Belgische Afrikaan wil auto kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Na mijn verbouwing heb ik mijn 'kluswagen' niet meer nodig.
Een Renault Kangoo. Zou ook niet meer door de APK komen, want meerdere scheuren in de voorruit.
Dus heb ik hem te koop gezet, met duidelijk de mededeling Geen APK.
Veel biedingen gekregen, en dit weekend ook eentje van een Afrikaanse meneer uit Brussel.
Hij biedt een goede prijs en hij stuurt hem naar Afrika, zegt hij.

Ik denk natuurlijk meteen SCAM en had niet veel zin in gedoe.
Maar hij wil hem laten ophalen en ik heb cash geld geeist.

Nu vraag ik me even af wat ik zelf moet doen. Op de site van de RDW staat

Ga naar een van onze keuringsstations
U neemt mee:
[list]
• Een geldig legitimatiebewijs.
• De kentekencard met de tenaamstellingscode of het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en Overschrijvingsbewijs. Bent u de geregistreerde eigenaar? En meldt u het voertuig af bij een keuringsstation of balie? Dan mag de tenaamstellingscode of het Overschrijvingsbewijs ontbreken.
• De kentekenplaten als het voertuig die heeft.
[/list]

Betaal de kosten.

Het exportbedrijf of wij melden uw voertuig af in het kentekenregister. Het voertuig staat vanaf dat moment niet meer op uw naam in het Nederlandse kentekenregister.
U krijgt deze documenten:
[list=1]
• Een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat de registratie is stopgezet.
• Het kentekenbewijs (kentekencard) waarvan een hoekje is afgeknipt. Of het Tenaamstellingsbewijs Deel 1B.
• Het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit heeft u samen met de kentekencard of het tenaamstellingsbewijs nodig voor de registratie in het buitenland.
[/list]

Als ik dit goed lees en begrijp, stelt het niet veel voor.
De koper hoeft ook helemaal niet mee naar de RDW. Behalve als hij de kentekencard en kentenbewijs deel II direct wil meenemen.

Maar zo te zien kan ik het contante geld in ontvangst nemen, de auto gewoon op de bergingsauto laten zetten, en dan in m'n eentje naar de RDW gaan om het voertuig af te melden.
Heb ik het bij het rechte eind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7cncqyw78RNBmQ9ok-19o71tHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkjzjEP0f1gNcIuNQ6imqkgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:37
Maak niet de fout te denken even langs een RDW keuringsstation te rijden hiervoor. Regel op voorhand een afspraak bij een RDW-erkend export bedrijf voor de vrijwaring. Deze kunnen ook exportplaten en -verzekering regelen voor de koper, maar dat is niet nodig als de auto op een trailer gaat.

Als jij de auto afmeldt nadat deze niet meer in jouw bezit is dan loop je risico.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 17:33
Rukapul schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:38:

Als jij de auto afmeldt nadat deze niet meer in jouw bezit is dan loop je risico.
Dit, eerst afmelden voordat je de auto overdraagt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:38:
Maak niet de fout te denken even langs een RDW keuringsstation te rijden hiervoor. Regel op voorhand een afspraak bij een RDW-erkend export bedrijf voor de vrijwaring. Deze kunnen ook exportplaten en -verzekering regelen voor de koper, maar dat is niet nodig als de auto op een trailer gaat.

Hij wil alleen de auto papieren. Hoeft niet op zijn naam.

Hier in de buurt zit een RDW-keuringsstation. Denk je niet dat ik daar zo naar binnen kan wandelen, plaats nemen in de rij en dat dan de auto binnen een uur is afgemeld?

(Ik ga ze sowieso morgen om 8 uur bellen met die vraag)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:47:
[...]

logisch, zolang de auto niet op zijn naam staat draag jij het risico!
Hier in de buurt zit een RDW-keuringsstation. Denk je niet dat ik daar zo naar binnen kan wandelen, plaats nemen in de rij en dat dan de auto binnen een uur is afgemeld?

(Ik ga ze sowieso morgen om 8 uur bellen met die vraag)
Dat zeg ik. Been there, done that: "dat doen we hier niet" als je eindelijk aan de beurt bent.

Er zijn tig kleine bedrijfjes en eenpitters die het zo regelen. Maar dan wel handig om dat van tevoren uitgezocht en afgesproken te hebben.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Duh... :F

Het gaat er niet om dat het op zijn naam staat, het gaat er om dat de auto NIET meer op jouw naam staat!
Want anders blijf je enveloppen krijgen met allerlei soorten rekeningen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ehtweak schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Duh... :F

Het gaat er niet om dat het op zijn naam staat, het gaat er om dat de auto NIET meer op jouw naam staat!
Want anders blijf je enveloppen krijgen met allerlei soorten rekeningen... :+
Dat snap ik.
Maar er zijn 2 manieren:
1. De auto afmelden bij de RDW. Dan staat hij niet meer op je naam. Beetje hetzelfde als dat je hem naar de sloop brengt. Wel geef je papieren daarna aan de koper (hoekje van de kenteken card afgeknipt)
2. De auto afmelden bij de RDW en dan krijgt de koper een export kenteken en ook de papieren.

In beide gevallen staat de auto niet meer op jouw naam.
Ik wil het eerste doen. De koper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:51:
logisch, zolang de auto niet op zijn naam staat draag jij het risico!
Als de auto niet meer op mijn naam staat, draag ik ook geen risico meer, volgens mij.
Dus als ik hem heb afgemeld bij de RDW.
Rukapul schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:51:
Dat zeg ik. Been there, done that: "dat doen we hier niet" als je eindelijk aan de beurt bent.
Er zijn tig kleine bedrijfjes en eenpitters die het zo regelen. Maar dan wel handig om dat van tevoren uitgezocht en afgesproken te hebben.
Ik zie op de site van de RDW wel wat bedrijfjes staan. Maar ik belde er gisteren eentje en die zei dat het € 70 kostte en dat zij dan ook de witte kentekenplaten e.d. regelen.
Maar dat heb ik allemaal niet nodig. Ik heb alleen maar een afmelding nodig.
Ik weet niet of dit ook kan bij de 4 bedrijfjes in mijn dorp die vermeld staan op de RDW site.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rukapul
Wees vooral eigenwijs.

De RDW info is ambigu als shit op alle aspecten, zie bv
Verkoopt u het voertuig aan iemand in het buitenland? Zorg er dan voor dat de koper het voertuig op zijn naam exporteert en de export zelf regelt bij een van onze keuringsstations, balies of bij een erkend exportbedrijf. Zijn gegevens komen dan namelijk op het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export, dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland.
De methode bij een RDW erkend export bedrijf is gegarandeerd nul risico. Jij een vrijwaringsbewijs, de koper het gedoe en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Let wel op dat de koper dit niet wilt, omdat de auto waarschijnlijk verdwijnt in transport, en jij dan vrolijk mag betalen :).

Ik zeg niet dat het malafide is, maar ik zou zeker rekening houden met het risico. Hou de manier van RDW aan en je hebt geen risico. Dit ligt dan bij de koper.

En als het gaat om de extra kosten (+- 50-100 euro, + 300 euro voor export verzekering) ... Vraag je af of het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:13:
Wees vooral eigenwijs.

De RDW info is ambigu als shit op alle aspecten, zie bv

[...]

De methode bij een RDW erkend export bedrijf is gegarandeerd nul risico. Jij een vrijwaringsbewijs, de koper het gedoe en de kosten.
Ik ben niet eigenwijs.
Maar als ik de post van het RDW goed begrijp, doe ik alles correct.

Maar inderdaad als ik jouw quote lees, moet de auto wel degelijk op de koper's naam komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:18:
Ik zeg niet dat het malafide is, maar ik zou zeker rekening houden met het risico. Hou de manier van RDW aan en je hebt geen risico. Dit ligt dan bij de koper.
Ik hou de manier van de RDW aan.
Alleen zijn ze niet eenduidig in wat hun manier is.

In een eerder topic schreef @Destruction dit:
Inderdaad, gewoon naar de RDW gaan met de papieren en kentekenplaten van de auto en hem daar laten afmelden voor export. Je krijgt dan een vrijwaringsbewijs en een stapel papieren mee. Die vrijwaring is voor jou, die stapel papieren is voor de nieuwe (buitenlandse) eigenaar. Die heeft die papieren nodig om de auto in zijn land te kunnen registreren. De nieuwe eigenaar hoeft er niet bij te zijn, dit kun je zelf doen. Men checkt niet of je auto daadwerkelijk aan een buitenlands persoon verkocht is en naar welk land de auto gaat, alleen binnen of buiten EU is relevant.

@TereZz schreef "Jij dient een vrijwaringsbewijs te krijgen. That's it. Dan is vervolgens voor jou de kous af."

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 30-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Ik ben niet eigenwijs.
Maar als ik de post van het RDW goed begrijp, doe ik alles correct.

Maar inderdaad als ik jouw quote lees, moet de auto wel degelijk op de koper's naam komen.
Als je het "Wat u eerst moet weten" stuk leest op die site die je linkt zie je het volgende staan:
"Verkoopt u het voertuig aan iemand in het buitenland? Zorg er dan voor dat de koper het voertuig op zijn naam exporteert en de export zelf regelt bij een van onze keuringsstations, balies of bij een erkend exportbedrijf. Zijn gegevens komen dan namelijk op het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export, dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland."

Ik zou zelf ook echt niet de export gaan regelen en hem "gewoon" overschrijven op naam van de koper. Hoe hij de export dan regelt is dan zijn probleem en niet die van jou.
Geen vrijwaring? Geen auto meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
.Maarten schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Als je het "Wat u eerst moet weten" stuk leest op die site die je linkt zie je het volgende staan:
"Verkoopt u het voertuig aan iemand in het buitenland? Zorg er dan voor dat de koper het voertuig op zijn naam exporteert en de export zelf regelt bij een van onze keuringsstations, balies of bij een erkend exportbedrijf. Zijn gegevens komen dan namelijk op het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export, dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland."

Ik zou zelf ook echt niet de export gaan regelen en hem "gewoon" overschrijven op naam van de koper. Hoe hij de export dan regelt is dan zijn probleem en niet die van jou.
Geen vrijwaring? Geen auto meegeven.
Zonder vrijwaring geef ik niks mee.

Maar het deel wat jij aangeeft, las ik ook als eerste.
Maar in de toelichting later, komt dit helemaal niet meer terug. Dus dat is het rare.
Daarom morgen meteen bellen. Ben alleen bang dat ik daar ook niet veel wijzer van wordt.
Het allerbelangrijkste is dat ik een vrijwaringsbewijs heb.

NB: 'Gewoon' overschrijven zoals in 'naar het postkantoor' kan ook niet. Je moet altijd naar een RDW kantoor of een bedrijf dat export regelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou deze koper bedanken voor de interesse en melden dat je dit niet gaat doen. Er is vast ook wel een Nederlander die die auto wil kopen zonder dat je dit gezeik hebt.

Je geeft aan vele biedingen gehad te hebben. Die goede prijs heeft een reden en die reden is niet dat er in België weinig Kangoo's te koop staan die geëxporteerd kunnen worden.

[ Voor 34% gewijzigd door evilution op 30-03-2025 11:57 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:53:
Ik zou deze koper bedanken voor de interesse en melden dat je dit niet gaat doen. Er is vast ook wel een Nederlander die die auto wil kopen zonder dat je dit gezeik hebt.
Ze kopen hem bijna allemaal voor de export.
Veel vragen maar niemand wordt concreet of meldt zich meer nadat ik gezegd heb of ze de advertentie gelezen hebben.
Veel van die opkopers drukken gewoon op het standaardbericht 'is deze auto nog beschikbaar?' zonder de advertentie gelezen te hebben of naar de biedingen gekeken te hebben. Daarna hoor je niks meer.
Ja, iemand die € 200 biedt.

Ik ben ook gewoon benieuwd hoe het gaat lopen.
Het hele proces en waar de adder onder het gras zit bij de koper (als die er zit)
Heb nu inmiddels ooit een auto zelf naar Oekraine gebracht. Dat raadde ook sommigen af en zou niet kunnen. Uiteindelijk best eenvoudig (het exporteren zelf. Het importeren in Oekraine stuk lastiger)
Heb onlangs zelf ook een auto geïmporteerd uit Duitsland. Fluitje van een cent.
Nu dit. Ik vind het wel spannend allemaal. Nieuwe wereld voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wijkopenauto's geeft ook uitleg

Stap 1: Een auto verkopen aan buitenlander begint bij de RDW
Een auto verkopen aan een buitenlander is hetzelfde als exporteren. Heb jij een goede koper gevonden dan ga je naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie bij jou in de buurt (deze zijn geopend op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur).

Hier moet je het voertuig aanmelden voor uitvoer. Bij de RDW wordt de registratie van het voertuig gestopt en stoppen ook al jouw verplichtingen met betrekking tot het voertuig. Neem de volgende documenten mee naar je afspraak:

Het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs of de kentekencard met de tenaamstellingscode
Kentekenplaten
Geldig legitimatiebewijs of paspoort
Voor het afmelden van jouw auto moet je een bedrag betalen van €9,98 (Dienst Export). Hierna is de registratie beëindigd en ben jij al een stap verder met je auto verkopen aan een buitenlander.

Bij de RDW krijg je een aantal documenten terug. Verlies of vergeet deze documenten niet want ze zijn belangrijk voor de koper en de registratie in het buitenland. De volgende documenten krijg je van de RDW:

Het vrijwaringsbewijs: dit document is jouw bewijs dat de registratie is beëindigd.
het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) of de kentekencard (met een afgeknipt hoekje)
papieren kentekenbewijs deel II: Het kentekenbewijs deel II is samen met de kentekencard of de tenaamstellingscode nodig zodat het voertuig in het buitenland weer geregistreerd kan worden.
Stap 2: Met de auto over de grens
Jouw auto is succesvol afgemeld. Je hebt geen plichten meer en hij kan opgehaald worden of jij kan hem naar het buitenland brengen. Hoe dit gaat gebeuren dat ligt aan de manier die is afgesproken. Je kan gebruik maken van transport of een oplegger huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Destruction

(ex-)Automonteur

Panzer_V schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Dit, eerst afmelden voordat je de auto overdraagt.
Ja, en als de koper dan zijn keutel weer in trekt zit jij met de kosten van herinvoer...

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dit zijn de stappen die ik hoop te maken.
  1. Chauffeur komt, ziet de auto en geeft mij het geld (of in ieder geval de helft).
  2. Ik haal de kentekenplaten eraf (met metaalboortje want is met een raar schroefje vastgezet)
  3. Ik ga naar RDW of een Erkend Bedrijf met kentekenplaten en papieren.
  4. Ik krijg een vrijwaringsbewijs.
  5. Hij de bewerkte papieren.
  6. Hij zet de auto op zijn trailer en krijgt nog koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Ja, en als de koper dan zijn keutel weer in trekt zit jij met de kosten van herinvoer...
Ik doe het pas als hij betaalt is. Maar mocht er onverhoopt nog wat misgaan dan ga ik hem niet opnieuw invoeren. Dan zoek ik gewoon een koper die hem sowieso wil exporteren naar Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:53:
Je geeft aan vele biedingen gehad te hebben. Die goede prijs heeft een reden en die reden is niet dat er in België weinig Kangoo's te koop staan die geëxporteerd kunnen worden.
Zou kunnen. Ik ben ook benieuwd waar de adder zit, als ie er zit.
Kangoo's doen het overigens nog wel goed in het 2de hands circuit. Met APK had ik hem makkelijk voor € 1.500 kunnen verkopen.
Maar ook ik ben heel benieuwd.
Ik zal hier eerlijk de afloop vertellen. Wordt (voor mij dan) sowieso een goed verhaal aan mijn vrienden.
En de kans voor een goed verhaal ga ik nooit uit de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:43
Waarom geef je de voorkeur aan cash geld? Heb je middelen om de echtheid te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Als het mijn auto zou zijn dan zou ik er een nieuwe ruit in zetten en laten keuren.
Dan kan je hem verkopen zonder al dat gezeur

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:35:
Waarom geef je de voorkeur aan cash geld? Heb je middelen om de echtheid te controleren?
Die kans durf ik wel te nemen.
Maar misschien rij ik wel effe langs een supermarkt en vraag ik of ze effe wat biljetten door hun apparaatje willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:43:
Als het mijn auto zou zijn dan zou ik er een nieuwe ruit in zetten en laten keuren.
Dan kan je hem verkopen zonder al dat gezeur
Had ook gekund. Maar dit had ik door een garage moeten laten doen, en dat vond ik de moeite niet waard.
Achteraf gezien misschien wel.
Ik kwam er pas later achter dat ze nog zoveel zouden opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 30-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:29:
Dit zijn de stappen die ik hoop te maken.
  1. Chauffeur komt, ziet de auto en geeft mij het geld (of in ieder geval de helft).
  2. Ik haal de kentekenplaten eraf (met metaalboortje want is met een raar schroefje vastgezet)
  3. Ik ga naar RDW of een Erkend Bedrijf met kentekenplaten en papieren.
  4. Ik krijg een vrijwaringsbewijs.
  5. Hij de bewerkte papieren.
  6. Hij zet de auto op zijn trailer en krijgt nog koffie.
Ik zou het anders doen.
Geld ontvangen, overschrijven op naam van de koper en hem een prettige dag wensen en verder gaan met je dagelijkse bezigheden.
Dat het ding voor export weg gaat is niet jou probleem

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 30-03-2025 13:11 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Die kans durf ik wel te nemen.
Maar misschien rij ik wel effe langs een supermarkt en vraag ik of ze effe wat biljetten door hun apparaatje willen halen.
Klinkt alsof er een aanzienelijk prijsverschil is in de biedingen, anders wil je dit risco en extra gezeur toch helemaal niet? Als je het heel graag wil is mijzelf afvragen waarom dat prijsverschil er is waar ik zou beginnen.. Bekijk bv dezelfde auto in Belgie, zijn ze daar meer dan de bieding waard? als dat al niet het geval is wordt je gewoon pootje gelicht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Misschien dat ik iets mis, maar als jij een auto verkoopt, waarom moet jij dan de export er van in orde maken?
Laat hem komen, contant afrekenen, jij zet het kentekenbewijs over op zijn naam, je geeft hem de sleutels en papieren en gaat een pint pakken. Hoe, waar, wanneer hij die auto exporteert en wat naar toe is dan verder op geen enkele manier meer jouw probleem.

precies wat @-tom-562 dus eigenlijk ook zegt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Pietervs op 30-03-2025 13:36 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-05 16:21
Wat een moeilijke wegen allemaal.
Heb de afgelopen 10 jaar drie auto's aan mensen verkocht die de auto meenamen naar Polen, Hongarije.
Naar Primera, kenteken overschrijven, en je krijgt een vrijwaringbewijs.
Je bent geen autohandelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Pietervs schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:35:
Misschien dat ik iets mis, maar als jij een auto verkoopt, waarom moet jij dan de export er van in orde maken?
Laat hem komen, contant afrekenen, jij zet het kentekenbewijs over op zijn naam, je geeft hem de sleutels en papieren en gaat een pint pakken. Hoe, waar, wanneer hij die auto exporteert en wat naar toe is dan verder op geen enkele manier meer jouw probleem.

Wat @-tom-562 en jij even vergeten is dat de koper geen Nederlander is en ook niet in Nederland woont. Een auto op zijn naam zetten is dan niet mogelijk.
jmb66 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:00:
Heb de afgelopen 10 jaar drie auto's aan mensen verkocht die de auto meenamen naar Polen, Hongarije.
Maar dan waren de kopers van die auto's Nederlanders of in Nederland woonachtig. De koper van de auto van TS is Belg, het kenteken overschrijven op zijn naam is dan onmogelijk.

Dus dan heb je maar 2 keuzes:
- Je verkoopt hem aan deze Belg en regelt de uitvoer
- Je verkoopt hem niet aan deze Belg en wacht af op een andere koper.

Overigens vraag ik me af hoe mensen erbij komen dat TS aansprakelijk blijft als hij zelf de uitvoer regelt. Jij krijgt een vrijwaringsbewijs dus jij kunt gewoon laten zien dat het voertuig vanaf dat moment niet meer in jouw bezit was. Voor boetes etc. hoef je ook al niet bang te zijn, want jij geeft de auto af zonder kentekenplaten omdat je die moet inleveren bij de RDW.

[ Voor 43% gewijzigd door Destruction op 30-03-2025 14:17 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
jmb66 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:00:
Je kunt alleen verkopen bij de Primera als de koper in Nederland woonachtig is.

Onze laatste auto is verkocht aan een Roemeen. Die was met de trein uit Roemenië gekomen om in Eindhoven een auto te kopen om een boot+trailer te trekken die hij in België zou kopen :D

Dat moest dus bij zo'n RDW erkend export bedrijfje.

De auto ervoor verkocht voor export aan iemand met Afrikaanse afkomst woonachtig in NL. Dat ging bij Postkantoor.

De auto daarvoor verkocht aan Ali met RDW exportbedrijf die voor de deur de vrijwaring kon afgeven.

Als verkoper duidelijk zijn dat alle kosten voor de koper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-05 16:21
Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Wat @-tom-562 en jij even vergeten is dat de koper geen Nederlander is en ook niet in Nederland woont. Een auto op zijn naam zetten is dan niet mogelijk.
Onzin.
Europees rijbewijs heb je in de EU nodig om een auto te mogen besturen.
Afrikaans rijbewijs is ongeldig.
Zal wat zijn dat je als NL, uitsluitend in Nederland een auto mag kopen en niet in Duitsland, België of Polen.
Je mag toch als Nederlander in heel Europa een auto huren, ondanks dat je er niet woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jmb66 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Onzin.
Zal wat zijn dat je als NL, uitsluitend in Nederland een auto mag kopen en niet in Duitsland, België of Polen.
Je mag toch als Nederlander in heel Europa een auto huren, ondanks dat je er niet woont.
Maar dat is heel iets anders dan een auto op jouw naam laten zetten in een land waar je niet woont. Dat kan niet en gaat je ook niet lukken.

Die Belg heeft hier geen adres en heeft geen NL BSN, dus hij kan die auto NIET op zijn naam krijgen zolang deze nog een NL kenteken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:13:
[...]

[...]

Maar dan waren de kopers van die auto's Nederlanders of in Nederland woonachtig. De koper van de auto van TS is Belg, het kenteken overschrijven op zijn naam is dan onmogelijk.

Dus dan heb je maar 2 keuzes:
- Je verkoopt hem aan deze Belg en regelt de uitvoer
- Je verkoopt hem niet aan deze Belg en wacht af op een andere koper.

Overigens vraag ik me af hoe mensen erbij komen dat TS aansprakelijk blijft als hij zelf de uitvoer regelt. Jij krijgt een vrijwaringsbewijs dus jij kunt gewoon laten zien dat het voertuig vanaf dat moment niet meer in jouw bezit was. Voor boetes etc. hoef je ook al niet bang te zijn, want jij geeft de auto af zonder kentekenplaten omdat je die moet inleveren bij de RDW.
Dat is toch niet de probleem van de verkoper?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

-tom-562 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Dat is toch niet de probleem van de verkoper?
Jawel? Want je krijgt geen vrijwaringsbewijs als jij verder niks wil regelen. En dan blijf jij inderdaad verantwoordelijk voor alles dat er met de auto gebeurd.

We zijn één europa maar het is (nog?) niet zo geregeld dat ik bijvoorbeeld in Frankrijk een Franse auto op mijn naam zet, naar Nederland rijdt en deze op Nederlands kenteken laat overzetten, zodat de overheden weten dat ik als Nederlander met die auto hoofdzakelijk in Nederland wil gaan rijden, en niet in Frankrijk.

Als het wél zo werkte dan kon de Belgische koper de auto op zijn naam zetten, naar België rijden en daar de rest regelen. Maar zo werkt het dus niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 30-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Jawel? Want je krijgt geen vrijwaringsbewijs als jij verder niks wil regelen. En dan blijf jij inderdaad verantwoordelijk voor alles dat er met de auto gebeurd.

We zijn één europa maar het is (nog?) niet zo geregeld dat ik bijvoorbeeld in Frankrijk een Franse auto op mijn naam zet, naar Nederland rijdt en deze op Nederlands kenteken laat overzetten, zodat de overheden weten dat ik als Nederlander met die auto hoofdzakelijk in Nederland wil gaan rijden, en niet in Frankrijk.

Als het wél zo werkte dan kon de Belgische koper de auto op zijn naam zetten, naar België rijden en daar de rest regelen. Maar zo werkt het dus niet.
Euhm nee, TS _moet_ de auto toch niet verkopen aan die Belg? Dus is het niet TS zijn probleem. Laat die Belg alles zelf maar regelen zou ik zeggen. Of anders de prijs met een paar honderd euro verhogen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

-tom-562 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Euhm nee, TS _moet_ de auto toch niet verkopen aan die Belg? Dus is het niet TS zijn probleem. Laat die Belg alles zelf maar regelen zou ik zeggen. Of anders de prijs met een paar honderd euro verhogen
En hoe gaat de koper dat allemaal regelen dan? Er valt voor de koper weinig te regelen, tenzij je je auto met sleutels, kentekenplaten én alle papieren wil afgeven aan een vreemde terwijl het voertuig nog op jouw naam staat. Dat zou ik in ieder geval nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:09:
[...]

En hoe gaat de koper dat allemaal regelen dan? Er valt voor de koper weinig te regelen, tenzij je je auto met sleutels, kentekenplaten én alle papieren wil afgeven aan een vreemde terwijl het voertuig nog op jouw naam staat. Dat zou ik in ieder geval nooit doen.
Daarom saampjes naar de rdw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Brilsmurfffje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Dat zou ik ook doen ;) Maar dat is niet wat er geschreven wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Pietervs schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:35:

Ik exporteer hem niet. Ik haal alleen de auto van mijn naam af.
Als je een auto aan een niet-Nederlands ingezetene verkoopt, kun je hem niet zomaar overschrijven via het postkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
-tom-562 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Ik zou het anders doen.
Geld ontvangen, overschrijven op naam van de koper en hem een prettige dag wensen en verder gaan met je dagelijkse bezigheden.
Dat het ding voor export weg gaat is niet jou probleem
Ik kan hem dus niet zomaar overschrijven op zijn naam omdat hij een niet-ingezetene is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
jmb66 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Onzin.
Je kunt niet via het postkantoor of Digi-D je auto verkopen aan een niet ingezetene.

Dit is wat de RDW zegt: Woont de koper in het buitenland, dan moet u samen met de koper naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie gaan, waar het voertuig voor uitvoer aangemeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
-tom-562 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Ik moet niks natuurlijk.
Maar als hij een goede prijs biedt, en hem op komt halen, wil ik dat wel.
Als het gaat zoals de RDW aangeeft dat het zou moeten gaan, is de nummerplaten verwijderen en meenemen de enige extra handeling die ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Destruction schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Dat ga ik ook zeker niet doen.
Ik regel een vrijwaringsbewijs voor mezelf en de andere papieren gaan naar hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Dat doe ik waarschijnlijk ook. Vooral omdat de RDW niet duidelijk is op hun site.

Maar een bedrijf hier vlakbij die het ook regelt, zegt op hun site het volgende:

Heeft u uw auto, motor of scooter verkocht aan een persoon woonachtig in het buitenland dan dient u deze vrij te stellen van uw naam.
Pas daarna stopt uw verzekeringsplicht, APK-plicht en het betalen van de wegenbelasting.
Met onze export dienstverlening kunnen wij dit voor u verzorgen.

Wat neemt u mee?
[list]
• Bij een voertuig met een papieren kentekenbewijs: Tenaamstellingsbewijs(deel IB) en Overschrijvingsbewijs(deel II).
• Bij een voertuig met een kentekencard: de kentekencard en de tenaamstellingscode.
• De bij het voertuig behorende kentekenplaten.
• Een geldig legitimatiebewijs.
• KM stand.
[/list]

De kosten voor deze dienst bedragen € 35,=

Is € 20 meer dan bij de RDW, maar geen wachtrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Klinkt alsof er een aanzienelijk prijsverschil is in de biedingen, anders wil je dit risco en extra gezeur toch helemaal niet? Als je het heel graag wil is mijzelf afvragen waarom dat prijsverschil er is waar ik zou beginnen.. Bekijk bv dezelfde auto in Belgie, zijn ze daar meer dan de bieding waard? als dat al niet het geval is wordt je gewoon pootje gelicht.
Ik ga het uitvinden allemaal.
De geboden prijs is goed. Zover heb ik nog niks van oplichting kunnen merken. Ik ben ook niet zo xenofoob dat ik overal wat achter zoek. Het is geen Nigeriaanse prins die me miljoenen belooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:41
Nieuwe ruit erin, APK erop en verkopen.
Auto verkopen zonder APK is vragen om oudijzer prijs.

https://www.nieuwevoorruit.nl/voorruit/renault/kangoo

Met APK vraagt men https://www.marktplaats.n...oo-1-6-16v-aut-2006-groen
€ 3000,00.

[ Voor 92% gewijzigd door Speedster op 30-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:01
Als je morgen toch gaat bellen: van Keulen heb ik ook allerhande gelijkwaardige autos verkocht: als in apk niet ok/ danwel niet lopend. Afgaande op de bouwmaat foto zit je regio Eindhoven en is dit misschien nog een makkelijk alternatief (tenzij je nu een heel mooi bod hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Speedster schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:36:
Nieuwe ruit erin, APK erop en verkopen.
Auto verkopen zonder APK is vragen om oudijzer prijs.

https://www.nieuwevoorruit.nl/voorruit/renault/kangoo

Met APK vraagt men https://www.marktplaats.n...oo-1-6-16v-aut-2006-groen
€ 3000,00.
Maar die ziet er echt wel veel beter uit dan de mijne.
Mijne zit vol met deuken en flinke krassen. 1 Zijdeur krijg je met moeite dicht.
Voorbumper is vastgeschroefd. Passagiersdeur kan alleen van het slot door handmatig het knopje omhoog te trekken.
Automatische raam gaat vaker niet dan wel naar beneden.
Geen automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
significant schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:39:
Als je morgen toch gaat bellen: van Keulen heb ik ook allerhande gelijkwaardige autos verkocht: als in apk niet ok/ danwel niet lopend. Afgaande op de bouwmaat foto zit je regio Eindhoven en is dit misschien nog een makkelijk alternatief (tenzij je nu een heel mooi bod hebt).
Klopt, wij wonen ook in de Kempen.
Ik heb hem nu toegezegd voor € 750. Garages had ik niet eens geprobeerd, omdat hij er echt niet lekker uitziet. Los van de ruit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 12:41
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Maar die ziet er echt wel veel beter uit dan de mijne.
Mijne zit vol met deuken en flinke krassen. 1 Zijdeur krijg je met moeite dicht.
Voorbumper is vastgeschroefd. Passagiersdeur kan alleen van het slot door handmatig het knopje omhoog te trekken.
Automatische raam gaat vaker niet dan wel naar beneden.
Geen automaat.
Wat heeft de bieder dan geboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Speedster schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Wat heeft de bieder dan geboden?
€ 750.

De Kangoo die je toont kun je bieden vanaf € 2.000 maar nog geen zichtbare biedingen.

Ik denk dat € 750 een goede prijs is voor mijn Kangoo die er echt niet uitziet. Binnen ook vies, stoelen vol vlekken. Achterbank wel aanwezig maar niet makkelijk te verwijderen.
Was al een afgeragd bakkie toen ik hem kocht 3 jaar geleden, met APK voor € 1.700.

[ Voor 34% gewijzigd door Rzaan op 30-03-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:58
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:14:
[...]

€ 750.

De Kangoo die je toont kun je bieden vanaf € 2.000 maar nog geen zichtbare biedingen.

Ik denk dat € 750 een goede prijs is voor mijn Kangoo die er echt niet uitziet. Binnen ook vies, stoelen vol vlekken. Achterbank wel aanwezig maar niet makkelijk te verwijderen.
Was al een afgeragd bakkie toen ik hem kocht 3 jaar geleden, met APK voor € 1.700.
Zeker dat ie niet door de apk komt? Barsten in vooruit hoeven niet altijd problematisch te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Dus die foto in de TS is niet van jouw auto? Want die ziet er nog goed uit.
Dat vertroebelt de discussie nogal. Ik ging uit van een nog goed verkoopbare auto.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:36:
Dus die foto in de TS is niet van jouw auto? Want die ziet er nog goed uit.
Dat vertroebelt de discussie nogal. Ik ging uit van een nog goed verkoopbare auto.
Jawel, maar schijn bedriegt. Zitten echte flinke krassen in.
Vooruit heeft een scheur met vertakkingen (@Valorian )
Alle andere euvels zoals niet goed sluitende schuifdeur. Goed bakkie voor de verbouwing. Weet niet hoeveel zakken MP75 mee opgehaald. Aanhangers vol met puin naar de stort. Lang hout paste erin.
Ik had voorruit kunnen doen en APK. Was ik € 450 verder geweest en dan nog maar de vraag wat ik dan gekregen had.
Er was een hobbyist langs geweest wiens plan het was om hem op te knappen en dan doorverkopen.
Die doet alles zelf en had de ruit op de sloop gehaald.
Maar ook die zag het niet zitten. En dat was voor rond de € 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Destruction dat verheldert de boel inderdaad! Thanks. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Zover heb ik nog niks van oplichting kunnen merken.
Duh, dat merkten andere slachtoffers van oplichting ook niet, anders waren ze niet opgelicht.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Duh, dat merkten andere slachtoffers van oplichting ook niet, anders waren ze niet opgelicht.
Misschien ben jij gisteren en eergisteren ook wel opgelicht. Heb je er alleen nog niks van gemerkt. En ben je al 100 keer opgelicht, maar nooit gemerkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:14
Heel ingewikkeld is dit niet:
1. Koper komt
2. Geeft geld
3. Samen (op afspraak tegenwoordig) naar de RDW karren (ff checken waar ze kunnen exporteren)
4. Naar de balie en de autopapieren overhandigen inclusief de kentekenplaten
5. Koper krijgt afgeknipte kentekencard en papieren.
6. Jij krijgt vrijwaringsbewijs
7. Keer zwaaien naar elkaar en houdoe.

Kost ook maar iets van €10 ofzo, als ie op een trailer gaat heb je ook geen witte platen oid nodig.
Heb dit riedeltje al vele malen gedaan, stelt weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Christ1000 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:21:
Heel ingewikkeld is dit niet:
1. Koper komt
2. Geeft geld
3. Samen (op afspraak tegenwoordig) naar de RDW karren (ff checken waar ze kunnen exporteren)
4. Naar de balie en de autopapieren overhandigen inclusief de kentekenplaten
5. Koper krijgt afgeknipte kentekencard en papieren.
6. Jij krijgt vrijwaringsbewijs
7. Keer zwaaien naar elkaar en houdoe.

Kost ook maar iets van €10 ofzo, als ie op een trailer gaat heb je ook geen witte platen oid nodig.
Heb dit riedeltje al vele malen gedaan, stelt weinig voor.
Volgens mij kost het nu iets van € 13.
Moet de koper mee?
Afspraak is wel shit, want dat gaat natuurlijk dan pas over een paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 22:51

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wat een discussie allemaal. Je hebt het gewoon prima uitgezocht en dat is precies hoe het werkt. Je kunt naar zo'n RDW-erkend bedrijf die export doet of naar een RDW-keuringstation. Afspraak maken is niet nodig.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:59:
Je kunt naar zo'n RDW-erkend bedrijf die export doet of naar een RDW-keuringstation. Afspraak maken is niet nodig.
Jij denkt dat ik gewoon bij zo'n keuringsstation terecht kan?
Top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Jij denkt dat ik gewoon bij zo'n keuringsstation terecht kan?
Top.
Ja hoor, als je daar een afspraak voor zou moeten maken dan zou de RDW dat wel op hun website zetten. Zat daar pas te wachten tijdens een keuring en dan komen er voortdurend mensen binnenlopen met een setje kentekenplaten in de hand.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist de auto verkocht. Het was (afgezien van een paar domme vergeetfouten van mijzelf) eigenlijk een fluitje van een cent.

Ik had gisteren gebeld met de RDW en die gaven aan dat ik geen afspraak hoefde te maken, en dat als de auto op een trailer ging ik ook geen witte platen o.i.d. hoefde te hebben.

Ik zal nog even toelichten hoe het is verlopen.
  • Belgische koper met de nationaliteit van de Ivoorkust wilde hem kopen voor een goed bedrag.
  • Hij stuurde me per app zijn identiteitsbewijs.
  • Hij stuurde ook een ophaaldienst.
  • Deze laatste overhandigde me bij aankomst meteen het geld.
  • Ik ging daarop naar de RDW met: 1. kentekenplaten 2. kentekencard 3. meldcodebrief.
  • Nummertje trekken bij de RDW, alles inleveren, € 12,- betalen.
    Ik kreeg retour: 1. Kentekencard met afgeknipt hoekje 2. nieuw document 3. Vrijwaringsbedrijf
  • Identiteitsbewijs van de koper was niet nodig. Hoe de koper nu kan aantonen dat het zijn auto is, is niet mijn probleem. Mevrouw van de RDW zei ook dat dit niet kon. Ik heb niet verder gevraagd.
  • Auto op de ambulance.
  • Kentekencard met afgeknipt hoekje en nieuw document aan de chauffeur gegeven.
  • Vrijwaringsbewijs in de la gelegd.
  • Koffie gegeven en een tientje voor het extra wachten.
  • Verkocht!
Ik had het ook bij 4 bedrijven in mijn dorp kunnen laten doen. Die vroegen tussen de € 35 en € 70 voor deze dienst.
Zij wilden ook de kilometerstand weten, en ook de naam van de koper.

Wat er nou precies aan de hand is met die naam, weet ik niet.
Het belangrijkste voor mij is dat ik een vrijwaringsbewijs heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZFFvcPcC11Tgp4qhik52MTNnpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ekqg6nNFMXDyrr3pja2cVVCy.jpg?f=fotoalbum_large

Er waren nogal wat mensen in dit topic die er flink naast zaten. Wellicht dat het in het verleden anders was, maar dit is de stand van zaken op 1 april 2025. Geen grap!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TOELICHTING

Het zat me niet helemaal lekker waarom de auto niet was overgeschreven op naam van de koper.
Dus ik ben deze ochtend weer even teruggegaan naar de RDW.

Zij vertelden mij het volgende:
Wij kunnen de auto alleen maar overschrijven op de koper's naam als deze in persoon voor ons staat.
Mijn tegenvraag waarom dit wel bij kan bij particuliere bedrijven die een RDW-machtiging hebben, werd beantwoord met 'ik weet niet wat zij doen. Maar officieel mag het niet."

Ik zat met nog meer vragen natuurlijk.
Want wat als de koper er in België een ongeluk mee maakt. Ze gaf aan dat ik inderdaad de laatst geregistreerde ben, maar de auto staat bij de RDW genoteerd als 'geëxporteerd' en ik heb ook een vrijwaringsbewijs. Dus ik ben niet meer aansprakelijk.
Ze gaf ook aan dat de koper in België geen kenteken kan aanvragen. Dus dan zou de auto de weg op moeten zonder platen of valse platen. (In Belgie zijn platen overigens gekoppeld aan de persoon en niet direct aan het voertuig)
Het komt er op neer dat de auto zich nu eigenlijk in een soort niemandsland bevindt.
De auto gaat binnenkort op de boot, dus het zal allemaal wel.
Of hij knapt hem op en rijdt er in Belgie mee rond, maar dan zal hij toch een nieuw kentekenbewijs moeten regelen.
Of hij rijdt er illegaal mee rond. Ook goed. Is mijn auto niet meer, want geëxporteerd volgens de regels van de RDW. En vrijwaringsbewijs.

Mocht ik nog een keer zoiets aan de hand hebben, ga ik toch naar zo'n particulier bedrijf. Kost wel het het driedubbele, maar dan staat er niks meer op je naam. Dat zij zich niet aan de RDW-regels houden, is niet mijn probleem.
Jaren geleden heb ik een auto naar Oekraine gebracht en toen werd de auto ook op naam van de koper gezet. Een kopie paspoort of rijbewijs was voldoende. Was bij een particulier bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29
Bij mijnoverheid.nl kun je zien welke voertuigen op je naam staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
zx9r_mario schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:09:
Bij mijnoverheid.nl kun je zien welke voertuigen op je naam staan.
Had ik vannacht nog gedaan toen ik lag te piekeren :)
Op Kentekencheck staat hij ook genoteerd als 'export'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:58:

Ze gaf ook aan dat de koper in België geen kenteken kan aanvragen. Dus dan zou de auto de weg op moeten zonder platen of valse platen. (In Belgie zijn platen overigens gekoppeld aan de persoon en niet direct aan het voertuig)
Waarom niet? Met een aankoopbewijs (zelf gefabriceerd of niet, een marktplaats chat is ook bewijs) en de kentekencard krijg je zo de plaat thuis gestuurd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Complimenten voor dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Hoop dat alles goed komt, zal m'n ervaring delen want als je het niet goed doet kan het nog gedoe opleveren zoals ik heb ervaren

Auto cash verkocht aan Belgen
Samen naar een garage die export doet, alles volgens regels gedaan en koper kreeg tegen betaling een tijdelijke kentekenplaat mee
Afgemeld op rdw en idd melding export
Op blauwe ogen afgesproken dat ik de papieren zou toegestuurd krijgen voor aanspraak op terug gave BTW (of hoe dat ook heet)
Twee weken later belletje of ik auto kon terugkopen want hij had problemen met invoer

Drie weken later snelheids bekeuring op de mat van Belgisch politie. Gelukkig had ik op papier een overeenkomst laten tekenen incl adres gegevens van koper. Dit gedeeld met Belgische politie en nooit meer iets gehoord. Papieren ook nooit ontvangen en iets van 2k misgelopen op btw,

Lesje geleerd, export doe ik niet meer aan 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Bobmeister schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:17:
[...]

Waarom niet? Met een aankoopbewijs (zelf gefabriceerd of niet, een marktplaats chat is ook bewijs) en de kentekencard krijg je zo de plaat thuis gestuurd. :P
De kentekencard is een hoekje af.
En ook als hij wel een officieel kenteken krijgt, is het niet meer mijn probleem. Want dan staat de auto sowieso op zijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:24:
Hoop dat alles goed komt, zal m'n ervaring delen want als je het niet goed doet kan het nog gedoe opleveren zoals ik heb ervaren

Samen naar een garage die export doet, alles volgens regels gedaan en koper kreeg tegen betaling een tijdelijke kentekenplaat mee
Op blauwe ogen afgesproken dat ik de papieren zou toegestuurd krijgen voor aanspraak op terug gave BTW (of hoe dat ook heet)
Twee weken later belletje of ik auto kon terugkopen want hij had problemen met invoer

Drie weken later snelheids bekeuring op de mat van Belgisch politie. Gelukkig had ik op papier een overeenkomst laten tekenen incl adres gegevens van koper. Dit gedeeld met Belgische politie en nooit meer iets gehoord. Papieren ook nooit ontvangen en iets van 2k misgelopen op btw,

Dat is wel een zuur verhaal. Klote.
Ik denk dat je ook zonder die getekende overeenkomst niet had hoeven betalen, want je had tenslotte een vrijwaringsbewijs.
Export kan altijd gedoe opleveren.
Ik was ook gewoon benieuwd hoe het allemaal zou verlopen. Ik ben altijd in voor een goed verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Mocht ik nog een keer zoiets aan de hand hebben, ga ik toch naar zo'n particulier bedrijf. Kost wel het het driedubbele, maar dan staat er niks meer op je naam. Dat zij zich niet aan de RDW-regels houden, is niet mijn probleem.
Waarom? volgens mij heb je het prima volgens de regels gedaan. Ik zou je niet bang laten maken door spookverhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
KNed schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:29:
[...]

Waarom? volgens mij heb je het prima volgens de regels gedaan. Ik zou je niet bang laten maken door spookverhalen.
Klopt ook.
Maar als je het bij een particulier bedrijf laat doen, heb je net dat hele kleine stukje meer zekerheid doordat je dan niet meer de laatst geregistreerde bent.

Nu kan een beetje fotoshopper in 10 minuten trouwens een kopie paspoort maken van iemand die helemaal niet bestaat. Of een kopie van een gestolen paspoort. En zo'n bedrijf kan dat niet controleren. Dus dat is ook weer schijnzekerheid.

Dus dan is de beste route: Naar de RDW met de koper.
Maar zo'n opkoper die naar Afrika stuurt, gaat niet overal mee naar toe natuurlijk. Die stuurt gewoon een bedrijfje die er 2 ophaalt in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is wel een zuur verhaal. Klote.
Ik denk dat je ook zonder die getekende overeenkomst niet had hoeven betalen, want je had tenslotte een vrijwaringsbewijs.
Export kan altijd gedoe opleveren.
Ik was ook gewoon benieuwd hoe het allemaal zou verlopen. Ik ben altijd in voor een goed verhaal.
klopt, maar het hebben van zijn naw gegevens heeft mij geholpen om de zaak snel af te sluiten bij de politie, want daar vroegen ze expliciet naar tijdens mijn bezwaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:02:
[...]

klopt, maar het hebben van zijn naw gegevens heeft mij geholpen om de zaak snel af te sluiten bij de politie, want daar vroegen ze expliciet naar tijdens mijn bezwaar
Ik heb van de man kopie paspoort en adresgegevens. Maar wel in Ivoorkust. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Volgens mij ben je in de war. De auto staat niet meer op jouw naam op het moment dat je een vrijwaring krijgt. Er is niets aan de hand, je hebt het gewoon goed gedaan. Dat je de laatst geregistreerde bent betekent helemaal niets, dat impliceert geen enkele aansprakelijkheid voor wat er nadien met de auto gebeurt.

Die andere bedrijven zetten de auto ook niet op naam van iemand anders. Ze vragen die gegevens alleen als je naast het uitschrijven van het kenteken ook witte platen wilt en de bijbehorende verzekering. Ze doen niets wat "officieel" niet mag.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazzy op 02-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ze gaf ook aan dat de koper in België geen kenteken kan aanvragen.
Dit is echt onzin, sowieso kan een RDW-medewerker geen uitspraken doen over kenteken aanvragen in een ander land. Daar gaan ze niet over en hebben ze geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:04:
[...]
Volgens mij ben je in de war. De auto staat niet meer op jouw naam op het moment dat je een vrijwaring krijgt. Er is niets aan de hand, je hebt het gewoon goed gedaan. Dat je de laatst geregistreerde bent betekent helemaal niets, dat impliceert geen enkele aansprakelijkheid voor wat er nadien met de auto gebeurt.

Die andere bedrijven zetten de auto ook niet op naam van iemand anders. Ze vragen die gegevens alleen als je naast het uitschrijven van het kenteken ook witte platen wilt en de bijbehorende verzekering. Ze doen niets wat "officieel" niet mag.
Dan heb ik niet goed begrepen wat een bedrijf me telefonisch meedeelde. Zij vertelden me dat ik ook een kopei van de ID van de koper moest meenemen, anders kon hij niets invullen. En ik had duidelijk gemaakt dat ik geen witte platen nodig had. Ergens dus iets mis gegaan. Of in mijn luisteren, of in zijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:04:
Er is niets aan de hand, je hebt het gewoon goed gedaan.
Dank voor het compliment.

Daar ben ik het meest blij om.
Want het was voor mij allemaal weer net wat andere materie.
Wel al ooit auto met witte platen naar Oekraine gebracht. Leek ook een hoop gedoe, maar viel achteraf allemaal mee. Toen kreeg ik via Tweakers-leden ook veel 'adviezen' van mensen die - net als ik - niet van de hoed en de rand wisten. Maar wel deden of ze het allemaal wèl wisten. Dat is zo verdomde lastig dan.
Ook zelf een auto geïmporteerd uit Duitsland. Dat is helemaal appeltje-eitje. Los van het transport, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:16:
Dan heb ik niet goed begrepen wat een bedrijf me telefonisch meedeelde. Zij vertelden me dat ik ook een kopei van de ID van de koper moest meenemen, anders kon hij niets invullen. En ik had duidelijk gemaakt dat ik geen witte platen nodig had. Ergens dus iets mis gegaan. Of in mijn luisteren, of in zijn verhaal.
Eerlijk gezegd denk ik dat ik degene ben die fout zit. Lees op https://www.rdw.nl/partic...oorvoeren/auto-exporteren onder Wat u eerst moet weten:
Verkoopt u het voertuig aan iemand in het buitenland? Zorg er dan voor dat de koper het voertuig op zijn naam exporteert en de export zelf regelt bij een van onze keuringsstations, balies of bij een erkend exportbedrijf. Zijn gegevens komen dan namelijk op het exportbewijs (kentekenbewijs deel II). Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export, dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland.
Het is dus niet verplicht, maar wel degelijk verstandig om de naam van de koper op te geven bij de export.

Wist dit echt niet, begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed wat dat precies betekent dat je 'verantwoordelijk' bent voor het voertuig als het verkocht is en je een vrijwaring hebt. Interessant.

Sorry voor de verkeerde informatie. Zelf ook redelijk wat ervaring met met name import maar ook twee keer export. In beide gevallen wilde de koper witte platen en de verzekering dus daarom zijn gegevens of de koper in persoon meegenomen. Nooit geweten dat ook wanneer je geen witte platen hoeft het wel degelijk relevant is om die gegevens aan te leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Jazzy op 02-04-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:24:

Hoe kan die boete dan nog bij jou terecht gekomen zijn? Als de auto afgemeld is voor export heb je de kentekenplaten moeten inleveren, dus via die weg kan het in ieder geval niet gegaan zijn.

En welke papieren moesten ze je opsturen? Alle papieren die jij nodig hebt (vrijwaringsbewijs) heb je al gehad toen je bij de RDW stond om de export te regelen. Dus of je hebt het regelen van de uitvoer aan de koper overgelaten (die dat vervolgens niet geregeld heeft...) of er missen details van dit verhaal, maar eigenlijk is dit gewoonweg onmogelijk.

@Rzaan Het is prima geregeld, er kan jou inderdaad niks meer gebeuren mbt die Kangoo. Jij hebt je vrijwaringsbewijs en alles wat na de datum en het tijdstip op jouw vrijwaringsbewijs nog gebeurd met die auto is nooit jouw probleem. Of de koper 'm nou op een boot naar Afrika zet en die kosten niet betaald, of hij pleegt er een ramkraak mee... Daar kun jij op geen enkele manier of op geen enkel moment verantwoordelijk voor zijn.

* Destruction heeft in de loop der jaren meerdere auto's ingevoerd en meerdere auto's (en motoren) afgemeld voor export. Altijd via de RDW zelf en nooit problemen gehad whatsoever.
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:22:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat ik degene ben die fout zit. Lees op https://www.rdw.nl/partic...oorvoeren/auto-exporteren onder Wat u eerst moet weten:
[...]

Het is dus niet verplicht, maar wel degelijk verstandig om de naam van de koper op te geven bij de export.

Wist dit echt niet, begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed wat dat precies betekent dat je 'verantwoordelijk' bent voor het voertuig als het verkocht is en je een vrijwaring hebt. Interessant.

Sorry voor de verkeerde informatie. Zelf ook redelijk wat ervaring met met name import maar ook twee keer export. In beide gevallen wilde de koper witte platen en de verzekering dus daarom zijn gegevens of de koper in persoon meegenomen. Nooit geweten dat ook wanneer je geen witte platen hoeft het wel degelijk relevant is om die gegevens aan te leveren.
Dat blijft een hele vreemde stelling "u blift verantwoordelijk voor het voertuig totdat het is geregistreerd in het buitenland." Jij hebt 0,0 invloed in het moment dat de buitenlandse koper het voertuig daadwerkelijk op kenteken laat zetten, jij hebt een vrijaringsbewijs verkregen en daarmee is de kous af.

Als de RDW het anders ziet moeten ze je geen vrijwaringsbewijs geven tot het moment dat de RDW bericht krijgt dat het voertuig in het buitenland is aangemeld. Dan is het inderdaad wel meteen afgelopen met export, maar da's wat anders.

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 02-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Destruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:26:
Of de koper 'm nou op een boot naar Afrika zet en die kosten niet betaald, of hij pleegt er een ramkraak mee... Daar kun jij op geen enkele manier of op geen enkel moment verantwoordelijk voor zijn.
Daar was ik ook heel zeker van, tot een paar minuten geleden: Jazzy in "Belgische Afrikaan wil auto kopen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:28:
[...]

Daar was ik ook heel zeker van, tot een paar minuten geleden: Jazzy in "Belgische Afrikaan wil auto kopen" :)
Zoals ik al schrijf in de post hierboven: Dan moet de RDW geen vrijwaringsbewijzen afgeven totdat een buitenlandse variant van de RDW bevestigt dat het voertuig in dat land is aangemeld.

Dan verkoopt ook echt niemand meer een voertuig direct aan buitenlanders, maar da's dan iets anders. Je hebt een vrijwaringsbewijs verkregen en daar moet je toch enige rechten aan kunnen ontlenen.

* Destruction baseert zich iig op de stelling dat je nooit verantwoordelijk kunt zijn voor zaken waarop je absoluut 0,0 invloed hebt. En dit is zo'n typisch geval. De koper is verantwoordelijk sinds datum en tijdstip vrijwaringsbewijs.

Anders krijgen we de situatie dat bijvoorbeeld deze Belg met de gekochte ex-NL Kangoo iemand dood rijdt, en @Rzaan in de cel terecht komt vanwege dood door schuld oid? Nee, dat bestaat natuurlijk niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 02-04-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
@Jazzy RDW spreekt zichzelf tegen. Dat heeft TS ook al zelf een keer genoemd. Vrijwaring is vrijwaring, daarna ben je 0,0 verantwoordelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

KNed schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:31:
@Jazzy RDW spreekt zichzelf tegen. Dat heeft TS ook al zelf een keer genoemd. Vrijwaring is vrijwaring, daarna ben je 0,0 verantwoordelijk
Prima, dat was ook mijn mening. Maar op hun website schrijven ze dus dat je naast een vrijwaring ook moet zorgen dat de naam van de koper op het nieuw uitgegeven Deel II komt te staan.

Ik verzin het niet he, lees het net op hun website en ben net zo verbaasd als jij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
[...]
Prima, dat was ook mijn mening. Maar op hun website schrijven ze dus dat je naast een vrijwaring ook moet zorgen dat de naam van de koper op het nieuw uitgegeven Deel II komt te staan.

Ik verzin het niet he, lees het net op hun website en ben net zo verbaasd als jij. :)
Telefonische informatie-mevrouw van de RDW gaf volgens mij ook aan dat dit met kopie ID kon.
Maar ik weet nu helemaal niks mee zeker. :)
Wat een gegeven lijkt, is dat de RDW het zelf ook allemaal niet goed weet. Maar dat het in de praktijk allemaal werkt.

Dat je verantwoordelijk bent tot het moment van registratie is natuurlijk sowieso niet juridisch te onderbouwen. Want elk land heeft weer een andere methode van registeren. Zelfs van niet-registreren. Dus hoe kun je dat nu eisen?

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 02-04-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Destruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:26:
[...]

Hoe kan die boete dan nog bij jou terecht gekomen zijn? Als de auto afgemeld is voor export heb je de kentekenplaten moeten inleveren, dus via die weg kan het in ieder geval niet gegaan zijn.

En welke papieren moesten ze je opsturen? Alle papieren die jij nodig hebt (vrijwaringsbewijs) heb je al gehad toen je bij de RDW stond om de export te regelen. Dus of je hebt het regelen van de uitvoer aan de koper overgelaten (die dat vervolgens niet geregeld heeft...) of er missen details van dit verhaal, maar eigenlijk is dit gewoonweg onmogelijk.
altijd mooi, de betweters. Auto was nog niet op zijn naam gezet (verplicht tijdens invoeren dat er eerst een keuring plaatst vind) en politie greep naar laatst bekende eigenaar. Moet ik anders mijn bezwaar met je delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:42:
[...]

altijd mooi, de betweters. Auto was nog niet op zijn naam gezet (verplicht tijdens invoeren dat er eerst een keuring plaatst vind) en politie greep naar laatst bekende eigenaar. Moet ik anders mijn bezwaar met je delen?
Ik ben geen betweter maar ik heb voldoende auto's en motoren op export gezet om te weten hoe dat proces gaat. Jij kunt geen boetes op je mat hebben ontvangen omdat je bij de RDW de kentekenplaten moet inleveren als je een voertuig voor export aanmeldt. Dus OF die auto was helemaal nog niet op export gezet zodat hij in Belgie nog met NL kentekenplaten kon rond rijden, OF het verhaal klopt niet. Of je hebt details overgeslagen die dit verhaal misschien in een ander licht zetten.
Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:40:
[...]

Dat je verantwoordelijk bent tot het moment van registratie is natuurlijk sowieso niet juridisch te onderbouwen. Want elk land heeft weer een andere methode van registeren. Zelfs van niet-registreren. Dus hoe kun je dat nu eisen?
Precies dat. Als ik in het buitenland een voertuig koop dat ik alleen voor onderdelen wil gebruiken, dan ga ik dat voertuig niet op kenteken laten zetten om hem vervolgens te laten afmelden voor sloop (bij auto's mag je dat zelf overigens niet). Nee, dan laat ik dat voertuig in het buitenland afmelden voor export en in NL blijft het dan een ongekentekend voertuig.

[ Voor 30% gewijzigd door Destruction op 02-04-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
SYQ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:42:
[...]

Maar wellicht was de politie in België ook abuis? Zij pakten wellicht het enige waar ze een beetje houvast aan hadden, en dat was jij.
Ze kwamen ws aan je gegevens doordat de witte kentekenplaten dezelfde cijfers en letters hadden dan je oorspronkelijke gele. Want dat is toch zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Destruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:46:
[...]

Ik ben geen betweter maar ik heb voldoende auto's en motoren op export gezet om te weten hoe dat proces gaat. Jij kunt geen boetes op je mat hebben ontvangen omdat je bij de RDW de kentekenplaten moet inleveren als je een voertuig voor export aanmeldt.
Zijn de witte platen niet hetzelfde als de gele qua cijfers & letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:49:
[...]

Zijn de witte platen niet hetzelfde als de gele qua cijfers & letters?
Dat kan maar ook dan is vrij duidelijk dat het om een export kenteken gaat, en volgens mij krijg je geen export kenteken zonder als koper je gegevens bekend te maken. Dus ook dan kan @SYQ er niet over benaderd zijn, immers het is gebeurd NA tijdstip vrijwaring --> export plaat ---> koper verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
[...]

Maar wel vreemd dat de mevrouw van de RDW zonder te twijfelen niet de naam van een buitenlandse koper invult, maar gewoon mijn naam.
Ze had dan op zijn minst kunnen aangeven 'Waar is de buitenlandse koper? Want dit betreft Export.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:40:
Dat geldt dus alleen als je er voor kiest om de naam van de koper niet op het nieuwe Deel II/exportbewijs te laten zetten, als je dat wel doet dan is dit allemaal niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:52:
[...]

Maar wel vreemd dat de mevrouw van de RDW zonder te twijfelen niet de naam van een buitenlandse koper invult, maar gewoon mijn naam.
Ze had dan op zijn minst kunnen aangeven 'Waar is de buitenlandse koper? Want dit betreft Export.'
Die buitenlandse koper hoeft niet fysiek aanwezig te zijn, maar ze zou je inderdaad wel hebben moeten vragen of je die gegevens had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Destruction schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:51:
[...]

Dat kan maar ook dan is vrij duidelijk dat het om een export kenteken gaat, en volgens mij krijg je geen export kenteken zonder als koper je gegevens bekend te maken. Dus ook dan kan @SYQ er niet over benaderd zijn, immers het is gebeurd NA tijdstip vrijwaring --> export plaat ---> koper verantwoordelijk.
Ik denk dat het gewoon een fuck up van de politie is.
Of die dachten 'niet geschoten is altijd mis. Die Hollander geeft ons vast de ID van de Belg die hierin rond rijdt.' Ze hadden ook gewoon een verzoek kunnen sturen met de vraag over de gegevens. Maar dit legt wel een beetje druk bij de verkoper. Je denkt toch al snel 'GVD, ook nog dit gezeik!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:54:
[...]
Die buitenlandse koper hoeft niet fysiek aanwezig te zijn, maar ze zou je inderdaad wel hebben moeten vragen of je die gegevens had.
Als ze dat gevraagd had, dan had ik 'ja' gezegd en de kopie getoond, en dan had ze nog steeds mijn naam op het document gezet. Want hij was er niet fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:56:
[...]

Als ze dat gevraagd had, dan had ik 'ja' gezegd en de kopie getoond, en dan had ze nog steeds mijn naam op het document gezet. Want hij was er niet fysiek.
Als je die pagina bij de RDW leest zou je inderdaad de conclusie trekken dat koper zelf fysiek aanwezig moet zijn want hij moet "de export regelen".

Zelf heb ik dit twee keer bij een kentekenloket. oid. gedaan en daar een kopie paspoort van de koper aangeleverd. Denk dat achteraf dit ook is waarom jouw koper zijn kopie-ID aan jou gegeven heeft, zodat je die kon gebruiken tijdens het export-proces,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De RDW kan ook helemaal niet controleren of een paspoort of ID echt is, of dat deze niet gestolen is, of dat iemand met het paspoort van zijn neef komt.
Niet dat dit vaak zal voorkomen bij export van auto's, maar die fysieke aanwezigheid is ook niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Rzaan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:52:
[...]

Begrijp ik nu dat jouw naam op dat nieuwe document staat? Of staat er nu geen naam op dat nieuwe document?
Pagina: 1 2 Laatste