Stroom eruit geklapt en niet meer aan te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:07
Beste forumleden,

Gisteren avond is bij ons op meerdere groepen de stroom uitgegaan.
De kookplaat stond op de hoogste stand, de vaatwasser, wasmachine, airfryer en de plug-in auto stond aangesloten. Het verbruik ging volgens de homewizzard app even naar een piek van 12000 watt.

Ik weet dat er tijdelijk door een elektricien de krachtstroom die naar de garage loopt bij een andere groep is gezet. Ik laad de auto op 3500watt. (1 van de 3 fases).

Ik heb eigenlijk vooral een vraag om mijn kennis te verbreden en hoop dat jullie mij daar antwoord op kunnen geven.

Kan een aardlekschakelaar deels kapot zijn? Het lijkt alsof er meerdere groepen op zitten en een deel werkt nog.

Ik heb een foto hieronder geplaatst: Deze 2 schakelaar zitten met elkaar verbonden? Waarom werkt de rechterzijde nog wel en de linkerzijde niet? (als ze allebei instaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMqNOahUC2WfkSOGtJndAQioxdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbNSr74Kj0EOJIvosmNgzasN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUbozAoSEgmnBMX23bi_0Oz4sCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6As3m6FJy0BcdcknX2j72iE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWnjc1pMb3G4A32fsRp2TmczPnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRi39DsnQ6punTBi7vNGs34L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Hoe ziet de zekering van de netbeheerder er uit? Oude smeltzekering? Kan zijn at die door is. Die aardlekschakelaars zijn wel aan vervanging toe. Ik vermoed wel meer in de kast.

Ik zou een electricien met zegelrecht bellen of die er een blik op kan werpen. Lijkt me toch lekker om zsm stroom te hebben.

|>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:36
@Is_ Y_ Serious? Heb je een 3-fase aansluiting thuis? Mijn vermoeden is dat de hoofdzekering van 1 van de 3fases eruit is geklapt vanwege een piekbelasting. Dan heb je op sommige groepen die op de andere fases zitten nog wel sroom maar op die ene niet.

Heb je smeltzekeringen als hoofdzekering of automaten? Indien het eerste moet je of de netbeheerder bellen of een elektricien met zegelrecht om die te bekijken / vervangen. In het laatste geval zelf even kijken of die uitgeslagen zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Is je energiemeter nog aan? En geeft deze fase indicaties op het display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zie dat de linker 3p automaat uit staat, dan werkt het niet.

Er is al gemeld dat je naar de hoofdzekeringen moet kijken, die vind je in de buurt van de meter. Die kun je meestal niet zelf vervangen als ze echt kapot zijn, ze zijn verzegeld. Soms kun je ze wel zelf in en uitschakelen.

Het is ook nog mogelijk dat er op straat een zekering door is, dan hebben mogelijk meer aangesloten woningen daar last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ik zie dat de zonnepanelen er ook uitliggen. Ik denk dat jullie gelijk hebben mbt de smeltzekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVeRv_FfnGe4XUC0Dju9R5QjKEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUTOr8Qce3pk7ceLNqBqSaoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
jeroen3 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:45:
Is je energiemeter nog aan? En geeft deze fase indicaties op het display?
Geeft alleen nog maar gebruik aan. Verder weinig extra informatie (heb de betaalde variant)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• simon
Jep, bel de netbeheerder maar, die kan dat trouwens gewoon ook inzien. Die kunnen meteen zien welke fase er uit ligt.

Kleine correctie, er zit een knop op die slimme meter. Ik zie dat je p3 ding het gewoon nog doet. Druk eens op die slimme meter op die knop, dan cyclet hij door z'n info heen. Hij geeft dan L1, L2, L3 aan met wat info er bij.

[ Voor 49% gewijzigd door simon op 31-03-2025 10:51 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:51:
Jep, bel de netbeheerder maar, die kan dat trouwens gewoon ook inzien. Die kunnen meteen zien welke fase er uit ligt.

Kleine correctie, er zit een knop op die slimme meter. Ik zie dat je p3 ding het gewoon nog doet. Druk eens op die slimme meter op die knop, dan cyclet hij door z'n info heen. Hij geeft dan L1, L2, L3 aan met wat info er bij.
Thanks, dat is Enexis geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Thanks, dat is Enexis geloof ik.
Snelste is gewoon Enexis bellen. Zij kunnen op afstand zien welke Fase eruit ligt en komen daarop meteen langs.

*sowieso

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ik had meteen mijn vraag hier moeten stellen! Enexis stuurt een monteur er is 1 fase kapot.

Ik heb zelf nog uren zitten klooien :o

Bedankt allen, jullie hebben mij zeer goed geholpen!!

[ Voor 12% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-03-2025 11:02 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
Laat je die 500mA type AC aardlekschakelaar(s) ook nog een keer vervangen? Deze mogen sinds 1997 al niet meer worden geplaatst. Er is wanneer er nieuwe normen uitkomen geen verplichting om bestaande situaties meteen te veranderen, maar 28 jaar na dato wordt het misschien wel tijd? Je hebt in die 28 jaar ook nieuwe apparatuur aangesloten, waaronder een PHEV, met dergelijke apparatuur beveiligt een type AC aardlekschakelaar niet meer goed.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:00:
Ik had meteen mijn vraag hier moeten stellen! Enexis stuurt een monteur er is 1 fase kapot.

Ik heb zelf nog uren zitten klooien :o

Bedankt allen, jullie hebben mij zeer goed geholpen!!
Het openen van de groepenkast met, blijkbaar, zeer beperkte kennis was inderdaad niet verstandig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Het openen van de groepenkast met, blijkbaar, zeer beperkte kennis was inderdaad niet verstandig.
Dit is gewoon bangmakerij. En natuurlijk, je moet voorzichtig zijn met 230V. Maar als je al geen groepenkast mag openen om bijvoorbeeld een automaat te resetten zonder uitgebreide kennis van elektrische installaties?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Dit is gewoon bangmakerij. En natuurlijk, je moet voorzichtig zijn met 230V. Maar als je al geen groepenkast mag openen om bijvoorbeeld een automaat te resetten zonder uitgebreide kennis van elektrische installaties?
Om een automaat te resetten hoeft de groepenkast niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Xander schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:09:
Laat je die 500mA type AC aardlekschakelaar(s) ook nog een keer vervangen? Deze mogen sinds 1997 al niet meer worden geplaatst. Er is wanneer er nieuwe normen uitkomen geen verplichting om bestaande situaties meteen te veranderen, maar 28 jaar na dato wordt het misschien wel tijd? Je hebt in die 28 jaar ook nieuwe apparatuur aangesloten, waaronder een PHEV, met dergelijke apparatuur beveiligt een type AC aardlekschakelaar niet meer goed.
Ga ik doen, ik laat ook krachtstroom op een andere fase plaatsen. Dat gaat binnenkort wel goedkomen.
Ik woon hier nu zo'n 2,5 jaar, bovenste gedeelte van d e meterkast heb ik laten vernieuwen. De rest volgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-03-2025 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 12:31
[...]

Overdreven gedoe weer zeg. Kan heel weinig gebeuren met het openen van zo'n ding zolang je maar je verstand enigszins blijft gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Xander schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:09:
Als de laadpaal goed is geinstalleerd mag je toch wel hopen dat er in de paal de juiste aardlek is gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
[...]

Ik leg eigenlijk het meeste zelf aan tot aan de meterkast. Ik heb idd beperkte kennis als het aankomt bij de meterkast.

Dit probleem heb ik eerder nog niet gehad. Een aardlekschakelaar vervang ik gewoon zelf, zolang ik precies de draden kan volgen op welke aansluiting die zitten denk ik dat dat prima kan. Ik schakel altijd de hoofdschakelaar uit. Ik begrijp best dat u dit niet verstandig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Wolly schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Als de laadpaal goed is geinstalleerd mag je toch wel hopen dat er in de paal de juiste aardlek is gebruikt.
Het betreft geen laadpaal.
Gewoon een normale aansluiting. (Opel Ampera 2012 kan sowieso niet op krachtstroom)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• simon
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ga ik doen, ik laat ook krachtstroom op een andere fase plaatsen. Dat gaat binnenkort wel goedkomen.
Ik woon hier nu zo'n 2,5 jaar, bovenste gedeelte van d e meterkast heb ik laten vernieuwen. De rest volgt.
De krachtstroom zijn 3 fases, die kan je niet op een andere fase plaatsen. Krachtstroom is de L1, L2, L3 (dus de 3 fases) die binnen komen. Waar je naar kan kijken is hoe de verbruiker die op die krachstroom zit die fases gebruikt. Dat gebeurt niet bij elk apparaat gelijk over de 3 fases, soms zoals bij een fornuis op 3 fases. Die apparaten gebruiken dan bijv. elke losse fase om iets mee te doen. Zie het als een 1 fasige 'sub' apparaat. Ik weet niet wat er bij jou op die krachtstroom groep hangt, ik zou hier gewoon lekker een goede electricien naar laten kijken.

Ik vermoed dat de verdeling in je huis van groepen wat te kort schiet, misschien teveel stopcontacten per groep.

Ik zit die foto van je kast iets beter te bekijken, maar ik zie 2x een 3 fase groep en 2x een 1 fase groep. Zit je hele huis achter die 2x 1 fase? Ik vind dit een aparte indeling. Je zou voor een huis op 3 fase een verdeling van 3 aardlekschakelaars met de groepen evenredig (naar verbruik) op de fases verwachten. Nu ben ik zeker geen expert, maar dit lijkt me niet helemaal netjes verdeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door simon op 31-03-2025 11:29 ]

|>

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:36
[...]

Je leert door te doen. Meter kastje openen is helemaal niks mis mee. We zijn hier toch Tweakers? :D

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:23:
[...]

De krachtstroom zijn 3 fases, die kan je niet op een andere fase plaatsen. Krachtstroom is de L1, L2, L3 (dus de 3 fases) die binnen komen. Waar je naar kan kijken is hoe de verbruiker die op die krachstroom zit die fases gebruikt. Dat gebeurt niet bij elk apparaat gelijk over de 3 fases, soms zoals bij een fornuis op 3 fases. Die apparaten gebruiken dan bijv. elke losse fase om iets mee te doen. Zie het als een 1 fasige 'sub' apparaat. Ik weet niet wat er bij jou op die krachtstroom groep hangt, ik zou hier gewoon lekker een goede electricien naar laten kijken.

Ik vermoed dat de verdeling in je huis van groepen wat te kort schiet, misschien teveel stopcontacten per groep.
Enige tijd geleden heeft de elektricien de nieuwe krachtstroomaansluiting ergens geplaatst, althans zo heeft hij het aangegeven. Deze aansluiting is waarschijnlijk niet goed verdeeld. De elektricien zou nog een keer langskomen om dit te verhelpen, maar door privéomstandigheden gaat dat niet door.

De aansluiting moet dus hoe dan ook aangepast worden. Voorheen heb ik nooit problemen gehad.

Alles in huis draait op elektra: de warmtepomp, de boiler, de kookplaat en de zonnepanelen (15.000 kWh). Met een 3-fase aansluiting zou het totaal rond de 17.000 watt moeten liggen. Gisteren viel de stroom uit bij 12.000 watt, waarschijnlijk door een slechte verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Ik zit die foto van je kast iets beter te bekijken, maar ik zie 2x een 3 fase groep en 2x een 1 fase groep. Zit je hele huis achter die 2x 1 fase? Ik vind dit een aparte indeling. Je zou voor een huis op 3 fase een verdeling van 3 aardlekschakelaars met de groepen evenredig (naar verbruik) op de fases verwachten. Nu ben ik zeker geen expert, maar dit lijkt me niet helemaal netjes verdeeld.
Het is idd niet netjes verdeeld, ik ga zoeken naar een geschikte elektricien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Tip: Als je er toch een elektricien naar laat kijken, dan zou ik ook kritisch kijken of dit allemaal nog wel voldoet aan de normen (NEN 1010). Uitbreidingen moeten nl voldoen aan de laatste NEN1010 normen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ga ik doen, ik laat ook krachtstroom op een andere fase plaatsen. ...
Met dit niveau van kennis moet je de groepenkast dicht laten en in de tuin gaan werken.

https://www.essent.nl/ken...ergiebronnen/krachtstroom

Kachtstroom werkt iets anders dan de normale stroom, namelijk met een driefase-aansluiting. Bij krachtstroom worden geen twee, maar wel vier draden gebruikt. Drie van de draden zijn spanningsdraden, de drie fase-aansluitingen. En er is één nuldraad, de nulaansluiting. In de praktijk betekent dit ook dat er tot wel drie keer zoveel vermogen kan worden geleverd vergeleken met een normaal stopcontact. Ideaal voor bijvoorbeeld sauna’s, jacuzzi’s, lasapparatuur, zware werkplaatsmachines of een oplaadpunt voor een elektrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Alles in huis draait op elektra: de warmtepomp, de boiler, de kookplaat en de zonnepanelen (15.000 kWh).
Zonnepanelen leveren terug, dus dat kun je er niet bij tellen.

Even opschrijven wat nu op welke fase zit en tot hoever je ze kunt belasten (25A waarschijnlijk) en daar even rekening mee houden.
Maar auto laden met 3 fasen betekent al dat je met koken moet uitkijken (want 3x 16A en potentieel 2x 16A).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Het betreft geen laadpaal.
Gewoon een normale aansluiting. (Opel Ampera 2012 kan sowieso niet op krachtstroom)
Dan is het hele verhaal al helemaal niet van toepassing ;) De grannylader bevat de juiste apparatuur zodat hij op een normaal stopcontact gebruikt kan worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou gokken dat de fase waar de auto op zit eruit ligt...Bij 3500Watt op één enkele fase blijft er weinig over voor andere gebruikers...zou zoveel mogelijk andere grote verbruikers van die fase afhalen.

Dat is een langdurige groot verbruiker...net de als warmtepomp/elektrisch element....

Misschien dat investeren in een slimme laadpaal op termijn ook wat kan opleveren (laden met enkel zonnestroom/verbruik beperken als bij hoge belasting van je stroomnet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Prisma16 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Met dit niveau van kennis moet je de groepenkast dicht laten en in de tuin gaan werken.

https://www.essent.nl/ken...ergiebronnen/krachtstroom

Kachtstroom werkt iets anders dan de normale stroom, namelijk met een driefase-aansluiting. Bij krachtstroom worden geen twee, maar wel vier draden gebruikt. Drie van de draden zijn spanningsdraden, de drie fase-aansluitingen. En er is één nuldraad, de nulaansluiting. In de praktijk betekent dit ook dat er tot wel drie keer zoveel vermogen kan worden geleverd vergeleken met een normaal stopcontact. Ideaal voor bijvoorbeeld sauna’s, jacuzzi’s, lasapparatuur, zware werkplaatsmachines of een oplaadpunt voor een elektrische auto.
Met dit niveau heb ik krachtstroom naar de garage gelegd, dat moest iid door de tuin. goede tip :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Maasluip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Zonnepanelen leveren terug, dus dat kun je er niet bij tellen.

Even opschrijven wat nu op welke fase zit en tot hoever je ze kunt belasten (25A waarschijnlijk) en daar even rekening mee houden.
Maar auto laden met 3 fasen betekent al dat je met koken moet uitkijken (want 3x 16A en potentieel 2x 16A).
Die 3 fases zijn wel verdeeld en de auto laad maximaal op 3,5 kwh. Maar idd het geheel zin niet lekker verdeeld, dat ga ik na laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
nooberke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:23:
Ik zou gokken dat de fase waar de auto op zit eruit ligt...Bij 3500Watt op één enkele fase blijft er weinig over voor andere gebruikers...zou zoveel mogelijk andere grote verbruikers van die fase afhalen.

Dat is een langdurige groot verbruiker...net de als warmtepomp/elektrisch element....

Misschien dat investeren in een slimme laadpaal op termijn ook wat kan opleveren (laden met enkel zonnestroom/verbruik beperken als bij hoge belasting van je stroomnet)
Een slimme laadpaal vind ik sowieso een goed idee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Met dit niveau heb ik krachtstroom naar de garage gelegd, dat moest iid door de tuin. goede tip :*)
Nu begrijpen we elkaar weer. Dan is dit kroonsteentje dus voor de tuinaarde! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alCBLGjEIVRklv4YrIgW5FP08vQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f634nxjA2IBQZp4nUUKUfVoM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Prisma16 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Nu begrijpen we elkaar weer. Dan is dit kroonsteentje dus voor de tuinaarde! :)

[Afbeelding]
Goed dat je het benoemd, ik vroeg me al af of dat ok is? Het is een vrij dikke kroonsteen en die zit alleen over de aarde dus het lijkt mij wel kunnen?
Heb ik overigens niet zelf geïnstalleerd. Ik ben een vakman _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou eerder hiervoor gaan:

https://www.elektramat.nl...2OS4wLjAuMTcwMzM3MTQwNA..

*En dan netjes bevestigen zoals hieronder wordt aangegeven.

De issues met een kroonsteen hier zijn meervoudig. De belangrijkste dat hier maar max 750V door heen mag. Heb je een serieus aardlek, dan krijg je rook en meer.

[ Voor 32% gewijzigd door Dinictus208 op 31-03-2025 17:16 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Nee het is niet okay, tenminste, als je het netjes wil doen. Ook de bovenstaande lasklem is niet okay. Die hoort niet los te hangen in een kast. Er is van hager een railtje waar je de wago klemmen in kan doen, maar loshangende zaken horen er niet in.

Zoiets; https://www.sandervunderi...-2273-serie-per-stuk.html hoort het in.

Edit:
Trouwens, als die aardekabel uit die kast er naast komt, waarom niet gewoon de juiste lengte pakken en die met de aardrail verbinden?

Edit 2:
Bij nader inzien komt die waarschijnlijk van een van die groepen die daar zit en is anders te lang. Misschien gewoon die linker kast vervangen door iets uit het jaar nu.

[ Voor 50% gewijzigd door simon op 31-03-2025 17:17 ]

|>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
[...]

Er is niets mis met het opnenen van een groepenkast, ik denk dat de topic starter slim genoeg is dat hij niet met zijn vingers in de kast gaat wroeten. Overdreven gedoe altijd met dit soort onzin reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Is_ Y_ Serious? Kan je ook een foto plaatsen waar alle zekeringen etc in je meterkast op staan?
Dan kunnen we ook nog serieus advies geven over de vervanging van het (te?) oude spul. Als je dat wilt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Dinictus208 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:10:
Ik zou eerder hiervoor gaan:

https://www.elektramat.nl...2OS4wLjAuMTcwMzM3MTQwNA..

*En dan netjes bevestigen zoals hieronder wordt aangegeven.

De issues met een kroonsteen hier zijn meervoudig. De belangrijkste dat hier maar max 750V door heen mag. Heb je een serieus aardlek, dan krijg je rook en meer.
Dat is een serieuze lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:12:
Nee het is niet okay, tenminste, als je het netjes wil doen. Ook de bovenstaande lasklem is niet okay. Die hoort niet los te hangen in een kast. Er is van hager een railtje waar je de wago klemmen in kan doen, maar loshangende zaken horen er niet in.

Zoiets; https://www.sandervunderi...-2273-serie-per-stuk.html hoort het in.

Edit:
Trouwens, als die aardekabel uit die kast er naast komt, waarom niet gewoon de juiste lengte pakken en die met de aardrail verbinden?

Edit 2:
Bij nader inzien komt die waarschijnlijk van een van die groepen die daar zit en is anders te lang. Misschien gewoon die linker kast vervangen door iets uit het jaar nu.
Ik wil idd het linkerdeel laten vervangen, nieuwe aardlekschakelaars plaatsen en èèn krachtstroom groep herverdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
onetime schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:33:
@Is_ Y_ Serious? Kan je ook een foto plaatsen waar alle zekeringen etc in je meterkast op staan?
Dan kunnen we ook nog serieus advies geven over de vervanging van het (te?) oude spul. Als je dat wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU2ig-Ltz-U8wFlQEaJrrjkRGmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A4YYwYbVLV8CqupAdxkgieL.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerzijde, dus de oude zekeringen zijn allemaal 16 A 500volt. In totaal bovenin 4 keer 40 Ampera aardlekschakelaars. Links onderin naast de zekeringkast van Enexis zit de hoofdschakelaar 40A. Daarnaast nog 2 keer 40A aardlekschakelaar.

Rechtsboven heb ik recent laten vervangen. Was ook krachtstroom doormiddel van (oude )stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZv8cZ4iVzVWA4UaI0omz6Sn_T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0sraL1bS6s4wP4RqRmS8Bqr.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervan is alleen de linkerzijde in gebruik. Die aardlekschakelaars die je rechts ziet kan ik gebruiken als vervanging van de oude aardlekschakelaars die er nu in zitten toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• simon
Wat een ratjetoe, ga nou niet de hele boel lopen recyclen, upcyclen, mixen en matchen en nog wat meer in die lijn. Je moet geen 3 fase aardlekschakelaars gebruiken om daar allemaal 1 fase groepjes mee achter een aardlekschakelaar te krijgen. Vraag een goede electricien om de hele bende van de muur af te halen, en het netjes opgeruimd en logisch verdeeld terug te plaatsen. Het voorkomt gezeur en zorgt ervoor dat je groepenkast lekker overzichtelijk is. Als er dan eens wat mis gaat weet je waar je moet zijn. Dan kan je het lekker overzichtelijk verdeeld hebben, en gewoon keurig volgens de geldende normen. En ik zou het zeker niet zelf doen.

Ik heb 2 jaar geleden mijn groepenkast laten vervangen, 2 mooie Hager kasten, 3 fase, hele boel laten opruimen voor net iets meer dan 1200 euro. Zo netjes als die electricien het deed kan ik het niet, en de meetapparatuur die hij had zou me al het veelvoudige kosten. Alles netjes gecertificeerd, en keurig overzichtelijk. Bespaar je de moeite om dit zelf te willen doen.

|>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Is_ Y_ Serious? Oei, het was beter en waarschijnlijk goedkoper geweest om alles meteen goed te doen.
Weg met die oude aardleks, als die nog in gebruik zijn. Hager is wel een goed merk. Neem ook alleen 3fase aardleks voor een 3fase groep. Voor 1fase groepen gewoon een 1fase aardlek. Of het beste, alamats.

Zijn die nieuwe kasten nog enigszins simpel te verplaatsen? Anders de linker kast vervangen door een nieuwe, en die rechter zwarte kast, daar de hoofdschakelaar (links) en die Hager aardlek (rechts) uit de linker kast.
En links 5 alamats voor die groepen in de nieuwe kast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De vorige reactie heb ik geschreven toen de onderste foto er nog niet stond. (edit: Kast met 3 rijen.)
Ik begrijp er nu niets meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 31-03-2025 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:58
onetime schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:35:
De vorige reactie heb ik geschreven toen de onderste foto er nog niet stond. (edit: Kast met 3 rijen.)
Ik begrijp er nu niets meer van.
ik ook niet meer, wel van jouw advies en het advies van Simon. Saneren die handel. Onbegrijpelijk dat dat niet allang gedaan is met al die uitbreidingen die er in de loop der jaren zijn gemaakt. Kan zomaar zijn dat de interne bedrading in die groepenkast 4mm² is terwijl er met deze belastingen wel 10mm² aangeraden is. En ik durf er wel een biertje om te verwedden dat die bedrading zeker niet hittebestendig is tot 90 graden wat tegenwoordig ook de norm is.

@Is_ Y_ Serious? Ja dat kost geld, maar dan kan je weer lekker slapen en als je dan een storing hebt kan je ook snel zien wat er aan de hand is in plaats van dit zoekplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:29:
Wat een ratjetoe, ga nou niet de hele boel lopen recyclen, upcyclen, mixen en matchen en nog wat meer in die lijn. Je moet geen 3 fase aardlekschakelaars gebruiken om daar allemaal 1 fase groepjes mee achter een aardlekschakelaar te krijgen. Vraag een goede electricien om de hele bende van de muur af te halen, en het netjes opgeruimd en logisch verdeeld terug te plaatsen. Het voorkomt gezeur en zorgt ervoor dat je groepenkast lekker overzichtelijk is. Als er dan eens wat mis gaat weet je waar je moet zijn. Dan kan je het lekker overzichtelijk verdeeld hebben, en gewoon keurig volgens de geldende normen. En ik zou het zeker niet zelf doen.

Ik heb 2 jaar geleden mijn groepenkast laten vervangen, 2 mooie Hager kasten, 3 fase, hele boel laten opruimen voor net iets meer dan 1200 euro. Zo netjes als die electricien het deed kan ik het niet, en de meetapparatuur die hij had zou me al het veelvoudige kosten. Alles netjes gecertificeerd, en keurig overzichtelijk. Bespaar je de moeite om dit zelf te willen doen.
Ik wil het niet zelf doen, was alleen benieuwd of er wat hergebruikt kon worden omdat het geen functie heeft nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Excuses laatste foto was van de garage. Daar zat een bedrijf in, ik heb dat laten afsluiten door Enexis en er krachtstroom naar toe gelegd om de garage van stroom te voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:26:
Excuses laatste foto was van de garage. Daar zat een bedrijf in, ik heb dat laten afsluiten door Enexis en er krachtstroom naar toe gelegd om de garage van stroom te voorzien.
Krachstroom, altijd handig!

https://www.tiktok.com/@t...video/7307226358239759649?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Ik wil het niet zelf doen, was alleen benieuwd of er wat hergebruikt kon worden omdat het geen functie heeft nu.
dat is het eigenlijk niet echt waard, je hebt een bak aan krachtstroom aardlek schakelaars, en dat zouden gewoon een fasige aardlekschakelaars kunnen worden. Alamats wat hier boven staat kan wel, bespaart wat ruimte, maar volgens mij is dat iets wat je niet tekort hebt en dat kost vooral geld. Ik betwijfel of een electricien het prettig vind om die dingen te hergebruiken. Vaak bedraden ze de kast voordat ze hem komen aansluiten en dat kan bij jou niet, want het hangt nog in de kast. Kost wat meer tijd. Ook kan die zo geen goede garantie geven. Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig is, dat doet de kast al voor je ;)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:02:
[...]

dat is het eigenlijk niet echt waard, je hebt een bak aan krachtstroom aardlek schakelaars, en dat zouden gewoon een fasige aardlekschakelaars kunnen worden. Alamats wat hier boven staat kan wel, bespaart wat ruimte, maar volgens mij is dat iets wat je niet tekort hebt en dat kost vooral geld. Ik betwijfel of een electricien het prettig vind om die dingen te hergebruiken. Vaak bedraden ze de kast voordat ze hem komen aansluiten en dat kan bij jou niet, want het hangt nog in de kast. Kost wat meer tijd. Ook kan die zo geen goede garantie geven. Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig is, dat doet de kast al voor je ;)
Helder😅. Niks herbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Moet alles van 1 groep zijn? Of kunnen alle nieuwe delen een aansluitingen van EATON zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:45:
[...]

Moet alles van 1 groep zijn? Of kunnen alle nieuwe delen een aansluitingen van EATON zijn?
Je bedoelt of je Hager en EATON kan mengen? Als het past op een DIN rail (doet het praktisch altijd) kan je Schneider, Hager, Eaton, of whatever mengen. Zolang de karakteristieken van de groep voldoen aan wat je wil, moet dat geen punt zijn. Je kan in principe voor elke groep een ander merk kiezen om zo de verzameling compleet te maken. Een Eaton aardlekschakelaar kan je ook combineren met een Hager automaat in een Schneider kast. Aan het einde van de rit is het electriciteit en geen digitaal signaal. Ik heb zelf liever het meeste van een merk, is makkelijker iets kopen als je er een vervanger voor zoekt. Maar meer dan persoonlijke voorkeur is dat niet.

Hier op Tweakers zijn ze niet zo'n fan van de in China geproduceerde goedkope spullen in de meterkast, zoals Chint en EMAT. Die schijnen hun QC minder op orde te hebben dan de bekende merken.

[ Voor 9% gewijzigd door simon op 01-04-2025 10:06 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
simon schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:04:
[...]

Je bedoelt of je Hager en EATON kan mengen? Als het past op een DIN rail (doet het praktisch altijd) kan je Schneider, Hager, Eaton, of whatever mengen. Zolang de karakteristieken van de groep voldoen aan wat je wil, moet dat geen punt zijn. Je kan in principe voor elke groep een ander merk kiezen om zo de verzameling compleet te maken. Een Eaton aardlekschakelaar kan je ook combineren met een Hager automaat in een Schneider kast. Aan het einde van de rit is het electriciteit en geen digitaal signaal. Ik heb zelf liever het meeste van een merk, is makkelijker iets kopen als je er een vervanger voor zoekt. Maar meer dan persoonlijke voorkeur is dat niet.

Hier op Tweakers zijn ze niet zo'n fan van de in China geproduceerde goedkope spullen in de meterkast, zoals Chint en EMAT. Die schijnen hun QC minder op orde te hebben dan de bekende merken.
Dankje, ik zat voornamelijk te kijken naar EATON, prijstechnisch volgens mij wat gunstiger dan Hager. Linksbovenin de meterkast moet toch alles vernieuwd worden dus dan zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU2ig-Ltz-U8wFlQEaJrrjkRGmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A4YYwYbVLV8CqupAdxkgieL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzfe4XL5xDMH8U0dcrRnUiz-EVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWeIfElT8LTYoTneu2e59Ig1.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal groepen van fase 1 afgehaald waardoor de verdeling beter is. Nieuw deel meterkast geplaatst. Aantal aardlekschakelaars verwijderd. Niet de mooiste meterkast van Nederland maar ik ben zeer tevreden.

[ Voor 24% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-04-2025 14:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ga je de rest ook nog doen? En jammer dat je voor je EMAT bent gegaan. Voor die paar tientjes meer had ik een gerenomeerd merk gekozen.

Ik zie ook dat je PV achter zo’n Chinees hangt. CHINT. Ik zou het niet aandurven met constante beslasting die een PV kan leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 13-04-2025 00:07 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
TTommie schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:06:
Ga je de rest ook nog doen? En jammer dat je voor je EMAT bent gegaan. Voor die paar tientjes meer had ik een gerenomeerd merk gekozen.

Ik zie ook dat je PV achter zo’n Chinees hangt. CHINT. Ik zou het niet aandurven met constante beslasting die een PV kan leveren.
Wat bedoel je met de rest de doen (CHINT)? Misschien had ik die mee ook moeten vervangen maar de elektricien zei daar niets over. Ik heb overigens de rest van het materiaal samen met hem besteld. Hij heeft zo'n 25 jaar ervaring. Ik ben er eigenlijk wel tevreden mee. Die CHINT zal er in 2021 door de zonnepaneel installateur zijn ingezet. Op zijn piek komt er zo'n 12.000 watt binnen.

In de garage hangt nog een groepenkast die is volledig van EATON, ik neem aan dat EMAT EATON hetzelfde merk is of is dat apart? Overigens vind ik het merk prima.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
EMAT is huismerk van Nederlandse webwinkel, is rebrand van Chinese onderdelen en dat is in verleden aantal keer misgegaan.

Eaton is Europees a-merk. Dat is dus niet hetzelfde.

Je hebt nu het plastic omhulsel van het A merk en alle onderdelen die er toe doen van een B merk.

En om eerlijk te zijn, je hebt de oudste zooi vernieuwd maar het is nog steeds een rommeltje. Met verkeerde aardlekschakelaars, 4 merken door elkaar, niet matchende afdekplaatje, etc.

[ Voor 83% gewijzigd door Tillumen op 13-04-2025 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Tillumen schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:06:
EMAT is huismerk van Nederlandse webwinkel, is rebrand van Chinese onderdelen en dat is in verleden aantal keer misgegaan.

Eaton is Europees a-merk. Dat is dus niet hetzelfde.

Je hebt nu het plastic omhulsel van het A merk en alle onderdelen die er toe doen van een B merk.

En om eerlijk te zijn, je hebt de oudste zooi vernieuwd maar het is nog steeds een rommeltje. Met verkeerde aardlekschakelaars, 4 merken door elkaar, niet matchende afdekplaatje, etc.
Oke helder. Bedankt voor je input.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 10:00
Esthetisch is er wat van te vinden, maar stroom is stroom. Het maakt echt niet uit of je merken door elkaar gebruikt, zolang deze kwalitatief maar ok zijn. En ook bij het Nederlandse Eaton komen de onderdelen aan de binnenkant waarschijnlijk grotendeels uit China.

Die continu bangmakerij voor Chinese fabrikanten, terwijl veel Europese merken ook gewoon in China sourcen of zelfs fabriceren slaat natuurlijk nergens op. Zolang het gekeurd is in de EU en niet van Ali Express, Temu/ etc. komt voldoet het gewoon aan dezelfde eisen als Europese fabrikanten. Dus tenzij het te onderbouwen is met failure rates en serieuze incidenten, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Sterker, Chinezen kunnen veel zaken tegenwoordig beter maken dan Europeanen…

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 13-04-2025 09:04 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
RobbieB schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:03:
Esthetisch is er wat van te vinden, maar stroom is stroom. Het maakt echt niet uit of je merken door elkaar gebruikt, zolang deze kwalitatief maar ok zijn. En ook bij het Nederlandse Eaton komen de onderdelen aan de binnenkant waarschijnlijk grotendeels uit China.

Die continu bangmakerij voor Chinese fabrikanten, terwijl veel Europese merken ook gewoon in China sourcen of zelfs fabriceren slaat natuurlijk nergens op. Zolang het gekeurd is in de EU en niet van Ali Express, Temu/ etc. komt voldoet het gewoon aan dezelfde eisen als Europese fabrikanten. Dus tenzij het te onderbouwen is met failure rates en serieuze incidenten, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Sterker, Chinezen kunnen veel zaken tegenwoordig beter maken dan Europeanen…
Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen.

Esthetisch is het idd niet super maar dat maakt mij niet uit. Afdek kapje heb ik wit liggen maar dat moet ik nog vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 13-04-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
RobbieB schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:03:
...
Veel van de (voor)oordelen komen o.a. van dit filmpje van 12 jaar geleden:

(De gloeidraad simuleert een slecht of loszittend contact)

Geen idee of de slechte merken nog steeds zo brandgevaarlijk zijn als toen. Maar voor iets wat 24/7 aan staat, en de gevolgen als het misgaat, kies ik altijd voor bewezen kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ik begrijp jullie meningen. Harstikke bedankt voor het meedenken en reageren ik ben er een stuk wijzer van geworden.

Ik ga voorlopig niets meer laten wijzigen aan de meterkast, ik heb voldoende vertrouwen in de installatie en de uitvoerder daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik vind de positie van de hoofdschakelaar nogal apart. Was het niet overzichtelijker geweest om die naar de Eaton kast te verplaatsen nu je toch het een en ander aan hebt laten passen?

Schakelt deze überhaupt wel de gehele kast uit? Als ik op de eerste foto naar het aantal bruine draden kijk dat vanaf de bovenste kast naar onder loopt dan twijfel ik daar eigenlijk aan?

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
_Ernst_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:32:
Ik vind de positie van de hoofdschakelaar nogal apart. Was het niet overzichtelijker geweest om die naar de Eaton kast te verplaatsen nu je toch het een en ander aan hebt laten passen?

Schakelt deze überhaupt wel de gehele kast uit? Als ik op de eerste foto naar het aantal bruine draden kijk dat vanaf de bovenste kast naar onder loopt dan twijfel ik daar eigenlijk aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UoGngSHtWrIq1rMzmpHuZYr-EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97we7zGfX130cKM0WzEyIYMK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS6f2lZq3rEhUIk7S7OgA79gDnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9SeN1v9xzOiWafwPRvQ5qCi.jpg?f=fotoalbum_large

De elektricien heeft ervoor gekozen de hoofdschakelaar daar te laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Want dan moet de elektricien de hoofdzekeringen losdraaien én daarbij de zegels verbreken? niet elke e-monteur heeft een zegeltang bij zich.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
natural colour schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:10:
[...]

Want dan moet de elektricien de hoofdzekeringen losdraaien én daarbij de zegels verbreken? niet elke e-monteur heeft een zegeltang bij zich.
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tillumen schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:06:
Ik ben ook geen fan van het esthetische en een aantal van de gebruikte merken, maar waar zie jij verkeerde aardlekschakelaars?
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lastig om op zo'n foto alle draden te volgen. Zoals gezegd moet de hoofdschakelaar de hele installatie uitschakelen / de gehele verdeelkast spanningsloos maken. Het lijkt er op dat de PV-installatie vóór de hoofdschakelaar is aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedrading is lastig te volgen op de foto, maar wat ik in ieder geval kan zien is dat de PV aardlekautomaat niet achter de hoofdschakelaar zit helaas.

Verder nog wat kleinigheidjes:
- 4 en 6 mm2 bedrading in 1 2x6mm2 adereindhuls onder de aardlekschakelaar rechtsboven?
- verkeerd ingevoerde en niet deugdelijk bevestigde kabel voor pv installatie rechts van kast.
- verkeerde labels bij aardlekschakelaars rechtsonder (aardlekautomaat ipv aardlekschakelaar)
- los schroefje op de automaat 14? Kan voor een mooie sluiting zorgen ;)
natural colour schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:10:
[...]

Dat is geen argument, want de elektricien heeft ook de kast boven het meterbord vervangen, hiervoor heb je ook óf onder spanning moeten werken, óf de hoofdzekeringen moeten verwijderen.

[ Voor 35% gewijzigd door _Ernst_ op 13-04-2025 11:40 ]

Last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:33
Die kabel van de pv mag helemaal niet zo in de kast worden ingevoerd, jouw elektricien niet hier gelijk wat aan gedaan ? Momenteel voldoet je verdeler dus niet !

Heeft ie wel gemeten of die nieuwe aardlekken op tijd uitschakelen ?

Waarom niet alles opnieuw ingedeeld ? Als je 1 hager vision boven de kwh meter plaatst en de andere ernaast had die eaton niet nodig geweest.

Chint kan ik mee leven, die emat heeft een bewezen slechte track record, o.a specificatie wijzigen zonder het artikelnummer aan te passen.

Bovendien moet een groepenkast in 1 keer duidelijk zijn. De positie van je hoofdschakelaar verwacht je boven de kwh meter, niet helemaal links onder.

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
_Ernst_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
[...]

Bedrading is lastig te volgen op de foto, maar wat ik in ieder geval kan zien is dat de PV aardlekautomaat niet achter de hoofdschakelaar zit helaas.

Verder nog wat kleinigheidjes:
- 4 en 6 mm2 bedrading in 1 2x6mm2 adereindhuls onder de aardlekschakelaar rechtsboven?
- verkeerd ingevoerde en niet deugdelijk bevestigde kabel voor pv installatie rechts van kast.
- verkeerde labels bij aardlekschakelaars rechtsonder (aardlekautomaat ipv aardlekschakelaar)
- los schroefje op de automaat 14? Kan voor een mooie sluiting zorgen ;)
Jij ziet alles, schroefje heb ik na de foto meteen weggehaald. Labels ga ik aanpassen.

''- verkeerd ingevoerde en niet deugdelijk bevestigde kabel voor pv installatie rechts van kast.''
Was al zo geïnstalleerd toen ik het huis kocht. Ik ga kijken of ik die kabel netjes kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
Xander schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:22:
[...]

Ik ben ook geen fan van het esthetische en een aantal van de gebruikte merken, maar waar zie jij verkeerde aardlekschakelaars?
Groep 10 en verder zitten achter een 3F ALS. Dat is in huidige norm niet meer toegestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Tillumen schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:45:
[...]

Groep 10 en verder zitten achter een 3F ALS. Dat is in huidige norm niet meer toegestaan.
Groep 6 en 7 ook.

Dit is wel degelijk gewoon toegestaan. In NEN1010:2015 stond dat dit verboden was, maar NEN1010:2015 is nooit zonder correctiebladen in het bouwbesluit aangewezen en in NEN1010:2015/C1:2016 is het verbod al weer verdwenen en wordt het alleen nog maar afgeraden. In NEN1010:2020 of NEN1010:2020/C1:2024 staat er helemaal niets meer over geschreven, het wordt niet eens meer afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Laatst online: 11-09 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:17:
Ik begrijp jullie meningen. Harstikke bedankt voor het meedenken en reageren ik ben er een stuk wijzer van geworden.

Ik ga voorlopig niets meer laten wijzigen aan de meterkast, ik heb voldoende vertrouwen in de installatie en de uitvoerder daarvan.
En toch is je vertrouwen behoorlijk geschaad zou ik zeggen. Een monteur die die PV installatie zo laat zitten moet eens goed in de spiegel kijken. En hij heeft het gezien, dat kan niet anders. Hij had je minimaal kunnen vertellen dat dit niet de bedoeling is, en zelfs dat is na gelaten.

Uiteindelijk is het jouw kast en jij moet daar wonen. Daarnaast ga je zelf ook niet helemaal vrij uit, want als een antwoord is “zo heeft het gezeten toen ik het huis kocht” is natuurlijk geen argument. En eigenlijk was er hier maar 1 oplossing, die vanaf het begin werd geroepen. Trek alles eraf en begin opnieuw.

Wij kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar dit is het ook niet. Althans naar mijn maatstaven.

[ Voor 4% gewijzigd door TTommie op 14-04-2025 23:51 ]

Mr. T.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik haak hier even op in, niet persoonlijk bedoeld, maar de NEN1010 is niet openbaar dus ik vraag mij wel een beetje af welke risico's er gezien worden hier.
Iedereen en zijn moeder lijkt een mening te hebben over meterkasten, wat prima is als het onderbouwd is en brand kan voorkomen.
Maar gewoon roepen dat het niet zo 'heurt', daar heeft niemand wat aan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald164
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-08 15:59
Als ik voor een fors bedrag deze kwaliteit krijg geleverd in deze groepenkast dan is dit toch een beetje zorgelijk lijkt mij. Dit lever je toch niet zo af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is niet door een echte elektricien gedaan, maar door een beuhaas.

Je PV groep zit achter een C25 3F alamat, wat is je hoofdzekering ? 3x25 of 3x35 ? Als het 3x25 is dan is het niet selectief.

Doordat je 12kW aan invoeding heb van je panelen kan er meer dan 40A over een fase lopen als er bijvoorbeeld ook een droger of oven aan gaat op diezelfde fase Je hoofdschakelaars en aardleks zijn 40A, die moeten dan ook naar 63A varianten of je moet een remautomaat gaan plaatsen na je hoofdschakelaar van 40A , dan kan je de 40A HS en ALSen laten zitten.

Invoer van je PV kabel mag zo niet.Je kookgroep heeft geen brug op de schakelaars waardoor ze niet gelijktijdig uit gaan bij een probleem met de plaat. 4mm2 en 6mm2 in een aderhuls geperst, ongebruikte buisingangen van de hager kast die open zijn aan de bovenkant, moet ik nog even door gaan ? Als hier een scope 10 inspectie op komt wordt het afgekeurd.

Als ik dit soort kasten zie hoop ik alleen maar dat er ook een verplichte keuring ooit komt voor elektrische installaties bij particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
simon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:29:
Alles netjes gecertificeerd, en keurig overzichtelijk.
Welke certificaten heb je erbij gekregen dan, klinkt alsof de kast/installatie gekeurd is, door welke instantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:35
Galaxis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Je PV groep zit achter een C25 3F alamat, wat is je hoofdzekering ? 3x25 of 3x35 ? Als het 3x25 is dan is het niet selectief.

Doordat je 12kW aan invoeding heb van je panelen kan er meer dan 40A over een fase lopen als er bijvoorbeeld ook een droger of oven aan gaat op diezelfde fase Je hoofdschakelaars en aardleks zijn 40A, die moeten dan ook naar 63A varianten of je moet een remautomaat gaan plaatsen na je hoofdschakelaar van 40A , dan kan je de 40A HS en ALSen laten zitten.

Invoer van je PV kabel mag zo niet.Je kookgroep heeft geen brug op de schakelaars waardoor ze niet gelijktijdig uit gaan bij een probleem met de plaat. 4mm2 en 6mm2 in een aderhuls geperst, ongebruikte buisingangen van de hager kast die open zijn aan de bovenkant, moet ik nog even door gaan ? Als hier een scope 10 inspectie op komt wordt het afgekeurd.

Als ik dit soort kasten zie hoop ik alleen maar dat er ook een verplichte keuring ooit komt voor elektrische installaties bij particulieren.
Dit dus. De bewering dat een professional dit gedaan heeft, leidt ik niet af aan zijn werk. Of je hebt een elektricien die met een herdershond en drie rode streepjes op een wandelstok zijn werkzaamheden verricht. Dat jij er 'blij' mee bent is natuurlijk mooi, maar ik hoef niet 'blij' te worden van een meterkast maar zie liever een veilige meterkast, en dat is dit niet. 12kw aan PV-vermogen is ook niet een kleine risicofactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Is_ Y_ Serious? Zit je kookgroep wel op 2 verschillende ! fases? Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Ik ga me er eens verder in verdiepen. Bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Galaxis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ga dit voorleggen aan de installateur en vragen of hij doormiddel van een aantal aanpassingen het geheel wat veiliger kan maken. Ik ga niet alles opnieuw laten doen. Maar wel kijken of het beter en veiliger kan met aanpassingen.

Een certificaat hoef ik niet. Maar het mag zeker veiliger als jullie aangeven dat dat nu niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:21

OmeJoyo

This is me

Wow, ik ben verbaasd dat er zoveel aan is gedaan door een 'profesional" en dat het gewoon nog steeds niet in orde is.
  • Naast alle genoemde punten steekt er ook nog bloot koper uit de adereindhuls van fase 3 op de hoofdschakelaar. Ofwel veel te lang gestript, of zit niet goed in huls en maakt dus geen goed contact.
  • Die krulletjes boven de aansluitingen, die mogen ook al jaren niet meer of heb ik iets gemist?
  • Rechter aardlek, 3e fase zit veel hoger, die kan nooit goed in de klem zitten.
  • Linker aardelek fase 1 lijkt hetzelfde verhaal
Verder zie ik nog wel wat bloot koper hier en daar en ziet het er gewoon in zijn algeheel niet netjes uit.
We kunnen niet alle aansluitingen zien op de foto, maar de kans is wat mij betreft groot met wat we nu zien dat er nog meer niet goed/lekker zit.

Ik zou dit in ieder geval nooit zo achterlaten, zou er persoonlijk ook niet lekker om slapen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 17:24
Volgens mij zit de PV-alamat wel degelijk achter de hoofdschakelaar, hij is omgekeerd aangsloten via de verdeelblokjes in de kast er links boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
AtRi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:24:
Volgens mij zit de PV-alamat wel degelijk achter de hoofdschakelaar, hij is omgekeerd aangsloten via de verdeelblokjes in de kast er links boven.
Klopt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AtRi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:24:
Maar deze verdeelblokjes lijken dus ook voor de hoofdschakelaar aangesloten. Volgens mij zitten er op ieder blokje 3 draden: één vanuit het meterbord, één naar de hoofdschakelaar en één naar de PV alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:02

Fe2O3

Ja das roest

Monteur heeft niet het beste voor met TS. Het is niet zijn huis wat afbrandt. Hij pakt veel meer marge door het zo te doen dan TS een nieuwe meterkast volgens specificaties te laten bestellen, want die krijgt de monteuir gewoon af fabriek voorgemonteerd binnen.

Het is veel goedkoper, en sneller en veiliger om gewoon X groepen van Y smaak + eisen TS -> bestellen bij meterkastboer merk Z -> in de meterkast van TS hangen, aan te sluiten en door. Goedkoper voor TS, minder werk voor de monteur (maar dus ook minder inkomsten).

De motivatie om TS zo aan te laten modderen is poen.

Mijns inziens.

Dum de dum

Pagina: 1