Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:09
MPCoreDeveloper schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:10:
[...]

Apart ... ik heb een hele tijd een kinderstoeltje in de auto gehad en dan detecteerde de auto inderdaad onterecht dat er een persoon in de auto zou zitten , dit werd heel duidelijk gemeld (op de display) en was gewoon de druk sensor in de zitting en een gesloten gordel.

Die auto 'denkt' niets de auto kan alleen met de ultrasoon sensor ( ja die heeft hij althans die van mij) en de druk sensor in de zitting en de gordel detecteren of er een persoon op een zitting zit ...

De auto telt echt niet of iemand links of rechts is uitgestapt enzo :? of die sensor defect is kun je vrij eenvoudig zien door in te stappen aan te zetten met alle gordels los , de auto zou dan moeten aangeven dat de persoon links / rechts / midden zijn gordel niet omheeft.

De auto lock klep sluiting moet aan stricte voorwaarden voldoen :

De basis :

De sleutel is bij je (buiten de auto): Je hebt de elektronische sleutel in je zak of tas terwijl je bij de achterklep staat.
  1. Goede druk en de eerste piep: Je drukt de knop stevig in (ongeveer 1 seconde) tot je een duidelijke pieptoon hoort.
  2. Direct weglopen (Cruciaal): Zodra je de knop hebt ingedrukt, moet je direct rustig weglopen uit de detectiezone van de achterklep (minimaal een paar stappen naar achteren of opzij).
  3. De bevestiging: De auto detecteert dat de sleutel zich buiten de zone van de achterklep begeeft, geeft twee extra pieptonen en zal pas dán de klep sluiten en alle deuren op slot zetten
Als het systeem weigert, hoor je vaak een snelle reeks foutpiepjes en blijft de klep gewoon openstaan.

Je blijft te dichtbij staan , De sleutel ligt (nog) in de auto, Je loopt te snel naar binnen van de detectie zone na het drukken (zijkanten auto) , Er staat nog een ander portier open.

En ja ik zet mijn auto in de straat vaak op een file parkeerplek en als er een auto achter mij staat dan kun je heel die functie gewoon beter meteen vergeten . ;(
Volgens mij heb jij een BZ4X en ik een CH-R+. Volgens mij doet de mijne wel degelijk iets met deuren die wel/niet open zijn geweest. Ik heb ook een alarm piep bijv als ik bij vertrek een achterdeur heb geopend om mijn laptoptas op de vloer achter de bestuurdersstoel te zetten en bij uitstappen en vergrendelen deze deur niet heb geopend. Druksensoren in de zittingen zijn in orde hier, en geen kinderstoeltjes meer. Ik ga nog wat verder tobben en patronen ontdekken…

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:13
Martinique schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:35:
[...]

Volgens mij heb jij een BZ4X en ik een CH-R+. Volgens mij doet de auto wel degelijk iets met deuren die wel/niet open zijn geweest. Ik heb ook een alarm piep bijv als ik bij vertrek een achterdeur heb geopend om mijn laptoptas op de vloer achter de bestuurdersstoel te zetten en bij uitstappen en vergrendelen deze deur niet heb geopend. Druksensoren in de zittingen zijn in orde hier, en geen kinderstoeltjes meer. Ik ga nog wat verder tobben en patronen ontdekken…
Auto doet zeker iets met de achterdeuren. Bij mij hetzelfde, laptop gaat steeds achter de bestuurden stoel. Neem ik bij uitstappen de laptop mee, geen piepen. Soms ga ik na het werk langs bij vrienden en bij sommige bezoeken kan ik de laptop in de auto laten, gegarandeerd piepen. En als ik toevallig iets mee binnen moet nemen uit de koffer moet ik dubbel drukken op de 'Op slot' knop. Nog niet gevonden of dit uit te zetten is.

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:23
Oh Ik heb die claim van jullie even uitgezocht .... 'apart'

Geen gewichtssensoren achterin bij sommige uitvoeringen:
Veel Toyota`s hebben geen gewichtssensoren in de achterbank zittingen, Als de auto geactiveerd wordt en de gordel zit niet in de gesp, controleert hij via de deurschakelaar of er logischerwijs iemand kán zitten.

Dat dit zoveel uitmaakt blijkbaar qua uitvoering .... ik was wel toen super 😮 dat mijn auto ook een volledig ultrasoon systeem bleek te hebben , afijn mijn auto heeft dus wel 100% zeker druk sensoren en een ultrasoon systeem (die kun je overigens met een druk op de knop in de plafond schakelaar uitzetten , voor hen met een premium uitvoering)

Volgens een snelle Google ....

Toyota rust bepaalde luxere uitvoeringen of specifieke bouwjaren (met name de bZ4X Premium en de nieuwere C-HR Launch/GR Sport-uitvoeringen) uit met fysieke sensormatten achterin.

Ik zou het dus super iritant vinden als hij de deur openingen telt ik leg zo vaak iets op de grond achter mij , mijn laptop tas bijvoorbeeld , die zet ik nooit op de bank juist door de druk sensoren :*) en regelmatig blijft iets ook gewoon even in de auto liggen tussen ritten, maar dat leg ik dan altijd wel op de grond achter de stoel. Bij mijn auto kan dat gewoon , maar leg niet iets op de stoel zeker mijn laptop tas niet, want dat vindt hij niet leuk .

[ Voor 20% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 04-10-2026 15:08 ]

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:13
Dit vind ik; punt 1 zal ik morgen of zo eens proberen (Als ik het niet vergeet).

Maar zo te zien zit Europa er weer voor iets tusssen, de optie is er wel buiten de EU om het permanent uit te schakelen. In de EU is die optie verwijderd.
  • Eenmalig dempen bij vertrek: Zodra je de auto uitzet en de melding op je dashboard verschijnt, houd je direct de OK-knop op het stuur 2 seconden ingedrukt. Dit heft de blokkering en de 5 piepjes voor die specifieke rit op, waardoor je de kofferbakknop direct kunt gebruiken.
  • Dealer-aanpassing: De Toyota Dealer Locator kan de functie via de diagnosecomputer in de werkplaats permanent deactiveren.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:09
Overgeef Dave schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:11:
Dit vind ik; punt 1 zal ik morgen of zo eens proberen (Als ik het niet vergeet).

Maar zo te zien zit Europa er weer voor iets tusssen, de optie is er wel buiten de EU om het permanent uit te schakelen. In de EU is die optie verwijderd.
  • Eenmalig dempen bij vertrek: Zodra je de auto uitzet en de melding op je dashboard verschijnt, houd je direct de OK-knop op het stuur 2 seconden ingedrukt. Dit heft de blokkering en de 5 piepjes voor die specifieke rit op, waardoor je de kofferbakknop direct kunt gebruiken.
  • Dealer-aanpassing: De Toyota Dealer Locator kan de functie via de diagnosecomputer in de werkplaats permanent deactiveren.
Punt 1 herken ik inderdaad, heb dat ook wel eens gedaan in de hoop dat het dempen dan blijvend was, maar helaas, volgende rit weer…
Punt 2 zal ik eens aan de dealer vragen als ik er ben…
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste