• simnet
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:01
Karpertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Dat zou top zijn als windsnelheid alsnog toegevoegd wordt. Ik zit alleen wel met het punt dat het model anders misschien ook windenergie gaat berekenen op momenten dat het gewoon windstil is en alleen de zon schijnt. Daarom zou het mooi zijn als je in het ML-model ook alleen wind apart kunt selecteren.
Dat zou niet mogen. In jouw geval heeft zonlicht geen invloed op de windopwek. Dus zou die als feature insignificant worden (nets als dat windsnelheid insignificant is voor PV).
Het enige wat ik vooraf niet kan beoordelen is of het model rekening houdt met een minimale windsnelheid. Ik vermoed van wel, xgboost is slim genoeg.

• BBuilds
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
Sinds de prijzen van vanmiddag gepubliceerd zijn kan DAO geen oplossing vinden.
Geeft het na 0.01 sec rekentijd ook op met rekenen.

Heb een update gedaan van 2026.02.02 naar 2026.03.02 maar dit geeft hetzelfde resultaat.
Verrassend want heb al maanden niks aan de config veranderd of toegevoegd, en al maanden ook geen problemen gehad met het berekenen van een oplossing.

Config
Log berekening met debug

Iemand die hier nog tegenaan loopt?

[ Voor 6% gewijzigd door BBuilds op 24-03-2026 13:43 ]

• Karpertje
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:08
simnet schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Dat zou niet mogen. In jouw geval heeft zonlicht geen invloed op de windopwek. Dus zou die als feature insignificant worden (nets als dat windsnelheid insignificant is voor PV).
Het enige wat ik vooraf niet kan beoordelen is of het model rekening houdt met een minimale windsnelheid. Ik vermoed van wel, xgboost is slim genoeg.
Helder. Dan ben ik wel benieuwd hoe dat in het model precies berekend wordt. Vooral of het model echt leert dat bij lage of vrijwel nul windsnelheid de windopwek ook naar nul gaat, en niet via historische samenhang met zonnige dagen toch nog iets blijft voorspellen.

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
simnet schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:03:
[...]

Je hebt hiervoor meetspoelen nodig bij de hoofdaansluiting. Vervolgens kun je het configureren in enlighten manager. Zeker niet het makkelijkste klusje. Als je het wilt automatiseren heb je een relais nodig om direct op de envoy aan te sluiten op de binaire ingangen.
Ik heb zelf die spoelen (nog) niet, dus ik kan ze alleen aan/uit zetten. Dat doenik ook met een relais op een binair contact van de envoy. Zodat ik niet afhankelijk ben van hun waardeloze cloud omgeving.
Die spoelen heb ik en heb ook al een relais om ze helemaal uit te zetten (via de DRM0 interface).
Binnenkort eens in duiken hoe ik dat verder kan inregelen.

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Torch1969 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:47:
[...]

Kijk of er (grote) verbruikers (of leveranciers) van energie zijn die niet niet heel periodiek rapporteren en dan net ná het uur rapporteren. Bijvoorbeeld een laadpaal die eens per 15 minuten rapporteert (en dat waarschijnlijk net steeds een paar seconden na dat kwartier doet). De p1 meter ziet het verbruik “meteen”, maar de bijbehorende verbruiker komt dan in het volgende uur. Dit levert een verbruik op dat out of sync is qua uur.
Als ik vanuit het energiedashboard in HA kijk, en doorklik naar de individuele sensoren, zie ik voor elke sensor gewoon "fijnmazig" (in die pop-up is het dan per 5 minuten) nieuwe data.
KC27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Aangezien de negatieve getallen overdag plaatsvinden zou ik het probleem toch zoeken in de pv productie.
Als je nu kijkt met reports/balans naar de opwekking van gisteren. In hoeverre klopt die met de opwekking zoals gerapporteerd in het energie-dashboard van HA?
Ik zie zelfs dat als je sommeert per dag dat je nog negatief uitkomt.
In welke eenheden rapporteert "sensor.envoy_122251081559_lifetime_energy_production"?
Die rapporteert in MWh.
Als ik naar gisteren kijk zie ik geen negatieve getallen onder verbruik in de report van DAO, maar ik zie wel een viertal uren waar het verbruik nihil is.
Dit is onmogelijk aangezien mijn standby verbruik al rond de 300 a 400W zit.

In het dashboard van HA zie ik dit niet terug.
Enige wat mij aan die uren zo direct opvalt is dat er eigenlijk geen afname van het net is.
Alle stroom komt uit de accu of zonnepanelen (op 1 uur na, waar er slechts 0.003 kWh uit het net komt).

Ik zal binnenkort eens kjiken of ik de data die DAO gebruikt kan exporteren en zelf de analyse lokaal kan draaien.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:00
BBuilds schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:42:
Sinds de prijzen van vanmiddag gepubliceerd zijn kan DAO geen oplossing vinden.
Geeft het na 0.01 sec rekentijd ook op met rekenen.

Heb een update gedaan van 2026.02.02 naar 2026.03.02 maar dit geeft hetzelfde resultaat.
Verrassend want heb al maanden niks aan de config veranderd of toegevoegd, en al maanden ook geen problemen gehad met het berekenen van een oplossing.

Config
Log berekening met debug

Iemand die hier nog tegenaan loopt?
Niet perse nu, maar ook ik heb soms dat DAO een uurtje geen oplossing kan vinden. Soms heeft DAO ook moeite met een oplossing halverwege het uur, e.g. als ik wat aan het debuggen ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Noshi op 24-03-2026 14:56 ]

Karpertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Dat zou top zijn als windsnelheid alsnog toegevoegd wordt. Ik zit alleen wel met het punt dat het model anders misschien ook windenergie gaat berekenen op momenten dat het gewoon windstil is en alleen de zon schijnt. Daarom zou het mooi zijn als je in het ML-model ook alleen wind apart kunt selecteren.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Tijdens de training van het model worden de variabelen die geen invloed hebben op de uitkomst vanzelf uitgerangeerd. Dat is juist het mooie van dit soort ml-technieken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• BBuilds
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
Noshi schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Niet perse nu, maar ook ik heb soms dat DAO een uurtje geen oplossing kan vinden. Soms heeft DAO ook moeite met een oplossing halverwege het uur, e.g. als ik wat aan het debuggen ben.
Bedankt voor je reactie. Nu toch al reeds 3 uur aan eens stuk dat DAO geen oplossing kan vinden.
Heb gezien dat de prijzen voor vannacht en morgen overdag vrij laag zijn. Kan het daar wat mee te maken hebben?

Hoe kan ik dat debuggen? Heb de config in maanden niet aangeraakt en geen probleem gehad, en sinds de nieuwe prijzen van vanmiddag kan hij geen oplossing meer berekenen.
Laatste berekening die werkte was om 12h45

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
BBuilds schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor je reactie. Nu toch al reeds 3 uur aan eens stuk dat DAO geen oplossing kan vinden.
Heb gezien dat de prijzen voor vannacht en morgen overdag vrij laag zijn. Kan het daar wat mee te maken hebben?

Hoe kan ik dat debuggen? Heb de config in maanden niet aangeraakt en geen probleem gehad, en sinds de nieuwe prijzen van vanmiddag kan hij geen oplossing meer berekenen.
Laatste berekening die werkte was om 12h45
Je zou kunnen proberen om je DC solar er even uit te halen? En anders de EVs tijdelijk even verwijderen, kijken of hij dan een oplossing kan maken. Dat geeft misschien wat inzicht.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:26
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2026-03-24 16:00:07 fout: Fout bij schrijven naar input_number.alg001124080565_instantaneous_battery_soc, waarde 100.0
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_scheduler.py, line 64, in <module>
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_scheduler.py, line 60, in main
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_scheduler.py, line 48, in scheduler
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_base.py, line 739, in run_task_function
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_base.py, line 583, in calc_optimum
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/day_ahead.py, line 4170, in calc_optimum
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_base.py, line 485, in set_entity_value
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/prog/da_base.py, line 235, in set_value
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/hassapi/client/states.py, line 15, in get_state
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/hassapi/client/base.py, line 54, in _get
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/hassapi/client/base.py, line 90, in _process_response
2026-03-24 16:00:07 fout: File: /root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/hassapi/client/base.py, line 95, in _raise_error
2026-03-24 16:00:07 fout: Onverwachte fout: 404 status code returned from http://supervisor/core/api/states/input_number.alg001124080565_instantaneous_battery_soc
DAO wil graag data scrijven naar het SOC percentage, maar die data komt van mn batterij integratie... alles werkt verder overigens prima.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
itavero schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Als ik vanuit het energiedashboard in HA kijk, en doorklik naar de individuele sensoren, zie ik voor elke sensor gewoon "fijnmazig" (in die pop-up is het dan per 5 minuten) nieuwe data.

[...]

Die rapporteert in MWh.
Als ik naar gisteren kijk zie ik geen negatieve getallen onder verbruik in de report van DAO, maar ik zie wel een viertal uren waar het verbruik nihil is.
Dit is onmogelijk aangezien mijn standby verbruik al rond de 300 a 400W zit.

In het dashboard van HA zie ik dit niet terug.
Enige wat mij aan die uren zo direct opvalt is dat er eigenlijk geen afname van het net is.
Alle stroom komt uit de accu of zonnepanelen (op 1 uur na, waar er slechts 0.003 kWh uit het net komt).

Ik zal binnenkort eens kjiken of ik de data die DAO gebruikt kan exporteren en zelf de analyse lokaal kan draaien.
Met fijnmazig bedoel ik een p1 meter die per 5 of 10 seconden rapporteert, of ct-klemmen per seconde. 5 minuten levert geen grote afwijkingen, maar het verbruik van minuut 55 tot 00 komt binnen op of na 00 en dus in het volgende uur.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste