Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:33

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Omdat het in een ander draadje vaak offtopic richting iets dat natuurlijk zeer discussiewaardig is, bij deze maar even een nieuw discussietopic geopend.

Op 2 april schudde Trump de wereldeconomie op zijn grondvesten met het invoeren van flinke importheffingen voor zo ongeveer alle wereldlanden. Voor anderen was het iets minder wereldschokkend, want al in november 2024 lag er een uitgebreid plan klaar van zijn -nu- economisch hoofdadviseur Stephen Miran. Dat stuk is ook een mooie basis om te lezen voor de discussie hier, omdat het in de Europese media toch soms wat eenzijdig wil gaan over de gevaarlijke en/of rigoureuze kanten van het plan. Die zijn er, maar met dit stuk is een mooie basis voor een discussie: https://www.hudsonbaycapi...Global_Trading_System.pdf

*knip*

Mocht dit uitlopen op een wat groter topic zal ik de post natuurlijk even uitbreiden met meer genuanceerde berichtgeving vanuit ook de Europese bril, maar omdat wij juist bovenstaand minder snel tegenkomen is dit denk ik wel een mooie basis voor de discussie.

Kortom; wat denken we ervan? Gaat alles al snel weer richting pais en vree nu vandaag vele importtarieven op pauze zijn gezet, of zien we het anders?

Ik denk zelf dat de soep toch over pakweg een maand minder heet gegeten gaat worden dan we vorige week dachten, en zullen de meeste landen (en/of EU) met de V.S. om tafel zitten om te kijken hoe tot elkaar gekomen kan worden. In eerste instantie dacht ik ook wat gebeurt hier allemaal, maar met name bovenstaande podcast maar ook daarna her en der bijlezen laat me toch wle geloven dat de Amerikanen er zelf een plan achter hebben, hoewel het natuurlijk een behoorlijk grof en rigoureus plan is waar een behoorlijk risico aan zit.

Ergens vind ik echter het idee dat de Koude Oorlog nu wel echt voorbij is en we dus onze economische wereldorde echt moeten gaan aanpassen om te voorkomen dat de Chinezen op een gegeven moment veel te dominant worden.

(*) let s.v.p. op ons AWM beleid voor video, het openen van een topic start en bron gebruik, een opinie podcast is niet objectief.

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 00:15 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat iets meer verdieping in je post, welke mening heb je zelf, hoe ben je daar toe gekomen, welke bronnen heb je daar voor geraadpleegd, etcetera, een goed idee is.

Nu is het een beetje een linkdump met een randje bias zonder context.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:04
Oke ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWunLd4Dg6EhTMEh4Zp410IjbPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu0pJ9mu6CoMBic08rN9vvHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ja, en dit laatste is heel grof en bizar op zijn Trumps, maar in de basis raakt dit wel de kern van het probleem en zie je nu dus ook dat de strijd voorlopig die kant op gaat bewegen. Andere landen worden even ontzien en er wordt vol op de Chinese industrie ingehakt.

Om het mooi in nationaal perspectief te plaatsen. Ooit hebben wij dat ook met de AliExpress spullen gedaan, hun spullen lagen ook tot 2018 tegen "zielige 2e wereldland" PostNL tarief bij ons in de bus (met flinke korting dus) waardoor de PostNL zo ongeveer geen winst maakten en zij heel veel spul aan ons spotgoedkoop konden verkopen en onze eigen Hema sindsdien in zwaar weer zit. Ja, er is één en ander veranderd waardoor het wat duurder is geworden, maar feitleijk heeft die Hema de problemen nog steeds ook al zijn de verzendkosten en importkosten nu iets opgehoogd naar realistischere tarieven.

Kortom; ergens snap ik Trump wel, maar het is wel bizar hoe hij het voor elkaar probeert te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-04-2025 18:52 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou de titel aanpassen. “Poging tot”. Tevens, dit is niet puur Trump, het is een agenda van specifieke machtsclusters in de VS, bij proces van State Capture. Trump is enkel het theaterstuk.

“De poging tot herstructurering mondiaal handelsbestel als product van State Capture in de VS.”

Zie ook: https://www.foreignaffair...onsequences-state-capture

Als terzijde, alles met Wierd Duk als bron hoort in de prullenba, en die Koude Oorlog? We hebben ons zelf wijsgemaakt dat die gewonnen was, dit drama is helaas onderdeel van de transformatie van dat conflict.

[ Voor 33% gewijzigd door Virtuozzo op 10-04-2025 00:59 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

DeNachtwacht schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:38:
Kortom; wat denken we ervan? Gaat alles al snel weer richting pais en vree nu vandaag vele importtarieven op pauze zijn gezet, of zien we het anders?
Op dit moment lijkt het er in ieder geval op dat marktmanipulatie in bepaalde kringen gewoon acceptabel en de facto legaal geworden is. Het andere topic ging over financiele onafhankelijkheid, maar in het kader daarvan is het wel nodig is van financiele planning te kunnen doen en in deze markt is dat eigenlijk gewoon geen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:38
De grootste schade voor de U.S., is denk ik dat niemand ze meer vertrouwd. Te wispelturig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tiswat schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:28:
De grootste schade voor de U.S., is denk ik dat niemand ze meer vertrouwd. Te wispelturig.
Dat is long-term denk ik inderdaad nog het grootste gevolg van het waanzinbeleid dat Trump voert.

En dan niet alleen zijn economische wanbeleid, maar ook zijn vriendschap en bondgenootschap met Rusland in zijn algemeen en Poetin in het bijzonder, plus zijn eigen oligarchen (Musk, Zuckerberg, Bezos, Cook etc) maken de VS erg onbetrouwbaar.

Ik denk dat de wereld dan ook moet stoppen met de VS als vriend te zien. Dat zijn ze namelijk niet meer. In feite zijn ze op zijn best neutraal, of gewoon outright één van onze vijanden (met die handelsoorlog en de directe bemoeienis in de Europese politiek van met name Musk).

Het zal minstens vele tientallen jaren duren om enig vertrouwen terug te winnen. Immer, zoals het gezegde luid: vertrouwen komt te voet en vertrekt per paard. Kwijtraken ervan is véél makkelijker dan het weer terugwinnen.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 10-04-2025 07:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 12:06

Fiets

A.K.A. Bambi

Er is niemand aan het herstructureren... Er wordt alleen geschopt en daarna moet door anderen gekeken worden hoe alles weer opgelost gaat worden en weer in balans raakt.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Omdat het in een ander draadje vaak offtopic richting iets dat natuurlijk zeer discussiewaardig is, bij deze maar even een nieuw discussietopic geopend.

Op 2 april schudde Trump de wereldeconomie op zijn grondvesten met het invoeren van flinke importheffingen voor zo ongeveer alle wereldlanden. Voor anderen was het iets minder wereldschokkend, want al in november 2024 lag er een uitgebreid plan klaar van zijn -nu- economisch hoofdadviseur Stephen Miran. Dat stuk is ook een mooie basis om te lezen voor de discussie hier, omdat het in de Europese media toch soms wat eenzijdig wil gaan over de gevaarlijke en/of rigoureuze kanten van het plan. Die zijn er, maar met dit stuk is een mooie basis voor een discussie: https://www.hudsonbaycapi...Global_Trading_System.pdf

*knip*

Mocht dit uitlopen op een wat groter topic zal ik de post natuurlijk even uitbreiden met meer genuanceerde berichtgeving vanuit ook de Europese bril, maar omdat wij juist bovenstaand minder snel tegenkomen is dit denk ik wel een mooie basis voor de discussie.

Ik denk zelf dat de soep toch over pakweg een maand minder heet gegeten gaat worden dan we vorige week dachten, en zullen de meeste landen (en/of EU) met de V.S. om tafel zitten om te kijken hoe tot elkaar gekomen kan worden. In eerste instantie dacht ik ook wat gebeurt hier allemaal, maar met name bovenstaande podcast maar ook daarna her en der bijlezen laat me toch wle geloven dat de Amerikanen er zelf een plan achter hebben, hoewel het natuurlijk een behoorlijk grof en rigoureus plan is waar een behoorlijk risico aan zit.

Ergens vind ik echter het idee dat de Koude Oorlog nu wel echt voorbij is en we dus onze economische wereldorde echt moeten gaan aanpassen om te voorkomen dat de Chinezen op een gegeven moment veel te dominant worden.
Waarom past dit niet in het topic 'Trump en de Amerikaanse Politiek'?

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:05
Virtuozzo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:56:

Als terzijde, alles met Wierd Duk als bron hoort in de prullenba, en die Koude Oorlog? We hebben ons zelf wijsgemaakt dat die gewonnen was, dit drama is helaas onderdeel van de transformatie van dat conflict.
Ik kan iedereen het boek "Van muur tot muur" aanbevelen, laat heel nauwgezet zien hoe "het rijke Westen" de afgelopen 30 jaar na het "winnen" van de koude oorlog de bal heeft laten vallen.

https://www.bol.com/nl/nl...ot-muur/9300000031245144/
.. Dat stuk is ook een mooie basis om te lezen voor de discussie hier, omdat het in de Europese media toch soms wat eenzijdig wil gaan over de gevaarlijke en/of rigoureuze kanten van het plan.

Nou, in onze "woke links main stream media" is er best wat nuance te vinden voor wie wil hoor:
https://www.volkskrant.nl...ingen-van-trump~bfc8e661/

Andere leestip: https://www.amazon.com/US...cal-Economy/dp/1784993425

Jude Woodward over de nieuwe koude oorlog tegen China..

[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 10-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 22:01
Waar zijn onderknuppels nog druk waren met roepen dat de ingestelde importtarieven niet teruggedraaid zouden worden, waren Trump's duimpjes druk bezig met het typen van de door jou aangehaalde 'truth'.

Laten we wél bedenken dat het handelsoverschot dat de EU heeft in haar export naar de VS, alléén goederen betreft. Als je naar diensten kijkt,had de EU in 2023 een handelstekort van € 109 miljard (= US$ 120,5 miljard, koers 29-12-2023). Ik mis dit in veel berichtgeving over het handelsgedoe.

Jammer genoeg kan ik de cijfers voor 2024 vinden over de handel in diensten tussen de VS en de EU, daarom maar deze cijfers, uit 2023.
  • In 2023 exporteerde de EU voor € 502 miljard aan goederen naar de VS. Het EU handelsoverschot was € 156 miljard (bron).
  • In datzelfde jaar importeerde de EU voor € 396 miljard aan diensten uit de VS. Het EU handelstekort was : € 109 miljard euro.
  • Dat zóu betekenen dat het totale handelsoverschot van de EU in dat jaar € 47 miljard was.
De EU exporteerde in dat jaar € 502 miljard aan goederen en € 292 miljard euro aan diensten naar de VS. In totaal € 794 miljard. Dat betekent dat het handelsoverschot in totaal 6 procent van de totale EU export naar de VS was.

Howard Lutnick, de Amerikaanse minister van handel riep vorige week:
I mean, European Union won’t take chicken from America! They won’t take lobsters from America. They hate our beef because our beef is beautiful and theirs is weak. It’s unbelievable!
Dat is niet gek, kip die in chloor gewassen is, vlees met groeihormonen en levende kreeft uit de VS (een invasieve soort) mag de EU niet in. Heeft iets te maken met voedselveiligheid en natuurbescherming te maken.

Het structurele verdraaien van cijfers (en de werkelijkheid), de constante barrage aan maatregelen, besluiten, het terugdraaien daarvan. De polarisering, de volslagen willekeurige importtarieven (50% op import uit Lesotho een heel klein en heel arm Afrikaans land, pinguins en ijsberen die óók een importtarief moeten betalen), doen mij vermoeden dat dit een tactiek van 'flooding the zone' is, een barrage aan maatregelen, waardoor je opponenten niet meer weten waarop ze moeten reageren. En dat doet Trump, imho, niet voor niets. Hij wil chaos creeren, zodat hij daarna 'noodmaatregelen' kan nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
_Anvil_ schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ik kan iedereen het boek "Van muur tot muur" aanbevelen, laat heel nauwgezet zien hoe "het rijke Westen" de afgelopen 30 jaar na het "winnen" van de koude oorlog de bal heeft laten vallen.

https://www.bol.com/nl/nl...ot-muur/9300000031245144/

[...]

Nou, in onze "woke links main stream media" is er best wat nuance te vinden voor wie wil hoor:
https://www.volkskrant.nl...ingen-van-trump~bfc8e661/
Dat is leuk opzij stappen, maar het doet er niets aan af dat het gebruik van een Wierd Duk als "bron" het equivalent is van faciliteren van extreem en radicaal.

Binnen aanwezige context van VS, het is alsof je een discussie voert met beeldvorming alsof de toolboxen van een Steve Bannon volledig normaal zijn.

Het helpt helemaal niet als je vervolgens vervalt tot gebruik van labels voor verdeel en heers. Ik mag toch hopen dat juist vanuit observatie van ontwikkelingen in de VS wij hier toch wel een beetje geleerd hebben van hoe dat soort drama consistent uit de hoeken van rechts en conservatief komt met als enig oogmerk de toepassing van subversie.

Het reduceren van individu tot signaalmechanisme voor manipulatie van collectieve perceptie én het gedrag van dat individu om tegen zijn of haar belangen in te gaan.

De consequenties daarvan, enfin, de resultaten (immers, het is doelbewuste strategie, dat triggeren voor labelen) die zijn elke dag weer zichtbaar. Ze zijn nou niet echt positief, zoals altijd weer bij toepassingen van / ten gunste van autoritarisme.

Gewoon niet doen, het is een gewoonte geworden, absoluut. Maar het is manipulatie van degene die de gewoonte heeft overgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 10-04-2025 12:00 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 15:58
Fiets schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:00:
Er is niemand aan het herstructureren... Er wordt alleen geschopt en daarna moet door anderen gekeken worden hoe alles weer opgelost gaat worden en weer in balans raakt.
Ik denk dat het belangrijkste is hetgeen te voet komt; en te paard weer gaat: Vertrouwen. Ik denk dat vertrouwen de belangrijkste fundament is onder de globalisering; en wereldhandel.

Na één periode-Trump, waarin we toch een gekuisde en gematigde versie van de man en diens regime hebben gezien, was het gevoel dat de wal het schip gekeerd had. Men heeft zich - behalve in China - een beetje in slaap laten sukkelen onder Biden (achteraf een prachtige metafoor). Maar, de man is terug. Ik denk dat het vertrouwen dat het wel weer goed zal komen weg is. Zelfs al zou het over vier jaar weer anders zou zijn, dan nog moet er daarna weer ontzettend veel worden hersteld. En dat is aangenomen dat er het vertrouwen is dat daarna niet weer gewoon een Trumpist de macht grijpt.

Dat vertrouwen kan wel terugkomen, maar daar zijn harde en ingrijpende maatregelen voor nodig, waarvan ik niet ben overtuigd dat er op dit moment de politieke of electorale wil voor bestaat.

De - mijn - conclusie is dat Trump wel degelijk de wereldhandelskaart aan het hertekenen is. Niet door zijn briljante strategie, maar vooral door de ontstane chaos. Wat er zal oprijzen uit die chaos is voorlopig nog onduidelijk. Er is nog steeds een kleine kans dat de VS uit die chaos opstaat als winnaar tegen wil en dank. Maar ik acht de kans groot dat de dynamiek verlegd zal worden. Niet per se, trouwens, ten voordele van Europa.

A propos, degene die zegt te weten wie wel als winnaar uit de bus zal komen is ofwel een briljant strateeg - maar veel waarschijnlijker iemand die zichzelf overschat; of een charlatan. Of beide.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:10:
Om het mooi in nationaal perspectief te plaatsen. Ooit hebben wij dat ook met de AliExpress spullen gedaan, hun spullen lagen ook tot 2018 tegen "zielige 2e wereldland" post tarief bij ons in de bus (met flinke korting dus) waardoor de PostNL zo ongeveer geen winst maakten en zij heel veel spul aan ons spotgoedkoop konden verkopen en onze eigen Hema sindsdien in zwaar weer zit. Ja, er is één en ander veranderd waardoor het wat duurder is geworden, maar feitleijk heeft die Hema de problemen nog steeds ook al zijn de verzendkosten en importkosten nu iets opgehoogd naar realistischere tarieven.
Dat verhaal over Hema is onjuist.

Een flink aantal winkelbedrijven zijn gekocht door investeerders, vervolgens hebben ze een hoop schulden op de balans gegooid. Dit gebeurde ook bij de Hema. Zie https://mtsprout.nl/leide...-de-waard-alles-moet-weg:
Vergeet niet dat de Hema tot een paar jaar terug ook op sterven na dood was, voegt hij toe. Vendex KBB wordt vier jaar na de fusie door het Amerikaanse private-equityhuis KKR van de beurs gehaald, opgeknipt en in stukken verkocht. Hema komt in 2007 terecht bij de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital. Die zadelt het warenhuis op met een enorme schuldenlast, die elke financiële speelruimte wegvreet.
En ook V&D: V&D was vaak eigenaar van de panden. Die zijn (na overname) verkocht en V&D moest een hoge huur betalen. Vervolgens ging het mis. Zie https://www.adformatie.nl...-de-ondergang-van-v-en-d:
V&D werd in eerste instantie opgekocht door KKR, een groot Amerikaans opkoopfonds. KKR kreeg V&D in bezit en verkocht vervolgens al het onroerend goed, waarbij de nieuwe vastgoedeigenaren een garantie kregen dat de V&D-filialen voor een hoge huur bleven zitten. KKR had hiermee direct een groot deel van haar vermogen terugverdiend.
[..]
In het verleden kocht Sun Capital de Amerikaanse warenhuisketen Mevyns, om vervolgens de 175 vestigingen in een soortgelijke constructie te verkopen. Mevyns ging hierna snel failliet, maar Sun Capital had met de verkoop van het vastgoed flink geld verdiend.

[ Voor 8% gewijzigd door bkor op 10-04-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fiets schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:00:
En de kans blijft groot dat China hiermee wereldwijd invloed gaat winnen, doordat ze een betrouwbaardere partner blijken te zijn dan de VS onder Trump.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:41

DropjesLover

Dit dus ->

Herstructurering van de wereldorde zou ik het niet noemen.
Het is eerder het actief, accelerationistisch opgeven van de dominante politieke positie van de VS. De vraag wie en/of wat er voor in de plaats gaat komen, en hoe daar eventueel mee om te gaan.

Over de VS wordt al langer gezegd dat het een 3e wereldland is, met helaas veel te veel geld. Alle onderliggende systemen zijn al zo lang uitgehold, alles in de reële economie staat op drijfzand van kredieten. Het land is al lang failliet. Zowel financieel als moreel.

De enige echte opties zijn China en de EU.
China wil helemaal niet zo in de spotlight staan, die doen alles liever op de achtergrond.
De EU wil wel, maar ontbreekt zelfvertrouwen en werkelijke daadkracht.

Het verlies van vertrouwen in de VS zal positie van de dollar als de wereld reservemunt onderuit halen. Wat zal daar voor in de plaats komen. Moet dat uberhaupt?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik zou de titel aanpassen. “Poging tot”. Tevens, dit is niet puur Trump, het is een agenda van specifieke machtsclusters in de VS, bij proces van State Capture. Trump is enkel het theaterstuk.

“De poging tot herstructurering mondiaal handelsbestel als product van State Capture in de VS.”

Zie ook: https://www.foreignaffair...onsequences-state-capture

Mja, sorry, maar als je gewoon alle inhoudelijke argumenten van tafel veegt zonder ernaar te luisteren zodra de interviewer Wierd Duk is, tjsa... dan kom je dus inderdaat tot allerlei ononderbouwde conclusies zoals je eerste drie zinnen, anders kan ik er niet van maken. Financieel geograaf Ewald Engelen is professor aan de UvA, links georienteerd, en een zeer interessante vrijdenker waar ik het vaak ook niet of deels mee eens ben, maar in dit geval simpelweg dé expert in Nederland is op een vakgebied dat wij overal veel te weinig in media horen: de politieke macht die economische handel met zich meebrengt.

Omdat linkjes droppen hier ook niet de bedoeling is, even een korte samenvatting van mijn linkjes als antwoord.

Tuurlijk is het een poging van Trump en nog niet een echte herstructurering van de economie. Maar wat Engelen uitlegt is dat de V.S. nu nog machtig genoeg is om China te dingen de in hun ogen oneerlijke handel beter te balanceren. Het komt er op neer dat Amerikanen nergens ter wereld hun spullen goedkoop kunnen verkopen, doordat die vaak hogere importheffingen op Amerikaanse spullen heffen, terwijl iedereen wel lekker goedkoop al zijn spullen in de V.S. kan verkopen. Dat was ooit omdat de Amerikanen op die manier ons in Europa richting de V.S. bleef lokken om het communisme niet verder te laten verspreiden, en in die tijd was de gehele V.S. een markt die zo groot was als de helft (!) van de wereldeconomie. Voordeel voor de Amerikaanse consument van goedkope spullen, voordeel voor Europa dat we onze spullen er mooi kwijt konden, en voordeel voor China doordat een land dat economisch niks voorstelde wat kon groeien.

Maar die Chinese industrie wordt langzaam een steeds grotere dreiging. De Amerikanen hebben nu nog "maar" 30% van de wereldwijde koopkracht in handen en met name China komt op. Ondertussen wordt er nog wél lekker gebruik gemaakt van voordelige lage importheffingen door die Chinezen, en omdat langzamerhand alle industrie daarnaar toe is verplaatst ontstaat er een gevaarlijk monopolie. Ik noemde in het eerdere draadje al: wat gaat Apple doen als China morgen de contracten opzegt en zo snel mogelijk hun eigen smartphones met een opensource variant van Android de wereld in gaat pushen? Apple zal instorten want bijna alle productie zit daar, zeker als ze een slim dealtje met India maken. Je hebt dan als V.S. het nakijken want telefoons maken kunnen we niet meer en wij zullen ineens hún telefoons moeten kopen. Dat is een gevaarlijk monopolie dat de Chinezen steeds meer in handen hebben.

Momenteel doet Trump (zeer rigoureus, ik denk ook veel te radicaal) niks anders dan alle landen ter wereld aan de onderhandelingstafel dwingen. En zoals deels toch ook verwacht is het na een eerste hectische week teruggedraaid en richten ze zich nu op hun grootste probleem: China. Engelen betoogt dat om allerlei redenen de V.S. gewoon nu nog té groot en machtig is, en de Chinezen dus zullen moeten gaan luisteren en in ieder geval water bij de wijn moeten gaan doen.

@Martinez- dit lijkt me toch echt een groter en losstaand onderwerp, zeker als dit inderdaad de komende maanden door zal gaan. Om bovengenoemde argumenten denk ik echt dat het een heel serieuze poging tot herstructureren van de financiële orde is, die echt wel kans van slagen heeft. Als dit slaagt wordt er echt wel iets in gang gezet, het is dus niet meer Amerikaanse politiek maar wereldeconomie en wereldpolitiek.

Maar natuurlijk is het afwachten in hoeverre het gaat slagen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-04-2025 19:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Als je bij een Nederlands bedrijf werkt, misschien twee keer nadenken of je bepaalde dure Amerikaanse software nou echt nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 10-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 21:03
Nou, ik koop in ieder geval niets meer wat bij Amazon vandaan komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DeNachtwacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:19:
[...]
Mja, sorry, maar als je gewoon alle inhoudelijke argumenten van tafel veegt zonder ernaar te luisteren zodra de interviewer Wierd Duk is
Zo gek is die stelling niet, wat uit die hoek is minstens verdacht.
Het komt er op neer dat Amerikanen nergens ter wereld hun spullen goedkoop kunnen verkopen, doordat die vaak hogere importheffingen op Amerikaanse spullen heffen, terwijl iedereen wel lekker goedkoop al zijn spullen in de V.S. kan verkopen.
Dat zal vast zo zijn.... ware het niet dat de VS zelf alles wat gemaakt kon worden hebben geoutsourced naar goedkope landen en in ruil daarvoor andere dingen zijn gaan doen, zoals Facebook, Hollywood, iCloud, google en office zodat de hele wereld dezelfde shit gebruikt. Waarom zou je dan als land nog inzetten op professionele kolenboeren?
Maar die Chinese industrie wordt langzaam een steeds grotere dreiging.
Is dat de reden dat Trump zo ontzettend zit te zeiken op zijn vrienden? Mijns inziens is Trump juist ruzie gaan maken met zijn vrienden omdat die minder makkelijk wegkomen dan zijn vijanden.
Momenteel doet Trump (zeer rigoureus, ik denk ook veel te radicaal) niks anders dan alle landen ter wereld aan de onderhandelingstafel dwingen.
Veel te positief beeld. Zijn beursmanipulatie laat zien dat het hem om de handel om voorkennis gaat en voor hem persoonlijk is dat iedereen zijn reet wil kussen (zijn woorden!).

Trump kan alleen platbranden, niets opbouwen. Het opzetten van een nieuwe orde of zoals de TT herstructurering aangeeft, dat kan Trump helemaal niet. Laat eerst maar eens zien welke signalen uit de MAGA-hoek komen die iets bouwen, want ik zie alleen maar slopen. Laat Trump zijn gang gaan en alleen de witte man kan nog werken, terwijl een economie met buitenlanders, vrouwen, gehandicapten, andersdenkenden, vieze linksen veel meer arbeidscapaciteit heeft en de boel moeiteloos outperformed. Dat herstructureren wat mensen op Trump projecteren is dat straks de hele VS zo rijk en welvarend is als Mississippi, incl levensverwachting van max 50 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@Delerium Ik ben het zeker met je eens dat Trump rucksightlos handelt, totaal losgeslagen is zelfs af en toe. Maar we moeten ook niet blind zijn voor onderliggende belangen en oorzaken. De Amerikanen hadden altijd open markten zodat de Chinezen maar ook wij onze spullen goedkoop konden exporteren. Maar wijzelf kopen veel minder van die Amerikanen. Waar Trump de plank misslaat is dat hij natuurlijk al die tariefverschillen met zijn iconische bordje overdrijft.

Het ding is alleen dat hij dat doet om landen om tafel te dwingen en betere deals te onderhandelen, en op punten moet dat ook gewoon. Hoe denk je dat hij ernaar kijkt dat niet de V.S., maar wíj Nederlanders de belastinginkomsten van Google via de Bermuda innen? Reken er maar op dat zodra wij daar aan tafel zitten over 3 maanden om de tarieven weg te houden, Belastingparadijs Nederland ter sprake komt omdat Trump die belastingen van de fintech gewoon zélf wil innen en terecht!

Hetzelfde geldt voor China, dat linkje van @Virtuozzo van Foreign Affairs is wel grappig omdat dat veel minder de kern van deze discussie raakt dan een artikel dat daar nu nog niet openbaar staat volgens mij maar wel voor leden als zichtbaar is met de titel "Underestimating China". Je kan de strekking al raden, een kort stukje even vertaald naar het Nederlands geeft mooi aan waar Trump ook écht gewoon een punt heeft en de V.S. niet aan voorbij kan gaan:
Een nieuwe consensus ontstond: een ouder wordend, vertragend en steeds minder wendbaar China zou de opkomende Verenigde Staten niet inhalen. Washington schakelde over van pessimisme naar overmoed. Maar net zoals eerdere uitbarstingen van defaitisme misplaatst waren, geldt dat ook voor het huidige triomfalisme, dat het risico loopt zowel de latente als de daadwerkelijke macht te onderschatten van de enige concurrent in een eeuw, wiens bbp 70 procent van dat van de Verenigde Staten heeft overschreden. Op cruciale punten heeft China de Verenigde Staten al overtroffen. Economisch gezien beschikt het over een tweemaal zo grote productiecapaciteit. Technologisch domineert het alles, van elektrische voertuigen tot kernreactoren van de vierde generatie, en produceert het nu jaarlijks meer actieve patenten en veelgeciteerde wetenschappelijke publicaties. Militair gezien beschikt het over 's werelds grootste marine, versterkt door een scheepsbouwcapaciteit die 200 keer zo groot is als die van de Verenigde Staten; aanzienlijk grotere raketvoorraden; en 's werelds meest geavanceerde hypersonische capaciteiten – allemaal resultaten van de snelste militaire modernisering in de geschiedenis. Zelfs als de groei van China vertraagt ​​en het systeem wankelt, zal het strategisch gezien formidabel blijven.
Trump slaat belachelijk om hem heen, maar zeg zou zelf wie zie jij liever als machtigste land op aarde, de V.S. of China? Die laatste heeft nog steeds goede kaarten in handen om dat te worden en nogal wiedes dat Trump dit wil voorkomen!

Even los natuurlijk van het feit dat ik liever ook zie dat daar zo snel mogelijk weer een diplomatieker leider de baas wordt, ben ik toch blij dat de V.S. het eigen hachje hiermee wil redden en nérgens las of hoorde ik dat deel in al onze media terug totdat ik die podcast hoorde...

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-04-2025 21:08 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DeNachtwacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:59:
maar zeg zou zelf wie zie jij liever als machtigste land op aarde, de V.S. of China?
Dr Jekyll is vast een prima gast, maar de bijbehorende Mr Hyde is niet de VS die ik graag zie. Deze zwart/wit keuze maakt China. En dat is ondanks 80 jaar aan pro-VS propaganda die te makkelijk is gaan piepen en kraken.

De enige juiste keuze is hier overigens Europa, een continent vol ideeën en geld dat echt wel weet hoe je in een complexe wereld moet opereren. Florerende democratien of beroerde regimes? De EU weet er wel een mouw aan te passen omdat de EU zelf uit veel verschillende ideeën bestaat.
De VS is momenteel een Dr-Jekyll dat om de 4 jaar 180 graden kan draaien en China is al 1000den jaren een economisch zwart gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 16:38
Dit was een typische Trump actie. Hoog inzetten, veel herrie maken, en op het laatste moment terugtrekken... maar niet helemaal. Het nieuwe 10% "basis-tarief" staat nog gewoon, maar iedereen is zo opgelucht dat "het ergste voorlopig van tafel is" dat ze dat gewoon gaan accepteren, in ieder geval voor de volgende 3 maanden.

Dat zou nooit gebeurd zijn als Trump gewoon 10% zou hebben opgelegd zonder al die heisa, dan zouden we erop hebben gereageerd.

Hoe het uiteindelijk afloopt weet ik niet, maar Trump heeft de eerste slag wel gewonnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:17
Tsja, een klok die stilstaat geeft ook 1 x per dag de waarheid aan.

De dynamiek van de wereld(economie) is te ingewikkeld om te simplificeren. Daarom denk ik dat Trump echt een mafketel is. Dat durf ik niet van Xi te zeggen. Hij heeft het voordeel dat zijn land én centraal geregeerd wordt, mensenrechten met de voeten worden getreden en dat hij schijt heeft aan intellectueel eigendom. Dat laatste ben ikzelf overigens verdeeld op. Delen is denk ik de manier om te winnen.

Voor mij samenwerking de grote winnaar. Als nadeel zit daaraan dat te grote groepen geen cohesie meer vertonen. In mijn brabantse dorpje heb ik geen last grootstedelijke problemen en vice versa. "Waarom zou ik moeten opdraaien voor hullie problemen???" Dit is al zo makkelijk uit te buiten op deze schaal dat het een eitje is op NL-schaal. en al helemaal op wereld-schaal.

Terwijl als ik met Henk van een dorp verderop net zoveel gemeen heb als met Yang in Shenzen, of Achmed in Libië of Mike in Nieuwzeeland. Ik ken hem/ze niet, maar weet wel dat hij het graag warm, veilig, doorvoed en belevingsrijk wil leven. Na de 2e wereldoorlog was er een aardig begin, maar het ikke ikke gedrag ten koste van anderen is helaas lastig uit te roeien. Marketing is hier wat mij een grote boosdoener. Ons brein is is gewoon niet in staat dit te weerstaan. Wat dat betreft zijn we redelijk achterlijke dieren. behalve als we met eigen ogen zien wat er gebeurd. Hoe druk het in de zorg is, hoe ambtenaren zich een slag in de rondte werken, wat er gebeurd in een asielzoekcentrum. En extremer: hoeveel slaven er in Saudi Arabië zijn, hoeveel mensen aanspoelen in Italië en Griekenland, hoe mensen anderen uitmoorden omdat ze in Gaza wonen, de massagraven en noem het maar op. 1 x zien in het echie, en je kunt het niet meer ontzien. De gewelddadig demonstrerende burger in Uden zou eens de ellende in Gaza met eigen ogen zien. Zeker weten dat wat hem betreft alle palestijnen welkom zijn daarna. Of welk land dan ook in oorlog. Waarom?: de mens is in de pure vorm extreem empatisch.

In welke mate past Trump hierbij? Of Tim Waltz? Of Wilders? Of Timmermans? Wie kiest voor samen? Wie kiest voor zichzelf? Wie heeft met eigen ogen gekeken?

De VS is een echt een land geworden wat richting ontwikkelingsland aan het afglijden is. Cijfers en beslissingen zijn doorslaggevend, niet wat de media ons presenteert. Maarja, die marketing hé....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@Delerium Ik ben het zeker met je eens dat Trump rucksightlos handelt, totaal losgeslagen is zelfs af en toe. Maar we moeten ook niet blind zijn voor onderliggende belangen en oorzaken. De Amerikanen hadden altijd open markten zodat de Chinezen maar ook wij onze spullen goedkoop konden exporteren. Maar wijzelf kopen veel minder van die Amerikanen. Waar Trump de plank misslaat is dat hij natuurlijk al die tariefverschillen met zijn iconische bordje overdrijft.
Je lijkt hier talking points van Trump te schrijven op een website die gehost wordt bij een trotse partij met exclusief Amerikaanse partners.

Waarom noem je de rest blind terwijl je niet ziet hoeveel wij direct en indirect aan o.a. Amerikaanse tech uitgeven?
Het ding is alleen dat hij dat doet om landen om tafel te dwingen en betere deals te onderhandelen, en op punten moet dat ook gewoon. Hoe denk je dat hij ernaar kijkt dat niet de V.S., maar wíj Nederlanders de belastinginkomsten van Google via de Bermuda innen? Reken er maar op dat zodra wij daar aan tafel zitten over 3 maanden om de tarieven weg te houden, Belastingparadijs Nederland ter sprake komt omdat Trump die belastingen van de fintech gewoon zélf wil innen en terecht!
Maar afpersing heeft weinig te maken met het doen van deals. Je kan geen deal maken met een pistool tegen je hoofd.

[ Voor 9% gewijzigd door Stukfruit op 11-04-2025 11:41 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Wat ik eerder in dit draadje heb aangegeven, het handelsoverschot van de EU wordt vele malen kleiner als je de Amerikaanse export van diensten hierin meeneemt. Op het gebied van diensten had de EU in 2023 een handelstekort van € 109 miljard met de VS. Dat betekent dat het totale handelsoverschot van de EU (goederen en diensten) in dat jaar € 47 miljard euro bedroeg, 6 procent van de totale EU-export naar de VS.

Ja, het klopt, China houdt de prijzen van de goederen die zij exporteert kunstmatig laag. Door, onder meer, de lonen laag te houden en R&D door de staat te laten bekostigen. Maar dat is niet alleen een probleem voor de industrie in de VS, maar 'wij' hebben daar ook last van. Het is dan vrij stompzinnig van Trump om iedereen, ook eventuele bondgenoten in dit conflict met China, in de gordijnen te jagen. Beter is het om dan gezamenlijk met de EU, die ándere grote afzetmarkt van Chinese producten, op te trekken.

Daarnaast, leuk dat Trump industrie wil terughalen naar de VS, maar ook dat geeft enorm veel problemen. Ik noem er twee die mij structureel lijken:
  • Het prijspeil (en dus de lonen) in de VS ligt hoger dan in bijvoorbeeld China, Vietnam of Bangladesh. Dit betekent dat producten die in de VS gemaakt worden duurder zullen zijn. Dit leidt weer tot hogere lonen, kortom tot inflatie.
  • De werkloosheid in de VS is op dit moment 4,2%* van de beroepsbevolking. Zelfs mét vergaande automatisering en robotisering van productieprocessen zijn er simpelweg onvoldoende mensen in de VS om al deze nieuwe banen in de industrie op te vullen. Dit leidt weer tot hogere lonen, wat de inflatie zal opdrijven. Er is daar, deels, een oplossing voor, immigratie. Maar Trump heeft de grenzen dichtgegooid. Hij zou kunnen proberen het geboortecijfer op te krikken, maar goed, daar heb je over een kwart eeuw pas wat aan.
Tot slot, de handelsorde, zoals deze tot vorige week bestond, is een Amerikaanse uitvinding en deze heeft, ook in de VS, tot de grootste welvaartsstijging in de menselijke geschiedenis geleid. Het slopen hiervan zal leiden tot een enorme vernietiging van kapitaal en daarmee van welvaart. En als een economie instort gaan mensen rare keuzes maken. Die geschiedenisles moeten we inmiddels toch wel geleerd hebben.

* = Aanvulling op dit percentage, dit cijfer ligt ónder wat de 'natuurlijke werkloosheid' wordt genoemd, en is op zichzelf al een veroorzaker van inflatie (bron). Wil Trump de middenklasse vergroten, dan doet hij dat niet door middenklasse-banen te creëren, er zijn immers geen mensen om dat werk te doen, maar door fiscale maatregelen te nemen (bijvoorbeeld door de belasting op arbeid te verlagen en de belasting op kapitaal te verhogen).

[ Voor 9% gewijzigd door bernard038 op 11-04-2025 12:26 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
[...]
Het komt er op neer dat Amerikanen nergens ter wereld hun spullen goedkoop kunnen verkopen, doordat die vaak hogere importheffingen op Amerikaanse spullen heffen, terwijl iedereen wel lekker goedkoop al zijn spullen in de V.S. kan verkopen.
Dat is simpelweg niet correct. De importtarieven vanuit de VS richting de EU is gemiddeld genomen een paar procent ofzo. De EU is een hele grote markt. Je praat hier echt Trump talking points na door het te hebben over "nergens ter wereld". Ook verbazingwekkend dat je dit opvolgt met "hogere importheffingen". Een hogere importheffing is niet hetzelfde als "nergens ter wereld hun spullen goedkoop kunnen verkopen".

Verder heeft de VS (en ook de EU) het mogelijk gemaakt dat productie richting Azië is gegaan. Je doet nu net of Apple van Azië/China is, puur omdat het in een land gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
bkor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:29:
[...]

Dat is simpelweg niet correct. De importtarieven vanuit de VS richting de EU is gemiddeld genomen een paar procent ofzo. De EU is een hele grote markt. Je praat hier echt Trump talking points na door het te hebben over "nergens ter wereld". Ook verbazingwekkend dat je dit opvolgt met "hogere importheffingen". Een hogere importheffing is niet hetzelfde als "nergens ter wereld hun spullen goedkoop kunnen verkopen".

Verder heeft de VS (en ook de EU) het mogelijk gemaakt dat productie richting Azië is gegaan. Je doet nu net of Apple van Azië/China is, puur omdat het in een land gemaakt wordt.
Onderaan dit artikel wordt aangegeven dat, vóór Trump's tarieven, het gemiddeld-gewogen importheffing van de EU op producten uit de VS (excl. landbouwproducten) 1,6 procent was. Klopt, het importtarief voor auto's was 10 procent. Dat is hoger dan de Amerikaanse importheffing van 2,5 procent op Europese personenauto's (bron), maar lager dan de Amerikaanse importheffing van 25 procent op pickuptrucks (bron).

Die hoge EU tarieven vallen dus alleszins mee. Dat Trump het concept BTW niet wil snappen, is zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:41
Ik vraag me vooral af wat die 75 landen willen is het puur de kat uit de boom kijken en zien wat Trump verwacht of wil men ook echt onderhandelen ? Heb wel het idee dat dit plan meer schade heeft berokkend aan de USA zijde dan aan de Europa of andere landen zijde. Want wat al eerder geopperd is is dat Trump nu niet geloofwaardig is nergens in de wereld. en dat hij voor onrust zorgt dus dat men beter met de EU of andere landen zaken kan doen aangezien dat meer stabiele omgevingen zijn.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
lordgandalf schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:15:
Ik vraag me vooral af wat die 75 landen willen is het puur de kat uit de boom kijken en zien wat Trump verwacht of wil men ook echt onderhandelen ? Heb wel het idee dat dit plan meer schade heeft berokkend aan de USA zijde dan aan de Europa of andere landen zijde. Want wat al eerder geopperd is is dat Trump nu niet geloofwaardig is nergens in de wereld. en dat hij voor onrust zorgt dus dat men beter met de EU of andere landen zaken kan doen aangezien dat meer stabiele omgevingen zijn.
Dat cijfer van 75 landen is van Trump afkomstig. Daarmee is is, wat mij betreft, dit niet een geheel betrouwbaar getal. Maar een aantal partijen, bijvoorbeeld de EU, heeft aangegeven in gesprek te willen gaan. Het aanbod van de EU, wederzijds geen tarieven meer heffen, lijkt me genereus. Ik ben alleen bang dat Trump zijn hand gaat overspelen door met allerlei aanvullende eisen te komen (minder strenge regels voor Amerikaanse producten op het gebied van voedselveiligheid bijvoorbeeld).

En ja, importheffingen doen, ook, jezelf pijn. Immers, de prijs van geïmporteerde producten gaat omhoog. Een Amerikaan zal straks meer voor zijn nieuwe iPhone of Nike-sneakers moeten betalen. Maar soms zijn importheffingen een manier om de eigen economie te beschermen, denk aan Europese heffingen op Chinese auto's die dreigden de Europese markt te overspoelen en zo de Europese autoindustrie ernstige schade toe te brengen.

Importheffingen zijn dus óók een manier om de eigen industrie te beschermen. In het geval van die auto's uit China, wordt er gesteld dat de Chinezen op een oneerlijke manier de verkoopprijs van deze auto's laag houden, onder meer door oneigenlijke staatssteun aan de Chinese autofabrikanten.

Daarnaast werden, vroegâh(?), heffingen nog wel eens gebruikt om 'strategische industrie', bijvoorbeeld de staalindustrie, die een land nodig heeft in geval van oorlog, te beschermen. Het is namelijk wat knullig als je buurland eerst deze essentiële bedrijven kapotconcurreert, om vervolgens je land binnen te vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:39
Wat zouden we uberhaupt (nog meer) moeten kopen van ze? Kolen? Chloorkip? Gemodificeerde groente? Auto’s van 5,5 meter lang die 1 op 6 rijden?

Wat wij standaarden noemen omtrent milieu, werkomstandigheden, gezondheid etc noemen zij “handelsbeperkingen”

Indien de US in staat zou zijn producten te leveren die aan onze standaarden voldoen voor de juiste prijs zie ik niet in waarom we die niet zouden kopen.

Feit is dat Amerika vooral diensten levert die interessant zijn en geen goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:14
Ja in de jaren 50 opende Ford een fabriek in Engeland en ging kleine autos bouwen voor de Europese markt. Werd een groot succes.

Tegenwoordig bouwen die Amerikanen pick up trucks. Nee niemand wil die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Of die Amerikaanse runderen die volgepompt worden met groeihormonen en antibiotica, omdat ze dan lekker snel groeien en meer opbrengen.

Dat het slecht is voor de volksgezondheid, he, who cares? Als de Amerikaanse boer maar snel en veel winst maakt is het goed.

En Trump wil dat de EU verplicht dat rundvlees afneemt, ondanks dat het hier (godzijdank) niet aan de Europese voedselveiligheids-regels voldoet.

En dat niemand een Amerikaanse auto wil is ook niet zo raar, gezien de nogal beroerde 'kwaliteit' van Amerikaanse auto's. Als zelfs in de VS veel Amerikanen liever een buitenlandse auto kopen ipv een Amerikaanse zou dat toch wel iets moeten zeggen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Johan Bogle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:32:
Wat zouden we uberhaupt moeten kopen van ze? Kolen? Chloorkip? Gemodificeerde groente? Auto’s van 5,5 meter lang die 1 op 6 rijden?

Wat wij standaarden noemen omtrent milieu, werkomstandigheden, gezondheid etc noemen zij “handelsbeperkingen”

Indien de US in staat zou zijn producten te leveren die aan onze standaarden voldoen voor de juiste prijs zie ik niet in waarom we die niet zouden kopen.

Feit is dat Amerika vooral diensten levert die interessant zijn en geen goederen.
Hier een overzicht van de goederen die de VS exporteert (uit '22). Dertig procent van de export is olie (en producten die daarvan gemaakt worden ). Dat percentage zal, sinds de Russische inval in Oekraïne, alleen maar toegenomen zijn. Als de EU besluit om voor meer dan 100 miljard dollar aan olie bij de Arabieren, Iran, Venezuela en andere minder gezellige landen te gaan afnemen, zal dat de olieprijs (en de gasprijs) laten exploderen.

En bedenk wel, al die Tesla's die veel Tweakers, tot voor kort, als leasestatussymbool wilden, kom en ook uit de VS... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bernard038 op 11-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

bernard038 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:45:
[...]

En bedenk wel, al die Tesla's die veel Tweakers, tot voor kort, als leasestatussymbool wilden, kom en ook uit de VS... ;)
Ehm het was toch zo dat de meeste Tesla's die in Nederland (of de EU) verkocht worden tegenwoordig grotendeels uit de Duitse en Chinese Tesla-fabrieken komen, en niet uit die uit de VS?

In het begin was dat wel zo, en toen waren er ook heel veel klachten over de slechte afbouw van die Amerikaanse Tesla's (scheef hangende portieren etc). Toen de levering vanuit China (en later Duitsland) op gang kwam bleken die veel beter afgebouwd te zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:39
[...]

Hier een overzicht van de goederen die de VS exporteert (uit '22). Dertig procent van de export is olie (en producten die daarvan gemaakt worden ). Dat percentage zal, sinds de Russische inval in Oekraïne, alleen maar toegenomen zijn. Als de EU besluit om voor meer dan 100 miljard dollar aan olie bij de Arabieren, Iran, Venezuela en andere minder gezellige landen te gaan afnemen, zal dat de olieprijs (en de gasprijs) laten exploderen.

Ik zie niet in waarom we dat niet meer zouden kopen? Overigens is dat nog geen 3,5% van de wereldwijde olievraag. Die zou theoretisch best naar elders kunnen zonder explosieve prijsstijging (zeker nu de wereldhandel flink zal gaan afzwakken)

Het gaat mij erom wat we nog MEER zouden moeten kopen. Trump lijkt te denken dat er iets mis is met handelstekorten en dat wii evenveel zouden moeten importeren als exporteren. Buiten dat wij niet extreem overconsumeren als in de US (gefinacierd door de rest van de wereld), maken ze simpelweg niet genoeg goederen die wij willen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Johan Bogle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
[...]
Trump lijkt te denken dat er iets mis is met handelstekorten en dat wii evenveel zouden moeten importeren als exporteren.
Of hij zegt maar wat. Trump geeft gewoonlijk niet veel om anderen. Ik bedoel, hij staat erom bekend om zijn rekeningen niet te betalen. Verder liegt hij behoorlijk vaak. Ik zie weinig reden dat hij het beste voor heeft met de VS.

Vorige keer kwam hij ook met importtarieven, dat leverde de VS geld op. Vervolgens kwam er een flinke belastingverlaging, tijdelijk voor sommigen, permanent (kan het mis hebben, het was in elk geval flink langer dan voor de rest) voor de extreem rijken.

Er kan prima een doel achter het importtarieven-geroep zitten wat ongunstig is voor het land, maar extreem gunstig voor een kleine groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00
[...]

Prima toch, maar het handelsoverschot zelf is helemaal niet relevant. Het is simpelweg iets dat Trump heeft "gebruikt" om dit het process van zijn kant te starten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Johan Bogle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
[...]
Ik zie niet in waarom we dat niet meer zouden kopen? Overigens is dat nog geen 3,5% van de wereldwijde olievraag. Die zou theoretisch best naar elders kunnen zonder explosieve prijsstijging (zeker nu de wereldhandel flink zal gaan afzwakken)

Het gaat mij erom wat we nog MEER zouden moeten kopen. Trump lijkt te denken dat er iets mis is met handelstekorten en dat wii evenveel zouden moeten importeren als exporteren. Buiten dat wij niet extreem overconsumeren als in de US (gefinacierd door de rest van de wereld), maken ze simpelweg niet genoeg goederen die wij willen….
Ik kan me voorstellen, zie eerdere post, dat er situaties zijn waarin importheffingen een disbalans corrigeren en/of dat je bepaalde industrieën zó belangrijk vindt dat je deze, koste wat het kost, wil behouden (bijvoorbeeld een staalindustrie om kanonnen te maken, chemische industrie om springstof te maken) Daarnaast zijn voor een hele riedel landen in de derde wereld importheffingen de grootste bron van inkomsten, simpelweg omdat de bevolking zo weinig verdient dat het heffen van inkomstenbelasting onhaalbaar is.

En inderdaad, met een staatsschuld van 121 procent van het BBP, heeft de VS, in vergelijking met de EU (88,2 procent) en Nederland (47,7 procent) een belachelijk hoge staatsschuld. Maar ja, dat krijg je als je goedkoop kan lenen (van China).
De Amerikaanse staatsschuld loopt alleen maar sneller, verder op, ChatGPT maakt mij wijs dat het begrotingstekort in de VS vorig jaar 6,4 procent bedroeg, tegen een geschatte 3,2 procent in de eurozone. Als ChatGPT vraagt om de cijfers van de afgelopen tien jaar zie je dat het Amerikaanse begrotingstekort, structureel, hoger ligt dan dat van de lidstaten van de EU gezamenlijk.

Dus dat de VS een 'dingetje' heeft met schulden, lijkt me evident. Maar dit probleem wordt niet opgelost door deze idioterie met importheffingen. Meer exporteren (en dus betere producten maken) is één, het belastingstelsel herzien is een tweede. Men zou bijvoorbeeld de belasting op arbeid (inkomstenbelasting), als deel van de federale inkomsten kunnen verlagen en dit vervangen door een belasting op verbruik (BTW) en/of vermogen. Maar goed, rommelen aan het belastingstelsel is een garantie voor gezeik, dat weten we hier in NL maar al te goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Mja, sorry, maar als je gewoon alle inhoudelijke argumenten van tafel veegt zonder ernaar te luisteren zodra de interviewer Wierd Duk is,
Voor goede redenen. Het is rauwe ironie dat het hier gaat over ontwikkelingen in de VS waar men precies die valstrik van ruimte geven / laten aan actoren van toxiciteit genegeerd heeft.

Et voila, zie de resultaten daarvan.

Er zijn geen inhoudelijke argumenten bij extreem, radicaal en toxisch. Als er één bloedige les is die we toch wel geleerd zouden moeten hebben, dan wel die van de Paradox van Tolerantie.

De reden waarom we hier überhaupt een topic hebben over de poging van autoritarisme tot vernietiging van het bestel wat het voor jou mogelijk maakt om überhaupt zo’n topic te hebben zit hem nu juist in het negeren van die bloedige les.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
bkor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:29:

Het eerste punt heb ik iets te stellig gebracht, het gaat erom dat over de hele wereld de VS echt hogere importheffingen betaalt. Concreet voorbeeld, Amerikaanse auto's gaan de EU in met 10% importheffingen, Duitse BMW's gaan richting de VS met 2,5% importheffingen. India? China? Nog extremere verschillen en over de gehele linie betaalt de VS altijd méér om te exporteren naar land X dan land X betaalt om naar de VS te exporteren. Dát is de onbalans waar Trump een einde aan wil maken en dat hij dat op een bizarre en Trumpiaanse wijze doet die veel risico's met zich meedraagt; helemaal mee eens. Maar ik snap echt ook wel dat de VS niet lijdzaam gaat zitten toekijken terwijl China dankzij deze imbalans in importtarieven de nieuwe wereldleider wordt.

Het tweede punt; ja natuurlijk hebben de VS en EU het mogelijk gemaakt dat Apple in China en later India de spullen kon maken, omdat lang de gedachte was dat het een win/win was. Goedkope spullen voor ons, welvaartsgroei voor hen. Maar we weten eigenlijk al jaren dat de balans aan het doorslaan is richting een steeds machtiger wordend China, en dat wordt gewoon geaccepteerd als het een vaststaand feit waar niks aan te doen is. De afgelopen jaren zijn de populairwetenschappelijke boeken over ons heen gevlogen waarin economen dat als feit accepteren, de 21e eeuw wordt niet voor niets al The Age of China genoemd.

Het vreemde vind ik dat in Europa vrijwel iedereen dit ineens vergeten lijkt te zijn en moord en brand schreeuwt omdat Trump de wereldeconomie zo probeert te herstructureren dat de VS de machtigste blijft, wij als EU of NL willen toch ook gewoon voor ons eigen belang strijden? Ja, nogmaals; heel lomp en op zijn Trumps, maar hij wil gewoon dat als de VS 10% moet betalen om auto's naar de EU te exporteren, dat andersom ook gebeurt.

Het jammere vind ik dat ik in veel media maar ook hier simpelweg te veel retorische trucjes hoor zoals Trump voor gek verklaren en iedereen die hem probeert te nuanceren is direct extreem, radicaal en toxisch @Virtuozzo, maar ik hoor gewoon geen inhoudelijke argumenten waarom bovenstaande analyse, grotendeels dus van Ewald Engelen, op hoofdlijnen niet zou kloppen. @Virtuozzo volgens mij is kenmerk van het redelijke midden dat op basis van argumenten wordt geredeneerd en niet op basis van persoonlijke aanvallen van de boodschappers.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Trump slaat belachelijk om hem heen, maar zeg zou zelf wie zie jij liever als machtigste land op aarde, de V.S. of China? Die laatste heeft nog steeds goede kaarten in handen om dat te worden en nogal wiedes dat Trump dit wil voorkomen!
Wie? De Europese Unie natuurlijk. Ook dat wil Trump voorkomen. Men staart zich alleen helemaal blind op de tariffwar.

Flood the zone with shit. Dat moeten we in ons achterhoofd houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Wat is toch die watjeshouding van zoveel mensen dat ze als EU bewoners liever kiezen tussen de hielen likken USA of China ipv VOL voor de EU te kiezen. Ik kan er niet bij dat je jezelf als zo'n zwakke partij ziet. Haal je dan alleen nog je nieuws 'van het internet' en heb je geen benul hoe een krachtig apparaat de EU is.

En ja.... de EU heeft nadelen en tekortkomingen. Maar leg het maar even naast die van de USA en China. Even afgezien van het feit dat je 0,0 inspraak hebt in USA en China en iig nog een modicus van inspraak hebt in de EU.

Als je al geen respect hebt voor jezelf dan hebben anderen dat al helemaal niet op het wereldtoneel. En waarom zouden ze.

[ Voor 53% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-04-2025 19:17 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:39
Johan Bogle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:32:
Wat zouden we uberhaupt (nog meer) moeten kopen van ze? Kolen? Chloorkip? Gemodificeerde groente? Auto’s van 5,5 meter lang die 1 op 6 rijden?

We moeten meer wapens van ze kopen. Natuurlijk niet die met de meest geavanceerde technologie, want die willen ze alleen zelf in bezit hebben en met een mogelijkheid om ze van een afstandje uit te zetten, zodat ze nog wel de controle houden tegen wie ze gebruikt worden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:48:

Het jammere vind ik dat ik in veel media maar ook hier simpelweg te veel retorische trucjes hoor zoals Trump voor gek verklaren en iedereen die hem probeert te nuanceren is direct extreem, radicaal en toxisch @Virtuozzo, maar ik hoor gewoon geen inhoudelijke argumenten waarom bovenstaande analyse, grotendeels dus van Ewald Engelen, op hoofdlijnen niet zou kloppen. @Virtuozzo volgens mij is kenmerk van het redelijke midden dat op basis van argumenten wordt geredeneerd en niet op basis van persoonlijke aanvallen van de boodschappers.
Leg mij geen woorden in de mond. Ik heb het niet over Engelen. Ik wijs naar het gebruik van een toxische actor als bron, verwijzing en medium.

Als jij uitspraken van Engelen wil verpakken, prima, selecteer dan een normale, beschaafde, en conforme bron en verwijzing. Laat / geef niet de ruimte voor extreem / radicaal / toxisch / gestoord om zelfs maar als normaal gezien te worden.

Jij gaat hier de fout in, op een wijze die juist bijzonder pijnlijk is gezien de context en focus van het topic. Nogmaals: het zit in de soep omdat mensen daar precies dat als normaal zagen, en zich aldus lieten gebruiken door figuren die het op geen enkele wijze goed voor hadden met die mensen.

Hellend vlak. Hefbomen van gedrag. De gevolgen staan in beeld. En nu wil jij die gevolgen bespreken middels herhaling van een van de oorzaken ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Virtuozzo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:52:
Als jij uitspraken van Engelen wil verpakken, prima, selecteer dan een normale, beschaafde, en conforme bron en verwijzing. Laat / geef niet de ruimte voor extreem / radicaal / toxisch / gestoord om zelfs maar als normaal gezien te worden.
Ik hoor nog steeds geen enkele inhoudelijke weerlegging van jouw kant van mijn argumenten, terwijl ik een professor in een zeer relevant vakgebied als bron aandraag als basis die ruimschoots en helder verwoord allerlei relevante informatie deelt in begrijpelijk Nederlands in een podcast en die nota bene voor je samenvat. In een volgende reactie plaats ik een zéér relevant politiek artikel van het gerenommeerde Foreign Affairs geschreven door een andere zeer relevante politicoloog (Rush Doshi).

Sorry, maar het houdt ergens op, Begin zélf eens met wat inhoudelijke, beschaafde argumenten op basis van bronnen in plaats van wéér op de man te spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-04-2025 20:10 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:48:
[...]

Het eerste punt heb ik iets te stellig gebracht, het gaat erom dat over de hele wereld de VS echt hogere importheffingen betaalt. Concreet voorbeeld, Amerikaanse auto's gaan de EU in met 10% importheffingen, Duitse BMW's gaan richting de VS met 2,5% importheffingen. India? China? Nog extremere verschillen en over de gehele linie betaalt de VS altijd méér om te exporteren naar land X dan land X betaalt om naar de VS te exporteren. Dát is de onbalans waar Trump een einde aan wil maken en dat hij dat op een bizarre en Trumpiaanse wijze doet die veel risico's met zich meedraagt; helemaal mee eens. Maar ik snap echt ook wel dat de VS niet lijdzaam gaat zitten toekijken terwijl China dankzij deze imbalans in importtarieven de nieuwe wereldleider wordt.
Gaan we weer.
  • Amerikaanse importheffing op personenauto's uit de VS = 2,5 procent.
  • Amerikaanse importheffing op pickuptrucks= 25 procent. Zie hier een lijstje met de 25 bestverkochte auto's in de VS. De eerste en tweede plek worden ingenomen door pickups. In de top 25 staan precies, en dat heb ik nageteld, nul (0) auto's van Europese merken.
  • Het gemiddeld gewogen Europese importtarief op goederen (excl. landbouw) uit de VS is 1,6 procent.
Kortom, Trump's gezwets over de oneerlijke EU, slaat nergens op. China is een ander verhaal, hierover twee dingen:
  1. De VS heeft zelf de staatsschuld laten oplopen / aan China verkocht. Niemand dwong de VS op te grote voet te leven.
  2. Als je een vuist tegen oneerlijke handelspraktijken van China wilt maken, is het ongelooflijk dom om mogelijke bondgenoten, bijvoorbeeld de EU, van je te vervreemden. En dat doet Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
bernard038 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:14:
[...]

Gaan we weer.
  • Amerikaanse importheffing op personenauto's uit de VS = 2,5 procent.
  • Amerikaanse importheffing op pickuptrucks= 25 procent. Zie hier een lijstje met de 25 bestverkochte auto's in de VS. De eerste en tweede plek worden ingenomen door pickups. In de top 25 staan precies, en dat heb ik nageteld, nul (0) auto's van Europese merken.
  • Het gemiddeld gewogen Europese importtarief op goederen (excl. landbouw) uit de VS is 1,6 procent.
Kortom, Trump's gezwets over de oneerlijke EU, slaat nergens op. China is een ander verhaal, hierover twee dingen:
  1. De VS heeft zelf de staatsschuld laten oplopen / aan China verkocht. Niemand dwong de VS op te grote voet te leven.
  2. Als je een vuist tegen oneerlijke handelspraktijken wilt maken, is het ongelooflijk dom om mogelijke bondgenoten van je te vervreemden. En dat doet Trump.
- Je vergeet gemakshalve even dat die Amerikaanse markt enorm is, en dat daardoor voor bijvoorbeeld Duitsland de VS nog steeds de grootste markt is om personenauto's naar te exporteren.
Ondanks deze daling blijven auto's het belangrijkste exportproduct van Duitsland, met de Verenigde Staten als grootste afnemer, gevolgd door Frankrijk en Nederland.
- dat gemiddeld gewogen exporttarief is een te technische term voor mij, maar ik kan mij voorstellen dat daar wel e.e.a. op is af te dingen omdat juist om de producten die een fors deel van de export behelsen natuurlijk hoog belast kunnen zijn. Dan is het leuk dat het gemiddelde tarief laaggehouden wordt doordat linksdraaiende kantklossers 0,01% importheffing hebben maar als niemand die koopt schiet je er weinig mee op. Kortom, ik denk dat eerder een gemiddelde exportbelasting op het totale handelsvolume oid uitsluitsel geeft. Bovendien gaat het om het totale plaatje, zoals gezegd is "belastingparadijs Nederland" waar alle techbedrijven belasting aan ónze Hare Majesteit in plaats van Uncle Sam, de Amerikanen al langer een doorn in het oog en terecht natuurlijk ook. Het gaat om het totale pakket.
- dat de VS zelf de schulden enorm heeft opgebouwd is natuurlijk stom van ze, maar ergens doen we dat allemaal. Ik heb dat alleen nergens aangevoerd als reden voor deze handelsoorlog? Ergens heeft het natuurlijk banden ermee, maar volgens mij wil Trump
- De vraag is of de daad ook bij het woord wordt gevoegd, ik ben het helemaal met je eens ook overigens dat Trump bondgenoten zal moeten vinden en blijven houden, en ik denk dat hij dat best weet en vandaar dat de EU nu alweer 3 maanden op pauze staat.

In de basis is Trump een vastgoedhandelaar en wat doen die? 3 miljoen vragen voor een huis en uiteindelijk op 2 miljoen uitkomen als de vraagprijs 1 miljoen was. Alles wijst erop dat Trump gewoon dit aan het doen is nu: enorme importtarieven heffen om zelf de handelspartners te dwingen over de brug te komen. En daar hoort dus ook gewoon liegen of verdraaien van de importtarieven van de handelspartners van wie hij iets wil bij. Engelen benoemt overigens dat hij denkt dat de V.S. nog zo machtig is dat we onderaan de streep gewoon niet zoveel anders kunnen dan inderdaad zelf bewegen.

Nogmaals; ik vind het ook onbeschoft en onverantwoord wat hij doet, maar volgens mij is dit gewoon waarom hij het doet en hoe hij het, helaas, waarschijnlijk ook gewoon voor elkaar krijgt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 22:20
Ivm je laatste zin. Ik denk dat hij net een grotere Billy heeft tegengekomen die rustig blijft staan en zegt 'nee, gaan we niet doen'

En gezien de interne onrust die er nu al is in Amerika omtrent zijn acties, wil ik het nog wel eens zien hoe lang hij dit volhoudt.

Het Witte huis die zegt 'dit was altijd het plan, stelletje domoren' is gewoon een zwakke ma ker op te verhullen dar hij enorm gezichtsverlies aan het leiden is en dat zijn ze heus wel in zijn hoofd aan het proberen krijgen achter de schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:41:
[...]

- Je vergeet gemakshalve even dat die Amerikaanse markt enorm is, en dat daardoor voor bijvoorbeeld Duitsland de VS nog steeds de grootste markt is om personenauto's naar te exporteren.
Klopt, het is 13,1%. Dus 86,9% gaat niet naar de VS. Het is de grootste markt, maar maar net groter dan de UK bijvoorbeeld. En een kleine markt op het geheel. Niet enorm.

Benelux + Frankrijk zijn al een grotere share dan de VS, dus laten we niet te hard van stapel lopen met hoe groot het belang van de VS is.

[ Voor 15% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-04-2025 20:56 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:01

Als terzijde, alles met Wierd Duk als bron hoort in de prullenba,
*knip* op de man en niet onderbouwd.

[ Voor 50% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 00:01 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, op deze manier gaat er zeker wat "geherstructureerd" worden. :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR16K1ez6b9C2clu95wpntiaDMc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SZg37PhhS7M89p441lxZjNjb.jpg?f=user_large

Kijk, voor ons in Europa is dit (op de korte termijn) eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Wereldhandel vindt nog steeds plaats in dollars en als de Euro opeens fors meer waard is, dan kan dat op termijn de koopkracht aardig verbeteren. Verder met 100%+ tarieven op Chinese importen, gaan veel producten compleet uit de markt geprijsd worden in de VS. Zeker omdat een aardig deel van de wereld nu opeens niet meer die enorme tarieven heeft voor drie maanden. Dat levert weer exportmogelijkheden op, zelfs met een sterkere Euro en beperktere tarieven.

Maar het gevaar zit erin dat China zich nu misschien gedwongen gaat voelen, om de export naar Europa enorm op te voeren ter compensatie. Als dat gebeurd, dan krijg je een scenario waar de EU ook zal moeten reageren om onze eigen bedrijven te beschermen. Dan is de ramp compleet en heb je een wereldwijde handelsoorlog.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
[...]

[...]

- dat gemiddeld gewogen exporttarief is een te technische term voor mij, maar ik kan mij voorstellen dat daar wel e.e.a. op is af te dingen omdat juist om de producten die een fors deel van de export behelsen natuurlijk hoog belast kunnen zijn. Dan is het leuk dat het gemiddelde tarief laaggehouden wordt doordat linksdraaiende kantklossers 0,01% importheffing hebben maar als niemand die koopt schiet je er weinig mee op. Kortom, ik denk dat eerder een gemiddelde exportbelasting op het totale handelsvolume oid uitsluitsel geeft. Bovendien gaat het om het totale plaatje, zoals gezegd is "belastingparadijs Nederland" waar alle techbedrijven belasting aan ónze Hare Majesteit in plaats van Uncle Sam, de Amerikanen al langer een doorn in het oog en terecht natuurlijk ook. Het gaat om het totale pakket.
- dat de VS zelf de schulden enorm heeft opgebouwd is natuurlijk stom van ze, maar ergens doen we dat allemaal. Ik heb dat alleen nergens aangevoerd als reden voor deze handelsoorlog? Ergens heeft het natuurlijk banden ermee, maar volgens mij wil Trump
- De vraag is of de daad ook bij het woord wordt gevoegd, ik ben het helemaal met je eens ook overigens dat Trump bondgenoten zal moeten vinden en blijven houden, en ik denk dat hij dat best weet en vandaar dat de EU nu alweer 3 maanden op pauze staat.

In de basis is Trump een vastgoedhandelaar en wat doen die? 3 miljoen vragen voor een huis en uiteindelijk op 2 miljoen uitkomen als de vraagprijs 1 miljoen was. Alles wijst erop dat Trump gewoon dit aan het doen is nu: enorme importtarieven heffen om zelf de handelspartners te dwingen over de brug te komen. En daar hoort dus ook gewoon liegen of verdraaien van de importtarieven van de handelspartners van wie hij iets wil bij. Engelen benoemt overigens dat hij denkt dat de V.S. nog zo machtig is dat we onderaan de streep gewoon niet zoveel anders kunnen dan inderdaad zelf bewegen.

Nogmaals; ik vind het ook onbeschoft en onverantwoord wat hij doet, maar volgens mij is dit gewoon waarom hij het doet en hoe hij het, helaas, waarschijnlijk ook gewoon voor elkaar krijgt.
Kijk eens naar dit plaatje, het marktaandeel van de verschillende automerken op de Amerikaanse automarkt. Het marktaandeel van de drie Duitse merken is, in totaal, 9 procent.Maar dit zijn de marktaandelen van Duitse merken, worden deze auto's dan allemaal in Duitsland geproduceerd? Nee, deze Duitse autofabrikanten hebben productiefaciliteiten in de Verenigde Staten:
  • BMW: Heeft een grote productiefabriek in Spartanburg, South Carolina. Deze fabriek produceert verschillende SUV-modellen (X3, X4, X5, X6, X7 en XM) en is qua volume BMW's grootste productiefaciliteit wereldwijd.
  • Mercedes-Benz: Heeft een belangrijke productiefabriek in Tuscaloosa County, Alabama (Mercedes-Benz U.S. International - MBUSI). Deze fabriek produceert SUV's zoals de GLE, GLS, GLE Coupé en de Mercedes-Maybach GLS voor wereldwijde markten. Het produceert er ook de volledig elektrische EQS SUV en EQE SUV.
  • Volkswagen: Heeft een productiefabriek in Chattanooga, Tennessee. Deze fabriek produceert modellen die specifiek voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd zijn
Het begrip gewogen gemiddelde: Stel, je importeert verschillende producten, met verschillende importtarieven. Van sommige producten importeer je veel, van andere maar weinig. Een gewogen gemiddelde rekent het "gemiddelde" tarief uit, maar houdt rekening met de hoeveelheid van ieder geïmporteerd product (=het handelsvolume).
[...]
dat gemiddeld gewogen exporttarief is een te technische term voor mij, maar ik kan mij voorstellen dat daar wel e.e.a. op is af te dingen
Tip: Als een term je boven de pet gaat, zoek deze dan op, voordat je daar idee / voorstelling van maakt.

In een eerdere post heb ik al de staatsschuld als percentage van het BBP van de VS, de EU-27 en Nederland aangegeven, lees dat daar maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:09:
Tja, op deze manier gaat er zeker wat "geherstructureerd" worden. :z
[Afbeelding]

Kijk, voor ons in Europa is dit (op de korte termijn) eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Wereldhandel vindt nog steeds plaats in dollars en als de Euro opeens fors meer waard is, dan kan dat op termijn de koopkracht aardig verbeteren. Verder met 100%+ tarieven op Chinese importen, gaan veel producten compleet uit de markt geprijsd worden in de VS. Zeker omdat een aardig deel van de wereld nu opeens niet meer die enorme tarieven heeft voor drie maanden. Dat levert weer exportmogelijkheden op, zelfs met een sterkere Euro en beperktere tarieven.

Maar het gevaar zit erin dat China zich nu misschien gedwongen gaat voelen, om de export naar Europa enorm op te voeren ter compensatie. Als dat gebeurd, dan krijg je een scenario waar de EU ook zal moeten reageren om onze eigen bedrijven te beschermen. Dan is de ramp compleet en heb je een wereldwijde handelsoorlog.
Klopt, maar in de paper die ik in de openingspost deelde staat dus ook dat dit onderdeel is van het plan. Een lagere dollar betekent makkelijker exporteren van Amerikaanse goederen en daarnaast nog veel belangrijker: dat de Amerikaanse overheid jaarlijks miljarden minder rente hoeft te betalen op staatsobligaties die op het punt staan te verlopen de komende twee jaar en vernieuwd kunnen worden. Kortom, miljarden meer inkomsten en daarnaast via een omweg je spullen dus ook alsnog goedkoper in het buitenland kwijt kunnen.

Engelen noemt in de podcast al dat de importheffingen in de eerste termijn van Trump in China daarna gewoon door Biden zijn blijven staan, en er is ook berekend dat door het complex van invloedbronnen in de economie, het grootste deel van de "rekening" bij de Chinese consument is komen te liggen. Kortom die heffingen hebben gewoon gewerkt. Het is nog voorbarig te concluderen dat dit bij zo'n wereldwijde handelschok hetzelfde gaat uitpakken zegt Engelen, maar het is zeker niet uitgesloten. Dit is ook waarom Trump dit dus (nogal roekeloos, helemaal mee een) gewoon even probeert.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:32:
[...]

Klopt, maar in de paper die ik in de openingspost deelde staat dus ook dat dit onderdeel is van het plan. Een lagere dollar betekent makkelijker exporteren van Amerikaanse goederen en daarnaast nog veel belangrijker: dat de Amerikaanse overheid jaarlijks miljarden minder rente hoeft te betalen op staatsobligaties die op het punt staan te verlopen de komende twee jaar en vernieuwd kunnen worden. Kortom, miljarden meer inkomsten en daarnaast via een omweg je spullen dus ook alsnog goedkoper in het buitenland kwijt kunnen.

Engelen noemt in de podcast al dat de importheffingen in de eerste termijn van Trump in China daarna gewoon door Biden zijn blijven staan, en er is ook berekend dat door het complex van invloedbronnen in de economie, het grootste deel van de "rekening" bij de Chinese consument is komen te liggen. Kortom die heffingen hebben gewoon gewerkt. Het is nog voorbarig te concluderen dat dit bij zo'n wereldwijde handelschok hetzelfde gaat uitpakken zegt Engelen, maar het is zeker niet uitgesloten. Dit is ook waarom Trump dit dus (nogal roekeloos, helemaal mee een) gewoon even probeert.
Als de dollarkoers omlaag gaat, gaat de rente op Amerikaanse staatsleningen omhoog. Immers de rente (die in dollars wordt uitgekeerd), wordt minder waard in Euro's (of andere valuta). De VS zal dus méér rente (in dollars) moeten betalen op staatsobligaties.

Het klopt dat het produceren van goederen in de VS goedkoper wordt, maar het inkopen van grondstoffen uit het buitenland zal, door een lagere dollarkoers én daarbovenop het effect van Trump's tarieven, duurder zijn voor Amerikaanse producenten.

Sorry dat ik dit zeg, maar bovenstaande zijn economische wetmatigheden die al aan een middelbare scholier die algemene economie in zijn vakkenpakket heeft, worden uitgelegd. Kunnen we doen alsof Trump ook dit op zijn kop zal zetten, maar zo'n beetje iedere econoom van naam, Nobelprijswinnaars incluis, gebruiken, mede, deze argumenten tegen het beleid van Trump. (Luistertip).

[ Voor 11% gewijzigd door bernard038 op 11-04-2025 22:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DeNachtwacht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:32:
[...]

Dat klopt gewoon niet. En niet alleen omdat Biden wel een idee had waarmee hij bezig was.
Biden liet namelijk tarieven staan of breidde die uit. Maar Biden was vooral bezig met structurele investeringen in de VS doen die decennia niet gedaan waren, om daadwerkelijk productiecapaciteit en banen naar de VS te halen op een houdbare manier. Dat doe je door bijvoorbeeld de dramatisch verouderde infrastructuur in de VS, eens aan te pakken. Zo kan je bijvoorbeeld productiekosten in de VS verlagen, zonder dat hiervoor de lonen ook omlaag moeten.

Trump gaat ondertussen als de spreekwoordrijke olifant in de porseleinkast tekeer. Biden werd al afgerekend op inflatie en schulden. Trump gaat ondertussen gigantische inflatie creëren. Onder Biden werden die schulden nog meer structureel uitgegeven om de Amerikaanse economie, voor te bereiden op meer eigen productie of het omleggen van handelsroutes naar andere landen. Trump is bezig om die fundamenten weg te vagen met tarieven en de investeringen te stoppen.

Dat is waarom de paniek uitbreekt en de dollar aan het dalen is. En als de dollar daalt, dan daarmee ook de financierbaarheid van de Amerikaanse staatsschuld of de haalbaarheid van investeringen in de VS. De VS heeft decennialang een gigantische luxepositie gehad. Ze hebben al zo lang een handelstekort en het maakte niks uit. Ze creëerde gewoon meer dollars om te betalen, iedereen accepteerde die dollars en gebruikte die om hun eigen munten te stutten, als internationale handelsvaluta, om spullen uit de VS te kopen of nota bene om in de VS te investeren. Daarom zijn die Amerikaanse beurzen ook ontiegelijk veel waard. Voordat Trump aan de macht kwam, was het ruim tweemaal het Amerikaanse BNP, wat toch al gigantisch is. Die beurzen zijn inmiddels meer dan $10 triljard verloren. Dat is de helft van het BNP van de hele EU. En het gaat maar door.

Ondertussen gaan Amerikanen geconfronteerd worden met de volgende zaken:
1) Krapte in liquiditeit, dus oplopende rentes
2) Minstens een verdubbeling van de prijzen van goederen die uit China komen
3) Teruglopende investeringen in de VS
4) Teruglopende vraag aan dollars wereldwijd, dus de dollar verzwakt
5) Tekorten aan producten omdat de balans tussen vraag en aanbod verstoort word
6) Teruglopende vraag naar Amerikaanse producten omdat er aan import substitutie gedaan zal moeten worden, omdat buitenlands fabricaat (lees China) onbetaalbaar dreigt te worden

De Chinese consument gaat de rekening hiervan niet betalen. Die gaan getroffen worden door andere factoren zoals het verlies van banen of lagere lonen. Maar ze gaan niet de enorme tarieven betalen. Dat gaan de Amerikaanse consumenten die ondanks de dalende dollar en inflatie, alsnog kunnen consumeren. Die gaan keihard gestraft worden en die tarieven betalen aan de Amerikaanse overheid.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
Er is niets mis mee om af en toe de bezem ergens doorheen te halen en het stoffige te verwijderen.
Het probleem is dat deze man met de bezem zegt dat hij het stof uit je huis komt halen maar ondertussen jouw waardevolle Suske & Wiske verzameling mee neemt, die verkoopt op marktplaats, en de winst daar van met iemand anders deelt. En net wanneer jij de man met de bezem aansprakelijk wil stellen voor het verdwijnen van jouw Suske & Wiske verzameling blijkt dat het strafrechtelijk vervolgen van mannen met bezems niet meer mogelijk is.

Er is niets mis met een extreem rechts of linkse regering, zolang je bij de volgende verkiezing ook weer de andere kant op kan stemmen. Als die vrijheid echter afgebouwd wordt zit je in de gevarenzone en daar gaat de VS langzaam naar toe.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:02
Dat kost, dankzij Trump’s tariffs, dan 1,75 ongeveer. 🤷🏼‍♂️

*knip* reactie op modbreak verwijderd.

[ Voor 46% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 00:33 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Titelfix, het is een actualiteit dus de uitkomst is nog niet bekend, de plannen kunnen nog slagen of mislukken.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sterker nog, de titel is nogal onzinnig en een invulling van wat de TS wanhopig hoopt dat het doel is. Het is simpelweg een poging tot het treffen van iedereen die niet braaf meeloopt, en het zelfverrijken door de groep biljonairs die zo met voorkennis kunnen handelen. Het waanidee dat er een plan achter zit tot "herstructurering", tja. Dat is als zeggen dat de komeet een plan had tot herstructurering van de dinosauruswereld.

Deze spotprent komt uit de Times van vandaag, en laat goed zien hoe men achteraf probeert verklaringen te zoeken voor het impulsieve gedrag dat niet gecontroleerd wordt, en er dan achteraf een plan in zoeken (en wie de rommel mag opruimen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHgnA6DASuqwchuDZd91fmDlQno=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/89E3itkoixny4ydqO8T7h7w3.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door gambieter op 12-04-2025 01:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
gambieter schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:39:
Sterker nog, de titel is nogal onzinnig en een invulling van wat de TS wanhopig hoopt dat het doel is. Het is simpelweg een poging tot het treffen van iedereen die niet braaf meeloopt, en het zelfverrijken door de groep biljonairs die zo met voorkennis kunnen handelen. Het waanidee dat er een plan achter zit tot "herstructurering", tja. Dat is als zeggen dat de komeet een plan had tot herstructurering van de dinosauruswereld.

Deze spotprent komt uit de Times van vandaag, en laat goed zien hoe men achteraf probeert verklaringen te zoeken voor het impulsieve gedrag dat niet gecontroleerd wordt, en er dan achteraf een plan in zoeken (en wie de rommel mag opruimen):
[Afbeelding]
Als er een plan zou zijn (áls), dan zouden verschillende maatregelen op elkaar afgestemd worden. Maar dat is niet zo.
  • Trump wil méér banen creëren, maar de werkloosheid is met 4,2 procent extreem laag. Dit veroorzaakt spanningen op de arbeidsmarkt.
  • Hij is druk bezig om de beroepsbevolking verder te verkleinen , door immigranten land uit te gooien. Dit versterkt die spanningen.
  • Hij wil de maakindustrie terughalen naar de VS. En deze zoveel mogelijk automatiseren. Dit betekent dat je een goed geschoolde beroepsbevolking moet hebben. Tegelijkertijd schaft hij het ministerie van onderwijs af.
  • Deze maakindustrie heeft grondstoffen nodig. Deze grondstoffen komen (ook) uit het buitenland. Hij drijft de prijzen hiervan op door zijn importheffingen.
Al deze tegenstrijdige maatregelen zullen tot een recessie leiden, chaos en armoede. En het lijkt mij dat dit bewust beleid is.

Voor de liefhebbers, in d'NRC een aardige analyse.

[ Voor 4% gewijzigd door bernard038 op 12-04-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
*knip* bij commentaar op een moderatie is de eerst stap een DM naar de desbetreffende mod.

[ Voor 96% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 12:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Je kunt denken dat er een plan achter schuil gaat, maar volgens mij zit het zo:

- Trump vindt het vooral fijn om aandacht te krijgen en krijgt dat o.a. door hoge importheffingen te introduceren (overigens is het maar de vraag of het budgetrecht van het Congres daarmee niet wordt omzeild)
- Allerlei mensen die importheffingen willen invoeren vanwege eigenbelangen hebben zich bij Trump aangesloten, maar ook mensen die juist géén importheffingen willen zoals Musk

Je kunt het goed samenvatten met het feit dat Trump sterk leunt op Peter Navarro en zijn alter-ego Ron Vara, die Navarro als 'bron' aanvoerde voor zijn stellingen:

https://brendonbeebe.subs...ron-vara-the-truth-behind

Het zal niet verrassen dat Musk en Navarro elkaar niet kunnen luchten of zien.

Als er al een plan aan dit alles ten grondslag ligt, dan komt dat uit de koker van Bessent en Miran die meer maakindustrie in de VS willen hebben, omdat China ondertussen dóór die maakindustrie ook militair sterker staat of komt te staan dan de VS.

De stijgende rente op de staatsobligaties van de VS maken duidelijk dat de wereld steeds meer het vertrouwen verliest in de VS. Wat je denk ik gaat zien, is dat de VS alleen komt te staan en dat de EU andere handelsakkoorden gaat sluiten die betrouwbaarder zijn dan een akkoord met de VS dat een dag na ondertekening weer in de prullenbak kan liggen omdat Trump boos is over het kapsel van Vd Leyen oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 23-05 23:17
Ik herken in deze reactie een bepaalde persoon. Hij zal het vast wel niet zijn, maar zijn manier is als die van veel mensen die proberen om te gaan met de enorme spanning in de wereld momenteel. En maken (of proberen dat) een positief verhaal van deze chaos. En dat is goed. Mochten er echter mensen zijn die een andere manier van coping hebben of zich storen aan dat verhaal komt er vaak een emotionele uitbarsting zoals ik die hierboven zie.

Opvallend veel NSC en PVV stemmers hangen deze manier aan. Waarbij de NSC de mensen bedient die meer intellectuele bagage hebben maar onvoldoende richting hebben in primaire zaken. Daarom herkenden ze in Pieter Omtzigt een leider die de richting aangeeft. Achteraf bleek hij vooral academische plannen te hebben en een sterke bril van wat politiek zeer waardevol is. Gelukkig was dat laatste ook van belang overigens, het schandaal wat de VVD had veroorzaakt met de toeslagenaffaire (ik noem het de kidnapaffaire) moest idd openbaar worden gemaakt. Maar met alleen intellect kom je er niet in dit land.

Nu is het NSC geen cult, daar zijn Nederlanders echt te nuchter voor doorgaans. Maar Amerikanen zijn bijzonder opportunistisch van aard doorgaans en houden wel van wat actie en satire en zijn gevoelig voor cultisme. Show worstelen (HULK HOGAAAAAN!!) is daar niet voor niets groot, evenals monster trucks (GRAVEDIGGUUURRR!) bijvoorbeeld. De overvloed wat het land hun bied is dermate stuitend dat ze van gekkigheid geen idee hebben wat ze met deze welvaart kunnen doen. En Trump is een echte Showman. Een Hulk Hogan van de zakenwereld. Die ziet dat er in politiek veel zaken zitten, en daarom denkt dat hij als selfproclaimed super zakenman ook een super politicus zal zijn. Dat hij momenteel in de voltallige wereld als Clown wordt gezien en uitgelachen achter zijn rug zal ie niet fijn vinden, en zal zich daarom omringen met jaknikkers (zoals bv Putin dat ook doet). Alle anderen gooit hij eruit. Trump is DE man om een cult omheen te vormen: hij straft de tegenzitters, en beloont de jaknikkers. Hij heeft de volledige club die het capitool bestormde gratie gegeven, en de excellente commandant in Groenland eruit geflikkerd omdat deze niet diep genoeg in de aars van Vance en zijn vrouw likte.

Hij houdt zich vast aan oude adagiums van verstoring, drukken en trekken, overweldigen en theater/show/marketing en laat zich door absolute charlatans adviseren (alhoewel, tv-presentatoren die dezelfde stijl als Trump hebben zijn blijkbaar ook goed genoeg) wat leid tot dermate bizarre taferelen dat mensen met verstand van zaken baffled/buiten woorden raken van de stupiditeit.

Het verstandige deel van de VS inwoners zien deze crash in slowmotion gebeuren en hebben geen weerwoord dankzij hun rigide en ouderwetse systemen. Owja, deze systemen zijn ook traag (met een goede reden) en niet zo geschikt om een olifant in een porseleinkast tegen te houden.

Maar zoals @DeNachtwacht probeert om te gaan met deze olifant is vooral een manier om logica te ontdekken waar die niet is. Of je moet denken dat hij zichzelf en zijn cronies wil verrijken over de rug van anderen. Dat is dermate immoreel dat dit voor mij geen adequaat antwoord is. Er zit GEEN logica achter zijn plannen.... sorry.

Dat er wordt uitgevallen naar @Virtuozzo is voor mij bizar. Vooral omdat hij in soms onnavolgbare taal ons probeert duidelijk te maken dat de EU als we niet oppassen het zelfde gaan doen als de VS namelijk de ruif leegvreten en een puinhoop achterlaten die de EU zal laten uitsterven op deze aarde.

Blijf aub nadenken over elementaire/primaire belangen voor IEDERE mens op deze aarde: voedsel/veiligheid cg gezondheid/perspectief en beleving en probeer de marketing te weerstaan.

En wees lief voor elkaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 12:05 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
bernard038 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:22:
Kijk eens naar dit plaatje, het marktaandeel van de verschillende automerken op de Amerikaanse automarkt. Het marktaandeel van de drie Duitse merken is, in totaal, 9 procent.Maar dit zijn de marktaandelen van Duitse merken, worden deze auto's dan allemaal in Duitsland geproduceerd? Nee, deze Duitse autofabrikanten hebben productiefaciliteiten in de Verenigde Staten:
Dat zijn natuurlijk assemblagefaciliteiten. Ze "maken" daar niet zozeer auto's, als dat ze ze in elkaar schroeven.

De onderdelen van die auto's komen van overal over de wereld - ook Nederland trouwens. VDL is groot op dat gebied. Maar ook NXP bijvoorbeeld. Maar veel onderdelen komen alsnog uit Duitsland, om niet te zeggen dat ze als Ikea-pakket die kant uit worden gestuurd.

En dat is het complexe. Ja, er komen importheffingen op auto's. Maar dat maakt auto's die in de VS worden geïmproteerd niet immuun voor de opgelegde tarieven. Misschien is dat netto goedkoper, en de marge zal allicht iets hoger zijn. Maar onder de streep worden alle auto's in de VS - veel - duurder.

nu ben ik persoonlijk van mening dat auto's in de VS al decennia veel te goedkoop zijn. Misschien helpt het ze nog eens van hun pickuptruck verslaving af, geen idee. Maar niet zonder de rancune van het pickuptruck-verslaafde publiek aan te wakkeren natuurlijk

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:50:
Ondertussen gaan Amerikanen geconfronteerd worden met de volgende zaken:
1) Krapte in liquiditeit, dus oplopende rentes
2) Minstens een verdubbeling van de prijzen van goederen die uit China komen
3) Teruglopende investeringen in de VS
4) Teruglopende vraag aan dollars wereldwijd, dus de dollar verzwakt
5) Tekorten aan producten omdat de balans tussen vraag en aanbod verstoort word
6) Teruglopende vraag naar Amerikaanse producten omdat er aan import substitutie gedaan zal moeten worden, omdat buitenlands fabricaat (lees China) onbetaalbaar dreigt te worden
Dit zijn onderschatte systeemrisico's. 20 jaar geleden liepen de schuldquota van de VS en Nederland nog redelijk gelijk op. Nederland heeft de tering naar de nering gezet, en heeft nu een schuldquote die drie keer lager ligt dan in de VS.

De schuldquote van de VS ligt nu rond de 125%. Bij een economie de centraal is voor de wereldeconomie is dat geen enkel probleem. Mocht de economie krimpen, en tegelijk het vertrouwen in de positie van de VS op de wereldmarkt kantelen, dan kan die schuldquote plots ontzettend dwingend worden. De rente kan daarmee gewoon in de richting van de 10%, of daaroverheen. Hij is nu al ongeveer 2 keer zo hoog als de Nederlandse.
De Chinese consument gaat de rekening hiervan niet betalen. Die gaan getroffen worden door andere factoren zoals het verlies van banen of lagere lonen. Maar ze gaan niet de enorme tarieven betalen. Dat gaan de Amerikaanse consumenten die ondanks de dalende dollar en inflatie, alsnog kunnen consumeren. Die gaan keihard gestraft worden en die tarieven betalen aan de Amerikaanse overheid.
Er bestaat natuurlijk Dat Plan om de importheffingen als chantagemiddel te gebruiken om de koers van de Dollar te dempen en handelspartners Amerikaans schuldpapier te laten opkopen tegen een nihile rente, om daarmee zo veel mogelijk waarde uit diens handelspartners te extraheren. Dat moet dan wel ontzettend snel, want de onderhandelingspositie van de VS is tanende.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Helixes schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:05:
Er bestaat natuurlijk Dat Plan om de importheffingen als chantagemiddel te gebruiken om de koers van de Dollar te dempen en handelspartners Amerikaans schuldpapier te laten opkopen tegen een nihile rente, om daarmee zo veel mogelijk waarde uit diens handelspartners te extraheren. Dat moet dan wel ontzettend snel, want de onderhandelingspositie van de VS is tanende.

We gaan het zien.
*knip* geen metadiscussie of commentaar op moderatie

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 12-04-2025 12:39 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
*knip* zie modbreak boven.

[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 12-04-2025 12:49 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Gezien het verloop van het topic gaat deze op slot.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Helixes schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:05:
[...]

Dit zijn onderschatte systeemrisico's. 20 jaar geleden liepen de schuldquota van de VS en Nederland nog redelijk gelijk op. Nederland heeft de tering naar de nering gezet, en heeft nu een schuldquote die drie keer lager ligt dan in de VS.

De schuldquote van de VS ligt nu rond de 125%. Bij een economie de centraal is voor de wereldeconomie is dat geen enkel probleem. Mocht de economie krimpen, en tegelijk het vertrouwen in de positie van de VS op de wereldmarkt kantelen, dan kan die schuldquote plots ontzettend dwingend worden. De rente kan daarmee gewoon in de richting van de 10%, of daaroverheen. Hij is nu al ongeveer 2 keer zo hoog als de Nederlandse.

[...]

We gaan het zien.
Het is nog erger voor de Amerikanen.
Want normaal gesproken als de aandeelkoersen in de VS dalen of er minder vertrouwen in economieën is, dan verschuift geld juist naar de dollar of naar Amerikaanse staatsobligaties. Nu daalde de aandeelkoersen, dollar en obligaties tegelijkertijd.

Dat betekent dat investeerders hun posities in de Amerikaanse beurzen zijn gaan liquideren en het geld uit de Amerikaanse economie zijn gaan verplaatsen. Nu zijn de meeste andere munten in de wereld, simpelweg niet verhandelbaar. De Yuan, Rupi, Real etc zijn onderhevig aan in en uitvoercontroles. De Pound en Yen zijn te kleinschalig. De Euro is het enige alternatief, maar dat is zeker nu, geen dollar vervanger. De goudprijs ging dus omhoog, maar ook andere munten, waaronder de Euro.

Wat hier namelijk ook speelt is dat de dreigende opbreking van de NAVO, de Europese landen nu dwingt om enorme investeringen in defensie te doen. Het mechanisme, tenminste voor de korte termijn, is enorme hoeveelheden geld lenen. Dat is dan ook meteen de vraag nu. Gaan er nu meer Euro's gecreëerd worden om die enorme defensie uitgaven te betalen, voor lage rentes uitgeleend worden, en gaat hiermee de Euro weer beginnen aan een opmars in het percentage van reserve munteenheden?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.