Houten schuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADJ89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 15:43
Ik ben van plan om mijn houten schuurtje te gaan isoleren. Dit is een standaard nieuwbouw schuur met betonnenvloer, zie de foto's (van het internet) ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/invZq1480nIB-V9hlfiRalXwAB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8se5K9LrcWij5IMOTiBzo2pU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSIYVFyclLSEgNw6Cb1hvF6IxaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO0Sg13WIRgZqTMa60xqAKO6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de schuur isoleren (wand en dak) omdat we een koelkast in de schuur willen plaatsen. Daarnaast wordt de schuur bloedheet in de zomer en ijskoud in de winter, wat niet bevordelijk is voor de spullen welke in de schuur staan: elektrischgereedschap (vol slag roest nu), accu's, verf, etc.

De isolatie hoeft niet zo super te zijn zodat het een permanent verblijf kan worden :). Maar iets in de trand van in de winter minimaal 7 graden en in de zomer max 25 graden heb ik in mijn gedachte. Ik wil het daarnaast niet over 5 jaar over moeten doen. Dus in een keer goed is het uitgangspunt.

Nu heb ik op google zitten rondneuzen, maar ik blijf toch met een aantal vraagtekens zitten. Misschien dat jullie het antwoord op mijn vraagtekens hebben.

- Zijn er mensen met ervaring wat het isoleren van zo'n nieuwbouw schuurtje doet? Kom je in de buurt van de minimaal 7 graden in de winter en maximaal 25 graden in de zomer of kan ik dit wel uit mijn hoofd zetten?

- Wat voor isolatiemateriaal zouden jullie kiezen PIR of Glas/Steen wol? PIR is uitteraard duurder dan Glas/Steen wol maar levert wel meer R waarde op, is dit het waard in de praktijk?

- Wat is jullie ervaring met B-keuze isolatie materiaal? Drama of prima te doen?

- Mijn schuur is geschakeld met die van de buren. In het midden van deze schuren is een scheidingswand geplaatst van hout. Moet deze scheidingswand ook geisoleerd worden en op welke manier moet dit dan?

- Voor de winter om de temperatuur OK te houden was mijn idee om een vorstbeveiliger er neer te hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCjAOm6Tp_XGiUQTr5fcvEjue5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VH9ZMjDbfGopTxa0I0CeLESd.jpg?f=user_large

Zijn er mensen met ervaring hiermee, werkt dit een beetje OK of zijn er betere/andere oplossingen? Of moet ik dit helemaal niet willen?

De volgende opbouw/werkwijzen voor het aanbrengen van de isolatie heb ik nu bij elkaar bedacht:

Muur - Houten rabaddelen met houten staanders van 70 mm

1. Gaten boren in houten rabaddelen tussen de staanders + roosters plaatsen voor de ventilatie.
2. Aan de binnenkant van de schuur op de houtenwand ventilatielatten (20mm) plakken tussen de houten staanders.
3. Tussen de houten staanders PIR 2 zijdig alluminium isolatie (50 mm) plakken op de ventilatielatten. Ruimte tussen de houten staanders en PIR (10 mm) en tussen de PIR platen dicht purren.
4. 9 mm OSB plaat op de houtenstaanders schroeven als wand afwerking.

Dak - EPDM dakbedekking + OSB plaat op houten dakbalken 140 mm

1. PIR 2 zijdig alluminium plakken aan de OSB plaat. Ruimte tussen de dakbalken en tussen de PIR platen dicht purren.
2. 9 mm OSB plaat op de dakbalken schroeven als plafond afwerking.

Ik kom er niet helemaal uit of er ook ergens (dak/wand & koude/warme kant) nog folie geplaatst moet worden en wat voor type. Ik lees de ene keer dat PIR 2 zijdig alluminium + naden/kieren dicht purren (lucht dicht dus) voldoende zou moeten zijn. De andere keer moet er toch nog folie worden gebruikt.. Wie kan mij van het juiste antwoord voorzien?

Alvast bedankt voor de reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Ik lees graag mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Zolang je de vloer ook niet isoleert wordt het er alsnog snoeikoud. Ik heb mijn houten schuut vergelijkbaar geisoleerd en het zakt rustig naar 4 graden in de winter.

[ Voor 42% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-06-2023 13:23 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Ik heb tegen het rabat een dampopen folie.
Dan glaswol (maar ik heb 12cm ruimte en 12cm glaswol) met spijkerflens.
Daarop osb18mm.

Mijn schuur hou ik met een elektrische olie-kachel op 10-12 graden.
Hiervoor heb ik wel een 220v thermostaat aan de muur gehangen tegenover de kachel.
Kachel hangt naast de deur, en de thermostaat op de achterwand.

Afgelopen winter ~70kwh verbruikt. is ~25 euro met mijn huidige contract.

Stook als ik erin klus de schuur wel warmer, dat zit bij die 70kwh in.
Dat is afgelopen jaar niet zo heel veel gebeurd.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 29-06-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Die niet kouder dan 7 graden is simpel te doen met een radiatorkacheltje o.i.d. maar niet warmer dan 25 graden zou ik vergeten, dan moet je actief gaan koelen en dan ga je al snel richting een airco, lijkt mij overkill voor een schuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41
bonzz.netninja schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:23:
Zolang je de vloer ook niet isoleert wordt het er alsnog snoeikoud. Ik heb mijn houten schuut vergelijkbaar geisoleerd en het zakt rustig naar 4 graden in de winter.
Dat ligt niet zozeer aan de niet geïsoleerde vloer. Dat zal het afkoelen alleen iets versnellen, maar in principe is in de winterperiode de bodem gemiddeld warmer dan de buitentemperatuur.
Als er maar lang genoeg een buitentemperatuur heerst van b.v. 5 graden daggemiddelde, dan zal het zonder verwarming in de schuur uiteindelijk ook rond die 5 graden gaan schommelen. Zelfs als de schuur volledig en goed is geïsoleerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dak - EPDM dakbedekking + OSB plaat op houten dakbalken 140 mm

1. PIR 2 zijdig alluminium plakken aan de OSB plaat. Ruimte tussen de dakbalken en tussen de PIR platen dicht purren.
2. 9 mm OSB plaat op de dakbalken schroeven als plafond afwerking.
Doe jezelf een lol en hou de volgende regel aan: vocht moet altijd een weg naar buiten hebben je wil dus nooit hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen.

de opbouw zou dus moeten zijn:
  • epdm
  • dakbeschot
  • damp open isolatie zoals glaswol
  • klimaatfolie
  • afwerking
het alternatief is de isolatie geventileerd aanbrengen (kan wel maar is wat ouderwets) of een warm dak toepassen.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 29-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:14
Let wel op dat je een speciale koelkast nodig hebt voor in de winter. Er zijn verschillende klimaatklassen:
Klimaatklasse Minimum temperatuur °C Maximum temperatuur °C
N 16 32
ST 16 38
T 16 43
SN 10 32

Lijkt wel een lastige keus, ga je voor de SN dan is de max voor een goede werking 32 graden, ga je voor de T dan moet je theoretisch bijstoken tot 16 graden ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 17:12
Ik heb een koel/vrieskast (een N of ST) in mijn tuinhuis staan. Temp onder 14 graden vriest ie niet meer, maar koelen gaat tot een 10-12 graden overdag. Tegen die temperaturen is het bier 's nachts mooi koud geworden en dan gaat het erin. Daalt de temp in de koelkast ook. En ook etenswaar erin jaar rond, nog nooit problemen mee gehad.
Dus koop een iets duurdere kast, is nog goedkoper dan isoleren. 's zomers blijft het toch loeiheet in je schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Een losse koel en vries kast gaat meestal goed; bij een gecombineerde koelvries kast slaat de thermostaat niet meer aan als het te koud is. Met als gevolg dat de vriezer opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
twain4me schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Doe jezelf een lol en hou de volgende regel aan: vocht moet altijd een weg naar buiten hebben je wil dus nooit hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen.

• epdm
  • dakbeschot
  • klimaatfolie
  • afwerking
Dan krijg je alsnog condens tegen het dakbeschot neem ik aan?

Ik zit zelf ook met dit probleem en overweeg om isolatie tussen dakbeschot en EPDM te plaatsen. Moet wel het EPDM vervangen worden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Noshi schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Dan krijg je alsnog condens tegen het dakbeschot neem ik aan?
daar is de klimaat folie voor, die zorgt dat het binnen de perken blijft en kan drogen.
Ik zit zelf ook met dit probleem en overweeg om isolatie tussen dakbeschot en EPDM te plaatsen. Moet wel het EPDM vervangen worden :-(
gewoon de epdm laten liggen, isolatie er bovenop, bestaande epdm wordt dat het damp scherm , moet uiteraard wel een nieuwe laag dakbedekking op. (wel de bestaande epdm goed reinigen voordat je hem opsluit)

krijg je zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakisolatieplaatsen.be/sites/65/images/warm-dak.gif

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 01-07-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
FRANQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:56:
Ik heb tegen het rabat een dampopen folie.
Dan glaswol (maar ik heb 12cm ruimte en 12cm glaswol) met spijkerflens.
Daarop osb18mm.

Mijn schuur hou ik met een elektrische olie-kachel op 10-12 graden.
Hiervoor heb ik wel een 220v thermostaat aan de muur gehangen tegenover de kachel.
Kachel hangt naast de deur, en de thermostaat op de achterwand.

Afgelopen winter ~70kwh verbruikt. is ~25 euro met mijn huidige contract.

Stook als ik erin klus de schuur wel warmer, dat zit bij die 70kwh in.
Dat is afgelopen jaar niet zo heel veel gebeurd.
Check heb ik een beetje een richtprijs/kwh wat verwarmen kost. Hoeveel watt is die olie-kachel en hoeveel m2 is jou schuur?
twain4me schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:20:
[...]

• epdm
  • dakbeschot
  • klimaatfolie
  • afwerking
het alternatief is de isolatie geventileerd aanbrengen (kan wel maar is wat ouderwets) of een warm dak toepassen.
Yes, had ondertussen ook gevonden dat PIR niet handig hiervoor is omdat het vocht tussen twee lagen dan opgesloten zit (PIR en EPDM lucht dicht). Dus inderdaad met glaswol en klimaatfolie (wel erg duur!) moet dat wel goed komen.

Zit alleen nog met dit: Mijn schuur is geschakeld met die van de buren. In het midden van deze schuren is een scheidingswand geplaatst van hout. Moet deze scheidingswand ook geisoleerd worden en op welke manier moet dit dan?

Dan zou ik op de scheidingswand direct PIR erop kunnen plakken (zolang alles goed lucht dicht is geplakt met kit) tussen balken en daarop weer de OSB. Water in de scheidingswand kan dan aan de kant bij de buren eruit (die schuur is niet geisoleerd).
geldersscheepje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:25:
Let wel op dat je een speciale koelkast nodig hebt voor in de winter. Er zijn verschillende klimaatklassen:
Klimaatklasse Minimum temperatuur °C Maximum temperatuur °C
N 16 32
ST 16 38
T 16 43
SN 10 32

Lijkt wel een lastige keus, ga je voor de SN dan is de max voor een goede werking 32 graden, ga je voor de T dan moet je theoretisch bijstoken tot 16 graden ..
In september gaat ons huis op de schop (aanbouw plaatsen) en de keuken gaat er ook uit. Wilde eigenlijk de oude koelkast naar de schuur verplaatsen. Zal eens kijken wat voor klimaatklassen deze is. Kan altijd kijken of het werkt of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ADJ89 op 05-07-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

Heb een soort zelfde vraag. Heb een tuinhuis en wil de binnenkant aftimmeren met MDF platen die ik nog heb liggen. Is het wijs om tussen buitenwand en MDF plaat dan isolatie materiaal te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViLYllTxkXwXHsxblIoMtrSZ7Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpzkxyFTfHdveQHxivQMOYxc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Japser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:
Heb een soort zelfde vraag. Heb een tuinhuis en wil de binnenkant aftimmeren met MDF platen die ik nog heb liggen. Is het wijs om tussen buitenwand en MDF plaat dan isolatie materiaal te plaatsen?

[Afbeelding]
Oud topic maar ik ben ook opzoek naar dit antwoord😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:17
Japser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:51:

[Afbeelding]
Nee, dat is niet verstandig.
Wat wel kan is isolatiemateriaal, dan dampdichte folie (naden goed aftapen) en dan de mdf plaat.

Antwoord is voor Chris, niet voor Jasper ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door bleiblei op 28-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADJ89
Zo wordt een topic wat alweer wat ouder is toch relevant, zelf voor mij :). Ik ben nog niet aan de schuur toegekomen. Lang verhaal kort, de verbouwing van ons huis heeft even geduurd. Maar ondertussen is dit verhaal ook weer actief voor mij geworden i.v.m. thuisaccu/noodaccu project wat ik erbij heb bedacht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
bleiblei schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Nee, dat is niet verstandig.
Wat wel kan is isolatiemateriaal, dan dampdichte folie (naden goed aftapen) en dan de mdf plaat.

Antwoord is voor Chris, niet voor Jasper ;) .
Zou je dan dampopenfolie tegen het hout aan maken dan isolatie en dan dampdichtefolie en dan afwerken?
Mag dit dan ook allemaal tegen elkaar aan liggen?
ADJ89 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:18:
Zo wordt een topic wat alweer wat ouder is toch relevant, zelf voor mij :). Ik ben nog niet aan de schuur toegekomen. Lang verhaal kort, de verbouwing van ons huis heeft even geduurd. Maar ondertussen is dit verhaal ook weer actief voor mij geworden i.v.m. thuisaccu/noodaccu project wat ik erbij heb bedacht :).
Nou exact dat want ik wil de accu niet in huis. Maar in de schuur staat mijn workmate stijf van de schimmel. Meer ventilatie heeft geholpen maar isolatie moet dus ook nog wat helpen.

[ Voor 40% gewijzigd door Chris96 op 28-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:40
Ik heb mijn enkelsteens garage 6 jaar geleden geïsoleerd met glaswol van 8cm dik (had ik nog liggen) en afgetimmerd met 12 mm dik bruine betonplex. Eerst latjes van 20 mm tegen de muur gelijmd dan de glaswol dan folie en daar de betonplex tegenaan. Het ziet er zo degelijk en netjes afgewerkt uit en je kunt er nog iets tegenaan schroeven. Voor het plafond heb ik 12 cm steenwol voor schuin dak gebruikt. Ook een geïsoleerde garagedeur geplaatst.
Helemaal geen vochtprobleem en in ieder geval vorstvrij want de waterleiding daar tap ik niet af in de winter en er staat ook een koelkastje in.
De zomer/winter temperatuur nooit gemeten maar gevoelsmatig niet verkeerd in beide seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

Chris96 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Oud topic maar ik ben ook opzoek naar dit antwoord😅
Ik heb het zelf niet gedaan uiteindelijk en ik moet zeggen, het valt allemaal prima mee bij ons qua vocht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:17
Chris96 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Zou je dan dampopenfolie tegen het hout aan maken dan isolatie en dan dampdichtefolie en dan afwerken?
Mag dit dan ook allemaal tegen elkaar aan liggen?
Ik ga er vanuit dat de planken zodanig gemonteerd is dat er geen water van buiten naar binnen slaat bij regen? Dan is dampopen folie niet nodig. Dat is puur om te voorkomen dat de isolatie nat wordt bij regen of sneeuw.

En ik ga er zoals gezegd vanuit dat die muren gewoon waterdicht zijn in alle omstandigheden. Mocht dat niet zo zijn en is het regelmatig nat (niet vochtig) binnen en je gebruikt isolatiewol, kan je dampopenfolie overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door bleiblei op 29-01-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
bleiblei schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Ik ga er vanuit dat de planken zodanig gemonteerd is dat er geen water van buiten naar binnen slaat bij regen? Dan is dampopen folie niet nodig. Dat is puur om te voorkomen dat de isolatie nat wordt bij regen of sneeuw.

En ik ga er zoals gezegd vanuit dat die muren gewoon waterdicht zijn in alle omstandigheden. Mocht dat niet zo zijn en is het regelmatig nat (niet vochtig) binnen en je gebruikt isolatiewol, kan je dampopenfolie overwegen.
Die planken-muren zijn niet altijd waterdicht is mijn ervaring. Door zon en blootstelling aan kou en regen komen er kieren in de planken. Daarnaast laten ze ook behoorlijk veel tocht door. Daarmee is dampopenfolie een mooi product dat wel ventileert maar niet tocht in je spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
BovenHond schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Die planken-muren zijn niet altijd waterdicht is mijn ervaring. Door zon en blootstelling aan kou en regen komen er kieren in de planken. Daarnaast laten ze ook behoorlijk veel tocht door. Daarmee is dampopenfolie een mooi product dat wel ventileert maar niet tocht in je spouw.
Helemaal dicht is het houd inderdaad niet.
Dus tegen het hout aan dampopen folie.
Dan isolatie en dan dampdichtefolie en dan afwerken met osb of gipsplaat.
Is dat de juiste volgorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Chris96 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Helemaal dicht is het houd inderdaad niet.
Dus tegen het hout aan dampopen folie.
Dan isolatie en dan dampdichtefolie en dan afwerken met osb of gipsplaat.
Is dat de juiste volgorde?
Dat is de juiste volgorde.
Dampdicht moet wel echt dampdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
Als je met PIR platen met aluminum isoleert is er dan wel een spouw nodig aan de rabat kant (buiten)? Immers wordt het vocht tegen gehouden door het aluminum, dus kan niet naar binnen en de rabat delen worden belucht aan de buitenkant (vrije gevel) of mis ik iets? Ik kan niet echt ergens een goed antwoord vinden, dus ik dacht ik probeer het hier nog eens een keer.

[ Voor 7% gewijzigd door ADJ89 op 10-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Kijk ajb even op ubakus.de
Ja, dan moet je even een account aanmaken voor de merkmaterialen maar kun je spelen met waardes. En of het veilig is mbt condens vorming.

Hier twee voorbeeldje met en zonder dampfolie (zonder account overigens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3OhCXW6e1YWOtTKD0mIkMk3_2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15X5593QNZF6JbAf3FBNBllx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4837aCEP-cFmyE4Ah5fLNrWx4_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSSbRrFffzFCkxppOSSqdUpC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door wmeester op 10-03-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
wmeester schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:26:
Kijk ajb even op ubakus.de
Ja, dan moet je even een account aanmaken voor de merkmaterialen maar kun je spelen met waardes. En of het veilig is mbt condens vorming.

Hier twee voorbeeldje met en zonder dampfolie (zonder account overigens)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het heeft even geduurd voordat ik er tijd voor hard. Ik heb wat zitten spelen met ubakus maar, ik zie eigenlijk geen verschil als ik met of zonder dampdichte foliewerk voor de gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXFVM29oo0QZX1SEiHjaWNwuDPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0RMQ1wUd0GOElMZkezdTzNtn.png?f=fotoalbum_large

Voor het dak scheelt het wel een stukje wat betreft condensatie maar, ook niet schokkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8-Folo01aDhw8VyuaKzoHPvxGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rwBbZ63k7XzSr2ZifRhUQjm.png?f=fotoalbum_large

De schuur is 3m bij 2,5m met een standaard schuurdeur, er zitten nu 4 roosters met gaten voor de ventilatie van de schuur, volgens mij is dit een beetje overkill. Helemaal ventilatie weghalen lijkt mij niet OK, aangezien de damp in de schuur wel weg moet kunnen. Maar 4 roosters/gaten lijkt mij een beetje overdreven (naast dat de schuurdeur dagelijks wel open gaat).

Wat is verstandig en aan te raden om te doen?

Ik zal ook een straalkachel in de winter ophangen voor verwarming maar, dit wil ik uiteraard tot het minimum beperken. Het idee is om in de schuur naast gewoon schuur inhoud (fietsen, speelgoed kinderen) een thuis accu systeem neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
ADJ89 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:40:
[...]

Het heeft even geduurd voordat ik er tijd voor hard. Ik heb wat zitten spelen met ubakus maar, ik zie eigenlijk geen verschil als ik met of zonder dampdichte foliewerk voor de gevel.

[Afbeelding]

Voor het dak scheelt het wel een stukje wat betreft condensatie maar, ook niet schokkend.

[Afbeelding]

De schuur is 3m bij 2,5m met een standaard schuurdeur, er zitten nu 4 roosters met gaten voor de ventilatie van de schuur, volgens mij is dit een beetje overkill. Helemaal ventilatie weghalen lijkt mij niet OK, aangezien de damp in de schuur wel weg moet kunnen. Maar 4 roosters/gaten lijkt mij een beetje overdreven (naast dat de schuurdeur dagelijks wel open gaat).

Wat is verstandig en aan te raden om te doen?

Ik zal ook een straalkachel in de winter ophangen voor verwarming maar, dit wil ik uiteraard tot het minimum beperken. Het idee is om in de schuur naast gewoon schuur inhoud (fietsen, speelgoed kinderen) een thuis accu systeem neer te zetten.
Ik denk dat het isolatiemateriaal wat je in de wand hebt gezet al damp-dicht is. (Dat is die SD=1500) Als je daar 'simpel' steenwol gebruikt denk ik dat de dampdichte laag wel invloed heeft.

Voor het dak geeft ie wel condensvorming aan. Daar heb je een half-dampdoorlatende folie gebruikt volgens mij.
Je kan ook nog spelen met de binnentemperatuur in ubakus. Als je die op 10 of 15 graden zet heb je minder vochtige lucht die kan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
wmeester schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat het isolatiemateriaal wat je in de wand hebt gezet al damp-dicht is. (Dat is die SD=1500) Als je daar 'simpel' steenwol gebruikt denk ik dat de dampdichte laag wel invloed heeft.

Voor het dak geeft ie wel condensvorming aan. Daar heb je een half-dampdoorlatende folie gebruikt volgens mij.
Je kan ook nog spelen met de binnentemperatuur in ubakus. Als je die op 10 of 15 graden zet heb je minder vochtige lucht die kan condenseren.
In de wand wordt het PIR tweezijdig aluminium (dampdicht) geplakt tegen de douglas planken, er kan alleen wat langs de balken komen maar, dan moet het eerst langs de buitengevel naar binnen trekken. Kieren/gaten er tussen worden afgepurt. Met de temperatuur spelen aan de binnen kant zie ik geen verschuiving plaats vinden, dus ik denk dat het wel goed zit en dat ik geen folie of een spouw toe pas.

In het dak gaat steenwol gebruikt worden wat moet uit dampen naar binnen toe aangezien er EPDM (damp dicht) op het dak ligt, vandaar de klimaat folie er tussen zodat de damp wel naar "buiten" de schuur in kan maar niet naar "binnen" van de schuur het dak in.

Nu alleen de kwestie ventilatie nog, zijn hier regels voor?
Pagina: 1