Ik heb een lucht/water WP en waarschijnlijk nog ergens dit jaar een airco voor het verwarmen/koelen van de zolder(werk)kamer.KC27 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:52:
[...]
Voor koeling heeft DAO helemaal nog geen mogelijkheid.
Als daar veel behoefte naar is wil ik daar graag met jullie naar kijken hoe dat is te implementeren.
Want koelen met een wp of met een of meer airco's werkt waarschijnlijk vergelijkbaar.
Ik heb zelf een grondgebonden wp en die koelt "passief" met 50W, dus voor mijzelf is het niet interessant. maar gebruikers met een lucht/water wp of met airco('s) (lucht/lucht) kan het interessant zijn.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken en ik hoor ook graag ideeën en suggesties hoe we dat kunnen implementeren.
Een optie om dit in te bouwen zou super zijn. Volgens mij kan dit op de zelfde manier gaan als de WP er nu in zit maar dan onder de naam "airco". Meerdere "airco" apparaten zouden dan ook wenselijk zijn zodat die los aangestuurd kunnen worden. In mijn geval dus een WP en een airco.
De "airco" krijgt dan net als de WP een EER en dat die actief is of niet. Volgens mij is die niet heel anders dan de WP nu in DAO zit.
Brengt mij gelijk bij het tapwater (boiler). Ik kan nog niet bedenken hoe ik doe moet invullen met diverse COP's op basis van de buiten temperatuur en gewenste doeltemperatuur. Nu kan ik maar 1 waarde invullen terwijl dat ook variabel is net als bij het verwarmen.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP