Zij uitbouw woning, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omeronder
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 21:11
Hi allemaal,

In deze moeilijke woningmarkt hebben we met wat geluk kunnen tekenen voor een huis die we 1 augustus mogen betrekken. Wij komen van een 88m2 appartement, en gaan verhuizen naar deze hoekwoning van 141 m2. Aangezien ik nu iets minder dan 4 maanden de tijd heb, ben ik alvast beginnen met de voorbereidingen van dingen die moeten gebeuren.

De woning heeft een perceel van 288 m2 en staat in gemeente Haarlemmermeer. Aan de zijkant hebben we bijna 5 meter ruimte die ik graag wil benutten met een uitbouw van ongeveer 3 bij 7 meter. Ik heb zoiets nooit eerder gedaan, en heb er flink op los gegoogled. Ook heb ik met floorplanner tekeningen in elkaar gezet van hoe het zou moeten worden. Zie hieronder de huidige situatie, en wat het zou moeten worden.

Nu weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Het belangrijkste voor ons is dat als we de sleutel krijgen, we zo snel mogelijk met de uitbouw kunnen starten. Daarvoor hebben we uiteraard een vergunning nodig. Maar vraag ik dat nu al aan, moet ik dat überhaupt regelen of doet de "bouwer" dit?

Ik heb al wel de originele bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente, waarschijnlijk hebben we die nodig. Ik kan nu natuurlijk naar een "uitbouwer" gaan, maar daarvoor wil ik nog even wat informatie van de kenners.

Waar te beginnen, en waar moet ik rekening mee houden? Tips and Trics? Alles is welkom. Dank alvast!

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LIPU4FVR7_bu8NCor6Y9gYnxEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QG1gtwpntIAHRkalB1FEMIwq.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_NIO73YFq_ecGC04Gta0xkZdxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZQ8ry2UllmpmuzlKMyeFblv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewA_be50l9WHLKRW2TqoTRmPFHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxbHiGUMPPPYVCZfk9rVLEfC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqhsHU--66GQHakQJ4gG4Xj6izk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB2v9AS19p6Hap5jvoSyLulU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so3xpm4RSChhxIWfrDP3lNWkbvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZIWtRK3OWIaYJ2LPgV6IDwx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Alles kan. Heb je al een aannemer?

Veel aannemers werken met partijen (bouwkundige tekenbureau's) die de tekeningen maken, constructiebrekeningen doen en ook de vergunning kunnen regelen. Maar dat kan je ook zelf regelen (of doen) en mogelijk wat geld besparen. Die tekeningen en berekeningen heb je wel nodig om de echte vergunning aan te vragen. Met minder kunnen ze wel al een voorbeschouwing doen of het kans heeft.

Hier hebben we de tekeningen en sommdige simpele berekeningen (daglicht, ventilatie) zelf gemaakt met input uit de constructie berekeningen die ik wel heb laten doen. Die constructieberekeningen kostte ook nog best wat tijd omdat toendertijd die bureautjes het razend druk hadden, geen idee hoe dat nu zit.

1 augustus starten wordt best krap, zelfs als je een al een aannemer (met een tijdslot) hebt. Vergunning kostte ons bijna 14 weken vanaf moment insturen en was ondanks dat ik het met kerst aanvroeg net op tijd binnen om in mei te mogen starten. En dat was zondere eventuele aanpassingen. Aan de bak dus :)

En een 'uitbouwer', bedoel je daar zo'n bedrijfje mee die semi-prefab uitbouwtjes neerzet? Zo te zien ga je ook aardig wat verbouwen aan de bestaande woning met het weghalen van een flink deel van de zij-buitenmuur met naadloze overgang naar het nieuwe deel en een veel grotere pui in de achtergevel? Dat zijn flinke veranderingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2025 17:08 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Dat wordt een dure uitbouw om in de dragende buitenmuur zo'n grote opening te gaan maken, als je het al haalt zonder tussenpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waar te beginnen? Bij de financiën. Een uitbouw laten plaatsen kost best wel veel geld ten opzichte van 10 jaar geleden, heb je daar wel rekening mee gehouden?

En dan komen vragen zoals:
- vergunning
- wat voor een bodem? Is er kans op verzakking?
- wil je alleen een uitbouw met isolatie? Of ook dat er verwarming wordt aangelegd, stroom, etc
- kan de vloer worden doorgelegd?

Los daarvan gaat dit een hoop tijd kosten ua vergunningen maar ook zeker bedrijven vinden die het kunnen doen dit jaar. Los dat het in de zomervakantie/bouwvak valt

[ Voor 22% gewijzigd door President op 09-04-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Check ook deze vast om te zien met wat voor vragen je rekening moet houden: https://omgevingswet.overheid.nl/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
er was pas een vergelijkbaar topic over een uitbouw aan de zijkant. Wellicht dat je daar allerlei relevante informatie vind.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Heb je die uitbouw helemaal zelf verzonnen of je laten adviseren?

Als je hem zelf verzonnen hebt en niet weet waar je moet beginnen, lijkt het mij verstandig hier een (betrouwbare) aannemer naar te laten kijken of het allemaal wel mogelijk is (en de kosten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Stap 1: Kijken of je het geld hebt, want aan je tekening te zien ga je het met 50.000,- niet redden.
Stap 2: Je weet de vierkante meters en plek, dus ga je bij je gemeente kijken wat wel of niet mag en welke vergunning je moet hebben. En ook of het bestemmingsplan dit toestaat.

Vergunning kun je zelf aanvragen, maar kan de aannemer ook voor je doen.

Houdt er rekening mee dat de vergunningsaanvraag maar zo 2 maanden kan duren, en als je ook nog met een principebesluit wilt werken, dan heb je weinig kans om deze zomer nog te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Stap 1 is budget. Neem een standaard m2 of m3 prijs en voeg daar een significant bedrag aan toe voor 5.5m overspanning met extra steun of opdikken.

Stap 2 is constructeur. Door de overspanning is die laatste absoluut in een vroeg stadium nodig.

Stap 3 is de aannemer. Normaal kun je die combineren met eerdere stappen maar je zult de onzekere factor moeten bepalen omdat het invloed heeft op zowel tijd en kosten.

Ergens moet ook een tekenaar bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:00

Fe2O3

Ja das roest

Wat is je budget hiervoor?

21m2 erbij bouwen, @ 3.000 eur per m2 oid?

Waarop staat het huis?

Hoe zeker ben je ervan dat je uberhaupt een vergunning krijgt hiervoor?

Je zal eerst met een tekenaar om tafel moeten voor een ontwerp, daarmee doe jij of de bouwer (daar rekent ie gewoon geld voor) de vergunningsaanvraag.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
1. Budget (zij uitbouw op deze manier is veel duurder dan achteruit bouwen)
2. Check bouwmogelijkheden uit omgevingsplan op regels op de kaart: https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart
3. Indien niet mogelijk: principe verzoek bij gemeente of vooroverleg (verken uw idee). Soms heb je al vo tekeningen nodig
4. Indien positief of er zijn bouwmogelijkheden in het Omgevingsplan, maak vo ontwerp door architect of bouwkundig tekenaar
5. Met vo omtwerp naar constructeur
6. Offertes opvragen bij aannemers
7. Vergunningaanvraag doen
8. Opdracht geven en uitvoeren.

Zoals eerder aangegeven in dit topic kun je stappen gelijktijdig doen en bijvoorbeeld geheel bij een aannemer beleggen. Ik zou een tekening laten maken door een bouwkundige en hiermee naar verschillende aannemers gaan. Hebben ze überhaupt tijd en zin in dit project? Zoja, dan een offerte opvragen. Gelet op de grote overspanning in vroeg stadium een constructeur inschakelen en laten meeontwerpen. Dan weet de aannemer ook waar die m.b.t. de constructie moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omeronder
Bedankt voor alle reacties! Zeer hulpzaam. Ik heb nog geen aannemer, wel zoekende op het moment. Dit ontwerp is puur gebaseerd op onze ideeen, niet besproken met een bouwkundige. Ook weet ik niet of dit uberhaupt wel gebouwd mag worden.

Het idee is om een naadloze overgang te creeeren, maar mocht dat niet lukken, dan zoveel mogelijk de balk wegwerken in de muren en het plafond. Het gat wat in de muur komt is ongeveer 5,4 meter, niet veel groter dan een uitbouw aan de achterkant van een gemiddelde huis (wat ook zonder tussenpaal wordt gedaan). Dus ik verwacht daar geen problemen, wel wat meer werk waarschijnlijk.

Er moeten allerlei elektrapunten binnen en buiten gemaakt worden, en ik houd rekening met stroom voor 2 airco units die op het dak geplaatst gaan worden in de toekomst. Daarnaast, wanneer de uitbouw klaar is, moet er over de gehele vloer vloerverwarming komen.

Over het algeheel zijn we van plan het huis wel aardig te verbouwen, inclusief een nieuwe schuifpui aan de achterkant. Alhoewel de basis goed is (jaren 90-woning) willen we toch moderniseren, beter isoleren en voor HR+++ glas gaan.
Voor de uitbouw rekenen we ongeveer op 70k, afgaande op info die ik online heb gevonden. En we gaan nog rond 50k uitgeven aan de rest van het huis.

Ik heb de originele bouwtekeningen nog niet binnen, verwacht deze volgende week.

Zoals eerder gezegd, ik heb totaal geen idee of dit daadwerkelijk haalbaar is, en of er een vergunning voor afgegeven zal worden. Maar ik heb nu al wat meer inzicht in de te nemen stappen, dank daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Die zijmuur is hoogst waarschijnlijk een draagmuur, en daar wil je even meer dan de helft uit halen, met een strakke afwerking aan de achterkant. Ik ben geen constructeur maar mijn boerenverstand zegt dat dat niet kan. Waar moet de achterkant van het huis nog op rusten dan? Daar zal op z'n minst een meter ofzo (ik zeg maar wat) moeten blijven staan denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:32
Ik ben bang dat je met 70k niet gaat krijgen wat jij wilt.
In dit topic was TS van plan ook een uitbouw te bouwen aan de zijkant van het huis, maar dit bedrag kwam ook een kleine 3 keer hoger uit...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Uiteindelijk zijn ze uitgekomen op een offerte van 75k.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sig69 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 01:29:
Uiteindelijk zijn ze uitgekomen op een offerte van 75k.
Ter referentie voor @omeronder dit is de post
scrappy.doo in "Bouwadvies bedrijf maakt plannen ruim boven gesteld budget"

Die is dus nog niet gerealiseerd, maar wel een informatief topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omeronder
Heb er net doorheen zitten lezen, thanks! Ik schrok daar ook wel van toen ik de 126k zag, maar het is uiteindelijk toch redelijk goed gekomen. In die topic hebben ze ook het over een grotere uitbouw, 8 meter wat volledig gedragen moet worden door balken. Bij ons valt het nog mee met met 5,4 meter. En de totale uitbouw zit op 7x3 meter.

Vooralsnog denk ik dat we dit kunnen redden met 70k, want de vloerverwarming en stucwerk wordt later door andere partijen gedaan, met apart budget. Alleen elektra zou wel ingebouwd moeten worden.

Ik zie ook wat prefab partijen, iemand enig idee of dat beter of slechter zou zijn? Zij doen ook alles op maat heb ik begrepen. Als alles ergens in een loods in elkaar wordt getimmerd, lijkt het me een stuk goedkoper dan meerdere mannen weken over de vloer hebben. Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik zou er eerst eens iemand aan laten rekenen of het überhaupt wel kan wat je wil (zie mijn vorige opmerking)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
sig69 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 02:38:
Ik zou er eerst eens iemand aan laten rekenen of het überhaupt wel kan wat je wil (zie mijn vorige opmerking)
Bouwkundig kan er heel veel. Als het moeilijker is, kost het gewoon meer geld.

Ik zou als eerste eens kijken bij de gemeente of het wel mag. Als je een hoekhuis hebt en de zijkant ligt aan het weg, dan valt dat onder het voorerf. En daar mag meestal niet gebouwd worden.
Afbeeldingslocatie: https://watmagikbouwen.nl/wp-content/uploads/2017/12/achtererfgebied.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 18:45
Heb je die indeling zelf bedacht? In mijn ogen ga je heel veel geld uitgeven om uiteindelijk een veel te grote zithoek te krijgen. En de plaatsing van keuken en eettafel is ook niet optimaal.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik ben met een kleinere zij-uitbouw bezig.
Mijn stap 1 was een architect laten tekenen (4k€).

Nu de eerste offertes binnen: zitten qua begroting op 150k€. Excl keuken...

Ik schrok er zelf ook van.. Na de bouwvak gaan ze bij ons beginnen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Pat911 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:13:
[...]

Bouwkundig kan er heel veel. Als het moeilijker is, kost het gewoon meer geld.

Ik zou als eerste eens kijken bij de gemeente of het wel mag. Als je een hoekhuis hebt en de zijkant ligt aan het weg, dan valt dat onder het voorerf. En daar mag meestal niet gebouwd worden.
[Afbeelding]
Dit dus, tevens zit dit niet onder de hoofdkap. Dus valt het onder bijgebouw net als je (mogelijke) garage en bijkeuken.
Vergunningsvrij mag er al best veel, maar niet aan de zijkant van je woning. Dan moet je dus 1 meter achter de voorgevel beginnen.

https://iplo.nl/thema/bou...ng-vergunningvrij-bouwen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD6lGVqYcj8WxrxNlm2jEGE5Wqg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G5vc1AzYn6XtxYBr2CVbaKVQ.png?f=user_large

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Tupolev schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:33:
Heb je die indeling zelf bedacht? In mijn ogen ga je heel veel geld uitgeven om uiteindelijk een veel te grote zithoek te krijgen. En de plaatsing van keuken en eettafel is ook niet optimaal.
Was ook mijn 1e gedachte. Maar, het vorige huis waar ik woonde had een uitbouw van een meter of 2 (weet het niet meer precies) en omdat de buren dat niet hadden, kon ik dat mooi vergelijken. En waar het bij hun wel een benauwd gevoel gaf, was het bij ons een zee van ruimte. Ook al voelt dat misschien voor sommigen als onnodig ruim, ik vind het ook lekker om niet op 2,5 meter van de tv te zitten zeg maar. Dus ik snap dit idee wel. En als je die ruimte toch niet gebruikt.

Het zal een flinke duit kosten maar als je daarmee je woning met 20 m2 vergroot, kijk naar wat je nu per m2 betaald hebt, los van het eigen woongenot (daarvoor doe je het in 1e instantie toch) ga je dat er wel uithalen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

sig69 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:59:
Die zijmuur is hoogst waarschijnlijk een draagmuur, en daar wil je even meer dan de helft uit halen, met een strakke afwerking aan de achterkant. Ik ben geen constructeur maar mijn boerenverstand zegt dat dat niet kan. Waar moet de achterkant van het huis nog op rusten dan? Daar zal op z'n minst een meter ofzo (ik zeg maar wat) moeten blijven staan denk ik.
Met een portaal constructie kan een hoop. Onze hele bestaande achtergevel (ook zo'n 5,3 meter) en een deel van de zij is vervangen door een stalen portaal. Kost wel wel wat en je hebt nog een kolom aan het einde en mogenlijk een balk onder je plafond, afhankelijk van de huidige constructie.
Dit wil TS wel doen samen met de aanbouw dus hoog die 70k maar alvast wat op.

De achterpui vergroten kost zo op het eerste oog ook een portaal of op zijn minst een flinke balk terwijl je al een pui hebt. Dat zou ik nog even heroverwegen, dat kost serieus geld voor een beetje meer glas. De huidige schuifpui vervangen in iets in dezelfde maat is significant goedkoper.

Hier was een qua maten vergelijkbare aanbouw met 5,3m portaal en nieuw stukje achtergevel en opknappen BG zo'n 130k. in de offertes. Dezelfde regio als TS.
Inclusief paalfundering, triple glas lichtstraat en 4m vouwwand.
Excl keuken, vloerafwerking etc. etc.
Met 70k + 50k kom je een eind maar nog niet helemaal schat ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 10-04-2025 10:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:28
omeronder schreef op donderdag 10 april 2025 @ 00:46:

Het idee is om een naadloze overgang te creeeren, maar mocht dat niet lukken, dan zoveel mogelijk de balk wegwerken in de muren en het plafond. Het gat wat in de muur komt is ongeveer 5,4 meter, niet veel groter dan een uitbouw aan de achterkant van een gemiddelde huis (wat ook zonder tussenpaal wordt gedaan). Dus ik verwacht daar geen problemen, wel wat meer werk waarschijnlijk.
Wij weten niet hoe jouw huis is opgebouwd maar heel veel huizen worden gebouwd met systeembetonvloeren. Die liggen dan op de zijmuren van de woning. Zo'n plaat is een paar meter breed.

In een achtergevel is dat dan een non issue want de vloer kan dat prima overbruggen. In de zijgevel krijg je dan te maken met het opvangen van die vloerplaten en alles wat daarop rust.

Ik heb bij een buur gezien hoe de keuken naar de zijkant van de woning is gebracht op die manier. Plaatselijk is eerst de muur opgedikt aan de uiteinden (gok dat daar het nodige staal is ingegaan) om een grote stalen balk de vloer op te laten vangen.

Het is dan ook onmogelijk om zomaar het plafond naadloos te laten doorlopen tenzij je deze significant verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Laat een bouwtechnische tekening maken, op basis van jou wensen. Laat het bedrijf dat deze maakt via een constructeur alles doorberekenen welke balk.
Ga vervolgens hiermee naar 1 of 2 aannemers die op basis hiervan een exacte offerte kunnen geven. Ook aangeven hoe gedetailleerd oplevering moet zijn (met schakelmateriaal, geverfd/behangen en al, of wel schakelmateriaal maar géén schilder/behangwerk etc).

Zo hebben wij onze uitbouw gedaan. En als je zelf zaken wilt doen (fundering uitgraven etc) dit wel goed afstemmen met de aannemer, dat kan niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Is de rest van het huis perfect in orde, electriciteit en watertoe- en afvoer zijn in perfecte staat? Wellicht niet, dus die zaken trek je beter meteen mee in de verbouwing.
Als het even kan de hele vloer eruit, voorzien van up-to-date isolatie, en dan overal vloerverwarming (zodat je netjes de uitzetvoegen kan voorzien).
Alles in een keer is vaak efficienter en goedkoper, je wil ook niet net na de uitbouw plots voor grote kosten staan door verouderde afvoeren bijvoorbeeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
De stappen zijn al wel goed benoemd, maar wat nog mist is dat je eerst goed moet gaan rondbellen. Zowel aannemers als constructeurs. Lang niet iedereen werkt graag samen, of is überhaupt geïnteresseerd. Ga in de buurt/stad eens kijken welke namen je allemaal ziet die aan het bouwen/verbouwen zijn. Maak daar een bellijst van en ga een ochtend 10 tot 20 aannemers bellen. Vraag of ze überhaupt geïnteresseerd zijn. Zo ja, welke constructeur raden ze aan? Zo nee, wie raden ze dan aan? Hebben ze tijd? Dan komen er wel een paar namen bovendrijven van aannemer en constructeur combinatie waar je kunt gaan navragen of je plan haalbaal is en wat dat moet kosten. Ga niet zomaar met de eerste de beste constructeur of aannemer in zee. Ga echt een lijst maken van misschien wel 20 aannemers en bel die ook. Dat geeft je direct een eerste indruk van hoe haalbaar je idee is.

Los daarvan wat feedback op je idee: alles kan natuurlijk als je genoeg betaald. Maar... een zijkant uitbouwen is zo'n huis niet écht op gemaakt. Alleen die muurdoorbraak gaat je al minimaal 10k kosten, en je zult dan aan de achterkant nog een kolom overhouden en in de het plafond.

Ik zou wat meer bij het ontwerp van het huis blijven. Achterkant uitbouwen, goeie kans dat daar niks spannends voor nodig is, hooguit een langere latei er in om de buitenmuur op te vangen. Zijkant een deur erin (dat kan met een simpele beton latei opgevangen worden), zijkant een serre of iets dergelijks waar je eetkamer maakt, 3,5*5 ofzo. Dan heb je uiteindelijk een keer zoveel vierkante meters erbij voor vrijwel hetzelfde bedrag. Want of je die woonkamer nu 5,5x8 in de lengte of de breedte hebt maakt natuurlijk niet uit in gebruik, maar voor je portomonnee wel.

[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 10-04-2025 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Het gat wat in de muur komt is ongeveer 5,4 meter, niet veel groter dan een uitbouw aan de achterkant van een gemiddelde huis (wat ook zonder tussenpaal wordt gedaan). Dus ik verwacht daar geen problemen, wel wat meer werk waarschijnlijk.
De plafondplaten van vrijwel alle huizen lopen in de breedte van het huis. Dat betekent dat je aan de achterkant alleen het metselwerk buiten op hoeft te vangen. Aan de zijkant van het huis een gat maken betekent dat je alle plafondplaten ook op moet vangen. Dat vereist (als het al mogelijk is) een zware staalconstructie.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Herhalende wat mede tweakers hebben gezegd. Zoek een aannemer die de mogelijkheid heeft jouw plannen in jouw tijdsschema te realiseren. De meeste aannemers hebben wel contacten met een architect/constructeur om jouw plannen te laten berekenen. Maar van nu naar Augustus is een hele korte tijd. Ik denk niet dat je dat gaat halen.

Over het realistische van de plannen. Bij onze buren hebben ze vier meter uitgebouwd over de gehele achterbreedte (5 meter). Om de draagmuur te compenseren hebben ze toen een zware stalen portaal in de achtergevel geplaatst. Dit hebben ze toen heel goed kunnen wegwerken in achtergevel zodat je er niks van ziet aan de binnenkant. Of dit ook in de zijkant van dit huis kan dat kan alleen een constructeur bepalen.

Volgens mij heeft dat de buren destijds dik een ton gekost maar dat is met vloerverwarming en een nieuwe keuken en zo inclusief en dat is 5 jaar geleden denk ik. Bouwmaterialen zijn in de tussentijd flink duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij waren 70k kwijt voor verwijderen aanbouw incl fundering en keuken, heien, nieuwe fundering en isoleren, 4 meter diep en 5,5 breed, aluminium deuren en raam en hr triple en hele grote lichtstraat ook alu en triple. En nieuwe elektra en waterleiding aangelegd. En ook met stalen constructie. Door de zware lichtstraat zijn er 10 stalen balken gebruikt in totaal. Was week of 6 werk. 2e offerte was ook zoiets. 3e offerte was veel duurder. Wij hadden echter wel al de opening in de oorspronkelijke gevel. Dus dat scheelt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Davidrrr op 10-04-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wij (of eigenlijk: de aannemer ;)) zijn nu bezig met een uitbouw aan de achterkant van het huis. Als ik zo lees dat je in augustus al wilt beginnen hoop ik voor je dat dat allemaal tijdig lukt. Wij zijn een jaar of 2 geleden begonnen met de eerste stappen.

1. Aannemer zoeken. We hebben er een paar over de vloer gehad voor een intake/beoordeling. Uiteindelijk bij een uitgekomen die al bij meerdere huizen in de straat aanbouwen heeft gedaan. Die resultaten zagen er goed uit en ze hebben daardoor ook ervaring met het type huis (allemaal zelfde type huis).

2. Een architect gevraagd om een ontwerp te maken en de vergunning in te dienen. Er waren nog wat aanpassingen nodig en over die vergunningsaanvraag ging een maand of 2 overheen tot het akkoord was.

3. Als vergunning/definitieve ontwerp rond is bij de aannemer een offerte gevraagd en de verbouwing ingepland. Daar ging ook nog wel een half jaar overheen totdat die tijd had (wat nog redelijk snel was in vergelijking met wat je 3 jaar geleden hoorde).

Hou er dan ook rekening mee dat een verbouwing een aantal maanden kan duren. Bij ons zijn ze in maart gestart en het zou in juli klaar moeten zijn. Hier zit een groot gedeelte droogtijd van de vloer in (10 weken). In ons geval hebben we de hele benedenverdieping ook aangepakt (oa. nieuwe vloer) en moeten we ook echt uit het huis. In jouw geval zou je er misschien wel kunnen blijven wonen, maar ideaal is dat niet (veel stof, lawaai etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
5.5m overspanning is toch niet zoveel? IPE220 en en je bent klaar.
Ik ben een dergelijke uitbouw zelf gedaan (6x4.5m)

Stap 1: Teken grofweg wat je wilt in een 3d programma
Stap 2: Vraag aan de constructeur om te berekenen wat daar voor nodig is + als je gekke dingen heb getekend dat hij even een sijntje geeft en evt alternatieven bedenkt
Stap 3: Kijken of je vergunning nodig hebt -> dit regelen
Stap 4: Partij zoeken om fundering te fixen (dit zelf doen != goedkoper kan ik uit eigen ervaring vertellen)
Stap 5: Staalconstructie bouwen/lassen/bouten
Stap 6: houtskelet / steen muren bouwen
Stap 7: Iemand inhuren om je dak te fixen (bitumen o.i.d.)
Stap 8: kozijnen fixen (let op - duur + lange levertijden!)
Stap 9: buitenisolatie + gevelbekleding
Stap 10 etc.. binnen verder afwerken

kan je zelf niet zoveel dan kan je het ook een aannemer laten duur / delen selectief uitbesteden. Dit zal wel 50-100k kosten. Zelf doen ben je rond de 25k klaar (10k voor de ruwbouw + 10k kozijnen + 5k afwerking (2024/2025).

[ Voor 25% gewijzigd door Spikeee op 10-04-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:37
...
...
Ik zal er niet te veel woorden aan spenderen.
Laat je adviseren door een deskundige, want je hebt zelf onvoldoende kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:44
Prijzen van andere mensen indien ze niet recent zijn kun je ook 0,0 iets mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• omeronder
Dank voor alle reacties, zeer waardevol! Ik heb vandaag inmiddels met een tekenaar contact gehad, en die maken de tekeningen en constructieberekeningen op voor 3k. Ze regelen ook de aanvraag bij de gemeente. Echter of het uberhaupt wel mag wist hij ook niet direct te benoemen, en gaf aan dat ik een concept moest sturen naar de gemeente om te peilen of dit wel kan. Daarop gebaseerd gaan we verder.

Ik heb ook viavia een aannemer gecontacteerd en hij gaf de bouw te kunnen doen. Hij maakt binnenkort een grove schatting van de kosten afgaande op mijn 3d tekeningen, zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten.

Deze aannemer gaf ook al aan vaker ook aan de zijkant gebouwd te hebben, en dat 5,5m overspanning zeker haalbaar is. Evenals de tekenaar die grofweg aangaf dat ze vaker grotere overspanningen realiseren. Beiden vonden het niet gek wat ik had getekend en zagen het als haalbaar.

Ook even voor de duidelijkheid, we krijgen de sleutels op 1 augustus maar we gaan er niet direct intrekken. Onze huidige huis wordt ook op 1 augustus verkocht, en we gaan tijdelijk bij mijn ouders wonen omdat die tot het einde van het jaar in het buitenland zijn.

We hebben dus wel wat vrijheid om ook langer met het huis bezig te zijn, maar ik wil zo spoedig mogelijk de vergunning geregeld hebben en de aannemer nu al inplannen. Hopelijk zijn we dan ergens in oktober klaar met de uitbouw.

[ Voor 21% gewijzigd door omeronder op 10-04-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Oeh bij ons de droogtijd vergeten te benoemen inderdaad. Dan nog vvw en stuc en keuken. Al met al kost het ons een maand of 3.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
omeronder schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:46:
Dank voor alle reacties, zeer waardevol! Ik heb vandaag inmiddels met een tekenaar contact gehad, en die maken de tekeningen en constructieberekeningen op voor 3k. Ze regelen ook de aanvraag bij de gemeente. Echter of het uberhaupt wel mag wist hij ook niet direct te benoemen, en gaf aan dat ik een concept moest sturen naar de gemeente om te peilen of dit wel kan. Daarop gebaseerd gaan we verder.

Ik heb ook viavia een aannemer gecontacteerd en hij gaf de bouw te kunnen doen. Hij maakt binnenkort een grove schatting van de kosten afgaande op mijn 3d tekeningen, zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten.

Deze aannemer gaf ook al aan vaker ook aan de zijkant gebouwd te hebben, en dat 5,5m overspanning zeker haalbaar is. Evenals de tekenaar die grofweg aangaf dat ze vaker grotere overspanningen realiseren. Beiden vonden het niet gek wat ik had getekend en zagen het als haalbaar.

Ook even voor de duidelijkheid, we krijgen de sleutels op 1 augustus maar we gaan er niet direct intrekken. Onze huidige huis wordt ook op 1 augustus verkocht, en we gaan tijdelijk bij mijn ouders wonen omdat die tot het einde van het jaar in het buitenland zijn.

We hebben dus wel wat vrijheid om ook langer met het huis bezig te zijn, maar ik wil zo spoedig mogelijk de vergunning geregeld hebben en de aannemer nu al inplannen. Hopelijk zijn we dan ergens in oktober klaar met de uitbouw.
Voor een eerste opzet prima! De constructeur zou ik nog wel navragen wat eventuele alternatieven zijn. Qua aannemer zou ik bij meerdere een offerte opvragen als je de tekeningen van de constructeur hebt. 3k voor de tekeningen en de aanvraag is wel realistisch/gangbaar.

De planning is waarschijnlijk wat optimistisch, als alles redelijk snel verloopt mag je blij zijn als het voor de kerst klaar is. Tekeningen maken duurt een paar weken, die moeten langs de gemeente als concept, die hebben maar één of twee keer per maand daar overleg over, dan moet er nog aangepast worden, dan krijg je de vergunningsaanvraag zelf, dan is er een inspraakperiode, dan een bezwaartermijn voordat je definitief kunt gaan bouwen. In die tussentijd zoek je aannemers, dat duurt ook 2 tot 4 weken voordat je daar offertes van hebt. Dan moet je keuzes maken, het werk inplannen en het uitvoeren. Vanaf je eerste concept nu, tot oplevering ben je minimaal een half jaar verder, en waarschijnlijk eerder richting een jaar.

Ik vraag me ook af of je al een vergunning kunt gaan aanvragen voor een pand wat niet van jou is, dus houd er rekening mee dat je aanvraag pas vanaf 1 augustus kan gaan lopen. Dan ben je minimaal 2 maanden verder voordat het werk écht kan beginnen. Houd er in ieder geval rekening mee dat de eigenaren je hiervoor waarschijnlijk toestemming/meewerken moeten geven als je eerder met de aanvraag wilt beginnen. Of het slim is de aanvraag al te doen als het pand niet van jou is, moet je zelf inschatten.

[ Voor 7% gewijzigd door barbarbar op 11-04-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Ik heb een "online" constructeur gebruikt. Deze ook op locatie laten komen om e.e.a. te checken. Voor meerdere berekeningen was dit ~1k incl documentatie.

De aanvraag richting de gemeente (zelf gedaan) was niet meer dan op de website gaan; PDF van constructeur meesturen en de optie selecteren dat de gemeente gaat onderzoeken of je een vergunning nodig hebt; zo ja welke.

De constructeur kan dat vast ook voor je doen; maar dat kost natuurlijk geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 20:42
Goedendag,

Is het huis gefundeerd op palen of op staal?
Je krachten worden in de fundering heel anders. Is je huis op zand gefundeerd wil je de gelijkmatige belastingverdeling naar de ondergrond behouden ipv grote puntlasten welke uit jou ontwerp zullen ontstaan.

Een doorbraak in de bouwmuur (zijgevel) is heel anders dan een doorbraak in een achtergevel.
In de achtergevel heb je geen tot bijna geen belasting van een vloer. In jou situatie heb je de halve verdiepingsvloer op deze zijwand staan + halve dak van je nieuwe uitbouw.

Ik zou de constructeur adviseren dezelfde funderingsprincipe toe te passen. Indien palen, dus aanbrengen tot dezelfde diepte, anders komt je huis op verschillende zandlagen te staan waardoor zettingsverschillen zullen optreden.

Met zulke verbouwingen ligt voor de constructeur de grootste focus op hoe de afdracht naar de ondergrond plaatsvind in relatie met de huidige situatie. Een grote overspanning maken is niet zozeer lastig, dan pas je gewoon een groter profiel toe. Maar de grote puntbelastingen die vervolgens via de kolommen op de fundering komen, kan voor problemen zorgen (zettingsproblemen). Dit is vaak de bepalende factor samen met stabiliteit of er een stalen raamwerk wordt toegepast of een tussenkolom.

Grt,

Ferry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omeronder
Dank voor de reacties! Ben nog niet heel veel opgeschoten, maar heb wel een "concept" verzoek ingediend om na te gaan of dit überhaupt mag. Kreeg vrij snel reactie dat mijn tekeningen niet voldoende waren omdat het niet echt binnen het bestemmingsplan past. Ze moeten het voorleggen aan andere afdelingen, maar daarvoor heb ik echt de bouwtekeningen inclusief alle gedetailleerde maten nodig.

Inmiddels ook de bouwtekeningen ontvangen. Ikzelf kan er niet veel uit opmaken, maar er is dus vanuit de originele bouw een woningtype 7 gebouwd, die wel een aanbouw heeft. Mijn idee qua formaat was exact hetzelfde, alleen dat de raampartijen er anders uitzien. Ik kan ook opmaken uit deze tekeningen dat de doorbraak minder groot is in de zijgevel. Verder kan ik er niet heel veel uit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZeZ4CHYnAq5G1gn6LyXnGPMSH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RAthQjLk8ePVmj9HfSW44hyh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV25D8UcM7HN7qtlM9h8JN4mIhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SVkmsawFrgkZHP6VLgv1TsN8.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1