Wiskunde docent is hard werken voor relatief laag loon.
Je moet het hebben van het feit dat je het leuk vindt om leerlingen les te geven...
Je moet het hebben van het feit dat je het leuk vindt om leerlingen les te geven...
[ Voor 13% gewijzigd door Pimp88z op 29-03-2025 20:30 ]
Nee, dit is ontzettend competitief vooral in de wiskunde.manzonderdas schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:36:
Academia een optie?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hey dit vind ik een prachtig stukje feedback! Dank hiervoor. Een goede coach zou mij echt kunnen helpen denk ik.The Eagle schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
Wat jij nodig hebt is niet een carrièreswitch, maar een goede coach of psycholoog die je leert hoe je kunt omgaan met de ervaringen die je hebt.
Samengevat: je bent data scientist, zat bij een fijn bedrijf maar deed daar niet wat je leuk vond. Vervolgens ben je bij andere werkgevers ook iets gaan doen wat je niet leuk vond. En dat wat je niet leuk vond was geen data science
Je hebt imho de juiste keuze gemaakt om in december weg te gaanSindsdien wat vervelende ervaringen met werk cq een werkgever die niet paste. En we zijn pas een maand of 3 verder sinds december.
Je weet nu wat je niet leuk vind qua werk (software dev) en qua werkgever (koud). Je hebt er mentaal een knauw van gekregen en overweegt nu de IT uit te gaan. Maar dat is ook niet wat je leuk vindt, dus daar zou je die knauw weer gaan krijgen.
Dus zoek uit wat je echt leuk vindt en een bedrijf wat bij je past als mens. Waar krijg jij energie van? Wat zou je de hele dag wel kunnen doen? Zoek dat uit, zoek er een bedrijf bij en ga vliegen. Ipv bij de pakken neer te zitten en vluchtgedrag (de IT uit).
Hoop dat dit een beetje een spiegel was
En wees gerust: we hebben dit allemaal wel eens. Het leven is helaas niet perfect en het komt zeker niet allemaal vanzelf naar je toe. Maar de enige die er wat aan kan doen om het perfect te maken ben je zelf
Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken en dat het aanvoelt dat dit dan maar normaal is, maar WW is er niet voor om naar de wolken te staren en te verzinnen wat je met je leven wil gaan doen. Ondanks dat ik je wil helpen vind ik dat dit even gezegd moet wordenPimp88z schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:48:
Momenteel heb ik een riante WW, dus ik heb de tijd om dit uit te vogelen gelukkig.
[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 29-03-2025 21:05 ]
Dank voor je antwoord.Furion2000 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken en dat het aanvoelt dat dit dan maar normaal is, maar WW is er niet voor om naar de wolken te staren en te verzinnen wat je met je leven wil gaan doen. Ondanks dat ik je wil helpen vind ik dat dit even gezegd moet worden![]()
Dat gezegd hebbende, vind ik het ruk voor je dat je zoiets meegemaakt hebt. Niet op je plek zitten -> rotervaring -> verkeerd bedrijf getroffen zo klinkt het onder aan de streep. Van die derde denk ik wel dat de stress redelijk normaal kan zijn. De druk zat er al op en elke baan doet in het begin even pijn en nog 1 of 2 korte heftige pieken daarna op momenten dat je dacht dat je het doorhad, maar toch nog even moet aanpoten. Ik switch altijd in rustige periodes en dan vind ik het ook al pittig.
Daarnaast nog wat vragen voor je die je misschien op bepaalde gedachten kunnen helpen:
- Denk je dat zo in elkaar steekt dat je buschauffeur kan zijn als dat je droomjob was of dat het salaris en alles wat erbij hoort toch ook belangrijk is?
- Denk je dat je als data scientist al genoeg plekken hebt gezien om te zeggen dat het echt ruk is? Een kennis doet bijv. onderzoek naar kanker als data scientist en krijgt enorm veel vrijheid voor innovatie - dat vond ik als software dev altijd erg cool klinken ondanks dat ik ook coole dingen doe![]()
- Wist je dat je in elke baan dezelfde stress gevoelens ontwikkelt? Het is niet zo dat als een kantoorpik een hovenier wordt dat er geen stress is. Elke omgeving heeft zijn eigen vorm van stress en zodra je na een tijdje dus die hovenier bent, zul je ook die stress voelen. Vroeg of laat kom je er dan achter dat je beter aan je stress had kunnen werken dan denken dat je het kunt ontvluchten.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2025 23:14 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Ik lees de samenvatting zelf iets anders. Hij is wiskundige, die als data scientist aan de slag is gegaan. De rest kan ik volgen.The Eagle schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
Wat jij nodig hebt is niet een carrièreswitch, maar een goede coach of psycholoog die je leert hoe je kunt omgaan met de ervaringen die je hebt.
Samengevat: je bent data scientist, zat bij een fijn bedrijf maar deed daar niet wat je leuk vond. Vervolgens ben je bij andere werkgevers ook iets gaan doen wat je niet leuk vond. En dat wat je niet leuk vond was geen data science
maar wil vooral doorwerken en kan er niet tegen als ik niks te doen heb. Taken die conceptueel simpel zijn, maar erg veel werk en stappen vergen kan ik ook erg slecht tegen als wiskundige. Bovendien heeft IT werk mij vrijvaak veel stress gegeven
Perspectief in deze is natuurlijk nogal gekleurd doordat het zich beperkt tot mijn eigen ervaring als oud-leerling. Maar mijn wiskunde leraar had het toch redelijk voor elkaar als je het mij vraagt.99ruud99 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
Vroeger liet ik het naar mij toe komen, tegenwoordig ben ik steeds proactiever wat mij veel pijn en leed bespaart. Hierin ben ik gegroeid als persoon en kan gelukkig deze lastige situaties elegant navigeren1. Bedenk je eens bij jezelf dat of je, toen je niet lekker zat, zelf het initiatief hebt genomen om dat aan te kaarten, danwel afwachtend was tot het een keer wel bij je kwam.
Dit is de absolute kern van dit alles en het lastige is is dat ik eigenlijk wel weet waar ik vrolijk van word kwa programmeren. Als ik veel bezig ben met mijn hobby programmeerprojecten krijg ik op een gegeven moment het gevoel dat ik ga vliegen, dit gevoel ken ik gelukkig. Het jammere is dat als ik in de IT werk dat ik erg snel het niks aan vind en het puur doe voor het geld en mijn levensplezier er onderlijdt.2. Dus begin bij de kern. Zoek iets waar je vrolijk van wordt. Als je doet wat je leuk vindt (en zorgt dat je niet doet wat je negatieve energie oplevert), volgt de rest vanzelf en ga je vliegen
Dit vind ik een mooi punt, heb niet perse het idee dat ik een psycholoog/coach nodig heb (maar kan wellicht helpen natuurlijk), maar simpelweg werk wat wel bij mij past en netto energie geeft. Krijg wel mentale problemen van verder gaan in de IT op deze manier, maar los van het dilemma werk heb ik eigenlijk alles keurig netjes op orde in mijn leven.Maar doet mij zelf in ieder geval wel afvragen of een carrièreswitch niet wel gewoon op zijn plek kan zijn voor het werkplezier van @Pimp88z.
Een goede coach of psycholoog is uiteraard altijd prima om te overwegen en om mee te gaan praten. Maar indien een bepaald carrière pad, welk niet goed aansluit bij jou als persoon, allerlei stress doet veroorzaken, valt te betwijfelen of dit pad juist is.
Geen van beide, ben nog niet tot een mid-life crisis gekomenjadjong schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:53:
Heb je al een cabriolet of Harley Davidson?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dit klopt, alleen mijn passie is momenteel helemaal weg door stress en onzekerheid over mijn carriere pad.Vervelende situatie om in te zitten. Ik kan me goed voorstellen dat je verder gaat kijken als een nieuwe baan tot twee keer toe geen succes is. Je verhaal lezende krijg ik tegelijkertijd niet direct de indruk dat je een andere rol zoekt: het programmeren boeit nog steeds.
Een inhoudelijke uitdaging en een leuk team zijn inderdaad voorwaarden, bij mij laatste baan had ik wel iets gevonden wat maatschappelijk relevant was, maar inhoudelijk vond ik het niet echt aanspreken. Was eerst wel enthousiast, maar toen ik eenmaal bezig ging blokkeerde ik totaal na een paar dagen en werd ik intens gestresst. Ik snap dat dit kan overkomen als een gebrek aan karakter, maar op een gegeven moment lukt het niet meer hoe graag je ook wilt en hoe veel koffie je ook drinktIk zou je willen aanraden om na te gaan waar je voldoening uit haalt. Uit je verhaal haal ik dat je een inhoudelijke uitdaging wilt en een leuk team. Maar kennelijk is er meer nodig. Wellicht een stukje zingeving (maatschappelijk relevant werk)?
De spanningsklachten komen eigenlijk nooit voort uit de druk die ik ervaar van de werkgever, aangezien ik daar aan kan voldoen en ik vaak een beetje spanning ook wel fijn werken vind. Het is meer dat ik het vaak belachelijk vind wat ik moet doen en dat dat mij veel stress geeft. Voorheen kon ik mij er doorheen zetten, maar het gaf mij al lang veel stress en ben er nu helemaal klaar mee.Het is daarnaast me niet heel duidelijk waar de spanningsklachten door komen: legt je werkgever (onbewust) veel druk bij je neer? Doe je dat zelf? Er zijn namelijk ook banen waarbij je de werkdruk best goed kunt reguleren, juist waar het maatschappelijk relevant werk betreft. Ik zou eerder die kant op zoeken, dan meteen een andere functie. Want ook daar krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met targets/deadlines en dito werkdruk. Bovendien is het waarschijnlijk ook intellectueel minder uitdagend.
d:)b :henk d:)b
Er zijn veel mechnica bedrijven waar je zo aan de slag kan èn direct betaald een opleiding kan krijgen,.simpelweg omdat ze staan te springen om mensen,.zoals.een bedrijf wat allerlei zware motoren van treinen reviseert. Het nadeel van zo'n fysiek beroep is natuurlijk wel dat je niet vanaf thuis kan werken,.iets wat in de IT heel normaal is.Pimp88z schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:48:
Beste Tweakers,
....Dit doet mij erg veel pijn en hoor graag van mede-IT'ers wat handig is en wat ik het beste kan doen. Opties die ik overweeg: leraar wiskunde worden of monteur. Momenteel heb ik een riante WW, dus ik heb de tijd om dit uit te vogelen gelukkig.
Dank voor het lezen van mijn post!
Je bent op de hoogte van de salarisschalen van een wiskunde leraar op middelbaar onderwijs? Ik denk het niet, want het is riant verdienen i.c.m.de vakantiedagen en andere secundaire voorwaarden.99ruud99 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
Zelf ben ik op de hoogte van de lonen, maar ik moet een zij-instroom traject aangaan waardoor ik 0.6 a 0.8 FTE kan draaien. Dit maakt het vanaf de laagste schaal aardig lastig te doen, maar uiteindelijk kan je goed verdienen als wiskunde leraar 2e graads en al helemaal als leraar 1e graads.t14wo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:52:
[...]
Je bent op de hoogte van de salarisschalen van een wiskunde leraar op middelbaar onderwijs? Ik denk het niet, want het is riant verdienen i.c.m.de vakantiedagen en andere secundaire voorwaarden.
En de 'hard werken' is altijd zo'n dooddoener. In ieder bedrijf is het perioden hard werken en meer uren maken.
Hahah, ja zoiets had ik al gehoord en begrepen. Wat doe jij als ik vragen mag? Neem aan dat je vriendin docent is.99ruud99 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
1e graads wel, 2e graads krijg je lb, wat als starter leuk is, maar je zit al vrij snel aan je maximum![]()
enneh, vakantie is er om op school te helpen met opknappen / activiteiten voor te bereiden he
Je hebt gewoon CAO verlofuren. En dat bedraagt bij fulltime dienstverband 428 uren. Die kan je dus gewoon opnemen tijdens schoolvakanties. 428/8=53 dagen. Drieënvijftig dagen. Laat die even indalen. Een gemiddelde job in Nederland heb je 25 vakantiedagen. Dus je hebt als leraar meer dan een maand extra verlof. Reken die ook even bij het al prima salaris. De laatste jaren is het salaris echt naar een prima niveau gestegen. Hence de aanwas van nieuwe PABO studenten. (nu nog hopen op meer mannelijke instroom99ruud99 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
1e graads wel, 2e graads krijg je lb, wat als starter leuk is, maar je zit al vrij snel aan je maximum![]()
enneh, vakantie is er om op school te helpen met opknappen / activiteiten voor te bereiden he
Als persoon met ervaring als docent en als developer moet ik je dan het docentschap afraden. Zelfs in het stramien van een scrumteam ervaar ik als developer meer autonomie dan toen ik als docent werkte.Pimp88z schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:32:
Wanneer de stress toeslaat? Als ik in mijn ogen met bullshit bezig moet, c.q. onrealistische verzoeken vanuit de bussiness, en ik niet verder kan werken. Jammer genoeg gebeurde dit vrij vaak.
Waar ik energie van krijg? Dingen van de grond af opbouwen, abstracte ideeen en agentschap en autonomie in je werk krijgen.
Deze haal ik graag nog even naar boven. Afgaand op wat je schrijft denk ik dat je prima op je plek kunt zijn in de IT, je moet alleen de juiste plek vinden, zowel op het gebied van inhoudelijke uitdaging als op het gebied van sfeer.The Eagle schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
Ik ben eens met de notie dat een loopbaan een reis is, maar ik ben behoorlijk in mijn IT werk geblokkeerd na een ontslag in proeftijd en zelf ontslag nemen in de proeftijd. Ben er spuugzat van op dit moment, alhoewel de juiste baan met de juiste inhoudelijke uitdaging en omgeving mij een enorme stimulans kan geven. Dit voelt erg ver weg voor mij aangezien ik in Drenthe woon, en niet 4 dagen per week thuis wil werken bijvoorbeeld.Krwz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:09:
[...]
Deze haal ik graag nog even naar boven. Afgaand op wat je schrijft denk ik dat je prima op je plek kunt zijn in de IT, je moet alleen de juiste plek vinden, zowel op het gebied van inhoudelijke uitdaging als op het gebied van sfeer.
Laat je niet ontmoedigen door de recente mindere ervaringen, de meesten doen er wel even over om de juiste plek te vinden. En ook als die eenmaal gevonden is kan het een paar jaar later niet meer de juiste plek zijn. En dan ga je weer verder. Zie een loopbaan als een reis.
Daarmee doel je waarschijnlijk o.a. op mijn reactie dat hij, als hij hecht aan autonomie, beter geen docent kan worden aangezien maar 12% van de docenten voldoende autonomie ervaart in het werk.HMSTRPOESJE schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:28:
Tegelijkertijd zie ik sommige reacties hier vrij voorbarig en stellig ingaan in wat je wel of niet zou moeten doen.
Dat bovengenoemde ben ik sowieso 100% mee eens, wil echt iets vinden wat mij (weer) energie geeft. Heb vroeger wel hulp gehad van een psycholoog en nu zie ik af en toe een praktijkondersteuner.De kern hiervan is om te hervinden waar je energie van krijgt, wat je meer energie kost dan geeft en in welke mate dit aanwezig is geweest in je vorige banen/werkomgeving én je toekomstige werk.
Je lijkt je zelf al bewust van bepaalde patronen en triggers die je werk je nu kennelijk geeft, maar geeft aan het nog niet goed te begrijpen. Je hebt ook al het nodige gedaan aan zelfhulp, maar zegt niet echt gelukkig te zijn geweest. Heb je al eens gesproken met een psycholoog of praktijkondersteuner?
[ Voor 8% gewijzigd door Pimp88z op 21-04-2025 14:07 ]
[ Voor 33% gewijzigd door Pimp88z op 24-04-2025 09:26 ]
Goed dat je hulp gaat zoeken! Ik weet niet of je nog WW hebt, zo ja zou ik mij ziekmelden en als het UWV belt daar je verhaal doen. Vanuit de ziektewet kun je bij het UWV een reinitegratietraject volgen naar een geschikte baan.Pimp88z schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:02:
Uhhmmm een niet zo kleine update;
Deze baan is ook gecrasht jammer genoeg. Kreeg enorm veel stress, alhoewel er genoeg dingen goed gingen. Uiteindelijk eerlijk gedeeld wat ik ervaarde en hoe ik erin stond en van beide kanten overeengekomen dat het het beste is om pas op de plaats te maken.
Sta in principe positief in het leven, maar het fenomeen werken blijkt erg lastig het afgelopen jaar.
Ga toch maar eens echte hulp zoeken, kan het zo niet meer alleen aan.
Je zal iets moeten met die stressklachten.Pimp88z schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:02:
Deze baan is ook gecrasht jammer genoeg. Kreeg enorm veel stress, alhoewel er genoeg dingen goed gingen.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
[ Voor 136% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:39 ]
Beschikaar voor freelance opdrachten, stuur pm
Ik ben het er niet mee eens. Soms moet je een stap achteruit doen, als je een carriere goed wilt uitplannen. Het geld is goed besteedt, als OP uiteindelijk aan een baan komt die passend is en waarmee hij jaren lang mee uit de voeten kan. Het UWV kan helpen en biedt maatwerk (opleidingstrajecten) aan voor kansrijke beroepen.Furion2000 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken en dat het aanvoelt dat dit dan maar normaal is, maar WW is er niet voor om naar de wolken te staren en te verzinnen wat je met je leven wil gaan doen. Ondanks dat ik je wil helpen vind ik dat dit even gezegd moet worden
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Ik ben mijn carriere ook goed aan het uitplannen MET een baan. Sinds wanneer moeten we 24/7 vrij zijn om een carriere goed te plannen? Het UWV is er om mensen zo snel mogelijk aan een baan te helpen, dat strook niet met 'ik heb nog wel even met een riante WW'. Daar reageerde ik op.Monkeydancer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:30:
[...]
Ik ben het er niet mee eens. Soms moet je een stap achteruit doen, als je een carriere goed wilt uitplannen. Het geld is goed besteedt, als OP uiteindelijk aan een baan komt die passend is en waarmee hij jaren lang mee uit de voeten kan. Het UWV kan helpen en biedt maatwerk (opleidingstrajecten) aan voor kansrijke beroepen.
Eens. Sowieso is mijn ervaring mensen die alles maar perfect uitgeplanned willen hebben blijven vaak stil staan. Perfect bestaat niet. Dat kan alleen in een vacuüm. Want jouw perfecte plan komt ook de plannen van andere mensen tegen.Furion2000 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:45:
[...]
Ik ben mijn carriere ook goed aan het uitplannen MET een baan. Sinds wanneer moeten we 24/7 vrij zijn om een carriere goed te plannen? Het UWV is er om mensen zo snel mogelijk aan een baan te helpen, dat strook niet met 'ik heb nog wel even met een riante WW'. Daar reageerde ik op.
Ik twijfel over de kans van velen dat ze jaren uit de voeten kunnen met een carriere. Het is tegenwoordig *$@( lastig om meer dan een paar jaar uberhaupt tevreden te zijn. Noem mij een azijnzeiker, maar ik vind je maar een sprookje ophoesten om een uitkering te vergoeilijken.
Waar heeft @Harm_H het gehad over een uitkering trekken? Klinkt als een Whataboutism?Kist schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:26:
[...]
Hoezo is dat van de zotte? Dat de samenleving voor mensen die prima kunnen werken maar dat niet doen uitkeringen moeten betalen dat is pas van de zotte. Uitkeringen zijn een vangnet voor mensen die door overmacht niks anders kunnen. En dat geld aan mensen zoals jou uitgeven betekent dat we het ook niet aan bijvoorbeeld zorg kunnen uitgeven.
Los van dat punt. Het is bewezen dat het voor je geestelijke welzijn goed is om te werken. Uiteraard moet je daar wel voor op een plek zitten waar je niet als oud vuil behandeld wordt. Maar er zijn zat plekken in Nederland waar je op een zinnige manier een bijdrage kan leveren, en tegelijkertijd met respect behandeld wordt.
Ik ben het met meerdere eens: zoek een goede coach. Voor mij was het heel belangrijk dat ik mij prettig moest voelen bij de coach. Dan ga je ook wat makkelijker de diepte in zeg maar. Geen idee waar je woont, maar mocht het omgeving Nijmegen zijn, dan kan ik je wel iemand aanbevelen (stuur me dan even een PB).Pimp88z schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:39:
@The Eagle
Dat sowieso! Dit is een no-brainer.
Dank! Wens je ook een fijn nieuw jaar en een vrolijk kerstfeest.
precies dat. het is inmiddels wel bewezen dat werken juist ongezond is voor je (gezien het hoge aantal burnouts in onze maatschappij)spijkerhoofd schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:08:
[...]
Niet enkel als kinderloze man, maar ook als man met kinderen is het gezin belangrijker dan hard werken! Ik werk om te leven en niet andersom, ik vind workaholics vrij ongezond...
A wise man's life is based around fuck you
Ik ben de thread van begin tot eind aan het doornemen en had al een enorme “Uhoh!!” ervaring toen je een half jaar voor dit bericht begon over ChatGPT. Een LLM is geen vervanger voor een therapeut of psycholoog!Pimp88z schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:02:
Ga toch maar eens echte hulp zoeken, kan het zo niet meer alleen aan.
Dat is juist waar een psycholoog, therapeut of zelfs “maar” een coach bij kan helpen!Heb geen zin in psychische hulp, aangezien ik best wel lekker in mijn vel zit, en het proces van het afgelopen jaar heeft mij doen beseffen dat ik alleen voor keuzes wil gaan waar ik helemaal achter sta en niet meer uit angst wil handelen waardoor ik voor keuzes ga die uiteindelijk niet goed voor mij zijn.
[ Voor 56% gewijzigd door Liegebeest op 28-12-2025 09:57 ]
Liege, liege, liegebeest!
Weet je het zeker? Want je krijgt het advies al driekwart jaar en blijft er omheen dansen.Pimp88z schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:39:
@The Eagle
Dat sowieso! Dit is een no-brainer.
[ Voor 26% gewijzigd door Liegebeest op 28-12-2025 10:02 ]
Niet heel bijster hoog, zo'n 3200 euro bruto per maand, maar zat daar eigenlijk al een geruime tijd overheen. Het belangrijkste is een stabiele werkplek.
Als je een stabiele werkplek zoekt denk ik dat je moet kijken naar de overheid, UWV of een van de banken. Ik weet dat de Rabobank een zeer fijne werkplek is net als RijksWaterstaat of een gemeente.Pimp88z schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:36:
[...]
Niet heel bijster hoog, zo'n 3200 euro bruto per maand, maar zat daar eigenlijk al een geruime tijd overheen. Het belangrijkste is een stabiele werkplek.
Ok, goedpunt waar ik niet omheen kan, merk veel weerstand met respect tot dit thema aangezien ik hele wisselende ervaringen heb gehad in het verleden. Heb afgelopen vrijdag de moeite genomen om een bureau te consulteren die mensen met problematiek/diagnostiek naar een arbeidsplek bemiddelt. Zij verschaffen coaching, plaatsing en inhoudelijke training.Liegebeest schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:49:
[...]
Ik ben de thread van begin tot eind aan het doornemen en had al een enorme “Uhoh!!” ervaring toen je een half jaar voor dit bericht begon over ChatGPT. Een LLM is geen vervanger voor een therapeut of psycholoog!
Ik snap wel waarom mensen de gang naar therapie uitstellen, maar er zit echt niets in die behoefte waar men zich voor hoeft te schamen!
EDIT:
Kak, drie maanden later heb je er alsnog geen werk van gemaakt.
[...]
Dat is juist waar een psycholoog, therapeut of zelfs “maar” een coach bij kan helpen!
Dit zijn niet de mensen die jou een oplossing geven, zij helpen jou om de oplossing te vinden!!
Als jij in Italië op vakantie bent en plots een enorm groot probleem hebt, maar jij spreekt alleen NL en EN, dan is zo’n professional de tolk die wel IT spreekt en ook nog eens het lokale dialect.
Mijn leken-inschatting is dat je baat hebt bij meer dan alleen coaching.Pimp88z schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:46:
[...]
Ok, goedpunt waar ik niet omheen kan, merk veel weerstand met respect tot dit thema aangezien ik hele wisselende ervaringen heb gehad in het verleden.
Kijk dan eens bij overheid. Het stigma van epibrerende ambtenaren klopt niet altijd. Ik denk dat de druk op de ketel in veel gevallen wel minder is, dan bij commerciële bedrijven.Pimp88z schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:36:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door BvZwolle op 28-12-2025 13:31 ]
Waardeer de "tough love", vind het zelfs fijn als je mij zo toespreekt want er rust zekerlijk verantwoordelijkheid op mijn schouders, alleen heb volgens mij niet het idee gegeven dat het allemaal aan de andere lagThe Eagle schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:49:
Jouw probleem is dat je een stabiele werkplek als oplossing ziet. Daarbij leg je de oplossing (zorg voor een stabiele werkplek) vooral bij een ander - je toekomstige baas.
Je dacht nu 4x een stabiele werkomgeving te hebben en 4 keer ging het mis. Werkgevers passen zichzelf niet aan, dat moet je zelf doen. Is geven en nemen maar kennelijk weet jij niet hoe je het juiste moet geven. Daarmee ligt het echte probleem dus toch echt bij jezelf. Dus regel die coach om je daarbij te helpen.
Ffs, als je vier keer tegen dezelfde steen aanloopt en nog steeds zo kortzichtig bent dat het probleem ergens anders ligt, dan heb je echt een plaat voor je kop. Nofi.
Heb al eens een blauwe maandag (letterlijk en figuurlijk) bij de gemeente gewerkt en vond het knap vreselijk. Kon gewoon niks doen, behalve vergaderingen bijwonen....BvZwolle schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:30:
[...]
Kijk dan eens bij overheid. Het stigma van epibrerende ambtenaren klopt niet altijd. Ik denk dat de druk op de ketel in veel gevallen wel minder is, dan bij commerciële bedrijven.
[ Voor 9% gewijzigd door Pimp88z op 28-12-2025 13:54 ]
Was niet bedoeld als whataboutism. TS is op zoek naar een werkplek en zijn reactie is waarom zou je hard werken dat is een achterhaald concept. Mijn interpretatie, misschien ook wel beïnvloed door het uwv verhaal, was dat daar eigenlijk mee werd gesuggereerd van gewoon niet werken. Ook omdat veel jonge mannen zonder kinderen zich ook op het vlak van werk terugtrekken uit de samenleving.spijkerhoofd schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:05:
[...]
Waar heeft @Harm_H het gehad over een uitkering trekken? Klinkt als een Whataboutism?
Het is zoals je zelf eigenlijk zegt ook maar waar je bevrediging uit haalt. Burn outs liggen natuurlijk niet alleen aan bullshit jobs, die zijn er toch al zeker meer dan een eeuw. Aan burnouts ligt een breed web aan samenhangende zaken die op elkaar ingrijpen samen.Zwelgje schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:33:
[...]
precies dat. het is inmiddels wel bewezen dat werken juist ongezond is voor je (gezien het hoge aantal burnouts in onze maatschappij)
(nb: was vroeger ook een werkjunk, tegenwoordig werk ik maar 2 dagen in de week en doe ik leukere dingen)
werken is goed voor je maar een kantoorbaantje zonder enige vorm van mentale/fysiek bevrediging is dat niet
Ik heb zelf bij het UWV gewerkt en voor mensen met een beperking of mensen die uitgevallen zijn doen ze er veel aan om mensen duurzaam aan het werk te krijgen. Door middel van bemiddeling en coaching op de werkplek. Ik zie daar weinig problemen mee...Kist schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:56:
[...]
Was niet bedoeld als whataboutism. TS is op zoek naar een werkplek en zijn reactie is waarom zou je hard werken dat is een achterhaald concept. Mijn interpretatie, misschien ook wel beïnvloed door het uwv verhaal, was dat daar eigenlijk mee werd gesuggereerd van gewoon niet werken. Ook omdat veel jonge mannen zonder kinderen zich ook op het vlak van werk terugtrekken uit de samenleving.
Ik zie wat je zegt dat dat niet perse zo bedoeld is, als dat ik initieel interpreteerde. Indien dat zo is, dan mijn fout. Dan ga ik er inderdaad te kritisch op in.
Dat klopt en dat is waarom ik er ook vanuit ga dat alles helemaal goed gaat komen. Heb genoeg skills en discipline, alleen heb een zetje in de rug nodig.spijkerhoofd schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb zelf bij het UWV gewerkt en voor mensen met een beperking of mensen die uitgevallen zijn doen ze er veel aan om mensen duurzaam aan het werk te krijgen. Door middel van bemiddeling en coaching op de werkplek. Ik zie daar weinig problemen mee...
Uhmmm, stress is zekerlijk niet het probleem, het is meer dat ik werk zoek wat mij blijft uitdagen en waar ik op een lijn zit met mijn collega's. Vind werken erg leuk en belangrijk en zie mijzelf meer als een ambachtspersoon dan snel snel iets in elkaar flansen.CornermanNL schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:32:
Kan het zo zijn dat je jezelf teveel druk oplegt? Het moet en zal deze keer een stabiele werkplek worden. Het soort werk lijkt hier niet het probleem aangezien je de inhoudelijke kant ook in je hobby naast het werk nog voor je plezier doet.
Overal is druk, in meer of mindere mate. Ook bij een overheid of semi overheid. Dus van momenten waarop je druk ervaart kom je niet af. Ook niet als je geen werk hebt overigens.
Je moet je ook afvragen of teveel comfort wel zo goed is. Er is ook een bepaalde druk en wedstrijd spanning nodig om uitdagingen aan te gaan en het leuk te houden.
Als ik het zo lees is je omgang met druk hetgeen je dwarszit. En de soort druk/spanning. Maar goed dat is ook maar mijn indruk. Vandaar de vraag.
Ik zou mij richten op inhoudelijk leuk werk, met wellicht iets lager instappen qua functie om te kijken dat gaat qua stress. En daarnaast aan de slag met het herkennen en leren beheersen van je stress en reactie daarop.
Mijn ervaring is, dat heb je bijna nergens, over zijn er discussies over hoe er gewerkt word, sometimes you win, sometime you lose. Daarnaast denk ik dat de IT te complex is om snel iets in elkaar te flansen, zelfs als timmerman moet je soms de zaken uitdenken hoe je iets gaat timmeren. De ouderwetse ambachtsman ging niet zomaar een varken slachten of met een hamer rammen op een stuk metaal. Ik snap wel waarom het lastig is voor jou om een baan te behouden, ik snap waarom er steeds frictie is, ik denk dat jij de gene bent die zich moet aanpassen aan het werk. Aan een stabiele plek heb je niet genoeg, je hebt coaching on the job nodig van iemand die met mensen met autisme kunnen omgaan.Pimp88z schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:23:
[...]
Uhmmm, stress is zekerlijk niet het probleem, het is meer dat ik werk zoek wat mij blijft uitdagen en waar ik op een lijn zit met mijn collega's. Vind werken erg leuk en belangrijk en zie mijzelf meer als een ambachtspersoon dan snel snel iets in elkaar flansen.
Dan heb ik verkeerd gelezen. Ik las druk ervaren als stress. Ik zie dat toch wel als verlengde is er druk dan kan er stress ontstaan.Pimp88z schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:23:
[...]
Uhmmm, stress is zekerlijk niet het probleem, het is meer dat ik werk zoek wat mij blijft uitdagen en waar ik op een lijn zit met mijn collega's. Vind werken erg leuk en belangrijk en zie mijzelf meer als een ambachtspersoon dan snel snel iets in elkaar flansen.
Iemand in mijn omgeving liep tegen hetzelfde aan. Ook licht ASS trouwens. De perfecte baan bestaat niet. Overal regent het weleens. Wees niet eigenwijs en doe wat met de adviezen om coaching te zoeken. Je hebt het nu meermaals zelf geprobeerd. Accepteer dat het je nu niet zelf kunt.Pimp88z schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:23:
[...]
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Wil eigenlijk er niet te diep op in gaan, maar een van de kritiekpunten was was dat een van mijn oplossingen "over-engineered" was. Ze wilde liever zelf dat het "simple as possible" was. Context en overige details laat ik even achterwegeThe Eagle schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:13:
Gezien je laatste opmerking over die ambachtsman: bedenk je eens bij jezelf wanneer je het goed doet. Is dat als het aan jouw eigen standaarden voldoet, of als het goed genoeg is volgens je werkgever.
Indien het eerste: tijd om aan je verwachtingsmanagement te werken. Want volgens mij werd je hierom tijdens je proeftijd niet verlengd. Je wilt het misschien wel te goed doen. Omdat je denk dat je weet wat goed is, maar dat niet checkt met de verwachtingen van de anderen.
Dank voor die opmerking, had je al eens aangegeven. Hoef ik hem zelf niet op te zoeken en te quotenPimp88z schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
[...]
Wil eigenlijk er niet te diep op in gaan, maar een van de kritiekpunten was was dat een van mijn oplossingen "over-engineered" was. Ze wilde liever zelf dat het "simple as possible" was. Context en overige details laat ik even achterwege.
Succes! Dapper om er werk van te maken en hulp te zoeken. Ik wens je heel erg toe dat het je verder helpt.Pimp88z schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:57:
Ok, ik heb genoeg tot mij genomen. Geef wel weer een update als ik wel (eindelijk!) ergens ben geland. Dank voor alle feedback, tough love en spiegels. Ben nu op het punt dat ik het niet meer zelf wil doen, ben er vrij klaar mee en ga er echt werk van maken!
[ Voor 7% gewijzigd door S.McDuck op 29-12-2025 22:54 . Reden: Voorbeeld linkje ]
Herken zekerlijk kenmerken hiervan in en mensen hebben mij wel eerder zo geklassificeerd, alhoewel niet aan de lopende band natuurlijk. Heb de test gemaakt van de website en had een score van 89%! Dus zekerlijk iets om mij verder in te gaan verdiepen.S.McDuck schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:50:
@Pimp88z
Even voor het eind vh jaar. Heb je wel eens gekeken naar de eigenschappen van een hoogbegaafd iemand? Ik zeg niet dat je het bent of niet bent. Maar ik zie wat eigenschappen die hier tussen staan die wel aansluiten bij je verhaal. Ik zelf heb wel baat gehad bij een aantal zaken die er staan om mijn eigen situaties te snappen. Ik ben nooit getest en zie mezelf ook niet als hoogbegaafd, hooguit hoogst irritant(wel de BNN IQ test
)
Maar er lijken in je verhaal wat raakvlakken te zijn: uitdaging, andere kijk op dingen, blijven zoeken, bewegen binnen kaders en verachtingen, altijd alternatieve mogellijkheden zien etc...
Mischien is het niets maar kan geen kwaad om er even naar te kijken.En kijk niet alleen naar de 'leuke' dingen, het is meer een handicap ((persoonlijke mening) als iets leuks als je die richting op gaat.
Een voorbeeld van info:
https://giftedpeople.eu/kenmerken-van-hoogbegaafdheid/
Je schrijft vier alinea's, maar letterlijk maar één zin over het onderwerp dat werkelijk relevant is.Pimp88z schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:42:
Heb ook meerdere sessies gehad met een psycholoog en dit was fijn maar lijkt niet het gewenste effect te bereiken.
[ Voor 20% gewijzigd door Joppiez op 30-07-2026 15:55 ]
1: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.Pimp88z schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:42:
PPPPPPPS update;
Sinds mijn laatste baan in Februari als software engineer die ik "ge-rage quit" ben na 4 dagen wegens immense psychologische stress en waarbij ik zelfs niet meer at op een gegevens moment ben ik langzaam aan weer gaan solliciteren voor IT banen. Een relatief korte periode van rust van 2 maand heeft mij goed gedaan en voelde mij eigenlijk best weer prima en keek positief naar het leven.
Na een paar sollicitatie-ronden en 2e geworden te zijn van de 18 sollicitanten bij één proces ben ik nu gearriveerd bij een laatste ronde gesprek bij een consultancy in Zwolle. De stress is wederom immens, slaap weer slecht, begin erg kwaad te worden en mijn mentale gezondheid is onacceptabel verslechterd. Dit al voordat ik überhaupt ergens ben begonnen!
Het adagium van dat ik het maar moet proberen om te kijken waar het schip strandt gaat niet meer op omdat mijn hele wezen disintegreert zoals het nu lijkt. Heb ook mijn CV aangepast om het gat op mijn CV niet te groot te laten lijken en vertel dat ik (parttime) schilder nu ipv dat ik in de Ziektewet zit. Heb ook meerdere sessies gehad met een psycholoog en dit was fijn maar lijkt niet het gewenste effect te bereiken.
Wat nu?
Er is geen ontkomen aan dat ik een ander pad moet gaan bewandelen aangezien het letterlijk onmogelijk lijkt te worden. Vind programmeren, wiskunde en data nog steeds leuk, maar gezien mijn vele negatieve ervaringen, de natuur van werken vandaag de dag en een fundamentele mismatch met de meeste mensen lukt het niet meer. Ga voorlopig rust nemen en denken over wat ik ga doen. Tijd om open en eerlijk(er) te worden.
Het is inderdaad telkens hetzelfde patroon en de root cause is dat ik simpelweg gewoon enorm gestresst word van werken met een computer, het niet leuk meer vind en mijn vertrouwen in het samenwerken met andere heb verloren.Liegebeest schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:46:
[...]
Je schrijft vier alinea's, maar letterlijk maar één zin over het onderwerp dat werkelijk relevant is.
Het lijkt er sterk op dat je telkens het zelfde patroon volgt, zonder daar lering uit te trekken: je begint iets, je voelt stress, je rage-quit, je stopt, je bent een paar weken weg, en je begint weer opnieuw.
Je achterhaalt de werkelijke root cause niet.
Je zegt meerdere sessies met een psycholoog te hebben gehad, maar dat dit "niet het gewenste effect heeft". Wat is voor jou het gewenste effect? Heb je dat doel aangegeven bij de psycholoog? Wordt er gewerkt aan diagnostiek om vast te stellen wat de werkelijke achtergrond is van je klachten?
Leuke, fijne gesprekken is één ding. Maar werken jullie samen ook aan het doel en maken jullie dat het doel? Je met niet gaan reïntegreren voordat jullie het er over eens zijn dat voldoende van de oorzaak is achterhaald.
Weleens, alleen dat moet ik verder onderzoeken. Ik ga hulp zoeken en er werk van maken.Joppiez schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:54:
Heb je wel eens nagedacht over iets als medewerker groenvoorziening bij een gemeente? Voor mensen met zware problematiek en stress kan dat een rustige omgeving bieden om toch lekker bezig te blijven. Bepaalde intellectuele uitdagingen kun je natuurlijk lekker thuis opzoeken (als hobby of eenmanszaakje).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik denk dat dit geen oorzaak is maar een gevolg.Pimp88z schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:57:
[...]
Het is inderdaad telkens hetzelfde patroon en de root cause is dat ik simpelweg gewoon enorm gestresst word van werken met een computer,
De crux zit (imo) in het 'in mijn optiek'. Het zou natuurlijk kunnen dat in de optiek van iemand anders er mogelijkheden zijn die jij niet ziet, of niet als kansrijk ziet. De vraag is: durf je je daar voor open te stellen?Heb in mijn optiek alles geprobeerd