homeserver (HA, NAS, immich

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 00:34
*ik heb de standaard vragen weg gelaten, denk dat het een iets meer algemene vraag is*

Ik heb momenteel een Qnap TS212-P met 2x 2tb schijven (in mirror) voor opslag en een RPI4 voor de standaard dingetjes (HA, Duplicati, Pihole, unifi, nginx,..)
mijn verbruik metingen staan onderaan de post.

Ik ben aan het overwegen of ik dit kan/moet vervangen door een iets groter systeem. Mijn goal is dat ik daarop dan ook Immich kan draaien.

Systemen welke ik bekeken heb/overweeg:
- Gmktec nucbox g3 pro (n150), kost slechts een 160euro, nadeel is dat hier geen losse schijven in kunnen.
- NUC8I5BEH, deze staat toevallig te koop op het werk voor 240 euro. Nadeel ook hier geen losse schijven.
- de tweakers 'best buy' home server op basis van ASRock N100DC-ITX. Voordeel 2 losse schijven mogelijk, nadeel weer heel wat duurder en verbruikt volgens de test ook 15w, dus algemee win ik dan niet veel. Zijn er trucjes om dit nog wat lager te krijgen?

Het verbruik is voor mij niet echt de grootste eis (verwacht niet op 5w te eindigen), zou fijn zijn dat ik natuurlijk niet meer ga verbruiken dan de huidige opstelling RPI+NAS.

Heeft iemand andere suggesties, welke ook prijs technisch nog te rechtvaardigen zijn?

Ik heb wat metingen gedaan, de RPI en NAS samen verbruiken idle een 13.5w.
maar ik merk dat de Nas vaak niet op idle staat, hierdoor verbruikt het geheel dan een 23w.
Ik schakel momenteel de Nas uit tussen 11 en 8u, dan is enkel nog de RPI actief. verbruik:7.5w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIkQetKZGoWYMHN0udgHJQwEkNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCyakJnXI0v1gjs5I7nbuyAT.png?f=fotoalbum_large

Is de huidige N100 best buy echt nog een goede aankoop. Zijn er andere suggesties welke ik kan bekijken.
waarom bijvoorbeeld geen i3 processor?

Qua budget hoop ik rond de 300euro uit te komen, als het echt meer is kan ik beter de huidige setup behouden en geld geven aan google photo ipv immich op te stellen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik heb een Intel Nuc i5-1135G7 16Gb ram van marktplaats gehaald. (toen 200 euro). Daarop Debian en een heleboel dockers, waaronder: Immich, Nextcloud, Home Assistant, PiHole, ZwaveJS, Zigbee2Mqtt, Firefly-III, CollaboraOffice, etc.
Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:37
De requirements voor Immich zijn bescheiden, zie hier, maar te hoog voor je QNAP.
Als de NUC voldoende RAM heeft zal deze voldoen, de CPU daarin presteert enigzins vergelijkbaar met een N100.
De GMKtec is voor die prijs waarschijnlijk een barebone, zonder RAM en SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 17-04-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:42
Kijk even naar het zuinige servers topic: Het grote zuinige server topic - deel 3

Ik heb zelf een dell optiplex met 10e generatie i5 (t series) draaien en daar kan ik echt alles mee doordat er ook nog eens 64gb ram in zit. Had daar op v&a een goeie deal op gescoord waardoor ik voor 175 euro klaar was. Met die optiplex zit ik op +- 8W idle verbruik, en dat is nog zonder enige tuning aan C-States etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Haal ook even inspiratie in dit topic.
Misschien is een klein beetje zelfbouw ook een optie.

Edit: Svennie3000 was me net een miliseconde voor. :p

[ Voor 14% gewijzigd door Asterion op 17-04-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 00:34
Bedankt voor de reacties.

Als ik iets anders koop moet het wel beide toestellen kunnen vervangen. Dus ook plaats hebben voor de 2 HDD's. Dit mis ik bijvoorbeeld met de optiplex oplossing.

Verder wat raar dat de homeserver op basis van dat n100 bord al bijna een jaar de bestbuy is terwijl hier niemand dit aanbeveelt. Is hier iets mis mee?

Heb ook al gelezen in het 'zuinige server topic' maar dat gaat me vaak precies wat extreem. Vindt dat topic ook heel onoverzichtelijk, dat de start post verouderd is helpt ook niet echt. Maar ik ga er zeker terug in duiken.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:37
Check dit nog even, met wat lager geklokte PCIe 3 SSD's zou dit voor jou kunnen werken

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Is this the perfect Mini NAS?

[ Voor 28% gewijzigd door martyw op 17-04-2025 23:20 ]

Pagina: 1