Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimp88z
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-07 20:41
Beste Tweakers,

Na 8 jaar te hebben gewerkt als data scientist en data engineer, waarbij ik leunde richting de back-end kant, heb ik besloten om het roer om te gooien door profesionele en persoonlijke omstandigheden.

De situatie samengevat: afgelopen december ben ik na 3.5 jaar dienstverband weggegaan als data scientist bij een van de leukste en warmste bedrijven waar ik ooit heb gewerkt. Graag had ik er liever willen blijven, maar het enige werk wat overbleef was web-app ontwikkeling waar ik niet in verder wilde groeien. Hier voelde ik mij jammer genoeg niet meer op mijn plek.

Begin januari begon ik als software developer bij een nieuw bedrijf waar ik jammer genoeg niet door de proefperiode heen ben gekomen. Met dit oordeel was ik absoluut niet eens en ze kwamen met argumenten die zeer absurd waren, ook is er nog steeds geen nieuwe vacature op hun website gekomen. Mijn conclusie is dat ze mij simpelweg ontslagen hebben omdat er geen werk voor mij was, aangezien ik de 1e twee week ook helemaal geen taak kreeg. Ik snap dat dit overkan komen als slappe borrelpraat en dat respecteer ik ten zeerste. Al met al; een nare en pijnlijke situatie.

Na een week begon ik weer met goede moed te soliciteren en na 4 weken kon ik alweer beginnen in een nieuwe IT functie, dit keer als data engineer bij een ontzettende warme en leuke organisatie. Na een week heb ik zelf de stekker eruit getrokken omdat ik niet productief was, slecht sliep en intens gestresst werd. Plezier in mijn nieuwe job had ik niet en voel mij getraumatiseerd. Erg jammer aangezien de mensen heel fijn en tof waren en graag anders had gezien.

Om mijn achtergrond verder toe te lichten: ik heb wiskunde gestudeerd, heb last van wat spanningsklachten en vind het moeilijk om te aarden ergens. Een milde vorm van autisme is ook ooit geconstateerd (logisch als je wiskunde hebt gestudeerd ;) ). Stress kan ik meedealen, maar wil vooral doorwerken en kan er niet tegen als ik niks te doen heb. Taken die conceptueel simpel zijn, maar erg veel werk en stappen vergen kan ik ook erg slecht tegen als wiskundige. Bovendien heeft IT werk mij vrijvaak veel stress gegeven, maar door veel sporten, veel gitaar spelen en ontspannen in mijn vrije tijd kon ik altijd het hoofd boven water houden.

Momenteel heb ik niet meer de puf en energie om weer het diepe in te duiken voor een nieuwe IT functie, en wellicht doe ik dit nooit meer, alhoewel er nog steeds een verlangen is ergens eindelijk echt te landen waar ik vele jaren kan werken.

Waarom ik dit deel op het Tweakers forum? Omdat ik na veel hard werken en intentioneel bezig zijn om mijn leven te verbeteren ik de controle lijk te verliezen over mijn leven. Dit doet mij erg veel pijn en hoor graag van mede-IT'ers wat handig is en wat ik het beste kan doen. Opties die ik overweeg: leraar wiskunde worden of monteur. Momenteel heb ik een riante WW, dus ik heb de tijd om dit uit te vogelen gelukkig :).

Dank voor het lezen van mijn post!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Zat net dit te lezen: serieus iets om te overwegen https://www.ad.nl/auto/to...hauffeur-worden~ad890fe4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Er zijn erg veel bedrijven in de techniek die mensen zoeken en ook willen opleiden.
Als je meer met je handen wilt werken, wat zou dan zelf kunnen bedenken?

Buschauffeur lijkt mij persoonlijk niks.
Ik denk als in een tijd zonder IT zou leven dat ik iets meer richting smid geworden zou zijn.

Dus misschien eens bedenken wat als IT niet bestond wat zou ik dan met mijn wiskunde kennis gaan doen?

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
Academia een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Wiskunde docent is hard werken voor relatief laag loon.
Je moet het hebben van het feit dat je het leuk vindt om leerlingen les te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Heb al een idee wat ik zou willen als ik met mijn handen ga werken: installatie monteur, timmerman of iets soortgelijks waarmee je dingen maakt die permanenter zijn dan die code die ik normaliter schrijf :P.

Dus misschien eens bedenken wat als IT niet bestond wat zou ik dan met mijn wiskunde kennis gaan doen?

Lesgeven, calculaties maken, advies geven, analyses maken.

Om even verder uit te wijden op mijn consideraties:
Programmeren doe ik nog vrij veel in mijn vrije tijd, maar dat zijn dan wiskundige algoritmen die ik schrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Pimp88z op 29-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimp88z
Nee, dit is ontzettend competitief vooral in de wiskunde.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij nodig hebt is niet een carrièreswitch, maar een goede coach of psycholoog die je leert hoe je kunt omgaan met de ervaringen die je hebt.

Samengevat: je bent data scientist, zat bij een fijn bedrijf maar deed daar niet wat je leuk vond. Vervolgens ben je bij andere werkgevers ook iets gaan doen wat je niet leuk vond. En dat wat je niet leuk vond was geen data science ;)

Je hebt imho de juiste keuze gemaakt om in december weg te gaan :) Sindsdien wat vervelende ervaringen met werk cq een werkgever die niet paste. En we zijn pas een maand of 3 verder sinds december.

Je weet nu wat je niet leuk vind qua werk (software dev) en qua werkgever (koud). Je hebt er mentaal een knauw van gekregen en overweegt nu de IT uit te gaan. Maar dat is ook niet wat je leuk vindt, dus daar zou je die knauw weer gaan krijgen.

Dus zoek uit wat je echt leuk vindt en een bedrijf wat bij je past als mens. Waar krijg jij energie van? Wat zou je de hele dag wel kunnen doen? Zoek dat uit, zoek er een bedrijf bij en ga vliegen. Ipv bij de pakken neer te zitten en vluchtgedrag (de IT uit).

Hoop dat dit een beetje een spiegel was :)
En wees gerust: we hebben dit allemaal wel eens. Het leven is helaas niet perfect en het komt zeker niet allemaal vanzelf naar je toe. Maar de enige die er wat aan kan doen om het perfect te maken ben je zelf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En vwb die wiskunde: ik heb een collega, half data science half wetenschappelijk programmeur. Doet nu hele gave dingen voor de netbeheerders met ontwikkeling van voorspellingsmodellen. En dan niet het model zelf, maar de libraries etc die bepalen hoe elektra netwerken zich gedragen (denk aan dat wat er allemaal van woonwijk naar woonwijk ligt etc, echte netsimulatie).
Dat klinkt wel als iets voor jou eigenlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pimp88z
The Eagle schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
Wat jij nodig hebt is niet een carrièreswitch, maar een goede coach of psycholoog die je leert hoe je kunt omgaan met de ervaringen die je hebt.

Samengevat: je bent data scientist, zat bij een fijn bedrijf maar deed daar niet wat je leuk vond. Vervolgens ben je bij andere werkgevers ook iets gaan doen wat je niet leuk vond. En dat wat je niet leuk vond was geen data science ;)

Je hebt imho de juiste keuze gemaakt om in december weg te gaan :) Sindsdien wat vervelende ervaringen met werk cq een werkgever die niet paste. En we zijn pas een maand of 3 verder sinds december.

Je weet nu wat je niet leuk vind qua werk (software dev) en qua werkgever (koud). Je hebt er mentaal een knauw van gekregen en overweegt nu de IT uit te gaan. Maar dat is ook niet wat je leuk vindt, dus daar zou je die knauw weer gaan krijgen.

Dus zoek uit wat je echt leuk vindt en een bedrijf wat bij je past als mens. Waar krijg jij energie van? Wat zou je de hele dag wel kunnen doen? Zoek dat uit, zoek er een bedrijf bij en ga vliegen. Ipv bij de pakken neer te zitten en vluchtgedrag (de IT uit).

Hoop dat dit een beetje een spiegel was :)
En wees gerust: we hebben dit allemaal wel eens. Het leven is helaas niet perfect en het komt zeker niet allemaal vanzelf naar je toe. Maar de enige die er wat aan kan doen om het perfect te maken ben je zelf :)
Hey dit vind ik een prachtig stukje feedback! Dank hiervoor. Een goede coach zou mij echt kunnen helpen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je in een autistische burnout zit zou ik toch eerst professionele hulp zoeken en daarbij coaching voor de praktische zaken. dat kan je helpen uit het patroon te komen en je eigen gedachtenmolen eerder uit te lezen, zodat je niet meer het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen. er zijn absoluut veel bedrijven die autismevriendelijk zijn, zeker voor mensen met een denkkracht zoals die van jou. sterker nog, het stikt er van de wiskundigen, sterrenkundigen, natuurkundigen, etc. Geef je talenten niet zomaar op. Als je buschauffeur wordt kom je waarschijnlijk binnen de kortste keren overprikkeld qua stimuli maar onderprikkeld qua intelligentie in een bore-out terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Pimp88z schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:48:
Momenteel heb ik een riante WW, dus ik heb de tijd om dit uit te vogelen gelukkig :).
Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken en dat het aanvoelt dat dit dan maar normaal is, maar WW is er niet voor om naar de wolken te staren en te verzinnen wat je met je leven wil gaan doen. Ondanks dat ik je wil helpen vind ik dat dit even gezegd moet worden :X

Dat gezegd hebbende, vind ik het ruk voor je dat je zoiets meegemaakt hebt. Niet op je plek zitten -> rotervaring -> verkeerd bedrijf getroffen zo klinkt het onder aan de streep. Van die derde denk ik wel dat de stress redelijk normaal kan zijn. De druk zat er al op en elke baan doet in het begin even pijn en nog 1 of 2 korte heftige pieken daarna op momenten dat je dacht dat je het doorhad, maar toch nog even moet aanpoten. Ik switch altijd in rustige periodes en dan vind ik het ook al pittig.

Daarnaast nog wat vragen voor je die je misschien op bepaalde gedachten kunnen helpen:
- Denk je dat zo in elkaar steekt dat je buschauffeur kan zijn als dat je droomjob was of dat het salaris en alles wat erbij hoort toch ook belangrijk is?

- Denk je dat je als data scientist al genoeg plekken hebt gezien om te zeggen dat het echt ruk is? Een kennis doet bijv. onderzoek naar kanker als data scientist en krijgt enorm veel vrijheid voor innovatie - dat vond ik als software dev altijd erg cool klinken ondanks dat ik ook coole dingen doe :+

- Wist je dat je in elke baan dezelfde stress gevoelens ontwikkelt? Het is niet zo dat als een kantoorpik een hovenier wordt dat er geen stress is. Elke omgeving heeft zijn eigen vorm van stress en zodra je na een tijdje dus die hovenier bent, zul je ook die stress voelen. Vroeg of laat kom je er dan achter dat je beter aan je stress had kunnen werken dan denken dat je het kunt ontvluchten.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 29-03-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimp88z
Furion2000 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Ik begrijp dat veel mensen er zo over denken en dat het aanvoelt dat dit dan maar normaal is, maar WW is er niet voor om naar de wolken te staren en te verzinnen wat je met je leven wil gaan doen. Ondanks dat ik je wil helpen vind ik dat dit even gezegd moet worden :X

Dat gezegd hebbende, vind ik het ruk voor je dat je zoiets meegemaakt hebt. Niet op je plek zitten -> rotervaring -> verkeerd bedrijf getroffen zo klinkt het onder aan de streep. Van die derde denk ik wel dat de stress redelijk normaal kan zijn. De druk zat er al op en elke baan doet in het begin even pijn en nog 1 of 2 korte heftige pieken daarna op momenten dat je dacht dat je het doorhad, maar toch nog even moet aanpoten. Ik switch altijd in rustige periodes en dan vind ik het ook al pittig.

Daarnaast nog wat vragen voor je die je misschien op bepaalde gedachten kunnen helpen:
- Denk je dat zo in elkaar steekt dat je buschauffeur kan zijn als dat je droomjob was of dat het salaris en alles wat erbij hoort toch ook belangrijk is?

- Denk je dat je als data scientist al genoeg plekken hebt gezien om te zeggen dat het echt ruk is? Een kennis doet bijv. onderzoek naar kanker als data scientist en krijgt enorm veel vrijheid voor innovatie - dat vond ik als software dev altijd erg cool klinken ondanks dat ik ook coole dingen doe :+

- Wist je dat je in elke baan dezelfde stress gevoelens ontwikkelt? Het is niet zo dat als een kantoorpik een hovenier wordt dat er geen stress is. Elke omgeving heeft zijn eigen vorm van stress en zodra je na een tijdje dus die hovenier bent, zul je ook die stress voelen. Vroeg of laat kom je er dan achter dat je beter aan je stress had kunnen werken dan denken dat je het kunt ontvluchten.
Dank voor je antwoord.

Denk je dat zo in elkaar steekt dat je buschauffeur kan zijn als dat je droomjob was of dat het salaris en alles wat erbij hoort toch ook belangrijk is?

Nee, hier ben ik wel degelijk bewust van. Buschauffeur trekt mij niet echt aangezien de kans op een bore-out aardig groot is en ik dezelfde route rijden keer op keer erg vervelend ga vinden.

Denk je dat je als data scientist al genoeg plekken hebt gezien om te zeggen dat het echt ruk is?

Nee, in principe niet zou ik zeggen. Zat 3 jaar heel goed op mijn plek bij mijn vorig werk; totdat alle data science gerelateerde dingen opgelost waren door mij en ik alleen maar met web-app ontwikkeling bezig kon.

Wist je dat je in elke baan dezelfde stress gevoelens ontwikkelt?

Ja; stress hoort bij elke baan en dat omarm ik. Nee; de stress die de IT mij de laatste maanden heeft opgelevert is onacceptabel hoog. Om je te heritereren; bij mijn werkgever tot en met eind december zat ik al een half jaar niet meer lekker, daarna bij die werkgever daarna een negatieve ervaring gehad en bij de laatste werkgever blokkeerde ik totaal. Dus vanuit een positie dat ik leegliep in het diepe gesprongen, uitgegleden, doorgegaan en nu best wel geblokkeerd en begin het vertrouwen te verliezen.

Hier ben ik absoluut mee eens! Excuus als het overkwam alsof ik lekker van de WW ga genieten, geniet er niet echt van omdat ik het liefste door wil maar besef dat ik pas op de plaats moet maken en hulp nodig heb.

Deze post op het Tweaker forum is er puur om perspectief te creeeren, en dat doen jullie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat je de proefperiode niet haalde kan altijd bij iedereen gebeuren, soms is de klik er gewoon niet. Op zich niets ernstigs.
Dan vervolgens kom je ergens terecht waar je na 4 weken de keutel intrekt. Ondanks omstandigheden vind ik dat best vroeg. Mijn ervaring is dat je pas na een paar maanden ergens lekker zit en na een half jaar heb je het gevoel onderdeel te zijn van de organisatie.

De eerste weken/maanden zijn vaak pittig, hier moet je even doorheen bijten. Ik heb de indruk dat je je werk wel leuk vindt en daar ook goed in bent. Dus een carrière switch zou ik niet doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2025 23:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bedenk je eens bij jezelf dat of je, toen je niet lekker zat, zelf het initiatief hebt genomen om dat aan te kaarten, danwel afwachtend was tot het een keer wel bij je kwam.

Heel eerlijk: het zal het laatste zijn. En ja, dat durf ik zo te stellen op basis van wat ik lees.

Je uitdaging is: hoe zorg ik dat ik zelf de juiste opdrachten heb waar ik vrolijk van wordt, en zeg ik nee tegen dat wat mijn energie naar beneden haalt. Want uit dat laatste komt die stress vandaan als kern oorzaak. De rest (gedachtes als is dit het wel voor mij, een baan is een baan, etc) is een gevolg daarvan omdat je j zelf in die situatie bracht.

Dus begin bij de kern. Zoek iets waar je vrolijk van wordt. Als je doet wat je leuk vindt (en zorgt dat je niet doet wat je negatieve energie oplevert), volgt de rest vanzelf en ga je vliegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Eens met Eagle, eerst maar eens naar de professionele hulp toe. Maar de wiskunde-leraar hebben we ook nodig.

En dat hoeft niet alleen wiskunde te zijn, maar bijvoorbeeld ook ICT-vakken er naast.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02

Ik lees de samenvatting zelf iets anders. Hij is wiskundige, die als data scientist aan de slag is gegaan. De rest kan ik volgen.

Maar doet mij zelf in ieder geval wel afvragen of een carrièreswitch niet wel gewoon op zijn plek kan zijn voor het werkplezier van @Pimp88z.

Een goede coach of psycholoog is uiteraard altijd prima om te overwegen en om mee te gaan praten. Maar indien een bepaald carrière pad, welk niet goed aansluit bij jou als persoon, allerlei stress doet veroorzaken, valt te betwijfelen of dit pad juist is.

De achtergrond suggereert namelijk dat dit al langer speelt:
maar wil vooral doorwerken en kan er niet tegen als ik niks te doen heb. Taken die conceptueel simpel zijn, maar erg veel werk en stappen vergen kan ik ook erg slecht tegen als wiskundige. Bovendien heeft IT werk mij vrijvaak veel stress gegeven
99ruud99 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
Je moet het hebben van het feit dat je het leuk vindt om leerlingen les te geven...
Perspectief in deze is natuurlijk nogal gekleurd doordat het zich beperkt tot mijn eigen ervaring als oud-leerling. Maar mijn wiskunde leraar had het toch redelijk voor elkaar als je het mij vraagt.

Gaf alleen les aan VWO klassen. Deed dit 4 dagen in de week. De vijfde dag had hij een gast aanstelling aan de TU Delft en bleef hij wetenschappelijk betrokken. Daarnaast actief in de NL vereniging voor wiskunde, examen commissies, etc.

Met de achtergrond in zowel wiskunde als data science, programmeren, kun je naast wiskunde vermoedelijk ook onderwijs informatica op VWO niveau verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Om te reageren op het boven vermelde:

1. Wiskunde leraar verdient slecht: Een wiskunde leraar verdient echt wel goed tegenwoordig, zelfs met 32 uur per week zou ik meer dan prima kunnen rondkomen. Dus dit is geen probleem voor mij.

2. Stress van werken in de IT: Dit is inderdaad een steeds terugkerend fenomeen. Heb opdrachten gehad waar ik mij goed op mij plek voelde, maar dit was vaak niet van een langere duur jammer genoeg. Wanneer de stress toeslaat? Als ik in mijn ogen met bullshit bezig moet, c.q. onrealistische verzoeken vanuit de bussiness, en ik niet verder kan werken. Jammer genoeg gebeurde dit vrij vaak.

Waar ik energie van krijg? Dingen van de grond af opbouwen, abstracte ideeen en agentschap en autonomie in je werk krijgen.

3. Punten van "The Eagle";
1. Bedenk je eens bij jezelf dat of je, toen je niet lekker zat, zelf het initiatief hebt genomen om dat aan te kaarten, danwel afwachtend was tot het een keer wel bij je kwam.
Vroeger liet ik het naar mij toe komen, tegenwoordig ben ik steeds proactiever wat mij veel pijn en leed bespaart. Hierin ben ik gegroeid als persoon en kan gelukkig deze lastige situaties elegant navigeren :P.
2. Dus begin bij de kern. Zoek iets waar je vrolijk van wordt. Als je doet wat je leuk vindt (en zorgt dat je niet doet wat je negatieve energie oplevert), volgt de rest vanzelf en ga je vliegen :)
Dit is de absolute kern van dit alles en het lastige is is dat ik eigenlijk wel weet waar ik vrolijk van word kwa programmeren. Als ik veel bezig ben met mijn hobby programmeerprojecten krijg ik op een gegeven moment het gevoel dat ik ga vliegen, dit gevoel ken ik gelukkig. Het jammere is dat als ik in de IT werk dat ik erg snel het niks aan vind en het puur doe voor het geld en mijn levensplezier er onderlijdt.

Kortgezegd: hetgeen waar ik energie van krijg met respect tot programmeren heb ik tot nu toe niet blijvend gevonden in de IT. De frustratie factor is nu zo hoog dat ik er spuug en spuugzat van ben, terwijl ik het hobby matig doen nog steeds erg leuk vind :P.

4. Punt van "psychodude":
Maar doet mij zelf in ieder geval wel afvragen of een carrièreswitch niet wel gewoon op zijn plek kan zijn voor het werkplezier van @Pimp88z.

Een goede coach of psycholoog is uiteraard altijd prima om te overwegen en om mee te gaan praten. Maar indien een bepaald carrière pad, welk niet goed aansluit bij jou als persoon, allerlei stress doet veroorzaken, valt te betwijfelen of dit pad juist is.
Dit vind ik een mooi punt, heb niet perse het idee dat ik een psycholoog/coach nodig heb (maar kan wellicht helpen natuurlijk), maar simpelweg werk wat wel bij mij past en netto energie geeft. Krijg wel mentale problemen van verder gaan in de IT op deze manier, maar los van het dilemma werk heb ik eigenlijk alles keurig netjes op orde in mijn leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al een cabriolet of Harley Davidson?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimp88z
jadjong schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:53:
Heb je al een cabriolet of Harley Davidson?
Geen van beide, ben nog niet tot een mid-life crisis gekomen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vervelende situatie om in te zitten. Ik kan me goed voorstellen dat je verder gaat kijken als een nieuwe baan tot twee keer toe geen succes is. Je verhaal lezende krijg ik tegelijkertijd niet direct de indruk dat je een andere rol zoekt: het programmeren boeit nog steeds.

Ik zou je willen aanraden om na te gaan waar je voldoening uit haalt. Uit je verhaal haal ik dat je een inhoudelijke uitdaging wilt en een leuk team. Maar kennelijk is er meer nodig. Wellicht een stukje zingeving (maatschappelijk relevant werk)?

Het is daarnaast me niet heel duidelijk waar de spanningsklachten door komen: legt je werkgever (onbewust) veel druk bij je neer? Doe je dat zelf? Er zijn namelijk ook banen waarbij je de werkdruk best goed kunt reguleren, juist waar het maatschappelijk relevant werk betreft. Ik zou eerder die kant op zoeken, dan meteen een andere functie. Want ook daar krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met targets/deadlines en dito werkdruk. Bovendien is het waarschijnlijk ook intellectueel minder uitdagend.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Vervelende situatie om in te zitten. Ik kan me goed voorstellen dat je verder gaat kijken als een nieuwe baan tot twee keer toe geen succes is. Je verhaal lezende krijg ik tegelijkertijd niet direct de indruk dat je een andere rol zoekt: het programmeren boeit nog steeds.
Dit klopt, alleen mijn passie is momenteel helemaal weg door stress en onzekerheid over mijn carriere pad.
Ik zou je willen aanraden om na te gaan waar je voldoening uit haalt. Uit je verhaal haal ik dat je een inhoudelijke uitdaging wilt en een leuk team. Maar kennelijk is er meer nodig. Wellicht een stukje zingeving (maatschappelijk relevant werk)?
Een inhoudelijke uitdaging en een leuk team zijn inderdaad voorwaarden, bij mij laatste baan had ik wel iets gevonden wat maatschappelijk relevant was, maar inhoudelijk vond ik het niet echt aanspreken. Was eerst wel enthousiast, maar toen ik eenmaal bezig ging blokkeerde ik totaal na een paar dagen en werd ik intens gestresst. Ik snap dat dit kan overkomen als een gebrek aan karakter, maar op een gegeven moment lukt het niet meer hoe graag je ook wilt en hoe veel koffie je ook drinkt :P. Zat op een gegeven moment 3 uur naar een tabblad te staren en dan moet je simpelweg eerlijk zijn naar jezelf en anderen.
Het is daarnaast me niet heel duidelijk waar de spanningsklachten door komen: legt je werkgever (onbewust) veel druk bij je neer? Doe je dat zelf? Er zijn namelijk ook banen waarbij je de werkdruk best goed kunt reguleren, juist waar het maatschappelijk relevant werk betreft. Ik zou eerder die kant op zoeken, dan meteen een andere functie. Want ook daar krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met targets/deadlines en dito werkdruk. Bovendien is het waarschijnlijk ook intellectueel minder uitdagend.
De spanningsklachten komen eigenlijk nooit voort uit de druk die ik ervaar van de werkgever, aangezien ik daar aan kan voldoen en ik vaak een beetje spanning ook wel fijn werken vind. Het is meer dat ik het vaak belachelijk vind wat ik moet doen en dat dat mij veel stress geeft. Voorheen kon ik mij er doorheen zetten, maar het gaf mij al lang veel stress en ben er nu helemaal klaar mee.

Heb niet vaak een gezond enthousiasme en energie niveaus meegemaakt, desondanks dat ik wel hard werkte en goed mijn best deed met vaak goed resultaat tengevolg. Heb erg vaak gehad dat de stress niveaus mijn mentale gezondheid hebben beschadigd en dat ik het volgende meemaakte: veel woede, heel veel moeite om te ontspannen, interpersoonlijke problemen door niks meer kunnen hebben, slecht slapen, teveel alcohol en koffie drinken (:P), en negatieve gedachten stromen die ik niet meer kon stoppen. Jaren terug blowde ik best wel veel om met de stress te dealen, maar dat doe ik nu al heel lang niet meer.

Desondanks dat ik pro-actieve stappen zette voor mijn mentale gezond als in; therapie, gezond eten, "positive self-talk", offline time, veel sporten, yoga, meditatie, boeken lezen, alternatieve geneeswijzen, een dagboek bij houden, veel sociale contacten en lekker veel gitaar spelen kon ik telkens de stress niet de baas. Deed letterlijk alles wat ik maar kon doen volgens mij! Ik kon het hoofd wel altijd boven water houden, desondanks kon ik niet zeggen dat ik gelukkig was.

Wat wellicht de kern van het alles is, maar ik niet helemaal begrijp, is dat als ik bezig ga met IT werkzaamheden dat er dan een enorme bak aan ellende mentaal omhoog komt. Onverwerkte trauma's, angsten, woede, pijn en een heel scala aan negatieve emoties. Wat ik mij dan afvraag; ben ik getraumatiseerd, of heb ik een mentale aandoening, en moet ik eerst helen en is werken in de IT niet het probleem? of Is werken in de IT het probleem en raak ik er zo gestresst van dat oud zeer, wat normaliter geen probleem is, weer naar boven komt drijven om mij het leven zuur te maken?

Wat ik nu ga doen? Eerst helemaal aarden en weer tot mezelf komen, aangezien ik net vorige week maandag bij mijn laatste werkgever ben gestopt, weer plezier in de dingen krijgen zoals coderen, gitaar spelen en overige zaken waar mijn passies liggen. Bovendien ga ik mij goed laten informeren over de verschillende mogelijkheden die er zijn en toch hulp inschakelen. Ik zeg nooit nooit tegen een nieuwe IT functie in de toekomst, alleen ik moet mij weer goed voelen en de IT moet weer goed voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Kleine update: ik heb gekeken en rondgevraagd, maar een carriere-switch naar CNC-programmeur is wellicht een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Gefeliciteerd, benieuwd of rennen naar een volgende IT engineering functie het werkplezier terug brengt. Parallel misschien toch wat coaching erbij proberen te krijgen?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Dankjewel, ga dat zekerlijk overwegen en goed de tijd nemen om de juiste stappen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimp88z
Ik heb een geweldige therapeut gevonden; ChatGPT. Kost niks en is beter dan ik ooit had kunnen voorstellen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Pimp88z schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:48:
Beste Tweakers,

....Dit doet mij erg veel pijn en hoor graag van mede-IT'ers wat handig is en wat ik het beste kan doen. Opties die ik overweeg: leraar wiskunde worden of monteur. Momenteel heb ik een riante WW, dus ik heb de tijd om dit uit te vogelen gelukkig :).

Dank voor het lezen van mijn post!
Er zijn veel mechnica bedrijven waar je zo aan de slag kan èn direct betaald een opleiding kan krijgen,.simpelweg omdat ze staan te springen om mensen,.zoals.een bedrijf wat allerlei zware motoren van treinen reviseert. Het nadeel van zo'n fysiek beroep is natuurlijk wel dat je niet vanaf thuis kan werken,.iets wat in de IT heel normaal is.

Volgens mij komt je vorige baan redelijk.overeen met het werk wat ik in de IT doe.mijn insteek is dat je altijd vervelend werk kan automatiseren waardoor het interessant blijft en ook anderen het uitvoerende deel van je kunnen overnemen. Ik had laatst ook.aardig wat stress op het werk, maar die situatie is gelukkig nu veel verbetert. Het werkt wat ik doe vind ik inhoudelijk wel heel leuk, waardoor ik het toch goed vol houd.

Let wel.dat er.in mechanische beroepen ook veel procedures zijn met heel veel stappen die je ook.exact moet volgen om aan allerlei certificering te voldoen. Het kan fysiek soms ook zwaar zijn, iets wat op latere leeftijd lastiger kan zijn.. Het gras is immers altijd groener aan de overkant.

Aan de andere.kant: verandering van spijs doet eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Nee, goede punten. Heb heel erg behoefte aan een nieuwe uitdaging en richting de CNC en maakindustrie gaan lijkt mij een goede stap, alhoewel ik er nog niet 100% overuit ben. De doorgroei mogelijkheden zijn groot en heb er een enthousiast gevoel bij! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
99ruud99 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
Je bent op de hoogte van de salarisschalen van een wiskunde leraar op middelbaar onderwijs? Ik denk het niet, want het is riant verdienen i.c.m.de vakantiedagen en andere secundaire voorwaarden.

En de 'hard werken' is altijd zo'n dooddoener. In ieder bedrijf is het perioden hard werken en meer uren maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik denk dat ik het al 9 jaar weet ja :)
Hoeveel bedrijven vragen thuis nog door te werken?

Laat ik het zo zeggen, ik werk stuk meer FTE dan mijn vriendin, verdien ook stuk meer, maar zij maakt meer uren en heeft beter diploma...

@t14wo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
t14wo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:52:
[...]

Je bent op de hoogte van de salarisschalen van een wiskunde leraar op middelbaar onderwijs? Ik denk het niet, want het is riant verdienen i.c.m.de vakantiedagen en andere secundaire voorwaarden.

En de 'hard werken' is altijd zo'n dooddoener. In ieder bedrijf is het perioden hard werken en meer uren maken.
Zelf ben ik op de hoogte van de lonen, maar ik moet een zij-instroom traject aangaan waardoor ik 0.6 a 0.8 FTE kan draaien. Dit maakt het vanaf de laagste schaal aardig lastig te doen, maar uiteindelijk kan je goed verdienen als wiskunde leraar 2e graads en al helemaal als leraar 1e graads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
1e graads wel, 2e graads krijg je lb, wat als starter leuk is, maar je zit al vrij snel aan je maximum :(
enneh, vakantie is er om op school te helpen met opknappen / activiteiten voor te bereiden he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
99ruud99 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
1e graads wel, 2e graads krijg je lb, wat als starter leuk is, maar je zit al vrij snel aan je maximum :(
enneh, vakantie is er om op school te helpen met opknappen / activiteiten voor te bereiden he :)
Hahah, ja zoiets had ik al gehoord en begrepen. Wat doe jij als ik vragen mag? Neem aan dat je vriendin docent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb t via pm gestuurd - op t moment werk ik bij overheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
99ruud99 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
Je hebt gewoon CAO verlofuren. En dat bedraagt bij fulltime dienstverband 428 uren. Die kan je dus gewoon opnemen tijdens schoolvakanties. 428/8=53 dagen. Drieënvijftig dagen. Laat die even indalen. Een gemiddelde job in Nederland heb je 25 vakantiedagen. Dus je hebt als leraar meer dan een maand extra verlof. Reken die ook even bij het al prima salaris. De laatste jaren is het salaris echt naar een prima niveau gestegen. Hence de aanwas van nieuwe PABO studenten. (nu nog hopen op meer mannelijke instroom :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
Pimp88z schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:32:
Wanneer de stress toeslaat? Als ik in mijn ogen met bullshit bezig moet, c.q. onrealistische verzoeken vanuit de bussiness, en ik niet verder kan werken. Jammer genoeg gebeurde dit vrij vaak.

Waar ik energie van krijg? Dingen van de grond af opbouwen, abstracte ideeen en agentschap en autonomie in je werk krijgen.
Als persoon met ervaring als docent en als developer moet ik je dan het docentschap afraden. Zelfs in het stramien van een scrumteam ervaar ik als developer meer autonomie dan toen ik als docent werkte.

"Slechts 12,6% van de actieve leraren ervaart regelmatige autonomie in hun werk"
https://www.upwijs.nl/act...-oplossing-lerarentekort/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
Deze haal ik graag nog even naar boven. Afgaand op wat je schrijft denk ik dat je prima op je plek kunt zijn in de IT, je moet alleen de juiste plek vinden, zowel op het gebied van inhoudelijke uitdaging als op het gebied van sfeer.

Laat je niet ontmoedigen door de recente mindere ervaringen, de meesten doen er wel even over om de juiste plek te vinden. En ook als die eenmaal gevonden is kan het een paar jaar later niet meer de juiste plek zijn. En dan ga je weer verder. Zie een loopbaan als een reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
Krwz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:09:
[...]

Deze haal ik graag nog even naar boven. Afgaand op wat je schrijft denk ik dat je prima op je plek kunt zijn in de IT, je moet alleen de juiste plek vinden, zowel op het gebied van inhoudelijke uitdaging als op het gebied van sfeer.

Laat je niet ontmoedigen door de recente mindere ervaringen, de meesten doen er wel even over om de juiste plek te vinden. En ook als die eenmaal gevonden is kan het een paar jaar later niet meer de juiste plek zijn. En dan ga je weer verder. Zie een loopbaan als een reis.
Ik ben eens met de notie dat een loopbaan een reis is, maar ik ben behoorlijk in mijn IT werk geblokkeerd na een ontslag in proeftijd en zelf ontslag nemen in de proeftijd. Ben er spuugzat van op dit moment, alhoewel de juiste baan met de juiste inhoudelijke uitdaging en omgeving mij een enorme stimulans kan geven. Dit voelt erg ver weg voor mij aangezien ik in Drenthe woon, en niet 4 dagen per week thuis wil werken bijvoorbeeld.

Het lastige is dat ik juiste enorm veel energie krijg van lastige abstracte thema's waaraan ik samen kan werken, terwijl ik autonomie en agentschap behoud. Het segment wat mij ligt is behoorlijk een niche waar ik niet zomaar toegang tot heb. Heb eigenlijk niet echt (twijfel over de gradatie) zin in een carriere switch, maar ik zie eigenlijk geen andere keuze.

Verhuizen om toch maar die leuke baan te scoren? Ik ben hier huiverig voor.
IT werk doen waarbij ik wederom met hele repetitieve zaken bezig ben? Moet er niet aandenken.

Tja, weet het niet meer echt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMSTRPOESJE
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-08 06:50
Je bent openhartig en deelt best veel. Tegelijkertijd zie ik sommige reacties hier vrij voorbarig en stellig ingaan in wat je wel of niet zou moeten doen. Ik doe mijn best dat niet te doen, daarvoor weet ik nog te weinig van je of je situatie. Ik kan wel mijn eigen verhaal delen en vragen stellen. Misschien herken je daar een hoop van of zet het je aan het denken.

Ik heb zelf een omscholing (zij-instroom) gerealiseerd richting het onderwijs en daarmee compleet ander werk. Ook ik liep vast in mijn voorgaande werk én vakgebied, zorgen over de toekomst en gebrek aan zingeving. Daarbij heb ik een flinke knauw opgelopen van de situatie bij/met mijn werkgever die daaraan voorafging en daarna volgde. Stress op werkgebied, of het nu om een burnout of boreout gaat, sijpelt door naar je leven daarbuiten. Vaak heel geleidelijk en ongemerkt, totdat je grens is bereikt.

Het kostte mij tijd, tranen en (heel) veel moeite om hier (met professionele hulp en hulp van mijn omgeving) de juiste inzichten uit te halen en met vertrouwen voor iets anders aan te gaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik mijn plezier, zelfvertrouwen en optimisme hervonden heb, maar ook ook dat ik de bevestiging vanuit deze voor mij nieuwe sector heb gekregen om er voor te gaan. Geloof me, als je diep zit doet dat een hoop.

De kern hiervan is om te hervinden waar je energie van krijgt, wat je meer energie kost dan geeft en in welke mate dit aanwezig is geweest in je vorige banen/werkomgeving én je toekomstige werk.

Je lijkt je zelf al bewust van bepaalde patronen en triggers die je werk je nu kennelijk geeft, maar geeft aan het nog niet goed te begrijpen. Je hebt ook al het nodige gedaan aan zelfhulp, maar zegt niet echt gelukkig te zijn geweest. Heb je al eens gesproken met een psycholoog of praktijkondersteuner?

Ik lees verder het een en ander over praktische zaken als salaris en reistijd. Naar mijn ervaring lossen praktische bezwaren zich opvallend snel op als je intrinsieke motivatie om iets te veranderen groot genoeg is. Dat was bij mij zeker het geval en misschien bij jou ook wel als ik het zo lees.

De investering in werkgeluk en werkzekerheid (denk ook aan je eigen inzetbaarheid op mentaal vlak) voor de langere termijn was echt belangrijker dan het korte termijn verlaten van mijn vakgebied en de perks en (schijn)zekerheden die daarbij hoorden.
Vragen voor jou
Ik haak specifiek aan op je uitgesproken idee om voor leraar wiskunde te gaan. Misschien dat deze vragen je helpen:

- Denk je dat je spanningen voortkomen uit burn- of boreout? Ken je de verschillen?
- Hoe is je prikkelverwerking? Wat geeft je de 'verkeerde' spanning?
- Hoe zie je het vak van docent voor je?
- Hoe zie je jouw behoefte naar autonomie voor je in dit vak?
- Hoe zie je jouw behoefte aan complexiteit voor je in dit vak?
- Hoe denk je over het werken voor en met een groep t.o.v. meer solistisch werk achter een beeldscherm?
- Past het werken met kinderen bij je? Heb je daar het geduld voor?
- Denk je dat stress/spanningen anders voor je zullen zijn in dit beroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
HMSTRPOESJE schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:28:
Tegelijkertijd zie ik sommige reacties hier vrij voorbarig en stellig ingaan in wat je wel of niet zou moeten doen.
Daarmee doel je waarschijnlijk o.a. op mijn reactie dat hij, als hij hecht aan autonomie, beter geen docent kan worden aangezien maar 12% van de docenten voldoende autonomie ervaart in het werk.

Ja, dat is wat stellig en deels projectie van mijn kant. Ik herken mezelf erg in zijn zinnen over dit onderwerp en dit punt is precies waarom de IT voor mij een stimulerender werkomgeving is, al zit ik me ook in mijn huidige baan nog weleens op te vreten. Als dit punt dus het grootste energielek is van TS, blijf ik bij mijn advies.

Maar je hebt gelijk dat het belangrijk is energiegevers en energiezuigers in kaart te brengen en tegen elkaar af te wegen. Als het docentschap veel kanten heeft waar hij goed op gaat, en autonomie is voor hem wel een punt, maar geen halszaak, is het te overwegen. Ook omdat je hierin wel wat kunt sturen, door bewust te zoeken naar een school waar het goed zit met de professionele autonomie. 12% is niet nul, dus ze moeten er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimp88z
De kern hiervan is om te hervinden waar je energie van krijgt, wat je meer energie kost dan geeft en in welke mate dit aanwezig is geweest in je vorige banen/werkomgeving én je toekomstige werk.

Je lijkt je zelf al bewust van bepaalde patronen en triggers die je werk je nu kennelijk geeft, maar geeft aan het nog niet goed te begrijpen. Je hebt ook al het nodige gedaan aan zelfhulp, maar zegt niet echt gelukkig te zijn geweest. Heb je al eens gesproken met een psycholoog of praktijkondersteuner?
Dat bovengenoemde ben ik sowieso 100% mee eens, wil echt iets vinden wat mij (weer) energie geeft. Heb vroeger wel hulp gehad van een psycholoog en nu zie ik af en toe een praktijkondersteuner.

Antwoord op de vragen:

- Denk je dat je spanningen voortkomen uit burn- of boreout? Ken je de verschillen?
Ik ken het verschil. Dit is denk ik in dit geval een soort van beide; boreout omdat ik het taken pakket conceptueel makkelijk en saai vind. burnout; omdat het vaak irritant en minitieus werk is wat mij totaal niet inspireert.
- Hoe is je prikkelverwerking? Wat geeft je de 'verkeerde' spanning?
Mijn prikkelverwerking is niet helemaal top nu op dit moment vanwege de onzekerheid en spanning, maar over het algemeen vrij goed vind ik zelf.
- Hoe zie je het vak van docent voor je?
Lesgeven, orde houden en administratieve taken. Ook mentorschap later in het carrierepad.
- Hoe zie je jouw behoefte naar autonomie voor je in dit vak?
Je lessen zelf kunnen indelen, eigen inbreng en de les interessant maken.
- Hoe zie je jouw behoefte aan complexiteit voor je in dit vak?
DIt is een lastige aangezien dit vrij snel stagneert.
- Hoe denk je over het werken voor en met een groep t.o.v. meer solistisch werk achter een beeldscherm?
Dit lijkt mij wel leuk!
- Past het werken met kinderen bij je? Heb je daar het geduld voor?
Ik heb zeeen van geduld, helemaal voor kinderen gelukkig.
- Denk je dat stress/spanningen anders voor je zullen zijn in dit beroep?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Maarja op dit moment gaat mijn interesse toch het meest uit naar een CNC-omscholingstraject (met mogelijkheden voor een pivot naar een andere hoek van de IT). Of toch een nieuwe baan in de IT, waar ik mij wel dus goed voel, alleen heb daar toch een aardig hard hoofd in.

[ Voor 8% gewijzigd door Pimp88z op 21-04-2025 14:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pimp88z
Nou update: ga voor het omscholingstraject voor CNC :D. Het topic kan gesloten worden haha.

PS: dank voor de goede en fijne feedback! Dit heeft bijgedragen aan mijn besluitvorming.

[ Voor 33% gewijzigd door Pimp88z op 24-04-2025 09:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pimp88z
PPS: Kleine update vanuit hier. Ben begonnen met de basisttraining en als het goed is kan ik hierna beginnen als proces engineer waarbij ik bezig ga met robotica, process optimalisatie en data stromen. Dus een interessante IT functie in de maakindustrie!
Pagina: 1