Mijn naam. Terwijl ik de eigenaar was en ik hem aanmeldde voor export.KNed schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:36:
[...]
Begrijp ik nu dat jouw naam op dat nieuwe document staat? Of staat er nu geen naam op dat nieuwe document?
mijn ervaring gedeeld dat het ook prima fout kan gaan en je zaakjes goed op orde moet hebben, wat ik dus ws destijds niet heb gedaan - ook doordat ik de btw teruggave heb misgelopen. Dikke prima dat jij voldoende ervaring hierin hebt, maar volgens mij is de topic ook gestart vanwege onzekerheid. Het is dat ik de papieren in mn bovenste la heb liggen, anders had ik geen moeite genomen om dit aan te tonen laat staan reageren op jeDestruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:46:
[...]
Ik ben geen betweter maar ik heb voldoende auto's en motoren op export gezet om te weten hoe dat proces gaat. Jij kunt geen boetes op je mat hebben ontvangen omdat je bij de RDW de kentekenplaten moet inleveren als je een voertuig voor export aanmeldt. Dus OF die auto was helemaal nog niet op export gezet zodat hij in Belgie nog met NL kentekenplaten kon rond rijden, OF het verhaal klopt niet. Of je hebt details overgeslagen die dit verhaal misschien in een ander licht zetten.

Klein edit; fotos opgezocht en tijdens export zelfde kenteken maar dan in het wit
[ Voor 3% gewijzigd door SYQ op 02-04-2025 17:24 ]
Ik denk dat de Belgische justitie oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van de gegevens. Witte platen zouden ook bij hen bekend moeten zijn.SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:45:
[...]
mijn ervaring gedeeld dat het ook prima fout kan gaan en je zaakjes goed op orde moet hebben, wat ik dus ws destijds niet heb gedaan - ook doordat ik de btw teruggave heb misgelopen. Dikke prima dat jij voldoende ervaring hierin hebt, maar volgens mij is de topic ook gestart vanwege onzekerheid. Het is dat ik de papieren in mn bovenste la heb liggen, anders had ik geen moeite genomen om dit aan te tonen laat staan reageren op je
Dat ze je kunnen opsporen is één ding, maar dat ze zelfs na export bij jou terecht komen, is wel vreemd.
Want als ik in mijnoverheid kijk, dan staat de Kangoo niet meer bij mij geregistreerd.
Van het hele rdw gebeuren heb ik geen verstand maar heb een maat die ook veel gare oude auto's op transport naar Mali heeft gezet. Die auto's werden dan als container gebruikt. Werden volgestouwd met oude gsms, radiootjes etc. Soms werd er een oude koelkast ingesmeten die dichtgelast werd omdat er 'waardevolle' waar inzat. Denk aan oude gsms die in bulk gekocht zijn voor 1 euro per stuk en voor 10e op een markt in Mali liggen.
Makkelijker en goedkoper om een oud barrel in te voeren die je vervolgens ook weer kunt rijden en verkopen dan een dure container te gebruiken waar je een hoop smeergeld voor moet betalen om het op de juiste plek te krijgen..
Makkelijker en goedkoper om een oud barrel in te voeren die je vervolgens ook weer kunt rijden en verkopen dan een dure container te gebruiken waar je een hoop smeergeld voor moet betalen om het op de juiste plek te krijgen..
Bij dit soort toppics wordt ik regelmatig getagd (of per DM erop gewezen) omdat veel mensen hier op Tweakers weten dat ik een jarenlange ervaring heb in de autobranche en ook dit soort zaken een onderdeel van mijn werk waren.SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:45:
[...]
Dikke prima dat jij voldoende ervaring hierin hebt, maar volgens mij is de topic ook gestart vanwege onzekerheid. Het is dat ik de papieren in mn bovenste la heb liggen, anders had ik geen moeite genomen om dit aan te tonen laat staan reageren op je
Je bent ook zeer zeker niet verplicht om te reageren, zeker niet als je uit de hoogte gaat doen zoals uit je laatste woorden wel blijkt. Ik laat het hier dan ook bij. De TS was immers al geholpen.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Speciaal lid geworden om hierop te reageren. Een keer een auto verkocht voor de export (dus met buitenlandse kopers naar handelaar die export papieren kon regelen) waarbij ik de afmelding in handen kreeg en de betreffende kopers witte platen dienden te laten maken.Destruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:28:
[...]
Bij dit soort toppics wordt ik regelmatig getagd (of per DM erop gewezen) omdat veel mensen hier op Tweakers weten dat ik een jarenlange ervaring heb in de autobranche en ook dit soort zaken een onderdeel van mijn werk waren.
Je bent ook zeer zeker niet verplicht om te reageren, zeker niet als je uit de hoogte gaat doen zoals uit je laatste woorden wel blijkt. Ik laat het hier dan ook bij. De TS was immers al geholpen.
Ik kreeg enkele weken later een boete uit België (80 Eu voor ergens in Antwerpen te hard gereden).
Wat ik geleerd heb:
1) de witte platen hebben hetzelfde nummer als het origineel
2) de afspraken vanuit Europa (gegevens mbt kenteken register worden op afroep verstrekt tussen aangesloten landen) worden NIET nageleefd, B krijgt / heeft ongelimiteerd inzage in database RDW.
(na kopie opsturen vrijwaring heb ik overigens niet hoeven betalen)
[ Voor 0% gewijzigd door nono_einstein op 02-04-2025 20:01 . Reden: foutieve autocorrect ]
offtopic:
M.b.t. het hele export/import en desbetreffende kentekens, dat is in NL net zo goed een probleem bij onze handhaving (gebrek aan kennis) zie bijv. deze video van onze blast from the past Leo de Haas van blik op de weg die 10 jaar geleden hier een kleine video over maakte hoe dat export/import kenteken tussen NL en DE ook bepaald niet lekker loopt:
M.b.t. het hele export/import en desbetreffende kentekens, dat is in NL net zo goed een probleem bij onze handhaving (gebrek aan kennis) zie bijv. deze video van onze blast from the past Leo de Haas van blik op de weg die 10 jaar geleden hier een kleine video over maakte hoe dat export/import kenteken tussen NL en DE ook bepaald niet lekker loopt:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Toevallig in RDW Veldhoven geweest? Daar is Mrs. Rukapul een paar jaar geleden onverrichter zake vertrokken. Weigerden gewoon.Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:58:
TOELICHTING
Het zat me niet helemaal lekker waarom de auto niet was overgeschreven op naam van de koper.
Dus ik ben deze ochtend weer even teruggegaan naar de RDW.
Zij vertelden mij het volgende:
Wij kunnen de auto alleen maar overschrijven op de koper's naam als deze in persoon voor ons staat.
Mijn tegenvraag waarom dit wel bij kan bij particuliere bedrijven die een RDW-machtiging hebben, werd beantwoord met 'ik weet niet wat zij doen. Maar officieel mag het niet."
Ik zat met nog meer vragen natuurlijk.
Want wat als de koper er in België een ongeluk mee maakt. Ze gaf aan dat ik inderdaad de laatst geregistreerde ben, maar de auto staat bij de RDW genoteerd als 'geëxporteerd' en ik heb ook een vrijwaringsbewijs. Dus ik ben niet meer aansprakelijk.
Ze gaf ook aan dat de koper in België geen kenteken kan aanvragen. Dus dan zou de auto de weg op moeten zonder platen of valse platen. (In Belgie zijn platen overigens gekoppeld aan de persoon en niet direct aan het voertuig)
Het komt er op neer dat de auto zich nu eigenlijk in een soort niemandsland bevindt.
De auto gaat binnenkort op de boot, dus het zal allemaal wel.
Of hij knapt hem op en rijdt er in Belgie mee rond, maar dan zal hij toch een nieuw kentekenbewijs moeten regelen.
Of hij rijdt er illegaal mee rond. Ook goed. Is mijn auto niet meer, want geëxporteerd volgens de regels van de RDW. En vrijwaringsbewijs.
Mocht ik nog een keer zoiets aan de hand hebben, ga ik toch naar zo'n particulier bedrijf. Kost wel het het driedubbele, maar dan staat er niks meer op je naam. Dat zij zich niet aan de RDW-regels houden, is niet mijn probleem.
Jaren geleden heb ik een auto naar Oekraine gebracht en toen werd de auto ook op naam van de koper gezet. Een kopie paspoort of rijbewijs was voldoende. Was bij een particulier bedrijf.
M.i. heb je wel onnodig een risico genomen. Ja, je hebt een vrijwaring maar op datzelfde moment heb je jezelf opnieuw laten registreren als 'eigenaar'. Juridisch wel van een ander soort maar absoluut niet 'vrijgewaard'. Staartrisico: kleine kans dat het risico zich manifesteert maar potentieel uitermate vervelend als een NL of buitenlandse overheid wel doorbijt op de laatst geregistreerde.
Technisch gezien heb je de transactie nu zo vormgegeven dat jij de auto exporteert. In de tekst op de RDW website staat letterlijk dat je dan verantwoordelijkheid draagt totdat de auto elders geregistreerd wordt.
Je had beter de koper verantwoordelijk moeten laten zijn voor de export. Niet jouw probleem dat dat eventueel lastig is. De chauffeur die de auto op komt halen zet hem dan maar lekker op zijn naam. Better safe than sorry.
Ik snap overigens wel dat zo'n exportbedrijfje geen zin heeft om voor 12 euro te werken. Voor hen is het interessanter als ze ook wat exportplaten en verzekering kunnen slijten.
Dit hebben we een paar berichten terug allemaal uitgebreid besproken toch?Rukapul schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:07:
Technisch gezien heb je de transactie nu zo vormgegeven dat jij de auto exporteert. In de tekst op de RDW website staat letterlijk dat je dan verantwoordelijkheid draagt totdat de auto elders geregistreerd wordt.
Je had beter de koper verantwoordelijk moeten laten zijn voor de export. Niet jouw probleem dat dat eventueel lastig is. De chauffeur die de auto op komt halen zet hem dan maar lekker op zijn naam. Better safe than sorry.
En als een koper de auto niet registreert? Ook al staat het exportdocument niet meer op jouw naam?Rukapul schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:07:
De hele discussie is al gevoerd.
Over de bedrijfjes: Ze voeren dezelfde werkzaamheden uit als de RDW voor bedragen tussen € 35 en € 70.
Als je ook platen wilt en verzekeringen betaal je veel meer. € 170 vroeg een van de bedrijven.
Waarom zou een Ivoriaan die in Brussel woont in godsnaam in Nederland een afgekloven Renault Kangoo gaan kopen, dit zaakje stinkt toch aan alle kanten?
Alleen een transportje vanuit Nederland terug naar België kost al een paar honderd euro.

Kan niet stoppen met ontploffen!
Blijkbaar kan het uit, want het gebeurd veel vaker dan je denkt.Bob Popcorn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:40:
Waarom zou een Ivoriaan die in Brussel woont in godsnaam in Nederland een afgekloven Renault Kangoo gaan kopen, dit zaakje stinkt toch aan alle kanten?Alleen een transportje vanuit Nederland terug naar België kost al een paar honderd euro.
En een transport een paar honderd euro? Heb je de foto gezien van 't transport in dit geval? Dat kost echt geen paar honderd euro..
* Destruction verkocht vorig jaar nog een auto voor export. Die is door een RDW erkend bedrijf gekocht dat aan de andere kant van 't land gevestigd zit, en die auto is ook met een vrachtwagen opgehaald. En dan bedoel ik niet een vrachtwagentje zoals TS hier gepost heeft maar zo'n ding dat hooguit 1:6 loopt op diesel. Het kan uit, anders deden ze het niet.
Overigens is het ook naïef om te denken dat deze Ivoriaan alleen die Kangoo koopt en op transport naar Afrika zet. Dat gaat met tig auto's tegelijk.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik denk dat jij niet weet hoe die handel gaat. Hij stuurt iemand om het op te halen. Die haalt er 2 op. Dat kost misschien € 200 voor 2 auto's.Bob Popcorn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:40:
Waarom zou een Ivoriaan die in Brussel woont in godsnaam in Nederland een afgekloven Renault Kangoo gaan kopen, dit zaakje stinkt toch aan alle kanten?Alleen een transportje vanuit Nederland terug naar België kost al een paar honderd euro.
Ze laden die auto helemaal vol met allerhande spullen. Telefoontjes, rijstkokers, haardrogers, kleding, sportschoenen, weet ik veel wat voor 2de hands shizzle.
Dan gaat die auto op een boot en dat transport kost hem per auto ook nog een x-bedrag.
Zolang hij die auto voor meer dan de kosten kan verkopen in Afrika, maakt hij winst.
Hij zet niet 1 auto op de boot, maar 50 per week. Als hij op elke auto € 50 pakt, heeft hij € 2.500 per week. Ik ken je niet, maar ik denk niet dat jij dat verdient. Ik ook niet. Weinig mensen verdienen dat.
Het gaat om de grote getallen.
Er was ook een Nederlands bedrijf uit Schiedam die max € 525 zouden hebben geboden. Dit vertelden ze me omdat ik ze op Marktplaats nog een berichtje stuurde dat ze de enige serieuze en beleefde Nederlanderse reageerders waren. We kwamen een beetje in gesprek en hij vertelde ook dat de auto dan voor de export naar Afrika gebruikt zou worden. Ze gebruiken zo'n auto dan als een soort van containers. Met kabels trekken ze al die auto's tegen elkaar aan, zodat het ruim maximaal gevuld is en ze niet kunnen schuiven. Vertelde hij me. Ik was er niet bij.
Ik zou ook niet weten hoe het moet stinken (ten koste van mij) want ik heb € 750 gekregen en een vrijwaringsbewijs.
Klopt, wat je zegt is ook waar hoor, maar dat is toch ontegenzeggelijk schimmige handel?Rzaan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat jij niet weet hoe die handel gaat. Hij stuurt iemand om het op te halen. Die haalt er 2 op. Dat kost misschien € 200 voor 2 auto's.
Ze laden die auto helemaal vol met allerhande spullen. Telefoontjes, rijstkokers, haardrogers, kleding, sportschoenen, weet ik veel wat voor 2de hands shizzle.
Dan gaat die auto op een boot en dat transport kost hem per auto ook nog een x-bedrag.
Zolang hij die auto voor meer dan de kosten kan verkopen in Afrika, maakt hij winst.
Hij zet niet 1 auto op de boot, maar 50 per week. Als hij op elke auto € 50 pakt, heeft hij € 2.500 per week. Ik ken je niet, maar ik denk niet dat jij dat verdient. Ik ook niet. Weinig mensen verdien dat.
Het gaat om de grote getallen.
Er was ook een Nederlands bedrijf uit Schiedam die max € 525 zouden hebben geboden. Dit vertelden ze me omdat ik ze op Marktplaats nog een berichtje stuurde dat ze de enige serieuze en beleefde Nederlanderse reageerders waren. We kwamen een beetje in gesprek en hij vertelde ook dat de auto dan voor de export naar Afrika gebruikt zou worden. Ze gebruiken zo'n auto dan als een soort van containers. Met kabels trekken ze al die auto's tegen elkaar aan, zodat het ruim maximaal gevuld is en ze niet kunnen schuiven. Vertelde hij me. Ik was er niet bij.
Ik zou ook niet weten hoe het moet stinken (ten koste van mij) want ik heb € 750 gekregen en een vrijwaringsbewijs.

Zolang hij eerlijk auto's koopt en allerlei tweedehands zooi, en die netjes op laat halen en op de boot zet is er toch niets schimmigs aan?
Schimmige handel wellicht. Zal ook vast wel eens (bewust of onbewust) een gestolen wagen tussenzitten. Ik had hem namelijk ook een gestolen wagen kunnen verkopen.Bob Popcorn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:25:
[...]
Klopt, wat je zegt is ook waar hoor, maar dat is toch ontegenzeggelijk schimmige handel?Denk ook niet dat die man netjes belasting betaalt, zoals ik wel doe.
Maar wat wij schimmig vinden, is in Afrika, Zuid-Amerika en Azie gewone handel. Op 2de hands markten daar wordt vanalles verhandeld.
Recentelijk op Arte een documentaire gezien over een Afrikaanse stad die leeft van de safari. Enorme wrakken van Land Rover en Toyota komen daar naar toe. Ze halen ze helemaal uit elkaar. Verlengen ze door het chassis door midden te zagen en er een paar nieuwe balken tussen te lassen. Bouwen van 3 verrotte motoren een redelijk goede, opbouw erop, mooi spuiten en hoppa 10 toeristen achterin.
Dat ie belasting betaalt... ik denk met een aan 99.99 % zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: Nee. Tenminste niet op alles. Maar daarmee verschilt hij ook niet met heel veel andere mensen. Gewoon een handige Afrikaanse jongen die mogelijkheden ziet.
[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 03-04-2025 11:45 ]
Toevallig heb ik de afgelopen 10 jaar geleefd van handel in en met Afrikaanse landen, zelfs als er een PC terug kwam naar ons voor garantie ging die open bij aankomst (altijd door een derde geleverd, geen DHL/Fedex/whatever) en kwam er nog wat uit de case dat er niet bij hoordeRzaan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:43:
[...]
Schimmige handel wellicht. Zal ook vast wel eens (bewust of onbewust) een gestolen wagen tussenzitten. Ik had hem namelijk ook een gestolen wagen kunnen verkopen.
Maar wat wij schimmig vinden, is in Afrika, Zuid-Amerika en Azie gewone handel. Op 2de hands markten daar wordt vanalles verhandeld.
Recentelijk op Arte een documentaire gezien over een Afrikaanse stad die leeft van de safari. Enorme wrakken van Land Rover en Toyota komen daar naar toe. Ze halen ze helemaal uit elkaar. Verlengen ze door het chassis door midden te zagen en er een paar nieuwe balken tussen te lassen. Bouwen van 3 verrotte motoren een redelijk goede, opbouw erop, mooi spuiten en hoppa 10 toeristen achterin.
Dat ie belasting betaalt... ik denk met een aan 99.99 % zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: Nee. Tenminste niet op alles. Maar daarmee verschilt hij ook niet met heel veel andere mensen. Gewoon een handige Afrikaanse jongen die mogelijkheden ziet.
Ik denk dat Afrikanen ons raar vinden omdat wij zaken opsturen waar je nog makkelijk een hoop bij kunt proppen. En ergens hebben ze gelijk ook.Rzaan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:43:
[...]
Schimmige handel wellicht. Zal ook vast wel eens (bewust of onbewust) een gestolen wagen tussenzitten. Ik had hem namelijk ook een gestolen wagen kunnen verkopen.
En wat de auto zelf betreft is het ook nog eens zo dat hetgene dat wij hier oude versleten afgedankte rotzooi vinden voor de gemiddelde Afrikaan nog jarenlang een prima vervoermiddel gaat zijn. Men weet dat de wetgeving mbt veiligheid van auto's hier best streng is en dus gaat men er vanuit dat een auto uit Nederland sowieso goed is.schalk84 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:47:
[...]
Ik denk dat Afrikanen ons raar vinden omdat wij zaken opsturen waar je nog makkelijk een hoop bij kunt proppen. En ergens hebben ze gelijk ook.
One man's trash is another man's treasureDestruction schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:18:
[...]
En wat de auto zelf betreft is het ook nog eens zo dat hetgene dat wij hier oude versleten afgedankte rotzooi vinden voor de gemiddelde Afrikaan nog jarenlang een prima vervoermiddel gaat zijn. Men weet dat de wetgeving mbt veiligheid van auto's hier best streng is en dus gaat men er vanuit dat een auto uit Nederland sowieso goed is.
Ik heb in Zimbabwe gewerkt en daar reden Peugeot 404 stationwagons als taxi. Ik denk dat er wel 10 mensen inzaten soms.
Op vakantie in Cuba kwam ik een bus tegen met op het informatiebord 'Ridderkerk'.
In meerdere voormalige Sowjetlanden zag ik mannetjes achter een klein tafeltje op straat, die van die wegwerpaanstekers van Bic repareerden en een manier hadden gevonden om die weer te vullen.
Wat wij weggooien of naar de kringloop brengen is in veel andere landen nog geld waard.
Op vakantie in Cuba kwam ik een bus tegen met op het informatiebord 'Ridderkerk'.
In meerdere voormalige Sowjetlanden zag ik mannetjes achter een klein tafeltje op straat, die van die wegwerpaanstekers van Bic repareerden en een manier hadden gevonden om die weer te vullen.
Wat wij weggooien of naar de kringloop brengen is in veel andere landen nog geld waard.
Leuk topic om door te lezen en heb al veel goede tips voorbij zien komen.
Helemaal relevant omdat ik nu zelf een auto te koop heb staan (zeldzamen sportauto) en ben benaderd door een Amerikaan die nu in Italië woont.
Hij wil de auto kopen en vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer. Ook geeft hij aan dat hij een transportbedrijf regelt die de papieren ophaalt en alles bij de RDW gaat regelen. Vervolgens terugkomt (met vrijwaringsbewijs) en dan de auto op transport meeneemt naar Italië.
Natuurlijk gaan in eerste instantie alle alarmbellen af. Het gaat om een auto van enkele 30.000+ euro. Een auto die deze persoon alleen vanaf een foto heeft gezien.
Ik heb aangegeven dat ik een voorkeur heb om in persoon bij de RDW aanwezig te zijn zodat ik zicht heb op wat daar gebeurt en ook er zeker van kan zijn dat de auto niet meer op mijn naam staat,
Al met al klinkt het nog steeds te mooi om waar te zijn, maar ik kan nu echt niet vinden waar het mogelijk nog fout zou kunnen gaan.
Betaling gaat via bankoverschrijving en ik ben zelf aanwezig bij de export bij de RDW.
Ook duidelijk aangegeven dat ik geen garantie oid kan geven want heb ook geen zin in gezeur achteraf.
Was allemaal geen probleem.
Helemaal relevant omdat ik nu zelf een auto te koop heb staan (zeldzamen sportauto) en ben benaderd door een Amerikaan die nu in Italië woont.
Hij wil de auto kopen en vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer. Ook geeft hij aan dat hij een transportbedrijf regelt die de papieren ophaalt en alles bij de RDW gaat regelen. Vervolgens terugkomt (met vrijwaringsbewijs) en dan de auto op transport meeneemt naar Italië.
Natuurlijk gaan in eerste instantie alle alarmbellen af. Het gaat om een auto van enkele 30.000+ euro. Een auto die deze persoon alleen vanaf een foto heeft gezien.
Ik heb aangegeven dat ik een voorkeur heb om in persoon bij de RDW aanwezig te zijn zodat ik zicht heb op wat daar gebeurt en ook er zeker van kan zijn dat de auto niet meer op mijn naam staat,
Al met al klinkt het nog steeds te mooi om waar te zijn, maar ik kan nu echt niet vinden waar het mogelijk nog fout zou kunnen gaan.
Betaling gaat via bankoverschrijving en ik ben zelf aanwezig bij de export bij de RDW.
Ook duidelijk aangegeven dat ik geen garantie oid kan geven want heb ook geen zin in gezeur achteraf.
[ Voor 0% gewijzigd door AP3X op 09-05-2025 15:10 . Reden: tiepvout ]
Je hoeft niet "aanwezig te zijn bij de RDW", je auto hoeft ook niet naar de RDW. Het proces is als volgt: na ontvangst van betaling ga jij met je kentekenplaten en de gegevens van de nieuwe eigenaar naar een Kentekenloket of RDW-vestiging als die toevallig dichterbij is. Daar lever je de platen in en krijg je exportpapieren terug. Het transportbedrijf komt vervolgens de auto en de exportpapieren ophalen. Je kunt de betaling ook doen bij het ophalen, maar dan moet jij alsnog snel met de kentekenplaten naar een kentekenloket om de exportpapieren te halen terwijl de chauffeur bij je auto staat te wachten.
Op die manier loop je zelf inderdaad geen enkel risico en het is niet ongebruikelijk om je auto op die manier aan een buitenlander te verkopen. Wat wel aanleiding geeft tot achterdocht is dat "vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer". Bedoel je dat hij niet eerst vragen over de auto stelt en over de prijs wil onderhandelen? Dat is natuurlijk wel verdacht en kan een indicatie zijn voor één of andere oplichtingspoging.
Op die manier loop je zelf inderdaad geen enkel risico en het is niet ongebruikelijk om je auto op die manier aan een buitenlander te verkopen. Wat wel aanleiding geeft tot achterdocht is dat "vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer". Bedoel je dat hij niet eerst vragen over de auto stelt en over de prijs wil onderhandelen? Dat is natuurlijk wel verdacht en kan een indicatie zijn voor één of andere oplichtingspoging.
Je moet ook de betaling kunnen koppelen aan degene met wie je zaken doet. Ivm driehoeksoplichting.AP3X schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:55:
Leuk topic om door te lezen en heb al veel goede tips voorbij zien komen.
Hij wil de auto kopen en vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer. Ook geeft hij aan dat hij een transportbedrijf regelt die de papieren ophaalt en alles bij de RDW gaat regelen. Vervolgens terugkomt (met vrijwaringsbewijs) en dan de Subaru op transport meeneemt naar Italië.
Al met al klinkt het nog steeds te mooi om waar te zijn, maar ik kan nu acht niet vinden waar het mogelijk nog fout zou kunnen gaan.
En je moet er zeker van zijn dat de buitenlandse betaling niet teruggedraaid kan worden.
Dit soort zaken wordt met reden cash gedaan (met bankstorting ter verkoming van vals geld).
In het kort: run (dit ruikt aan alle kanten naar scam)
Een auto kopen op afstand en dan cash betalen? Dat lijkt me onzin. Ik heb een tiental auto's gekocht in en verkocht aan het buitenland en nog nooit overwogen om een transporteur een pak cash mee te laten nemen. Dat soort zaken kunnen prima per bank.Rukapul schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:03:
Dit soort zaken wordt met reden cash gedaan (met bankstorting ter verkoming van vals geld).
Goed punt.Rukapul schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:03:
[...]
Je moet ook de betaling kunnen koppelen aan degene met wie je zaken doet. Ivm driehoeksoplichting.
En je moet er zeker van zijn dat de buitenlandse betaling niet teruggedraaid kan worden.
In het kort: run (dit ruikt aan alle kanten naar scam)
Om driehoeksoplichting uit te sluiten heb ik expliciet gevraagd om het merk en huidige kenteken in de omschrijving van de betaling op te nemen.
Blijf inderdaad over het risico dat het geldbedrag wordt teruggehaald, maar wat ik hierover kan vinden op internet zou dit niet mogelijk moeten zijn bij een bankoverschrijving.
Mijn gevoel zegt ook nog zeker "run", maar de auto verkoopt moeilijk in Nederland dus het is ook een kans die je misschien laat schieten (en dat draagt misschien dan weer alleen maar bij aan de case dat dit wellicht toch een vorm van oplichting gaat zijn)
Je moet dan wel een privé terrein hebben waar de auto kan staan. Aan de openbare weg mag een auto zonder kenteken niet geparkeerd blijven immers.Jazzy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:02:
Je hoeft niet "aanwezig te zijn bij de RDW", je auto hoeft ook niet naar de RDW. Het proces is als volgt: na ontvangst van betaling ga jij met je kentekenplaten en de gegevens van de nieuwe eigenaar naar een Kentekenloket of RDW-vestiging als die toevallig dichterbij is. Daar lever je de platen in en krijg je exportpapieren terug.
Overigens, mocht de koper om wat voor reden dan ook onder de koop uit willen/zijn geld terug weten te halen dan zit jij met een auto zonder kenteken die dan opnieuw in Nederland ingevoerd moet worden, met alle bijbehorende kosten.
De beste oplossing is samen met de transporteur naar de RDW, het kenteken op export zetten en hem daarna de auto laten meenemenHet transportbedrijf komt vervolgens de auto en de exportpapieren ophalen. Je kunt de betaling ook doen bij het ophalen, maar dan moet jij alsnog snel met de kentekenplaten naar een kentekenloket om de exportpapieren te halen terwijl de chauffeur bij je auto staat te wachten.
Dit inderdaad. Als iemand al meteen naar je bankrekeningnummer vraagt zonder eerst vragen over de auto te stellen etc, ijkt mij dat vreemd. Zeker als het om een auto van een groot bedrag gaat.Wat wel aanleiding geeft tot achterdocht is dat "vraagt al eigenlijk direct om mijn rekeningnummer". Bedoel je dat hij niet eerst vragen over de auto stelt en over de prijs wil onderhandelen? Dat is natuurlijk wel verdacht en kan een indicatie zijn voor één of andere oplichtingspoging.
Wat ik overigens altijd doe is na zo'n betaling het geld direct naar een andere rekening schuiven. Mocht men dan één of ander trucje weten om 't geld terug te boeken dan zou dat voor die mensen in een "geen saldo" moeten resulteren. Immers, dat geld dat ze me betaald hebben staat ergens anders.
[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 09-05-2025 15:27 ]
Daarom zei ik ook dit te doen na ontvangst van de betaling.Destruction schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:23:
Overigens, mocht de koper om wat voor reden dan ook onder de koop uit willen/zijn geld terug weten te halen dan zit jij met een auto zonder kenteken die dan opnieuw in Nederland ingevoerd moet worden, met alle bijbehorende kosten.
Als je naar de RDW gaat, komt de auto niet op de koper zijn naam.Jazzy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:02:
Je hoeft niet "aanwezig te zijn bij de RDW", je auto hoeft ook niet naar de RDW. Het proces is als volgt: na ontvangst van betaling ga jij met je kentekenplaten en de gegevens van de nieuwe eigenaar naar een Kentekenloket of RDW-vestiging als die toevallig dichterbij is. Daar lever je de platen in en krijg je exportpapieren terug. Het transportbedrijf komt vervolgens de auto en de exportpapieren ophalen. Je kunt de betaling ook doen bij het ophalen, maar dan moet jij alsnog snel met de kentekenplaten naar een kentekenloket om de exportpapieren te halen terwijl de chauffeur bij je auto staat te wachten.
Wel als je naar een bedrijf gaat dat door de RDW gemachtigd is, en je neemt kopie identiteitsbewijs van de koper mee.
Dat kan ook gewoon bij de RDW.Rzaan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:28:
[...]
Als je naar de RDW gaat, komt de auto niet op de koper zijn naam.
Wel als je naar een bedrijf gaat dat door de RDW gemachtigd is, en je neemt kopie identiteitsbewijs van de koper mee.
Nee, daar kan dat niet.
Daar moet de koper of op wie z'n naam je het voertuig ook wil zetten, lijfelijk aanwezig zijn.
De vraag is er inderdaad wel geweest, ook de prijs. Maar niet noemenswaardig. Na een reactie waarbij ik aangeef dat de auto in goede staat is (niet meer dan dat) en aangegeven dat hij alleen voor een bepaald minimum bedrag weg gaat was hij akkoord en daarna kwam de vraag om de bankrekening.Jazzy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:02:
Wat dat betreft gaat het eigenlijk te makkelijk en vergroot dit het gevoel van achterdocht.
Ook andersom redenerend... waarom zou hij mij zoveel vertrouwen. Tenslotte kan ik ook alle contact verbreken nadat het geld op mijn rekening staat. Hij heeft namelijk verder helemaal geen gegevens van mij.
De laatste update is dat hij het geld maandag wil overmaken en dan zou dinsdag al de transporteur klaar staan. Dat wordt sowieso lastig aangezien ik begrijp dat een internationale overboeking enkele dagen kan duren. Ik kan alleen maar raden of dit misschien de truc is, waarbij ik voor het blok wordt gezet door de transporteur en het geld er nog niet op staat omdat dit zogezegd nog enkele dagen kan duren.
En dan krijg je een screenshot waarop de overboeking te zien is.AP3X schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:57:
[...]
De laatste update is dat hij het geld maandag wil overmaken en dan zou dinsdag al de transporteur klaar staan. Dat wordt sowieso lastig aangezien ik begrijp dat een internationale overboeking enkele dagen kan duren. Ik kan alleen maar raden of dit misschien de truc is, waarbij ik voor het blok wordt gezet door de transporteur en het geld er nog niet op staat omdat dit zogezegd nog enkele dagen kan duren.
Even een update…
Gisteren het “bewijs” ontvangen (inclusief spelfouten) dat het geldbedrag toch echt wel overgemaakt is, maar uiteraard niets ontvangen op de bankrekening.
Case closed 😉
Gisteren het “bewijs” ontvangen (inclusief spelfouten) dat het geldbedrag toch echt wel overgemaakt is, maar uiteraard niets ontvangen op de bankrekening.
Case closed 😉
Geef de auto pas mee als jij op jouw rekening ziet dat het geld er is.AP3X schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:33:
Even een update…
Case closed 😉
Maar ik geloof dat je dit zelf ook al inziet, aan je vorige posts te lezen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl