Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

1. Ik werk als bezorger sinds Januari 2023 bij een klein bedrijf. Mijn contract loopt bijna af (ik heb 7 maanden contract) maar ik wil geen verlenging hebben want de eigenaar is niet eerlijk met mij. Ik maak veel overuren, ik rijd auto meestal van 8 tot 19-20.00uur maar ik heb geen tijd om pauze te nemen. Ik heb het doorgegeven aan hem maar hij maakt nog steeds lange routes (met Google Maps).

2. Ik heb nog een vraag over mijn salarisspecificatie. Ik heb geen inzicht in mijn vakantieuren of vakantiegeld. Ik krijg ook geen urenoverzicht. Hoe is dat mogelijk?

3. Die man zegt hij heeft een boete van 169 euro gekregen (in Amsterdam mag je inrijden tot 11.00uur als je bezorger ben). De datum van de boete is 31 Maart. Ik vind dat beete raar want het is nu bijna Augusts en hij heeft eerder niets gezegd. Echt niet leuk.

4. Volgens mijn contract hij moet mijn salaris uitbetalen voor of op de laatse dag van de maand. Waarom heb ik geen vaste datum? Soms krijg ik mijn salaris op 24ste, soms 28 of later maar ik krijg het geld altijd voor een maand.

Bedankt voor uw reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Klinkt niet bepaald als een betrouwbare werkgever.

Die boete zou hij moeten kunnen bewijzen anders lijkt me niet dat jij die moet betalen. Verder heb je bij zulke lange werkdagen zelfs recht op extra pauze in plaats van slechts een pauze. Vroeger zelfs op een warme maaltijd bij werkdagen van 10 uur of meer (geen idee of dat nog zo is).
Dat je geen urenoverzicht krijgt, kan er op duiden dat je werkgever e.e.a. administratief niet bepaald op orde heeft...

Mijn advies, zsm op zoek naar een andere baan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WinterX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:27:
Goedemorgen allemaal,

1. Ik werk als bezorger sinds Januari 2023 bij een klein bedrijf. Mijn contract loopt bijna af (ik heb 7 maanden contract) maar ik wil geen verlenging hebben want de eigenaar is niet eerlijk met mij. Ik maak veel overuren, ik rijd auto meestal van 8 tot 19-20.00uur maar ik heb geen tijd om pauze te nemen. Ik heb het doorgegeven aan hem maar hij maakt nog steeds lange routes (met Google Maps).
Dat mag wettelijk niet, jij moet na x tijden een pauze nemen.
2. Ik heb nog een vraag over mijn salarisspecificatie. Ik heb geen inzicht in mijn vakantieuren of vakantiegeld. Ik krijg ook geen urenoverzicht. Hoe is dat mogelijk?
OPgebouwd vakantiesaldo hoeft niet perse op een salarisstrook te staan vziw. Maar je moet wel een overzicht op kunnen vragen.
3. Die man zegt hij heeft een boete van 169 euro gekregen (in Amsterdam mag je inrijden tot 11.00uur als je bezorger ben). De datum van de boete is 31 Maart. Ik vind dat beete raar want het is nu bijna Augusts en hij heeft eerder niets gezegd. Echt niet leuk.
Kan zijn blijven liggen. Zul je nooit weten. Heb wel vaker vertraging gezien. Laat hem maar bewijzen dat jij gereden hebt dan.
4. Volgens mijn contract hij moet mijn salaris uitbetalen voor of op de laatse dag van de maand. Waarom heb ik geen vaste datum? Soms krijg ik mijn salaris op 24ste, soms 28 of later maar ik krijg het geld altijd voor een maand.
De meste werkgevers hanteren een vaste dag, maar daar kan best van afgeweken worden. Salarisadministratie kost ook tijd, en ik vermoed dat ie eea zelf zal doen.. En ja, dat krijg je voor een maand - het heet niet voor niks maandsalaris ;)
Alstu.

Onder de streep: gauw wegwezen. EN als je achteraf niet nog heel van hem hoeft te krijgen: cut your losses. Dat achterna zitten is het niet waard.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
We kunnen allemaal een hoop dingen uitgebreid gaan bespreken en dat je tegen je werkgever moet zeggen dat hij moet verbeteren maar we weten allemaal dat dit soort figuren nooit gaan veranderen. Ze hopen om de zoveel tijd op nieuw personeel dat geen vragen stelt.

Er zijn te veel red flags hier, spullen pakken en wegwezen. Genoeg plekken waar je volgende week kan beginnen qua bezorgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Dan zeg je toch keurig tegen je werkgever "Ik ga niet verlengen" en klaar ermee? Ik neem aan dat je zelf weet welke dagen je vrij hebt genomen. Dat zou dus niet al te moeilijk moeten zijn. Die boete mag ie stoppen op een plekje waar de zon niet schijnt en verder is het dus afscheid nemen en verder kijken?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Als die boete in Amsterdam door de planning van wg komt, dan hoef je die ook niet te betalen. Als die je na 11 uur Amsterdam in laat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
MBvB schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Als die boete in Amsterdam door de planning van wg komt, dan hoef je die ook niet te betalen. Als die je na 11 uur Amsterdam in laat rijden.
Hoef niet te betalen? Maar wat kan ik doen in dit geval als hij neemt het geld van mijn salaris. Ik kan nix doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

WinterX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Hoef niet te betalen? Maar wat kan ik doen in dit geval als hij neemt het geld van mijn salaris. Ik kan nix doen.
Dan kun je juridische hulp inschakelen als je zelf niet denkt op te kunnen boksen tegen je werkgever.
En ga daar maar snel weg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WinterX schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Je werkgever loopt je van alle kanten te naaien, en jij haalt je schouders op en zegt 'wat kan ik er aan doen'. Het klinkt alsof je juridische hulp nodig hebt van iemand die het voor jou opneemt en je werkgever duidelijk maakt wat zijn plichten zijn.

https://www.juridischloket.nl/contact/

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-07-2023 12:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Je werkgever loopt je van alle kanten te naaien, en jij haalt je schouders op en zegt 'wat kan ik er aan doen'. Het klinkt alsof je juridische hulp nodig hebt van iemand die het voor jou opneemt en je werkgever duidelijk maakt wat zijn plichten zijn.

https://www.juridischloket.nl/
Ik zal het doen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Mocht dit verder escaleren zou ik sowieso mijn rechtsbijstand voor de boete in schakelen en over de werktijden even melden bij de arbo. Geen pauzes is niet menselijk en onwenselijk, het is een marathon en geen sprint, dit soort werkgevers zouden niet mogen bestaan

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-05 10:04
Ik klink misschien verschrikkelijk ouderwets, maar dit zijn het soort zaken waarvoor ze een vakbond hebben uitgevonden. (Moet je wel eerst lid zijn, natuurlijk.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

boombes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:53:
zou ik sowieso mijn rechtsbijstand voor de boete in schakelen
Moet je die wel hebben, natuurlijk.

Verder zou ik zelf ook een administratie bijhouden met daarin de gewerkte uren en eventueel de routes, voorzover je die niet al ergens beschikbaar hebt (op een plek waar de werkgever die niet meer kan weghalen / jou de toegang kan ontzeggen). Aan de hand van de routes kun je terugredeneren of die routes realistisch waren voor de uren die je betaald hebt gekregen. Als het tot een juridisch conflict komt kan dit soort gegevens handig zijn.

Die administratie heb je nu waarschijnlijk niet, en als je binnenkort toch weggaat is dat misschien vooral mosterd na de maaltijd. Maar mocht hij de laatste maand niet uitbetalen vanwege discussie, dan kan het alsnog handig zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

1: Kijk even de regels na mbt werkuren en pauze's. Je hebt wetterlijke recht op pauze('s) wat allemaal beschreven staat in de (arbo)wet.

link arbowet pauzes

link arbowet werktijden

2: geen ervaring mee, bij mij staat het op de loonstrook.

3: Zeg dat je die boete niet wil betalen.
Reden 1: Hij heeft je recht op bezwaar maken van de boete ontnomen door er nu pas mee tekomen. Je hebt 6 weken na verzenddatum van de boete die kans, nu niet meer. En laat hem maar met bewijs komen dat die boete is binnen gekomen.
Reden 2: Hij heeft de route te lang gemaakt waardoor je het niet haalde voor die tijd en om je werk te doen was je dus genoodzaakt als nog er heen te gaan. Nu kan hij dan zeggen dat je het vooraf met hem had moeten bespreken...

4: Hij houd zicht dus aan het contrect met het uitkeren van het loon. Je kan hem vragen om het meer op een vaste dag te doen, maar gezien je verhaal zal dat niet gebeuren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
TS, wat betreft vakantie, waarschijnlijk heb je een kleine werkgever en is het allemaal best complex om dat allemaal zelf te berekenen. Zorg dat je een goed bruto salaris krijgt die geregistreerd staat bij de belastingdienst en je bent OK. De rest is bijzaak denk ik?
Zoek een andere als je dat wilt.
CivLord schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:57:
Ik klink misschien verschrikkelijk ouderwets, maar dit zijn het soort zaken waarvoor ze een vakbond hebben uitgevonden. (Moet je wel eerst lid zijn, natuurlijk.)
Dat klopt, maar er zijn nu zoveel zaken waar je als kleine werkgever rekening mee moet houden dat elk bedrijfje ten onder gaat.

Weet je de meest succesvolle startup in Nederland? Een IT startup die HR taken uit handen neemt. Dat moet genoeg zeggen hoe complex het Nederlandse systeem is geworden. Alle kleine Nederlandse bedrijven die het goed willen doen gaan failliet. En die vakbonden doen niets voor de jongere werknemers en schimmige constructies! Versimpel de regels voor werkgevers en voor werknemers!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 18:11

Dido

heforshe

Harm_H schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:46:
Dat klopt, maar er zijn nu zoveel zaken waar je als kleine werkgever rekening mee moet houden dat elk bedrijfje ten onder gaat.
Dat is wel heel zwart/wit gesteld. Kennelijk heb ik heel veel onmogelijkheden in mijn omgeving, want de lokale fietsenmaker, slijter, kroegen, restaurants, bloemisten, bakkerijen, groenteboer en slager kunnen helemaal niet bestaan, zo blijkt 8)7
Aflopend contract, en je wilt zelf ook weg. Mooi zo.
Enige waar je op moet letten is dat je nog krijgt waar je recht op hebt, maar weeg af hoeveel moeite je erin zou moeten steken in verhouding tot wat er op het spel staat. Voor een paar honderd euro naar de rechter kan leuk zijn (als het je hobby is), maar of het loont is een tweede.
Dat is heel makkelijk als de werkgever geen sluitende administratie bijhoudt. Ik hoop voor je dat je dat zelf wel gedaan heeft. Het is geen rocket-science, je hebt recht op een wettelijk vastgelegd aantal vakantieuren. Als je die niet (allemaal) hebt kunnen opnemen dienen ze te worden uitbetaald bij einde contract.
3. Die man zegt hij heeft een boete van 169 euro gekregen
Leuk voor hem. Zolang hij niet aantoont dat die boete er is, en zolang hij niet aantoont dat jij die boete moet betalen, hoef jij daar niets mee te doen.
Als hij hem inhoudt op je salaris tel je het bedrag op bij de vordering op hem (bovenop die nog uit te betalen vakantie-uren, dus).
Vaak hanteren bedrijven een vaste dag, maar dat hoeft niet per se. Dat je altijd voor een maand uitbetaald krijgt is inherent aan een maandsalaris.

Laat alle emotie varen, reken uit wat je nog tegoed hebt van je werkgever, en bekijk hoeveel je tegoed houdt na einde contract en eindafrekening / laatste salaris.
Niets houdt je tegen om (schriftelijk) je werkgever aansprakelijk te stellen voor het nog te betalen bedrag.

Betaalt hij niet, dan moet je dus inderdaad gaan afwegen hoe ver je wilt gaan om je gelijk te halen. Hou daarbij in je achterhoofd dat een paar honderd euro op dit moment misschien veel geld lijkt, maar dat je je, als je straks ergens anders een betere, vastere baan hebt, misschien moeilijk voor kunt stellen dat je heel veel moeite zou doen voor zo'n bedrag.
Als je een rechtbijstandsverzekering hebt kun je die benaderen, anders kun j eoverwegen elders juridische hulp te zoeken. Als je dat echt wilt.
Besef je wel dat je werkgever, zelfs als je hem via juridische weg kunt dwingen om jou wat extra geld te betalen, er naar alle waarschijnlijkheid niets van gaat "leren", en zijn manier van werken echt niet aan zal passen omdat er een keer een werknemer op zijn strepen is gaan staan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 09:49
Bij mijn eerste werkgever reed ik zelfs met mijn eigen auto naar klanten. Kreeg toen ook een verkeersboete. Gevraagd of ze hem wilde betalen maar dat wilde ze niet (ergens begrijp ik dat ik). Wel heb ik vanaf toen afgegeven maar 2 klantbezoeken per dag te willen doen omdat ik de strakke planning anders niet kon halen. Dit haalde bij mij heel veel druk weg. In jouw situatie ga je al heel snel weg en heeft het bespreken ook geen zin.

Kortom laat niet over je heen lopen met de afhandeling. Sta je mannetje maar steek geen energie over dingen die niet meer uitmaken. Je bent hier (terecht) niet op je plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Gadgeteer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:43:
Klinkt niet bepaald als een betrouwbare werkgever.

Die boete zou hij moeten kunnen bewijzen anders lijkt me niet dat jij die moet betalen. Verder heb je bij zulke lange werkdagen zelfs recht op extra pauze in plaats van slechts een pauze. Vroeger zelfs op een warme maaltijd bij werkdagen van 10 uur of meer (geen idee of dat nog zo is)..
Meestal staat ergens in de gids voor de werknemer of CAO dat de werkgever bij overuren zorgt draagt voor.
Zeg dat de werknemer door zijn /haar werkzaamheden niet tussen 17:00-20:00 "Thuis" kan eten.
Dan kan de werkgever zorgen voor een maaltijd* of vergoeding.

Voor Nederland staat in de werkkostenregeling beschreven hoe dit voor werkgever en werknemer belast wordt

*geen zakelijke maaltijd, maar ook weer geen broodje kaas + glas melk ergens tussen in dus.
Mag ook een gekochte zijn van de buurtsuper die werknemer zelf opwarmt in de supper.

Zelf zou ik niks zegen over opzeggen tegen de werkgever.
Ik zou in mijn achterhoofd houden dan en dan loop het contact af en ben ik klaar er mee.
Een 7 maanden contract is in mijn ogen wel erg raar omdat er meestal met drie maanden, zes maanden en of jaar maar goed het kan.

Verwacht dat de werkgever te laat gaat zijn de opzeggen dit dient een maand voordat uw contract afloopt te gebeuren. Niet dan kan er een aanzegvergoeding gevraagd worden door TS
Deze wordt berekend over het aantal dagen dat de werkgever te laat is en het feit of dit schriftelijk gebeurd of niet.
Niet te vroeg roepen "He hoe zit dat met verlenging" is de kunst als je echt wilt naaien de laatste dag pas vragen, en vermelden ik wil graag onderhandelen over nieuwe arbeidsvoorwaarden, sorry maar ik wil echt vaste afspraken maken wanneer ik mijn salaris krijgt, overwerkvergoeding, vierdagen in de week werken voor het zelfde salaris en voortaan thuis warm eten dan hopen dat hij zegt Neen, ga maar weg en hopen dat hij dit mondeling doet en niet op schrift.
Voor aanspraak maken op de Hoogste aanzegvergoeding staat een tijd van twee maanden na het niet verlengen van het contact.
Graag wel alles op schrift op na de laatste dag van ontslag even een e-mailtje naar HR.
Hoorde gister dat ik hier niet maar kan werken dat vindt ik jammer en graag zou ik een getuigschrift willen is voldoende.

Pas echter wel op voor de Stilzwijgende verlenging van het contact dan zitten beiden partyen er aan vast met de regels die in het vorige waren afgesproken.

Een verlening weigeren is meestal niet verstandig omdat u dan verwijtbaar werkloos kan zijn de werkgever mag overigens ook met passend werk op de proppen komen.

Bovenstaande is wel een behoorlijk streek maar goed misschien is het een goed leer moment?

[ Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 27-07-2023 22:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
https://www.arag.nl/zakel...ersboetes-onder-werktijd/ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 18:16
onno oliver schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:11:
[...]

Meestal staat ergens in de gids voor de werknemer of CAO dat de werkgever bij overuren zorgt draagt voor.
Zeg dat de werknemer door zijn /haar werkzaamheden niet tussen 17:00-20:00 "Thuis" kan eten.
Dan kan de werkgever zorgen voor een maaltijd* of vergoeding.

Voor Nederland staat in de werkkostenregeling beschreven hoe dit voor werkgever en werknemer belast wordt

*geen zakelijke maaltijd, maar ook weer geen broodje kaas + glas melk ergens tussen in dus.
Mag ook een gekochte zijn van de buurtsuper die werknemer zelf opwarmt in de supper.

Zelf zou ik niks zegen over opzeggen tegen de werkgever.
Ik zou in mijn achterhoofd houden dan en dan loop het contact af en ben ik klaar er mee.
Een 7 maanden contract is in mijn ogen wel erg raar omdat er meestal met drie maanden, zes maanden en of jaar maar goed het kan.

Verwacht dat de werkgever te laat gaat zijn de opzeggen dit dient een maand voordat uw contract afloopt te gebeuren. Niet dan kan er een aanzegvergoeding gevraagd worden door TS
Deze wordt berekend over het aantal dagen dat de werkgever te laat is en het feit of dit schriftelijk gebeurd of niet.
Niet te vroeg roepen "He hoe zit dat met verlenging" is de kunst als je echt wilt naaien de laatste dag pas vragen, en vermelden ik wil graag onderhandelen over nieuwe arbeidsvoorwaarden, sorry maar ik wil echt vaste afspraken maken wanneer ik mijn salaris krijgt, overwerkvergoeding, vierdagen in de week werken voor het zelfde salaris en voortaan thuis warm eten dan hopen dat hij zegt Neen, ga maar weg en hopen dat hij dit mondeling doet en niet op schrift.
Voor aanspraak maken op de Hoogste aanzegvergoeding staat een tijd van twee maanden na het niet verlengen van het contact.
Graag wel alles op schrift op na de laatste dag van ontslag even een e-mailtje naar HR.
Hoorde gister dat ik hier niet maar kan werken dat vindt ik jammer en graag zou ik een getuigschrift willen is voldoende.

Pas echter wel op voor de Stilzwijgende verlenging van het contact dan zitten beiden partyen er aan vast met de regels die in het vorige waren afgesproken.

Een verlening weigeren is meestal niet verstandig omdat u dan verwijtbaar werkloos kan zijn de werkgever mag overigens ook met passend werk op de proppen komen.

Bovenstaande is wel een behoorlijk streek maar goed misschien is het een goed leer moment?
7 maanden is blijkbaar in bepaalde branches best normaal, mijn vrouw heeft nu met haar huidige baan dat ook aangeboden gekregen, zelfs in een manager functie. Dat is primair voor laboranten, maar voor het gemak hebben ze het voor iedereen doorgetrokken. Maakt op zich helemaal niks uit, alles is naar rato.

Ik vermoed dat TS geen CAO heeft, gezien het een kleine werkgever betreft. Dan nog zijn er bepaalde wettelijke vereisten, ook als het niet in een contract staat, waar aan moet worden voldoen. In deze branch zijn deze best scherp gezien het vele misbruik, zie ook hier.

Volgens mij mag je bij arbeidscontracten niet zomaar stilzwijgend verlengen, tenzij TS blijft doorwerken. Zie: https://www.uwv.nl/werkge...-stilzwijgende-verlenging

De boete is overduidelijk TS, die moet hij kunnen aantonen. Als hij dat intrekt van je salaris zonder iets te tonen zou ik daar echt problemen van maken. Via het Juridisch Loket kun je gratis advies krijgen. Als hij het gros van je salaris wel uitbetaalt is het de vraag of je zin hebt in dat hoofdpijn dossier helaas. Ik zou uit principe tegen vechten, maar dat is makkelijk praten, je moet ook de tijd, geld, en mentale koppigheid hebben. Geld zou je in deze wel terug moeten kunnen halen, maar dat zal helaas niet zonder slag of stoot gaan.

Hoe dan ook succes... En ik zou vooral niet terugkomen na je einddatum, met of zonder melding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 10:46

macnerd

No Apples please :-)

onno oliver schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:11:
[...]
[...]
De reden is simpel: bij contracten van maximaal 6 maanden is het wettelijk niet mogelijk om een proeftijd op te nemen in het contract. Bij contracten van 7 maanden of meer mag een proeftijd wel worden afgesproken.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JohnR schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Dan zeg je toch keurig tegen je werkgever "Ik ga niet verlengen" en klaar ermee? Ik neem aan dat je zelf weet welke dagen je vrij hebt genomen. Dat zou dus niet al te moeilijk moeten zijn. Die boete mag ie stoppen op een plekje waar de zon niet schijnt en verder is het dus afscheid nemen en verder kijken?
Kijk in je contract hoe lang je uitwerktijd is.

In de meeste gevallen kun je na een maand weg zijn, dus zo belangrijk is dat moment van verlengen niet (als je weg wilt).

Maar, het is in ieder geval tactisch om een andere baan te zoeken/vinden/tekenen voordat je de huidige baan opzegt.

Je wilt immers niet zonder inkomen komen zitten; als je zelf ontslag neemt (of contract niet verlengd wordt) heb je geen recht op uitkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CivLord
Harm_H schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Weet je de meest succesvolle startup in Nederland? Een IT startup die HR taken uit handen neemt. Dat moet genoeg zeggen hoe complex het Nederlandse systeem is geworden. Alle kleine Nederlandse bedrijven die het goed willen doen gaan failliet. En die vakbonden doen niets voor de jongere werknemers en schimmige constructies! Versimpel de regels voor werkgevers en voor werknemers!!
Het probleem met veel kleine bedrijfjes is niet dat er te veel regels zijn, maar dat ze er geen rekening mee houden dat ondernemen meer betekent dan voor jezelf een bepalde activiteit uitvoeren. Ondernemen is ook je onderneming draaiend houden, administratie voeren en weten aan welke regels je moet voldoen, maar dat vergeten veel 'ondernemers' voor het gemak. En wanneer je het zelf niet weet, dan moet je iemand inhuren om het voor je te doen. (En dan snap je meteen het verschil tussen wat je baas vroeger rekende en wat je daar zelf van terugzag.) Versimpelen van de regels helpt niet wanneer een ondernemer totaal niet geïnteresseerd is om zich in de regels te verdepen.

Weet je waarom een vakbond niets voor jonge werknemers doet? Omdat die jonge werknemers geen lid zijn van een vakbond. Een verekering keert ook niets uit wanneer je je aanmeld wanneer je huis al is afgebrand.
Wanneer je lid bent van een vakbond en je krijgt met een situatie te maken zoals TS, zal de vakbond je helpn. In eerste instantie met informatie over je rechten. In tweede instantie door contact te zoeken met de werkgever om het probleem op te lossen wanneer het je zelf niet lukt. In derde instantie met juridische bijstand wanneer een goed gesprek niets oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Het is nobel wat een Bond doet maar daar heeft TS niet veel aan.
Vermoed dat hij niet veel betaald krijgt en dan is het lidmaatschap van een bond erg duur iv tot een rechtbijstand verzekering of gratis rechtshulp.

offtopic:
Begin dit jaar was er een bond die voor het eigen personeel geen inflatiecorrectie wilde maar dit wel van andere bedrijven eisten of je zo een bedrijf je problemen wil laten oplossen? Verder heb ik de indruk dat er vooral voor grote bedrijven waar het personeel een conflict heeft met de eigenaar gegaan wordt waardoor er aandacht in media verkregen wordt. Daar TS voor een klein bedrijf werk denk ik niet dat meer dan een foei gesprek komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

onno oliver schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:22:

offtopic:
Begin dit jaar was er een bond die voor het eigen personeel geen inflatiecorrectie wilde maar dit wel van andere bedrijven eisten of je zo een bedrijf je problemen wil laten oplossen?
FNV heeft toen gestaakt weet ik nog. Hoe is dat afgelopen dan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
CivLord schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Het probleem met veel kleine bedrijfjes is niet dat er te veel regels zijn, maar dat ze er geen rekening mee houden dat ondernemen meer betekent dan voor jezelf een bepalde activiteit uitvoeren.
Laatste wat ik erover zeg. Alleen mensen die nooit werkgever zijn geweest zeggen dit. IT zzp'er is echt een eitje qua administratie. Een werkgever zijn echter niet. Mensen op de loonlijst zetten is onbegonnen werk. Succes ermee: Personeel & Belastingen, 538 pagina's.

De reden dat ik bij TS vermoed dat ook niet alles 'volgens het boekje gaat'.

Bij TS gaat veel zwart, of hij werkt als uitgebuite/goedkope zzp'er. Het is net als Italië met elke 5 meter een zebrapad: niemand houdt zich eraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gaOZ2MqFkf6I4UyU3MyIJU9NE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6rZACdQppxJ6RvlxTzaOkQZn.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Harm_H op 28-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Salaris nog niet uitbetaald. Ik heb ook gevraagd over mijn vakantiegeld/vakantiedagen - "ja, ik moet het nog berekenen, bla bla bla".

Net zijn reactie gekregen op whatsapp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyN2o1G19fs_-1xlS5I0oM4PMqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHehwqPRrvJLogcliI02FdAE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij mag het verrekenen van een boete in het geheel niet zonder jouw expliciete toestemming. En al helemaal niet zonder dat jij de boete hebt gezien. Jij moet immers de kans krijgen om in bezwaar te gaan. Als je betaalt, ben je akkoord met de boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
WinterX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:56:
Salaris nog niet uitbetaald. Ik heb ook gevraagd over mijn vakantiegeld/vakantiedagen - "ja, ik moet het nog berekenen, bla bla bla".

Net zijn reactie gekregen op whatsapp.
[Afbeelding]
Hier zou ik direct tegenin gaan, dat jij niet akkoord gaat met de boete voor je deze überhaupt onder ogen hebt gehad en je je salaris zsm tegemoet ziet zonder die boete.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twdikkert
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Harm_H schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:33:
[...]
Laatste wat ik erover zeg. Alleen mensen die nooit werkgever zijn geweest zeggen dit. IT zzp'er is echt een eitje qua administratie. Een werkgever zijn echter niet. Mensen op de loonlijst zetten is onbegonnen werk.
Die regels zijn nodig gebleken om de werkgevers in het gareel te houden. Helaas gedraagt niet iedere werkgever zich als een goede werkgever. Dit topic lijkt me een voorbeeld. Dus bij klachten over de regels moet je bij je collega werkgevers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:08:
Volgens mij mag het verrekenen van een boete in het geheel niet zonder jouw expliciete toestemming. En al helemaal niet zonder dat jij de boete hebt gezien. Jij moet immers de kans krijgen om in bezwaar te gaan. Als je betaalt, ben je akkoord met de boete.
Ik heb geen kopie van de boete.

De bestelbus staat op zijn naam. Die man heeft ook geen kopie gemaakt van mijn rijbewijs. De boet is verrekend met mijn salaris dus ik heb geen vrijheid hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dus maak je dat duidelijk aan je werkgever, met alle argumenten die gegeven zijn. Dat jij de boete nooit gezien hebt, en zelfs al zou jij toen achter het stuur gezeten hebben dan is hij nu te laat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
WinterX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb geen kopie van de boete.

De bestelbus staat op zijn naam. Die man heeft ook geen kopie gemaakt van mijn rijbewijs. De boet is verrekend met mijn salaris dus ik heb geen vrijheid hier.
Je hebt de vrijheid om ertegenin te gaan.

Zeggen dat je niet akkoord bent met de verrekening. Als de werkgever dat toch doet, maakt hij zich schuldig aan wanbetaling van loon.

EDIT: Verder zou dit toch echt voor rekening van de werkgever moeten komen omdat de overtreding (vermoedelijk) is begaan in een bedrijfsmatige constructie doordat de werknemer een route is meegegeven waaraan deze moet houden. Als dan gebeurd dat de route in strijd is met plaatselijke bepalingen (zoals niet na 23u in Amsterdam), dan is dat een bedrijfsrisico en hoort de boete toe aan het bedrijf en niet aan de bestuurder.

EDIT2:
Overigens is het over het algemeen niet mogelijk om schade op een werknemer te verhalen. Dat is (in beginsel) enkel mogelijk in het geval van opzet of bewuste roekeloosheid.
https://www.wetrecht.nl/inhouding-salaris/

[ Voor 41% gewijzigd door Sir_Lion op 28-07-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik wil ook melding doen bij de Arbeidsinspectie.

Die man is Chinees-Nederlands. Hij denkt dat hij is boven de wet ofzo. Hij importeert Bubble tee uit Taiwan/China. Ook soms speelt hij met de THT van de producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw0yYFdxyLFWE8OWc553u5o6fRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xf5xpxgmtTArXq3MCcd2UrDo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3rteTzaHk0_1gpfdekpEnEubKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEOwUss25WbI0UIGnBOisfg9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Heb jij toevallig een rechtsbijstandverzekering, zoja; ik zou het even dan voorleggen aan hen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Anoniem: 1420638 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:45:
Heb jij toevallig een rechtsbijstandverzekering, zoja; ik zou het even dan voorleggen aan hen?
Nope. Ik geef alles door aan het Juridisch Loket gewoon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
WinterX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:30:

Die man is Chinees-Nederlands. Hij denkt dat hij is boven de wet ofzo. Hij importeert Bubble tee uit Taiwan/China. Ook soms speelt hij met de THT van de producten.
Ik zou hier een melding van maken bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit.

https://www.nvwa.nl/onder...eten-en-drinken/meldingen

(dit kun je mooi doen als jij weg bent daar)

[ Voor 4% gewijzigd door The_BoKmeester op 28-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

The_BoKmeester schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Ik zou hier een melding van maken bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit.

https://www.nvwa.nl/onder...eten-en-drinken/meldingen

(dit kun je mooi doen als jij weg bent daar)
Dat dus, @WinterX ! Hij probeert jou op illegale manieren een oor aan te naaien. Tijd voor jou om hem op alle mogelijke legale manieren terug te (laten) pakken. NVWA, Arbeidsinspectie, dat soort instanties.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

WinterX schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:30:

Jup, en dat mag in principe.
Winkeliers mogen de THT aanpassen. Zij nemen dan de productverantwoordelijkheid over van de producent.

Het met een stempel of sticker een nieuwe datum plakken over de datum die door de fabrikant op de verpakking is gedrukt, is dus geen gesjoemel, zoals de meesten denken

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Jup, en dat mag in principe.

[...]
Niet in dit geval. Onze klanten (winkels) weten het niet dat de THT was aangepast. Ik geef je voorbeeld.

Een product heeft THT tot September 2023 maar het is een te korte periode voor de klant. Daarna gewoon Nail Polish Remover van Kruidvat en een nieuwe datum op de verpakking (wordt met 2 jaar verlengd). Ja, dit gebeurt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FooLsKi schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Dat dus, @WinterX ! Hij probeert jou op illegale manieren een oor aan te naaien. Tijd voor jou om hem op alle mogelijke legale manieren terug te (laten) pakken. NVWA, Arbeidsinspectie, dat soort instanties.
Fiod, UWV.

Verwacht er niet te veel van. Ik had toevallig van de week een herinnering gestuurd naar fiod over een melding die ik heb gedaan die is afgewezen om een stomme reden, omdat ze niet kunnen lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 28-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Grote kans dat er geen premie Zorgverzekeringwet wordt afgedragen of dat de werknemers zijn aangemeld als werknemer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CivLord
Harm_H schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:33:
[...]Laatste wat ik erover zeg. Alleen mensen die nooit werkgever zijn geweest zeggen dit. IT zzp'er is echt een eitje qua administratie. Een werkgever zijn echter niet. Mensen op de loonlijst zetten is onbegonnen werk. Succes ermee: Personeel & Belastingen, 538 pagina's.

De reden dat ik bij TS vermoed dat ook niet alles 'volgens het boekje gaat'.
[Afbeelding]
Alleen mensen die geen echte ondernemers zijn zeggen dit. Wanneer je één kunstje kan en daar geld mee wilt verdienen, ben je geen ondernemer. Ook wanneer je denkt dat je anderen voor jou dat kunstje kan laten doen ben je nog geen ondernemer. Wanneer je je niet interesseert in wat er bij komt kijken om een onderneming te drijven, behalve dat ene kunstje doen, moet je niet zeuren dat het allemaal zo ingewikkeld is.

Jouw verwijzing naar het handboek loonheffingen van de Belastingdienst is een schoolvoorbeeld daarvan. Jij werpt er één blik op, je ziet 538 pagina's en je concludeert meteen dat het allemaal wel verschrikkelijk ingewikkeld moet zijn.
Ik raad je aan om er eens in te kijken waarom het 538 pagina's zijn. Dan zal je zien dat alles waar je als werkgever mee te maken kan krijgen uitgebreid wordt uitgelegd. Nog net geen jip-en-janneke-taal, maar voor iedereen die serieus wil ondernemen begrijpelijk. En voor de meeste werkgevers gaat 90% over situaties waar ze nooit mee te maken zullen krijgen, dus dat scheelt al heel wat pagina's. En het laatste deel beval allemaal tabellen die zelf een goedwillende ondernemer boven de pet gaat, maar dat maakt niet uit, die tabellen zitten allemaal in het loonpakket, dat je sowieso nodig hebt om de loonadministratie bij te houden, loonstroken uit te draaien en loonaangifte te doen.
Wat je overhoud zijn een paar paragrafen in een paar hoofdstukken die in begrijpelijke taal uitleggen waar een werkgever aan moet voldoen.

Maar de punten waar TS tegen aan loopt staan er niet in, omdat die niets te maken hebben met de loonbelastingen. En de werkgever heeft ook geen andere handboeken of regels nodig voor die punten. Het enige wat die werkgever hoeft te doen is zichzelf afvragen hoe hijzelf behandeld zou willen worden als werknemer.
Want daar komt het uiteindelijk op neer. Hoe TS behandeld wordt komt niet door een wirwar aan regeltjes waar zijn werkgever niet meer uit komt, maar doordat zijn werkgever sowieso lak heeft aan alle regeltjes die hem in de weg zitten en TS enkel ziet als een gebruiksvoorwerp dat zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk werk moet verrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
onno oliver schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:22:
Het is nobel wat een Bond doet maar daar heeft TS niet veel aan.
Vermoed dat hij niet veel betaald krijgt en dan is het lidmaatschap van een bond erg duur iv tot een rechtbijstand verzekering of gratis rechtshulp.

offtopic:
Begin dit jaar was er een bond die voor het eigen personeel geen inflatiecorrectie wilde maar dit wel van andere bedrijven eisten of je zo een bedrijf je problemen wil laten oplossen? Verder heb ik de indruk dat er vooral voor grote bedrijven waar het personeel een conflict heeft met de eigenaar gegaan wordt waardoor er aandacht in media verkregen wordt. Daar TS voor een klein bedrijf werk denk ik niet dat meer dan een foei gesprek komt.
Dat is een duidelijk voorbeeld van hoever het management van een bedrijf of organisatie af kan staan van de activiteiten van het bedrijf of de organisatie. Het management is daar redelijk snel van teruggekomen.
De mensen waar jij bij een vakbond mee te maken krijgt wanneer je een conflict hebt met je werkgever zijn niet de managers die enkel naar de lasten en baten van de bedrijfsvoering kijken. Jij krijgt te maken met de vakbondsmensen zelf, die ook hun eigen management hebben weten te overtuigen, en die jou ook zullen helpen. Dat je het niet groot in het nieuws hoort wanneer ze iets voor een individuele werknemer bij een kleine werkgever doen, betekent niet dat ze daar niets mee doen. Dat is en blijft het grootste deel van het werk van vakbonden. Het is maar een handvol mensen die de grote zaken en CAO-onderhandelingen doen, alle andere vakbondsmensen staan individuele werknemers bij.
Wat jij een 'foei-gesprek' noemt is vaak alles dat nodig is. Het probleem uitleggen, de wet en regelgeving uitleggen een door laten schemeren wat de kansen van de werkgever zijn wanneer er naar de rechter gestapt wordt. Dan moet je als werkgever óf heel hardleers zijn, of vinden dat die regels niet voor jou gelden wil je het probleem niet oplossen.

Rechtsbijstand die ook bemiddeld bij arbeidsconflicten (dat is vaak uitgezonderd van de standaard dekking) is een stuk duurder dan een vakbondslidmaatschap. Gratis rechtshulp is leuk wanneer je een eerste advies nodig hebt en misschien willen ze ook nog wel een brief sturen, maar daarna houdt de gratis hulpverlening wel op wanneer je meer dan het minimumloon verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:52
Hoe is het verder afgelopen?

Misschien ook een idee om een slechte review te schrijven op bijvoorbeeld indeed of Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Evertt schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:54:
Hoe is het verder afgelopen?

Misschien ook een idee om een slechte review te schrijven op bijvoorbeeld indeed of Google.
Eerlijk? Ziek gemeld, laatste salaris gekregen dan zonder opzegtemijn ontslag genomen. Heb al een nieuwe werk gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:08
WinterX schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

Eerlijk? Ziek gemeld, laatste salaris gekregen dan zonder opzegtemijn ontslag genomen. Heb al een nieuwe werk gevonden.
Paar vragen:
  • Heb je een schriftelijke aanzegging gehad dat je contract afliep?
    Je heb recht tot loondoorbetaling tot een maand na deze aanzegging.
  • Heb je een fatsoenlijke specificatie gehad van je laatste salaris?
  • Had je nog vakantiedagen (volgens jou administratie) zo ja zijn die uitbetaald?
  • Is je vakantiegeld uitbetaald?
  • Zijn er boetes verrekend?
Ik wil wel bereken waar je nog recht op hebt, dan kan jij beslissen of je dat de moeite waard vindt. (Heb ik wel wat meer info nodig o.a. gegevens van de laatste loonstrook, wel naw bsn,etc verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:52
Het ging toch om een 7 maanden contract die 31 juli afliep?

https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/

Misschien geldt dit voor u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:11

LankHoar

Langharig tuig

@WinterX je laat je wel behoorlijk naaien zeg.. Die boete is ook zeer twijfelachtig. Ook als je die wel echt gekregen hebt, is het de vraag of je die zelf moet betalen. Gezien de stelselmatig lange routes en werkdagen, spoort je werkgever je aan om zo'n overtreding te begaan, dus m.i. is dat dan ook voor zijn rekening. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.mkbrecht.nl/b...erk-wie-moet-dat-betalen/

Maar ja, ik snap dat het tijd en energie kost om hier tegenin te gaan, via bijvoorbeeld het juridisch loket. Wel jammer, want gerechtigheid mist dan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1