Mee eens.Frankvbr schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 00:19:
Ik heb in de zomer een beetje getest met voorkoelen van de woning (dus echt urenlang) en vervolgens tijdelijk uitzetten (we hadden toen paar uur dat dynamische tarief rond een euro lag). De temperatuur ging weer neem rap omhoog.
Denk dat het andersom hetzelfde werkt. Je warmt geen massa op tenzij je misschien zeer langdurig verwarmt. Ik denk dat airco juist goedkoper is als je deze gebruikt als je aanwezig bent (ook snel warm gevoel) en voor de rest uit zet.
Ik heb de afgelopen jaren gespeeld met de regeling (met een vast contract dus enkel naar totaal verbruik gekeken) en constant draaien is qua totaal verbruik het zuinigst. Met dynamische tarieven spelen wat extra dingen. In de zomer maakt het niet uit want de airco draait wanneer de zonschijnt en dus de stroom het goedkoopst is.
In de winter is dat precies tegenovergesteld. Een paar uur voorverwarmen levert idd heel weinig op. Wat denk ik wel werkt is om de thermostaat de hele periode overdag dat de stroom gunstig is 2 of 3 graden hoger in te stellen en dan s'avonds de thermostaat weer op normaal niveau in te stellen (eventueel getrapt omlaag). Daarmee stopt de airco niet maar gaat wel op een veel lager vermogen draaien. Waarmee we dan vast de avond doorkomen en snachts pikt hij dan weer op normaal niveau op.
Dat geld denk ik tot 1 Jan. Vanaf 1 Jan wordt teruglevern van stroom niet of nauwelijks nog interessant en gaan de accu's voor de stroom voor de airco's zorgen. Dus opladen wanneer goedkoop en de airco's simpelweg constant laten draaien. Het verdienmodel van het net opladen en weer terugleveren enkele uren later is dat toch grotendeels verdwenen.
Praktisch in mijn geval heb ik op koude dagen een verbruik van 50 kWh/24u in totaal. Met 36 kWh accus moet ik dan prima de dure momenten kunnen bufferen en laden wanneer de stroom goedkoper is. Heb je kleinere accu's dan kan de voorverwarm truck met verlaging van het setpunt op de dure momenten alsnog goed uitpakken.
Hoe dit vanuit DAO aan te sturen is weet ik ook nog niet maar ik vermoed dat een machine aanmaken die dan via de entities calculated start and stop het setpunt omhoog zet. Een automatizering kan dan het setpunt getrapt omhoog en omlaag zetten om in het COP gunstige gebied te blijven.