Wat is recent een goede prijs voor zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-04 11:50
Dag

Ik ben op dit forum al een en ander aan posts tegengekomen waarin de prijs per wp genoemd wordt maar omdat de afgelopen periode de prijs nogal bewogen heeft (heb ik me laten vertellen) stel ik de vraag toch maar om een recent beeld te krijgen:

We zijn van plan wat zonnepanelen bij te leggen in verband met hogere energievraag. Omdat het wat creativiteit vergt ze neer te leggen in verband met de beschikbare ruimtes en schaduwen, is een out-of-the-box niks. We hebben verschillende personen hier gehad voor een offerte maar eigenlijk waren er maar twee die een beetje creatief mee dachten.
het gaat om verschillende platte daken en verschillende orienteringen. Micro omvormers want hier en daar draaiende schaduwen.
Van eentje hebben we de offerte binnen en ik vond het toch best wel prijzig: 1,68 per WP. Van de andere moeten we de offerte nog krijgen. Wat is een beetje een richtprijs? ik snap dat dat af zal hangen van merk en kwaliteit van een en ander. Het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Wat het kost dat kost het maar ik wil ook niet me een poot uit laten draaien, vandaar de vraag.
Als ik zo her en der de prijzen zie, zit het toch al best vaak onder de euro met uitschieters naar beneden van 0,70 cent per wp. Dat zullen de cowboys zijn maar dan vind ik toch 1,67 wel aan de steile kant. Of zit ik daar verkeerd mee en is dat een best fatsoenlijke prijs?
Het is een best grote installatie dat maakte meen ik de prijs per wp ook wat lager. Het betreft 15 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mooi dat dit forum je al geleerd heeft dat €1,67/Wp geen scherpe prijs is.
Ik raad je aan om Tips bij openen vragentopic zonnepanelen even door te nemen en dit topic aan te vullen met details, zodat we kunnen beoordelen of je echt zo'n lastig dak hebt dat het die prijs rechtvaardigt.
Dat micro omvormers beter met schaduw om gaan is meestal niet waar trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-05 09:08
De installatie is nog niet afgerond, maar ik heb een afspraak staan over twee weken met een monteur. De bedoeling is dat hij mijn bestaande installatie gaat uitbreiden en 6 panelen op een schuin dak installeert, de materialen (op bevestigings materialen na) heb ik allemaal zelf besteld en de totale kosten zullen uiteindelijk net geen €1600 zijn. Het gaat om 6 panelen van 440wp, dus ik kom op een prijs van ongeveer 60 cent per wp.

Maar dit is wel aansluiten op de bestaande kabel die al op het dak ligt. Daarnaast hoef ik natuurlijk ook niet bij hem aan te kloppen als er uiteindelijk iets mis is met het materiaal, aangezien ik dat zelf aanlever. Gaat wel om een installatie met microomvormers (hoymiles) en ik heb om de kosten te drukken de materialen bij vier leveranciers gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Proton_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:31:
Mooi dat dit forum je al geleerd heeft dat €1,67/Wp geen scherpe prijs is.
Ik raad je aan om Tips bij openen vragentopic zonnepanelen even door te nemen en dit topic aan te vullen met details, zodat we kunnen beoordelen of je echt zo'n lastig dak hebt dat het die prijs rechtvaardigt.
Dat micro omvormers beter met schaduw om gaan is meestal niet waar trouwens.
Dat topic had ik doorgenomen. Leerzaam. Maar het gaat me niet zozeer over meedenken met de opstelling. Vandaar ook geen foto's en zo.
Dat meedenken zou in het begin zeker fijn geweest zijn (toen had ik nog geen weet van dit topic) maar inmiddels heeft mijn zoektocht op internet wel wat kennis opgeleverd om een klein beetje te weten wat ik voor een opstelling (ik heb het nu over aantal, plaats en oriëntatie van panelen) wil. Maar het gaat me nu specifiek over de prijs. Is 1,67 per wp aan de absurde kan, is het prijzig maar nog wel reëel of is het normaal? (gegeven natuurlijk prijsverschil in merken en zo.). jouw antwoord bevestigt het al dat het in ieder geval geen offer is you can't resist.
We hebben vier installateurs over de vloer gehad en alle vier gaven ze het advies om micro omvormers te nemen, dus dat doen we dan maar. We kunnen het niet zelf dus zijn wat dat betreft ook volledig afhankelijk van installateurs.
De daken zijn op zich niet lastiger voor installatie dan standaard (gewoon twee redelijk goed te bereiken platte daken) maar diverse obstakels (pijpjes, dakopbouw van buren, boom) en onze wens (bredere opbrengstcurve, geen hogere, niet alleen over de dag maar ook over het jaar) maakt dat de plaatsing en oriëntatie van de panelen wat creativiteit vergden. Het plaatsen van de panelen is behoorlijk standaard en rechtvaardigt niet een extra hoge prijs. Het is echter geen kwestie van gewoon 8 panelen op zuid er bij knallen (serieus, dat wilde een installateur doen alhoewel er dus al 8 op zuid op de garage liggen. Die piek in kWh krijgen we never niet opgebruikt). Mijn vraag is eigenlijk wat een "normale" range zou zijn in euro per wp voor installatie van 15 panelen op goed te bereiken platte daken. Nogmaals, de installatie zelf is niet speciaal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja, dat is aan de adsurde kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zonder extra info die in de tip van @Proton_ staat: hou rekening met €0.90-1.30/kWp.

Wat mij nog triggerde:
We hebben vier installateurs over de vloer gehad en alle vier gaven ze het advies om micro omvormers te nemen, dus dat doen we dan maar
Dit is op tweakers al best vaak teruggevloten omdat een string omvormer prima was en dat scheelt weer geld.

[ Voor 62% gewijzigd door DaWizza op 19-04-2025 07:26 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Met micro omvormers zit je vaak boven de 1 euro per wp. Zeker omdat je het hebt over meerdere daken, dat betekent gewoon veel installatiewerk.

Wil je dat we meekijken naar opties of is het enkel een " is dit duur" vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Juist, zonder details is er niet te zeggen of het duur is of niet.

Wellicht heb je een speciaal dak, moet er 75 meter elektriciteitskabel gelegd worden, wordt de groepenkast verbouwd, meerdere beton boringen, enz….

dus geef wat details, anders heeft het echt geen zin.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:37
Ik heb je een DM gestuurd met leverancier die nette prijzen hanteerd en meedenkt. 1,68 is absurd zelfs voor enphase (duurste merk) meerdere orientaties etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Antonl91 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:45:
De installatie is nog niet afgerond, maar ik heb een afspraak staan over twee weken met een monteur. De bedoeling is dat hij mijn bestaande installatie gaat uitbreiden en 6 panelen op een schuin dak installeert, de materialen (op bevestigings materialen na) heb ik allemaal zelf besteld en de totale kosten zullen uiteindelijk net geen €1600 zijn. Het gaat om 6 panelen van 440wp, dus ik kom op een prijs van ongeveer 60 cent per wp.

Maar dit is wel aansluiten op de bestaande kabel die al op het dak ligt. Daarnaast hoef ik natuurlijk ook niet bij hem aan te kloppen als er uiteindelijk iets mis is met het materiaal, aangezien ik dat zelf aanlever. Gaat wel om een installatie met microomvormers (hoymiles) en ik heb om de kosten te drukken de materialen bij vier leveranciers gehaald.
Zelf doen is voor ons geen optie meer (leeftijd, fysiek), helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
DaWizza schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:23:
Zonder extra info die in de tip van @Proton_ staat: hou rekening met €0.90-1.30/kWp.

Wat mij nog triggerde:

[...]

Dit is op tweakers al best vaak teruggevloten omdat een string omvormer prima was en dat scheelt weer geld.
Duidelijk. Maar ik weet er te weinig van om de installateurs te overrulen en de langere levensduur (zo ik begrepen heb) van de micro-omvormers vinden we wel plezierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
99ruud99 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:30:
Met micro omvormers zit je vaak boven de 1 euro per wp. Zeker omdat je het hebt over meerdere daken, dat betekent gewoon veel installatiewerk.

Wil je dat we meekijken naar opties of is het enkel een " is dit duur" vraag?
Het is een "is dit duur" vraag. Of eigenlijk " wat is de prijs range waar we rekening mee dienen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fsas schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:36:
[...]

Duidelijk. Maar ik weet er te weinig van om de installateurs te overrulen en de langere levensduur (zo ik begrepen heb) van de micro-omvormers vinden we wel plezierig.
Ook die stelling is wat van te vinden :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:14:
Juist, zonder details is er niet te zeggen of het duur is of niet.

Wellicht heb je een speciaal dak, moet er 75 meter elektriciteitskabel gelegd worden, wordt de groepenkast verbouwd, meerdere beton boringen, enz….

dus geef wat details, anders heeft het echt geen zin.
Dat snap ik. Het betreft twee platte daken, goed bereikbaar. Een van de twee daken is een opbouw van alleen de begane grond en daar is al een doorvoer in de gevel voor kabel van de zonnepanelen die op de garage liggen, naar de meterkast. Het betreft dus alleen een extra kabel trekken door het huis en het pad dat die kabel volgt is al bekabeld. Niet erg spannend. Wellicht zijn de doorvoeren her en der te smal voor een tweede kabel maar dat is dan een kwestie van een extra doorvoer er vlak bij maken. om van die panelen naar de elektr. kast te komen betreft de lengte van het huis, laat ik overdrijven en zeggen dat dat een meter of elf is. Verder moet er dan een tweede kabel van het tweede dak ook richting die doorvoer, dat is nog eens een meter of 5 (en dan tel ik dat ook aan de zeer ruime kant). De elektriciteitsmeter zit in een daarvoor speciaal gemaakte houten ombouw. Er zal een extra kastje bij komen. Dat past niet zomaar in die kast maar een van de installateurs deed niet moeilijk en had het over een balkje wegzagen waardoor het wel past. Een andere installateur had het over een compleet nieuw te maken ombouw door een timmerman, tot we aangaven dat het wat ons betreft ook prima is om een extra behuizing aan de zijkant van de bestaande houten ombouw te schroeven. lelijker maar erg eenvoudig te realiseren, zo gaf die installateur aan. We blijven toch bij micro-omvormers.
Het gaat in totaal om iets van 15 panelen er bij.

latere toevoeging: als de doorvoeren te smal blijken te zijn voor 1 extra kabel (die kabel van het tweede dak kan eerst samengevoegd worden met die van de panelen op het eerste, lagere, dak, er hoeven geen 2 kabels naar de meter) en er nieuwe gaten geboord moeten worden gaat het om 1 doorvoer door een enkelsteense gevel en 1 doorvoer door een steense binnenmuur. Verder nog 2 doorvoeren door hout (3 als het extra kastje buiten aan de zijkant van de houten ombouw geschroefd wordt.

ik zal zo even een plaatje van het legplan in dit forum zetten.het lukt me even niet om dat in deze post er in te editten.

Is dat voldoende detail of hebben jullie er graag info bij?

[ Voor 13% gewijzigd door fsas op 19-04-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Chrisverst schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:19:
Ik heb je een DM gestuurd met leverancier die nette prijzen hanteerd en meedenkt. 1,68 is absurd zelfs voor enphase (duurste merk) meerdere orientaties etc...
dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
fsas schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:36:
[...]

oh ja en hier nog een aanvulling op: ik heb begrepen dat de micro-omvormers geen extra plek in huis vragen maar "gewone" omvormers wel. En dat laatste is nog wel een dingetje. Het kan wel maar dat zou wel een en ander aan her-inrichten van het huis en weghalen van kasten betekenen (veel opslagruimte verlies). Iets waar we niet erg warm van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
fsas schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:48:
[...]

...
ik zal zo even een plaatje van het legplan in dit forum zetten.het lukt me even niet om dat in deze post er in te editten.

Is dat voldoende detail of hebben jullie er graag info bij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHTyMPznA4HAMQsEmOmiqcVnmkw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EI8Vq7sc7hU3pL2OFAlVoWkr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Met deze variatie aan oriëntatie snap ik de micro-omvormers wel. Materiaalprijs is, wanneer je het zelf inkoopt, +/- 3500.- en arbeid+garantie maakt het af op +/- 1.- per Wp.
Mits je 450Wp panelen neemt, met 225Wp panelen zit je aan de 2.- per Wp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
jadjong schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:41:
Met deze variatie aan oriëntatie snap ik de micro-omvormers wel. Materiaalprijs is, wanneer je het zelf inkoopt, +/- 3500.- en arbeid+garantie maakt het af op +/- 1.- per Wp.
Mits je 450Wp panelen neemt, met 225Wp panelen zit je aan de 2.- per Wp. :+
De wp van een paneel weet ik even niet precies uit mijn hoofd maar zijn over de 400 (ik dacht 425 maar hang me niet op als dat niet zo is). Zelf inkopen hebben we ook aan gedacht maar gaan we niet doen. Alles liefst bij dezelfde installateur zodat alles zeker bij elkaar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wacht anders je andere offertes af, dan kun je die hier posten.

Maar de huidige offerte lijkt aan de hoge kant.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:45:
Wacht anders je andere offertes af, dan kun je die hier posten.

Maar de huidige offerte lijkt aan de hoge kant.
zal ik doen! fijn!

Overigens is het legplan van de foto niet die van de huidige offerte maar van de offerte die nog moet komen. We hebben ook nog andere redenen om niet op die eerste offerte in te willen gaan en jullie idee over de prijs bevestigt ons gevoel daarover alleen maar..
Overigens zie ik dat ik een toelichting op de foto ben vergeten: Er komen ook nog twee panelen tegen de gevel tussen de beide daken.
De voornaamste reden van die wilde configuratie is dat we al 8 zonnepanelen op zuid hebben liggen (niet zichtbaar op de foto) en die piek maken we niet op, dus daarom is zuid zoveel mogelijk vermeden in de opstelling op de foto. Zoveel mogelijk west-oost.
Het idee is een bredere opbrengstcurve, zowel over de dag als over de maanden. We hebben zelf ook het idee dat juist die twee panelen op de gevel de late zon in de lente/herfst pakken (de gevel staat aardig recht op de invallende zon dan). Onze wens was een grotere hoek voor alle panelen maar zo'n beetje alle installateurs die we gesproken hebben deden dat niet meer op onze oude platte daken ivm de te grote hoeveelheid ballast (de hoek wordt waarschijnlijk "maar" iets van 15 graden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
De offerte die bij het legplan hoort dat hierboven staat is inmiddels binnen.

het gaat om
DMEGC 450 Wp Black Glas-glas (15 x 450 = 6750wp)
Enphase IQ8MC micro-omvormers, EnvoyS, Relais
Montagesysteem Flatfix Fusion / ClickFit EVO
en de totaalprijs is € 7.863,47
Mij lijkt dat prima. Eens?

edit: Ik heb voor de handigheid nog even het legplan toegevoegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHTyMPznA4HAMQsEmOmiqcVnmkw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EI8Vq7sc7hU3pL2OFAlVoWkr.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door fsas op 24-04-2025 16:12 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:03
10 maanden geleden heb ik voor een Enphase systeem van 11 panelen a 440wp 6200 euro betaald, regio Utrecht. Zeg 1.30 euro per wattpiek. Een rij op een pannendak en twee keer tweemaal op een dakkapel.
Mijn tip is om voor de metered envoy te gaan. Dan kan je als het goed is gaan terugschakelen zodat je niets teruglevert.
En bedenk je of de hoeveelheid zonnepanelen gebaseerd is op de ouderwetse gedachte van salderen(jaaropbrengst=jaarverbruik) of dat je zoveel mogelijk dak vol legt om in het voor en najaar goed uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Kanoet schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:58:
10 maanden geleden heb ik voor een Enphase systeem van 11 panelen a 440wp 6200 euro betaald, regio Utrecht. Zeg 1.30 euro per wattpiek. Een rij op een pannendak en twee keer tweemaal op een dakkapel.
Mijn tip is om voor de metered envoy te gaan. Dan kan je als het goed is gaan terugschakelen zodat je niets teruglevert.
En bedenk je of de hoeveelheid zonnepanelen gebaseerd is op de ouderwetse gedachte van salderen(jaaropbrengst=jaarverbruik) of dat je zoveel mogelijk dak vol legt om in het voor en najaar goed uit te komen.
dank je wel. Voor wat de tip betreft: maakt het wat uit of ik voor ongeveer nul euro aan het net terug lever of nul euro genereer omdat ze uitgeschakeld zijn? Ik heb eigenlijk zelfs de voorkeur voor het eerste. Als ik er geen gebruik van kan maken dan wellicht iemand anders nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als jij het te duur vind zoek je toch een ander? Dan heb je meer vergelijkingsmateriaal. Als dan all 20 rond dezelfde prijs zitten weet je dat jouw inschatting te laag was.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zo'n dak verklaart het al een deel van de prijs.
Een montageframe voor één paneel is duurder (per Wp) dan een grotere.

Dit paneeltje, dat achter een muur staat en nooit zon ziet, is de arbeid niet waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkqIv7SPXRHCl3TzjdCMcPmCPWQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8jatImwlDjvxYZglgrfsgyvc.jpg?f=user_large

Er zijn simulatietools waarmee je je huis in kunt tekenen en per cm² de opbrengst kan simuleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 25-04-2025 09:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Bezulba schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:55:
Als jij het te duur vind zoek je toch een ander? Dan heb je meer vergelijkingsmateriaal. Als dan all 20 rond dezelfde prijs zitten weet je dat jouw inschatting te laag was.
Probleem is dat ik dus niet weet wat "te duur" is, vandaar de vraag. Vergelijken kan daar natuurlijk een antwoord op geven maar een ander zoeken dat bleek dus niet mee te vallen. Ik had er vier benaderd waarvan er twee een offerte geleverd hebben, eentje wilde de gevelpanelen sowieso niet zetten en eentje heeft gewoon niks laten horen. Ik kan natuurlijk op zoek gaan naar nog weer andere leveranciers, maar dan ben ik zo weer 1-2 maanden verder en heb ik dus geen gebruik meer kunnen maken van de saldering. Dat kost ook geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Proton_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:

Dit paneeltje, dat achter een muur staat en nooit zon ziet, is de arbeid niet waard.
[Afbeelding]

Er zijn simulatietools waarmee je je huis in kunt tekenen en per cm² de opbrengst kan simuleren.
dat paneel ziet op het moment van maken van het legplan de zon inderdaad niet maar dat is een momentopname toen de zon nog niet om het huizenblok heen gedraaid vwas. Dat paneel ligt vanaf ongeveer 13u vol in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Proton_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:49:

[Afbeelding]

De installateur heeft zoiets gedaan (opbrengst per paneel) maar dan denk ik wat beperkter (over het jaar heen gemiddeld). En daar bleek uit dat dat losse paneel dat je aanwijst behoorlijk veel doet.
Pagina: 1