30 km verder gaan wonen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 24.799 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27
Lisa_3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:32:
Zijn er nog mensen die, bv. omwille van budget etc, 30 minuten rijden verder weg zijn verhuisd van familie/werk/…

...

Heel veel twijfels…
Ik vraag het nog maar een keer: is dat verhuurde appartement op 30 minuten rijden een serieuze optie?

Hebben de huurders een oud tijdelijk (2 jarig?) contract of is het onbepaalde tijd en daarmee vooral een theoretisch verhaal...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:19
@Lisa_3

Je ouders zijn zo te lezen mensen met geld.
Zelf bezit je een appartement wat verhuurd is.

En je ouders hebben een koop appartement in aanbouw, wat jij mag huren.
En dat koop appartement staat ook nog eens op de ideale plek qua afstanden tot werk/ouders.

Je verhuurde appartement kun je weinig mee, tenzij de huurders vertrekken.
Je kan ze er niet zomaar uit schoppen.
Hier heb je dus niks aan, behalve wat extra inkomsten.
Let op, geef het geld niet uit maar zet dit apart!
Je zal een deel weer moeten betalen aan de belastingdienst, maar ook heb je onderhoud/reparaties aan het appartement wat je uit dit potje moet betalen.
Het meest handige is om hiervoor gewoon een aparte rekening te openen.

Het appartement van je ouders huren voelt misschien niet goed, ik zou hetzelfde hebben.
Je wilt gewoon een eigen huis, en als je van je ouders huurt komt de huurbaas regelmatig over de vloer.

Zelf hebben wij een Familie-hypotheek bij mijn schoonvader.
Het huis staat 50/50 op mijn en mijn vrouw haar naam, en we betalen hypotheek aan mijn schoonvader.
Dit is in ons geval nog een aflossingsvrije hypotheek met een marktconforme rente.
Nu zou je volgens mij niet meer mogen kiezen voor aflossingsvrij.

Wat jij zou kunnen doen is het on-afgebouwde appartement kopen van je ouders, en de hypotheek bij hun onder te brengen middels een familie-hypotheek.
Je betaalt dan aan je ouders de maandelijkse hypotheek lasten, waar zij dus rendement uit halen.
Je ouders mogen zelfs een deel weer terugschenken (tot het wettelijk maximum), en jij kan gewoon hypotheekrenteaftrek krijgen.

Dit is mogelijk voor beide partijen een gunstigere oplossing dan huren.
Jij hebt je eigen huis, en je ouders hebben een investering gedaan waar ze rendement uit halen.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 24-04-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-05 08:49
hoevenpe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:21:
[...]

Ik vraag het nog maar een keer: is dat verhuurde appartement op 30 minuten rijden een serieuze optie?

Hebben de huurders een oud tijdelijk (2 jarig?) contract of is het onbepaalde tijd en daarmee vooral een theoretisch verhaal...
De huurders kunnen eruit. Dus kan kiezen tussen zelf gaan wonen of erna opnieuw verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Is locatie zo bepalend?

Zijn er nog mensen die, bv. omwille van budget etc, 30 minuten rijden verder weg zijn verhuisd van familie/werk/…

Ik begrijp dat ik een unieke kans heb om een afbetaald, relatief jong appartement te bezitten op zo’n 25-30 minuten rijden van thuis.
Het probleem is alleen dat ik alleenstaande ben en zelf niet zo makkelijk contact leg. Ik ken ook niemand in die stad, maar ben er wel al af en toe geweest en vind die stad wel tof op zich. Al zal ik wel nog voor veel verplaatsingen naar mijn huidige woonplaats moeten komen. Voor naar mijn ouders te gaan/ naar mijn werk/vrienden/…

Puur gevoelsmatig vind ik het appartement van mijn ouders huren de beste optie. Dit zal wel pas begin volgend jaar klaar zijn (nieuwbouw). Ik voel me echt zo oud om nog thuis te wonen. Ben dan bijna 28. Maar ik voel dit zelf ook echt aan als falen, want dan moet ik tegen collega’s (zij leven ook mee met mijn zoektocht naar appartement), vrienden en familie gaan zeggen dat ik huur en voor mezelf voelt dit gewoon zo hard aan als falen. Maar ben bang dat ik op de locatie/afstand van het afbetaalde appartement ongelukkig ga worden. Weet dan ook niet hoe lang ik in dat huurappartement zou blijven wonen? Mijn ouders willen dit ook stuk per stuk schenken dus in principe kan ik dan blijven huren lange termijn aangezien het ooit naar mij zou komen, maar voor mijn omgeving lijkt het dan alsof ik blijf huren.

Heel veel twijfels…
En waarom zou huren precies falen zijn? Als ik me niet vergis huurt het merendeel van de Nederlandse bevolking... Falen die allemaal volgens jou?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
https://gathering.tweaker...ind/poster/1744354/topics

Elke week is een herhaling van zetten, zonder doorbraak. Ik zou serieus eens overwegen om contact op te nemen met je huisarts voor wat hulp. En dat is niet vervelend bedoeld, lijkt me oprecht nuttig. Je zit vast in oneindige keuze stress.

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 24-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06:24
Lisa_3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:42:
[...]

De huurders kunnen eruit. Dus kan kiezen tussen zelf gaan wonen of erna opnieuw verhuren.
Als de huurders daar zelf voor kiezen, ja. Als de huurders niet weg willen, heb je als verhuurder weinig te willen.

Iets met huurdersrechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 13:05
Kun je het appartement van je ouders niet kopen? Met je huurinkomsten van je eigen appartement en je salaris zou je toch moeten kunnen stellen dat je een aardig inkomen hebt waar je een mooie hypotheek mee kunt afsluiten? Bovendien: Kan je afbetaalde appartement ook niet dienen als onderpand voor een nieuwe hypotheek? Geen idee hoe dat zit, ik zit zelf niet in deze riante situatie. Maar een bank/hypotheekadviseur kan hier wel in meedenken natuurlijk. Ze kunnen perfect verschillende scenario's uitwerken voor je.

Je kunt namelijk overwegen wanneer je je appartement verkoopt en dat geld in de aanschaf van het appartement van je ouders stopt of je maandlasten lager worden dan de huurinkomsten die je zou krijgen. Indien dat zo is, zou het gunstiger kunnen zijn om de appartement te verkopen.

Ik vermoed dat het appartement aanhouden een betere zet is, die zal nog flink in waarde gaan stijgen de komende jaren. Maar als de maandlasten echt een issue voor je zijn, dan is dat toch een optie?

Daarnaast wat andere mensen ook al eerder zeiden:
Doe waar je je zelf goed bij voelt, laat de mensen in je omgeving lekker hun mening hebben en vanalles vinden van jouw keuzes. Als ze je verwend vinden omdat je in het huurappartement van je ouders gaat zitten. So what? Als dat jouw keuze is, dan is dat toch jouw keuze? Hebben ze niets mee te maken!

Dan mijn keuze als ik in jouw situatie zou zitten:
Ik denk dat ik allereerst zou onderzoeken of ik het appartement van je ouders zou kunnen kopen.

Indien je ouders niet willen verkopen, dan zou ik het appartement huren. Je kunt de lasten dragen. Het geld gaat naar je ouders, dus het blijft binnen de familie. (Dit zie je ooit nog eens terug in je erfenis, hopelijk duurt dat nog lang)
Je eigen appartement lekker blijven verhuren en genieten van de huurinkomsten en de waardestijging van het appartement de komende jaren. Mocht je ooit een partner vinden of zelf besluiten om een stap te zetten om iets groters/mooiers voor jezelf te kopen, dan heb je dit appartement achter de hand voor een mooie financiele bijdrage aan je nieuwe aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27
Tenzij het bekenden zijn en jij zelf daar ingeschreven staat (en alles betaald) hebben die gewoon rechten: met een tijdelijk contract binnenkort eruit of anders alleen als zij iets anders gevonden hebben (en/of jij een zak geld gegeven hebt).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-06 20:35
Naar het appartement van je ouders OF jij blijft in het ouderlijk huis en zij gaan (begin volgend jaar) naar hun nieuwe appartement. Lood om oud ijzer. En inderdaad - ouders zo veel mogelijk laten schenken (eventueel op schrift via notaris).

Enneh nogmaals: Zoek hulp. Via huisarts naar de GGZ praktijkondesteuner - die is er net alleen voor psychiatrische problemen maar ook een startpunt bij jouw soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:13
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:07:
[...]

De gezondheid van één van mijn ouders gaat alleen maar achteruit gaan. De vraag is hoe lang je moet blijven wachten. Het gaat niet meer beter worden. Ik heb er ook al over nagedacht om te blijven, maar dan ben ik binnenkort 30 en woon ik nog thuis.
Ik denk dat je vooral naar jezelf moe .kijken:
Vind je het vervelend.om te moeten zeggen tegen vrienden en collega's dat je al 30 bent en nog steeds bij je ouders woont? In dat geval zou ik me zeker niet druk maken over wat een ander en van kan vinden, het gaat erom wat jezelf.wilt. In dit geval ben je ook mantelzorger,.iets wat ook respect verdient. Iedereen zal begrijpen dat je er nog voor je ouders wilt zijn zolang dat nog kan, daar valt alleen maar te waarderen

Ik heb zelf.ook tot mijn 30 jaar thuis gewoond en tuurlijk is er een soort natuurlijke drang om op jezelf te gaan wonen. Echter, thuis wonen betent.meer.tijd over houden voor zaken die er nu toe doen. Verhuizen kost ook veel tijd en energie die je wellicht nu op een andere manier beter kan besteden.

Conclusie: kijk nu even naar jezelf en verhuizen kan altijd nog, ook al zullen de huis/huurprijzen niet snel gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 10:26
Mijn ouders willen dit ook stuk per stuk schenken dus in principe kan ik dan blijven huren lange termijn aangezien het ooit naar mij zou komen, maar voor mijn omgeving lijkt het dan alsof ik blijf huren.
Je ouders hebben dus een appartement gekocht wat jij zou kunnen huren, je moet alleen nog even wachten? Het appartement wordt dan langzaam aan jou overgedragen. Begrijp ik het zo goed? Ik snap je bezwaar "huren" dan niet helemaal. Huren is vervelend, omdat je geld weggooit en niets opbouwt.

Huren van je ouders is een win-win-win-win situatie: jij woont goedkoop, je ouders kunnen langzaam het appartement aan jou overdragen, wanneer je ouders overlijden wordt het huurcontract automatisch omgezet in bezit, de huur gaat naar je eigen erfenis (je bouwt dus wel wat op!) of je ouders kunnen het terugstorten in de vorm van een gift en je kent het huis al. Ik snap de twijfel niet helemaal, als je ouders hiermee akkoord gaan en jij er graag wil wonen zou ik dat direct doen. Als iemand vraagt of je gekocht of gehuurd zit kun je altijd nog zeggen dat je van je ouders huurt, maar heel eerlijk, waarom zou je dat doen? Wat maakt het voor de rest van de wereld uit of jij koopt, huurt of ergens gratis woont?

Het wordt een ander verhaal als je ouders ook van plan zijn om er nog 10 jaar te blijven wonen, misschien heb ik dat gemist. Ik zou zelf niet nog 10 jaar bij mijn ouders willen blijven wonen, daar had ik ook flink geld voor over toen ik 28 was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:41
CuBras schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:
[...]

Dit! Ooit eens een mogelijke date gehad op mijn 25e en toen ik aangaf dat ik nog thuis woonde ketste dit af.

Daarnaast is het heel goed dat je voor je ouders wilt zorgen, maar goed om te realiseren dat je niet je je niet moet uitgummen en jíj de ouder wordt die de zorgtaak overneemt.
Trieste date dan. Kan me niet voorstellen waarom dat een afknapper is (tenzij ze natuurlijk uit is op geld wat je dan 'schijnbaar' niet hebt). Heb tot mijn 31e thuis gewoond zonder problemen of beperkingen in vrijheden. Laat maar weet zien hoe bekrompen mensen kunnen zijn helaas (dus wees maar blij dat je date dit afketste).

Blijf gewoon thuis wonen zou ik zeggen. Zeker in deze 'fase' van hun leven een meer dan begrijpelijke keuze. Who cares dat je straks nog thuis woont als je 34 bent (niemand, hoop roepers waar je letterlijk schijt aan moet hebben).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 13:44
Het hangt vooral van het waarom af. Ben je een mamaskindje of heb je een goede reden? Deze dagen is het bijvoorbeeld niet zo makkelijk om alleen aan een huis te komen. Ook in geval van mantelzorg spreekt dat alleen maar voor je als je dat er voor over hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Om elke week hier nu het zelfde neer te gooien heeft geen nut als je niet ingaat op de vragen,

Kudos dat je dit keer geen nieuw topic hebt aangemaakt.

Maar vermoed dat er veel meer aan de hand is dan alleen de vraag huren/kopen, zoals vaker aangegeven misschien is het verstandig eens echte hulp in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 08:34
Is locatie zo bepalend?

Heel veel twijfels…
Mijn ouders wonen op 8 (frankrijk) uur rijden van mijn woonplaats, mijn zus woont (beldie) op 1 uur rijden van mijn woonplaats.
Mijn werk bevind zich in Den Bosch/Gouda/Amsterdam/Breda/Nieuwleusen....bijna allemaal op meer dan een uur rijden van mijn woonplaats.

Ga een keuze maken en probeert het....Leef!
Van fouten maken leer je, probeer het en is het niets ga je verder kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 19:22
Vaak weten we eigenlijk al goed waar we niet gelukkig van worden en wat we niet willen.
Door dit topic heen lees ik bezwaren en twijfels: langere reistijd, ik ken niemand in die stad, ik leg niet makkelijk contact. Stel dat het gros van de Tweakers jou zou overtuigen om in dat appartement te gaan wonen, want: je woont dan niet meer thuis, je hebt meer afstand tot je ouders (kan rust geven ivm. situatie met je vader), etc.

Ik denk dat je al genoeg hebt aangegeven dat je niet 30 a 35 minuten verder weg wilt wonen van werk. Je geeft in een ander topic aan dat je collega's al opmerken dat je niet helemaal jezelf bent. In dit topic geef je aan dat je een nieuwe sociale kring opbouwen niet ziet zitten; nou dan doe je jezelf geen plezier door je interne signalen te negeren en jezelf te overtuigen dat in je afbetaalde appartment moet gaan wonen.

Ik heb verder geen idee of je klem zit tussen; ik wil weg thuis -en- ik wil mijn vader en zeker moeder niet in de steek laten en ik moet er voor ze zijn (en ook niet teveel reistijd hebben)? Dan kan je het nog ingewikkelder maken door te vinden dat je op je niet meer thuis hoort te wonen op je leeftijd (vind jij dat of trek je aan wat anderen ervan vinden?). Verder hoor je ook dat er een huizen tekort is, speelt dat mee dat je je niet zo moet aanstellen dat je in potentie 2 woningen bezet houdt?

Mijn advies; ga niet alleen op internet in de anonimiteit advies vragen aan mensen die (toegegeven heel behulpzaam zijn). Ik hoop ook dat je problemen en zorgen met een paar vertrouwde vrienden of familieleden kan delen, maar ongeacht of dat wel of niet kan. Overweeg contact op te nemen met een huisarts, wellicht kan hij/zij je doorverwijzen naar een psychotherapeut of iemand anders. Je kan diegene ook je dilemma's voorleggen, wonen, werk, inclusief thuis situatie. Zoek hulp en ga het niet allemaal zelf proberen op te lossen. Met al je zorgen blijven rondlopen is een recept voor een burnout. Daar heb je zelf en anderen om je heen ook niks aan.

Om antwoord te geven op je vraag hieronder. Ik overweeg om als ik hier in het dorp geen woning kan kopen om 30 minuten verderop te gaan wonen, waar de huizenprijzen lager zijn.
Itt. jouw dillemma ga ik daarmee wel dichter bij mijn ouders wonen, maar verder weg van werk. Ik kan echter 3 of 4 dagen in de week thuiswerken. Kon ik maar maximaal 1 dag per week thuiswerken, dan zou ik liever niet verder weg gaan zitten. Echter, wat boeit dit voor jouw situatie? :)
Is locatie zo bepalend?

Ik begrijp dat ik een unieke kans heb om een afbetaald, relatief jong appartement te bezitten op zo’n 25-30 minuten rijden van thuis.
Het probleem is alleen dat ik alleenstaande ben en zelf niet zo makkelijk contact leg. Ik ken ook niemand in die stad, maar ben er wel al af en toe geweest en vind die stad wel tof op zich. Al zal ik wel nog voor veel verplaatsingen naar mijn huidige woonplaats moeten komen. Voor naar mijn ouders te gaan/ naar mijn werk/vrienden/…

Puur gevoelsmatig vind ik het appartement van mijn ouders huren de beste optie. Dit zal wel pas begin volgend jaar klaar zijn (nieuwbouw). Ik voel me echt zo oud om nog thuis te wonen. Ben dan bijna 28. Maar ik voel dit zelf ook echt aan als falen, want dan moet ik tegen collega’s (zij leven ook mee met mijn zoektocht naar appartement), vrienden en familie gaan zeggen dat ik huur en voor mezelf voelt dit gewoon zo hard aan als falen. Maar ben bang dat ik op de locatie/afstand van het afbetaalde appartement ongelukkig ga worden. Weet dan ook niet hoe lang ik in dat huurappartement zou blijven wonen? Mijn ouders willen dit ook stuk per stuk schenken dus in principe kan ik dan blijven huren lange termijn aangezien het ooit naar mij zou komen, maar voor mijn omgeving lijkt het dan alsof ik blijf huren.

Heel veel twijfels…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Merci voor alle reacties hier. Ik blijf inderdaad enorm twijfelen. Vooral omdat ik dit als alleenstaande zal doen en je niet verhuist zo verder weg voor een partner. Ik blijf enorm twijfelen. Een uur rijden iedere dag lijkt lang. Maar huren voelt voor mij persoonlijk ook echt aan als falen.

Hoe belangrijk was locatie/afstand voor jullie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lisa_3 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:00:
Merci voor alle reacties hier. Ik blijf inderdaad enorm twijfelen. Vooral omdat ik dit als alleenstaande zal doen en je niet verhuist zo verder weg voor een partner. Ik blijf enorm twijfelen. Een uur rijden iedere dag lijkt lang. Maar huren voelt voor mij persoonlijk ook echt aan als falen.

Ik vind een uur prima. doe ik ook elke dag en ik faal niet. Maar daar heb jij niets aan.
Maar huren voelt voor mij persoonlijk ook echt aan als falen.
Heel veel mensen huren in dit land en jij zit in een extreem bevoorrechte positie. Het is niet erg sympathiek om dit soort uitspraken te doen.

Het falen zit er bij jou meer in dat je je niet bewust bent van je goede positie en de vrijheden die je hebt. Je staat er beter voor dan de meeste mensen in dit land. Probeer daar ook een beetje naar te handelen en van te genieten. Kom uit de slachtofferpositie.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 27-04-2025 10:06 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:18

Tot nu toe nog hier in de regio gebleven, maar heb op een woning in Weert gereageerd en dat is ruim 1,5 zeker van hier. Ik denk ook in oplossingen als nu nog alleenstaande. Heb een auto en werk kan je overal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Niet. Nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17

Hoi lisa

Reizen vindt ik verloren tijd, op loopafstand van mijn huis deed heel goed jaren geleden, nu werk ik volledig thuis en af en toe een meting.

10jr geleden had ik minimaal 1,5 uur reistijd.. vermoeiend en minder tijd over voor leuke dingen.

Zoek een leuke hobby met leeftijdsgenoten sporten of zo

Wordt lid van b.v. www.nmlk.nl en ga op pad ontmoet mensen en geniet van het leven.

En dat huis... praat met je ouders en/of belasting adviseur.

Maar even kort je mag voor aankoop huis eenmalig 67k krijgen van familie en vervolgens 6700 per jaar dan schuift het geld rustig jouw kant op
En erven schiet niet op, een huis verhuren ook niet

Hersenspinsel, ik woon 10min lopen van zee ik wil op de boulevard wonen maar 300k duurder en altijd wind en zand in huis drukte door toeristen etc.
Nu zit ik s'morgens windstil met zalige ochtendzon lekker bij te bruinen, rustige buurt vriendelijke buren auto staat voor de deur.

De keuze tussen willen hebben en zijn is aan jou

Ik wens je veel ontmoetingen toe met mensen de komende periode, geniet van onze natuur en prachtige zon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

Huren aan vinden voelen als falen is echt zo'n ontiegelijk bevoorrecht eerste-wereld-probleem... Letterlijk meer dan 40% van de huizen in Nederland zijn huurhuizen, dus meer dan 40% van de Nederlanders heeft gefaald in jouw ogen?

En zelfs al zou dat 'falen' zijn, wat dan nog? Wat mag/kan je niet meer als je 'gefaald' bent? Who fucking cares?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 27-04-2025 17:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34

Tegenwoordig is niet-huren op je 27ste een zeer grote luxe. De vraag is ook wat je max hypotheek gaat zijn en wat je wensen zijn i.c.m. de omgeving waar je zou willen wonen.

Ik ben alleen binnen de stad verhuisd waar ik ben geboren, werk is 50+ minuten rijden (enkele rit), vorige banen hadden als piek 1 uur en 20 minuten. Behalve de files is het prima, een goed moment om de werkdag te starten/af te sluiten voor mij althans.

Het voordeel met huren is dat je er ook weer van af kan zien, met kopen heb je meer rompslomp en kosten. Het sociale aspect herken ik wel, maar in welke stad/dorp je ook gaat wonen zal je allicht even met de buren kennis maken en de rest zie je wel. Je bent jong, fouten maken kost je de kop niet :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:20

Clush

Do as I say...

Antwoord op al je vragen is dat je veel te bang bent om de ‘verkeerde’ keuze te maken en daarom er nooit iets aan je situatie zal veranderen.

Niet kiezen is ook kiezen, en zo leer je jezelf nooit kennen. Je moet dingen proberen om te weten wat wel en niet werkt, niemand verwacht van je dat je alles de eerste keer al goed doet.

Je komt op mij over als iemand die nogal een stukje levenservaring mist, die eigenlijk wel hoort bij de leeftijd die je nu hebt. Ik moedig je van harte aan om de ‘foute’ keuzes te maken en dat voor jezelf als succes te zien omdat je het toch maar gedurfd hebt.

Daarnaast zit je financieel in een buitengewoon luxe positie dat je het je kan veroorloven van gedachten te veranderen als iets toch niet bevalt. Dus waar ben je bang voor?

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De huurinkomsten kan je natuurlijk ook meenemen voor de nieuwe hypotheek, eventueel kan je ook overwaarde uit het verhuurde appartement halen door er een verhuur hypotheek op af te sluiten.

Verkoop van het appartement met een huurder erin gaat je veel waarde kosten. Dat is simpelweg niet populair bij kopers, extra in de huidige markt. Je kan wel gebruik maken van een clausule om voor eigen bewoning de huidige huurder eruit te krijgen, maar dat is geen nette oplossing.

Tot slot kan je ouders overwegen of ze financieel kunnen bijstaan voor een nieuwe woning door bijvoorbeeld hun eigen woning te herfinancieren. Zodat je een familie hypotheek constructie kan opzetten, hiermee kan ook toekomstige erfbelasting voorkomen worden gezien je (waarschijnlijk) enige erfgenaam bent.

Al het bovenstaande valt en staat met goed financieel advies, dat kan een openbaar forum je echter niet geven. Teveel details.

Reistijd lijkt mij echter een non-issue. Een halfuurtje is niets, zeker buiten de spits. Enkel wel fijn als je ouders wel een ander sociaal vangnet (ooms, tantes, vrienden, ect) hebben om op terug te vallen zodat je niet telkens ongepland die kant op moet. Als jij voor een huisarts bezoekje of eventueel ziekenhuis heen en weer moet tikt een uur reistijd wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Deveon schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:23:
De huurinkomsten kan je natuurlijk ook meenemen voor de nieuwe hypotheek, eventueel kan je ook overwaarde uit het verhuurde appartement halen door er een verhuur hypotheek op af te sluiten.

Verkoop van het appartement met een huurder erin gaat je veel waarde kosten. Dat is simpelweg niet populair bij kopers, extra in de huidige markt. Je kan wel gebruik maken van een clausule om voor eigen bewoning de huidige huurder eruit te krijgen, maar dat is geen nette oplossing.

Tot slot kan je ouders overwegen of ze financieel kunnen bijstaan voor een nieuwe woning door bijvoorbeeld hun eigen woning te herfinancieren. Zodat je een familie hypotheek constructie kan opzetten, hiermee kan ook toekomstige erfbelasting voorkomen worden gezien je (waarschijnlijk) enige erfgenaam bent.

Al het bovenstaande valt en staat met goed financieel advies, dat kan een openbaar forum je echter niet geven. Teveel details.

Reistijd lijkt mij echter een non-issue. Een halfuurtje is niets, zeker buiten de spits. Enkel wel fijn als je ouders wel een ander sociaal vangnet (ooms, tantes, vrienden, ect) hebben om op terug te vallen zodat je niet telkens ongepland die kant op moet. Als jij voor een huisarts bezoekje of eventueel ziekenhuis heen en weer moet tikt een uur reistijd wel aan.
Nee, mijn ouders hebben, net zoals ik, niemand van familie meer buiten mij. Alle hulp zal dus van mij moeten komen en ik wil dat ook met plezier doen voor ze. Dat is één van de redenen dat ik twijfel over de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ga nou lekker naar dat appartement van je ouders.... En ga langs de huisarts. O ja, en ga langs een financieel specialist (notaris?) over wat je ouders richting jou kunnen doen om het appartement langzaam over te dragen.

[ Voor 48% gewijzigd door DjoeC op 29-04-2025 09:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar huren voelt voor mij persoonlijk ook echt aan als falen.

Je bent tamelijk over het paard getild als je dit zo zegt. Zeker als je gewoon bij papa en mama woont. Dit stukje realiteitszin pikken mensen meestal wel op als ze op zichzelf gaan wonen.

offtopic:
date-technisch afknappen op iemand zonder eigen huis is beetje lomp maar ik snap het idee erachter eigenlijk wel. Juist door dit gebrek aan besef van de realiteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 29-04-2025 10:13 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:43
Lisa_3 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:41:
[...]

Nee, mijn ouders hebben, net zoals ik, niemand van familie meer buiten mij. Alle hulp zal dus van mij moeten komen en ik wil dat ook met plezier doen voor ze. Dat is één van de redenen dat ik twijfel over de afstand.
Nee. Niet alle hulp zal van jou moeten komen. Daar zijn professionele instanties voor om hulp te bieden als dat nodig is. Zodat jij gewoon 27 kan zijn en je eigen keuzes kan maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:57:
[...]

Nee. Niet alle hulp zal van jou moeten komen. Daar zijn professionele instanties voor om hulp te bieden als dat nodig is. Zodat jij gewoon 27 kan zijn en je eigen keuzes kan maken.
Thuiszorg zal ook niet 100% dekkend voor de zorg kunnen zijn (al weet ik niet of daar al sprake van is). Daarnaast is het mentaal ook een stap om daadwerkelijk afstand te nemen van die verantwoordelijkheid, ook al hoort die verantwoordelijkheid niet bij het kind.

@Lisa_3 Er is niets mis met huren, kopen is zeker in de huidige markt met name interessant voor permanent of eigenlijk een vorm settle’en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:07
Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik zou nog niet eens overwegen om buiten mijn dorp te gaan wonen. Een vriendengroep met inmiddels 30 jaar historie waarvan meerdere op loopafstand, ouders op loopafstand, ken vrijwel iedereen doordat ik jarenlang in de kroeg gewerkt heb etc.

En dat is dan nog los van een dagelijks uur reizen. Ofwel; iedereen en iedere situatie is anders.

Voor de situatie van TS; in een appartement gaan wonen waar je eigenlijk niet wil wonen omdat je het toevallig hebt is voor mij totaal onlogisch. Aangezien toekomst onduidelijk is is het voor mij totaal logisch om gewoon iets te gaan huren op een plek die je aanstaat (in de buurt van je ouders). Je kunt die huur gewoon betalen van de huurinkomsten van het andere appartement dus moet allemaal geen probleem zijn.

Verkopen en iets anders terugkopen kan maar hoe groot is de kans dat je situatie en wensen veranderen in de komende 5 jaar?

Ongefundeerde weerstand tegen huren is al het e.e.a. over gezegd dus laat ik verder voor wat het is.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 29-04-2025 13:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:37

3raser

⚜️ Premium member

Ik blijf enorm twijfelen. Een uur rijden iedere dag lijkt lang. Maar huren voelt voor mij persoonlijk ook echt aan als falen.
Naar mijn idee is de beslissing niet heel lastig. Je huurt tijdelijk iets in de omgeving van je ouders terwijl je het appartement verkoopt. Zodra je appartement verkocht is koop je zelf iets wat naar je zin is. Dan heb je een stekje op een locatie die je wel zint en je hebt een huurhuis als "overbruggingshypotheek".

Ga vooral NIET naar dat appartement, want ik lees aan alles dat je daar totaal geen zin in hebt. En waarom zou je ook? Je hebt een keuze, en dan moet je vooral doen wat goed voelt. En tijdelijk huren is geen schande. Als dat teveel geld kost blijf je bij je ouders wonen totdat je iets nieuws gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Lisa_3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:24:

Uiteraard kan ik ook hier iets in de huidige omgeving kopen, dichtbij mijn ouders en werk, maar aangezien het helaas niet mogelijk is om als alleenstaande een overbruggingskrediet te krijgen in mijn situatie (inkomen te laag tijdens overbruggingskrediet), moet ik dan eerst dat appartement verkopen.

Ik ben alleen bang dat als het dan verkocht is, dat ik niets vind in de omgeving. Je weet niet wat je in de plaats krijgt terwijl je al moet verkopen.
[...]

Mis je steeds mijn reacties?
Je beste optie is om het appartement te koop aan te bieden aan je huurders. Mochten zij dat willen heb je de beste optie:
Als zij het willen kopen, kun je zeer flexibel bepalen wanneer de overdracht is. Zij hoeven niet te verhuizen, jij kan rustig zoeken naar een andere woning.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:06

Je hebt het telkens over huur dat voelt als falen, en je gooit het geld weg..

Maar heel bot gezien, het geld van de huur gaat naar je ouders, en als die komen te overlijden gaat 1) het appartement naar jou 2) hun huidige woonhuis naar jou én 3) hun geld naar jou.

Dus alle huur die je nu aan hun betaald, blijft binnen de familie en komt weer terug naar jou uiteindelijk.

Dan bezit je straks je eigen afbetaalde appartement, hun woonhuis en hun appartement waar jij dan in woont.

Verhuur jou appartement, trek in in hun appartement en ik denk dat je een prima toekomst tegemoet gaat hebben. Dichtbij werk en je ouders en alles / iedereen die je kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Lisa_3 je hebt heel veel twijfels en stelt eigenlijk alleen maar steeds dezelfde vraag in de posts die je maakt.

Men heeft tig adviezen gegeven, maar je moet nu echt zelf de keuze gaan maken. Als je tegen nieuwe zaken aanloopt dan sta je vrij om een nieuw topic te openen, maar voor nu sluit ik dit topic.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.