30 km verder gaan wonen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 24.950 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisa_3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-05 08:49
Ik bezit dus een afbetaald appartement. Recent (10 jaar oud), 2 slaapkamers, niet te groot (80 m2). Dit is gelegen op zo’n 25 minuten rijden van mijn ouderlijk huis. Momenteel is dit appartement verhuurd. Ik ben enig kind en mijn ouders hun gezondheid is niet zo goed. Ik werk voltijds, maar zou dan graag nog 2x per week ‘s avonds langsgaan en zeker ook in het weekend 1 dag.

Momenteel werk ik op 10 minuten rijden van jet ouderlijk huis. Als ik zou verhuizen zou dit 35 minuten zijn enkel. Dit is natuurlijk wel lang.

Ik ken ook niemand in die stad.

Uiteraard kan ik ook hier iets in de huidige omgeving kopen, dichtbij mijn ouderd en werk, maar aangezien het helaas niet mogelijk is om als alleenstaande een overbruggingskrediet te krijgen in mijn situatie (inkomen te laag tijdens overbruggingskrediet), moet ik dan eerst dat appartement verkopen.

Ik ben alleen bang dat als het dan verkocht is, dat ik niets vind in de omgeving. Je weet niet wat je in de plaats krijgt terwijl je al moet verkopen.

Ik zal sowieso moeten bijlenen omdat het hier in de regio duurder is.

Ik ben alleenstaand en 27 jaar. Vind het ook moeilijk om te weten of ik voor een appartement of een huis zou gaan. Werk voltijds, heb nog hobby’s en heb geen echte groene vingers.

Enig advies in mijn situatie?

[ Voor 41% gewijzigd door Lisa_3 op 30-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Waar woon je nu dan, tijdelijk bij je ouders in? Aangezien je aangeeft dat je appartement verhuurd is?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
dus je woont nu bij je ouders en je werk is op 10 minuten rijden?
Dan bezit je een verhuurd appartement en dat is 25 minuten rijden van je ouders.
Nu overweeg je in dat appartement te gaan wonen maar dan moet je 35 minuten naar je werk rijden en woon je in een stad waar je niemand kent?

Is dat juist samengevat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05

Croga

The Unreasonable Man

De belangrijkste vraag:
Waarom zou je iets willen veranderen? Wat is er in de huidige situatie wat je tegen staat en waarom?

De beschrijving van je situatie geeft geen enkele aanleiding om iets te gaan veranderen. Blijkbaar woon je goed, heb je weinig reistijd en een passief inkomen van je verhuurde appartement. Waarom niet gewoon laten zoals het is?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
35 min is niet echt een enorme tijd en afstand.
Zou een comfortable auto kopen met airco en cruise control

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisa_3
Voor de duidelijkheid: ik woon nu nog thuis bij mijn ouders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisa_3
No Hands schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:53:
dus je woont nu bij je ouders en je werk is op 10 minuten rijden?
Dan bezit je een verhuurd appartement en dat is 25 minuten rijden van je ouders.
Nu overweeg je in dat appartement te gaan wonen maar dan moet je 35 minuten naar je werk rijden en woon je in een stad waar je niemand kent?

Is dat juist samengevat?
Ja, klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisa_3
Croga schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:55:
[...]

De belangrijkste vraag:
Waarom zou je iets willen veranderen? Wat is er in de huidige situatie wat je tegen staat en waarom?

De beschrijving van je situatie geeft geen enkele aanleiding om iets te gaan veranderen. Blijkbaar woon je goed, heb je weinig reistijd en een passief inkomen van je verhuurde appartement. Waarom niet gewoon laten zoals het is?
Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders en zou graag op mezelf gaan wonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:11:
Voor de duidelijkheid: ik woon nu nog thuis bij mijn ouders
en waarom zou je daar niet blijven dan als je dat weinig reistijd en veel samen zijn met je ouder oplevert?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:59
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders en zou graag op mezelf gaan wonen
Jeetje, wat een luxe.....verkoop gewoon je verhuurde flat en koop wat voor jezelf en rij na je werk geregeld bij je ouders langs.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Je hebt een appartement die jezelf niet gebruik op een plek waar je niet wilt wonen. Waarom zou je het dan aanhouden en waarom zou je een overbruggingskrediet nodig hebben? Je kan ook bij je ouders wonen zonder zelf een woning te hebben en dan rustig rondkijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien een hele andere kijk hierop, ondanks dat je graag op jezelf wilt, wat ik mezelf heel goed voor kan stellen.

Zou je wellicht kunnen doen alsof dat appartement niet bestaat? Dat zorgt voor nu en op latere leeftijd voor passief inkomen waar je nog heel erg veel profijt van kan krijgen de komende jaren.

Het kan betekenen dat je nog een paar jaar moet blijven zitten waar je zit, maar zolang je nog bij je ouders zit kun je sparen als een bezetene natuurlijk. Al snap ik de uitdaging wel gezien je "al" 27 bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Okay dan:

Stelling: Je woont bij je ouders en wil graag op jezelf wonen.
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:46:
Momenteel werk ik op 10 minuten rijden van jet ouderlijk huis. Als ik zou verhuizen zou dit 35 minuten zijn enkel. Dit is natuurlijk wel lang.
Waarom zou je 35 minuten van je werk zitten als je zou verhuizen? Je hebt zelf volledige keuze over waar je naartoe wilt verhuizen.
En zelfs al zou je op 35 minuten zitten: Nee, dat is helemaal niet lang. 35 minuten is echt heel erg weinig. In heel mijn leven heb ik minder dan 2 jaar (van de ... errrrr... 35 jaar dat ik nu werk) op 35 minuten of minder van mijn werk gewoond.
Bottom line: Dit is een keuze, je kiest namelijk zelf waar je woont en waar je werkt.
Tenzij je naar "bij je ouders om de hoek" gaat wonen geld dit voor iedere plek waar je naartoe gaat verhuizen.
Ik ben alleen bang dat als het dan verkocht is, dat ik niets vind in de omgeving. Je weet niet wat je in de plaats krijgt terwijl je al moet verkopen.
Klopt. Ook dat is een keuze. Als je niet in je huidige appartement wilt gaan wonen dan zul je iets anders moeten vinden (koop of huur) en daar is altijd onzekerheid in. En als je niets vindt kun je nog altijd kiezen tussen langer zoeken, zoekgebied uitbreiden of eisen verlagen.
En again: Een keuze. Je kunt ook kiezen om dan iets verder weg te gaan en alsnog goedkoper te kopen. Maar wederom: Een keuze die je zult moeten maken.
Er is een hele berg keuzes die wij niet voor je kunnen maken.

De eerste keuze nu is of je de afstanden vanaf je huidige appartement acceptabel vindt of niet. Realiseer je daarbij ook heel erg goed dat de huidige huurders een hele berg rechten hebben waar je niet zomaar onder uit komt. Er bestaat een hele grote kans dat je daar helemaal niet zelf kúnt gaan wonen als de huidige huurders er niet uit willen.

Als je daar níet wilt wonen zul je het moeten gaan verkopen en vervolgens opnieuw een berg keuzes maken. Again; dat kunnen wij niet voor je doen. Begin dus eens met op een rijtje te zetten voor jezelf;
- Wat vindt je acceptabele reistijden naar werk en ouders?
- Valt je appartement daar binnen?
- Teken die reistijden eens op een kaart uit en kijk welke gebieden daar binnen vallen en waar je dan graag zou willen wonen.
- Kijk op Funda wat er allemaal te koop staat in die gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
Blijkbaar gaat de huidige huurder weg, ander kan hij er niet in. Tweejarige huurcontracten zijn inmiddels verboden, onbeperkte tijd zou ik in zijn situatie niet aanbieden.

Dus erin of verkopen, ik weet het wel...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:46
Hou er ook rekening mee, werk komt en gaat, misschien krijg je morgen een aanbieding voor ander werk, misschien zelfs in het buitenland, wie weet
Mijn persoonlijk ervaring, nooit verhuizen voor werk tenzij het het echt waard is.

Een andere vraag, hebben uw ouders een appartement of huis? Misschien is een bijgebouw een optie als je meer privacy wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:12
[...]

De belangrijkste vraag:

Als je op 27 jaar al een flatje hebt, zou ik eerlijk gezegd ook eerst kijken naar de mogelijkheid om een 2de woning te kopen.
Zeker als de huidige verhuur vlot loopt, en je geen problemen met je huurders hebt.
Dan kan je met je inkomen en huurinkomsten eens langs bij de bank om na te vragen wat je kan lenen, en kijken wat er in de buurt waar je wil wonen te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
No Hands schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:14:
[...]

en waarom zou je daar niet blijven dan als je dat weinig reistijd en veel samen zijn met je ouder oplevert?
De gezondheid van één van mijn ouders gaat alleen maar achteruit gaan. De vraag is hoe lang je moet blijven wachten. Het gaat niet meer beter worden. Ik heb er ook al over nagedacht om te blijven, maar dan ben ik binnenkort 30 en woon ik nog thuis.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• hoevenpe
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:07:
Ik heb er ook al over nagedacht om te blijven, maar dan ben ik binnenkort 30 en woon ik nog thuis.
Mag ik open zijn, niet vervelend bedoeld.

Op je 30e is het gezond om op jezelf te wonen, geen rekening te houden met ouders en te doen en laten wat je wilt. Een leuke date zonder gedoe mee kunnen nemen, niet alles hoeven uit te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 22:46
Vraag je af wat belangrijker is; de laatste jaren van je ouder(s) heel dichtbij en bewust meemaken, of je druk maken over op je 30e “thuiswonen” (je hebt immers al een eigen appartement).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
Ik kan het hele verhaal ook moeilijk volgen: je hebt op je 27e al een compleet huis af weten te betalen (chapeau, dat redden veel vijftigers en zestigers nog niet) maar kunt geen overbruggingskrediet krijgen? Ga eens echt met de bank of een adviseur praten, er moet wel iets te bedenken zijn in jouw (riante) situatie.

Meestal komen mensen op dit forum met praktische vragen mbt geld, hypotheek etc. Jouw overwegingen lijken meer om gevoel dan ratio te gaan, praat er dus over met vrienden of familie zou ik zeggen?

En ja 35 min rijden is niks zoals hier al gezegd wordt., maar als je ouders veel hulp nodig hebben (wat vervelend trouwens, neem aan dat ze nog best jong zijn) snap ik dan je er in een kwartiertje wilt kunnen zijn.

Het goede nieuws: alles lijkt mogelijk, je kunt ook voorlopig wat huren in de buurt en kijken hoe dat bevalt.

Bespreek het zakelijke met een prof en het emotionele mbt je ouders en de afstand met familie/vrienden!
Mr.D78 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:17:
Vraag je af wat belangrijker is; de laatste jaren van je ouder(s) heel dichtbij en bewust meemaken, of je druk maken over op je 30e “thuiswonen” (je hebt immers al een eigen appartement).
Ze is 27, ik gok dat haar ouders amper 60 zijn? Maakt de overweging wat meer lange termijn dus..

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 28-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 07:43
Appartement verkopen. In de tussentijd zit je nog bij je ouders en breng je tijd met ze door.

Vanuit die positie kun je rustig gaan kijken naar een appartement/huis dat je bevalt maar ook genieten van jullie tijd samen. Je hebt een zak geld om in te leggen en geen grote haast (tussen 27 en 30 zit nog 3 jaar) dus dat moet lukken.

En als je het rustig aanpakt en veel bezichtigd en echt over dingen die belangrijk voor je zijn na gaat denken, kom je straks op een mooie plek voor je zelf uit :)

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Als ik zou verhuizen zou dit 35 minuten zijn enkel. Dit is natuurlijk wel lang.
Dat is toch niet lang? ja, ten opzichte van 10 minuten misschien maar 35 minuten is toch prima te doen. Mijn woon-werk is een uur enkele reis, dat vind ik wel lang. Zou tekenen voor slechts 35 minuten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Dat is toch niet lang? ja, ten opzichte van 10 minuten misschien maar 35 minuten is toch prima te doen. Mijn woon-werk is een uur enkele reis, dat vind ik wel lang. Zou tekenen voor slechts 35 minuten.
Over dat punt kunnen we hier uren door discussiëren, want is volledig persoonsafhankelijk.

Ik fiets nu in 5 minuten naar mijn werk. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een baan te kiezen op 35 minuten. Kost me een uur per dag....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
[...]

Tja, dat is voor jou minder dan de helft eraf. 1 uur tegenover 35 min. Maar voor TS gaat het meer dan keer 3 10 min naar 35 min. Alles is relatief. Ik sta meer te kijken van het thuiswonen op je 27ste terwijl er letterlijk een afbetaald appartement is. Echt hoe dan?!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 08:34
[...]

Ik riep dat vroeger ook, toen ik 1u15 enkele reisafstand had, nu werk ik 8minuten met de fiets van kantoor af en zou nooit meer anders willen. De flexibiliteit die je hebt, effe snel naar de dokter, tandarts of even vlug de kinderen van de opvang halen er wat is, om 7:45 van huis vertrekken en om 16:45 weer thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
En wat nou als je zelf in dat appartement gaat wonen? Dan woon je op jezelf en heb je er geen kosten aan. Lijkt me ook heel erg fijn. 35 minuten is niet veel. Ga lekker een paar avonden per week naar je ouders en in het weekend. En mocht je een leuke date tegen komen dan kun je die tzt meenemen naar je eigen appartement. Wie weet welke wending je leven dan neemt. Wellicht dat je dan al snel met 2 in je appartement bent. En als dat afbetaald is, dan kun je het makkelijker verkopen om samen een leuke stek te zoeken.

Als je een ander huis wil gaat het volgens mij ook zo; Je gaat zoeken, je hebt een huis op het oog. Dan ga je bieden. Als je het krijgt zorg je voor een voorlopig koopcontract en daar zet je de ontbindende voorwaarden in dat je het appartement wel eerst verkocht wil hebben binnen een bepaalde termijn. Zou hebben wij het ook gedaan.
Maar als je appartement nu afbetaald is zie ik niet waarom je geen overbrugging krediet zou krijgen. De opbrengst van je appartement kun je dan daarna weer gebruiken om de hypotheek van je nieuwe huis af te betalen. Dat lijkt me in jou geval meer een luxe probleem dan een echt probleem. Je betaald er nu niks aan dus waarom de haast om het te verkopen voordat je iets nieuws hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
wat ik zou doen is of het appartement aan houden als huur en dan een appartement kopen in de buurt bij je ouders zit je toch op je zelf maar niet zonder de korte reistijd en ongezellige stad in de buurt. of verkoop het ene appartement en gebruik dat geld voor een appartement in de stad/dorp van je ouders.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 08:25
Stel 1 van je ouders overlijd binnen korte tijd.
Je andere ouder wilt in een appartement want makkelijker alleen,
Je kan dan zo je appartement ruilen voor het huis van je ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Ik zou het gewoon eens gaan proberen. Je geeft aan dat de boel is afbetaald, dus hoge kosten zul je er niet aan hebben. En zodra je wél zelf een huis koopt komen de kosten ook, dus die situatie is op z'n minst gelijk en hoef je het niet voor te laten.

Huurders eruit, zelf je intrek nemen. Dan ga je daar gewoon een paar nachtjes in de week als 'pied-à-terre' zitten en bezien hoe het bevalt. Dan kun je je ook even 'terugtrekken' als je behoefte hebt aan eigen ruimte, kun je daar vrienden/dates ontvangen en heb je gewoon je 'eigen ding'.

In de tussentijd zoeken naar een huis bij je ouders en zorgen dat je koopt tegen een leverdatum die je in staat stelt tijdig je appartement te verkopen zodat je een hypotheek kunt krijgen. Door je eigen intrek te nemen en het appartement netjes en verkoopklaar te houden kun je dan héél snel schakelen.

Als je gaat verkopen dan wil je dat toch zonder huurders, dus die stap moet je sowieso nemen. Je intrek nemen wegens eigen gebruik is qua huurderbescherming mogelijk ook relatief makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 28-03-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mr.D78 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:17:
Als hij verhuisd zitten zijn ouders toch nog steeds dicht bij zijn werk? Kun je combineren, ik combineer familiebezoekjes ook (moet een landsgrens over en bezoek meteen verschillende adressen, doe boodschappen op de markt in NL, even langs de kruidvat etc ;)

Als je een afbetaald appartement hebt zou ik voor een huisje gaan. Desnoods met een klein stadstuintje als je dat niet leuk vind.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gezien de nickname denk ik dat hij een zij is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06

Dido

heforshe

jeroenkb schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:59:
Gezien de nickname denk ik dat hij een zij is.....
offtopic:
Ik kan je vertellen dat de nickname niet altijd alles zegt ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 23:01
Je zou eventueel ook een mantel zorg woning kunnen overwegen.

In veel gemeenten is dit makkelijker gemaakt. Dit natuurlijk afhankelijk van de woonsituatie van de ouders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Geef je huurders de mogelijkheid om het huis over te kopen. Koop zelf iets in de buurt van je ouders.

Het voordeel hiervan is dat de datum van overdracht heel flexibel is (zij hoeven niet te verhuizen), dus kan jij op je gemak zoeken naar een ander appartement.
Je vangt iets minder dan marktwaarde van het huis, maar dan is het aantrekkelijk voor je huurders om het appartement te kopen, en krijg je nog steeds meer dan als je het zou verkopen aan een vastgoedbelegger.

Simpel en effectief.

[ Voor 26% gewijzigd door Fordox op 28-03-2025 12:09 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op je 27e een eigen huis voorhanden hebben is natuurlijk ideaal. Maar onder moeders' vleugels zitten ook wel.

Of je nou 25 min moet rijden (in geval van nood dus 15-20 :P ) of er meteen bent, maakt niet zo heel veel uit imho. Woon zelf op ca 35 min rijden van mijn ouders. Als het moet breek je toch wel het snelheidsrecord.

Wat veel meer meespeelt: je mag niet zomaar je huis verkopen als er een huurder in zit. Die heeft gewoon bescherming. Makkelijkste weg is zelf gaan bewonen, want dan heb je en wettelijk valide reden om de huurder er uit te zetten. Simpelweg verkopen is dat niet, huurder heeft huurbescherming namelijk.

En als je er dan eenmaal zelf woont, kun je ervaren of het iets is of niet. Verkopen kan altijd nog. En ben je in de huidige markt zo kwijt. Ook veel makkelijker als je zelf iets anders wilt kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-09 11:04
gezien je andere topic zou ik momenteel nog even helemaal niets doen aan je woon situatie.
kom eerst maar eens in wat rustiger vaarwater voordat je gaat denken aan andere woonsituatie.

of je deze "stress" er dan ook nog bij moet willen hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Je kocht op je 17e een appartement van 80m2, die heb je tien jaar later afbetaald en een huurder zit erin.

Wat is het probleem?
Mijn vier koophuizen, bezit ik nog steeds, altijd als onderpand voor een nieuwe woning.

Ik zie het probleem niet, 27 jaar, appartement van 80m2, volledig eigendom.
Dan ben je spekkoper, ideaal om te financieren.
Zoek wat leuks uit in de buurt van je werk of ouderlijk huis, je hebt een prachtige positie opgebouwd om opnieuw te investeren op deze leeftijd.

Ik las je andere topic, ben er bekend mee, beroerte en extreme onredelijke boosheid.
Neem afstand, accepteer dat je vader veranderd is, blijft moeilijk en zeer zwaar.
Niemand kan dit gedrag veranderen, het is een ziekte.
Het is moeilijk te verwoorden, papa is geen papa meer, maar blijft je vader.
Beter plekje voor jezelf vinden, in de buurt.

[ Voor 26% gewijzigd door jmb66 op 28-03-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
Als je inderdaad de mogelijkheid hebt om zelf in het appartement te gaan wonen, dan is dat misschien best prettig gezien de situatie bij je ouders (waarover je in het andere topic schrijft). Dan heb je een plek waar je naartoe kunt om af en toe even los te zijn van die thuissituatie. Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten, je kunt immers nog steeds af en toe bij je ouders zijn. Zie het als een overbruggingsperiode.
Als je die omgeving niet ziet zitten (te ver, geen bekenden etc), dan zou ik het appartement in de verkoop zetten en omzien naar een woning dichterbij waar ook graag wilt gaan wonen. Dan is die stap ook makkelijker. Zolang het verkocht is en je nog niets anders hebt, woon je bij je ouders, maar dat doe je nu ook. Met ziekte van je ouders is dat een heel goede reden. Er komt de komende jaren vast wel wat op je pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:24
Gezien je andere topic kun je deze vraag natuurlijk niet los zien van je vraag in Persoonlijke omstandigheden zeggen op het werk of niet?

Je situatie is niet gewoon een vinkje zetten: is verhuizen verstandig of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:07:
[...]

De gezondheid van één van mijn ouders gaat alleen maar achteruit gaan. De vraag is hoe lang je moet blijven wachten. Het gaat niet meer beter worden. Ik heb er ook al over nagedacht om te blijven, maar dan ben ik binnenkort 30 en woon ik nog thuis.
Ik heb tot mijn 34ste thuisgewoond. Nou had ik heel vrije ouders met een groot huis, dus de praktijk was heel makkelijk.

Door het sparen kon ik een appartement kopen, en nu met de overwaarde van mijn appartement verhuizen naar een groot rijtjeshuis (Alles binnen een tijdsbestek van 5 jaar).
En mijn partner is er ook gewoon al sinds ik nog bij mijn ouders woonde.
Niks om je voor te schamen.

Ik zou zeggen dat door dat stukje mantelzorg ik juist meer respect heb voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DjoeC schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:16:
Je situatie is niet gewoon een vinkje zetten: is verhuizen verstandig of niet.
Ik snap het dilemma, je wilt je ouders in zo'n zware tijd niet alleen laten. Dat gezegd hebbende, Parkinson kan lange tijd heel intensieve zorg nodig hebben en je bent 27. Als ouders wil je (lijkt me) ook niet dat je dochter tot haar 40e alleen blijft om voor jou te zorgen.

Juist daarom een eigen plek waar je even tot rust kunt komen, afstand kan nemen en je eigen leven op de rit kunt krijgen. My 2 ct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Croga schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:38:

..
En zelfs al zou je op 35 minuten zitten: Nee, dat is helemaal niet lang. 35 minuten is echt heel erg weinig. In heel mijn leven heb ik minder dan 2 jaar (van de ... errrrr... 35 jaar dat ik nu werk) op 35 minuten of minder van mijn werk gewoond.
..
Dit kun je nooit zo stellig zeggen aangezien het puur persoonlijk is.

Ik vind 35 minuten echt al randje. En afhankelijk van hoe vaak je kunt thuiswerken (als dat uberhaupt al kan) zou het voor mij een dealbreaker zijn. Ik ga niet 6 uur+ per week onbetaald in de auto zitten.

Mijn standplaats is op 5 minuten en ik moet 3 keer per week naar kantoor (contractueel). Dat is dus 30 minuten per week reistijd. Al de andere reistijd (ik moet ook weleens naar andere plekken) = werktijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
FreakNL schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:53:
[...]

Ik vind 35 minuten echt al randje. En afhankelijk van hoe vaak je kunt thuiswerken (als dat uberhaupt al kan) zou het voor mij een dealbreaker zijn. Ik ga niet 6 uur+ per week onbetaald in de auto zitten.

Mijn standplaats is op 5 minuten en ik moet 3 keer per week naar kantoor (contractueel). Dat is dus 30 minuten per week reistijd. Al de andere reistijd (ik moet ook weleens naar andere plekken) = werktijd.
Iedereen mag helemaal zelf weten hoeveel reistijd teveel is, en als je een baan kunt vinden met 5 minuten reistijd is dat natuurlijk helemaal top. Maar tegelijkertijd klinkt 'ik vind 35 minuten echt al randje' ook wel aardig verwend in mijn oren ;)

Voor heel veel mensen liggen banen met een reistijd van een half uur of minder niet echt voor het oprapen, of is het een keuze tussen kortere reistijd voor minder geld of langere reistijd voor meer geld.

Zelf zit ik op 75 minuten reistijd enkele reis met OV, als alles helemaal meezit. Ik ga 2 keer per week naar kantoor, dus al met al is het vaak 6 uur reistijd per week. En dat is iets langer dan ik idealiter zou willen (5 minuten zou leuk zijn :+), maar het is goed te doen, ook gecombineerd met af en toe een beetje vanuit de trein werken.

Als de banen met reistijden van 5, 10, 20 minuten je tegemoet komen waaien, dan snap ik dat je 35 minuten wel wat lang vindt, maar dan vind ik je aardig bevoorrecht. Dus ik snap de opmerkingen over '35 minuten reistijd is helemaal niks' wel, ook al kan je 'helemaal niks' niet zo stellig zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hahn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:07:
Als de banen met reistijden van 5, 10, 20 minuten je tegemoet komen waaien, dan snap ik dat je 35 minuten wel wat lang vindt, maar dan vind ik je aardig bevoorrecht. Dus ik snap de opmerkingen over '35 minuten reistijd is helemaal niks' wel, ook al kan je 'helemaal niks' niet zo stellig zeggen.
Met het OV is 35 minuten amper het volgende dorp, snap die reistijd discussie ook niet echt (zeker als je regelmatig thuis kunt werken).

Het draait imo ook niet om reistijd: wil je op jezelf wonen of niet, de rest is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Okay eens. Ik woon dan ook tegen Rotterdam-Oost aan dus alles is dichtbij, inclusief diverse multinationals.

Maar dat is ook een bewuste keuze geweest (ik kom van landelijk gebied waar wel ALLES ver was).

Maar het zijn keuzes en derhalve persoonlijk.

Bevoorrecht? Wellicht. Maar ik ben niet voor niks hier gaan wonen, dat had ook voor een groot deel met de centrale ligging, nabijheid van snelweg en intercity station en voorzieningen te maken. Maar alsnog persoonlijk natuurlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 28-03-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Met het OV is 35 minuten amper het volgende dorp, snap die reistijd discussie ook niet echt (zeker als je regelmatig thuis kunt werken).

Het draait imo ook niet om reistijd: wil je op jezelf wonen of niet, de rest is bijzaak.
Ik snap de reistijddiscussie wel: als je gewend bent 10 minuten te fietsen naar werk, dan is 35 minuten met de auto opeens wel héél veel reizen.

Maar daarom is het goed dat mensen hier een ander perspectief kunnen geven en mogelijk de context kunnen scheppen dat 35 minuten reizen misschien helemaal niet zo erg/ver is, relatief gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FreakNL schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:53:
tsja... selectief quoten is een beetje zinloos. Lees gerust mijn volledige post en dan met name het laatste stuk waar ik aangeef dat het haar persoonlijke keuze is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hahn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:14:
Ik snap de reistijddiscussie wel: als je gewend bent 10 minuten te fietsen naar werk, dan is 35 minuten met de auto opeens wel héél veel reizen.
Dat snap ik, maar 10 minuten is 3 kilometer op de fiets of 6 kilometer met de auto. OV ga je helemaal niet redden, zo'n reisafstand is geen reëele luxe wat voor eigen huis je anno 2025 ook koopt of huurt.

20-30 minuten is voor de meeste mensen een ideaal scenario, dichterbij is in de meeste woonwijken amper niet mogelijk om over parkeren nog maar te zwijgen.

TS heeft niet aangegeven waar ze nu woont en waar het appartement is. Reizen in Drenthe is heel anders dan in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-09 18:26
Ik herken je van een ander forum waar je deze vraag al meerdere keren hebt gesteld. Ik geef je dan ook hetzelfde advies als daar, probeer het eerst eens en kijk eens een jaar hoe het gaat. Wie weet vind je het daar wel helemaal geweldig en valt die reisafstand reuze mee. Of wellicht vind je er toch je draai niet, dan kan je het altijd verkopen en iets anders zoeken. Maar nog langer thuis blijven wonen, meer topics openen en langer twijfelen gaat je ook niets brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Hoeveel levert de verhuur eigenlijk op? Moet box 3 over betaald worden, onderhoud, WOZ waarbij de maximale huurprijs tegenwoordig zo sterk begrensd is dat veel eigenaren verlies maken.

Verkopen heb je een hoop geld op de rekening waarover weer box 3 betaald moet worden, als je die hebt ben je je zorgtoeslag kwijt en het met slecht rendeert tegenwoordig. Bovendien ben je van de koopmarkt af en dat is met deze prijsstijgingen niet handig.

Financieel is het het meest simpele om er zelf te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@aljooge Die box 3 belasting valt best wel mee, bij ongehuwd, 3 ton spaargeld, is dat in 2025 ~ € 1.260,-. Dat lijkt me niet een bedrag om een beslissing op te doen hangen. Toeslagen effect hangt van meer factoren af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
DjoeC schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:01:
@aljooge Die box 3 belasting valt best wel mee, bij ongehuwd, 3 ton spaargeld, is dat in 2025 ~ € 1.260,-. Dat lijkt me niet een bedrag om een beslissing op te doen hangen. Toeslagen effect hangt van meer factoren af.
3 ton op een spaarrekening en van de koopmarkt af zijn vind jij een goed idee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lees vooral iemand die keuzes moet maken maar dat lastig vindt/eigenlijk wil vermijden. Zelden kan alles zoals je dat exact zou willen, dan is de vraag; wat is belangrijker?

Verder; sterkte met je vader. Erg vervelend en naar. Wat ik je wel wil mee geven; niemand kan oneindig de last van een ander dragen en zich opofferen. Het voelt egoïstisch misschien maar: denk asjeblieft eerst aan jezelf. Je vader mag dan erg ziek zijn, jijzelf kan hopelijk nog 60+ jaar mee. Verder kan je er ook niet voor anderen zijn.

Spreek uit ervaring. Er waren wat mensen die de suggestie wekte dat omdat mijn moeder een hersentumor had alles en iedereen ook totaal aan de grond moest zitten. Ze kwam aan een naar einde terwijl ze veranderde in een verschrikkelijke vrouw. Kreeg dus bijna direct de suggestie dat ik mezelf ook maar de vernieling in moest helpen om tot het uiterste 'iets' te doen.

Er zijn er die hebben dat inderdaad gedaan en hebben er jaren later nogsteeds last van. En waarvoor? Voor hun eigen geweten hopelijk, dan was het tenminste niet helemaal voor niets. Voor de rest hebben ze er niemand een plezier mee gedaan. Want voor mijn ma was het aan alle kanten beter, haar eigen humeur voorop, toen ze in een professionele instelling zat. De vaak lange zware weg bij dit soort ziektes kan niemand in zijn eentje dragen, je zal de eerste zijn die het lukt. Verder moet je oppassen dat je niet je leven op pauze zet en, wat plat gezegd, gaat zitten wachten tot hij overlijd.

Jezelf in ultimo opofferen klinkt allemaal heel nobel maar is imho vooral schadelijk, zeker als je tegen de bierkaai vecht. Denk dat je vader, zoals ie was, ook liever heeft dat je jezelf niet de vernieling in helpt.

Nu woonde ik in een buurland tijdens de ziekte van mijn moeder. Toen ik een langere periode bij ze in huis was werd ik elke ochtend met een hartslag van 180 en stress tot het plafond wakker. Dat ivm de huislijke oorlog die ging uitbreken (vanaf minuut een dat ze wakker was kon het elk moment volledig ontploffen), toen heb ik gekozen voor mezelf. De verstandigste keuze die ik de afgelopen 10 jaar gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
aljooge schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:38:
[...]

3 ton op een spaarrekening en van de koopmarkt af zijn vind jij een goed idee?
Ik weet niet waar je dat leest.... mijn opmerking ging over de box3 belasting en of een koop/verkoop, en in dit geval verhuis, beslissing daar vanaf moet hangen.

Box3 spaarbelasting stelt qua bedrag weinig voor, maar wordt vaak emotioneel sterk aangedikt alsof het altijd vermeden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Ik heb nog even bijkomend wat info erbij gezet zodat jullie weten waarom ik dit zo’n moeilijke keuze vind.

Deze diagnoses doen best wel wat met mij en doen me twijfelen wat ik moet doen rond wonen (waar, wanneer, nog een tijd wachten,…)

[ Voor 53% gewijzigd door Lisa_3 op 30-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
DjoeC schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:21:
[...]

Ik weet niet waar je dat leest.... mijn opmerking ging over de box3 belasting en of een koop/verkoop, en in dit geval verhuis, beslissing daar vanaf moet hangen.

Box3 spaarbelasting stelt qua bedrag weinig voor, maar wordt vaak emotioneel sterk aangedikt alsof het altijd vermeden moet worden.
Ruim 6% als je je huis verhuurt, zoals in deze casus. Waarom denk je dat al die verhuurders van hun bezit af willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

aljooge schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Ruim 6% als je je huis verhuurt,
Hij noemde spaarbelasting. Het lage tarief dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
de Peer schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:30:
[...]

Hij noemde spaarbelasting. Het lage tarief dus
En dat huis verkopen en op een spaarrekening zetten is ook geen goed idee. Je hebt naast de box 3 ook nog te maken met inflatie die je daar bij op moet tellen. Daarbij: je zit over de maximale vermogensgrens voor de zorgtoeslag bij zo’n volle bankrekening of een verhuurd huis.

Wanneer je er zelf zou wonen heb je geen box 3 meer, van de inflatie heb je ook geen last, want een huis blijft een huis en wordt alleen maar meer waard en indien je een laag inkomen hebt kan je zorgtoeslag aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lisa_3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:46:
[...]
maar aangezien het helaas niet mogelijk is om als alleenstaande een overbruggingskrediet te krijgen in mijn situatie (inkomen te laag tijdens overbruggingskrediet), moet ik dan eerst dat appartement verkopen.

Ik ben alleenstaand en 27 jaar. Vind het ook moeilijk om te weten of ik voor een appartement of een huis zou gaan. Werk voltijds, heb nog hobby’s en heb geen echte groene vingers. Een huis lijkt me heel groot aanvoelen alleen.
Ga eens met iemand om tafel die veel van financiën weet. Je uitdagingen liggen niet daar, maar je wordt er wel onrustig van.

Een overbruggingskrediet is geen probleem, bijlenen is normaal en als 27-jarige met een voltijdse baan is er best veel mogelijk. En met een afbetaalde woning heb je blijkbaar ook een stukje kapitaal. Een klein beetje financiële planning is niet gek. Ook bijvoorbeeld met in het achterhoofd een eventueel overlijden van je vader. Als je je eigen situatie beter overziet, dan kun je daar ook beter naar kijken.

Dus zoek iemand die jou rustig uitlegt wat de opties zijn. Die niet 'zijn' mening als antwoord neerlegt, maar je de verschillende aspecten van bepaalde zaken uitlegt.
Dat kan betaald zijn, maar ook een oom of tante die een keer een uurtje of 2 wat dingen doorspreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Lisa_3 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:42:
Deze diagnoses doen best wel wat met mij en doen me twijfelen wat ik moet doen rond wonen (waar, wanneer, nog een tijd wachten,…)
Ik begrijp en waardeer je bezorgdheid, maar je moet ook aan jezelf denken. 24/7 mantelzorg is enorm belastend, jij hebt ook recht om een eigen leven en/of gezin op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:26
Ik heb nog even bijkomend wat info erbij gezet zodat jullie weten waarom ik dit zo’n moeilijke keuze vind.

EDIT: Nog even wat meer achtergrondinformatie zodat iedereen weet waarom ik dit zo’n moeilijke keuze vind. Mijn vader heeft een beroerte gehad en parkinson. Zijn gedrag is enorm veranderd. Hij kan ook heel boos worden (maar echt extreem).

Nu is mijn vader opgenomen sinds 2 weken en heeft mijn moeder een eerste gesprek gehad. Blijkt er toch sprake te zijn van dementie (vasculair en fronttemporaal). Dit zou inderdaad zijn gedrag kunnen verklaren. Geen idee hoe het nu verder gaat, hoe lang nog in opname, wat als hij naar huis komt nadien,…

Probeer duidelijkheid te krijgen over zijn opname. Als je moeder nog zelfstandig kan wonen, zou het het beste zijn als je vader in een verpleeghuis komt. Dat is geen leuke situatie, maar uiteindelijk wel het beste voor je moeder en voor jou.

Lees vooral nog eens goed wat @GoldenSample schreef. Offer jezelf niet op voor je ouders. Dat je ze wilt helpen is lovenswaardig. Maar als daardoor je eigen leven stil komt te staan, is dat een situatie die je ouders ook niet (moeten) willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

EDIT: Nog even wat meer achtergrondinformatie zodat iedereen weet waarom ik dit zo’n moeilijke keuze vind. Mijn vader heeft een beroerte gehad en parkinson. Zijn gedrag is enorm veranderd. Hij kan ook heel boos worden (maar echt extreem).

Nu is mijn vader opgenomen sinds 2 weken en heeft mijn moeder een eerste gesprek gehad. Blijkt er toch sprake te zijn van dementie (vasculair en fronttemporaal). Dit zou inderdaad zijn gedrag kunnen verklaren. Geen idee hoe het nu verder gaat, hoe lang nog in opname, wat als hij naar huis komt nadien,…

Ik blijf er nog steeds bij; geef je huidige huurders de kans om het over te kopen.
Hierdoor is de verkoopdatum flexibel tot je iets anders hebt gevonden om te wonen in de buurt van je ouders.
Zo ben je altijd dichtbij je ouders indien ze je nodig hebeben, en ben jij uit die 'toxic' omgeving die je pa kan creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Hierbij nog even een vraag. Er is namelijk nog den andere optie bijgekomen ook.

Door een erfenis bezit ik een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is. Dit is gelegen op 30 minuten enkel van mijn ouderlijk huis (snelweg) en 40 minuten enkel van het werk. Momenteel woon ik maar op 10 minuten rijden van het werk. De gezondheid van mijn ouders is ook niet top dus wel echt wel meermaals per week langs kunnen gaan.

Ik twijfel om in dat appartement te gaan wonen, maar de afstand en het feit dat ik daar niets ken doet me twijfelen.

Daarnaast is er nog een andere optie gekomen. Mijn ouders hebben hier in de regio nog een nieuw appartement gekocht om te verhuren, ook met 2 slaapkamers. Nu hebben ze voorgesteld dat ik dit kan huren, alles officieel en marktconforme huurprijs betalen. Met mijn inkomen + huurinkomsten zou ik dit ook moeten kunnen betalen. Dit appartement is gelegen op 5 minuten van mijn werk en 15 minuten van ouderlijk huis.

Welke optie zou het beste zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Lisa_3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:27:
Hierbij nog even een vraag. Er is namelijk nog den andere optie bijgekomen ook.

Door een erfenis bezit ik een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is. Dit is gelegen op 30 minuten enkel van mijn ouderlijk huis (snelweg) en 40 minuten enkel van het werk. Momenteel woon ik maar op 10 minuten rijden van het werk. De gezondheid van mijn ouders is ook niet top dus wel echt wel meermaals per week langs kunnen gaan.

Ik twijfel om in dat appartement te gaan wonen, maar de afstand en het feit dat ik daar niets ken doet me twijfelen.

Daarnaast is er nog een andere optie gekomen. Mijn ouders hebben hier in de regio nog een nieuw appartement gekocht om te verhuren, ook met 2 slaapkamers. Nu hebben ze voorgesteld dat ik dit kan huren, alles officieel en marktconforme huurprijs betalen. Met mijn inkomen + huurinkomsten zou ik dit ook moeten kunnen betalen. Dit appartement is gelegen op 5 minuten van mijn werk en 15 minuten van ouderlijk huis.

Welke optie zou het beste zijn?
In je eigen huis wonen, wat je te ver weg vindt van je ouders en te ver weg van je werk, of in het huurhuis van je ouders gaan wonen, wat veel dichter bij je ouders en werk is.

Klinkt niet echt als een moeilijke keuze, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
5 minuten van je werk. Huur. Kun je altijd opzeggen als je toch weer iets anders wilt. Weg van de dagelijkse sores maar voldoende dicht bij (15 minuten x 2 per bezoek ipv 30 x 2). Tja. Wat denk je zelf en - misschien ook belangrijk - hoe komt het belastingtechnisch uit? Toeslagen zul je wel niet (gaan) krijgen vanwege je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Hahn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:31:
[...]

In je eigen huis wonen, wat je te ver weg vindt van je ouders en te ver weg van je werk, of in het huurhuis van je ouders gaan wonen, wat veel dichter bij je ouders en werk is.

Klinkt niet echt als een moeilijke keuze, toch?
Ik denk dat het ook de meest logische keuze is om in het huurappartement te gaan wonen, maar het voelt zo verwend van mezelf dat terwijl ik al een appartement bezit, ik het toch niet zie zitten daar te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Dit hangt helemaal af van je eigen voorkeuren: mensen verschillen hierin sterk en andere mensen kunnen deze vraag dus niet voor je beantwoorden. Volgens mij moet je eerst kiezen hoeveel waarde je hecht aan in je huidige omgeving blijven wonen. Als je er niet zo'n probleem mee hebt om wat meer kilometers te maken en de grotere afstand van je vrienden niet erg vindt, is het natuurlijk een prima optie om naar dat appartement te verhuizen. Als je toch echt veel waarde hecht aan niet verhuizen, dan kan je het appartement beter gewoon verkopen. Dat er misschien niet direct een geschikt huis te koop is, is niet relevant voor je keuze: als je een sterke voorkeur hebt voor een huis in de buurt van waar je nu woont, dan ben je hoe dan ook afhankelijk van het aanbod ter plaatse.

Je kunt vervolgens tijdelijk iets huren in je eigen woonomgeving, maar (dat zou ik zelf doen) je kunt ook gewoon bij je ouders blijven wonen totdat je een geschikt huis te koop ziet staan. Omdat het verkopen en aankopen van een huis met transactiekosten gepaard gaat (en je moet het natuurlijk ook inrichten/aankleden), is het het mooiste als je gelijk een stapje omhoog kunt doen. Op z'n Nederlands: helemaal tot het gaatje gaan met een maximale hypotheek, en daarmee het beste huis kopen dat je kunt betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door SPT op 09-04-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Lisa_3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:23:
[...]

Ik denk dat het ook de meest logische keuze is om in het huurappartement te gaan wonen, maar het voelt zo verwend van mezelf dat terwijl ik al een appartement bezit, ik het toch niet zie zitten daar te gaan wonen.
Als je het puur logisch bekijkt is in je eigen huis gaan wonen de meest logische keuze, maar je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Lekker boeiend wat anderen er mogelijk van zouden kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lisa_3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:23:
[...]

Dan verkoop je dat appartement toch als je er zoveel moeite mee hebt? Ik zie het probleem niet zo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
SmurfLink schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:27:
[...]

Dan verkoop je dat appartement toch als je er zoveel moeite mee hebt? Ik zie het probleem niet zo.
Hmm, een huis verkopen dat je al vrij in eigendom hebt? Lijkt me een desinvestering. Gebruik het dan als onderpand om er nog een huis/appartement bij te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:35:
[...]

Hmm, een huis verkopen dat je al vrij in eigendom hebt? Lijkt me een desinvestering. Gebruik het dan als onderpand om er nog een huis/appartement bij te kopen.
Niemand zegt dat het de verstandigste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
SmurfLink schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:27:
[...]

Daar heb ik momenteel, gezien de situatie, niet echt de mentale ruimte voor. Ik twijfel gewoon enorm wat de beste keuze is. In mijn eigen afbetaald appartement gaan wonen met een afstand van 30 minuten reizen enkel naar werk en ouders of toch maar in het huurappartement van mijn ouders gaan met een reistijd van 15 min naar mijn ouders en 5 minuten naar werk. Ik vind dit geen kleine keuze en dat doet me twijfelen. Het probleem is ook gewoon dat ik niets ken in die stad waar mijn eigen appartement gelegen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lisa_3 schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:32:
[...]

Daar heb ik momenteel, gezien de situatie, niet echt de mentale ruimte voor. Ik twijfel gewoon enorm wat de beste keuze is. In mijn eigen afbetaald appartement gaan wonen met een afstand van 30 minuten reizen enkel naar werk en ouders of toch maar in het huurappartement van mijn ouders gaan met een reistijd van 15 min naar mijn ouders en 5 minuten naar werk. Ik vind dit geen kleine keuze en dat doet me twijfelen. Het probleem is ook gewoon dat ik niets ken in die stad waar mijn eigen appartement gelegen is.
Dat heb je inderdaad al gezegd ja. En je hebt nu meerdere topics vol met advies hierover. Wat heb je daar tot nu toe mee gedaan en wat ga je doen om de knoop door te hakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik vind dit geen kleine keuze en dat doet me twijfelen. Het probleem is ook gewoon dat ik niets ken in die stad waar mijn eigen appartement gelegen is.
Als de huurder een contract voor onbepaalde tijd heeft is er sowieso geen keuze, je kunt er alleen zelf gaan wonen als die vrijwillig vertrekt.

Als dat op korte termijn het geval is verkopen of zelf gaan wonen, redelijk eenvoudig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hoevenpe schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:03:
[...]

Als de huurder een contract voor onbepaalde tijd heeft is er sowieso geen keuze, je kunt er alleen zelf gaan wonen als die vrijwillig vertrekt.

Als dat op korte termijn het geval is verkopen of zelf gaan wonen, redelijk eenvoudig dus.
Je moet bij een rechtbank aantonen dat je zelf de woning dringend nodig hebt, maar dan kan dat wel hoor dat je hem laat vertrekken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Marzman schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:50:

Je moet bij een rechtbank aantonen dat je zelf de woning dringend nodig hebt, maar dan kan dat wel hoor dat je hem laat vertrekken.
Zo simpel is dat niet:
Een verhuurder mag een huurovereenkomst alleen opzeggen op grond van een aantal in de wet genoemde redenen, bijvoorbeeld bij wanprestatie van de huurder of bij dringend eigen gebruik. Van dringend eigen gebruik is sprake als de verhuurder het gehuurde zelf dringend nodig heeft of als hij het gehuurde wil renoveren of slopen. Vanwege de ingrijpende gevolgen voor de huurder, kan de huurovereenkomst alleen rechtsgeldig worden opgezegd als aan een aantal voorwaarden is voldaan.

• Gebruik van het gehuurde door de verhuurder zelf of een andere persoon als dat dringend belang voor de verhuurder oplevert.
Als bijvoorbeeld de echtgenote van de verhuurder in slechte staat van gezondheid verkeert, en het gehuurde haar betere voorzieningen biedt, kan er sprake zijn van een dringende reden.

• Sloop van het gehuurde
Als de verhuurder een financieel belang heeft bij de sloop van het gehuurde (en een daarop volgende verkoop van de ondergrond), kan dit een rechtsgeldige reden opleveren voor opzegging van de huurovereenkomst.

• Renovatie van het gehuurde
Als renovatie van het gehuurde zonder beëindiging van de huurovereenkomst niet mogelijk is, kan opzegging van de overeenkomst op grond van dringend eigen gebruik gerechtvaardigd zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
[...]

Ik zou je willen adviseren even diep adem te halen en eens goed na te denken wat je werkelijk wilt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Denk eerst eens na over alle reacties die je gehad hebt. "De mentale ruimte niet hebben"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
suggereren dat je met teveel complexe zaken gelijktijdig bezig bent.

Als je zo door gaat hoef je straks niet meer te verhuizen, niet meer te mantelzorgen of te gaan studeren want dan zit je met een hele stevige burnout. Als je daar terecht komt ben je al snel een jaar of langer compleet uit de running.

Denk na, zoals al eerder (hier of elders) gezegd: zoek professionele ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Als je het appartement uit een erfenis hebt en geen hypotheek oid hebt, lekker blijven verhuren. Zolang je verhuurt tegen een schappelijke prijs hoef je je daar niet druk om te maken, want er zijn net zo veel huurwoningen tekort als koopwoningen, en tegen de tijd dat je wél de mentale ruimte hebt om het te verkopen kun je altijd nog die keuze maken.

Ik zou gewoon voor nu de keuze maken om er even niks mee te doen. Je wint er niks mee, je gaat er alleen op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

[...]

Je hebt een paar opties;
1. verkoop je appartement
2. negeer je appartement

In beide opties is het beter om in het appartement te gaan wonen die je ouders verhuren.
Als je niet in het appartement van je ouders wil wonen, verkoop je je afbetaalde appartement en koop je wat anders in de buurt.
Ik lees heel veel twijfel, maar je moet nu toch een keer knopen gaan doorhakken.
Het is even kut maar soms moet je even doorzetten. Dit uitstellen zorgt alleen maar voor meer stress.

Oh en ga sowieso even met je huisarts in gesprek.. Ik zie nu je post historie. Je huisarts kan meer voor je betekenen dan jij denkt en wij allemaal tesamen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 14-04-2025 12:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:08

SomerenV

It's something!

DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:47:
[...]

Ik zou je willen adviseren even diep adem te halen en eens goed na te denken wat je werkelijk wilt.
***members only***

Denk eerst eens na over alle reacties die je gehad hebt. "De mentale ruimte niet hebben"
***members only***
suggereren dat je met teveel complexe zaken gelijktijdig bezig bent.

Als je zo door gaat hoef je straks niet meer te verhuizen, niet meer te mantelzorgen of te gaan studeren want dan zit je met een hele stevige burnout. Als je daar terecht komt ben je al snel een jaar of langer compleet uit de running.

Denk na, zoals al eerder (hier of elders) gezegd: zoek professionele ondersteuning.
Gezien eerdere topics en reacties snap ik niet dat mensen hier nog moeite in steken. Er wordt nauwelijks gereageerd door @Lisa_3 en als er gereageerd wordt is het vaak een manier om eigen gedachtes of ideeën goed te praten ondanks de shitload aan adviezen die er inmiddels gegeven zijn.

Fora kunnen echt perfect zijn om een (mentaal) plaatje helder te krijgen, maar Lisa moet gewoon professionele hulp zoeken in plaats van praten en niet luisteren op een forum.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14
Ook goed nadenken over het aspect tijd, nu iets verkopen en volgend jaar iets kopen, dan kan de markt 8% gestegen zijn, tevens is het geld door inflatie minder geworden. En dan is het moeilijker weer 'aan boord' te komen in de woningmarkt. Anderzijds kan de markt ook dalen, maar ja dan daalt waarschijnlijk de hele markt en dan maakt het niet uit als je een marktconform net pand hebt.

Nu niets doen is ook een keuze, tot je een duidelijker beeld hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Is huren een slechte keuze in mijn situatie?

Nog even een samenvatting

k ben 27, alleenstaande en woon momenteel nog thuis. Zou graag beginnen uitkijken om het ouderlijk huis te verlaten. Ik bezit dus een afbetaald appartement. Recent (10 jaar oud), 2 slaapkamers, niet te groot (80 m2). Dit is gelegen op zo’n 25-30 minuten rijden van mijn ouderlijk huis. Momenteel is dit appartement verhuurd. Ik ben enig kind en mijn ouders hun gezondheid is niet zo goed. Ik werk voltijds, maar zou dan graag nog 2x per week ‘s avonds langsgaan en zeker ook in het weekend 1 dag.

Momenteel werk ik op zo'n 15 minuten rijden van het ouderlijk huis. Als ik zou verhuizen zou dit 35 minuten zijn enkel. Dit is natuurlijk wel lang.

Uiteraard kan ik ook hier iets in de huidige omgeving kopen, dichtbij mijn ouders en werk, maar aangezien het helaas niet mogelijk is om als alleenstaande een overbruggingskrediet te krijgen in mijn situatie (inkomen te laag tijdens overbruggingskrediet), moet ik dan eerst dat appartement verkopen.

Een andere optie is om het appartement te behouden en te laten verhuren en hier zelf iets in de regio te huren. Mijn ouders hebben een nieuwbouwappartement gekocht op 5 minuten rijden van het werk en 15 minuten rijden van thuis. Ik zou dit van hen kunnen huren (aan normale prijs) Het enigste nadeel is dat je bij huren toch wel ergens je geld weggooit.

Ik heb nog nooit in een appartement gewoond, opgegroeid en altijd in een groot huis met tuin gewoond, dus weet ook niet hoe het is om op een appartement te wonen. Als ik nu het afbetaalde appartement zou verkopen en er hier in de regio een ander appartement mee koop, maar binnen een aantal jaar is mijn situatie anders of ik zou toch graag een huisje willen is dat wel moeilijker.

Ben ik de enigste die de afstand moeilijk vind? Ben dankbaar dat ik dat appartement heb, maar vind de afstand gewoon moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
hoevenpe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Mag ik open zijn, niet vervelend bedoeld.

Op je 30e is het gezond om op jezelf te wonen, geen rekening te houden met ouders en te doen en laten wat je wilt. Een leuke date zonder gedoe mee kunnen nemen, niet alles hoeven uit te leggen.
Dit! Ooit eens een mogelijke date gehad op mijn 25e en toen ik aangaf dat ik nog thuis woonde ketste dit af.

Daarnaast is het heel goed dat je voor je ouders wilt zorgen, maar goed om te realiseren dat je niet je je niet moet uitgummen en jíj de ouder wordt die de zorgtaak overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:13
Lisa_3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:24:
Ik bezit dus een afbetaald appartement. [...] Momenteel is dit appartement verhuurd.
[...] Mijn ouders hebben een nieuwbouwappartement gekocht op 5 minuten rijden van het werk en 15 minuten rijden van thuis. Ik zou dit van hen kunnen huren (aan normale prijs) Het enigste nadeel is dat je bij huren toch wel ergens je geld weggooit.
Mijn gedachte, huur het appartement van je ouders, betaal dit met de huur van je eigen appartement.
Als je ouders uiteindelijk naar het appartement willen switch je van woning indien nodig met de verkoop van je eigen appartement.
ondertussen kun je nog iets afspreken met de jaarlijkse maximale schenking om alvast een deel van het huis over te nemen, maar dat moet je verder allemaal zelf weten.

Ik vind het verder een bijzonder verhaal dat je thuis woont bij je ouders terwijl beiden een ander appartement hebben, maar dat is geheel terzijde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

..
Slechte keuze in wat voor vorm? Emotioneel, financieel, sociaal (wat zouden andere wel wel niet van vinden)
Dit topic staat al vol met verschillende inzichten.
In dit topic heb ik de vrijwel niet gehoord over de financiele kant. Dus ik zou zeggen stop met treuzelen trek je niet te veel van andere aan en maak een keuze waar jij je goed bij voelt.

Edit: je lijkt te wachten tot iemand het ene perfecte oplossing aandraagt maar die is er in deze situatie niet. Meerdere opties zijn mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 18-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:05
Tazzios schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:35:
[...]

Slechte keuze in wat voor vorm? Emotioneel, financieel, sociaal (wat zouden andere wel wel niet van vinden)
Dit topic staat al vol met verschillende inzichten.

[...]

In dit topic heb ik de vrijwel niet gehoord over de financiele kant. Dus ik zou zeggen stop met treuzelen trek je niet te veel van andere aan en maak een keuze waar jij je goed bij voelt.
Misschien even de andere 4/5 topics doornemen die geopend zijn over dit onderwerp,

Advies genoeg gekregen.

Los daarvan, sluit ik me aan bij de rest, lang thuiswonen heeft zo zijn nadelen,

Ik ben door ziekte van mijn ouders nu ook pas met 32 naar het kijken voor een eigen plek (met mijn vriendin gelukkig)

Maar dat heeft ook wel de enige scheve gezichten opgeleverd, en je mist zeker veel vrijheid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Anvil_
Ik zie dat je wederom een nieuw topic hebt geopend met bijna dezelfde vraag... Dit geeft de indruk dat je geestelijk niet op een goede plek bent, ik zou eerst eens even daar op focussen..

Verder:
- Je voelt veel angst/onzekerheid en dat is ok, je bent zo te lezen altijd vrij rustig en beschermd opgegroeid en nu worstel je opeens met grote levensvragen. Vind eerst je rust. En count you blessings, je hebt een baan, inkomen, vastgoed.. en dat allemaal zo jong al..mogelijkheden genoeg!
- je bent dus jong, tijd (en geld) zat om te verhuizen, moeder te worden, een relatie te krijgen etc. No sweat. Je hoeft niet alles in 1 keer uit te plannen.
- Je zegt huren is geld weggooien, maar als je totaal niet weet waar en hoe je wilt wonen de beste tussenoplossing. Kun je later alsnog je appartement verkopen en iets voor de lange termijn aanschaffen om zelf te wonen.
- focus daarnaast eerst op jezelf: vind die hobby, dat grotere sociaal netwerk, ga daten etc.
- ga met een professional praten over je angst en zekerheid, je (vriendelijke, welwillende) werkgever inlichten geeft je al slapeloze nachten, this is no way to live ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Volgens mij staat deze site vol met advies maar lijk je vooral bevestiging te zoeken, klopt dat?

Het belangrijkste heb je niet genoemd: hebben de huurders een contract voor onbepaalde tijd of gaan die er binnenkort uit? In het eerste geval kan je stoppen met filosoferen over daar wonen, in het tweede geval 'moet' je daar op korte termijn zelf in of gaat het in de verkoop *

Daarnaast lees ik dat je ouders nog een appartement hebben: kan je dat voor een leuke prijs overkopen waarbij hypotheek/aflossing onderling gunstig geregeld is? Als je ouders je hierbij kunnen helpen ben je spekkoper.

Als laatste: is er een vriendje in het spel? Is samenwonen geen optie op termijn?

* nieuwe verhuurregels staan vanaf nu alleen onbepaalde tijd toe: verkoop in die staat praktisch onmogelijk evenals er dan zelf nog in gaan, fictief box 3 rendement maakt verdere verhuur onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tazzios schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:35:
Edit: je lijkt te wachten tot iemand het ene perfecte oplossing aandraagt maar die is er in deze situatie niet. Meerdere opties zijn mogelijk.
27 met een afbetaald appartement en ouders die nog een potentieel appartement hebben. Zou dat anno 2025 behoorlijk 'perfect' willen noemen eerlijk gezegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC

Nog even een samenvatting

......

Zonder je tekort te willen doen aan je twijfels: wat heb je al uit de vele reacties op je (3) topics afgeleid? Denk je nog iets nieuws te gaan horen?

Misschien kun je zelf een samenvatting maken van de reacties en je gedachten bij de adviezen geven? Daarna kunnen we je op sommige twijfelpunten misschien verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:21:
[...]

Zonder je tekort te willen doen aan je twijfels: wat heb je al uit de vele reacties op je (3) topics afgeleid? Denk je nog iets nieuws te gaan horen?

Misschien kun je zelf een samenvatting maken van de reacties en je gedachten bij de adviezen geven? Daarna kunnen we je op sommige twijfelpunten misschien verder helpen.
Mijn grootste twijfel is gewoon dat als ik naar het afbetaald appartement verhuis dat op 30 minuten rijden geleden is, ik daar niet ga kunnen wennen aan de nieuwe omgeving waar ik niemand ken.
Ook dat het ver weg is van zowel ouders als werk en dat ik dus zeer veel in de auto zal zitten.

Als ik naar het appartement van mijn ouders verhuis, voelt dit gewoon aan als falen/verkeerd omdat ik dan ga huren.

Ik besef dat ik financieel een bevoorrechte situatie heb, maar wil echt geen verkeerde keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Lisa_3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:33:
Mijn grootste twijfel is gewoon dat als ik naar het afbetaald appartement verhuis dat op 30 minuten rijden geleden is, ik daar niet ga kunnen wennen aan de nieuwe omgeving waar ik niemand ken.
Gaat de huidige huurder er binnenkort dan uit?
Waarom geef je geen antwoord op die vraag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
Lisa_3 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:33:
[...]
Als ik naar het appartement van mijn ouders verhuis, voelt dit gewoon aan als falen/verkeerd omdat ik dan ga huren.

Ik besef dat ik financieel een bevoorrechte situatie heb, maar wil echt geen verkeerde keuzes maken.
Je hebt nog geen idee wat je wilt en hoe je leven gaat lopen, dus je kunt nog niet kopen. Je enige optie om uit huis te gaan is dus (in de buurt!) iets huren tot je beter weet wat je wilt... Nu een huis kopen en spijt krijgen is ook "falen"..

Maar zoek eerst hulp, ga met een goede vriend(in), psycholoog of coach praten! No shame in that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Lisa_3 OK:
"Wennen". Van oorsprong (en nu weer) ben ik hetzelfde type huismus als jij bent. Je wilt niet weten wat ik heb doorstaan toen ik met 27 het huis uitging en (letterlijk) op zeer grote afstand ging wonen. Daarna in 6 jaar 6 maal opnieuw elke keer grote afstanden verhuisd. Elke keer kunnen wennen, zelfs af en toe sociaal geweest - niet echt mijn ding..... Inmiddels al weer jaren op 1 lokatie vlak bij het geboortehuis (ander dorp). Het leven is veranderd, oude kennissen zijn ook vertrokken maar het bevalt prima. Samenvatting: "Niet wennen" is een aanname, in je leven zal NIETS maar dan ook NIETS hetzefde blijven en zal ook je huidige omgeving veranderen.

Waarom zou "gaan huren" falen zijn? Je behoud je eigen appartement met inkomsten. Je woont dicht bij je ouders, mantelzorg/bezoek is eenvoudig. Minder reistijd geeft meer studie mogelijkheden. Je gaat huren in een appartement dat "ooit", hopelijk voor je over lange tijd, in een erfenis gaat vallen.

Mijn inschatting: Je bent voor jezelf beter af om het huis uit te gaan. Gezien je randvoorwaarden/eisen/wensen komt het appartement van je ouders het meest in aanmerking als nieuwe woning. Stop met twijfelen en zet die stap.

Toekomst: Als je je inderdaad "slecht" voelt bij huren, koop dan het appartement van je ouders. Je zit in de accouncy, er is vast een creatieve optie denkbaar waarbij je ouders co-signen voor je nieuwe hypotheek en/of je hypotheek kunnen verstrekken. Je betaalt rente maar je ouders mogen ook weer schenkingen doen. NB: Bij alle constructies rekening houden met eventuele (half) broers/zussen, zelfs goede afspraken zijn geen garantie dat er na overlijden van de ouders een goede band blijft bestaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat is dit voor troll topic joh? En iedereen die er serieus op ingaat.

Samenvatting:
Eerst geeft de TS niet aan thuis te wonen, maar wel een afbetaald appartement te hebben, nu verder weg te willen gaan wonen (niet in het eigen appartement), maar wel vaak bij ouders langs te willen gaan i.v.m. de gezondheid van de ouders.

Vervolgens blijk TS thuis te wonen en dus een afbetaald appartement te hebben en ergens anders te willen wonen.

Vervolgens wil de TS in het afbetaalde appartement wonen, maar blijken de ouders ook nog een afbetaald appartement te hebben waar de TS wel wil gaan wonen en volle mep huurprijs te gaan betalen.

TS geeft aan binnenkort 30 te zijn en nog thuis te wonen en daarom weg te willen (begrijpelijk). 3 weken later geeft de TS aan 27 te zijn 8)7

TS geeft vervolgens ook aan enig kind te zijn, dan vraag ik me af: waarom zouden je ouders je volle mep huurprijs willen vragen voor een appartement dat zij in bezit hebben, dat geld komt dan later weer terug als erfenis en moet je vervolgens extra belasting over betalen.

Ook de tijden veranderen in elke post. In de OP is de afstand tussen werk en ouders 10 min, later is dat 15 min.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ga lekker wat in de buurt huren. Even ervaren hoe op jezelf wonen is en daar werken aan je psychologische uitdagingen. Daarna pas grote(re) beslissingen nemen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 13:42
hoevenpe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:38:
[...]

Gaat de huidige huurder er binnenkort dan uit?
Waarom geef je geen antwoord op die vraag...
hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

het klinkt alsof het nog verhuurd is op het moment maar vervolgens wordt er gedaan alsof ze er ieder moment in kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
stin00 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:16:
Ga lekker wat in de buurt huren. Even ervaren hoe op jezelf wonen is en daar werken aan je psychologische uitdagingen. Daarna pas grote(re) beslissingen nemen. Succes!
Dit. Kort en bondig, beste advies imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
Is locatie zo bepalend?

Zijn er nog mensen die, bv. omwille van budget etc, 30 minuten rijden verder weg zijn verhuisd van familie/werk/…

Ik begrijp dat ik een unieke kans heb om een afbetaald, relatief jong appartement te bezitten op zo’n 25-30 minuten rijden van thuis.
Het probleem is alleen dat ik alleenstaande ben en zelf niet zo makkelijk contact leg. Ik ken ook niemand in die stad, maar ben er wel al af en toe geweest en vind die stad wel tof op zich. Al zal ik wel nog voor veel verplaatsingen naar mijn huidige woonplaats moeten komen. Voor naar mijn ouders te gaan/ naar mijn werk/vrienden/…

Puur gevoelsmatig vind ik het appartement van mijn ouders huren de beste optie. Dit zal wel pas begin volgend jaar klaar zijn (nieuwbouw). Ik voel me echt zo oud om nog thuis te wonen. Ben dan bijna 28. Maar ik voel dit zelf ook echt aan als falen, want dan moet ik tegen collega’s (zij leven ook mee met mijn zoektocht naar appartement), vrienden en familie gaan zeggen dat ik huur en voor mezelf voelt dit gewoon zo hard aan als falen. Maar ben bang dat ik op de locatie/afstand van het afbetaalde appartement ongelukkig ga worden. Weet dan ook niet hoe lang ik in dat huurappartement zou blijven wonen? Mijn ouders willen dit ook stuk per stuk schenken dus in principe kan ik dan blijven huren lange termijn aangezien het ooit naar mij zou komen, maar voor mijn omgeving lijkt het dan alsof ik blijf huren.

Heel veel twijfels…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:00
Misschien moet je het concept vallen en opstaan eens hanteren in plaats van nietsdoen want angst voor falen. Je leeft voor jezelf en niet voor de beoordeling van een ander. Kan nog veilig ook want je hebt zo te lezen een stevig vangnet (wellicht precies het net waar je los van moet/wilt komen).

[ Voor 26% gewijzigd door coinman63 op 24-04-2025 09:48 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.