Bouwadvies bedrijf maakt plannen ruim boven gesteld budget

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:37
Wacht rustig die andere twee offertes af. Sommige bouwbedrijven zeggen geen nee, maar calculeren met een hark. Mochten ze de opdracht toch krijgen, verdienen ze er iig goed geld aan.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 17:02

Pazo

Mroaw?

Members only:

Dit is eigenlijk het enige dat je zegt over de verbouwplannen. Een zijgevel uitbouwen; over wat voor lengte? En moet daarbij ook het bestaande gedeelte ondersteund worden met inbreng van een stalen balk?

€126k klinkt inderdaad veel al hebben we niet veel info.

Maar, misschien soort van vergelijking: vorig jaar hebben wij onze woning 2,5m naar achteren uitgebreid en 1 meter opzij, waarbij dus ook dragende, stalen balken het huis in moesten (6m en 4m overspanning). Daarnaast nog een uitbouw / bijkeuken aan de zijkant laten plaatsen (ca 3,5x3,5m). Kosten €135k (helemaal klaar).

Mijn gevoel zegt dat die van jou inderdaad duur is, maar we weten niet wat er precies uitgebouwd gaat worden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Ik zou het inderdaad ook even afwachten, maar gezien je een zijgevel 2 meter uit gaat bouwen denk ik dat 50k nogal optimistisch is....

Dat had het adviesbureau misschien ook wel wat beter aan moeten geven. En laat je alleen de ruwbouw zetten, of wordt het compleet klaar, geschilderd en wel opgeleverd? Daar zit ook nogal een verschil in (in prijs).

Zou je ons de tekening / schets willen delen van je plannen? Dat geeft een beter beeld met wat je wil.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:41
Kun je de tekeningen ook delen? Dan kunnen we een beter beeld krijgen bij je plannen en of die 120k wel of niet realistisch is.

6.8 kWp op zuid en west

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Even ter vergelijking. Bij ons nieuwbouw huis was er een optie om aan de achterzijde een uitbouw van 2,5m te nemen (Breedte 5,5m). De kosten hiervoor waren €36.000,-

Nu begrijp ik best dat iets aanpassen aan een bestaande woning moeilijker is dan iets vanaf nul mee opbouwen, maar factor drie?

Maar zoals hierboven al gevraagd. Waar hebben we het over?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joris748 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:03:
Wacht rustig die andere twee offertes af. Sommige bouwbedrijven zeggen geen nee, maar calculeren met een hark. Mochten ze de opdracht toch krijgen, verdienen ze er iig goed geld aan.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat die bedrijven nooit nee zeggen, maar gewoon met een hele hoge prijs komen, en als de klant er toch in tuint dan wordt er gewoon een minder goed betaalde klus voor uitgesteld of afgezegd.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-06 20:12

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

m-vw schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:16:
Even ter vergelijking. Bij ons nieuwbouw huis was er een optie om aan de achterzijde een uitbouw van 2,5m te nemen (Breedte 5,5m). De kosten hiervoor waren €36.000,-

Nu begrijp ik best dat iets aanpassen aan een bestaande woning moeilijker is dan iets vanaf nul mee opbouwen, maar factor drie?

Bij nieuwbouw is het projectmatig en zullen daardoor de kosten lager zijn, ook is een 2 m uitbouw aan de achterkant natuurlijk wat anders dan over de hele lengte een uitbouw van 2m ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 16:04
Los van of die 126k realistisch is, zoals andere reacties al noemen:
Heb je het budget van 50k zwart-op-wit gecommuniceerd aan het adviesbedrijf?

Zo niet, dan wordt het wel heel lastig om wat te claimen.
Zo ja... sowieso natuurlijk de andere offertes afwachten. En als dit het blijft, dan eerst eens het gesprek aan gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
m-vw schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:16:

2 meter naar achteren is niet zo spannend. Een zijgevel wel. Vaak liggen daar de vloerplaten op en staat er nog een meter of 6 metselwerk op. Dat moet allemaal opgevangen worden in de constructie en afgedragen worden naar de fundering. Daar kan je hele vervelende hulpconstructies bij krijgen. Maar zonder tekening is niet te voorspellen wat deze uitbouw is.

50k is op dit moment zo weg. Ik betwijfel of je een veel lagere prijs gaat krijgen. Dat adviesbureau voor 4.500 is niet zo duur als ze ook de vergunningsstukken hebben gemaakt. Daar zit gewoon werk in. En ja, leges, constructeur e.d. zijn allemaal losse posten die 100% te voorspellen zijn geweest. Niemand werkt voor niks. Welkom in de projectontwikkeling (light).

Maar reken in totaal misschien 60-80 uur aan werk over het jaar verspreid. Voor 60-75 euro per uur incl. btw zit je al op dat bedrag wat je betaald hebt.

Een losse calculatie laten maken geeft je weinig meer zekerheid en kost je ook 1.000-2.500 euro incl. BTW.

En je bent gewaarschuwd zeg je zelf?
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2025 14:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Aangezien het over een kantoorruimte gaat, kun je natuurlijk wel een aanbouw realiseren, waarbij enkel een deuropening in de zijgevel gemaakt hoeft te worden.

Dan komt er een latei in, waar de deur onder komt.
Een prefab aanbouw zou je er dan zo tegenaan kunnen zetten.

Een prefab aanbouw van 3x5 meter kostte een paar jaar geleden 50K, dat zal nu misschien iets hoger liggen, maar niet op 100K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Besef je aub ook dat de inflatie in 3 jaar ook fors is. Die 50k van 3 jaar geleden zijn er nu minimaal 60. Doe daar Oekraïne-opslag bij (beton = energie, staal = energie, baksteen = energie) en het gaat hard.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Bij nieuwbouw is het projectmatig en zullen daardoor de kosten lager zijn, ook is een 2 m uitbouw aan de achterkant natuurlijk wat anders dan over de hele lengte een uitbouw van 2m ;)
Natuurlijk, maar een beetje bureau heeft echt wel begrotingsnormen of historische data.
Dan vraag ik mij echt af waar die eerste inschatting op gebaseerd is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• scrappy.doo
Boudewijn schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:51:
Besef je aub ook dat de inflatie in 3 jaar ook fors is. Die 50k van 3 jaar geleden zijn er nu minimaal 60. Doe daar Oekraïne-opslag bij (beton = energie, staal = energie, baksteen = energie) en het gaat hard.
Het gaat om 1 jaar. Niet om 3. Dat er afgelopen jaar ook wat inflatie is geweest geloof ik :)

• scrappy.doo
Pazo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:10:
***members only***

Dit is eigenlijk het enige dat je zegt over de verbouwplannen. Een zijgevel uitbouwen; over wat voor lengte? En moet daarbij ook het bestaande gedeelte ondersteund worden met inbreng van een stalen balk?

€126k klinkt inderdaad veel al hebben we niet veel info.

Maar, misschien soort van vergelijking: vorig jaar hebben wij onze woning 2,5m naar achteren uitgebreid en 1 meter opzij, waarbij dus ook dragende, stalen balken het huis in moesten (6m en 4m overspanning). Daarnaast nog een uitbouw / bijkeuken aan de zijkant laten plaatsen (ca 3,5x3,5m). Kosten €135k (helemaal klaar).

Mijn gevoel zegt dat die van jou inderdaad duur is, maar we weten niet wat er precies uitgebouwd gaat worden.
Het gaat om een lengte van 8 meter waar inderdaad een stalen balk moet komen om de bovenetage te ondersteunen.
Nu zoek ik eigenlijk geen validatie van die €126k (die ga ik nog wel krijgen met de andere offertes) Het gaat me erom dat ik het advies bureau op pad heb gestuurd met €50k budget en ik nu een VEEL hogere offerte krijg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-06 14:24
Je betaald voor het advies, niet voor de offertes die je krijgt.

Eric, Signing off !!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-06 19:40
Wat zegt het adviesbureau zelf? Want als het niet in de opdrachtomschrijving staat vermoed ik dat het budget niet helder genoeg gedefinieerd is.

|>

• Señor Sjon
Het adviesbureau is geen aannemer. Maar een zijgevel over 8m openen. Dat geeft een luxe staalconstructie om nog enige stabiliteit in stand te houden. Heb je tekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
_Chris_ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:11:
Ik zou het inderdaad ook even afwachten, maar gezien je een zijgevel 2 meter uit gaat bouwen denk ik dat 50k nogal optimistisch is....

Dat had het adviesbureau misschien ook wel wat beter aan moeten geven. En laat je alleen de ruwbouw zetten, of wordt het compleet klaar, geschilderd en wel opgeleverd? Daar zit ook nogal een verschil in (in prijs).

Zou je ons de tekening / schets willen delen van je plannen? Dat geeft een beter beeld met wat je wil.
Niet geschilderd, wel gestuct. We moeten ook zelf nog een nieuwe vloer regelen, gordijnen, etc. Dus we zijn met die €126k ook nog niet klaar.

Validatie van die €126k gaan we dus nog wel krijgen aan de hand van de andere offertes. €50k kan ontzettend optimistisch en naïef van ons zijn geweest. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik geen flauw idee hebt wat zoiets moet kosten, maar dat is dus juist de reden dat we een advies bureau hebben ingeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Het gaat om 1 jaar. Niet om 3. Dat er afgelopen jaar ook wat inflatie is geweest geloof ik :)
Sorry ik dacht 3 jaar te hebben gelezen. Mea culpa.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• scrappy.doo
vanaalten schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:43:
Los van of die 126k realistisch is, zoals andere reacties al noemen:
Heb je het budget van 50k zwart-op-wit gecommuniceerd aan het adviesbedrijf?

Zo niet, dan wordt het wel heel lastig om wat te claimen.
Zo ja... sowieso natuurlijk de andere offertes afwachten. En als dit het blijft, dan eerst eens het gesprek aan gaan.
Die 50k staat dus niet zwart op wit in de opdracht heb ik net gezien. Wel zijn we met zijn 2-en meerdere keren op gesprek geweest bij hun en tijdens die gesprekken is dit zeker besproken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scrappy.doo
Eric H schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:56:
Je betaald voor het advies, niet voor de offertes die je krijgt.
Dat klopt zeker, maar dan heb ik dus vrij belabberd advies gekregen en had ik geadviseerd moeten worden om dit hele idee uit mijn hoofd te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar wat wil je nou van dat adviesbureau? Zij hebben jullie wensen uitgewerkt en blijkbaar ook aangegeven dat 50k wel krap is. Een ingenieursbureau is niet zo duur als een advocaat, maar 4.5k is zo weg, zeker als het een jaar loopt en elke periode wel wat aangepast moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-06 11:44
Lijkt mij dat je van zo'n bedrijf of een architect toch mag verwachten dat die op de hoogte zijn van bouwkosten en met een ontwerp komen dat in ieder geval in de buurt zit van je eisen. Natuurlijk hebben zij geen glazen bol maar als de andere offertes ook zo hoog uitvallen hebben zij hun werk toch niet gedaan.

Overigens, is het gebruikelijk om pas helemaal aan het einde naar offertes op zoek te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
Señor Sjon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:02:
Maar wat wil je nou van dat adviesbureau? Zij hebben jullie wensen uitgewerkt en blijkbaar ook aangegeven dat 50k wel krap is. Een ingenieursbureau is niet zo duur als een advocaat, maar 4.5k is zo weg, zeker als het een jaar loopt en elke periode wel wat aangepast moet worden.
50k is krap. Dat hebben ze gezegd. Dan had ik verwacht dat ze zouden zeggen dat het zeker 100k is en dat we dus niet aan dit hele traject hoeven te beginnen.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 17:02

Pazo

Mroaw?

scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:55:
Het gaat om een lengte van 8 meter waar inderdaad een stalen balk moet komen om de bovenetage te ondersteunen.
OK, over een gehele lengte van 8 meter de zijgevel eruit en die dan opnieuw moeten ondersteunen is zeker wel een dure ingreep.

Mijn broer heeft ruim 10 jaar geleden over en lengte van 7,5m naar de zijkant uitgebouwd. Was toen als ik mij niet vergis iets van 75-80k kwijt. Maar goed, ruim 10 jaar geleden en de prijzen zijn de aflopen jaren enorm gestegen. Ik vrees dat die 126k best wel kan kloppen. Maar dat zal je wel zien bij de andere offertes.

Terug naar de tekentafel en afzien van naar de zijkant uitbouwen. Of wellicht kleiner / niet over 8m.
Zijkant uitbouwen is nou eenmaal een heel stuk duurder dan recht naar achteren.

Maar ik ben het met je eens dat het netjes was geweest als de aannemer van te voren hier iets over had gezegd, dat het totaal niet haalbaar zou zijn voor 50-60k. Dat weten zij ook wel van te voren... maar of je daar nu iets mee kan? Zal lastig worden vrees ik..

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Señor Sjon
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:05:
[...]

50k is krap. Dat hebben ze gezegd. Dan had ik verwacht dat ze zouden zeggen dat het zeker 100k is en dat we dus niet aan dit hele traject hoeven te beginnen.
Je moet wel wat PDF tekeningen hebben gehad. Er zitten genoeg bouwkundigen hier die e.e.a. kunnen bekijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 12:23
En een gewone deur in de zijgevel en een prefab houtskelet aanbouw ertegen, dan heb je weinig fundering nodig. Dat is goedkoper dan traditioneel bouwen. Maar zoiets moet een adviesbureau ook kunnen aangeven.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19

DropjesLover

Dit dus ->

Pazo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:05:
[...]

OK, over een gehele lengte van 8 meter de zijgevel eruit en die dan opnieuw moeten ondersteunen is zeker wel een dure ingreep.

Mijn broer heeft ruim 10 jaar geleden over en lengte van 7,5m naar de zijkant uitgebouwd. Was toen als ik mij niet vergis iets van 75-80k kwijt. Maar goed, ruim 10 jaar geleden en de prijzen zijn de aflopen jaren enorm gestegen. Ik vrees dat die 126k best wel kan kloppen. Maar dat zal je wel zien bij de andere offertes.

Terug naar de tekentafel en afzien van naar de zijkant uitbouwen. Of wellicht kleiner / niet over 8m.
Zijkant uitbouwen is nou eenmaal een heel stuk duurder dan recht naar achteren.

Maar ik ben het met je eens dat het netjes was geweest als de aannemer van te voren hier iets over had gezegd, dat het totaal niet haalbaar zou zijn voor 50-60k. Dat weten zij ook wel van te voren... maar of je daar nu iets mee kan? Zal lastig worden vrees ik..
6 jaar geleden heb ik ook een 12m verbreding van de garage aangevraagd bij een aannemersbedrijf. Die kwamen ook met 80 a 100k terug, dus dat was ook heel snel ;w

Wel heb ik een gedetailleerde offerte gehad, en moet zeggen, ik vind veel zaken wel echt heel duur.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:49
Dat de offerte hoog uit valt valt kan je het adviesbureau niet op aankijken. Je kunt ook niet een opdracht maar schrappen omdat het uiteindelijke advies niet datgene is waar je op hoopte.

Dat het zomaar van 3500 naar 4500 kan gaan kun je wél iets mee. Een professioneel bureau zal altijd meerwerk vooraf afgetekend willen hebben om zeker te zijn dat ze hun geld krijgen. Of heb je een contract afgesloten zonder vast bedrag maar op nacalculatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:35

Clush

Do as I say...

Of 50k optimistisch is of niet kunnen we wel in het midden laten, denk ik. Punt is volgens mij dat als er een budget van 50k wordt afgegeven, het nogal onzinnig van de bouwadviseurs is om met plannen van 125k op de proppen te komen.

Dan heb je mijns inziens gewoon niet gekregen waarvoor je betaalt. Het was wel fijn geweest als het budget ergens in de opdracht genoemd werd, nu zal je mogelijkerwijs op een andere manier moeten kunnen aantonen dat dat de afspraak was.

IANAL, maar juist van een bouwadviseur zou je moeten kunnen verwachten dat die in elk geval een inschatting van de kosten/benodigd budget kan maken. En ik zou ook niet zo happig zijn om duizenden euro's te betalen voor een advies waar je niet om gevraagd hebt en waar je niks mee kan.

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 15:21
pauldaytona schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:09:
En een gewone deur in de zijgevel en een prefab houtskelet aanbouw ertegen, dan heb je weinig fundering nodig. Dat is goedkoper dan traditioneel bouwen. Maar zoiets moet een adviesbureau ook kunnen aangeven.
Precies, ergens in het proces is het helemaal misgegaan. In ieder geval vanuit het adviesbureau en wellicht ook vanuit jullie. Maar daarvoor weten we te weinig.

Je vraagt om een werkkamer en je krijgt een uitbouw met een lengte van 8m. Dat is al bijzonder aangezien ik er even vanuit ga dat er een bureau en een kast moet komen te staan. Dus 3 bij 3 was ook goed geweest. Het adviesbureau heeft in ieder geval niet goed getoetst wat het budget was en of de oplossing daarmee in lijn ligt.

Overigens hebben wij zelf ook wat ervaring met architecten/adviesbureaus en aannemers en het komt wel vaker voor dat die eerste groep wat achter loopt bij de prijsontwikkelingen. Met de recente grillige grondstofmarkt en vanwege de vraag/aanbod die continue verschuift en zeker wordt meegenomen in de offertes, is dat ook zo gebeurd. Maar dan nog.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Reken gewoon op € 2.500 per m2 voor de uitbouw en daar komt dan nog je staalconstructie en afwerking bij. Staalwerk is specialistisch werk en vrij snel prijzig, zeker voor particulieren.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 17:32
Heb het hier in de wijk ook gezien een uitbouw aan de zijkant waar de aannemer de stalen balk niet voor de afgesproken prijs kon worden geleverd waardoor die failliet ging en de hele verbouwing vertraagd werd en uiteindelijk 35 of 40k extra kosten en 8 of 9 maanden duurde. En gedurende de hele tijd zat er een gat in de zijkant van de woning.

https://bettyskitchen.nl

• scrappy.doo
Members only: tekeningen

• Señor Sjon
126k valt me nog mee. :X Zo te zien zit er nog een verdieping op met een zijgevel die volledig afgedragen moet worden. Daar zit natuurlijk een groot schaderisico die ongetwijfeld in de offerte is meegenomen.
1.85*8.5=15,7m² BVO. Maar dit zijn erg bewerkelijke meters. Met zo'n verbouwing was ik eerder naar achteren gegaan of een los tuinhuisje met veranda voor het atelier.

Hebben jullie de offerte ook gezien?

• scrappy.doo
Señor Sjon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:38:
126k valt me nog mee. :X Zo te zien zit er nog een verdieping op met een zijgevel die volledig afgedragen moet worden. Daar zit natuurlijk een groot schaderisico die ongetwijfeld in de offerte is meegenomen.
1.85*8.5=15,7m² BVO. Maar dit zijn erg bewerkelijke meters. Met zo'n verbouwing was ik eerder naar achteren gegaan of een los tuinhuisje met veranda voor het atelier.

Hebben jullie de offerte ook gezien?
Zeker. De beste man van het bouwbedrijf is zelfs langsgeweest met de offerte en die hebben we samen doorlopen. Dat was sowieso een erg grappig gesprek aangezien hij eerst een offerte voor 143K op de mail had gezet en gaandeweg het gesprek kwamen we erachter dat de geprinte versie 126K was 8)7 (Dat verschil zat hem in de dekvloeren die toch geen 14k bleken te zijn, maar 650 euro)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-06 11:23
Als ik het zo lees baal je dat je het bedrag hebt betaald aan het adviesbureau en wil je kijken of je hier iets tegen kan doen (terughalen): het advies bureau had vooraf moeten zeggen dit is niet haalbaar was ipv een plan opstellen die zover boven het aangegeven budget zit. Dan had je nooit aan het plan begonnen en dus ook de advieskosten niet kwijt geweest.

• Señor Sjon
Is er altijd met dezelfde persoon contact geweest? Of is de intake met persoon A en heeft B het uit zitten werken. Het is een erg ingrijpende verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
S.McDuck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:44:
Als ik het zo lees baal je dat je het bedrag hebt betaald aan het adviesbureau en wil je kijken of je hier iets tegen kan doen (terughalen): het advies bureau had vooraf moeten zeggen dit is niet haalbaar was ipv een plan opstellen die zover boven het aangegeven budget zit. Dan had je nooit aan het plan begonnen en dus ook de advieskosten niet kwijt geweest.
Exact dit ja.

• scrappy.doo
Señor Sjon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:45:
Is er altijd met dezelfde persoon contact geweest? Of is de intake met persoon A en heeft B het uit zitten werken. Het is een erg ingrijpende verbouwing.
Contact is altijd met 1 persoon geweest. Los van iemand die boel heeft ingemeten en getekend.

• Gdzr
Hoeveel ruimte heb je naast je huis? Dan zou ik gewoon een deur in de zijgevel knallen met een atelier/werkruimte tegen de zijkant aan. HSB aanbouw met een airco als verwarming. Dat moet voor 50k/80k wel redelijk lukken lijkt me.

Even 8m zijgevel eruit is nogal een flinke opgave en zou met enig gezond verstand ook al wel een lampje moeten laten branden dat dat voor 50k nogal optimistisch is, daarnaast ook de WC aanpassen.

6.8 kWp op zuid en west

• scrappy.doo
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:53:
Hoeveel ruimte heb je naast je huis? Dan zou ik gewoon een deur in de zijgevel knallen met een atelier/werkruimte tegen de zijkant aan. HSB aanbouw met een airco als verwarming. Dat moet voor 50k wel redelijk lukken lijkt me.

Even 8m zijgevel eruit is nogal een flinke opgave en zou met enig gezond verstand ook al wel een lampje moeten laten branden dat dat voor 50k nogal optimistisch is, daarnaast ook de WC aanpassen.
Aan de zijkant dus slechts 2 meter 40 tot we aan de grens met de buren zitten. Alle goede adviezen hier ook ten spijt. Zitten we op dit moment ook niet op een plan B meer te wachten. We zijn hier een jaar lang mee bezig geweest en hadden ons hier ook al op verheugd. Een beetje alsof je erachter komt dat dat mooie paar schoenen eigenlijk veels te duur is. Dan kun je beter eerst naar huis gaan dan verder kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Aan de zijkant dus slechts 2 meter 40 tot we aan de grens met de buren zitten. Alle goede adviezen hier ook ten spijt. Zitten we op dit moment ook niet op een plan B meer te wachten. We zijn hier een jaar lang mee bezig geweest en hadden ons hier ook al op verheugd. Een beetje alsof je erachter komt dat dat mooie paar schoenen eigenlijk veels te duur is. Dan kun je beter eerst naar huis gaan dan verder kijken.
Dan moet je ook wel even stil staan of je dan nu nog de strijd aan wil gaan met het adviesbureau. Betekent nog meer negatieve energie de komende maanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:46
Voor je het adviesbureau aanspreekt moet je denk ik wel eerst nagaan hoeveel van de betaalde 4500 euro aan hen geleid hebben tot een blijvend resultaat. Bijvoorbeeld het begeleiden van de vergunningsaanvraag. Die verliest zijn waarde niet, als een vergunning afgegeven is dan blijft deze in principe oneindig geldig. Ook de tekeningen, berekeningen, e.d. hebben een blijvende waarde. Hoewel je de boel nu niet rond lijkt te krijgen financieel kan dat over 5 jaar een heel ander verhaal zijn. Je hebt dan echter aanzienlijk minder kosten, alles ligt al klaar op de plank.

Ik vermoed dat die 4500 euro wel grotendeels weg is, het is veel geld maar ik ga er vanuit dat er wel werk voor geleverd is. Dat kan je moeilijk ongedaan maken achteraf. Ook kan je het adviesbureau in de basis niet kwalijk nemen dat offertes hoger uitvallen, ondanks dat ze een bepaald richtbudget meegekregen hebben. Mogelijk hebben zij het ook onderschat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Gdzr
Bij het advies bureau valt niks meer te halen idd. Het is even door de zure appel heen bijten dat het hem toch niet gaat worden (iig met de eerste offerte).

Out of the box denkend. Kun je wel wat zelf? Familie vrienden oid die eventueel kunnen helpen, om zo de kosten te drukken. Andere materialen gebruiken die goedkoper zijn? Heb je een open begroting gekregen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Je had ook bij het begin van het traject een of twee bouwbedrijven kunnen uitnodigen om een richtprijs te geven. Dat had niet de exacte offerte opgeleverd, maar een beetje goed bouwbedrijf kan echt wel zeggen of een uitbouw 20k, 50k, 100k of 1 miljoen gaat kosten.

Die schoenen heb je toch ook vooraf uitgezocht? Of rijd je met 50 euro naar de PC Hooftstraat om er dan achter de komen dat de losse veters al duurder zijn?

Stukje verwachtingsmanagement kan geen kwaad. Ondanks de zure appel nu heb je ook wel een stuk eigen verantwoordelijkheid.

• scrappy.doo
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:01:
Bij het advies bureau valt niks meer te halen idd. Het is even door de zure appel heen bijten dat het hem toch niet gaat worden (iig met de eerste offerte).

Out of the box denkend. Kun je wel wat zelf? Familie vrienden oid die eventueel kunnen helpen, om zo de kosten te drukken. Andere materialen gebruiken die goedkoper zijn? Heb je een open begroting gekregen?
Ja we hebben al wat opties besproken met de man van het bouwbedrijf. Goedkopere kozijnen. Geen gemetselde binnenmuur, maar houtwerk. Mijn zwager zou het installatiewerk (deels) kunnen doen, maar het zit zo ver van ons budget af. Dat gaat hem niet worden.
Ze hebben nog een aangepaste offerte gemaakt met een bedrag van 104k. Dat is nog steeds 2x het budget.

• Drardollan
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:01:
Dat moeten dan wel hele handige vrienden en familie zijn, want als je huis in elkaar kiepert omdat het allemaal niet goed zit of gebouwd is met te goedkopere materialen dan ben je heel ver van huis (pun intended).

Als ik TS was zou ik de plannen in de kast leggen en goed bewaren. Wellicht is over 3 of 5 jaar er ineens van alles haalbaar.

• Gdzr
Drardollan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Dat moeten dan wel hele handige vrienden en familie zijn, want als je huis in elkaar kiepert omdat het allemaal niet goed zit of gebouwd is met te goedkopere materialen dan ben je heel ver van huis (pun intended).

Als ik TS was zou ik de plannen in de kast leggen en goed bewaren. Wellicht is over 3 of 5 jaar er ineens van alles haalbaar.
Ik zeg ook nergens dat ze alles moeten bouwen? Vaak zijn er posten die je makkelijk zelf kan doen als je er wat tijd en moeite in stopt. Zoals plafond/wanden gipsen etc.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Ja we hebben al wat opties besproken met de man van het bouwbedrijf. Goedkopere kozijnen. Geen gemetselde binnenmuur, maar houtwerk. Mijn zwager zou het installatiewerk (deels) kunnen doen, maar het zit zo ver van ons budget af. Dat gaat hem niet worden.
Ze hebben nog een aangepaste offerte gemaakt met een bedrag van 104k. Dat is nog steeds 2x het budget.
Andersom gedacht, het zit ook 22k dichter bij het budget wat je er blijkbaar toch voor over had. Uitgaande van de 80k die je noemde. En even los van facturen die altijd tegen gaan vallen.

En heel eerlijk, als je kan kiezen tussen 104k voor net-niet of 126k voor helemaal af.... Wat kies je dan echt? Los van wat er financieel mogelijk is, als je met 104k net-niet je 20 jaar gaat ergeren, wat heb je dan bereikt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 12:15
Je zou, als je klaar bent met dit traject (voordat je bruggen verbrand), een review kunnen plaatsen.

"We komen met een plan en budget van 50k. Krijgen te horen dat dat wat krap is maar ze gaan hun best doen. Komen na maanden werk met een plan van 126.000(!!). Dat is 2.5x ons budget! Als ze dit als schatting hadden gehad, hadden we direct vriendelijk bedankt. In plaats daarvan hebben ze wel 4.500eu gefactureerd."

Misschien nog de scherpe randjes eraf, maar ik zou dan wel prettig vinden om van me af te schrijven.

En voordat ik de toon verkeerd zit: We kunnen allemaal wel bedenken dat whatever je budget is, het altijd duurder kost. Maar elk persoon met een hersencapaciteit groter dan een eekhoorn snapt wel dat 126.000 nieteens in de buurt komt. Daar had iemand al VEEL eerder aan de bel kunnen trekken.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
Drardollan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Je had ook bij het begin van het traject een of twee bouwbedrijven kunnen uitnodigen om een richtprijs te geven. Dat had niet de exacte offerte opgeleverd, maar een beetje goed bouwbedrijf kan echt wel zeggen of een uitbouw 20k, 50k, 100k of 1 miljoen gaat kosten.

Die schoenen heb je toch ook vooraf uitgezocht? Of rijd je met 50 euro naar de PC Hooftstraat om er dan achter de komen dat de losse veters al duurder zijn?

Stukje verwachtingsmanagement kan geen kwaad. Ondanks de zure appel nu heb je ook wel een stuk eigen verantwoordelijkheid.
Ok. De schoenen metafoor gaat redelijk snel mank, maar juist om goed beslagen ten ijs te komen zijn we naar het advies bureau gegaan. Het budget is ook zeer nadrukkelijk tijdens het 1e gesprek ten sprake gekomen. We hadden ook nog wel wildere ideeën om ook een stuk aan de voorkant erbij te zetten. Dat is allemaal meteen terecht afgeschoten, maar dit idee had dus ook meteen afgeschoten moeten worden mijnziens. Hun zijn een advies bureau, dus verwacht ik advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Maar hoe is dit gesprek gegaan dan?

Ze geven aan dat 50k krap is en nu achteraf had je gewild dat ze hadden gezegd dat het minstens 100k gaat kosten. Maar hebben ze toen een bedrag genoemd van 70k ofzo?

Ook in je OP geef je aan dat ze al eens hebben gevraagd of je extra geld kon regelen. Maar heb je dan niet doorgevraagd aan hoeveel ze toen zaten te denken?

Vooropgesteld vind ik ook dat het adviesbureau gelijk wel had kunnen zeggen dat 50k onrealistisch is voor dit soort plannen. Maar ik krijg ook niet de indruk dat er nu echt kritisch is doorgevraagd toen de kans daar was.

• Drardollan
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Ik zeg ook nergens dat ze alles moeten bouwen? Vaak zijn er posten die je makkelijk zelf kan doen als je er wat tijd en moeite in stopt. Zoals plafond/wanden gipsen etc.
Gezien het verhaal van TS wat er moet gebeuren is dat peanuts op het totaal. Leuk als je dan 10k bespaard (als je het al haalt, maar laten we het eens aannemen), dan kom je nog niet in de buurt van de 50-80k.

Maar verder heb je een terecht punt hoor, daar is ongetwijfeld nog iets te winnen.

• scrappy.doo
Drardollan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Andersom gedacht, het zit ook 22k dichter bij het budget wat je er blijkbaar toch voor over had. Uitgaande van de 80k die je noemde. En even los van facturen die altijd tegen gaan vallen.

En heel eerlijk, als je kan kiezen tussen 104k voor net-niet of 126k voor helemaal af.... Wat kies je dan echt? Los van wat er financieel mogelijk is, als je met 104k net-niet je 20 jaar gaat ergeren, wat heb je dan bereikt?
Die 104k gaat hem ook zeker niet worden inderdaad juist omdat ik me dan 20 jaar ga ergeren aan goedkope kozijnen of een muur die ik toch liever wel iets meer geluidswerend had willen hebben.
Nogmaals dat ik naïef ben geweest en geen flauw idee heb wat een verbouwing mag kosten is mij zeker aan te rekenen. Daar had ik best wat meer onderzoek naar mogen doen, maar het advies bureau is hier toch ook echt wel tekort in geschoten. Dit is precies wel hun vakgebied namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Ok. De schoenen metafoor gaat redelijk snel mank, maar juist om goed beslagen ten ijs te komen zijn we naar het advies bureau gegaan. Het budget is ook zeer nadrukkelijk tijdens het 1e gesprek ten sprake gekomen. We hadden ook nog wel wildere ideeën om ook een stuk aan de voorkant erbij te zetten. Dat is allemaal meteen terecht afgeschoten, maar dit idee had dus ook meteen afgeschoten moeten worden mijnziens. Hun zijn een advies bureau, dus verwacht ik advies.
Je verwacht advies, je kreeg advies. Maar dat het advies niet in je straatje blijkt te passen, dat moet je wellicht accepteren. Blijkbaar hebben ze je ook al behoed voor nog meer gekheid en blijkbaar hadden ze ook verwacht dat het allemaal net wat beter uit zou komen (dat hebben ze ook maar voor een klein deel in de hand).

Er staat toch nergens zwart op wit wat de keiharde grenzen waren qua budget? Tevens ben je meermaals gewaarschuwd en geef je zelf al aan dat 80k ook niet onrealistisch is. Dan moet je niet achteraf heel verbaasd zijn als het wat tegenvalt, al kan het ook nog meevallen met de andere offertes.

• scrappy.doo
NACrat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Maar hoe is dit gesprek gegaan dan?

Ze geven aan dat 50k krap is en nu achteraf had je gewild dat ze hadden gezegd dat het minstens 100k gaat kosten. Maar hebben ze toen een bedrag genoemd van 70k ofzo?

Ook in je OP geef je aan dat ze al eens hebben gevraagd of je extra geld kon regelen. Maar heb je dan niet doorgevraagd aan hoeveel ze toen zaten te denken?

Vooropgesteld vind ik ook dat het adviesbureau gelijk wel had kunnen zeggen dat 50k onrealistisch is voor dit soort plannen. Maar ik krijg ook niet de indruk dat er nu echt kritisch is doorgevraagd toen de kans daar was.
Ik heb alle gesprekken helaas niet opgenomen, maar 70k is weleens genoemd door hun en ik heb zelf weleens aangegeven dat 100k mij absoluut teveel wordt.
Dat zal uiteraard een enorm wellus-nietus kunnen worden.

• Gdzr
Kun je geen extra hypotheek opnemen? Ja dat kost je maandelijks wat, maar vaak is je gevoel van in de woning wonen dan ineens zoveel beter dat je blij bent dat je dat hebt opgenomen.

Als je 50/80k ook al uit een extra hypotheek moet komen dan heb ik niks gezegd.

Los daarvan, als je dan toch 100k kwijt gaat zijn aan de verbouwing, dan wordt verhuizen misschien ineens een stuk aantrekkelijker?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Die 104k gaat hem ook zeker niet worden inderdaad juist omdat ik me dan 20 jaar ga ergeren aan goedkope kozijnen of een muur die ik toch liever wel iets meer geluidswerend had willen hebben.
Nogmaals dat ik naïef ben geweest en geen flauw idee heb wat een verbouwing mag kosten is mij zeker aan te rekenen. Daar had ik best wat meer onderzoek naar mogen doen, maar het advies bureau is hier toch ook echt wel tekort in geschoten. Dit is precies wel hun vakgebied namelijk.
Ben benieuwd naar de uitkomst, ik vermoed dat je blij mag zijn als je 500 euro kan lospeuteren. Ik heb namelijk nergens gelezen dat ze een wanprestatie hebben geleverd. Er is werk geleverd en dat hebben ze gefactureerd. Het advies wat eruit komt is helder, zij kunnen er niks aan doen dat je het uiteindelijk niet kan betalen.

Ik herhaal mijzelf, maar leg de boel in de kast en kijk of je het over 3 tot 5 jaar wel kan betalen (lees: financieren in de hypotheek). Of verkoop de zooi met de vergunningen en bouwtekeningen/berekeningen. Maar ik betwijfel of je iets gaat vinden wat dan wel binnen je budget past zonder andere concessies te doen. Verhuizen klinkt eenvoudig, maar als daar 2 ton bij moet om het te kopen dan schiet je er nog niks mee op.

• scrappy.doo
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:13:
Kun je geen extra hypotheek opnemen? Ja dat kost je maandelijks wat, maar vaak is je gevoel van in de woning wonen dan ineens zoveel beter dat je blij bent dat je dat hebt opgenomen.

Los daarvan, als je dan toch 100k kwijt gaat zijn aan de verbouwing, dan wordt verhuizen misschien ineens een stuk aantrekkelijker?
Dat laatste zeker. Het zal overigens dus niet bij 100k blijven. De offerte is 126k en dan zijn we er nog niet. Schilderen, vloeren, inrichting, nog meer tegenvallers? Deze hele verbouwing gaat minstens 150k kosten. Dan kan verhuizen weer interessant worden.

• Drardollan
Gdzr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:13:

Maar als je al 80k extra kan financieren, is 126k dan onhaalbaar? In dat geval zou ik toch eens goed met de hypotheeknemer om tafel gaan om te kijken wat er mogelijk is.
Over het algemeen moet er dan ook een klap geld bij. Los van de extra kosten voor de koop zal je ook nog voldoende geld er tegenaan moeten smijten om de boel op orde te krijgen.

Soms zijn plannen niet haalbaar, hoe beroerd dat ook is. Soms moet dat de conclusie zijn. En dan is het vervolgens zaak om te kijken hoe je ze op afzienbare termijn wel haalbaar kan maken.

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Dat laatste zeker. Het zal overigens dus niet bij 100k blijven. De offerte is 126k en dan zijn we er nog niet. Schilderen, vloeren, inrichting, nog meer tegenvallers? Deze hele verbouwing gaat minstens 150k kosten. Dan kan verhuizen weer interessant worden.
Die 24k was je toch ook kwijt geweest als de verbouwing 'slechts' 50k had gekost? Die kosten moet je dan niet ineens meenemen in dit verhaal. Of was die 50k ook inclusief de 24k aan schilderen, vloeren, inrichting en tegenvallers?

• scrappy.doo
Drardollan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Die 24k was je toch ook kwijt geweest als de verbouwing 'slechts' 50k had gekost? Die kosten moet je dan niet ineens meenemen in dit verhaal. Of was die 50k ook inclusief de 24k aan schilderen, vloeren, inrichting en tegenvallers?
Die 24k extra was ik anders inderdaad ook zeker kwijt geweest en dat was prima geweest als de verbouwing tussen de 50-70k was geweest. Bij zeg 80k hadden we even moeten kijken naar een wat goedkopere vloer of de aankleding wat later pas afronden.
Als ik het hele verhaal vergelijk met verhuizen is het wel zo eerlijk om dit mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mijn advies voor TS op dit moment:

Wacht de andere 2 offertes af en dan heb je 2 opties:

1) Toch een offerte die binnen budget past? Aan de slag!
2) In gesprek gaan met het adviesbureau en ze de situatie voorleggen en kijken wat daar uit volgt.

Bij optie 2 niet al te hoge verwachtingen hebben, ben er 99,99% zeker van dat dit soort zaken volledig zijn dichtgetimmerd in de opdrachtbevestiging/algemene voorwaarden. Vraag je dus af hoe ver je dat laat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Hier zeg je precies hoe ik er ook over denk.

Ik zou de kosten die je gemaakt hebt accepteren (volgens mij zijn er weinig mogelijkheden die te reclameren) en rustig op zoek gaan naar een andere woning :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Drardollan
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Die 24k extra was ik anders inderdaad ook zeker kwijt geweest en dat was prima geweest als de verbouwing tussen de 50-70k was geweest. Bij zeg 80k hadden we even moeten kijken naar een wat goedkopere vloer of de aankleding wat later pas afronden.
Als ik het hele verhaal vergelijk met verhuizen is het wel zo eerlijk om dit mee te nemen.
Verhuizen kan absoluut een goede optie zijn, maar ik zou niet verbaasd zijn als dat gaat tegenvallen. Je krijgt te maken met:

1) Schaarste op de woningmarkt, vind maar eens iets
2) Een nieuw huis, wat hoogstwaarschijnlijk groter zal zijn, kost meer geld om te kopen
3) Een ander huis moet ook afgewerkt worden naar je smaak en beoogde doelen
4) Kopen en verkopen van een huis is niet gratis, gaat zo een paar k inzitten
5) Niet geheel onbelangrijk, nu weet je wat je hebt en alle plussen en minnen van je huis

Met bovengenoemde punten is 100k ook zo verdampt als je niet oplet. Maar het kan ook goed meevallen natuurlijk, zeker als je een concessie kan doen aan locatie of staat van het nieuwe huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 13-02-2025 16:30 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Twee dakkapellen met afwerkingen gaat al naar 40k als je niet oppast..

Ik denk dat 50k echt heel optimistisch is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

FreakNL schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Twee dakkapellen met afwerkingen gaat al naar 40k als je niet oppast..

Ik denk dat 50k echt heel optimistisch is...
Het hele vraag stuk gaat ook om dat ze eigenlijk geen goed advies hebben gekregen. Daar baalt TS van. Het gaat niet om de bedragen of dat hij dat allemaal zelf wel had kunnen bedenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:22
En alweer een klassiek voorbeeld van mooie plannen zonder te beginnen waar je MOET beginnen: een Programma van Eisen (PvE).
Een bouwkostendeskundige kan op basis van een PvE een betrouwbare aanneemsom voor je budgetteren. En nog belangrijker: hij (m/v/x) kan aangeven waarom je beschikbare budget wordt overschreden en welke planaanpassingen noodzakelijk zijn om op het gewenste budget uit te komen.
Heb je éénmaal je uitgangspunten helder, dan hou je gedurende het ontwerpproces je bouwkostenadviseur aangesloten om te zorgen dat je ontwerper niet aan het hobbiën slaat. :)

Bron: ruim 35 jaar ervaring in bouw & projectontwikkeling.

Ik weet het; dit is voor TS mosterd na de maaltijd, maar ik schrijf het toch maar even op voor de komende generaties. :)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:12
Ik zou met het adviesbureau in gesprek gaan voor een oplossing. Mogelijk kunnen ze een korting op de factuur aanbieden, of (daar ben je allicht meer mee geholpen), ze kunnen kijken hoe en waar er kosten bespaard kunnen worden. Misschien door de woonkamer niet over de hele lengte te vergroten om maar een voorbeeld te noemen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik denk dat de vraag ook is, hoe lang verwacht je hier nog te wonen? En hoe noodzakelijk is deze verbouwing voor jou?
En daarnaast: heb je enig idee hoeveel waarde je woning zou kunnen toenemen met de verbouwing van 126k?

Die 126k is een behoorlijk bedrag, maar natuurlijk geen weggegooid geld. De waarde van je woning zal toenemen en je krijgt er woongenot voor terug. Je moet voor jezelf bepalen of dit te verantwoorden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BBBvB schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:25:
En alweer een klassiek voorbeeld van mooie plannen zonder te beginnen waar je MOET beginnen: een Programma van Eisen (PvE).
Een bouwkostendeskundige kan op basis van een PvE een betrouwbare aanneemsom voor je budgetteren. En nog belangrijker: hij (m/v/x) kan aangeven waarom je beschikbare budget wordt overschreden en welke planaanpassingen noodzakelijk zijn om op het gewenste budget uit te komen.
Heb je éénmaal je uitgangspunten helder, dan hou je gedurende het ontwerpproces je bouwkostenadviseur aangesloten om te zorgen dat je ontwerper niet aan het hobbiën slaat. :)

Ik weet het; dit is voor TS mosterd na de maaltijd, maar ik schrijf het toch maar even op voor de komende generaties. :)
In geval van B2B: eens. In dit geval gaat het om een particuliere opdracht waarbij TS een indicatie van 50k heeft gekregen wat uiteindelijk 126k blijkt te zijn.
Zonde van ieders tijd dat het zo gelopen is.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Sport_Life schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:44:
[...]

In geval van B2B: eens. In dit geval gaat het om een particuliere opdracht waarbij TS een indicatie van 50k heeft gekregen wat uiteindelijk 126k blijkt te zijn.
Zonde van ieders tijd dat het zo gelopen is.
Aan de andere kant… TS noemt 50k, wat een psychologische/emotionele grens lijkt. Ondertussen is 80k begrijp ik ook nog bespreekbaar, is privé gezegd. Moet zo’n bouwadviseur dan zo snel zeggen joh, hier ga ik niets aan uitzoeken, ik geloof niet dat het voor deze prijs kan, succes ermee? Ik zou daar als klant ook niet blij mee zijn, want ik wil namelijk graag wel weten wat het dan wel kost.

En stel de prijs was 60k geworden, dat is alsnog een forse overschrijding, heeft de adviseur dan zijn werk alsnog slecht gedaan?

Ik begrijp het gevoel van onrecht overigens wel, maar het is wel een glijdende schaal. Staat er nergens in de voorwaarden/afspraken iets over een prestatieverplichting oid? Zo’n adviseur werkt niet voor niks, maar iets als ‘indien project niet binnen gestelde kaders te realiseren blijkt, betaal je 60% van de factuur’ oid?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
S.McDuck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:44:
Dit.

Al die verhalen, voorbeelden, afmetingen etc. doen er toch niet toe? Als ik daar binnen stap en ik zeg dat ik €4000, max €5000 voor die uitbouw had, dan hadden ze toch ook gelijk gezegd dat dat nooit kon en waren we klaar geweest. Ergens zit daar natuurlijk een grens in, maar met €50K budget, welke als krap wordt geschat is €126K gewoon absurd. €50K + 25% + inflatie zou ik als ruime marge acceptabel vinden (natte vinger werk), daarboven gewoon slecht advies.

Je kan het bedrijf opbellen en even bespreken hoe e.e.a. in relatie met je aangegeven budget te verwezenlijken zou zijn geweest. Dit opnemen, en je hebt je bewijs afhankelijk van hun reactie natuurlijk. Het is niet anders, maar je moet wat. Maar goed, neem sowieso eens contact op met je rechtsbijstand, die betaal je ook niet voor niks toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ugchel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Aan de andere kant… TS noemt 50k, wat een psychologische/emotionele grens lijkt. Ondertussen is 80k begrijp ik ook nog bespreekbaar, is privé gezegd. Moet zo’n bouwadviseur dan zo snel zeggen joh, hier ga ik niets aan uitzoeken, ik geloof niet dat het voor deze prijs kan, succes ermee?
Ik vind van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:33

Precies dit. Daarnaast ben je slecht geadviseerd door het adviesbureau. Was het wel een adviesbureau of meer een bouwkundig tekenbureau? Gelet op het tekenwerk en het verhaal gok ik op het laatste.
Normaalgesproken maak je een voorlopig ontwerp, check je de haalbaarheid bij de gemeente (vooroverleg of zelf bestemmingsplantoets) en ga je ermee naar aannemers voor een prijsopgave. Dit lijkt me nu ook geen plan met een ingewikkelde ontwerpopgave. Maar wel iets waar je tijdig een aannemer bij wilt betrekken. Die kan wellicht met goedkopere oplossingen komen. Dat is eenvoudiger te regelen voordat je een vergunning aanvraagt. Wellicht had TS het idee dat het adviesbureau dit zou oppakken…
Ik kan me voorstellen dat je de meerkosten aan het adviesbureau niet gaat betalen. Tenzij je expliciet opdracht en akkoord voor hebt gegeven.

• Wolly
  • Niet online
scrappy.doo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Die 50k staat dus niet zwart op wit in de opdracht heb ik net gezien. Wel zijn we met zijn 2-en meerdere keren op gesprek geweest bij hun en tijdens die gesprekken is dit zeker besproken.
Heb je gespreksverslagen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
Waarom heb je niet eerst bij bouwbedrijven geïnformeerd ? Die hadden ook zonder tekening je kunnen aangeven dat 50 en zelfs 80K niet realistisch zou zijn. 8 meter bij 2 zijn een hoop meter en hoop gewicht wat opgevangen moet worden. Materiaal en mensen zijn de laatste jaren skyhigh gegaan in kosten.

Ben bang dat je dit als leergeld moet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik vind het ook vreemd dat er tijdens de offerte fase schijnbaar ook al meteen de vergunning etc. Is aangevraagd.

Voor onze dakkapellen heb ik een aannemer uitgenodigd, en onze wensen doorgegeven.
Die heeft voor ons een offerte gemaakt met daarop ook de posten vergunning,tekeningen en berekeningen.
Hij heeft een offerte aangeboden volgens de richtlijnen van de gemeete zoals nokhoogte etc.
Na akkoord ging hij pas daadwerkelijk bovenstaande zaken uitvoeren.
De goedkeuring van de vergunning is dan nog het grootste risico.

Als ik niet akkoord zou gaan zou hij wel een klein percentage van deze offerte in rekening brengen voor de tijd die hij er had ingestoken, maar dit maar een paar honderd €

Nu snap ik dat een aanbouw iets anders is dan een uitbouw, maar lijkt mij dat ze met de helft van het bedrag dat je nu al kwijt bent makkelijk een offerte hadden kunnen aanbieden adhv de bouwtekeningen van het huis.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
50k voor een forse verbouwing met uitbouw is gewoon niet realistisch. Je mag blij zijn als het voor 100k-150k lukt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
  • Nu online
Oid schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:40:
Het hele vraag stuk gaat ook om dat ze eigenlijk geen goed advies hebben gekregen. Daar baalt TS van. Het gaat niet om de bedragen of dat hij dat allemaal zelf wel had kunnen bedenken.
Het advies is op zich weinig mis mee, het ontwerp ziet er op het eerste gezicht goed uit. Men had hooguit bij het kennismakingsgesprek kunnen weglopen maar eerlijk gezegd had TS ook kunnen bedenken dat dit eerder 150k dan 50k zou kosten.

Dan nog: als het enigszins te lenen is waarom niet? Een beter huis ga je waarschijnlijk niet vinden, die 50k ben je al kwijt aan overbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
Jan-man schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:32:
Waarom heb je niet eerst bij bouwbedrijven geïnformeerd ? Die hadden ook zonder tekening je kunnen aangeven dat 50 en zelfs 80K niet realistisch zou zijn. 8 meter bij 2 zijn een hoop meter en hoop gewicht wat opgevangen moet worden. Materiaal en mensen zijn de laatste jaren skyhigh gegaan in kosten.

Daar huur je nou juist een bouwkundig bureau voor in. Daar zou ook de kennis moeten zitten van prijzen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:55
@scrappy.doo ik kan mij heel goed voorstellen dat jeje genaaid voelt. Er is al veel gezegd over de hoogte van het bedrag. En of de 50k of de 124k van beide zijden realistisch is of niet, dat maakt geen zak uit.
Het gaat er om dat het advies bureau jou niet 1x de suggestie heeft gewekt dat het wel het dubbele kan zijn. Wat ben je dan voor een advies bureau?

Als ik in jou schoen zou staan, zou ik even de offertes afwachten, en tevens een contra check doen bij aannemers die jijzelf hebt benaderd. Vraag in de buurt naar ervaringen en benader deze klusmannen.
Ik kan mij namenlijk ook voorstellen dat er argwaan ontstaat over de marges die het advies bureau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:55
hoevenpe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Het advies is op zich weinig mis mee, het ontwerp ziet er op het eerste gezicht goed uit. Men had hooguit bij het kennismakingsgesprek kunnen weglopen maar eerlijk gezegd had TS ook kunnen bedenken dat dit eerder 150k dan 50k zou kosten.

Dan nog: als het enigszins te lenen is waarom niet? Een beter huis ga je waarschijnlijk niet vinden, die 50k ben je al kwijt aan overbieden.
Jij hebt er daadwerkelijk bar weinig van gesnapt |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-06 11:51
[...]

Blijkbaar niet. Want als de TS dat had geweten was hij dus niet eens wezen vragen voor een offerte. Hij wilde advies en gaf een budget aan. Dat er dan ook al een vergunning wordt aangevraagd terwijl het plan nog moet worden goedgekeurd en de opdracht nog niet eens gegund lijkt... vreemd. Er is in dit geval slecht gecommuniceerd.

Het advies is ronduit slecht te noemen. Niet bouwkundig, dat zal ongetwijfeld goed zijn. Maar wel financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
barry86 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:37:
Jij hebt er daadwerkelijk bar weinig van gesnapt |:(
We horen maar één kant van het verhaal, het is bijzonder dat de vergunningaanvraag al in gang wordt gezet voordat TS akkoord is met een grove kostenschatting.

Laat ik het anders stellen: kan me niet voorstellen dat een fatsoenlijk ingenieursbureau een max. van 50k hoort en denkt, boeien we gaan voor 150k. Een grote uitbouw voor 50k kan gewoon niet.

Heb zelf recent zo'n proces doorlopen en herken dat je in je vooraf naïef denkt voor 100k klaar te zijn en het uiteindelijk 200k wordt, gewoon omdat gedurende het proces blijkt dat je oorspronkelijke bedrag nergens op sloeg en in gesprekken er steeds meer ideeën en wensen bij zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 15:32
Een hoop commentaar over je naïviteit of dat je maar moet verhuizen of lenen.. daar heeft TS niks aan want hij gaf al aan 2 linkerhanden te hebben, een budget van max 80 te hebben en niet te willen verhuizen.

Je vraag over die 50k, hier komt mijn mening:
Ik zou er zeker achteraan gaan. Een bouwadvies bureau kan het niet maken om dit alles te doen zonder prijs indicatie, dat kunnen ze prima schatten. Tot vergunningen aan toe.
Ik snap de vergunning enigszins omdat het de zijgevel betreft, je wil vroeg in het proces weten wat er mogelijk is.

Maar elke adviseur had je een jaar geleden kunnen vertellen dat je voor 50k hooguit een prefab aanbouw hebt.

Dat staat niet zwart op wit, maar staat er ergens íets van budget zwart op wit?

Ik zou ze een beetje uit de tent lokken, per mail vragen wat ze denken dat er afgesproken is over budget. Je wilt zwart op wit dat ze die kennis van die 50k wel degelijk hebben.

Het klinkt voor mij echt als misbruik van mensen die niet helemaal op de hoogte zijn van de prijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik verwonder me er over dat de oplossing bij een al krap budget blijkbaar is om er NOG méér mensen of bedrijven bij te slepen. Die werken gratis ofzo?

Terwijl de oplossing hier veel meer voor de hand ligt:
- Harde afspraken met het adviesbureau. Als die 50k op papier had gestaan dan waren ze er nooit aan begonnen. Die wisten écht wel dat 50k véél te krap zou zijn. Die hebben erop gegokt dat er meer budget beschikbaar zou komen (is doorgaans zo) en e.a. stond toch niet op papier..
- Aannemer uitnodigen. Hier ook gedaan bij onze verbouwing vorig jaar. Die kon zo vertellen wat e.a. ging kosten en die was hier lachend de deur uit gegaan. In de auto een beetje balend van de tijdsverspilling wellicht..

De kosten binnen de perken houden prima met korte lijntjes en heldere, harde afspraken op papier.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Het is wat flauw dat een groot aantal reacties TS wegzet als naïef of onvoorbereid. Dat is nu juist de hele reden dat hij naar een adviesbureau gaat: hij weet er niks vanaf en schakelt een expert in om juist deze situatie te voorkomen. Het lijkt erop dat het adviesbureau heeft ingeschat dat e.e.a. iets duurder zou worden dan €50k maar dat het plan met wat extra geld tóch gerealiseerd kon worden. Maar 2.5x het budget?

Van zo'n expert verwacht je dat deze kan inschatten wat een verbouwing kost (ballpark). Dat blijkt ook, want de verbouwplannen van de voorgevel zijn afgeschoten. Hier lijkt het simpelweg misgegaan.

Van de expert had je ook mogen verwachten dat ze in een eerder stadium een doorberekening/offerte laten opmaken van de plannen. Ook dat hebben ze nagelaten.

Je schakelt een deskundige in omdat je het zelf niet kan. Dan is het flauw om tegen te werpen 'dat je het zelf had moeten uitzoeken om de deskundige te controleren'. Dat is het hele idee van het inschakelen van iemand die dit voor je doet, anders had TS net zo goed zelf aannemers kunnen aanschrijven met z'n plannen en het hele adviesbureau kunnen laten voor wat 't was.

@scrappy.doo ik zou even de andere offertes afwachten. Mocht er niks betaalbaars komen kun je daarna informeel het gesprek aangaan met het adviesbureau. Het budget was duidelijk en het adviesbureau heeft iets geleverd dat daar totaal niet aan voldoet. Dan mogen ze je geld (deels) teruggeven of kosteloos zorgen voor een wél passend plan.

Kun je het daarna altijd nog juridisch maken als het moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 14-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mr. Stom schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:25:
Het budget was duidelijk en het adviesbureau heeft iets geleverd dat daar totaal niet aan voldoet.
Dat is nog maar de vraag, vandaar mijn vraag of er gespreksverslagen zijn. Wellicht is het niet goed overgekomen om de één of andere reden. Of wellicht heeft het bureau het wel begrepen maar er direct op gereageerd dat zoiets alleen in bepaalde situaties uitkomt.

Als nergens op schrift staat is overeengekomen wat de afspraak is rondom die 50k kom je niet ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of de aanpassing aan de constructie is zwaarder en intensiever dan verwacht. Er is een reden waarom we bijna nooit aan de zijkant dit soort aanbouwen doen groter dan een erker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
Jan-man schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:32:

Deze vraag komt een paar keer voorbij en het "grappige" is dat ik inderdaad eerst bij een bouwbedrijf heb geïnformeerd. Die stuurden een Pool die nog geen half Nederlands kon. Heeft een beetje rondgekeken en binnen 2 minuten zij die iets wat op "ja dat kan wel, wanneer wil je beginnen?" leek.

Mede daarom leek het me verstandig een advies bureau in de hand te nemen die mij iets meer kan begeleiden hierin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scrappy.doo
[...]

Hoe had ik dit kunnen bedenken dan? Ik heb 0 verstand van verbouwen. Juist om te toetsen of mijn budget toereikend is neem ik een advies bureau in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
scrappy.doo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:21:
Hoe had ik dit kunnen bedenken dan? Ik heb 0 verstand van verbouwen. Juist om te toetsen of mijn budget toereikend is neem ik een advies bureau in de hand.
Mag ik vragen hoe de discussie gegaan is?

Als je begint met 'ik wil een uitbouw voor 50k, misschien iets meer' dan is dat krap maar met standaard prefab misschien net mogelijk. Mijn ervaring met zo'n proces is dat je nieuwe inzichten krijgt, zo'n ontwerper dingen laat zien waar je enthousiast van wordt en dat dan uitwerkt. Er gezegd wordt 'dit is wel wat duurder' zonder er gelijk een prijskaartje aan te hangen, men ten onrechte aanneemt dat jij begrijpt dat die oorspronkelijke 50k steeds verder uit beeld raakt.

Mijn punt is dat het uiteindelijke ontwerp best mooi is, ik verrast ben dat dit voor 'slechts' 126k te realiseren is. Kan het zijn dat de opdracht begon met iets veel kleiners/eenvoudigers, men daarom niet gelijk zei 'dat kan nooit voor dat bedrag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-06 11:51
hoevenpe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:55:
Laat ik het anders stellen: kan me niet voorstellen dat een fatsoenlijk ingenieursbureau een max. van 50k hoort en denkt, boeien we gaan voor 150k. Een grote uitbouw voor 50k kan gewoon niet.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Zelf ooit naar een keuken wezen kijken, aangegeven een budget van 25k te hebben. Op de offerte stond een op maat gemaakte afzuigkap van al 29k.... Dus dat adviseurs maar doen wat zij mooi vinden zonder aan de klant te denken kan ik me heel goed voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pat911 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Zelf ooit naar een keuken wezen kijken, aangegeven een budget van 25k te hebben. Op de offerte stond een op maat gemaakte afzuigkap van al 29k.... Dus dat adviseurs maar doen wat zij mooi vinden zonder aan de klant te denken kan ik me heel goed voorstellen.
Idem. Ooit een ontwerp voor een tuin laten maken. Bij eerste gesprek konden ze er voor €15k à €20k zeker wel iets leuks van maken. Voor ze aan het ontwerp begonnen, hebben we duidelijk aangegeven dat €30k echt het maximum was. Uiteindelijke offerte net boven de €110.

In een tuin is er dan nog makkelijker iets te schrappen dan bij een verbouwing en zeker hier verwacht ik dat een niet onbelangrijk deel van het budget gebruikt wordt om die overspanning waar de rest van het huis daarboven op rust te realiseren, wat je uiteraard niet kan schrappen. Maar ik heb het uiteindelijk ook laten rusten (wil het dit jaar zelf oppakken, nu ik wat meer tijd heb).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Of ze hebben 150k gehoord en intern genoteerd. Als niet in de ondertekende documenten staat, wordt het een lastige discussie.

Slecht advies is niet strafbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
Nou de 2e offerte beland net in mijn inbox en die is nog net geen €90k Bizar dat er dik 30k verschil zit tussen 2 offertes voor hetzelfde. Het valt me trouwens op dat ze voor de opmaak van de offerte duidelijke hetzelfde rekenprogramma hebben gebruikt. Wat moet ik daar nu weer van maken....

[ Voor 24% gewijzigd door scrappy.doo op 14-02-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Kijk even heel goed of het echt volledig identiek is. The devil is in the details....
Pagina: 1 2 Laatste