• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:21
Alvorens de stap naar tweaks via de files als engine.ini, al gepoogd simpelweg de graphics settings ingame te wijzigen?

Recentelijk is Update 0.8.0 uitgekomen:
- Improvements to Bloom settings and changes to improve blur in distant images.
- Added in-game settings to allow players to customize their experience.
- Changes to building piece health - scaling up from 100hp across the board up to values as high as 1500
- Two new build pieces for base defences - Palisade Walls and Palisade Gates.
- Visual treatment for Tier 2 Building pieces (Oak).
- When building pieces take 50% damage, they will visually show wear and tear.
- We're introducing a Coziness system – your survival meters will decay a lot slower while you’re near a claimed bed, so you can build and craft more freely.
- The Magic Skill is arriving! Level up to Level 50, and enjoy two new Skill Spells, potions and consumables to blast through your foes.
- We're also including Spell Upgrades to enhance Skill Spells.

- Hard difficulty setting, for those who like an extra challenge.
- We've also done a complete pass on Item Weights which means that things will weight different values now.
- No more pining for a pack yak!

- All fuel items have had their burn times adjusted to help you avoid losing the occasional log or fuel source while you’re cooking or crafting.
- All items also now fall into 1 of 4 max stack sizes: 1, 50, 99 or 999 depending on the item. Nice, tidy numbers - including those 99s we know you love...

Overall improvements to…
- Lighting
- Balancing
- Performance
- Stability

Many bug fixes, including…
- World fixes for areas where you could get stuck or out of bounds, as well as some asset clipping and floating issues.
- Fixes for audio not playing as expected in multiple places.
- Journal fixes for some typos and missing entries.
- Improvements to quest marker positions.
- Dirty water will no longer spawn at the temple when your inventory is full.
-- BEGONE!

Improvements to key binding.
Er zit hierin een klein aantal performance/graphics updates. Het kan zijn dat er hierin een kleine wijziging is geweest in welke bestanden het spel gebruikt.

Content roadmap voor de komende maanden overigens. Mooie voortzetting op het actuele beschikbare. En goed streefdoel om te komen tot een content patch zo ongeveer eens per kwartaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qchfrM54meo_6Q3UVItTlwF1lc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DIE0WVdw9jdkQ76Ri4NyMxog.avif?f=fotoalbum_large

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:45
psychodude schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:06:
Alvorens de stap naar tweaks via de files als engine.ini, al gepoogd simpelweg de graphics settings ingame te wijzigen?

....
Uiteindelijk dat maar gedaan ja, en het is nu een mix van Medium/High/Epic geworden, met een enkele setting op Low.
Hierdoor draait ie stukken minder warm en heb ik ook een prettigere FPS. Had ik wellicht eerst nog ff kunnen doen ipv gelijk maar hier de vraag neergooien haha... 8)7

Anyways bedankt! En nu op naar wat uurtjes maken in de game :D

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mooie nieuwe update live gegaan afgelopen week.

Persoonlijk ga ik het nog niet proberen maar ben blij om de ontwikkelingen te zien en vind het tof.
Wacht op de 1.0 release early 2026 voordat ik er goed voor ga zitten met deze game maar het ziet er allemaal goed uit.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• psychodude
Hier op dit moment soortgelijk. Het is al best vermakelijk, maar content op dit moment nog iets beperkt. Begint langzamerhand al wel meer en meer vorm te krijgen. Ook goed om te zien dat het ontwikkeltempo goed vastgehouden wordt. Te hopen dat dit post launch 1.0 vastgehouden gaat worden.

• Ricmaniac
  • Nu online
Ik wacht nog steeds op de 1.0 release van de game voordat ik ga beginnen :P maar heb er wel al zin in haha

• Ricmaniac
  • Nu online
Hij is nu ook onderdeel van de Steam Wintersale :)

€20.99,-

• psychodude
Inmiddels de roadmap voor 2026 gepubliceerd. Ziet er veelbelovend uit. Indien dit vastgehouden wordt, een mooie update cyclus à circa 3 maanden voor wat betreft major content releases.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5YzRtlCdURGbE5pYEdo6LUjezw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uRSxitNE82seLd3C8XLkqvB.webp?f=fotoalbum_large

Zie voor meer details ook:
https://dragonwilds.runescape.com/news/the-road-to-2026

Dedicated servers dikgedrukt binnen de roadmap. Hoe dit er precies uit komt te zien, is vooralsnog echter nog niet geheel duidelijk. Zie ook:
https://dragonwilds.runes...dicated-servers-an-update

Player limits, functionaliteit, rulesets, etc. Nog even afwachten. Volgende week een weekje vakantie. Weer eens even tijd om even wat uurtjes te pakken denk ik in ieder geval :).

Gelet op de roadmap, is de 1.0 release nog wel even verwijderd overigens. Waar aanvankelijk winter 2026 werd genoemd, staat dit nu niet expliciet binnen de roadmap.

[ Voor 7% gewijzigd door psychodude op 22-12-2025 22:14 ]

• Ricmaniac
  • Nu online
Damn dat is wel echt jammer. het zal zat content zijn maar had toch wel vrij snel in 2026 een 1.0 update verwacht :P

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:50
Gister weer eens opgestart. Vermakelijk spel maar vind nog best wat onduidelijk.. Wilde graag magie gebruiken, daarvoor heb ik een staff nodig maar kon niet 123 uitvogelen hoe ik dat kan craften. Volgens internet is die te craften maar ik heb daar nog geen optie voor. zit nog vrij early game (lvl 30 fighting, ~25 lumbejack & mining) en wat ik online heb gevonden moet ik eerst een quest doen denk ik? Allemaal nog vrij onduidelijk in game.

Combat zelf voelt wel lekker aan, ben gister wel beschamend vaak dood gegaan.. eerst nog 1 ranged enemy over, kon ik makkelijk hebben met mn 4 hp en schild.. stap in kampvuurtje - dood. Kom ik terug zijn er opeens veeel meer vijanden, met moeite verslagen en weer tot dezelfde laatste ranger, ik mis mn aanval en hij schiet tegen mn schild wat me knockbacked de klif af 8)7 ... was even tot 10 tellen zeg maar :P

• Ricmaniac
  • Nu online
Het gaat er echt cooler en cooler uit zien.

[ Voor 42% gewijzigd door Ricmaniac op 31-03-2026 15:25 ]

• Ricmaniac
  • Nu online
De game wordt completer en completer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ricmaniac op 18-04-2026 02:21 ]

• psychodude
Ze zijn lekker bezig met de updates inderdaad. Voor zo nu en dan oppakken, blijft het een vermakelijk spel.

• Ricmaniac
  • Nu online
Nog anderhalve maand tot dat eindelijk de game in 1.0 released :D heb er echt zin in.

Recentelijk hebben ze weer een bak aan content toegevoegd maar afgelopen maand ook de Agility skill. Die ziet er echt leuk uit in dragonswilds :P met leuke toegevoegde objectives enzo.

Kan heel moeilijk wachten tot 1.0 momenteel haha maar denk wel dat het het leukst gaat zijn om gewoon te wachten en dan met een paar maten beginnen :)

• psychodude
Ricmaniac schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:30:
Nog anderhalve maand tot dat eindelijk de game in 1.0 released :D heb er echt zin in.

Recentelijk hebben ze weer een bak aan content toegevoegd maar afgelopen maand ook de Agility skill. Die ziet er echt leuk uit in dragonswilds :P met leuke toegevoegde objectives enzo.

Kan heel moeilijk wachten tot 1.0 momenteel haha maar denk wel dat het het leukst gaat zijn om gewoon te wachten en dan met een paar maten beginnen :)
Ben benieuwd ja. Zelf al weer een tijdje niet aangeraakt. Wilde niet te veel van de staged expansions doorspelen, maar bewaren voor het moment dat de release daar is en meer in zijn volledigheid door te kunnen pakken.

Ook benieuwd naar post launch Shadows of Ashenfall.
We are exploring ways to expand the core Dragonwilds survival experience with higher player counts, larger worlds, exciting new ways to engage with dragons, and a focus on social interaction, trade, and sandbox fun. All of it built on the tools and systems you have helped us shape so far. We’re codenaming it “Shadows of Ashenfall.”

It is still early days, and we are not quite ready to share more. But what we are looking to build is bold, ambitious, and incredibly exciting.
De roep naar meer dan een handjevol spelers was er vanaf het begin af aan bij velen natuurlijk al. Ben benieuwd wat voor een higher player counts we hierin kunnen gaan verwachten. Hoe trade eruit komt te zijn. Of dit een uitbreiding wordt van actuele dedicated servers, of toch meer richting official servers.

• Goeiedagschotel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-09 18:53
Heeft iemand de fysieke PS5 versie al ergens gespot? Ik wil deze graag :)

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:50
psychodude schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ben benieuwd ja. Zelf al weer een tijdje niet aangeraakt. Wilde niet te veel van de staged expansions doorspelen, maar bewaren voor het moment dat de release daar is en meer in zijn volledigheid door te kunnen pakken.

Ook benieuwd naar post launch Shadows of Ashenfall.

[...]

De roep naar meer dan een handjevol spelers was er vanaf het begin af aan bij velen natuurlijk al. Ben benieuwd wat voor een higher player counts we hierin kunnen gaan verwachten. Hoe trade eruit komt te zijn. Of dit een uitbreiding wordt van actuele dedicated servers, of toch meer richting official servers.
Dedicated / officiele servers zou wel beter zijn. Ik had begrepen als je nu met 4 speelt dat de host eigenlijk altijd zijn pc aan moet hebben staan.

Speel zelf momenteel solo, ben ook eigenlijk nog steeds in het eerste gebied bezig met ongeveer 9 uur speeltijd. Beide dungeons een keer gedaan en gisteren nog een quest afgerond om de Staff of Light te kunnen maken, al heb je daar nog lang de resources niet voor denk ik.

Ik denk dat ik nu vooral door moet naar een ander gebied om weer betere armor en wapens te kunnen maken maar ook andere materialen te kunnen minen.

• psychodude
Pannekoek_NL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:39:
[...]

Dedicated / officiele servers zou wel beter zijn. Ik had begrepen als je nu met 4 speelt dat de host eigenlijk altijd zijn pc aan moet hebben staan.
Dedicated server bestaat op zich al, maar met de constraints gelijk aan hosting op de PC.

Je kunt dit gewoon via Steam op je PC draaien. Maar ook eventueel op een meer dedicated server, als ook bijvoorbeeld op Linux: YouTube: RuneScape Dragonwilds V.0.11 Linux Dedicated Server Setup Guide. Ook zijn er enkele docker containers in omloop, bijvoorbeeld: https://github.com/indiff...dragonwilds-server-docker.

Maar onzeker is dus vooralsnog vooral of larger player counts een uitbreiding op bestaande dedicated server opties komt te zijn. Dan wel een verschuiving richting official servers, een soort hybrid RS4 komt te worden.

• Ricmaniac
  • Nu online
De sales zijn ook wel ziek! zag een interview van de CEO Jon Bellamy weekje geleden ofzo en hij gaf aan dat ze verwacht hadden 200k ong te verkopen in early access.. uiteindelijk hebben ze nu al meer dan 1.4mill verkocht en dat is dus pre-console

• Ricmaniac
  • Nu online
Voor degene die al wel gespeeld hebben hoe zit het precies met de story progression als je een servertje host met vrienden er op bijv? Stel dat zij een heel stuk progressen terwijl jij offline ben is dan de server verder gegaan zeg maar of kan jij alsnog die quests dan doen ?

Of is dat sowieso helemaal niet van toepassing bij Dragonwilds?

• psychodude
Ricmaniac schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:58:
Voor degene die al wel gespeeld hebben hoe zit het precies met de story progression als je een servertje host met vrienden er op bijv? Stel dat zij een heel stuk progressen terwijl jij offline ben is dan de server verder gegaan zeg maar of kan jij alsnog die quests dan doen ?

Of is dat sowieso helemaal niet van toepassing bij Dragonwilds?
Story quests zijn character bound. World progression, e.g., nodestones zijn server bound.

Dus niet alles blijft hiermee als waar new player experience. Logischerwijs geldt hetzelfde natuurlijk ook voor zaken als bijvoorbeeld base building. Zoals vaak in soortgelijke titels. Dus beetje in lijn der verwachting.

• Ricmaniac
  • Nu online
psychodude schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Story quests zijn character bound. World progression, e.g., nodestones zijn server bound.

Dus niet alles blijft hiermee als waar new player experience. Logischerwijs geldt hetzelfde natuurlijk ook voor zaken als bijvoorbeeld base building. Zoals vaak in soortgelijke titels. Dus beetje in lijn der verwachting.
Maar kan ik dan bijvoorbeeld met dezelfde character op die dedicated server spelen maar ook op een lokale wereld? zodat ik bijvoorbeeld dan world progression opnieuw zou kunnen doen maar niet de tijd "waste" aan een andere character.

• psychodude
Ricmaniac schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:07:
[...]

Maar kan ik dan bijvoorbeeld met dezelfde character op die dedicated server spelen maar ook op een lokale wereld? zodat ik bijvoorbeeld dan world progression opnieuw zou kunnen doen maar niet de tijd "waste" aan een andere character.
Dit kon in ieder geval wel. Al enige tijd niet meer gespeeld en multiplayer sowieso vrij beperkt. Er is wel ergens een patch geweest waarin diverse rulesets geïntroduceerd zijn voor werelden. Waarbij als ik mij niet vergis, characters en werelden vandezelfde ruleset moesten zijn. Maar weet ik niet helemaal zeker.

• Ricmaniac
  • Nu online
Ik kon het niet meer aan hahah. Ik had zoooo veel zin om te spelen dat ik een beetje heb gespeeld nu om wat te testen. Mijn honger voor de game is gestilt maar kan echt niet wachten op de 1.0 release om dan met een groepje vrienden te starten :D

Heb het voornamelijk gedaan om wat dingen te testen. Was dus benieuwd naar die progressie van quests en de wereld etc etc. Quests werken dus inderdaad persoonlijk dus het maakt niet uit of iemand vooruit loopt :) De rest kan nog steeds normale quest progressie hebben.

Gelukkig respawnen bosses en resources in vaults enzo dus daar kan je ook met een dedicated servertje niet echt fout gaan met vrienden :)

Enige jammere is world changing events en gebied unlocks enzo. Als voorbeeld van die vines waar je 20 woodcutting voor nodig hebt om doorheen te hakken. als die vines eenmaal weggehakt zijn en die area unlocked is om in te gaan is dat voor iedereen. Opzich logisch maar dat kan soms wat van de exploration weg nemen voor een persoon.

Desondanks zooo mega veel zin in het spel.
Verder niet gaan spelen omdat ik dat dus allemaal wil bewaren maar wel in creative mode waar bouwen geen resources kost een leuk huisje gebouwd en beetje aanklooien met de mogelijkheden van bouwen :) Dit wordt echt een hele toffe survival game. En het feit dat de runescape lore erachter zit waar ik sinds vorig jaar zomer weer helemaal in op ben gegaan en val alles heb geleerd (en nog steeds speel) maakt het wel extra tof door heel veel herkenning van items, enemies, npc's etc.

• Ricmaniac
  • Nu online
Voor de gamepass users :)

met de 1.0 update wordt die ook in gamepass released :)

• Ricmaniac
  • Nu online
Nog maar 2.5 weekjes :D Ik heb er zo zin in haha.

Ben er sinds een korte tijd achter dat naast MMO, Survival builder games mijn nieuwe favoriete genre is geworden.
Geniet zo erg van zulke games de laatste tijd.

Ben erg blij dat ik met deze game tot 1.0 gewacht hebt :)

Als ik zie hoe veel er bijgekomen is sinds de early access enzo en hoe uitgebreid de map is geworden vergeleken met de release.. echt tof.

Wat ik trouwens ook wel vet vind van Runescape Dragonwilds is dat je overal kan bouwen waar en wanneer je wilt en niet vast zit aan het aantal basissen dat je kan hebben etc. Je kan als je wilt hele dorpen en steden bouwen. Vaak zie je bij zulke games dat je maar een paar thuisbasissen kan maken en moet upgraden bijv.Hier hoeft dat niet en kan je zo veel bouwen als je wilt. En ook kan je in de wereld lodestones plaatsen om zo zelf teleports te creeëren en niet vast zit aan statische locaties om naartoe te teleporten :)

• psychodude
Zeker. Alhoewel (weet niet helemaal zeker hoe het nu is), steden wat eerder tijdens alfa echt een monnikenwerk was.

Voor een enigszins degelijke thuisbasis in de vorm van een enkele woning met crafting stations, waren toch al redelijk wat resources nodig.

• Ricmaniac
  • Nu online
psychodude schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:46:
Zeker. Alhoewel (weet niet helemaal zeker hoe het nu is), steden wat eerder tijdens alfa echt een monnikenwerk was.

Voor een enigszins degelijke thuisbasis in de vorm van een enkele woning met crafting stations, waren toch al redelijk wat resources nodig.
Oh dat zeker. ik bedoel ook meer in theorie dat het mogelijk is :P je moet flink hout hakken of steen maken als je dat wil doen hahah

• Moock
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:24
Heb het nu een paar uur gespeeld en vermaak me prima. Eerste keer dat ik een survival crafting game speel sinds Minecraft in de begindagen.

Valt me wel op dat het spel niet heel lekker geoptimaliseerd is. Ik heb een Rx6800 en een Ryzen 5600x, en 32gb ram. Is ook niet de meest actuele machine, maar toch had ik verwacht dat dit niet het zwaarste spel zijn om te spelen. Misschien komt er nog verbetering.

• Ricmaniac
  • Nu online
Moock schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:20:
Heb het nu een paar uur gespeeld en vermaak me prima. Eerste keer dat ik een survival crafting game speel sinds Minecraft in de begindagen.

Valt me wel op dat het spel niet heel lekker geoptimaliseerd is. Ik heb een Rx6800 en een Ryzen 5600x, en 32gb ram. Is ook niet de meest actuele machine, maar toch had ik verwacht dat dit niet het zwaarste spel zijn om te spelen. Misschien komt er nog verbetering.
Nice :) Kan niet wachten op 1.0 15 september. Echt zooo veel zin in om dan eindelijk echt te beginnen

Op welke resolutie speel je? Ik heb namelijk nergens last van en heb een 3060TI, 16GB ram en Ryzen 5800x3d volgens mij. Volgens mij is die rx6800 gelijk aan een 3070TI.

• Moock
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:24
1080p op tv en op desktop 1440p. Maar loopt gewoon niet heel soepel.

Misschien is de 5800x3d wel de reden. Geen idee of UE5 veel van cpu vraagt eigenlijk.

• Ricmaniac
  • Nu online
Vandaag nog precies 2 weken voordat de game uit komt in 1.0 en naar console :D

Heel erg zin om weer eens in een goeie survival game te duiken.
Alle patches zien er erg goed uit wat er is toegevoegd. En ook de roadmap :)

Vervolgens kan ik alleen al maar dromen wat ze nog kunnen toevoegen en uitbreiden gezien alle runescape lore

• Goeiedagschotel
Ricmaniac schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:06:
Vandaag nog precies 2 weken voordat de game uit komt in 1.0 en naar console :D

Heel erg zin om weer eens in een goeie survival game te duiken.
Alle patches zien er erg goed uit wat er is toegevoegd. En ook de roadmap :)

Vervolgens kan ik alleen al maar dromen wat ze nog kunnen toevoegen en uitbreiden gezien alle runescape lore
Ik persoonlijk heb er ook erg veel zin in! Heb hem al een tijdje gewishlist op de PS5, ik heb al een tijdje niet meer een uptodate PC en als vader is het gewoon praktischer om een bank gamer te zijn :D

Ik ben een OSRS speler al sinds het begin, ook vroeger veel gespeeld maar merk dat ik er geen "zin" meer in heb om alles uit te grinden. Toen ik dit in de early acces speelde had ik echt weer even een fresh feeling en met de mijn geliefde RS thema!

• Ricmaniac
  • Nu online
Goeiedagschotel schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:42:
[...]

Ik persoonlijk heb er ook erg veel zin in! Heb hem al een tijdje gewishlist op de PS5, ik heb al een tijdje niet meer een uptodate PC en als vader is het gewoon praktischer om een bank gamer te zijn :D

Ik ben een OSRS speler al sinds het begin, ook vroeger veel gespeeld maar merk dat ik er geen "zin" meer in heb om alles uit te grinden. Toen ik dit in de early acces speelde had ik echt weer even een fresh feeling en met de mijn geliefde RS thema!
Ja heel nice dat gevoel had ik ook toen ik het even kort probeerde recentelijk.
Ben pas vorig jaar begonnen met OSRS though dus ik had niet die jaren lange connectie maar heb er toch al in iets langer dan een jaar 2000 uur+ inzitten :P (met veel AFK grinding natuurlijk)

En was echt hooked. En toch is er al heel veel in dragonwilds wat ik herken van OSRS.

• Goeiedagschotel
Ricmaniac schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:29:
[...]
Ja heel nice dat gevoel had ik ook toen ik het even kort probeerde recentelijk.
Ben pas vorig jaar begonnen met OSRS though dus ik had niet die jaren lange connectie maar heb er toch al in iets langer dan een jaar 2000 uur+ inzitten :P (met veel AFK grinding natuurlijk)

En was echt hooked. En toch is er al heel veel in dragonwilds wat ik herken van OSRS.
Ik denk dat voor vele dat herkenbare wel goed doet hoor, een whip is natuurlijk echt oldskool RS en is toch wel echt een tof item om te hebben!

Tuurlijk vernieuwing is mooi, maar met de herkenbare dingen zo is het toch wel nostalgisch genoeg denk ik.

• Ricmaniac
  • Nu online
"We've been continually humbled by your support, and we've decided not to raise the price of RuneScape: Dragonwilds following our 1.0 release - it will stay at £24.99 or $29.99"

• Ricmaniac
  • Nu online
Ze zijn goud :)

Nog maar 4 daagjes :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKbb8ZTNMgAj0yOgzF0H21iL6_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X0staX8kddMcKq8EbkEHSIVq.png?f=fotoalbum_large

• Ricmaniac
  • Nu online
Nog maar 1 dag :D Morgen de 1.0 update.

Ik heb er zo zin in haha.
Survival games zijn mijn nieuwe favoriete genre sinds een tijdje (naast MMO)

[ Voor 34% gewijzigd door Ricmaniac op 14-09-2026 12:03 ]

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-09 11:12
Twijfel! Ps5 of pc...

• Keesknd
Zojuist gereleased! En gratis op de ps5 bij gebruik van ps plus premium.

• Ricmaniac
  • Nu online
Yup nice :) ook gelijk in Gamepass etc.

PC update is inderdaad te downloaden. Helaas nog een lange dag voor de boeg en pas 19:30ish de tijd om te gaan starten vandaag :D

Ga direct focussen op Woodcutting om veel mats te verzamelen voor een leuk huisje haha.

• Ricmaniac
  • Nu online
Ze hebben wel iets geks met camera distance gedaan.. je character zit verderweg nu en meer in het midden :/ voelt minder goed imo :P

• Keesknd
Ondanks dat de ps5 versie voor mij gratis was/is, gekozen voor de Steam versie. Kan ik daarnaast na de XP grind nog een beetje multitasking ;-)

• Ricmaniac
  • Nu online
Echt een super eerste avond gehad :D Wat speelt het lekker weg zeg. De flow is heel nice hoe je echt traag begint maar steeds makkelijker en meer op coole manieren kan gatheren, traversen etc etc.

Vooral mijn Woodcutting en Mining zijn heel hard gegaan door die skills die je kan casten om het allemaal te versnellen en dan uiteraard runecrafting want je kan nooit genoeg runes hebben :D

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:16

Oxigeon

En zo is dat!

Ricmaniac schreef op woensdag 16 september 2026 @ 01:13:
Echt een super eerste avond gehad :D Wat speelt het lekker weg zeg. De flow is heel nice hoe je echt traag begint maar steeds makkelijker en meer op coole manieren kan gatheren, traversen etc etc.

Vooral mijn Woodcutting en Mining zijn heel hard gegaan door die skills die je kan casten om het allemaal te versnellen en dan uiteraard runecrafting want je kan nooit genoeg runes hebben :D
Ik heb wat reviews etc gelezen voor wat het waard is. Maar moet ik deze game een beetje vergelijken met Rust / ARK alleen dan in het Runescape universum zonder PVP?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Oxigeon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:07:
[...]

Ik heb wat reviews etc gelezen voor wat het waard is. Maar moet ik deze game een beetje vergelijken met Rust / ARK alleen dan in het Runescape universum zonder PVP?
Dat vraag ik mij ook af. En is het solo friendly?

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 15:07
London schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:18:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. En is het solo friendly?
Ik vind het tot zover heerlijk solo, ik verken de wereld en geniet van alle nieuwe ontdekkingen.

• Ricmaniac
  • Nu online
@Oxigeon @London

Ja het is je typische survival game maar dan in de runescape universe ja.
Begint met niks en verzamelt wat materials en levelt je lifeskills naarmate je weer meer manier leren om sneller mats te vergaren etc. Uitgebreide basebuilding. Maar het is sterk PvE focussed. Het is gebouwd op een solo/co-op avontuur met exploration en bossbattles etc.Niet dat je zoals rust op een server speelt met veel mensen en elkaar kan raiden etc.

PvP kan door de host aangezet worden op een server maar mijn vermoede is dat dan bijna niet zal gebeuren :P
In essentie is het echt als PvE game bedoeld met toffe bosses, exploration en character progressie etc.

De wereld scaled naar aantal players. Dus als je met 4 man speelt zijn de enemies allemaal wat sterker etc ipv in je eentje. Je kan het zowel online als offline spelen en als je online speelt kan je jou wereld sharen of je kan andere joinen of dus een dedicated server opzetten/hosten.

Maar het is heel solo friendly ja. En je hoeft je er ook niet aan vast te houden. Je hebt in principe 3 spelmodi.
Normal - alles volgens normale ruleset (enige mode waar achievements werken)
Creative - geen mats nodig om te bouwen, gear te maken, vijanden doen niks tot jij hen aanvalt etc.
Custom - volledig customizable regels.

(En dan is er nog hardmode die je kan aanvinken wat inhoud dat je character dood is als je dood gaat en opnieuw moet beginnen)

Maar je character maak je aan op de spelmodus en dan is je wereld een aparte savefile zeg maar. Dus je kan met je character wisselen naar andermans werelden en al je character progressie houden en mee nemen zolang die wereld maar dezelfde spelmodus is als waar jij dat character op aangemaakt had. Dus als je een character hebt waar je eerst 30 uur solo mee speelde maar bedenkt dan toch van ik wil bij een vriend op zijn wereld spelen kan je je character mee nemen. Uiteraard kan je wel gewoon heel veel characters aanmaken en zit je niet vast aan 1.

• Ricmaniac
  • Nu online
Sommige zorgen van nieuwe spelers die ik zag trouwens is dat je bekend moet zijn met Runescape omdat ze zo zwaar die naam dragen maar dat is helemaal niet het geval. Je kan dit prima spelen zonder Runescape te kennen maar voor degene die het wel goed kennen en veel gespeeld hebben is er extra veel herkenning in bepaalde dingen (npc's, items etc) maar het staat compleet los van de normale Runescape MMO's

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 11:20
Vroeger veel Runescape gespeeld, maar kan me er tegenwoordig niet meer toe zetten omdat de grind (om je levels omhoog te krijgen) te lang duurt en ik de tijd er gewoon niet voor heb. Hoe is dat in Dragonwilds, moet je hier ook echt uren in grinden om verder te komen?

• Ricmaniac
  • Nu online
Meloenen schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:03:
Vroeger veel Runescape gespeeld, maar kan me er tegenwoordig niet meer toe zetten omdat de grind (om je levels omhoog te krijgen) te lang duurt en ik de tijd er gewoon niet voor heb. Hoe is dat in Dragonwilds, moet je hier ook echt uren in grinden om verder te komen?
Nee zeker niet. Je moet het echt los zien van de andere games. Enige wat het deelt is de universe eigenlijk.
Maar met elke survival game kan je best wat tijd kwijt zijn natuurlijk aan de opbouw. Het is ook niet nodig om je skills naar max te trainen maar doe je dat wel dan zit je misschien tegen 200 uur aan voor alle skills bij elkaar.

Het ligt er ook aan hoe veel tijd je stopt in andere zaken zoals exploren en base building etc.
Als jij 1 groot vierkant hutje bouwd met alle workbenches etc er in dan kan je heel snel verder.. maar als je een mooi huisje bouwd zoals ik aan het doen ben :P dan duurt het tig uren langer haha.

Je hebt mensen die nu bij de net toegevoegde content zijn na, 70 uur maar ook mensen met 150 uur en natuurlijk ook mensen na 400 uur.. :P het is maar hoe je je tijd spendeerd

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:45

lord_fh

Môge!

Ik heb vroeger nooit Runescape gespeeld voor zover ik mij kan herinneren, maar ik denk wel dat ik dit ga aanschaffen op PS5. Ik ben wel van het verzamelen en dan iets bouwen enzo en denk dat dit wel ontspannend werkt, ook het levelen van dingen die je doet enzo spreekt me aan. Ik heb vroeger veel zulk soort spelletjes wel gespeeld, ook bijv. Tibia, and name it, het lijkt me eens wat anders nu ook dan schieten en mega realistische games qua beelden.

Ben wel benieuwd wat er "ps5 enhenaced" is aan deze game maargoed

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Vanavond de game dan ook maar eens proberen op de ps5. Zal eventjes op zoek.moeten naar mijn jagex account. Want die zul je wel weer moeten koppelen aan je ps account

• Ricmaniac
  • Nu online
Oxigeon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:14:
Vanavond de game dan ook maar eens proberen op de ps5. Zal eventjes op zoek.moeten naar mijn jagex account. Want die zul je wel weer moeten koppelen aan je ps account
Nope niet nodig. Het staat los van jagex launcher/account.

Het rare is zelfs als je hem niet op steam koopt maar bijv in de Jagex launcher op PC dan moet je via Epic spelen :P

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 11:20
Ricmaniac schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:17:
[...]

Nope niet nodig. Het staat los van jagex launcher/account.

Het rare is zelfs als je hem niet op steam koopt maar bijv in de Jagex launcher op PC dan moet je via Epic spelen :P
Dat laatste zal zijn omdat de game is gebouwd op Unreal Engine 5, wat weer ontwikkeld is door Epic.

• Ricmaniac
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWuC3Dre4KlxA82LSw9KbL2n1I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8q13Tlgr62wNzVczpxvpa5aB.png?f=fotoalbum_large

Leuk huisje aan het bouwen :D

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Maar je kan in deze game dus gewoon huizen bouwen naar eigen smaak enzo ?!

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ziet er puik uit. Als ik het goed begrepen heb kan ik als ps5 speler ook jouw "server" joinen en je huis bekijken ingame. Kon wel eens leuk worden om.met een aantal personen iets te gaan ondernemen online.

Je neemt je character progressie mee. Maar ik ga er niet vanuit dat je ook items meeneemt.

• Ricmaniac
  • Nu online
Oxigeon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:49:
[...]

Ziet er puik uit. Als ik het goed begrepen heb kan ik als ps5 speler ook jouw "server" joinen en je huis bekijken ingame. Kon wel eens leuk worden om.met een aantal personen iets te gaan ondernemen online.

Je neemt je character progressie mee. Maar ik ga er niet vanuit dat je ook items meeneemt.
Dat kan inderdaad.

En klopt. Alles op je character neem je mee.
Dus ook je inventory ja.

• Ricmaniac
  • Nu online
lord_fh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:48:
Maar je kan in deze game dus gewoon huizen bouwen naar eigen smaak enzo ?!
Ja heeel veel bouw vrijheid.

Mensen met teveel creativiteit bestaan ook :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wSXyFpET13c2C90e7-y-pd2aw0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bz8ZBPJFTxO7spACMUC8hAUi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D405pRg6SLmtODqiQMr5mWswNxU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yxISWvEuQ6tzgrIA8VDbWgge.png?f=fotoalbum_tile

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Zo dan ! Om eerlijk te zijn maakt me dit alleen maar meer benieuwd 😅

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:37

Louw Post

Cerenas

Had het spel een tijdje terug al in early access gekocht, maar gisteravond na de 1.0 release pas echt gaan spelen. Mooie timing ook nu ik zo'n beetje 'klaar' ben met Palworld. Moet zeggen dat het tot nu toe erg lekker weg speelt. Doet me het meest denken aan Valheim onder de survival games.

Heb een lokaal servertje voor de vrouw en mezelf, maar merk nog wel wat 'jank' in de gameplay, bij bijvoorbeeld het openen en sluiten van een deur lijkt er wel een animatie te zijn, maar dan gaat de deur opeens abrupt dicht of open (net wat je doet).

Schrok me rot toen ik opeens een melding kreeg dat m'n basis aangevallen werd. Had m'n eerste huisje echt net gebouwd, met nog starters gear, en er komt op eens een groepje vijanden aan die best hard slaan. Op hetzelfde moment kwam de draak ook nog even langs, geluk bij een ongeluk is dat die voornamelijk de vijanden aan leek te vallen haha

Die draak lijkt ook best vaak langs te komen trouwens. Heeft m'n huisje tot nu toe niet geraakt gelukkig.

• Ricmaniac
  • Nu online
Louw Post schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:21:

Die draak lijkt ook best vaak langs te komen trouwens. Heeft m'n huisje tot nu toe niet geraakt gelukkig.
Op een gegeven moment komt die niet meer 8)

En dat met die deuren klopt ja :/ heel raar.. is een 1.0 bugje denk ik want in early access is me dat nooit gebeurd.

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Ok ik ben gezwicht, gekocht op ps5 pro, heel benieuwd, lekker ff wat anders en relaxed

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Ricmaniac
  • Nu online
Nice ik heb nu Ultimate Burst unlocked.
Dan is je rocksplosion nog vele malen groter. kan hele grote circels in 1 keer minen. Heeel chill :D

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Gisteren ook begonnen. Bevalt me.prima tot nu toe. Heb voor de quest nu de shelter gebouwd met mijn slaapzakje. Toen moest ik in het kasteel eea doen. Daar leg ik echter meteen het loodje.

Moet toch nog eea craften voordat ik me daar nog een keertje laat zien. Misschien maar eens een boog maken zodat ik de Archers van wat verder af kan lokken en killen

• Ricmaniac
  • Nu online
Magic is echt heel sterk. Als je eenmaal wat runecrafting onder de knie hebt en makkelijk veel runes kan maken dan zou ik magic boven ranged verkiezen.

Wanneer je combo's doet (achter elkaar aanvallen, dan doe je combo's) dan heeft heel veel magic aoe damage.. Ranged heeft dat niet helaas (nog niet althans op mijn level, 25ish)

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Geweldig dit, zit er nu zeg maar een half uurtje in, maar het haalt me echt terug naar 20 jaar terug ofzo de manier van spelen en hoe het beweegt en doet, dialogs die puur text zijn op een begroeting na, heerlijk.

K hoop wel dat ie altijd saved als ik afsluit, het geeft altijd een beter gevoel als je zelf kan saven vind ik maarja

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Ricmaniac
  • Nu online
lord_fh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:08:
Geweldig dit, zit er nu zeg maar een half uurtje in, maar het haalt me echt terug naar 20 jaar terug ofzo de manier van spelen en hoe het beweegt en doet, dialogs die puur text zijn op een begroeting na, heerlijk.

K hoop wel dat ie altijd saved als ik afsluit, het geeft altijd een beter gevoel als je zelf kan saven vind ik maarja
Autosave is heel regelmatig. En sowieso als je afsluit ja

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Oke, ik heb net een urn geactiveerd of iets, is dat heath wat je krijgt permanent ?

En ik pak uit een kist "maps" en als ik "Learn " doe is hij weg maar ik heb geen idee waar en of ik het ergens terug kan vinden ?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDezBLv4U9zTkKR2rLFD6azQBiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kinYoTsW0cLT606vJiFDzh1l.jpg?f=fotoalbum_large

PS5 Pro + AOC U32G4U

• diknmuis
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 13:42
lord_fh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:59:
Oke, ik heb net een urn geactiveerd of iets, is dat heath wat je krijgt permanent ?

En ik pak uit een kist "maps" en als ik "Learn " doe is hij weg maar ik heb geen idee waar en of ik het ergens terug kan vinden ?!

[Afbeelding]
Met die urnes krijg je inderdaad 10HP permanent bij.

Die 'maps' zijn recepten om een crafting recipe te unlocken. Zijn normaal altijd decoraties, tafel,stoel, wooden bowl,... Na een tijdje krijg je dubbele ook, die kun je vernietigen of bijhouden om aan iemand te geven als je MP doet.

iRacing Profiel FFXIV RAF code: ETX7G8GH

• lord_fh

lord_fh

Môge!

Thanks! Net even 2 uur gespeeld, echt een vermakelijk spel. Alleen nu nog een deere zien te hunten (heb geen bow... haha) voor de antlers...

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
Ik zit ondertussen al in Dowdun Reach, uitgespeeld (final boss verslagen).
En dus op naar Umbral Sands.

Sinds medio juni speel ik dit spel en vind het echt een toffe game. Genoeg uitdaging maar je kunt ook relax spelen.

In het begin met wat vrienden gespeeld die afhaakten helaas.

Iemand die ongeveer even ver is en wat meer samen wil optrekken?

[ Voor 21% gewijzigd door Janusch op 18-09-2026 09:16 ]

• Ricmaniac
  • Nu online
Helaas nog helemaal niet zo ver! wel de wereld ontdekt maar ik moet de eerste draak nog verslaan :P Volgens mij heb ik het een beetje outleveled haha maar we wachten op vrienden om het samen te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwoFJHT3551VML1uXdqSODH6htU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PnLLehQDH5oCK3u7jqH7TtEk.png?f=user_large

Inmiddels een beetje geupgrade en heel veel gefarmed en begint ergens op te lijken :)
Nu gewisselt naar crossbow + shield ipv longbow en dat speelt zoo veel beter!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Ricmaniac schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:19:
Helaas nog helemaal niet zo ver! wel de wereld ontdekt maar ik moet de eerste draak nog verslaan :P Volgens mij heb ik het een beetje outleveled haha maar we wachten op vrienden om het samen te doen.

[Afbeelding]

Inmiddels een beetje geupgrade en heel veel gefarmed en begint ergens op te lijken :)
Nu gewisselt naar crossbow + shield ipv longbow en dat speelt zoo veel beter!
Ben nog een beetje in dubio wat ik wil gaan spelen (magie/ranged/melee) en ranged leek me ook wel wat. Wat heeft het voordeel om een crossbow + shield te gebruiken? Probeer je als ranged niet sowieso afstand te houden? Of is dat hier misschien anders? Tot nu toe als melee is een shield echt super. Alleen nog even benieuwd wanneer ik ook meer melee wapens ontgrendel. Tot nu toe zit ik met een lvl2 dagger en shield te spelen.

OT: M'n vrouw heeft zich ook ondertussen bij me aangesloten op m'n lokale server en het aantal goblins bij een base raid lijkt een stuk meer. Wat voor mij nog vervelender is omdat m'n vrouw (nog) niet zo'n hele goede vechter is haha B)

• Janusch
Ik vind zelf de 2H Melee swords heel goed werken. Gebruik de special attack zodat de meeste enemies jouw niet kunnen attacken. Met 3-4 special attacks heb ik de meeste in AOE wel plat. Vaak zonder een mep terug te krijgen. (Op ranged enemies na dan)

• Ricmaniac
  • Nu online
Louw Post schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:17:
[...]

Ben nog een beetje in dubio wat ik wil gaan spelen (magie/ranged/melee) en ranged leek me ook wel wat. Wat heeft het voordeel om een crossbow + shield te gebruiken? Probeer je als ranged niet sowieso afstand te houden? Of is dat hier misschien anders? Tot nu toe als melee is een shield echt super. Alleen nog even benieuwd wanneer ik ook meer melee wapens ontgrendel. Tot nu toe zit ik met een lvl2 dagger en shield te spelen.

OT: M'n vrouw heeft zich ook ondertussen bij me aangesloten op m'n lokale server en het aantal goblins bij een base raid lijkt een stuk meer. Wat voor mij nog vervelender is omdat m'n vrouw (nog) niet zo'n hele goede vechter is haha B)
Ja ik had eerst dus de longbow en had steeds veel moeite omdat je geen aoe damage heb en als mobs bij je komen kan je moeilijk wegkomen.

Met die crossbow is het velen malen makkelijker vind ik omdat je de attacks kan parry'en waardoor mobs gestunned worden.

• Ricmaniac
  • Nu online
Eerste grote boss gekilled :D
spoiler:
Wat een mega vet gevecht met Velgar! :P Tof dat die ook echt mechanics heeft van verschillende aanvallen dodgen etc.

Ook daarna de lore en cinematic best leuk :D
Vind het echt mooi hoe het entangled met de OSRS lore. zoals Death NPC en Postie Pete enzo :P

• Ricmaniac
  • Nu online
Ook een heel dik schild nu :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuipvvPsr1wLVN6nV9J5rRXHxSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vc9C3csehbKkcUX7XVwg3SRa.jpg?f=user_large

• Ricmaniac
  • Nu online
Sommige dingen zijn wel wat jammer.

Zo kwam ik een random Bluerite crossbow plan tegen.. maar dat was pas nadat ik dat powerlevel eigenlijk al ontlopen was :P Dus had er niks meer aan.

Vervolgens encounter ik een sidequest van de elves (als je runescape kent dan weet je het) en uiteindelijk krijg ik deze crystal boog :D Super cool als OSRS speler natuurlijk maarja... ook deze is power level 3 :P ik ben in principe nu bij 5.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNMt1iOrYBSG99Aq13kGL3G8aNA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oe5pb7vABa2zuOcPzoQwaVaM.png?f=user_large

• Ricmaniac
  • Nu online
Hoppa zojuist de 2e boss van de main story dood :)

Heel cool hoor! echt niet normaal hoe cool die bossfights zijn!
Sowieso dit hele spel doet me echt goed :)

1 van de betere survival builder games imo. En daar achter die runescape lore die het draagt maar het persoonlijk zo tof voor mij.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_3LLeeFgVBUTXIY93G7QiqZIoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2hh6TgKkOS3DYiqLG9eNckt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Ricmaniac op 19-09-2026 21:50 ]

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Lekker bezig! Ik vind het ook een erg vermakelijke survival game.

Hier ondertussen op lvl3 beland, nadat we al een tijdje op 2 zaten in het lvl3 gebied. Merk je meteen dat het vechten gemakkelijker gaat. Kwam ook grotendeels omdat we een tijdje bezig waren met een groot huis bouwen waar alles zo'n beetje in past haha. Hout gaat er dan echt snel doorheen en je blijft dan hakken :P.

Denk dat we wel 'per ongeluk' op een goede plek gebouwd hebben, want telkens als we de draak horen dan lijkt ie bij het huis niet aan te vallen. Zit een beetje tussen bergen in, dus misschien verliest de draak line of sight ofzo. Als we elders zijn valt de draak in ieder geval wel aan.

Wat betreft warband raids. Ik las dat die ook je constructies kapot zouden kunnen maken, maar elke keer lijken ze een soort van vast te zitten bij de muren rondom ons huis, totdat je naar buiten gaat. 8)7

• Janusch
Die warband raids zijn makkelijk te verslaan. En vanaf level 5+ is het een paar meppen en heb je iedereen plat haha

Die dragon, als ik onder een afdakje sta heb ik 0 last van zijn… hoe noem ik het… uitwerpselen/smurry op de grond.

Ik zit heel origineel zoals zovelen bij de lake met huis

• Janusch
Sinds de 1.0 release lijkt het alsof er een movement delay is ingebouwd, merken jullie dat ook?

Normaal was het rondraaien met je muis gelijk aan ronddraaien van je character. Nu zit er een delay in. Zal vast wat natuurlijker moeten lijken maar prettig is het niet als je anders gewend bent.

PS hierbij mijn view

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPFUwJKN6f3yHmz6wTshXWnvVAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IWaDFPJfVAm4WpSdWkQuZD0q.png?f=fotoalbum_large

• Ricmaniac
  • Nu online
Janusch schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:09:
Sinds de 1.0 release lijkt het alsof er een movement delay is ingebouwd, merken jullie dat ook?

Normaal was het rondraaien met je muis gelijk aan ronddraaien van je character. Nu zit er een delay in. Zal vast wat natuurlijker moeten lijken maar prettig is het niet als je anders gewend bent.

PS hierbij mijn view

[Afbeelding]
Klopt ze hebben camera position en movement aangepast. je kan die optie uitzetten wat jij beschrijft.

"Let's talk camera: from the outset, we've had the camera connected very closely to the player. Your movements never strayed too far from your center of the screen. We've added a "deadzone" where you're able to freely roam the middle third of the screen before the camera starts to follow you. This lets you sprint across the world with a little more freedom in your movement and evade in combat without the camera going rogue. This should also help with Agility courses, if you're looking to do your laps. "
you can disable this too: settings > camera > camera lag magnitude

• Wimpie79
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09:20
Gameis gratis dus ben er mee begonnen. Zit nog in tutorial. Maar moet constant drinken en eten. Veronderstel dat dit beter wordt....

• Ricmaniac
  • Nu online
Wimpie79 schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:31:
Gameis gratis dus ben er mee begonnen. Zit nog in tutorial. Maar moet constant drinken en eten. Veronderstel dat dit beter wordt....
Het wordt wat beter maar dat duurt wel even. Je moet altijd blijven drinken. Maar later maak je drankjes die vervolgens je drinkmeter trager laten leeglopen bijvoorbeeeld.

Wat ik in het begin deed was heel veel dirty water op pakken (10 stacks ofzo) en alles in 1 keer koken en in een storage kist bewaren. en dan af en toe een stack in je inventory pleuren om mee te nemen voor drinken.

• Wimpie79
Ricmaniac schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:30:
[...]

Het wordt wat beter maar dat duurt wel even. Je moet altijd blijven drinken. Maar later maak je drankjes die vervolgens je drinkmeter trager laten leeglopen bijvoorbeeeld.

Wat ik in het begin deed was heel veel dirty water op pakken (10 stacks ofzo) en alles in 1 keer koken en in een storage kist bewaren. en dan af en toe een stack in je inventory pleuren om mee te nemen voor drinken.
En voor te eten. Wat raad je aanm eet mu ratten en kippen. Maal ze via kampvuur...

• Ricmaniac
  • Nu online
Wimpie79 schreef op maandag 21 september 2026 @ 05:04:
[...]

En voor te eten. Wat raad je aanm eet mu ratten en kippen. Maal ze via kampvuur...
Ja eten maakt niet zo veel uit. Wat je makkelijk kan fixen.

Ik deed het toen ik eenmaal een farm had met redberries. Had overtollig veel redberries. dus had daar altijd een stackje van bij me voor de food meter in het begin.

Later maak je allemaal gerechten met buffs etc. maar soms gebruik ik nog steeds berries als het puur om de meter gaat.

• Ricmaniac
  • Nu online
k ben inmiddels bij de Black Knight Titan aangekomen.

Volledig tier 6 gear 8)

Wat is Black Knight Fortress (Dowdun Reach) een toffe zone zeg. Heel erg doolhof achtig maar het voelt eigenlijk als 1 grote dungeon in de open wereld :)

Na deze Boss gaan we in de laatste biome (raid zone daarna niet meegerekend) die mega groot is maar mijn mining afmaken naar 99 :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVx5EMIM3CUJDetfch8A2h8XTXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oFSHJK2lvOzVAqF2MRMJA3S1.png?f=fotoalbum_large

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Beginnetje gemaakt gisteren. Naast de Old Wise Man een huisje gebouwd en probeer vanuit daar nu de Dragon Slayer quest op te pakken. In het kasteel geweest en lekker met de boog en een bone dagger een heel eind gekomen. In de Vault merk ik dat erg snel teveel gewicht heb door die shards etc. en het is ontmoedigend doordat ik nu een paar keer ben gesneuveld. Telkens weer het hele stuk terug zonder gear om verder te kunnen. Gezien het drukke gezinsleven vind ik het lastig om veel tijd in het grinden te stoppen en zou ik graag sneller door willen met de quests, maar dat is niet zo makkelijk helaas. Tot nu toe wel erg vermakelijk.

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• Janusch
Ricmaniac schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:15:
k ben inmiddels bij de Black Knight Titan aangekomen.

Volledig tier 6 gear 8)

Wat is Black Knight Fortress (Dowdun Reach) een toffe zone zeg. Heel erg doolhof achtig maar het voelt eigenlijk als 1 grote dungeon in de open wereld :)

Na deze Boss gaan we in de laatste biome (raid zone daarna niet meegerekend) die mega groot is maar mijn mining afmaken naar 99 :P

[Afbeelding]
Dowdun Reach was inderdaad een toffe zone.

Maar de volgende zone Umbral Sands vind ik persoonlijk leuker, is wel mega groot inderdaad. Heeft alles te maken met scorch. Heel leuk element waarbij je niet te lang in de directe zon kan rondlopen.

Gelukkig krijg je al gauw je vliegende tapijt. Tot nu toe vind ik Dowdun Reach uitdagender dan Umbral Sands

• Wimpie79
Zit nog maar in het begin. Tutorial ratten killen...

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Slappyjoez schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:47:
Beginnetje gemaakt gisteren. Naast de Old Wise Man een huisje gebouwd en probeer vanuit daar nu de Dragon Slayer quest op te pakken. In het kasteel geweest en lekker met de boog en een bone dagger een heel eind gekomen. In de Vault merk ik dat erg snel teveel gewicht heb door die shards etc. en het is ontmoedigend doordat ik nu een paar keer ben gesneuveld. Telkens weer het hele stuk terug zonder gear om verder te kunnen. Gezien het drukke gezinsleven vind ik het lastig om veel tijd in het grinden te stoppen en zou ik graag sneller door willen met de quests, maar dat is niet zo makkelijk helaas. Tot nu toe wel erg vermakelijk.
Ik speel hier ook niet zoveel als ik zou willen, maar wel gestaag wat voortgang. Ben ook iemand die graag het gebied goed ontdekt, dus dat maakt het ook wat trager. Op een gegeven moment als je wat beter gear enzo hebt dan gaat het wel redelijk, de vaults, maar dat duurt even natuurlijk. Weet niet welke richting met wapens je ingegaan bent, maar bijvoorbeeld via je spellbook vuur op je wapen doen helpt best wel bij het vechten.

Die Vault Cores wegen 50 per stuk, die zijn echt zwaar ja. Goed om rekening mee te houden om met een lege inventory richting de vaults te gaan haha

Als je eenmaal een Vault Core hebt kun je Lodestones maken om te teleporteren, dat scheelt een hoop geloop. Als ik weer wat verder de map in ga neem ik vaak de materials ervoor mee, zodat ik er meteen een neer kan gooien. Als je ze afbreekt krijg je ook alle materials terug, dus je kan dan ook makkelijk tijdelijk even zo'n Lodestone neerzetten.

• Janusch
Wat betreft Lodestones: wat mij enorm hielp was bij elke law rune een lodestone te zetten. Travelen kost steeds meer law runes hoe verder en des te meer stuff je mee hebt. Nu kan ik elke 3 ingame dagen een rondje langs alle law runes doen in paar minuten tijd en heb ik 500 law runes erbij.

Kost even wat werk maar dan heb je wat!

• Ricmaniac
  • Nu online
Louw Post schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:37:
[...]

Ik speel hier ook niet zoveel als ik zou willen, maar wel gestaag wat voortgang. Ben ook iemand die graag het gebied goed ontdekt, dus dat maakt het ook wat trager. Op een gegeven moment als je wat beter gear enzo hebt dan gaat het wel redelijk, de vaults, maar dat duurt even natuurlijk. Weet niet welke richting met wapens je ingegaan bent, maar bijvoorbeeld via je spellbook vuur op je wapen doen helpt best wel bij het vechten.

Die Vault Cores wegen 50 per stuk, die zijn echt zwaar ja. Goed om rekening mee te houden om met een lege inventory richting de vaults te gaan haha

Als je eenmaal een Vault Core hebt kun je Lodestones maken om te teleporteren, dat scheelt een hoop geloop. Als ik weer wat verder de map in ga neem ik vaak de materials ervoor mee, zodat ik er meteen een neer kan gooien. Als je ze afbreekt krijg je ook alle materials terug, dus je kan dan ook makkelijk tijdelijk even zo'n Lodestone neerzetten.
Die tip van @Janusch is een goeie idd

En ook als je construction wat hoger is krijg je een skill Personal Chest.
Als je dan een "personal chest" in je huis bouwt kan je met die magic skill je kist openen van waar je ook bent. Dus dan kan je on the go je inventory legen in die kist en gewoon door gaan. En als je dan weer bij je huis bent kan je het uit die kist halen in de gewone kisten doen.

Pagina: 1 2 Laatste