Meterkast-upgrade voor laadpaal en vervangen EMAT (PV-verd.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Inmiddels denk ik dat ik alles op een rijtje heb, maar na advies van meerdere tweakers wil ik het plan nog 1 keer checken met de experts hier. Here we go.
  • Er komt een laadpaal. Als ik met iemand in zee gaat die me bevalt voor iets minder dan 1600 euro voor een Easee Charge Up, met 5 draden (4mm2) voor 1-fase nu en wellicht 3-fase in de toekomst. Dat wil ik nu bewust nog niet, omdat ik mijn EV waarschijnlijk zo voldoende kan opladen.
  • Deze draden gaan door de kruipruimte van ongeveer 5-10 meter naar de achtermuur van mijn huis.
  • De meterkast (zie foto's) heeft ook een EMAT van mijn PV-verdeler die ik graag zou vervangen voor de veiligheid. De aansluiting is 1x35.
  • Ik denk nu aan deze ABB aanschaffen voor de laadpaal (25A) en deze ABB als vervanger voor de EMAT (20A).
Eindresultaat is dan de EMAT eruit en die twee ABB's erin.

Ik denk dat ik zo (met alle stelregels in acht nemend, zoals 80%-selectiviteit) voor een optie ga die geschikt is voor mijn situatie nu. Als het niet bevalt, upgrade ik later wel naar 3-fase en snap ik dat dat weer kosten met zich meebrengt. Zijn er nog denkfouten die ik over het hoofd zie? Of vooral @True, gezien hij me stap voor stap de juiste weg op heeft geholpen, haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEJrCuE3zV_5152sWyiQg4crVUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9skQA0chl7vLikGeLkQf6d1C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5kr4nWob_PA1GA7OpmAXEPW--s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iemBnExq1tcrJ8xwB0dudLXj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Alternatief voor je EMAT, waar je een die 20A ABB voor wilt hebben is deze: https://www.sandervunderi...0-1p-n-30ma-1-module.html dit is een 1-DIN spanningsONafhankelijke aardlekautomaat deze geeft wat minder restwarmte* wat voor een automaat voor een PV-installatie wel handig kan zijn; veel stroom bij zon, bij zon veel warmte in de woning waardoor de omgevingstemperatuur ook al iets hoger ligt.

*niet de goede term, maar gaat er om dat die warm wordt als er stroom doorheen gaat

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Oh ja! Dat scheelt alweer. Suf dat ik die niet heb bekeken. Ik zocht toen specifiek voor 25 en vond ze niet. Dan zou ik die doen en die van 2 modules breed voor de 25A-groep voor de laadpaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mocht je overwegen naar 3-fasen over te gaan moet je wel denken aan je ruimte:
2 DIN hoofdschakelaar -> 4 DIN
2 DIN aardlekautomaat EVSE -> 4 DIN
2 DIN fornuisgroep -> 4 DIN krachtgroep (of beide fases via een aparte aardlek)

Je hebt nu 7 DIN ruimte, straks heb je 5 DIN ruimte. Bij 3-fasen heb je minimaal 4 DIN meer nodig én een goede verdeling over de fases dus een extra aardlekschakelaar van 2 DIN óf geheel upgraden naar alles aardlekautomaten (deze bijv. https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html ) .

Eventueel kun je je beltrafo buiten je groepenkast plaatsen met een opbouwkastje wat ook weer 2 DIN zou schelen.

Je zou het in overweging kunnen nemen om direct je groepenkast te laten aanpakken, maar gezien de leeftijd van je kast vind ik dat wel wat zonde.

Werkbaar alternatief mocht je naar 3-fasen gaan:
  • hoofdschakelaar -2 DIN
  • EVSE -2 DIN
  • beltrafo er uit +2 DIN
  • extra aardlekschakelaar en verdelen (lastig met een busboard) -2 DIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ja, ik zie dat als een zorg voor later. Eerst maar eens dit, en dan genieten van de nieuwe auto (hopelijk). Wat ik me nog wel afvroeg: is er een reden om je laadpaal niet op 25A te zetten als dat kan? Als die stop er dan soms uitvliegt, gaat er niks met je hoofdschakelaar mis. Dus lijkt mij niet echt een "risico" dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:52:
Ja, ik zie dat als een zorg voor later. Eerst maar eens dit, en dan genieten van de nieuwe auto (hopelijk). Wat ik me nog wel afvroeg: is er een reden om je laadpaal niet op 25A te zetten als dat kan? Als die stop er dan soms uitvliegt, gaat er niks met je hoofdschakelaar mis. Dus lijkt mij niet echt een "risico" dan.
Dat is die 80% regel, als je met 25A laadt met een 25A automaat zit je op 100% nominaal vermogen, fabrikanten adviseren om dat niet te doen en met die 80% regel te werken. Als je je 25A dan weer zou vervangen voor een 32A aardlekautomaat, ben je niet meer selectief t.o.v. je 35A hoofdzekering. Eventueel zou (wat elders al genoemd was) Stedin kunnen vragen om te upgraden naar 1x40A dat is meestal dezelfde prijs.
Dan zou je eventueel: 40A hoofdzekering > 32A aardlekautomaat EVSE > 25A laden.
Let wel op dat je dan ook andere kabeldikte nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Dat is die 80% regel, als je met 25A laadt met een 25A automaat zit je op 100% nominaal vermogen, fabrikanten adviseren om dat niet te doen en met die 80% regel te werken. Als je je 25A dan weer zou vervangen voor een 32A aardlekautomaat, ben je niet meer selectief t.o.v. je 35A hoofdzekering. Eventueel zou (wat elders al genoemd was) Stedin kunnen vragen om te upgraden naar 1x40A dat is meestal dezelfde prijs.
Dan zou je eventueel: 40A hoofdzekering > 32A aardlekautomaat EVSE > 25A laden.
Let wel op dat je dan ook andere kabeldikte nodig zal hebben.
Yeah, die snap ik. Maar gaat er per definitie iets mis? Dat een aardlek omslaat, lijkt me geen ramp. Of wordt hij dan gewoon te warm? De hoofdschakelaar is altijd nog 35A. Ik vraag het me dus vooral af omdat het een richtlijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Yeah, die snap ik. Maar gaat er per definitie iets mis? Dat een aardlek omslaat, lijkt me geen ramp. Of wordt hij dan gewoon te warm? De hoofdschakelaar is altijd nog 35A. Ik vraag het me dus vooral af omdat het een richtlijn is.
Volgens mij is de 80% regel een advies van de fabrikanten geen officiële wet, regel of richtlijn. Iets wat de laatste jaren wel veel relevanter wordt gezien de PV-installaties, EVSEs en warmtepompen waar er een veel hogere continu stroom doorheen loopt. @Juerd weet jij dit toevallig zo?

Ik zou het zelf thuis niet zo doen, maar ik denk dat het wel goed gaat, het zal helpen de EVSE aardlekautomaat zo te plaatsen dat er aan beide kanten 1-DIN ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Ook even opletten wat de auto aankan. 16A laden is wat verreweg de meeste auto’s ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tillumen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Ook even opletten wat de auto aankan. 16A laden is wat verreweg de meeste auto’s ondersteunen.
Ja op 3-fasen, maar op 1-fasen is het meestal wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Het gaat om een EV3. Die kan 11kW. Hangt dan vooral van de laadkabel af wat hij doet, verwacht ik? En die Easee Charge Up is breed instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:11:
Het gaat om een EV3. Die kan 11kW. Hangt dan vooral van de laadkabel af wat hij doet, verwacht ik? En die Easee Charge Up is breed instelbaar.
11 kW met 3-fase ja, dat is 3x 16A, maar jij hebt het over 1-fase dan zou die volgens https://ev-database.org/car/2211/Kia-EV3-Standard-Range 1x32A kunnen. Maar ik kan het zo snel niet terugvinden op de website van Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:42:
[...]

11 kW met 3-fase ja, dat is 3x 16A, maar jij hebt het over 1-fase dan zou die volgens https://ev-database.org/car/2211/Kia-EV3-Standard-Range 1x32A kunnen. Maar ik kan het zo snel niet terugvinden op de website van Kia.
Dit is dan het laatste wat ik niet snap, haha. Je hebt alles tot die stekker geregeld (of het nu een WCD tot 12A of een laadpaal op 25A is). Er komt dan toch binnen in die auto wat er binnenkomt? Dat kan ook even minder zijn door load balancing. Als het maar niet over de max gaat, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:07:
deze ABB als vervanger voor de EMAT (20A).[/li]
[/list]
De huidige EMAT automaat is een installatieautomaat, geen aardlekautomaat.

Het ABB component wat je voorstelt is een 30mA aardlekautomaat, deze beveiligt behalve tegen overbelasting en kortsluiting dus ook tegen lekstromen (30mA). Daar wordt het natuurlijk veiliger van. Je PV-installatie zit nu echter aangesloten op een 300mA aardlekautomaat in de PV-verdeler, deze staat een 10x hogere lekstroom toe. Wellicht is deze automaat met een reden geplaatst / kan de PV niet achter 30mA? Dan kun je met je nieuwe opstelling verwachten dat de nieuwe 30mA voorbeveiliging gaat trippen...

Je wilt de EMAT automaat preventief vervangen. Dit zou ik ook doen, maar behalve dat zou ik ook zeker de spanningsafhankelijke SEP aardlekautomaten in de PV-verdeler vervangen. SEP zie ik een beetje in hetzelfde segment als EMAT en aan een aardlekautomaat, zeker een spanningsafhankelijke, kan echt veel meer mis gaan dan aan een installatieautomaat. Bovendien heb je die beveiligingen in de PV-verdeler mogelijk veel harder nodig dan de EMAT automaat in de hoofdverdeler, de kans dat er in een eindgroep iets fout gaat is veel hoger dan de kans dat de leiding naar de PV-verdeler een keer beschadigt.

Ik zou persoonlijk alle componenten vervangen door een vergelijkbaar component van een A-merk. Dus een nieuwe installatieautomaat ter vervanging van de EMAT automaat in de hoofdverdeler, en een nieuwe 300mA en 30mA aardlekautomaat ter vervanging van de automaten in de PV-verdeler.
ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Dit is dan het laatste wat ik niet snap, haha. Je hebt alles tot die stekker geregeld (of het nu een WCD tot 12A of een laadpaal op 25A is). Er komt dan toch binnen in die auto wat er binnenkomt? Dat kan ook even minder zijn door load balancing. Als het maar niet over de max gaat, lijkt me.
Een "laadpaal" is niet meer dan een contactdoos, wat beveiligingen en wat communicatie. De laadpaal communiceert met de auto dat deze 1x25A (bijvoorbeeld) beschikbaar heeft. De daadwerkelijk lader zit in je auto ingebouwd (de on-board charger), deze heeft ook beperkingen. Als je auto maximaal met 1x16A kan laden (geen idee wat de daadwerkelijke specs zijn) dan heb je niets aan 1x25A op je laadpaal.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:00:
[...]

Je auto moet wel de stroom aankunnen, de EV3 kan bijv. 3-fasen en dan 11 kW of bij een snellader tot 150 kW, maar wat is de stroom die de auto aan kan op 1-fase laden? Ik moet gemakshalve zeggen dat ik in de veronderstelling was dat je dit wist of uitgezocht had.
Die informatie op ev-database zou kunnen kloppen, maar zou ik niet hard aannemen als waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
True schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:22:
[...]

Volgens mij is de 80% regel een advies van de fabrikanten geen officiële wet, regel of richtlijn. Iets wat de laatste jaren wel veel relevanter wordt gezien de PV-installaties, EVSEs en warmtepompen waar er een veel hogere continu stroom doorheen loopt. @Juerd weet jij dit toevallig zo?
Het komt voort uit de IEC 61439, en is eigenlijk een 125%-richtlijn: alles in de verdeler zou minstens 125% van de ontwerpstroom moeten aankunnen. De andere kant op komt dat op 80%. Uit m'n hoofd gezegd is er een uitzondering voor dingen waarbij de fabrikant belooft dat het thermisch goed zal gaan; die moet dat dan wel hebben onderzocht.

Naar de NEN-EN-IEC 61439 wordt verwezen in o.a. rubriek 712 van de NEN 1010, die gaat over PV-installaties. In huishoudens met PV mag als alternatief worden volstaan met een groepenkast die aan de NEN-EN-IEC 60670-24 voldoet, maar nieuwe groepenkasten voor huizen worden in het algemeen op de 61439-3 gebaseerd.

Het is dus wel hartstikke officieel, al zijn er manieren om er onderuit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 15-05-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Je auto moet wel de stroom aankunnen, de EV3 kan bijv. 3-fasen en dan 11 kW of bij een snellader tot 150 kW, maar wat is de stroom die de auto aan kan op 1-fase laden? Ik moet gemakshalve zeggen dat ik in de veronderstelling was dat je dit wist of uitgezocht had.
Die informatie op ev-database zou kunnen kloppen, maar zou ik niet hard aannemen als waarheid.
Ik dacht dat het vrij logisch was dat alles vanaf de daadwerkelijke laadkabel wel goed komt zodra het aan is, haha. Stiekem omdat je die WCD-lader van 2A tot 12/16A kan instellen. Ik heb het hier maar gevraagd, want de info online houdt inderdaad niet over. Onderstaande staat wel op de KIA-website (handleiding), maar niet meer dan dat. ap3nr0ts in "Het grote Kia EV3 topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9S3TNilsXUfznh-jPT3-ed1Mm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p83AskFFD82d6npG1vCjaH16.png?f=fotoalbum_large
Xander schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:11:
[...]

Het ABB component wat je voorstelt is een 30mA aardlekautomaat, deze beveiligt behalve tegen overbelasting en kortsluiting dus ook tegen lekstromen (30mA). Daar wordt het natuurlijk veiliger van. Je PV-installatie zit nu echter aangesloten op een 300mA aardlekautomaat in de PV-verdeler, deze staat een 10x hogere lekstroom toe. Wellicht is deze automaat met een reden geplaatst / kan de PV niet achter 30mA? Dan kun je met je nieuwe opstelling verwachten dat de nieuwe 30mA voorbeveiliging gaat trippen...

Je wilt de EMAT automaat preventief vervangen. Dit zou ik ook doen, maar behalve dat zou ik ook zeker de spanningsafhankelijke SEP aardlekautomaten in de PV-verdeler vervangen. SEP zie ik een beetje in hetzelfde segment als EMAT en aan een aardlekautomaat, zeker een spanningsafhankelijke, kan echt veel meer mis gaan dan aan een installatieautomaat. Bovendien heb je die beveiligingen in de PV-verdeler mogelijk veel harder nodig dan de EMAT automaat in de hoofdverdeler, de kans dat er in een eindgroep iets fout gaat is veel hoger dan de kans dat de leiding naar de PV-verdeler een keer beschadigt.

Ik zou persoonlijk alle componenten vervangen door een vergelijkbaar component van een A-merk. Dus een nieuwe installatieautomaat ter vervanging van de EMAT automaat in de hoofdverdeler, en een nieuwe 300mA en 30mA aardlekautomaat ter vervanging van de automaten in de PV-verdeler.

[...]

Een "laadpaal" is niet meer dan een contactdoos, wat beveiligingen en wat communicatie. De laadpaal communiceert met de auto dat deze 1x25A (bijvoorbeeld) beschikbaar heeft. De daadwerkelijk lader zit in je auto ingebouwd (de on-board charger), deze heeft ook beperkingen. Als je auto maximaal met 1x16A kan laden (geen idee wat de daadwerkelijke specs zijn) dan heb je niets aan 1x25A op je laadpaal.
Ik denk dat je gelijk hebt over die 300mA dan. Dat staat ook in de handleiding van de GoodWe vermeld voor mijn model (20A en 300mA). Het heeft dus weinig tot geen zin om een aardlek in die meterkast te plaatsen? Als je echter de waardes aanhoudt van die PV-verdeler nu, kom je niet uit met units van 1 breed. Dan zou ook dat hele kastje anders moeten. Als ik voor nu alleen dat installatieautomaatje in de meterkast wil vervangen, kan ik dus beter een 20A-installatieautomaat van ABB pakken in plaats van een aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Ik dacht dat het vrij logisch was dat alles vanaf de daadwerkelijke laadkabel wel goed komt zodra het aan is, haha. Stiekem omdat je die WCD-lader van 2A tot 12/16A kan instellen. Ik heb het hier maar gevraagd, want de info online houdt inderdaad niet over. Onderstaande staat wel op de KIA-website (handleiding), maar niet meer dan dat. ap3nr0ts in "Het grote Kia EV3 topic"

[Afbeelding]
6,9kW is 30A (6900/230) dus laden met 1x25A zou goed moeten komen als die specs kloppen.
Ik denk dat je gelijk hebt over die 300mA dan. Dat staat ook in de handleiding van de GoodWe vermeld voor mijn model (20A en 300mA). Het heeft dus weinig tot geen zin om een aardlek in die meterkast te plaatsen? Als je echter de waardes aanhoudt van die PV-verdeler nu, kom je niet uit met units van 1 breed. Dan zou ook dat hele kastje anders moeten. Als ik voor nu alleen dat installatieautomaatje in de meterkast wil vervangen, kan ik dus beter een 20A-installatieautomaat van ABB pakken in plaats van een aardlek?
Ja.

Spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed bestaan ook, al zijn 300mA exemplaren wat schaars. Maar met dit soort prijzen is een ander kastje misschien voordeliger. :+ Of de contactdoos naar buiten het kastje verplaatsen. Ik snap de keuze van een contactdoos in een kastje met deksel eigenlijk toch al niet tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Xander schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:11:
[...]

6,9kW is 30A (6900/230) dus laden met 1x25A zou goed moeten komen als die specs kloppen.

[...]

Ja.

Spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed bestaan ook, al zijn 300mA exemplaren wat schaars. Maar met dit soort prijzen is een ander kastje misschien voordeliger. :+ Of de contactdoos naar buiten het kastje verplaatsen. Ik snap de keuze van een contactdoos in een kastje met deksel eigenlijk toch al niet tbh.
Ik neig nu door al het uitzoekwerk eigenlijk naar gewoon een ABB aardlek voor die laadpaal fixen en dat installatieautomaat van EMAT vervangen. Is die in ieder geval weg ... Het enige wat ik me afvraag bij wat je zegt over de KIA-mogelijkheden: zou het niet alsnog kunnen dat hij alleen tot 1x16A slikt en dan 32A/35A zoals @True zich afvroeg? Al lijkt dat me heel raar.

(Ik ga eens kijken naar andere PV-verdeler-kastjes.) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Ik neig nu door al het uitzoekwerk eigenlijk naar gewoon een ABB aardlek voor die laadpaal fixen en dat installatieautomaat van EMAT vervangen. Is die in ieder geval weg ... Het enige wat ik me afvraag bij wat je zegt over de KIA-mogelijkheden: zou het niet alsnog kunnen dat hij alleen tot 1x16A slikt en dan 32A/35A zoals @True zich afvroeg? Al lijkt dat me heel raar.
Lijkt mij ook raar, check eens in het KIA topic (of EV3 topic) je bent niet de enige met die auto. Als men daar kan beamen dat ze tot 30A kunnen laden zal dat wel goed komen. Maar het staat ook al op de website zeg je, dus dan zou het wel goed moeten zijn.
(Ik ga eens kijken naar andere PV-verdeler-kastjes.) :(
Je kunt er ook eentje op aanvragen laten bouwen: https://www.sandervunderi...wde-wandcontactdozen.html

[ Voor 17% gewijzigd door True op 16-05-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Lijkt mij ook raar, check eens in het KIA topic (of EV3 topic) je bent niet de enige met die auto. Als men daar kan beamen dat ze tot 30A kunnen laden zal dat wel goed komen. Maar het staat ook al op de website zeg je, dus dan zou het wel goed moeten zijn.
Yep. Gevraagd, en daar staat mijn bron: ap3nr0ts in "Het grote Kia EV3 topic"

In die tabel halen ze gewoon 0,5 eraf bij beide fasen. Waarschijnlijk ingeschat verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Lui omdenken, of pragmatisch ... Kan ik niet gewoon dat installatieautomaat vervangen door een van ABB en er alleen een aardlek inzetten zoals deze: https://www.sandervunderi...16a-b-kar-1p-n-300ma.html

Dan wordt dat stopcontact onbruikbaar, maar er zitten er al twee naast die ik eigenlijk altijd gebruik. Dat kastje gaat nooit open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Lui omdenken, of pragmatisch ... Kan ik niet gewoon dat installatieautomaat vervangen door een van ABB en er alleen een aardlek inzetten zoals deze: https://www.sandervunderi...16a-b-kar-1p-n-300ma.html

Dan wordt dat stopcontact onbruikbaar, maar er zitten er al twee naast die ik eigenlijk altijd gebruik. Dat kastje gaat nooit open.
Ik vraag mij alleen af waar het tweede component voor is, die aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Ik vraag mij alleen af waar het tweede component voor is, die aardlekschakelaar.
Eentje voor de omvormer (300mA zoals GoodWe voorschrijft) en eentje voor de WCD, lijkt me. Die ABB van die configurator is alleen niet bruikbaar, omdat er alleen 30mA te kiezen is voor de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Xander schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:11:
[...]

[...]

Dit doen dus het verstandigst? Dan gooi je dat hele kastje ertussenuit en vervang je alles voor ABB. Ook een installatieautomaatje van 20A voor de kast er los bij geselecteerd (zie rechts onderin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGBRBrPmyZHhdhKvOpHb8uBV3Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hef2wKpCAjymt3CC34w0DIQp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Eentje voor de omvormer (300mA zoals GoodWe voorschrijft) en eentje voor de WCD, lijkt me. Die ABB van die configurator is alleen niet bruikbaar, omdat er alleen 30mA te kiezen is voor de omvormer.
Dat betwijfel ik. Dat klopt, maar wat is het tweede component?
Je hebt hier immers een B16 300mA aardlekautomaat voor je PV-installatie (aanname gebaseerd op stickers en het feit dat het logisch is).
Je hebt een B16 30mA aardlekautomaat voor je WCD (aanname gebaseerd op stickers en het feit dat je geen WCD op 20A wilt (de EMAT in de groepenkast)).

Misschien heb ik gewoon nog een kop koffie nodig ..
Misschien is het een 2-polige 1-DIN lastscheider zoals deze: https://sep-europe.com/mo...-schak-2p-40amp-18mm.html dan schakel je daarmee de hele verdeelkast uit.

De foto's zijn wat slecht afleesbaar dus meer kan ik er ook niet van maken.
Je zou het kastje even kunnen openen. Mocht je twijfelen is het makkelijkste om even een telefoonlader of een lamp op die WCD aan te sluiten -> werkt. Dan de EMAT uitschakelen in de groepenkast. Dan is de lader/lamp uit. Dan de die schakelaars uitschakelen in het verdeelkastje. Los halen foto maken van hoe de bedrading zit en weer aansluiten, schakelaars weer om, EMAT weer om in de groepenkast en dan heb je weer spanning. Mogelijk moet de PV-installatie even een keer extra herstarten (uit zichzelf) voordat die weer stroom opwekt.

Je hebt hier 5DIN als je van SEP af wilt (kan ik goed begrijpen en zou ik zelf ook doen). Wil je een lastschakelaar: 2DIN ABB, een aardlekautomaat B-kar 16A 300mA ABB 2DIN en een 1DIN aardlekautomaat B-kar 16A 30mA voor eventueel nog andere groepen - mits die gevoed worden vanuit de verdeeldoos. Mogelijk is de verdeeldoos alleen voor de WCD in de verdeeldoos + de PV-installatie, dan is de verdeeldoos eigenlijk volledig optioneel als je de PV-installatie kunt uitschakelen in de groepenkast (en je die WCD niet hoeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:47:
[...]

Dit doen dus het verstandigst? Dan gooi je dat hele kastje ertussenuit en vervang je alles voor ABB. Ook een installatieautomaatje van 20A voor de kast er los bij geselecteerd (zie rechts onderin).

[Afbeelding]
Er is nu enkel een B20 toegepast in je groepenkast (in de meterkast) voor de aanvoer naar de PV-verdeler niet in de PV-verdeler zelf.
Wat is je piek Watt vermogen van je PV-installatie? En welke ligging hebben je panelen? Want mogelijk wordt die 3 kW omvormer nooit voor 100% aangesproken dan kom je met een B16 (wat er nu in de PV-verdeler zit) weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Er is nu enkel een B20 toegepast in je groepenkast (in de meterkast) voor de aanvoer naar de PV-verdeler niet in de PV-verdeler zelf.
Wat is je piek Watt vermogen van je PV-installatie? En welke ligging hebben je panelen? Want mogelijk wordt die 3 kW omvormer nooit voor 100% aangesproken dan kom je met een B16 (wat er nu in de PV-verdeler zit) weg.
3600Wp op het dak, richting het zuiden. Die 3000DN-S kan ook precies 3750 aan. Eigenlijk had ik een stapje groter qua model moeten krijgen volgens mij. Maar ik vertrouw deze zonnepaneel-jongens van toen toch al niet meer zo, haha. Ik heb voor die configuratie gewoon alles gekozen wat er al in zit. Alleen 20A in plaats van 16A voor de omvormer, omdat juist is wat de handleiding zegt (20A en 300mA0. Jammer dat er bij Elektramat nog btw bijkomt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:58:
[...]

3600Wp op het dak, richting het zuiden. Die 3000DN-S kan ook precies 3750 aan. Eigenlijk had ik een stapje groter qua model moeten krijgen volgens mij. Maar ik vertrouw deze zonnepaneel-jongens van toen toch al niet meer zo, haha. Ik heb voor die configuratie gewoon alles gekozen wat er al in zit. Alleen 20A in plaats van 16A voor de omvormer, omdat juist is wat de handleiding zegt (20A en 300mA0. Jammer dat er bij Elektramat nog btw bijkomt ...
Oké stap voor stap.
PV dimensionering:
Als ik met mijn opstelling (zuid, 33°) 3600 Wp op mijn dak zou hebben met een 3 kW omvormer komt ik uit op een theoretisch jaaropbrengst van 3531 kWh. Stel ik vervang de 3 kW omvormer voor een 4 kW omvormer kom ik uit op 3548 kWh als jaaropbrengst. Dit komt omdat je alleen de echte toppen net iets afvlakt zie deze screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYEOnU6p-omjDXkICS4NkAKedXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AUIONMlGJwsvKMClCQjyUlHp.png?f=user_large
Je kunt het voor jou geval even hier narekenen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html
3 kW of 4 kW omvormer maakt dus niet uit en 3 kW is gewoon goedkoper in aanschaf en dus een prima keuze.
PV maximum stroom:
Die 3750 is wel belangrijk als maximum stroom als het ook die kant op gaat qua piek moet je dus denken aan 3750/230 = 16,3A / 80% = 20A. Je wilt dus een 20A installatieautomaat (of aardlekautomaat) om binnen die 80% regeling te vallen voor je PV.
PV-verdeler
De PV-verdeler zelf is niets mis mee. Dat is gewoon het doosje die kun je gerust behouden mits de componenten netjes vervangen worden.
Elektrocomponenten in de PV-verdeler
Wellicht dat een scherpere foto handig is, of wellicht zelfs een foto het de deksel (niet dat doorkijk dekseltje, maar los geschroefd). Jij zegt dat je de WCD in de PV-verdeler niet gebruikt én als de PV-verdeler anders dan een lastscheider, geen extra groepen voed dan de PV-installatie kun je het doen zonder de PV-verdeler, mits je de juiste beveiliging (B-kar 20A 300mA) in de groepenkast gebruikt.
Dan zou je eventueel de WCD kunnen laten verwijderen in de PV-verdeler de drie SEP componenten kunnen laten verwijderen en er alleen een lastschakelaar of (zelfs ..) af kunnen met enkele degelijke WAGOs of enkel een lastscheider terug kunnen plaatsen van bijv. ABB. Dan ben je met €14 klaar*: https://www.sandervunderi...ijn-2-p-40a-sd202-40.html Let op dit ligt er aan of de PV-verdeler nog voor iets anders gebruikt wordt.
*voor de PV-verdeler, je wilt nog steeds je EMAT vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Waarom heb je een PV-verdeler als je de contactdoos nooit gebruikt?

Haal dan dat kastje er tussenuit (of vervang door een werkschakelaar) en plaats gewoon de juiste aardlekautomaat in de hoofdverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Waarom heb je een PV-verdeler als je de contactdoos nooit gebruikt?

Haal dan dat kastje er tussenuit (of vervang door een werkschakelaar) en plaats gewoon de juiste aardlekautomaat in de hoofdverdeler?
Omdat de dertien in dozijn PV-dozenschuivers gewoon zo'n kastje met SEP ophangen en naar de volgende klant gaan natuurlijk - meestal ter vervanging van een WCD die bedoelt is voor de wasmachine/wasdroger op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Oké stap voor stap.
PV dimensionering:
Als ik met mijn opstelling (zuid, 33°) 3600 Wp op mijn dak zou hebben met een 3 kW omvormer komt ik uit op een theoretisch jaaropbrengst van 3531 kWh. Stel ik vervang de 3 kW omvormer voor een 4 kW omvormer kom ik uit op 3548 kWh als jaaropbrengst. Dit komt omdat je alleen de echte toppen net iets afvlakt zie deze screenshot:
[Afbeelding]
Je kunt het voor jou geval even hier narekenen: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html
3 kW of 4 kW omvormer maakt dus niet uit en 3 kW is gewoon goedkoper in aanschaf en dus een prima keuze.
PV maximum stroom:
Die 3750 is wel belangrijk als maximum stroom als het ook die kant op gaat qua piek moet je dus denken aan 3750/230 = 16,3A / 80% = 20A. Je wilt dus een 20A installatieautomaat (of aardlekautomaat) om binnen die 80% regeling te vallen voor je PV.
PV-verdeler
De PV-verdeler zelf is niets mis mee. Dat is gewoon het doosje die kun je gerust behouden mits de componenten netjes vervangen worden.
Elektrocomponenten in de PV-verdeler
Wellicht dat een scherpere foto handig is, of wellicht zelfs een foto het de deksel (niet dat doorkijk dekseltje, maar los geschroefd). Jij zegt dat je de WCD in de PV-verdeler niet gebruikt én als de PV-verdeler anders dan een lastscheider, geen extra groepen voed dan de PV-installatie kun je het doen zonder de PV-verdeler, mits je de juiste beveiliging (B-kar 20A 300mA) in de groepenkast gebruikt.
Dan zou je eventueel de WCD kunnen laten verwijderen in de PV-verdeler de drie SEP componenten kunnen laten verwijderen en er alleen een lastschakelaar of (zelfs ..) af kunnen met enkele degelijke WAGOs of enkel een lastscheider terug kunnen plaatsen van bijv. ABB. Dan ben je met €14 klaar*: https://www.sandervunderi...ijn-2-p-40a-sd202-40.html Let op dit ligt er aan of de PV-verdeler nog voor iets anders gebruikt wordt.
*voor de PV-verdeler, je wilt nog steeds je EMAT vervangen.
@Juerd @Xander

Het leek me toentertijd handig (en wat True zegt inderdaad), maar in de praktijk heb ik hem weinig gebruikt vanwege dat klepje. Niet bewust nooit gebruikt dus.

Ik denk dat ik met onderstaande dan eindelijk goed zit? En ik weet dat het dan een aardig duitje kost, maar dan is het in ieder geval veilig(er) vanaf nu. Als er een beter webshop is met scherpere prijs, hoor ik het graag, maar volgens mij is dit wel reëel.

- PV-aardlek van 20A met 300mA volgens handleiding GoodWe 3000DN-S.
- 40A-installatieautomaat. Andere kun je niet selecteren en zit er nu in.
- 16A en 30mA voor dat stopcontact. Ik stop dan meteen mijn wasmachine er wel in!
- ABB-installatieautomaat van 20mA voor in de meterkast
- Die 25A-aardlek voor de laadpaal waar het allemaal mee begon, haha. Wacht ik alleen op antwoord van de KIA-dealer of mijn aanname klopt dat hij gewoon "tot" 6,9kW kan opladen op 1-fase en dus ook 1x25A slikt.

Ben ik er dan eindelijk? :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkXbOZby9SiKLW3btwG2UrCMyHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xDd5lGEY7Rm7AtISOJuPdpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ap3nr0ts schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:32:
[...]

@Juerd @Xander

Het leek me toentertijd handig (en wat True zegt inderdaad), maar in de praktijk heb ik hem weinig gebruikt vanwege dat klepje. Niet bewust nooit gebruikt dus.

Ik denk dat ik met onderstaande dan eindelijk goed zit? En ik weet dat het dan een aardig duitje kost, maar dan is het in ieder geval veilig(er) vanaf nu. Als er een beter webshop is met scherpere prijs, hoor ik het graag, maar volgens mij is dit wel reëel.

- PV-aardlek van 20A met 300mA volgens handleiding GoodWe 3000DN-S.
- 40A-installatieautomaat. Andere kun je niet selecteren en zit er nu in.
- 16A en 30mA voor dat stopcontact. Ik stop dan meteen mijn wasmachine er wel in!
- ABB-installatieautomaat van 20mA voor in de meterkast
- Die 25A-aardlek voor de laadpaal waar het allemaal mee begon, haha. Wacht ik alleen op antwoord van de KIA-dealer of mijn aanname klopt dat hij gewoon "tot" 6,9kW kan opladen op 1-fase en dus ook 1x25A slikt.

Ben ik er dan eindelijk? :'(

[Afbeelding]
Oké je wilt de PV-verdeler dus wél gaan gebruiken voor de WCD.

Dan kan het wel veel goedkoper €239: https://www.sandervunderi...ed32471f8a6f333137ece5188

Hierbij vraag je aan of ze installatieautomaat willen verwijderen (en iets korting kunnen geven i.v.m. 300mA aardlek in de groepenkast) en de WCD en de 20A b-kar 300 mA in de PV-verdeler willen aansluiten. De WCD komt dan op de 30mA aardlekautomaat in de nieuwe PV-verdeler.

Wacht wel even totdat iemand anders mijn aanbeveling kan onderschrijven, ik moet nog steeds een nieuwe bak koffie pakken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik bedenk mij nu, die EMAT voor de PV-verdeler zit nu toch ook gewoon op die 30mA aardlekschakelaar (groene groepen)? Als dat al jaren goed gaat, waarom zouden we dan nu ineens naar 300mA moeten gaan? 30mA is gewoon veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:51:
Ik bedenk mij nu, die EMAT voor de PV-verdeler zit nu toch ook gewoon op die 30mA aardlekschakelaar (groene groepen)? Als dat al jaren goed gaat, waarom zouden we dan nu ineens naar 300mA moeten gaan? 30mA is gewoon veiliger.
Ik durf niet te zeggen of hij die EMAT netjes achter de aardlek heeft gelaten hoor. Dat kan dan wel leuk zo getekend zijn, maar dat zegt lang niet alles weet ik nu wel. En 300mA wordt voorgeschreven door de fabrikant. Laat ik dat dan maar gewoon volgen, lijkt me.
Pagina: 1