Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje voor jullie. Eind maart heb ik ontslagbrief doorgestuurd naar HR afdeling. Ik blijf bij mij huidige werkgever tot eind van dit maand.

Helaas is de nieuwe werkgever ondertussen van gedachten veranderd en is mijn situatie ingewikkeld geworden. Is het mogelijk om de beëindiging van mijn arbeidsovereenkomst ongedaan te maken? Volgens Juridisch Loket het is niet meer mogelijk maar er zijn uitzonderingen. Klopt dat?

Bedankt voor alle reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga gewoon in gesprek met je huidige vorige (?) werkgever, kijk wat er mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Juup op 10-04-2025 14:22 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Heb je al eens gemailed/langs gelopen naar/bij HR.

Als in

Hey HR,

Ik heb mij bedacht en wil toch graag blijven, wat is er mogelijk?

mvg.
WinterX

Dan heb je kans dat ze zeggen Mooi, hoeven we niet iemand anders te trainen,

Of ze zeggen nee, zijn we van je af.

Maar terug draaien gaat zo niet lukken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nee heb je en ja kun je krijgen. Je kunt ze altijd bellen… Misschien hebben ze je nog hard nodig / is er geen vervanger gevonden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Juridisch ben ik niet onderlegd genoeg om hier uitspraken over te doen, anders dan 'ik vermoed dat je hier aan vast zit'.

Maar ga door het stof en in overleg met je huidige organisatie. Wellicht dat zij je ontslag dan niet zullen accepteren :)

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Kid Buu

Huh, Pietje?

Gewoon het gesprek aan gaan, maar als werkgever zou ik mij afvragen wanneer de volgende keer zal zijn dat je besluit weg te gaan.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Jazeker je hebt 14 dagen of 21 dagen vanaf het indienen de tijd om erop terug te komen.
Dit moet je schriftelijk doen

https://www.juridisch.nl/...et-wederzijds-goedvinden/

Edit

Bovenstaande betreft geen eenzijdige overeenkomst, excuus.

Aan TS het ligt eraan of er een bedenktijd is opgenomen

[ Voor 23% gewijzigd door NicoHF op 09-04-2025 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Kid Buu

Huh, Pietje?

NicoHF schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:40:
Jazeker je hebt 14 dagen of 21 dagen vanaf het indienen de tijd om erop terug te komen.
Dit moet je schriftelijk doen

https://www.juridisch.nl/...et-wederzijds-goedvinden/
Wat is er dan "wederzijds" aan in dit geval, TS heeft eenzijdig ontslag genomen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens het UWV:
Terugkomen op ontslag
Als u zelf ontslag neemt, geldt er geen bedenktijd. U kunt niet zomaar terugkomen op uw ontslag. Onderzoek dus goed wat de gevolgen zijn, voordat u uw arbeidsovereenkomst opzegt.
Je bent dus aangewezen op de goedheid van je huidige werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TMDC schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:48:
Volgens het UWV:

[...]

Je bent dus aangewezen op de goedheid van je huidige werkgever.
Er is wel wat jurisprudentie over terugdraaien. Maar niet voor het geval zoals hier beschreven.

Sowieso is bellen en vragen goedkoper dan een advocaat. En is de relatie na een rechtszaak al helemaal bekoeld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Alternatief is snel wat anders zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@WinterX had je je nieuwe contract nog niet getekend dan? 🫣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom wilde je bij je huidige bedrijf weg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:52:
Had nog weinig zekerheid gegeven; in de proeftijd kunnen ze toch wel van je af.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk dat deze eerdere topics van de TS mogelijk wat meer informatie geeft waarom het moeilijk zal kunnen liggen: Conflict met werkgever over ziekmelding en Oneerlijke werkgever. Het tweede topic is zo te zien van een eerdere werkgever, maar conflicten kunnen wel resulteren in minder inschikkelijkheid.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 09-04-2025 17:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:52:
Het loopt in September af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:56:
Ik denk dat deze eerdere topics van de TS mogelijk wat meer informatie geeft waarom het moeilijk zal kunnen liggen: Conflict met werkgever over ziekmelding en Oneerlijke werkgever. Het tweede topic is zo te zien van een eerdere werkgever, maar conflicten kunnen wel resulteren in minder inschikkelijkheid.
Heb je nooit probleem met jouw werkgever gehad?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:00:
[...]

Dat is niet erg gebruikelijk hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Ik wel en toen ben ik vertrokken.

De eerste na 3 jaar de tweede na 12 jaar.
De huidige zit ik nu iets van 13 jaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kid Buu schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:15:
Gewoon het gesprek aan gaan, maar als werkgever zou ik mij afvragen wanneer de volgende keer zal zijn dat je besluit weg te gaan.
Mijn partner heeft dit wel eens aan de hand gehad. Oude werkgever vroeg gewoon of ze vast of tijdelijk terug wilde komen. Eerlijk geweest en dus een jaar daar nog gewerkt :)

Het begint met het opbellen van de oude manager, niet HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:59:
[...]

Het loopt in September af.
Je nieuwe contract loopt in september af? Of je oude contract, en dat wil je graag verlengd hebben?

Welk contract heb je nu net getekend en welk contract heb je opgezegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Mijn huidige die loopt per September af. Ik dacht gewoon dat het niet verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En je stopt dan ook per september? Of per direct? Als je pas per september stopt dan kun je gewoon aangeven dat je nog wel open staat voor een verlening. Als je nu weg wil en dus dat contract al hebt opgezegd (als dat überhaupt kan), dan moet je dus gaan vragen of je toch nog weer aangekomen kunt worden. Ze zijn niet verplicht dat te doen overigens.

En niet verplicht te antwoorden, maar wat denk je dat de reden is dat je meerdere kortlopende banen hebt? Als je daar aan kunt werken zou dat mogelijk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:21
WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:10:
Mijn huidige die loopt per September af. Ik dacht gewoon dat het niet verlengd worden.
Is het bluffen als je nu zegt: “Ik zegde ons contract op omdat ik niet langer wilde werken aan het huidige loon. Maar doe alvast een beter voorstel vanaf september, en dan heroverweeg ik het misschien”?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je nu een gunst nodig hebt en dat soort historie gaat niet helpen. Er zijn verschillende manieren om met mogelijke conflicten om te gaan en ik vermoed dat je daar nog een hoop kunt leren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:10:
Nu ben ik je kwijt. Werk je al wel bij de nieuwe werkgever? Of zou je daar pas 1 mei gaan beginnen?

En je nieuwe contract (dus bij je nieuwe werkgever) die loopt tot (of tot en met?) september?

Ik zou lekker tot (en met?) september bij de nieuwe gaan werken en dan ondertussen op zoek naar iets anders.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
Solliciteer op de openstaande vacature voor je functie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Pepppie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:55:
[...]

Had nog weinig zekerheid gegeven; in de proeftijd kunnen ze toch wel van je af.
Klopt, maar ik zou ze alsnog aan het contract én de proeftijd houden. Dan heb je in ieder geval 1 a 2 maand extra de tijd om een nieuwe baan te zoeken. Lijkt mij dat bij getekend contract de nieuwe beoogde werkgever ook een verantwoordelijkheid neemt en er niet zomaar "vanaf kan zien".
Als er nog geen contract getekend is en de oude baan al wel opgezegd is dan is het gevalletje helaas en doe ik een Maxima quote...

+ je houdt dan ook recht op WW, dus gewoon de nieuwe werkgever houden aan het contract, en wederzijds afstemmen dat je dan maar niet gaat werken voor ze maar dat ze de proeftijd wel betalen. Dus niet zomaar akkoord gaan met "ok, dan niet en dan verklaren we het contract nietig" of zo.

edit: net even nagekeken maar als je een contract met proeftijd heb afgesloten heb je blijkbaar nergens recht op, wat mij enigszins bevreemd.
bron: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2018:3240
hier werd een jaarsalaris als schadevergoeding geëist, maar het gaat mij om de uitspraak. Je neemt blijkbaar als werknemer een risico door een proeftijd aan te gaan waarbij je nergens in je recht staat als de nieuwe werkgever zich bedenkt. Dus, zoals ik het lees, ook geen recht op minimaal 1 maand (= vaak proeftijd) salaris.
Dus als je een nieuw contract met proeftijd aangaat bij een werkgever, je zegt je baan op (= geen WW) en de werkgever bedenkt zich dan ben je de sjaak? Kan een jurist hier wellicht wat over roepen, dit vind ik zeer vreemd en kwalijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Palthe op 10-04-2025 09:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:10
Hoi @WinterX ,

Ik denk dat het terugdraaien van je ontslag afhangt van de goedertierenheid van je huidige werkgever. Je hebt immers eind maart, schriftelijk, opgezegd.

Ik ga er van uit dat je bij die andere werkgever een arbeidsovereenkomst hebt getekend, of dat zij je schriftelijk hebben toegezegd dat je per één mei bij hen in dienst gaat. Ga met deze nieuwe arbeidsovereenkomst én alle correspondentie met deze werkgever langs bij het juridisch loket zodat zij kunnen inschatten of deze werkgever je 'iets' verschuldigd is (check ook de CAO, als dit relevant is). Neem daarnaast contact op met het UWV, overleg daar ook je ontslagbrief en de correspondentie met die andere werkgever, om te zien of je recht hebt op een WW-uitkering.

Voor de volledigheid, maar dit zal in jouw situatie niet(!) opgaan: er zijn mogelijkheden om een ontslag terug te draaien, zie dit artikel. Maar nogmaals, deze gaan in jouw situatie waarschijnlijk niet op. Mogelijk wel in de situatie van een Tweaker die in de toekomst dit topic doorneemt.

Heel veel sterkte!

Aanvullende vraag: @WinterX Was arbeidsovereenkomst bij de 'nieuwe' werkgever voor een periode van meer dan een half jaar?

Aanvullende opmerking: @Palthe Waar de rechter in Utrecht aangeeft dat het beëindigen van een arbeidsovereenkomst voordat deze ingaat, niét in strijd is met goed werkgeverschap, denkt de rechter in Assen daar een maand of vijf later anders over. Zie dit artikel. Het ligt dus aan de omstandigheden waarop de 'nieuwe' werkgever deze arbeidsovereenkomst in de prullenbak heeft gegooid.
@TS, als je naar het juridisch loket gaat, neem dan ook deze twee uitspraken mee.

[ Voor 23% gewijzigd door bernard038 op 10-04-2025 10:02 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

@WinterX het is dus wellicht interessant wat de reden is geweest voor het voortijdig opzeggen van je nieuwe beoogde werkgever. Gaat ons geen bal aan, maar als dat dus valt onder het kopje "in strijd met goed werkgeverschap" maak je nog een kans op schadevergoeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
Palthe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:08:
@WinterX het is dus wellicht interessant wat de reden is geweest voor het voortijdig opzeggen van je nieuwe beoogde werkgever. Gaat ons geen bal aan, maar als dat dus valt onder het kopje "in strijd met goed werkgeverschap" maak je nog een kans op schadevergoeding.
@WinterX vraag aan de 'nieuwe' werkgever de reden waarom zij de arbeidsovereenkomst, voor aanvang hiervan, opzeggen. Zij zijn verplicht om dit, schriftelijk, toe te lichten als je daarom vraagt (zie hier). Vraag hierom, ook om je recht op een WW-uitkering veilig te stellen.

Samengevat:
  • Vraag aan je huidige werkgever of zij jouw ontslag ongedaan willen maken (daar heb je waarschijnlijk geen recht op, het is een gunst die ze jou verlenen, bedenk dat goed(!)).
  • Vraag aan de nieuwe / andere werkgever wát de reden van het afzien van de nieuwe arbeidsovereenkomst is.
  • Ga met alle documenten en correspondentie naar het juridisch loket om te zien of jij nog aanspraak kan maken op een schadevergoeding.
  • Als je ontslag niet teruggedraaid wordt: ga met diezelfde documenten en correspondentie naar het UWV om je recht op WW veilig te stellen.
.

Sterkte!

[ Voor 28% gewijzigd door bernard038 op 10-04-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Palthe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:07:
[...]

Klopt, maar ik zou ze alsnog aan het contract én de proeftijd houden. Dan heb je in ieder geval 1 a 2 maand extra de tijd om een nieuwe baan te zoeken.
Tijdens je proeftijd is er geen opzegtermijn. Ze kunnen op dag 1 al zeggen, dit bevalt niet, je hoeft morgen niet meer te komen.

Je wint er dus niks mee aan tijd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
LordSinclair schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:05:
[...]

Tijdens je proeftijd is er geen opzegtermijn. Ze kunnen op dag 1 al zeggen, dit bevalt niet, je hoeft morgen niet meer te komen.

Je wint er dus niks mee aan tijd.
Maar de werkgever moet wel naar @WinterX onderbouwen wat de reden van het 'ontslag in proeftijd' is. Dit kan niet aan het functioneren van TS liggen, als deze onderbouwing discriminerend is, of te maken heeft met een chronische ziekte of handicap van TS, heeft hij, mogelijk, een reden om een schadevergoeding te eisen. Máár als deze werkgever slim is, roep hij iets in de trant van 'bedrijfseconomische redenen' of 'de minder positieve economische vooruitzichten' en dan staat TS wellicht met lege handen.

Ik ben het met je eens, TS kan zich beter concentreren op het behouden van zijn huidige baan en, als dat niet lukt, het veiligstellen van zijn inkomen en het zoeken naar een nieuwe werkkring. Maar dat laat onverlet dat hij wél nog kan onderzoeken in hoeverre hij de 'nieuwe' werkgever aansprakelijk kan houden voor de situatie waarin hij zich nu bevindt. Immers, mocht TS, helaas, aanspraak moeten maken op een WW-uitkering, dan verliest hij, buiten zijn schuld, een deel van zijn inkomen. Dat dit inkomensverlies (deels) wordt gecompenseerd door de partij die terugkomt op gemaakte afspraken, vind ik niet onredelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 12:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

bernard038 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:22:
[...]

Maar de werkgever moet wel naar @WinterX onderbouwen wat de reden van het 'ontslag in proeftijd' is. Dit kan niet aan het functioneren van TS liggen, als deze onderbouwing discriminerend is, of te maken heeft met een chronische ziekte of handicap van TS, heeft hij, mogelijk, een reden om een schadevergoeding te eisen. Máár als deze werkgever slim is, roep hij iets in de trant van 'bedrijfseconomische redenen' of 'de minder positieve economische vooruitzichten' en dan staat TS wellicht met lege handen.
Wellicht? Zeg maar gerust gegarandeerd. Al heeft je werkgever in zijn horoscoop gelezen dat het nu geen goede tijd is om nieuwe relaties aan te gaan dan is het nog prima. Het enige wat de reden niet mag zijn, is discriminerend. Er wordt niet getoetst of het een verstandige of goede reden is. Dat is gewoon een risico waar je mee moet leven (andersom ook).
Ik ben het met je eens, TS kan zich beter concentreren op het behouden van zijn huidige baan en, als dat niet lukt, het veiligstellen van zijn inkomen en het zoeken naar een nieuwe werkkring. Maar dat laat onverlet dat hij wél nog kan onderzoeken in hoeverre hij de 'nieuwe' werkgever aansprakelijk kan houden voor de situatie waarin hij zich nu bevindt. Immers, mocht TS, helaas, aanspraak moeten maken op een WW-uitkering, dan verliest hij, buiten zijn schuld, een deel van zijn inkomen. Dat dit inkomensverlies (deels) wordt gecompenseerd door de partij die terugkomt op gemaakte afspraken, vind ik niet onredelijk.
Lollig, maar wat je redelijk vind heeft in dit geval geen enkele weerslag op wat juridisch haalbaar is. Proberen om achter een vergoeding aan te gaan vanwege een ontslag in proeftijd heeft geen kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Patriot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:43:
[...]
Lollig, maar wat je redelijk vind heeft in dit geval geen enkele weerslag op wat juridisch haalbaar is. Proberen om achter een vergoeding aan te gaan vanwege een ontslag in proeftijd heeft geen kans van slagen.
Nogmaals, het lijkt me goed als TS de prioriteit legt bij het behouden van werk / inkomen. Maar we weten niet met welke verklaring de 'nieuwe' werkgever komt. Lees deze uitspraak. Ik citeer de inhoudsindicatie even voor je:
Voorafgaand aan ingangsdatum van arbeidsovereenkomst beëindigt werkgever de arbeidsovereenkomst. In de specifieke omstandigheden van het geval is de werkgever schadeplichtig. Schadevergoeding gelijk aan één maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

bernard038 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:56:
[...]

Maar we weten niet met welke verklaring de 'nieuwe' werkgever komt. Lees deze uitspraak. Ik citeer de inhoudsindicatie even voor je:

[...]
Mijn reactie diende niet om uit te sluiten dát er voor TS iets uit te halen zou zijn, maar dat daar op basis van de aangehaalde argumenten geen reden voor is. Er zijn altijd specifieke omstandigheden waardoor iemand in die situatie schadeplichtig kan zijn, dat zie je maar.

Het dient m.i. overigens ook als waarschuwing voor TS, als je kijkt naar de tamelijk schrale vergoeding die deze mevrouw uiteindelijk heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Lijkt me niet zo moeilijk. Gewoon het gesprek aangaan en aangeven dat je je bedacht hebt en toch wilt blijven. In de huidige arbeidsmarkt zijn de meeste werkgevers hier wel blij mee en kun je gewoon blijven. Tenzij ze al een opvolger voor je hebben geregeld en het van hun kant niet meer past.
Heb bij mijn bedrijf ook wel collega's gehad die weg zijn gegaan en na een maand (of soms wat langer) toch weer terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:51
Vergelijkbaar iets meegemaakt. Overgestapt na een nieuwe wergever. Binnen de proeftijd van 1 maand al spijt gekregen en gevraagd of mijn oude baantje nog beschikbaar was en weer terug gekregen. Dus gewoon je huidige werkgever lief aankijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 12:43
Gewoon in gesprek gaan met werkgever een aangegeven dat je te snel was met ontslagbrief sturen en vragen of het teruggedraaid kan worden.
Moet wel zeggen dat je nu afhanelijk bent van de werkgever of ze je terug willen of niet.

Heeft de werkgever na de brief nog een gesprek met je gehad over het ontslag en of je er nog achter staat?
Wij hebben ooit iemand 2 jaar in dienst moeten houden omdat hij alleen mondeling had aangegeven te stoppen en de deur uit liep, dit had later bevestigd moeten worden door een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Patriot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:41:
[...]

Mijn reactie diende niet om uit te sluiten dát er voor TS iets uit te halen zou zijn, maar dat daar op basis van de aangehaalde argumenten geen reden voor is. Er zijn altijd specifieke omstandigheden waardoor iemand in die situatie schadeplichtig kan zijn, dat zie je maar.

Het dient m.i. overigens ook als waarschuwing voor TS, als je kijkt naar de tamelijk schrale vergoeding die deze mevrouw uiteindelijk heeft gekregen.
Laten we voor TS hopen dat hij, net als @Johnny Goodbye en de collega's van @Palomar, zonder al te veel gedoe, zijn huidige baan kan behouden. Maar mocht dit niet zo zijn, kan het zo zijn dat hij een tijdje gebruik van de WW zal moeten maken. Hij zal dan een terugval in inkomen hebben. De eerste maanden zal hij 75 procent van zijn laatstverdiende salaris ontvangen, daarna 70 procent. Mocht dit zo zijn, dan lijkt het mij dat een (schrale) schadevergoeding dat zijn inkomen, de eerste maanden, wat aanvult, welkom is. Ik kan (en wil) niet in de portemonnee van TS kijken, maar een terugval in inkomen van 25 / 30 procent is niet leuk.

Maar een eventuele schadevergoeding is in het geheel niet zeker, we weten niet wat voor arbeidsovereenkomst heeft getekend. Sterker nog, we weten niet eens óf er een arbeidsovereenkomst ís. Misschien heeft hij ontslag genomen nadat hij een mondelinge toezegging heeft gekregen van de 'nieuwe' werkgever.

Maar wat ook kan, is dat TS een arbeidsovereenkomst van een half jaar heeft getekend, mocht dat zo zijn, dan staat hij veel sterker, een proeftijd is niet toegestaan in een arbeidsovereenkomst met een looptijd van 6 maanden (of korter).

We weten dus niet wat de situatie van TS exact is, en dat hoeven we ook niet te weten. Laten we vooral hopen dat TS in zijn huidige baan kan blijven en dat hij in september, naast een verlenging hiervan, ook een leuke salarisverhoging tegemoet kan zien. Mocht dat zo zijn, @WinterX, ga dan lekker door met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

bernard038 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:14:
[...]

Laten we voor TS hopen dat hij, net als @Johnny Goodbye en de collega's van @Palomar, zonder al te veel gedoe, zijn huidige baan kan behouden. Maar mocht dit niet zo zijn, kan het zo zijn dat hij een tijdje gebruik van de WW zal moeten maken. Hij zal dan een terugval in inkomen hebben. De eerste maanden zal hij 75 procent van zijn laatstverdiende salaris ontvangen, daarna 70 procent. Mocht dit zo zijn, dan lijkt het mij dat een (schrale) schadevergoeding dat zijn inkomen, de eerste maanden, wat aanvult, welkom is. Ik kan (en wil) niet in de portemonnee van TS kijken, maar een terugval in inkomen van 25 / 30 procent is niet leuk.

*knip*
Dat gaat sowieso niet lukken, de zaak in kwestie diende bijvoorbeeld al maanden later. Hoe dan ook, verder speculatie aan jouw kant lijkt me zinloos en daarmee eerder schadelijk voor TS. Die moet gewoon het gesprek aangaan met de werkgever waar hij ontslag heeft ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Patriot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:18:
[...]

Dat gaat sowieso niet lukken, de zaak in kwestie diende bijvoorbeeld al maanden later. Hoe dan ook, verder speculatie aan jouw kant lijkt me zinloos en daarmee eerder schadelijk voor TS. Die moet gewoon het gesprek aangaan met de werkgever waar hij ontslag heeft ingediend.
Klopt, zó snel draaien de molens van gerechtigheid niet ;). Ik denk dat we het grotendeels eens zijn. Liever energie steken in de huidige baan, dan collega's baas gaan irriteren met eindeloze telefonades, tijdens werktijd, met juristen over een kleine vergoeding waar TS, misschien, recht op heeft.

Maar mocht het ontslag definitief zijn, dan lijkt het mij geen slecht idee als TS tóch checkt hoe sterk een, mogelijke, zaak tegen de 'nieuwe' werkgever is. Kans is levensgroot (>99%) dat de 'nieuwe' werkgever zo verstandig is om met een valide motivering voor het opzeggen van de arbeidsovereenkomst te komen.

Maar goed, er zijn ook schimmige figuren (<1%) die uitgaan van de onwetendheid van werknemers en hen een arbeidsovereenkomst voor de duur van een minuut of vijf aanbieden, met een proeftijd van een jaar en een concurrentiebeding tot het einde der tijden (is misschien ietwat gechargeerd). We weten niet hoe schimmig de werkgever in kwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 23:59
[...]

Nee. Maar das niet het punt, de vraag is of je jouw problemen met jouw werkgevers zo kunt aanpakken dat het geen probleem meer is.

Zo te zien is de kans klein dat je werkgever je wilt behouden en je nieuwe werkgever is 'gecompliceerd', dat zijn in beide gevallen niet ideale situaties waar je wellicht zelf invloed op hebt of had.

Wellicht op zoek naar een volgende werkgever en kijken of dit zonder 'probleem' en 'gecompliceerd' kan?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-06 08:17
WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:56:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje voor jullie. Eind maart heb ik ontslagbrief doorgestuurd naar HR afdeling. Ik blijf bij mij huidige werkgever tot eind van dit maand.

Helaas is de nieuwe werkgever ondertussen van gedachten veranderd en is mijn situatie ingewikkeld geworden. Is het mogelijk om de beëindiging van mijn arbeidsovereenkomst ongedaan te maken? Volgens Juridisch Loket het is niet meer mogelijk maar er zijn uitzonderingen. Klopt dat?

Je moet hopen dat je huidige werkgever je weer in dienst neemt. Je kunt daar juridisch gezien niet veel afdwingen.

Je nieuwe werkgever zou je nog kunnen aanspreken, afhankelijk van de inhoud van de overeenkomst die je daar hebt gesloten. Heb je die al gesloten en zo ja, stond daar een schriftelijk overeengekomen proeftijd in? Stond zo'n beding daar niet in dan kan de nieuwe werkgever de overeenkomst niet zomaar bij voorbaat opzeggen (enkel met jouw instemming, een ontslagvergunning van het UWV of via de rechter). In dat geval zou je nog aanspraak kunnen maken op een vergoeding of zou je zelfs deze opzegging kunnen vernietigen: dan kom je dus gewoon in dienst bij de nieuwe werkgever tenzij hij je afkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
Even langs HR of je leidinggevende zeggen dat je liever toch wilt blijven. Maar grote kans je huidige WG je nu liever kwijt is omdat je dus al voor iets anders aan het kijken was.

Toen ik mijn vorige baan formeel en zakelijk had opgezegd toen kreeg ik nog alleen de kille blikken en werd ik vooral genegeerd door werkgever, mijn laatste dag nog een slappe hand gehad omdat ik aandrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKSeoul
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:39
Als ik je manager zou zijn, zou ik je niet meer terughoeven, geen motivatie meer en de kans is veel te groot dat je om je heen blijft lijken en je over een paar maanden weer je ontslag indient. Maar zoals hier al eerder is gezegd, met HR en wellicht je oude baas om te tafel en kijken wat er mogelijk is, nee hebt je, ja kun je krijgen. Zou er echter niet teveel van verwachten.

Tevens zou ik wel even hartig woordje met die "nieuwe" werkgever aangaan en wellicht wat juridisch advies zoeken. Een werkgever kan niet zomaar eenzijdig het contract wijzigen, tenzij er aantoonbare buitengewonen omstandigheden zijn, wat is de reden die ze hebben aangegeven?

Neem aan dat je daar een getekend contract mee had, voordat je je baan had opgezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

SKSeoul schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:05:
Als ik je manager zou zijn, zou ik je niet meer terughoeven, geen motivatie meer en de kans is veel te groot dat je om je heen blijft lijken en je over een paar maanden weer je ontslag indient. Maar zoals hier al eerder is gezegd, met HR en wellicht je oude baas om te tafel en kijken wat er mogelijk is, nee hebt je, ja kun je krijgen. Zou er echter niet teveel van verwachten.

Tevens zou ik wel even hartig woordje met die "nieuwe" werkgever aangaan en wellicht wat juridisch advies zoeken. Een werkgever kan niet zomaar eenzijdig het contract wijzigen, tenzij er aantoonbare buitengewonen omstandigheden zijn, wat is de reden die ze hebben aangegeven?

Neem aan dat je daar een getekend contract mee had, voordat je je baan had opgezegd...
Proeftijd... Dus ze kunnen altijd van hem af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

gambieter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je nu een gunst nodig hebt en dat soort historie gaat niet helpen. Er zijn verschillende manieren om met mogelijke conflicten om te gaan en ik vermoed dat je daar nog een hoop kunt leren.
Het zou kunnen dat TS op bepaalde gebieden nog een hoop te leren heeft, maar TS stelt hier gewoon een hulpvraag met betrekking tot een specifiek probleem. Ervaringen bij eerdere werkgevers zijn natuurlijk minder relevant in hoe deze situatie te benaderen.

Het is een beetje jammer dat soms de gehele tweakers doopceel van iemand gelicht wordt als reactie op een topicstart.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 12:00
Heb dit ook gehad, schriftelijk en mondeling ontslag genomen dag voor tekenen bij nieuwe werkgever en die annuleert op de dag van de contract-afspraak alles ivm economische redenen. Gesprek met Teamleider/Manager HR en geluk gehad. Daarna nog 3,5 jaar voordat ik echt weg ben gegaan. Moet eerlijk zeggen dat daarna geen enkele opmerking/situatie is geweest/gehad van "je hebt toch..." (Ontslagname was wel vanwege zoveelste protest tegen verlofweigering op laatste moment door de toen al bijna ex-manager). Die heeft zich daarna ook netjes moeten verontschuldigen en was de leidinggevende functie kwijt. En we hebben nadien een goede verstandhouding met elkaar gehad. Typisch een goede techneut die ze nooit manager hadden moeten maken bij groeistuipen en gebrek aan.
Wat je ook doet, ben eerlijk tegenover je "oude" werkgever. Maar ga ervan uit dat je "besmet" bent. Je werkgever en leidinggevende gaat misschien nog wel, maar je directe collega's en vooral je indirecte collega's, ... Ik had geluk dat ik gewaardeerd werd en eerlijk was tegen hun waarom ik weg ging. Achteraf was mijn opzegging voor hun een zegen, want alle verlofaanvragen werden veel vaker meteen gehonoreerd. En hun afscheidscadeau 3,5 jaar later was prachtig.

[ Voor 33% gewijzigd door n8tur3 op 17-04-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

GG85

.......

WinterX schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:56:
Hallo allemaal,

@WinterX Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik heb een andere baan gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Palthe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:07:
[...]
edit: net even nagekeken maar als je een contract met proeftijd heb afgesloten heb je blijkbaar nergens recht op, wat mij enigszins bevreemd.
bron: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2018:3240
hier werd een jaarsalaris als schadevergoeding geëist, maar het gaat mij om de uitspraak. Je neemt blijkbaar als werknemer een risico door een proeftijd aan te gaan waarbij je nergens in je recht staat als de nieuwe werkgever zich bedenkt. Dus, zoals ik het lees, ook geen recht op minimaal 1 maand (= vaak proeftijd) salaris.
Als de AO is getekend is het een bindende overeenkomst, en die kan de werkgever niet meer opzeggen. Dat wil echter niet zeggen dat de werkgever geen gebruik kan maken van de proeftijd : Dat kan al na 5 minuten na aanvang van de overeenkomst.

Als de AO is getekend, en de WG zegt op houd je wel recht op WW. Is de AO niet getekend, en je zegt dan op, dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
igmar schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:58:
[...]

Als de AO is getekend is het een bindende overeenkomst, en die kan de werkgever niet meer opzeggen. Dat wil echter niet zeggen dat de werkgever geen gebruik kan maken van de proeftijd : Dat kan al na 5 minuten na aanvang van de overeenkomst.

Als de AO is getekend, en de WG zegt op houd je wel recht op WW. Is de AO niet getekend, en je zegt dan op, dan heb je een probleem.
Gelukkig heeft @WinterX een andere baan gevonden, wat deze discussie voor hem iets minder relevant maakt. Althans, ik ga er van uit dat TS zich op zijn nieuwe baan zal storten en deze, vervelende maar korte, episode achter zich laat.

De kneep zit 'm volgens mij in het feit dat de werkgever voor aanvang van de arbeidsovereenkomst deze opzegt. Waar de rechtbank Midden-Nederland aangeeft dat er dan geen recht op een schadevergoeding is, neemt de rechtbank Gelderland, enige maanden later een ander standpunt in (uitspraak), zij kennen wel een (kleine) schadevergoeding toe.

Conclusie, het recht op een schadevergoeding is afhankelijk van specifieke omstandigheden waarin de arbeidsovereenkomst is opgezegd. Wat, imho, wel van belang is, ook om het recht op WW veilig te stellen, is een schriftelijke motivatie van de werkgever waaróm de arbeidsovereenkomst, voordat deze ingaat, eenzijdig wordt opgezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door bernard038 op 21-04-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

bernard038 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:58:
[...]

Gelukkig heeft @WinterX een andere baan gevonden, wat deze discussie voor hem iets minder relevant maakt. Althans, ik ga er van uit dat TS zich op zijn nieuwe baan zal storten en deze, vervelende maar korte, episode achter zich laat.

De kneep zit 'm volgens mij in het feit dat de werkgever voor aanvang van de arbeidsovereenkomst deze opzegt. Waar de rechtbank Midden-Nederland aangeeft dat er dan geen recht op een schadevergoeding is, neemt de rechtbank Gelderland, enige maanden later een ander standpunt in (uitspraak), zij kennen wel een (kleine) schadevergoeding toe.
Nee, dat doet de rechtbank niet. In deze uitspraak is het heel specifiek : Er was een zeer uitgebreide procedure doorlopen, de werkgever had meerdere malen aangegeven dat alles in orde was. De bezwaren hadden ze al reeds in de sollicatieprocedure moeten onderzoeken (die waren bekend), en de bezwaren waren onverwacht en ook verre van duidelijk.

Samen met wat andere dingen is er in dit geval sprake van slecht werkgeverschap, en op basis daarvan is de schadevergoeding toegekend. Niet omdat er opgezegd is in de proeftijd.
Conclusie, het recht op een schadevergoeding is afhankelijk van specifieke omstandigheden waarin de arbeidsovereenkomst is opgezegd. Wat, imho, wel van belang is, ook om het recht op WW veilig te stellen, is een schriftelijke motivatie van de werkgever waaróm de arbeidsovereenkomst, voordat deze ingaat, eenzijdig wordt opgezegd.
Ik zie dat anders. Je hebt in principe geen recht op schadevergoeding, tenzij de werkgever zich als een slecht werkgever gedraagt. Ik zie dat volledig losstaan van opzeggen in de proeftijd.

Dat gaat ook beide kanten op : De werknemer kan ook opzeggen in de proeftijd, en dan heeft de werkgever gewoon pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
igmar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:09:
[...]

Nee, dat doet de rechtbank niet. In deze uitspraak is het heel specifiek : Er was een zeer uitgebreide procedure doorlopen, de werkgever had meerdere malen aangegeven dat alles in orde was. De bezwaren hadden ze al reeds in de sollicatieprocedure moeten onderzoeken (die waren bekend), en de bezwaren waren onverwacht en ook verre van duidelijk.

Samen met wat andere dingen is er in dit geval sprake van slecht werkgeverschap, en op basis daarvan is de schadevergoeding toegekend. Niet omdat er opgezegd is in de proeftijd.

[...]

Ik zie dat anders. Je hebt in principe geen recht op schadevergoeding, tenzij de werkgever zich als een slecht werkgever gedraagt. Ik zie dat volledig losstaan van opzeggen in de proeftijd.

Dat gaat ook beide kanten op : De werknemer kan ook opzeggen in de proeftijd, en dan heeft de werkgever gewoon pech gehad.
De kans op schadevergoeding is inderdaad klein, op het moment dat een, slimme, werkgever aangeeft dat de arbeidsovereenkomst voor het ingaan hiervan wordt beëindigd vanwege 'bedrijfseconomische oorzaken' of iets dergelijks, sta je met lege handen.

Maar, wat op het moment dat de proeftijd nog niet is aangevangen, lastiger wordt, is de oorzaak bij de werknemer leggen. Immers, het resultaat de sollicitatieprocedure is geweest dat er een arbeidsovereenkomst is aangeboden. De werknemer heeft zich nog niet kunnen bewijzen. Het kan, uitzonderingen daargelaten, dus niet aan de werknemer liggen. Vandaar mijn advies om die schriftelijke motivering en (als dat nog niet duidelijk was) om deze motivering te laten beoordelen door een deskundige.

En ja dat kan ook de andere kant op, ik heb ook wel eens te maken gehad met een kandidaat die, voor aanvang van de arbeidsovereenkomst (een dag voor aanvang, per WhatsApp godbetert), afzegde, want, de huidige werkgever matchte ons aanbod. Dat is behoorlijk balen, alle accounts zijn aangemaakt, er is inwerktijd gereserveerd in de agenda's van collega's, de werving is stopgezet, andere kandidaten zijn afgebeld etc... Kandidaat hád niet eens een proeftijd in de arbeidsovereenkomst, maar we hebben er geen zaak van gemaakt, want geen zin in al dat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

bernard038 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:53:
[...]

De kans op schadevergoeding is inderdaad klein, op het moment dat een, slimme, werkgever aangeeft dat de arbeidsovereenkomst voor het ingaan hiervan wordt beëindigd vanwege 'bedrijfseconomische oorzaken' of iets dergelijks, sta je met lege handen.

Maar, wat op het moment dat de proeftijd nog niet is aangevangen, lastiger wordt, is de oorzaak bij de werknemer leggen. Immers, het resultaat de sollicitatieprocedure is geweest dat er een arbeidsovereenkomst is aangeboden. De werknemer heeft zich nog niet kunnen bewijzen. Het kan, uitzonderingen daargelaten, dus niet aan de werknemer liggen. Vandaar mijn advies om die schriftelijke motivering en (als dat nog niet duidelijk was) om deze motivering te laten beoordelen door een deskundige.

En ja dat kan ook de andere kant op, ik heb ook wel eens te maken gehad met een kandidaat die, voor aanvang van de arbeidsovereenkomst (een dag voor aanvang, per WhatsApp godbetert), afzegde, want, de huidige werkgever matchte ons aanbod. Dat is behoorlijk balen, alle accounts zijn aangemaakt, er is inwerktijd gereserveerd in de agenda's van collega's, de werving is stopgezet, andere kandidaten zijn afgebeld etc... Kandidaat hád niet eens een proeftijd in de arbeidsovereenkomst, maar we hebben er geen zaak van gemaakt, want geen zin in al dat gedoe.
Precies. Ook al heb je gelijk, soms is laten gaan gewoon beter. Als WN moet je alleen wel je WW rechten veilig stellen. En het verder gewoon laten gaan.
Pagina: 1