Ik hou wel van saaie auto's, en bijna niks saaier dan een Toyota!

Nog één vraag aan jou: zou je me alsnog volledig EV afraden? Ik gok omdat de aanschafwaarde van een fatsoenlijke optie dan flink stijgt bij nieuw, en ik voor occasions spotten wel wat handige kennis mis.
Met kop er af bedoel ik een auto van 2 à 3 jaar oud. Groot deel van de afschrijving is betaald in de eerste paar duizend kilometer en de eerste twee jaren.

Ligt volledig aan je budget en je eisen. Mensen kopen hun auto's voor de uitersten die ze nodig hebben.
Hoeveel km rijdt je per jaar?
Hoe vaak doe je ritten van +200 km?
Wat voor segment auto moet het zijn?

Die Yaris die ik als voorbeeld gaf heeft nog 5 tot 7 jaar garantie bij Toyota: https://occasions.toyota....C%22android+auto%22%5D%7D ergens tussen de 18-24k heb je ontzettend veel keuze, zekerheid, degelijkheid en garantie.

Maar als jij 95% van je ritten onder de 80 km blijft kun je ook een Dacia Spring halen voor ~12k. En alles elektrisch doen. Wil je op vakantie naar FR en wil je dat niet met de Spring, dan huur je voor die 3 weken in het jaar een andere auto - zet dat maar in Excel dat kan er gewoon uit met zo'n goedkope EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

ik heb zelf een Ford Kuga PHEV, heb m zelf tweedehands gekocht 6 maanden oud, en ben daar heel tevreden over.
Kan ongeveer 40-70km op de accu (resp. winter/zomer). Voor mij ideaal want werk is 40km. Verder rijden we veel korte ritjes met kinderen (als ik alleen ben pak ik altijd de fiets).En vanaf maart tm oktober kunnen we grotendeels direct met pv laden.
Vakanties gaan dan wel op benzine, met jonge kinderen heb ik geen zin in gedoe. Al denk ik dat het ook wel mee zal vallen tegenwoordig.

In de praktijk dus bijna alles electrisch behalve de vakanties. Vind electrisch rijden echt zalig en zou niet meer terug willen naar volledig benzine/diesel. Volgende auto wordt weer een plugin of een volledig elektrische auto.

Voor mijn gevoel kan een nieuwe of recente plugin of electrische occasion financieel nooit uit, de goedkoopste optie is denk ik een benzine auto voor 12-15k. De lage afschrijving, MRB, verzekering etc ga je nooit compenseren met electrisch rijden (zonder salderen). Dus je moet het echt doen voor het gemak van thuis laden en prettiger rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 21-04-2025 22:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Laatst online: 31-05 15:50
Prius plug in uit 2012 met 3 kWh batterij. Praktisch elke dag met een granny charger opgeladen gedurende 5,5 jaar en met een bereik van 20 km per lading heb ik een rondje om de wereld gestekkerd :+
Ons leven bevind zich binnen die 20 km actieradius dus elke rit is minstens 50% gestekkerd.

[ Voor 6% gewijzigd door mathelicious op 21-04-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
Of een tesla m3 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:37:
[...]

Met kop er af bedoel ik een auto van 2 à 3 jaar oud. Groot deel van de afschrijving is betaald in de eerste paar duizend kilometer en de eerste twee jaren.

Ligt volledig aan je budget en je eisen. Mensen kopen hun auto's voor de uitersten die ze nodig hebben.
Hoeveel km rijdt je per jaar?
Hoe vaak doe je ritten van +200 km?
Wat voor segment auto moet het zijn?

Die Yaris die ik als voorbeeld gaf heeft nog 5 tot 7 jaar garantie bij Toyota: https://occasions.toyota....C%22android+auto%22%5D%7D ergens tussen de 18-24k heb je ontzettend veel keuze, zekerheid, degelijkheid en garantie.

Maar als jij 95% van je ritten onder de 80 km blijft kun je ook een Dacia Spring halen voor ~12k. En alles elektrisch doen. Wil je op vakantie naar FR en wil je dat niet met de Spring, dan huur je voor die 3 weken in het jaar een andere auto - zet dat maar in Excel dat kan er gewoon uit met zo'n goedkope EV.
Thanks. Dagelijks zal het nooit langer zijn dan 50 heen en terug. Ouders in andere provincie op iets minder dan 100 heen, maar daar kom ik niet wekelijks. Ik ga eens kijken wat er te halen valt met een beetje laadruimte, EV+hybride, bij de merken die ik zie zitten. Ik denk dat ik te lang met een "you can have your cake and eat it too"-mentaliteit heb nagedacht over wat ik wil en nu gewend ben, en te weinig wat ik nodig heb. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:04
ap3nr0ts schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:11:
Volledig elektrisch zie ik nog niet zitten
Maar waarom?

Je zit nu in de (bizarre) wereld dat menig PHEV duurder is dan een EV qua aanschaf. Daarvoor krijg je dan een auto met complexe motortechniek (2 aandrijflijnen met een dure bijzondere versnellingsbak) met dus gewoon de hoge onderhoudskosten van een ICE. En omdat je een motorblok en een accupakket meesleept is menig PHEV ook nog eens even zwaar of zelfs zwaarder dan de goeie EVs.

Daarbij heeft menig PHEV geen gekoeld/verwarmd accupack, wat groot effect heeft op de accu degradatie. En doordat er minder cellen zijn zal de belasting per cel hoger zijn, met hetzelfde gevolg voor het accupack.

Dat gezegd hebbende, zoek voor de grap eens op wat een nieuwe accu en/of een nieuwe versnellingsbak in een Golf GTE moest kosten en vergelijk dat met wat Tesla vraagt voor een nieuwe Model 3 accu.

Zeker met de genoemde afstanden kan je met menig EV zeer ruim uit de voeten. Voor lagere aanschafkosten, lagere onderhoudskosten, vergelijkbare houderschapslasten, lagere kosten aan 'brandstof'... Een deel komt gratis uit je panelen, maar heb je ook al eens uitgerekend waar je voor rijdt per kilometer bij 15kwh/100km en 29 cent per kilowatt? ;)
Als we Madlener mogen geloven gaat de accijnskorting op benzine eind dit jaar er ook vanaf.

Een Model 3 SR+ of Long Range uit 2019-2020 is een gigantisch scherpe deal als je het mij vraagt. Maar ook een VW ID3 uit die periode kost nu niet meer de hoofdprijs. Met een Hyundai Kona of Kia Niro zal je (long range) zeer prima uit de voeten kunnen denk ik.
Als je zelfs nieuw al overweegt zal je ondekt hebben dat ook daar menig EV goedkoper is dan ICE en PHEV. Als je het mij vraagt kan er niks om de prijsstelling van Tesla heen. Voor het bedrag in je topic titel heb je een splinternieuwe Model 3 waar standaard al alles op zit en >500km wltp...

Maak vooral gebruik van de marktsituatie rondom alle EVs nu zou ik zeggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 22-04-2025 00:38 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Richh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:06:
[...]

Maar waarom?

Je zit nu in de (bizarre) wereld dat menig PHEV duurder is dan een EV qua aanschaf. Daarvoor krijg je dan een auto met complexe motortechniek (2 aandrijflijnen met een dure bijzondere versnellingsbak) met dus gewoon de hoge onderhoudskosten van een ICE. En omdat je een motorblok en een accupakket meesleept is menig PHEV ook nog eens even zwaar of zelfs zwaarder dan de goeie EVs.

Daarbij heeft menig PHEV geen gekoeld/verwarmd accupack, wat groot effect heeft op de accu degradatie. En doordat er minder cellen zijn zal de belasting per cel hoger zijn, met hetzelfde gevolg voor het accupack.

Dat gezegd hebbende, zoek voor de grap eens op wat een nieuwe accu en/of een nieuwe versnellingsbak in een Golf GTE moest kosten en vergelijk dat met wat Tesla vraagt voor een nieuwe Model 3 accu.

Zeker met de genoemde afstanden kan je met menig EV zeer ruim uit de voeten. Voor lagere aanschafkosten, lagere onderhoudskosten, vergelijkbare houderschapslasten, lagere kosten aan 'brandstof'... Een deel komt gratis uit je panelen, maar heb je ook al eens uitgerekend waar je voor rijdt per kilometer bij 15kwh/100km en 29 cent per kilowatt? ;)
Als we Madlener mogen geloven gaat de accijnskorting op benzine eind dit jaar er ook vanaf.

Een Model 3 SR+ of Long Range uit 2019-2020 is een gigantisch scherpe deal als je het mij vraagt. Maar ook een VW ID3 uit die periode kost nu niet meer de hoofdprijs. Met een Hyundai Kona of Kia Niro zal je (long range) zeer prima uit de voeten kunnen denk ik.
Als je zelfs nieuw al overweegt zal je ondekt hebben dat ook daar menig EV goedkoper is dan ICE en PHEV. Als je het mij vraagt kan er niks om de prijsstelling van Tesla heen. Voor het bedrag in je topic titel heb je een splinternieuwe Model 3 waar standaard al alles op zit en >500km wltp...

Ik was al zo goed als om door @True, haha. Ik ga dit vandaag eens allemaal aan mijn vrouw laten lezen. Ik heb te veel geredeneerd met die "have your cake and eat it too"-gedachte van kunnen opladen én tanken. Maar waarom? Als ik inderdaad na gisteren beter die prijzen vergelijk, is een EV bekijken heel logisch. Hybride ernaast bekijken voor de zekerheid. :)

Edit: liefst occassion, als ik zo rondspiek, want die in de topictitel genoemde prijs bijna halveren zou erg leuk zijn, al gok ik dat ik eerder op 20-30k uitkom met een occasion die ik dan kies.

[ Voor 4% gewijzigd door ap3nr0ts op 22-04-2025 07:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
[...]
Helemaal mee eens. EV's staan er nu niet zo goed op met verhalen over afschrijving, hoge MRB (want zwaar), etc. Daardoor kan je juist nu relatief gunstig een EV kopen. Ik heb geen glazen bol, maar die afschrijving vlakt sowieso af en kan juist weleens relatief gunstiger uit gaan pakken met alle brandstofprijsverhogende heffingen komende jaren.

"MRB is prijzig want zwaar" hoor ik ook elke autoshow op BNR, terwijl dat net zo goed voor een plug in geldt.

Aangezien je thuis kan laden en de range niet vaak nodig hebt lijkt een EV mij ook een goede optie. Tot 40K is de keuze reuze voor iets jong gebruikt met flinke eerste hap van die afschrijving eraf.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:41

-tom-562

Oliesjeik

Als de benzineprijs straks richting de 3 euro gaat , dan maakt die relatief hoge MRB voor een EV natuurlijk niet meer uit. Zeker als je thuis kunt laden i.c.m. zonnepanelen.
Ik snap daarom ook niet dat mensen voor een PHEV gaan tegenwoordig. Zoveel complexe techniek in 1 apparaat, je moet het maar aandurven :P (ok, bij een Aziaat zou ik dat nog wel aandurven, maar alles uit Europa zou ik laten staan :+).
En dan ook nog de auto voornamelijk als EV willen rijden. Je belast je kleine accu dus continu.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
-tom-562 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:10:
En dan ook nog de auto voornamelijk als EV willen rijden. Je belast je kleine accu dus continu.
Haha. Dat ik dat nog niet in mijn afweging had meegenomen is misschien nog wel het ergste, ja. Het idee was inderdaad benzine als "terugval". Ik vind het altijd fijn dat je neus hier altijd snel in een zee van feiten wordt gedrukt als je denkt dat je een beetje een idee begint te krijgen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Vers van de pers: https://www.rtl.nl/nieuws...ijden-met-zakelijke-lease
[Er] komt er ook een gewichtscorrectie voor eigenaren voor elektrische auto’s waardoor elektrisch rijden voor de burger goedkoper wordt.

De verwachting is dat [de minister] het pakket vrijdag al aankondigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Nice! Mijn vrouw heeft vandaag een compleet nieuwe Excel aangelegd al. Zij is wel fan van een EV nu (kosten stekker moeten dan maar, voor het gemak). Ik ga er, zodra ik weer tijd heb deze week, eens goed in duiken. :)

Collega noemde een *REDACTED* Cupra als gouden tip qua occasion op dit moment, maar ik moet echt weer terug naar de tekentafel voor welke modellen en merken me zelf het meest aanspreken, al neig ik bij auto's snel naar Zuid-Korea/Japan, puur op basis van eerdere ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Wij hebben ondertussen twee elektrische auto’s. Vooral bijvoorbeeld een EV6 is nu prima voor jouw budget aan te schaffen en heeft 800v laden en kan nog redelijk mee. Voor (school)vakanties met kinderen is dat wel te doen, maar als je sneller wilt, of minder wilt tanken kun je ook prima incidenteel een auto huren van het geld dat je overhoudt aan brandstof en inderhoud.

Mijn vader heeft nog een dinoauto maar is prima bereid om voor een week of twee te ruilen als ik een trekhaak of het bereik nodig heb. Dus dat is voor mij een aantrekkelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
ap3nr0ts schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:42:
[...]

Nice! Mijn vrouw heeft vandaag een compleet nieuwe Excel aangelegd al. Zij is wel fan van een EV nu (kosten stekker moeten dan maar, voor het gemak). Ik ga er, zodra ik weer tijd heb deze week, eens goed in duiken. :)

Collega noemde een Ford Cupra als gouden tip qua occasion op dit moment, maar ik moet echt weer terug naar de tekentafel voor welke modellen en merken me zelf het meest aanspreken, al neig ik bij auto's snel naar Zuid-Korea/Japan, puur op basis van eerdere ervaringen.
Ford en Cupra zijn twee verschillende merken :)

De EV van Toyota zou ik overslaan, dat is een matig en onzuinig apparaat wat niet goed kan snelladen. Het aanbod van Mazda en Honda is ook niet echt de moeite waard door de zeer beperkte range.

Daar staat tegenover dat de Koreanen het wèl heel goed kunnen, met name de Ioniq 5 en EV6 zijn beide super complete auto's met prima range, een hoop ruimte die door een 800v accupakket ook bovengemiddeld goed kunnen snelladen.

Als je het mij vraagt is Tesla overigens nog altijd 'de benchmark' :)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 22-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Richh schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:52:
[...]

Ford en Cupra zijn twee verschillende merken :)

De EV van Toyota zou ik overslaan, dat is een matig en onzuinig apparaat wat niet goed kan snelladen. Het aanbod van Mazda en Honda is ook niet echt de moeite waard door de zeer beperkte range.

Daar staat tegenover dat de Koreanen het wèl heel goed kunnen, met name de Ioniq 5 en EV6 zijn beide super complete auto's met prima range, een hoop ruimte die door een 800v accupakket ook bovengemiddeld goed kunnen snelladen.

Als je het mij vraagt is Tesla overigens nog altijd 'de benchmark' :)
Haha. Ik ga het niet eens aanpassen (OK, misschien wel), maar ik had "Ford Cupra" opgeslagen in mijn hoofd om eens op te zoeken. Toyota had ik inderdaad al van gezien dat ze vrij veel best wel leuke hybrides hebben, maar qua uitsluitend EV-aanbod opvallend weinig opties. Mijn vrouw neigt op basis van haar eerste inschatting weer sterk naar Hyundai. Zelf noemde ze de Kona volgens mij.

@__fred__ Ik denk dat we alleen met een incidentele reis naar bijvoorbeeld Europapark dan moeten opladen met een pauze. Maar of dat met zo'n afstand nou echt een ramp is? Grote keuze gaat denk ik occasion of niet worden. Bij het merk/type kom ik vast op iets standaard en degelijk uit. Als het maar (betrouwbaar) rijdt. :)

Ik wil aan mijn vrouws Excel vooral toevoegen wat de oplaadmogelijkheden zijn (wordt hier al paar keer genoemd), wat je voor een accuvervanging zou betalen, en misschien ernaast of er leuke occasions voor te vinden zijn en wat dat dan ongeveer kost. Dan ben ik al een aardig eind op weg weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 21:56
@ap3nr0ts
Een oplader/paal hoeft echt niet die 2k te kosten, rond de 500 euro kan je al een prima 11KW/22KW lader krijgen.
Wil je een PHEV dan zou een standaard lader (via een standaard 220v stekker) al voldoende zijn.

Wil je plug-in of een EV en iets betrouwbaars aziatisch, kijk dan eens naar Kia of Hyundai.
De Kia Ceed PHEV vindt ik een erg mooie auto, 7 jaar garantie, niet al te zwaar en veel opties en nog goed betaalbaar:
https://www.vanderweerdau...ine/apeldoorn/occ20382232

Iets kleiner, een Hyundai ioniq. Heeft zowel EV, Plugin of normale hybride.
Veel auto voor een nette prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

chrisborst schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:42:
@ap3nr0ts
Een oplader/paal hoeft echt niet die 2k te kosten, rond de 500 euro kan je al een prima 11KW/22KW lader krijgen.
Wil je een PHEV dan zou een standaard lader (via een standaard 220v stekker) al voldoende zijn.

Wil je plug-in of een EV en iets betrouwbaars aziatisch, kijk dan eens naar Kia of Hyundai.
De Kia Ceed PHEV vindt ik een erg mooie auto, 7 jaar garantie, niet al te zwaar en veel opties en nog goed betaalbaar:
https://www.vanderweerdau...ine/apeldoorn/occ20382232

Iets kleiner, een Hyundai ioniq. Heeft zowel EV, Plugin of normale hybride.
Veel auto voor een nette prijs.
500€ voor een simpele EVSE in een doos ja. Laten we nu niet klakkeloos mensen gaan adviseren om zelf die palen aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:02
Ik heb een tesla wall connector opgehangen, ben niet technisch aangelegd ofzo, maar het moeilijkste was de gaten in de muur boren.

Maar…
De 3-fase draad had ik al wel laten aanleggen bij de bouw en was netjes aangesloten in de meterkast. 😁

On topic:
Ik zou in dezen ook voor een semi recente EV gaan die als nieuwe auto een goede range en snellaadsnelheid had.
Ik zou m’n eigen model 3 overnemen uit PL als Ayvens niet zoveel ervoor zou vragen.
Maar een ‘23 highland voor 30k is geen slechte keuze.

[ Voor 35% gewijzigd door Puppetmaster op 22-04-2025 22:39 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:25
[...]

[knip]

Om nog even een persoonlijke suggestie aan dit rijtje toe te voegen, als je het niet erg vind om in een in Nederland minder bekend merk te rijden heb je naast de M3 en de ID3 bij MG ook een aantrekkelijke deal met een MG ZS EV ook wb maar €60/kwartaal nog.

Heb je toch een volledige elektrische kleine SUV met alle benodigde extra’s (dakraam, Android/apple CarPlay, stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol, auto pilot). @ap3nr0ts om een idee te geven met paasweekend nog van kop van Noord-Holland in één ruk naar Antwerpen gereden met volgeladen bak, 3-fietsendrager achterop en kofferbak vol. Natuurlijk, je levert er op “merknaam” op in t.o.v. de bekende merken, maar, als er wel wat is met de auto / accu is er gewoon nog tot 2027 recht op fabrieksgarantie icm aanschafprijs maar vanaf 10k: https://www.marktplaats.n...CE%7CsortOrder:INCREASING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@True We denken nu na wat hopelijk betere research aan een proefrit in een EV3 (veel aanbod in showrooms en recente technologie) en een Hyundai Kona EV (daar occasion-aanbod en/of mogelijkheden nog niet van verkend). Qua hybrides heb ik nog geen werk gedaan, maar het enige wat me eigenlijk echt tegenstaat bij volledig EV is een aanschafprijs die makkelijk het duurste is wat ik ooit ga kopen, naast een huis dan. :-(

(Edit: laadpaal laten aanleggen is overigens sowieso de optie. Ik heb wel een sterke lijn tussen "dat kan ik veilig zelf" en "daar heb je experts voor". Met zoveel elektra werken valt in categorie 2.) :+

[ Voor 27% gewijzigd door ap3nr0ts op 25-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:22:
@True We denken nu na wat hopelijk betere research aan een proefrit in een EV3 (veel aanbod in showrooms en recente technologie) en een Hyundai Kona EV (daar occasion-aanbod en/of mogelijkheden nog niet van verkend). Qua hybrides heb ik nog geen werk gedaan, maar het enige wat me eigenlijk echt tegenstaat bij volledig EV is een aanschafprijs die makkelijk het duurste is wat ik ooit ga kopen, naast een huis dan. :-(

(Edit: laadpaal laten aanleggen is overigens sowieso de optie. Ik heb wel een sterke lijn tussen "dat kan ik veilig zelf" en "daar heb je experts voor". Met zoveel elektra werken valt in categorie 2.) :+
Je had het eerder over een UP, kijk dan ook eens naar de Hyundai Inster die is net iets groter, maar wat kleiner dan de EV3 of Kona - behalve als je tegenwoordig gewoon simpelweg een grotere auto wilt hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:14:
[...]

Je had het eerder over een UP, kijk dan ook eens naar de Hyundai Inster die is net iets groter, maar wat kleiner dan de EV3 of Kona - behalve als je tegenwoordig gewoon simpelweg een grotere auto wilt hebben natuurlijk.
Ja, dat laatste speelt zeker mee! De upgrade is niet alleen vanwege het beginnen van kwaaltjes bij de UP waarvan we geen zin meer hebben om te laten repareren, maar ook een toekomstbestendig model qua grootte.

Wil daarvoor niet nogmaals een nieuwe kopen, haha.

Edit: die Inster is wel erg nice qua prijs en ziet er best leuk uit nog. Denk alleen dat het echt net niet praktisch is qua grootte. Jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door ap3nr0ts op 25-04-2025 12:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 13:49

Masuchievo

Cpt. Average

Begin dit jaar heb ik een Ioniq (4) PHEV gekocht uit 2020 (53K op teller) met alle toeters en bellen voor net geen 20K (https://www.autoweek.nl/a...-phev-premium-design-sky/). Ik had daarvoor ook al ioniq, maar die was helaas total loss.

De overweging van mijzelf was:
- budget van 20K
- geen EV voor datzelfde budget die ik wilde
- woon werk op 1 acculading kan
- eigen zonnepanelen heb
- vriendin een Hyundai Kona EV 39kWh had gekocht waar we sowieso een laadpaal voor gingen aanschaffen (aanleg is niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet)

De total cost of ownership is voor mij ook acceptabel gezien puntje 3 en 4 (fijn tooltje https://iselektrischgoedkoper.nl/). Mijn volgende auto zal zeker een full EV worden.
Voor nu ben ik erg blijk met de Ioniq. Er kan redelijk wat bagage mee, en anders met dakkoffer nog bijzonder efficient (autovakantie Noorwegen 4.5l/100km).

Dus mijn advies, als je toch een PHEV wilt, kijk dan ook naar occasions. Met jouw budget is een EV waar de, hierboven benoemde, kop van af is zeker ook een goede optie.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Richh en @True!

Ik denk dat we een optie hebben die interessant is. Kia EV3 Air in de kleur die we mooi vinden (blauw/groen), met een inruilwaarde plus hun huidige “inruilbonus”-actie van 3000 euro in totaal voor onze Up.

Ook bieden ze een laadpaal plus aan voor 1499 inclusief montage (Zaptec Go, inclusief load balancing), al moet ik nog wel checken of het daadwerkelijk de prijs is als je bij ons de installatie doet, en of er geen abonnementskosten aan die Kia Charge vastzitten. Dat wil ik echt niet.

Kun je dat op onze huidige 1-fase-aansluiting (1x35) aansluiten op 32A via één/twee groep(en), bijvoorbeeld via load balancing? Dan zou je op 7,4 van de maximale 11kW oplaadcapaciteit zitten. Ik vrees dat dit niet zo werkt (al vind ik wisselende verhalen overal), en dan moeten we genoegen nemen met 3,7kW of eerst die meterkast verzwaren. Als je die oplaadpaal nu laat aansluiten en je meterkast later verzwaart, moeten er dan nog zaken veranderen aan je groep voor de laadpaal?

Komen we in totaal op 33.000 uit (of 31,5k als je die oplaadpaal-installatie er niet bij rekent). Twee vragen: een slechte deal of wel acceptabel, en is die laadpaal interessant voor die prijs? Lijkt me inclusief installatie wel “OK”.

Zoveel opzoeken en geld. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:56:
@Richh en @True!

Ik denk dat we een optie hebben die interessant is. Kia EV3 Air in de kleur die we mooi vinden (blauw/groen), met een inruilwaarde plus hun huidige “inruilbonus”-actie van 3000 euro in totaal voor onze Up.

Ook bieden ze een laadpaal plus aan voor 1499 inclusief montage (Zaptec Go, inclusief load balancing), al moet ik nog wel checken of het daadwerkelijk de prijs is als je bij ons de installatie doet, en of er geen abonnementskosten aan die Kia Charge vastzitten. Dat wil ik echt niet.

Kun je dat op onze huidige 1-fase-aansluiting (1x35) aansluiten op 32A via één/twee groep(en), bijvoorbeeld via load balancing? Dan zou je op 7,4 van de maximale 11kW oplaadcapaciteit zitten. Ik vrees dat dit niet zo werkt (al vind ik wisselende verhalen overal), en dan moeten we genoegen nemen met 3,7kW of eerst die meterkast verzwaren. Als je die oplaadpaal nu laat aansluiten en je meterkast later verzwaart, moeten er dan nog zaken veranderen aan je groep voor de laadpaal?

Komen we in totaal op 33.000 uit (of 31,5k als je die oplaadpaal-installatie er niet bij rekent). Twee vragen: een slechte deal of wel acceptabel, en is die laadpaal interessant voor die prijs? Lijkt me inclusief installatie wel “OK”.

Zoveel opzoeken en geld. :F
Voor 33k heb je ook een zeer courante occasion EV als je dat zou willen en daar kun je je UP ook wel inruilen. Nu heb je 3k inruilvoordeel, straks heb je Pinksterkorting, daarna de zomer in je bol-zomerkorting en dan de back to work korting. Je snapt m'n punt, die 8-10% korting kun je vrijwel altijd met een actie of met wat onderhandelen krijgen.
Bij VW hebben ze voor de ID.3 bijv. ook nu de limited edition (ruim aangekleed) voor een lagere prijs én inruilkorting.
NB voor ~15-18k heb je een prima IONIQ zoeklinkje voor het idee: https://www.gaspedaal.nl/...2022&kmax=100000&srt=df-a

Voor de koerslijst van je huidige auto zal ik eens hier kijken: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst dan krijg je echt wel een realistisch beeld.

Voor die mogelijkheden m.b.t. aansluiten en aanpassen zal je wat gerichtere vragen moeten stellen. In het kort zul je met 1-fase uitkomen op de volgende opstelling:
  • nieuwe aardlekautomaat in groepenkast
  • je wilt een A-merk aardlekautomaat gezien de stroom die hier doorheen zal gaan
  • bij het aansluiten van de aardlekautomaat moet je rekening houden met de 80% regel
  • bij het aansluiten van de aardlekautomaat moet je rekening houden met selectiviteit
  • dan kom je uit op een aardlekautomaat van 25A (selectief op 35A hoofdzekering) die je voor 80% mag benutten dus 4,6 kW laden
  • dan heb je nodig een laadpaal (EVSE) die instelbaar is op die 4,6 kW (of iets wat in de buurt zit)
  • voor je EVSE heb je een kabel nodig vanaf de groepenkast dit is een 3-aderige kabel: fase, nul en aarde
  • mocht die onder de grond door gaan waar je potentieel een schop in zet moet je een kabel met een aardscherm hebben
  • de kabel moet gebaseerd op de lengte de stroom van 25A aankunnen waarop de kabel is afgezekerd dan moet je denken aan 4mm2 of 6mm2
  • voor een 3-fase EVSE heb je 3x een fase, 1x een nul en 1x een aarde nodig dit is een 5-aderige kabel en dit moet je dus direct aanleggen
  • een 3-fase EVSE trekt maximaal 3x16A en heeft ook een dunner aderdikte nodig denk aan 2,5mm2 of 4mm2 gebaseerd op de kabel lengte
  • je wilt een EVSE kiezen die zowel die 1x20A (4,6 kW) kan maar ook in de toekomst 3x16A (11 kW) kan
Let op dat er veel cowboys in de weer zijn in de laadpaalbranche en die zich lang niet allemaal houden aan A-merk aardlekautomaten, de 80% regel, selectiviteit en andere randzaken die ik nog niet genoemd heb, maar wel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:18:
[...]

Voor 33k heb je ook een zeer courante occasion EV als je dat zou willen en daar kun je je UP ook wel inruilen. Nu heb je 3k inruilvoordeel, straks heb je Pinksterkorting, daarna de zomer in je bol-zomerkorting en dan de back to work korting. Je snapt m'n punt, die 8-10% korting kun je vrijwel altijd met een actie of met wat onderhandelen krijgen.
Bij VW hebben ze voor de ID.3 bijv. ook nu de limited edition (ruim aangekleed) voor een lagere prijs én inruilkorting.
NB voor ~15-18k heb je een prima IONIQ zoeklinkje voor het idee: https://www.gaspedaal.nl/...2022&kmax=100000&srt=df-a

Voor de koerslijst van je huidige auto zal ik eens hier kijken: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst dan krijg je echt wel een realistisch beeld.

Voor die mogelijkheden m.b.t. aansluiten en aanpassen zal je wat gerichtere vragen moeten stellen. In het kort zul je met 1-fase uitkomen op de volgende opstelling:
  • nieuwe aardlekautomaat in groepenkast
  • je wilt een A-merk aardlekautomaat gezien de stroom die hier doorheen zal gaan
  • bij het aansluiten van de aardlekautomaat moet je rekening houden met de 80% regel
  • bij het aansluiten van de aardlekautomaat moet je rekening houden met selectiviteit
  • dan kom je uit op een aardlekautomaat van 25A (selectief op 35A hoofdzekering) die je voor 80% mag benutten dus 4,6 kW laden
  • dan heb je nodig een laadpaal (EVSE) die instelbaar is op die 4,6 kW (of iets wat in de buurt zit)
  • voor je EVSE heb je een kabel nodig vanaf de groepenkast dit is een 3-aderige kabel: fase, nul en aarde
  • mocht die onder de grond door gaan waar je potentieel een schop in zet moet je een kabel met een aardscherm hebben
  • de kabel moet gebaseerd op de lengte de stroom van 25A aankunnen waarop de kabel is afgezekerd dan moet je denken aan 4mm2 of 6mm2
  • voor een 3-fase EVSE heb je 3x een fase, 1x een nul en 1x een aarde nodig dit is een 5-aderige kabel en dit moet je dus direct aanleggen
  • een 3-fase EVSE trekt maximaal 3x16A en heeft ook een dunner aderdikte nodig denk aan 2,5mm2 of 4mm2 gebaseerd op de kabel lengte
  • je wilt een EVSE kiezen die zowel die 1x20A (4,6 kW) kan maar ook in de toekomst 3x16A (11 kW) kan
Let op dat er veel cowboys in de weer zijn in de laadpaalbranche en die zich lang niet allemaal houden aan A-merk aardlekautomaten, de 80% regel, selectiviteit en andere randzaken die ik nog niet genoemd heb, maar wel belangrijk zijn.
Voor onze huidige auto heb ik veel op autoscout.nl gezeten inmiddels, en ik denk dat ik gezien de staat wel kan inschatten wat ik er met een particulier voor zou kunnen krijgen. Dat is natuurlijk altijd meer dan dat zij bieden, maar ik snap dat een Kia-dealer hem weer door moet verkopen en dingen moet fixen (niet deuk- en krasvrij).

We hebben nu een hoofdschakelaar van 40A als ik het goed zie, en twee groepen (wit en groen) qua aardschakelaars met 40A. Bij Stedin staat 1x35 en Greenchoice rept over "t/m 3x25". Dit is wat Kia biedt qua installatie Zantec, voor een zachtere prijs dan dit. Maar, ik wil eerst weten of daar daadwerkelijk load balancing bij zit (zoals dealer zei), en je leest op een andere Kia-site over een abonnement van 6,99 euro. Ik weet wel dat ik een prima paal met load balancing kan vinden zonder abo ...

Ik denk dat de conclusie sowieso is dat we gewoon moeten upgraden. De vraag is of ik dan (mocht Kia interessant zijn) kan vragen of ze wachten tot mijn meterkast verzwaard is en ze dan laten komen. Dan weet je meteen dat alles goed zit. Ik heb trouwens serieel aangesloten zonnepaneeltje (3600Wp) via een omvormer. en PV-verdeler. Ik bedenk me nu pas: gooit dat nog roet in het eten of kun je dat laten hoe het is?

Qua autoprijs snap ik trouwens wat je zegt: het is uiteindelijk altijd een niveautje Seats & Sofas, met een btw-korting die nooit lijkt te eindigen. Er zijn wel wat extra's die ik erbij wil die de prijs drukken. Anders kun je altijd afhaken.

Oh ja: wat ik zei over 2 groepen van 16A en daar de laadpaal op aansluiten, gaat dus niet op? Kan voorbeelden vinden van wel en (jaja!) ChatGPT zegt ook dat het prima kan. Maar ik wil ook gewoon aan voorschriften voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Voor onze huidige auto heb ik veel op autoscout.nl gezeten inmiddels, en ik denk dat ik gezien de staat wel kan inschatten wat ik er met een particulier voor zou kunnen krijgen. Dat is natuurlijk altijd meer dan dat zij bieden, maar ik snap dat een Kia-dealer hem weer door moet verkopen en dingen moet fixen (niet deuk- en krasvrij).

We hebben nu een hoofdschakelaar van 40A als ik het goed zie, en twee groepen (wit en groen) qua aardschakelaars met 40A. Bij Stedin staat 1x35 en Greenchoice rept over "t/m 3x25". Dit is wat Kia biedt qua installatie Zantec, voor een zachtere prijs dan dit. Maar, ik wil eerst weten of daar daadwerkelijk load balancing bij zit (zoals dealer zei), en je leest op een andere Kia-site over een abonnement van 6,99 euro. Ik weet wel dat ik een prima paal met load balancing kan vinden zonder abo ...

Ik denk dat de conclusie sowieso is dat we gewoon moeten upgraden. De vraag is of ik dan (mocht Kia interessant zijn) kan vragen of ze wachten tot mijn meterkast verzwaard is en ze dan laten komen. Dan weet je meteen dat alles goed zit. Ik heb trouwens serieel aangesloten zonnepaneeltje (3600Wp) via een omvormer. en PV-verdeler. Ik bedenk me nu pas: gooit dat nog roet in het eten of kun je dat laten hoe het is?

Qua autoprijs snap ik trouwens wat je zegt: het is uiteindelijk altijd een niveautje Seats & Sofas, met een btw-korting die nooit lijkt te eindigen. Er zijn wel wat extra's die ik erbij wil die de prijs drukken. Anders kun je altijd afhaken.

Oh ja: wat ik zei over 2 groepen van 16A en daar de laadpaal op aansluiten, gaat dus niet op? Kan voorbeelden vinden van wel en (jaja!) ChatGPT zegt ook dat het prima kan. Maar ik wil ook gewoon aan voorschriften voldoen.
Je haalt dingen door elkaar, je hoofdschakelaar is eigenlijk altijd 40A of 63A die zit in jouw groepenkast. Onder je groepenkast (meestal) zit de slimme meter, daaronder zit een kastje (doorzichtig of antraciet) met de hoofdzekering.
Wat belangrijk is, is je hoofdzekering die is waarschijnlijk 1x35A of 1x40A. Dat moet je even weten - als je het niet weet, maar wel zekerheid hebt dat het een 1-fase aansluiting is, is de aanname dat je 1x35A hebt ook wel goed genoeg.

3600Wp is het totaal aan zonnepanelen of is dat je omvormer? Eigenlijk is het maximum vermogen van je omvormer hierin leidend. Maar dit kun je ook wel kwijt op één fase van de 3x25A dus dat zal ook geen probleem moeten zijn.

2x 16A voor je EVSE heeft geen meerwaarde gezien je nog geen kabel gelegd hebt. Dit zie je bij fornuisgroepen waarbij je 2x16A naar de keuken trekt met een 5 aderige kabel om dan 2x fase (dezelfde) en 2x nul (dezelfde) en 1x aarde op je inductiekookplaat te krijgen terwijl je een 1-fase aansluiting hebt.
Compleet negeren dit, je wilt gewoon een goede* 5-aderige kabel naar je EVSE

*goed is dan gebaseerd op de afstand die je moet overbruggen, waar hebben we het hier over? Wat denk je dat nodig is? 10m, 15m, 20m, 25m, 50m? Als je een beetje een idee hebt kun je al zekerheid krijgen wat voor kabel geschikt is voor zowel 1-fase als 3-fase (in de toekomst, of direct bij verzwaring 1x35A -> 3x25A).

Heb je al eens de terugverdientijd berekent voor je EVSE? Gebaseerd op de kilometers is het mogelijk dit gewoon uit te stellen totdat de stroomprijs van publiekladen helemaal uit de klauwen loopt.

Dit is wat ik even door ChatGPT in elkaar heb laten flansen (let op bij investeringskosten dus: EVSE, installatie en verzwaringskosten en gebruik realistische verbruikscijfers (geen theoretische)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/927K7tx5bP6Ho2tIbP4hQX7t7iA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hk9l4RntOrwucta6PyelFtBe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Je haalt dingen door elkaar, je hoofdschakelaar is eigenlijk altijd 40A of 63A die zit in jouw groepenkast. Onder je groepenkast (meestal) zit de slimme meter, daaronder zit een kastje (doorzichtig of antraciet) met de hoofdzekering.
Wat belangrijk is, is je hoofdzekering die is waarschijnlijk 1x35A of 1x40A. Dat moet je even weten - als je het niet weet, maar wel zekerheid hebt dat het een 1-fase aansluiting is, is de aanname dat je 1x35A hebt ook wel goed genoeg.

3600Wp is het totaal aan zonnepanelen of is dat je omvormer? Eigenlijk is het maximum vermogen van je omvormer hierin leidend. Maar dit kun je ook wel kwijt op één fase van de 3x25A dus dat zal ook geen probleem moeten zijn.

2x 16A voor je EVSE heeft geen meerwaarde gezien je nog geen kabel gelegd hebt. Dit zie je bij fornuisgroepen waarbij je 2x16A naar de keuken trekt met een 5 aderige kabel om dan 2x fase (dezelfde) en 2x nul (dezelfde) en 1x aarde op je inductiekookplaat te krijgen terwijl je een 1-fase aansluiting hebt.
Compleet negeren dit, je wilt gewoon een goede* 5-aderige kabel naar je EVSE

*goed is dan gebaseerd op de afstand die je moet overbruggen, waar hebben we het hier over? Wat denk je dat nodig is? 10m, 15m, 20m, 25m, 50m? Als je een beetje een idee hebt kun je al zekerheid krijgen wat voor kabel geschikt is voor zowel 1-fase als 3-fase (in de toekomst, of direct bij verzwaring 1x35A -> 3x25A).

Heb je al eens de terugverdientijd berekent voor je EVSE? Gebaseerd op de kilometers is het mogelijk dit gewoon uit te stellen totdat de stroomprijs van publiekladen helemaal uit de klauwen loopt.

Dit is wat ik even door ChatGPT in elkaar heb laten flansen (let op bij investeringskosten dus: EVSE, installatie en verzwaringskosten en gebruik realistische verbruikscijfers (geen theoretische)):
[Afbeelding]
Thanks! Ik volg je nog. :) Ik ga de dealer gewoon vragen of ze het kunnen aanleggen alsof het al een 3-fase-aansluiting is, en dat het enige dat nog ontbreekt mijn meterkast is. Los van de eventuele terugverdientijd, wil ik wel echt een stekker aan huis. Het is gewoon het meest geschikt in onze situatie: twee parkeerplakken achter je eigen huis in een afgesloten hofje. Ook een investering in gemak dus.

Ik ga overigens ook met de aanname verder dat alles 1x35 is bij mij, gezien Stedin dat in mijn portaal zegt en het me sterk lijkt dat er hier ook maar iets niet "standaard" is. (Relatieve nieuwbouw uit 2009.) 3600Wp is mijn vermogen inderdaad. Onze omvormer (Goodwe) gaat tot 3750. Dat scheelt dus niet veel.

Ze bieden bij die Kia Charge 6mm-kabels aan, verder niet echt details. De lengte van mijn huis is tussen de 5 en 10 meter maar, en via de kruipruimte gaan lijkt me het meest logisch hier. Dat deden de zonnepaneel-jongens ook voor mijn omvormer, maar die waren ondanks hun veiligheidskeurmerken wel wat cowboy in hun aanpak soms, vond ik. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Thanks! Ik volg je nog. :) Ik ga de dealer gewoon vragen of ze het kunnen aanleggen alsof het al een 3-fase-aansluiting is, en dat het enige dat nog ontbreekt mijn meterkast is. Los van de eventuele terugverdientijd, wil ik wel echt een stekker aan huis. Het is gewoon het meest geschikt in onze situatie: twee parkeerplakken achter je eigen huis in een afgesloten hofje. Ook een investering in gemak dus.

Ik ga overigens ook met de aanname verder dat alles 1x35 is bij mij, gezien Stedin dat in mijn portaal zegt en het me sterk lijkt dat er hier ook maar iets niet "standaard" is. (Relatieve nieuwbouw uit 2009.) 3600Wp is mijn vermogen inderdaad. Onze omvormer (Goodwe) gaat tot 3750. Dat scheelt dus niet veel.

Ze bieden bij die Kia Charge 6mm-kabels aan, verder niet echt details. De lengte van mijn huis is tussen de 5 en 10 meter maar, en via de kruipruimte gaan lijkt me het meest logisch hier. Dat deden de zonnepaneel-jongens ook voor mijn omvormer, maar die waren ondanks hun veiligheidskeurmerken wel wat cowboy in hun aanpak soms, vond ik. :+
Eens m.b.t. de EVSE als je thuis een parkeerplek hebt.

Let wel op dat je mogelijk aanpassingen moet (laten) uitvoeren in je groepenkast als je van 1 naar 3 fasen gaat. Je zult nu wellicht een inductiekookplaat hebben met een fornuisgroep die opstelling (fornuisgroep) kun je niet 1:1 blijven gebruiken als je gaat verzwaren naar 3-fasen. En dit soort aanpassingen zijn relatief duur, een elektricien die dit kan doen kost ook gewoon geld.

Je kunt een foto maken van je groepenkast, dan kunnen we gemakkelijk zeggen wat er daar zo snel mogelijk is.

M.b.t. de aansluiting van een EVSE is 6mm2 prima ook voor langere afstanden (let op die 2: millimeter kwadraat ergo oppervlakte van de doorsnede van een ader en niet de omtrek van een ader) nu is 6mm2 onnodig als je het hebt over een 11 kW 3-fase EVSE dan kun je af met 2,5mm2 (en dus 5 aders) zie bijv. link. Die 6mm2 zie je in die tabel uit de link ook, 1-fase EVSE op een grotere afstand zul je met 6mm2 moeten werken, waarschijnlijk de reden dat dat er (onvolledig gezien het missen van de 2) op de site van Kia staat.
Vergeet ook niet het merk van je aardlekautomaat voor de EVSE. A-merken zijn: ABB, Eaton, Hager en Schneider Electric - zie ook: onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" (kopje: 'Merken groepenkasten') ik heb er zelf ook ooit een stukje over gepost: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" .

Vragen die jij nu nog begrijpelijk hebt zijn die installatiekosten en mogelijke periodieke kosten bij die Kia provided EVSE. En let nog wel even goed op bij optioneel verzwaren van je groepenkast. Post gerust een foto (bij voorkeur goed licht en tekst op de schakelaars en automaten in je groepenkast leesbaar).

PS die cowboys van de zonnepanelen werken nu in de laadpaalinstallatie business (en tuurlijk zijn er uitzonderingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@True:

Oh, er staat overigens wel "6mm2 voedingskabel" op de website hoor. Had het iets te summier overgenomen. Maar een installatie van 1499 als het voldoet aan alles wat ik nodig heb voor 3-fasen, zie ik wellicht zitten. Maar ik gok wel dat er meerprijzen aan die afstand overbruggen zijn. Dan vind ik het al minder interessant. En verplicht abo is sowieso harde nee.

Dit is mijn meterkast nu. Er is wel een inductieplaat, maar die is na verbouwing succesvol aangesloten via een perilexstekker als ik het me goed herinner, maar wel zodanig dat hij niet de volle kracht kan benutten van die stekker. Dat hadden we toentertijd uitgezocht en bepaald dat de AEG "prima" draait als hij niet alle 4 pitten op volle kracht kon aanzetten. Of ik herinner het me verkeerd, gezien de fornuisgroep wel 2-fasen lijkt. (Het was uitzoekwerk vóór de overdracht toen, vandaar.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEJrCuE3zV_5152sWyiQg4crVUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9skQA0chl7vLikGeLkQf6d1C.png?f=fotoalbum_large

Dat B-merk-schakelaartje is dus van de zonnepaneel-cowboys en gaat naar de PV-verdeler als ik het goed heb. De rest is vanuit de bouw waarschijnlijk gewoon ABB.

Ben dus wel benieuwd naar wat er allemaal "meer" moet veranderen dan het simpelweg verzwaren als het zover is. Ik gok dat je bij een 3-fasen-EVSE "alvast" aansluiten 3 groepen van 16A erbij krijgt en er gewoon 2 van de 3 worden uitgeschakeld voor nu? Dan hoop ik verder dat die fornuisgroep en PV-verdeler geen dure roet in het eten gooien nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:27:
@True:

Oh, er staat overigens wel "6mm2 voedingskabel" op de website hoor. Had het iets te summier overgenomen. Maar een installatie van 1499 als het voldoet aan alles wat ik nodig heb voor 3-fasen, zie ik wellicht zitten. Maar ik gok wel dat er meerprijzen aan die afstand overbruggen zijn. Dan vind ik het al minder interessant. En verplicht abo is sowieso harde nee.

Dit is mijn meterkast nu. Er is wel een inductieplaat, maar die is na verbouwing succesvol aangesloten via een perilexstekker als ik het me goed herinner, maar wel zodanig dat hij niet de volle kracht kan benutten van die stekker. Dat hadden we toentertijd uitgezocht en bepaald dat de AEG "prima" draait als hij niet alle 4 pitten op volle kracht kon aanzetten. Of ik herinner het me verkeerd, gezien de fornuisgroep wel 2-fasen lijkt. (Het was uitzoekwerk vóór de overdracht toen, vandaar.)

[Afbeelding]

Dat B-merk-schakelaartje is dus van de zonnepaneel-cowboys en gaat naar de PV-verdeler als ik het goed heb. De rest is vanuit de bouw waarschijnlijk gewoon ABB.

Ben dus wel benieuwd naar wat er allemaal "meer" moet veranderen dan het simpelweg verzwaren als het zover is. Ik gok dat je bij een 3-fasen-EVSE "alvast" aansluiten 3 groepen van 16A erbij krijgt en er gewoon 2 van de 3 worden uitgeschakeld voor nu? Dan hoop ik verder dat die fornuisgroep en PV-verdeler geen dure roet in het eten gooien nog.
Nee het aansluiten van een 3-fasen EVSE werkt wel iets anders.
Dat werkt namelijk met een krachtgroep (krachtaardlekautomaat) van 4-DIN (1-DIN is één zo'n zwart kapje, een standaard breedte in een groepenkast) die heeft 3 fasen en dan de nul. En een EVSE op 1-fase aansluiten werkt met een standaard aardlekautomaat (overigens niet een 16A maar dan een 25A zoals eerder genoemd). De krachtaardlekautomaat zou in een 16A of 20A uitvoering zijn.

Het punt is wel, bij een verzwaring moet je ook alle drie de fasen op je hoofdschakelaar kwijt kunnen. Dus dat wordt van een 2-DIN (1 fase 1 nul) naar een 4-DIN*. Dan moet je je groepen netjes verdelen over de drie fasen terwijl je groepen nu verdeeld zijn over twee aardlekschakelaars op één fase. Hier moet je ook even over na gaan denken. Dan komt dat je de fornuisgroep niet meer met 3x25A over één aardlekschakelaar mag laten lopen. Je moet ze apart per aardlekschakelaar laten lopen of vervangen voor een krachtaardlekautomaat (zie dit topic voor wat achtergrond: Het grote kookplaat aansluiten topic ) bij het vervangen ga je van 2-DIN naar 4-DIN en bij het verdelen zou je wellicht af kunnen met de twee aardlekschakelaars die je al hebt.

*het is belangrijk om te weten dat een monteur van de energiebeheerder geen werkzaamheden gaat uitvoeren als hij de twee extra fasen niet kwijt kan op de hoofdschakelaar, je zult dat dus moeten (laten) voorbereiden.

Wat moet (indien je naar 3-fase gaat):
  • vervangen hoofdschakelaar 1-fase naar 3-fase (+2 DIN nodig)
  • verdelen fases van fornuisgroep over meerdere aardlekschakelaars
Wat ik zou doen (indien je naar 3-fase gaat):
  • vervangen EMAT aardlekautomaat voor een A-merk aardlekautomaat (je kunt dan opteren voor dit model, dit is een 1-DIN breed model van ABB welke niet spanningsafhankelijk is (hier zit een heel verhaal achter wat ik niet ga uitleggen, maar in het kort cowboys be cowboys en veilig is een spanningsONafhankelijke aardlekautomaat en de EMAT is dat niet NB er zijn uitzonderingen waar het wél veilig is, maar dat wordt nooit gecontroleerd door de cowboys) voorbeeld die geschikt is: link
  • optioneel vervangen fornuisgroep voor een krachtaardlekautomaat - dan moet je wel mogelijk de bedrading opnieuw aansluiten van je inductiekookplaat indien die geschikt is voor 3-fase (ik verwacht van wel)
  • bij het vervangen van de fornuisgroep voor een krachtaardlekautomaat heb je ruimte te kort (1 DIN) je kunt dan overwegen de beltrafo in een apart opbouwdoosje te plaatsen naast je groepenkast
Next level:
  • volledig vervangen van de huidige kast met componenten voor een nieuwe groepenkast (slag groter zou ik doen voor toekomstbestendigheid, denk aan een warmtepomp etc) met spanningsonafhankelijke aardlekautomaten voor je groepen, een krachtaardlekautomaat voor je inductie een krachtaardlekautomaat voor je EVSE
  • let wel, met een 2009 nieuwbouw hebben we het hier over een groepenkast van 16jr oud, die is echt nog niet oud of aan vervanging toe
Wat ik zelf zou doen:
  • EVSE kabel laten aanleggen geschikt voor 3-fase én 1-fase dan moet je dus denken aan een 5-aderige 4mm2 kabel
  • EVSE kiezen die geschikt is voor 1-fase en 3-fase - aansluiten op 1-fase in eerste instantie
  • A-merk aardlekautomaat voor EVSE van 25A (selectief op je hoofdzekering)
  • EVSE instellen op 20A 1-fase laden (80% regel)
  • auto laden met 4,6 kW en kijken of dit voldoende voor je is - met een 55 kWh accu en met ~4 kWh laden (even zeer ruim laadverlies genomen) moet je dan denken aan maximaal 11 uur laden voordat die vol is - voor thuisladen lijkt mij dit echt prima als je niet dagelijks thuiskomt met een volledig lege accu
  • na een tijdje reflecteren of je tevreden bent, indien niet voldoende kijken naar de investering om je groepenkast goed te laten configureren voor 3-fase i.c.m. de verzwaring naar 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:09:
Wat ik zelf zou doen:
  • EVSE kabel laten aanleggen geschikt voor 3-fase én 1-fase dan moet je dus denken aan een 5-aderige 4mm2 kabel
  • EVSE kiezen die geschikt is voor 1-fase en 3-fase - aansluiten op 1-fase in eerste instantie
  • A-merk aardlekautomaat voor EVSE van 25A (selectief op je hoofdzekering)
  • EVSE instellen op 20A 1-fase laden (80% regel)
  • auto laden met 4,6 kW en kijken of dit voldoende voor je is - met een 55 kWh accu en met ~4 kWh laden (even zeer ruim laadverlies genomen) moet je dan denken aan maximaal 11 uur laden voordat die vol is - voor thuisladen lijkt mij dit echt prima als je niet dagelijks thuiskomt met een volledig lege accu
  • na een tijdje reflecteren of je tevreden bent, indien niet voldoende kijken naar de investering om je groepenkast goed te laten configureren voor 3-fase i.c.m. de verzwaring naar 3x25A
Ik denk dat ik het hier helemaal mee eens ben. De EV3 heeft 58,5kWh, en alles wat we nu overwegen rond dezelfde koers. Ook zijn onze ritten dermate kort dat ik al van plan was die accu op maximaal 80% te cappen om de levensduur zo groot mogelijk te houden. Gooi je hem een keer naar 100% als je naar Duitsland gaat, of iets dergelijks.

En als iemand langskomt om bovenstaande te doen, meteen even die groep van de PV-verdeler laten vervangen. Dat zijn de kosten niet. Alles in de verdeler zelf is ook dat merk uiteraard. Dat kan (hoop ik, haha) minder kwaad, gezien je vooral je aardlek/groep zo veilig mogelijk wilt hebben?

En met die kabel via de kruipruimte goed bespreken dat het wel 3-fasen-ready is inderdaad, zodat je altijd nog van gedachten kunt wisselen. Ik denk dan eerlijk gezegd dat mijn wensen sowieso te exotisch zijn voor het "kortingspakketje" van die Kia-dealer. Heb ook al 2 electriciens uit de buurt gemaild eerder deze week. Eentje zijn bus staat letterlijk in mijn hofje. Als dat geen beunhaas is, wellicht prima optie. Hij installeert Easee.

DM je even voor privévraagteken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat ik het hier helemaal mee eens ben. De EV3 heeft 58,5kWh, en alles wat we nu overwegen rond dezelfde koers. Ook zijn onze ritten dermate kort dat ik al van plan was die accu op maximaal 80% te cappen om de levensduur zo groot mogelijk te houden. Gooi je hem een keer naar 100% als je naar Duitsland gaat, of iets dergelijks.

En als iemand langskomt om bovenstaande te doen, meteen even die groep van de PV-verdeler laten vervangen. Dat zijn de kosten niet. Alles in de verdeler zelf is ook dat merk uiteraard. Dat kan (hoop ik, haha) minder kwaad, gezien je vooral je aardlek/groep zo veilig mogelijk wilt hebben?

En met die kabel via de kruipruimte goed bespreken dat het wel 3-fasen-ready is inderdaad, zodat je altijd nog van gedachten kunt wisselen. Ik denk dan eerlijk gezegd dat mijn wensen sowieso te exotisch zijn voor het "kortingspakketje" van die Kia-dealer. Heb ook al 2 electriciens uit de buurt gemaild eerder deze week. Eentje zijn bus staat letterlijk in mijn hofje. Als dat geen beunhaas is, wellicht prima optie. Hij installeert Easee.

DM je even voor privévraagteken!
Ik ben het eens dat de uiteindelijke afzekering in de groepenkast belangrijker is dan de verdeelkast voor je PV. Maar zet ook gerust hiervan een foto in het topic (als we toch bezig zijn :D), geef dan ook even aan hoe de bedrading loopt (vanuit waar komt het vanuit de groepenkast, waar gaat het nog meer heen: bijv. een wandcontactdoos, de PV-installatie en een wasmachine bijv. (zie je vaak op zolders met zo'n verdeelkastje).
Let op met de kabel; 3-fase ready maar ook wel degelijk 1-fase geschikt. Met 3-fase kom je weg met een 5x 2,5mm2 maar met 1-fase wil je een 3x 4mm2 hebben en wil je beiden moet je dus gaan voor een 5x 4mm2 - wat niet standaard is als je <25m afstand zit én je EVSE op 1-fase wilt hebben.

Mocht je wat info krijgen van de electriciens kun je die ook hier (of in een apart topic) posten als je wilt dat iemand er nog een blik op werpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Hm. Goed om dat uit te vragen, ja.

Hieronder zie je in ons washok inderdaad een WCD/groep is overgenomen voor dat kastje. Daarbovenop ligt de wifi-unit van de Goodwe. Ik was het zat dat ding opnieuw in te stellen als ik wat aan mijn wifi veranderde, en doe er toch niks mee. Staat die maar onnodig aan, en ik kon geen andere manier vinden om hem uit te zetten, haha. Verwijderd toen het avond was en alles uit stond.

Als ik voor die auto ga, wil ik wel een mooie deal zonder die laadpaal erbij voor nu. Ik wil nog even kijken wat anderen adviseren en/of bieden. Tot die tijd provisorisch opladen via een WCD dan maar. Misschien vinden we dat al genoeg. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5kr4nWob_PA1GA7OpmAXEPW--s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iemBnExq1tcrJ8xwB0dudLXj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:37
Keuze EV of PHEV was voor mij ook een moeilijke. Uiteindelijk voor model 3 sr+ gegaan. We hebben al een PHEV, maar die komt niet echt goed tot z’n recht omdat we niet thuis kunnen laden.

Op hetzelfde moment was mn baas ook op zoek naar een andere auto, wel PHEV want kan thuis laden en range anxiety en stel je voor dat je onderweg een keer 20min moet laden.

Ik heb de EV nog niet lang dus slag om de arm, maar de tussenstand: baas laadt 2x per dag, ik <2x per week.

Oke, baas moet verder, maar voor het prijsverschil had hij een dubbel zo grote accu kunnen hebben

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:07:
Hm. Goed om dat uit te vragen, ja.

Hieronder zie je in ons washok inderdaad een WCD/groep is overgenomen voor dat kastje. Daarbovenop ligt de wifi-unit van de Goodwe. Ik was het zat dat ding opnieuw in te stellen als ik wat aan mijn wifi veranderde, en doe er toch niks mee. Staat die maar onnodig aan, en ik kon geen andere manier vinden om hem uit te zetten, haha. Verwijderd toen het avond was en alles uit stond.

Als ik voor die auto ga, wil ik wel een mooie deal zonder die laadpaal erbij voor nu. Ik wil nog even kijken wat anderen adviseren en/of bieden. Tot die tijd provisorisch opladen via een WCD dan maar. Misschien vinden we dat al genoeg. :+

[Afbeelding]
Aangenomen dat wat onder de labels staat (van links naar rechts) klopt:
  • aardlekautomaat voor de PV-installatie
  • schakelaar voor de hele kast
  • aardlekautomaat voor de WCD
zie ik dit los van het B-merk/huismerk SEP niet als een probleem, zeker met het vervangen van die EMAT aardlekautomaat in de groepenkast voor een spanningsonafhankelijke ABB is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 31-05 20:23
ap3nr0ts schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:16:
[...]

Ik was al zo goed als om door @True, haha. Ik ga dit vandaag eens allemaal aan mijn vrouw laten lezen. Ik heb te veel geredeneerd met die "have your cake and eat it too"-gedachte van kunnen opladen én tanken. Maar waarom? Als ik inderdaad na gisteren beter die prijzen vergelijk, is een EV bekijken heel logisch. Hybride ernaast bekijken voor de zekerheid. :)

Edit: liefst occassion, als ik zo rondspiek, want die in de topictitel genoemde prijs bijna halveren zou erg leuk zijn, al gok ik dat ik eerder op 20-30k uitkom met een occasion die ik dan kies.
Waarom niet een model 3 met 150k km voor 12-15k :? Heb je een beste "spaarpot" voor onvoorzienen uitgaven, die je eigenlijk de volgende 150k km niet hoeft te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Naast de ev3 , wat overigens een prachtige auto is zou zeker ook gaan kijken naar een 2022 model 3 sr+.
Het verbruik van een een model 3, navigatiesysteem en de warmtepomp maken de auto gewoon fantastisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@ybos & @Ramon_1984: ik snap wat jullie zeggen, maar Tesla valt sowieso af voor mij. Ik weet dat het financieel een uitstekende keuze is, maar het design van alles via een tablet staat me enorm tegen, en het helpt niet dat ik ook sterk geloof in "stemmen met je portemonnee". Ook al is het een occasion, het blijft een Tesla. Maar ik wil dit topic niet politiek maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 31-05 20:23
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00

mjl

Ugh

True schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:43:
[...]

Het volgende is ietwat gegeneraliseerd, want ik ken lang niet alle auto's en mogelijkheden.

Maar qua PHEV heb je eigenlijk twee opties:
  • de oudere generatie PHEV die ~40 tot 60km op één acculading haalt
  • de nieuwe generatie PHEV die zo'n 120 - 150km op één acculading haalt
Voordeel oud:
  • Occasions, kop is er af.
Voordeel nieuw:
  • Daadwerkelijk redelijke range voor woon-werk afstanden (mits je niet echt heel ver moet)
Nadelen oud:
  • Occasions, oudere modellen.
Nadelen nieuw:
  • Bijna niet te vinden, nieuw te bestellen, duur.
Algemene nadelen PHEV:
  • Nog steeds onderhoud/slijtage nodig zoals een ICE /10k of /15k km
  • Zwaar zoals een EV
  • Batterijrisico's bij oudere generaties
  • Sinds 2025, relatief hoge wegenbelasting
  • Geen peil op politiek beleid te trekken
  • Maximale afschrijving op PHEVs afgelopen jaren (zet dit door? of ben je nu spekkoper?)
Oké, maar wanneer loont een PHEV nu wél?
  • Rijdt je veelal afstanden die je red met de accuradius? Dus of die ~40km of die ~120km? Met een maximum snelheid van 100 (bij voorkeur 80)?
  • Kun je tussen die afstanden thuis lang genoeg laden om de accu vol te krijgen?
  • Als je laadt is dat meestal op het moment dat de zon schijnt?
  • Heb je al een EVSE (laadpaal) of kun je die goedkoop zelf plaatsen? (kosten voor een degelijke EVSE met dynamisch laden gebaseerd op PV-output gaat al snel richting de €2k die je er ook uit moet halen)
  • (NB ik had laatst een berekening gemaakt voor een EVSE thuis t.o.v. laden aan straat en je moet echt flink wat kilometers maken om zelfs met een EV de kosten van de laadpaal er uit te krijgen (als je wilt kan ik even zoeken in mijn posthistorie)) *zie edit
  • Kun je goed onderhandelen en wil je wellicht een minder courante auto overwegen die je voor relatief weinig kunt kopen omdat PHEV op dit moment amper verkocht worden?
Bij relatief positieve antwoorden zou het wellicht nog kunnen lonen, let wel, de afschrijving is hierin twijfelachtig i.c.m. de risico's voor een batterij*.
Uiteindelijk is dit puur een Excel berekening waar je je eigen waardes invult, % v.d. ritten die elektrisch zijn, % v.d. ritten die dat niet zijn kosten/baten/afschrijving --> resultaat.

*het is een wezenlijk risico en bij een EV is dat minder een probleem omdat het risico deels wordt afgedekt door de goedkopere kilometers én de reviews over de auto's i.c.m. veel gereden kilometers - batterijproblemen zijn te voorspellen bij een EV; bijv. de Zoe daarvan is al bekend dat die er een keer mee ophouden.

Edit: mijn berekening was bij de vergelijking EVSE + kabelgoot via de gemeente of laden aan een publieke lader, dit is dus niet helemaal goed te vergelijken: True in "Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic" desalniettemin kun je een vergelijkbare berekening natuurlijk al snel zelf maken.
Nog een nadeel oude PHEV: op benzine rijd je 1:10 en benzine tank erg klein 8)7

Vooral het extra gewicht (benzine en accu) speelt je parten.

Een PHEV raad ik niet aan nieuw te kopen, je schrijft heel snel en veel af, hybride is goedkoper (reken het verschil tov wat je zou besparen door te laden). Heb je echt te veel stroom en wil je groen doen: zoek een 2ehands EV met een snellader, goede SOH van de accu en een redelijk bereik. Een Zoe 52kwh, e208, i3, iPace bijv.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@True en de rest:

We zijn er bijna. Auto staat in bestelling en heb nu een offerte van iets meer dan 1600 voor een Easee Charge Up met bijbehorende installatie (5x4mm-kabels voor fase-1 en fase-3 geschikt). Aparte groep van 25A in mijn meterkast erbij. Hij komt wel met SEP, waar ik niet zo snel spanningsonafhankelijke varianten van vind. Heb dus gevraagd of hij het ook gewoon met ABB wil doen en meteen die EMAT van de zonnepanelen eruit kan gooien als hij toch bezig is. Lijkt me op zich wel een prima offerte als ik alle prijzen zo lees de afgelopen tijd hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:42:
@True en de rest:

We zijn er bijna. Auto staat in bestelling en heb nu een offerte van iets meer dan 1600 voor een Easee Charge Up met bijbehorende installatie (5x4mm-kabels voor fase-1 en fase-3 geschikt). Aparte groep van 25A in mijn meterkast erbij. Hij komt wel met SEP, waar ik niet zo snel spanningsonafhankelijke varianten van vind. Heb dus gevraagd of hij het ook gewoon met ABB wil doen en meteen die EMAT van de zonnepanelen eruit kan gooien als hij toch bezig is. Lijkt me op zich wel een prima offerte als ik alle prijzen zo lees de afgelopen tijd hier. :)
Leuk om te lezen, gefeliciteerd met de auto ;)

€1600 is gebaseerd op de arbeidsintensiviteit van het monteren en de kabel wel prima me dunkt.

Die SEP is inderdaad een letterlijk huismerk in Nederland, ik zou er inderdaad een A-merk in plaatsen. En EMAT er uit is dan inderdaad ook een prima keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:20:
[...]

€1600 is gebaseerd op de arbeidsintensiviteit van het monteren en de kabel wel prima me dunkt.

Die SEP is inderdaad een letterlijk huismerk in Nederland, ik zou er inderdaad een A-merk in plaatsen. En EMAT er uit is dan inderdaad ook een prima keuze!
Thanks. Zat stiekem te wachten of jij nog wat had voor mijn antwoord, haha. Easee lijkt me verder prima. Vraag hem nog ff of die kabel permanent te verbinden is, hoe hij de load balancing fixt en of hij niet gewoon twee ABB's voor die groepen kan fixen. Hij had het in ieder geval wel over 25A zoals jij al wijs achtte eerder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Zit toch nog in gesprek met die man, omdat hij eerst zei dat hij dacht dat SEP gewoon spanningsonafhankelijk was, haha. :+ Zit ik met onderstaande gedachten goed?

Hij zegt dat ABB 130 per module is. Ik gok daarom dat hij naar modules kijkt die 1 breed zijn, en volgens mij kan 2 breed ook nog in mijn geval met wat verschuivingen. Klopt dat? Zelf dacht ik aan onderstaande twee, zodat mijn laadpaal zoveel mogelijk uit fase-1 trekt maar wel met die 80%-regel in acht (25A) en ik zie dat mijn zonnepanelen een installatieautomaat van 20A hebben, als ik het goed aflees (en dat geschikt is, GoodWe 3000DN-S zegt 20A in de desbetreffende handleiding?). Toen ik vroeg of hij het ook prima vindt om 2 alamats te gebruiken die ik zelf koop, vond hij het verder prima, haha. Dan weet ik zeker dat alles ABB wordt.

https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-b25-0-03.html
https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-b20-0-03.html

PS Is bij 5-10 meter kruipruimte 4mm2 nog dik genoeg voor weinig verlies?

[ Voor 16% gewijzigd door ap3nr0ts op 15-05-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Zit toch nog in gesprek met die man, omdat hij eerst zei dat hij dacht dat SEP gewoon spanningsonafhankelijk was, haha. :+ Zit ik met onderstaande gedachten goed?

Hij zegt dat ABB 130 per module is. Ik gok daarom dat hij naar modules kijkt die 1 breed zijn, en volgens mij kan 2 breed ook nog in mijn geval met wat verschuivingen. Klopt dat? Zelf dacht ik aan onderstaande twee, zodat mijn laadpaal zoveel mogelijk uit fase-1 trekt maar wel met die 80%-regel in acht (25A) en ik zie dat mijn zonnepanelen een installatieautomaat van 20A hebben, als ik het goed aflees (en dat geschikt is, GoodWe 3000DN-S zegt 20A in de desbetreffende handleiding?). Toen ik vroeg of hij het ook prima vindt om 2 alamats te gebruiken die ik zelf koop, vond hij het verder prima, haha. Dan weet ik zeker dat alles ABB wordt.

https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-b25-0-03.html
https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-b20-0-03.html

PS Is bij 5-10 meter kruipruimte 4mm2 nog dik genoeg voor weinig verlies?
Inderdaad voor die 25A b-kar ABB gaan en dan je laadpaal instellen op maximaal 20A laden dan zit je goed. 4mm2 voor 10m is echt prima voor deze stroomsterktes let wel even op welke kabel je koopt daar zit nog wel wat verschil in. Vergeet niet dat je een -AS variant (aardscherm) wil als je ergens langs gaat waar je potentieel een schop in de grond zou kunnen zetten.

De GoodWe 3000DN-S heeft een vermogen van 3 kW wellicht dat die op piek iets meer kan doen. Dan zit je met 10% marge en 230V op 14,3 A en met 80% moet je een 17,9 A (dus 20A) installatieautomaat (of aardlekautomaat) hebben. Lijkt mij prima. Mogelijk zit er nog meer een verdeelkast bij de PV-installatie in de buurt? Dan zou dat wellicht iets anders zijn je wilt eventuele losse WCDs weer op 16A hebben met een aparte automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Inderdaad voor die 25A b-kar ABB gaan en dan je laadpaal instellen op maximaal 20A laden dan zit je goed. 4mm2 voor 10m is echt prima voor deze stroomsterktes let wel even op welke kabel je koopt daar zit nog wel wat verschil in. Vergeet niet dat je een -AS variant (aardscherm) wil als je ergens langs gaat waar je potentieel een schop in de grond zou kunnen zetten.

De GoodWe 3000DN-S heeft een vermogen van 3 kW wellicht dat die op piek iets meer kan doen. Dan zit je met 10% marge en 230V op 14,3 A en met 80% moet je een 17,9 A (dus 20A) installatieautomaat (of aardlekautomaat) hebben. Lijkt mij prima. Mogelijk zit er nog meer een verdeelkast bij de PV-installatie in de buurt? Dan zou dat wellicht iets anders zijn je wilt eventuele losse WCDs weer op 16A hebben met een aparte automaat.
Volgens mij was dat een aparte groep weer! (Twee stopcontacten ernaast los.) Maar ik ga wel alsnog met die man in zee, denk ik. Ondanks zijn voorliefde voor SEP, kwam hij betrouwbaar en aardig over, haha. Doet wat van de prijs af (wordt het nog iets minder dan 1600) omdat ik zijn SEP'jes niet meer nodig heb, en hoef ik alleen die 120 euro in die twee gelinkte aardlekautomaten te steken.

Klopt het dus dat hij ze gewoon op de onderste rij van mijn kleine meterkastje weg kan werken? Ik las vandaag weer ergens dat je op die bovenste rij eigenlijk alleen installatie-automaten van 16A mag plaatsen. :)

Heb ook een andere offerte die met een Eve Single S-line kwam, maar dan was de offerte al 2000+ met eventueel meerwerk en kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Volgens mij was dat een aparte groep weer! (Twee stopcontacten ernaast los.) Maar ik ga wel alsnog met die man in zee, denk ik. Ondanks zijn voorliefde voor SEP, kwam hij betrouwbaar en aardig over, haha. Doet wat van de prijs af (wordt het nog iets minder dan 1600) omdat ik zijn SEP'jes niet meer nodig heb, en hoef ik alleen die 120 euro in die twee gelinkte aardlekautomaten te steken.

Klopt het dus dat hij ze gewoon op de onderste rij van mijn kleine meterkastje weg kan werken? Ik las vandaag weer ergens dat je op die bovenste rij eigenlijk alleen installatie-automaten van 16A mag plaatsen. :)

Heb ook een andere offerte die met een Eve Single S-line kwam, maar dan was de offerte al 2000+ met eventueel meerwerk en kosten.
Ja ik las het in het andere topic, dat komt omdat het een busboard systeem is. Je kunt 'm volgens mij nog steeds wel op die rij installeren maar dan moet je gewoon bedraden i.p.v. via het busboardsysteem - maar die dingen heb ik nog nooit aangeraakt dus weet ik het fijne niet van.

Misschien is het handig om je casus nogmaals te beschrijven in een nieuwe topic in Duurzame energie en installaties met de insteek: ik wil mijn idee voor groepenkastaanpassingen t.b.v. een laadpaal controleren. Je scenario beschrijven, wat je hebt, huidige (goede die heb je) foto's, wat je wilt en waarom je dat wilt. En dan is er iets makkelijker op te reageren. De vragen zijn nu met oogkleppen op en de antwoorden ook met ditto kaders. Hoeft niet fout te zijn, maar het kan dat we ergens gemakkelijk overheen lezen.

Had je die installateur die ik met je gedeeld had in de DM nog geprobeerd? Of ben je er al uit met je preferred supplier? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Nee, zou ik nog kunnen doen. Maar vond een lokale gast uit mijn straat ondersteunen ook wel OK als zijn prijzen niet te gek zijn. Heb je topic aangemaakt zoals je voorstelde. Want hier zijn we allang niet meer bezig over PHEV's. :+

Bedankt, eenieder! Meterkast-upgrade voor laadpaal en vervangen EMAT (PV-verd.)
Pagina: 1