Nieuwbouw HSB (isolatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
beste allemaal,

Voor een nieuwbouw houtskeletbouw garage zoek ik naar een isolatie oplossing waarbij de totale muurdikte ongeveer 20cm is. Ik wil de garage zo goedkoop mogelijk (minimaal) stoken en daarvoor zoek ik naar een hoge R waarde van dak en muren.

Voor de muren denk ik aan 100 mm glaswol tussen de stijlen en dan 50 a 60 mm PIR platen tegen de binnen of buiten kant. De gevel wordt afgewerkt met Fermacell Powerpanel HD (15mm) en aan de binnenkant (Fermacell) Gipsplaten (18mm).

Dit leek me een logische keus ware het niet dat ik het nog nergens ben tegen gekomen. Komt dat omdat PIR platen dampdicht zijn? Ik begrijp dat het gebruikelijk is om de buitenkant dampopen te laten zodat vocht eruit kan. Aan de binnen kant lijkt me dan wel mogelijk, zeker gezien dat daar vaak dampdichte folie wordt toegepast. Hoewel ik lees dat dit nauw luistert en dan lijkt me gaten voor electra ook weer problematisch.

Dus mijn vraag. Zoek ik problemen met een glaswol/PIR combi en moet ik gewoon een lagere R accepteren met enkel glaswol of naar dikkere wanden kijken?

Ik heb met Ubakus zitten rommelen en daar lijkt PIR aan de buitenkant wel te kunnen. Zelfs met extreme temperaturen en luchtvochtigheid zowel buiten als binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZCpNUZIH5t_PsAZ0k6uSf9Uxgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DVgPyMbhBnp1LPSb48jaS4h.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Je zoekt SIP, dat is een isolatiepaneel met aan twee zijden hout. Zoiets: https://www.sipeurope.nl/sip-bouwsysteem/sip-systeem/

PIR is niet dampdicht, het wordt dampdicht gemaakt door de cachering die erop zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:33
Voor een muur zou ik altijd steenwol aanraden. Blijft beter zitten en beter te verwerken vind ik. Vult dus ook beter af.

Ben geen isolatie expert maar waarom niet 100% pir gaan en een folie? Dan is je rd sowieso hoger.

Anders even in het zolderisolatie topic posten.

Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Meer leesvoer Houten schuur isoleren

[ Voor 20% gewijzigd door FitTiv op 26-03-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
De opbouw in je tekening is op zich goed. PIR platen zeker aan de buitenkant, dan vormen de houten staanders ook geen koudebrug.

Er moet wel een dampdicht scherm aan de binnenkant achter de gipsplaten. De electragaten zijn op zich niet zo'n probleem, je kan evt de dampdichte folie ook achter de gaten laten lopen op die plekken of rondom de dozen goed afplakken/kitten.

Ik zou ook nog aan de binnenzijde, achter het gips houten platen bevestigen (bijv. 9mm OSB) zodat je ook nog wat aan de muren kan bevestigen zonder speciale pluggen te gebruiken.

Die fermacell platen moeten trouwens voor een duurzame bescherming voor buiten nog wel afgewerkt worden en dat lijkt mij (als ik de folder zo bekijk) een arbeidsintensief klusje. Ik had gekozen voor bijv. Keralit gevelbekleding. Dan ben je in 1 keer klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door elmerblues op 26-03-2025 08:05 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Bedankt voor de reacties!

@No Hands prefab kan best interessant zijn. De informatie op deze sip website is wel erg summier.
FitTiv schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:47:
Voor een muur zou ik altijd steenwol aanraden. Blijft beter zitten en beter te verwerken vind ik. Vult dus ook beter af.

Ben geen isolatie expert maar waarom niet 100% pir gaan en een folie? Dan is je rd sowieso hoger.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik glaswol of steenwol toepas. Beide hebben voor- en nadelen. Het lijkt erop dat glaswol vaker wordt toegepast bij HSB.

Alles in PIR heb ik ook overwogen maar buiten dat dat prijzig is, verwerkt het minder makkelijk tussen de steilen en is de akoestische isolatie slecht. Nu is dat laatste niet direct een groot probleem voor een garage maar toch.

@elmerblues Ik had OSB geprobeerd in de simulatie maar dan keldert de droogreserve. Omdat een Fermacell plaat sterker is dan een gewone gipsplaat, leek me dit voldoende. Ik overweeg wel om ipv 18mm 2x12,5 mm toe te passen.

In de huidige simulatie heb ik een enorme droogreserve van 2200g/m3a. Zelfs onder extreme omstandigheden (delta T=20 graden en Rh=80% buiten) treedt er geen vocht in de wand. Wanneer ik een dampdicht scherm toevoeg, dan is de droogreserve nul.

Het klopt dat die Powerpanel HD platen nog een behoorlijke nabewerking nodig hebben. Dit is bewust omdat er een sierpleister overheen moet, net zoals de rest van het huis. Alleen blijkt nu wel dat dit niet van kalk-cement kan en dus wellicht een uitdaging om (exact) dezelfde uitstraling te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLFd03LBizj29og6-dfQSJvUWys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vEKbzlzfJ8yVTZ8wgQXIwul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAXJmkx5Rgy8Pluk2_TaCUL70o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ox5xVnW7p09Hdo9IhZaSubms.png?f=fotoalbum_large