Laat haar gewoon een rondje gaan rijden met de monteur
Dan komt er vast wel wat uit
Dan komt er vast wel wat uit
Over ABS, dat gaat in mijn auto en met mijn rijstijl nooit in werking. En voor de huidige auto heb ik alleen auto's gehad zonder ABS. Het is niet écht belangrijk, maar het kan uiteraard levens redden.XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:05:
[...]
Nog een heel klein beetje, maar je moet hier altijd klaar zijn voor verassingswinter 1, 2 en mogelijk 3. Dan heb je ineens weer een paar dagen een halve meter sneeuw in je mik. Met een baby-tje in de auto wil je dan toch gewoon betrouwbare ABS hebben.
[Afbeelding]
Prachtige dag om een paar ommetjes te doen met de auto & de vriendin.
Een vraag die nog open staat aan de kenners: houdt de ABS computer ook historische storingen bij? Je zal maar net zien dat mijn gerommel met de kabel het nu semi-permanent heeft opgelost en dan sta ik daar bij de garage en weten we nog niks
Finland als ik het goed had uit eerdere reacties van TSArunia schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:25:
Ben overigens wel benieuwd naar de uitkomst eigenlijk en zo te zien zitten jullie niet in Nederland. (wat overigens voor de discussie natuurlijk niets uit maakt en geen antwoord behoeft.).
[ Voor 10% gewijzigd door Ryur op 21-03-2025 08:35 ]
Dan hebben we het probleem gevonden, het ligt aan het land! Ik woon ook in Finland en heb met een gloednieuwe auto (volvo c40 EV) ook ABS problemen. Alleen als het rond 0c is en vochtig/nat is en dan krijg ik de meest vreemde alarmen (abs, bandenspanning, handrem, noodstop, cruisecontrol, allemaal gerelateerd aan ABS). Garage heeft nog niks kunnen vinden, maar zal wel condens/vocht ergens in een controller of connector zijn.XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Remmen wanneer de banden geen grip hebben is nu net waarom ABS uberhaupt bestaansrecht heeft. Ik vind dit een sterk verhaal. Ik woon in Finland, remmen met weinig tot geen grip is hier in de winter meer regel dan uitzondering.
Maar de TS woont ook hetzelfde land, en heeft die problemen, die z’n vriendin wel heeft, niet.MacMF schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:39:
[...]
Dan hebben we het probleem gevonden, het ligt aan het land! Ik woon ook in Finland en heb met een gloednieuwe auto (volvo c40 EV) ook ABS problemen. Alleen als het rond 0c is en vochtig/nat is en dan krijg ik de meest vreemde alarmen (abs, bandenspanning, handrem, noodstop, cruisecontrol, allemaal gerelateerd aan ABS). Garage heeft nog niks kunnen vinden, maar zal wel condens/vocht ergens in een controller of connector zijn.
Het was ook niet echt een erg serieus antwoordolafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:43:
[...]
Maar de TS woont ook hetzelfde land, en heeft die problemen, die z’n vriendin wel heeft, niet.
Je hebt mij overtuigt dat het toch aan de vriendin ligt. Misschien handig om dit onderzoekstopic dan breder te trekken. Zou je dan ook het bouwjaar, km stand, onderhoudsboekje, vorige eigenaren en foto's van de vriendin in kwestie willen posten? Wellicht foto ook een foto van onder motorkap.XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:04:
[...]
Ik heb al aangegeven dat het zich in mijn Tesla niet voordoet. Niet dat ze daar vaak in rijdt. De Mercedes voor mijn Tesla gebeurde het ook niet mee.
Dan zou je zeggen dat het een slijtageonderdeel is. Maar dan wel een slijtageonderdeel waar ik geen invloed op heb, en zij wel, bij 2 verschillende auto's.
En daar is dit topic voor. Om uit te vinden wat dat zou kunnen zijn.
Bedankt dat je meedenkt Prins Willem.
Voor de beeldvorming, hier is het monster in kwestie:
[Afbeelding]
De auto he!!! Niet de vriendinStelletje huiskamerbezoekers.
![]()
Ik ben nog even onder de stoel gedoken en daar 2 conclusies uit getrokken: Mevrouw moet haar auto stofzuigen, en daar zit inderdaad een kabel en een computertje. Maar die lijkt alleen van de stoelverwarming en airbag te zijn. Ik heb de kabel zover mogelijk nagelopen (en terug in zijn clipjes gedrukt waar hij niet in zat) maar kon geen breuken zien/voelen.
[Afbeelding]
Nogmaals, we hebben vandaag om 14:30 een afspraak bij de garage voor het uitlezen. Maar nu branden de lampjes niet
Heel bijzonder idd. Je vriendin heeft niet "toevallig" een pacemaker, of metaal in haar lichaam? Heeft ze ook veel last van computers en andere electronica die kapot gaan of uitvallen als ze ermee werkt? (sommige mensen schijnen een soort van magnetisch veld om zich heen te hebben dat wat effect kan hebben op electronica)XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:47:
Aan de hand van de vele comments in dit topic heb ik toch nog even wat pre-onderzoek gedaan nu er geen storing actief is.
-Sleutel als een *%#& in het contact rammen en meteen starten, 10 seconden in de starthouding houden
-Stoel naar voor, naar achter, ondersteboven en diagonaal versteld tot alleen een garnaal er nog in kon zitten
-Heel zacht remmen, heel hard remmen, medium remmen.
-Gas en rem tegelijk indrukken - blijkt dat hier beveiliging tegen is, het gaspedaal wordt gedeactiveerd tot je de rem loslaat.
-50 Shades of Grey nagespeeld met de kabel onder de stoel, tijdens, na, voor het rijden.
-Meerdere noodstops gemaakt (ABS werkt prima nu)
-20x uitzetten en starten
-1 minuut de plank doen boven de bestuurdersstoel zodat er geen gewicht gedetecteerd wordt
-1 minuut de halve plank doen zodat er +- een halve XelaRetak op de stoel zit kwa gewicht
Als klap op de vuurpijl heb ik de volledige juwelierscollectie van mijn vriendin in een tasje door de voorkant van de auto heen gehovered.
Behalve dat elke dorpsbewoner die toevallig buiten was nu denkt dat ik een halvegare ben, is het me niet gelukt om de storing te doen terugkomen.
De oplettende lezer zal zien dat het enige dat dus NIET in de bestuurdersstoel aanwezig is geweest gedurende deze test, mijn vriendin is....
CISSP! Drop your encryption keys!
Ze rijdt juist meestal kleine stukjes, nu was het toevallig 200km. Afstand lijkt geen invloed te hebben.laurens0619 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:17:
Kan het niet zo zijn dat hij alleen bij lange ritten aan gaat?
Ik lees bij haar vaak de zin "200km", heb jij er ook zulke lange stukken mee geprobeerd te rijden?
Behalve een neuspiercing en oorbellen, geen onnatuurlijke metalen in haar lichaamolafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:53:
[...]
Heel bijzonder idd. Je vriendin heeft niet "toevallig" een pacemaker, of metaal in haar lichaam? Heeft ze ook veel last van computers en andere electronica die kapot gaan of uitvallen als ze ermee werkt? (sommige mensen schijnen een soort van magnetisch veld om zich heen te hebben dat wat effect kan hebben op electronica)
[ Voor 41% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 10:19 ]
[ Voor 15% gewijzigd door frumper op 21-03-2025 10:22 ]
Life is what happens while you're busy making other plans
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Nee, die heeft daar nog geen tijd voor gehad. Maar ze is wel ingeroosterd als bestuurder naar het uitlezen vanmiddagfrumper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:21:
Oke, je hebt nu alles getest... heeft je vriendin hierna weer gereden, en trad het euvel toen wel weer meteen op? Of heb je nu zoveel rariteiten uitgehaald dat een bepaalde combinatie het probleem heeft opgelost?
btw, ik zie een ongelofelijke anti-climax aankomen vanmiddag in dit topic...
Het is, zelfs in Finland, nog steeds geen 14:30...Zondagskindje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:22:
Heb je 'm al laten uitlezen?
Die klok schiet ook niet op in FinlandXelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Nee, die heeft daar nog geen tijd voor gehad. Maar ze is wel ingeroosterd als bestuurder naar het uitlezen vanmiddag![]()
[...]
Het is, zelfs in Finland, nog steeds geen 14:30...
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
KPN is een drieletterwoord
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:37:
[...]
...snip...
[...]
De handrem is er goed af. De auto rolt vrij weg. Is overigens een automatische handrem en de auto heeft geen P op de automaatbak - Citroen heeft in dit model een (zeer prettige) gerobotiseerde handbak geplaatst.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2025 11:32 ]
Doet me aan iets anders denken: is vriendin zo iemand die vooral met droog vriesweer schokjes van de auto krijgt en gaat knetteren van een wollen trui of een kat in de buurt? (met dit weer kan ik niet uitstappen zonder meteen een schok te krijgen).olafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:53:
[...]
sommige mensen schijnen een soort van magnetisch veld om zich heen te hebben dat wat effect kan hebben op electronica
Ook dat duurt gewoon net zolang hoor.VeertienKaVier schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:34:
Gelukkig is het dankzij het tijdverschil in Finland eerder 14.30 dan hier!
Misschien zit het probleem dus niet in de auto, maar in je vriendin. Het zou me niet verbazen dat zij anders rijdt dan jou (ook omdat ze niet zo lang haar rijbewijs heeft).XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:47:
De oplettende lezer zal zien dat het enige dat dus NIET in de bestuurdersstoel aanwezig is geweest gedurende deze test, mijn vriendin is....
Nogal een tegenstelling. Zeggen dat iets levens kan redden maar niet écht belangrijk is? Wat is er dan wél echt belangrijk voor jou? Ik snap dat er veel meer factoren zijn dan ABS voor de remweg (bandenprofiel, bandenkwaliteit, kwaliteit ophanging etc.), maar ABS is niet voor niets vaak niet handmatig uit te schakelen en bij gladheid of een paniekremactie toch een mooie feature. Ik zou het ook goed willen oplossen met kids in de auto.Playa del C. schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Over ABS, dat gaat in mijn auto en met mijn rijstijl nooit in werking. En voor de huidige auto heb ik alleen auto's gehad zonder ABS. Het is niet écht belangrijk, maar het kan uiteraard levens redden...
Grapje, maar dat kwam niet helemaal over geloof ik.CH4OS schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Ook dat duurt gewoon net zolang hoor.Namelijk gewoon 14 en een half uur.
En wie heeft er vorige keer in gereden? Staat ie toevallig langer/korter stil als zij er mee gaat rijden (vaak rijd je er toch wel op vaste tijden in). En de optie toeval blijft natuurlijk ook gewoon staan.XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Nou wordt ik echt gek!!!
We lopen naar de auto, onder het mom "start jij hem nog eens een keer, kijken wat er gebeurd"
Ze trekt de deur open, en nog VOOR DAT ze op de stoel zit, 3x piep en Service op het scherm.
Nog VOOR de sleutel in het contact zit. Ze heeft enkel de deur open getrokken.
Ze gaat zitten, start de auto, en jawel...
[Afbeelding]
Draag mij maar weg. Die vrouw heeft wel een heel sterk negatief Aura.
[removed]
[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 21-03-2025 12:50 ]
Is al gevraagd, men gebruikt maar 1 sleutel.EddoH schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:43:
Hebben jullie allebei een eigen sleutel voor de auto? Of delen jullie dezelfde sleutel?
Wissel eens van sleutel.
Ik zou echt ALLE electronische apparatuur eens thuis laten (dus telefoon, smartwatch etc.) en dan kijken of dit gebeurt bij openen van de auto. Het kan haast niet anders dan iets electromagnetisch zijn.XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Nou wordt ik echt gek!!!
We lopen naar de auto, onder het mom "start jij hem nog eens een keer, kijken wat er gebeurd"
Ze trekt de deur open, en nog VOOR DAT ze op de stoel zit, 3x piep en Service op het scherm.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 21-03-2025 13:15 ]
Staat de versnellingsbak bewust in de N ipv P?XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Nou wordt ik echt gek!!!
[Afbeelding]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dit zou zomaar eens de gouden tip kunnen zijn.Mimiix schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Staat de versnellingsbak bewust in de N ipv P?
*sowieso
Ik las in de TS automaat. vandaar de vraagOosterF schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:26:
TS heeft al aangegeven dat het een gerobotiseerde handbak is (geen volautomaat). Die hebben geen P-stand.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Maarja, daarvoor heb jij dit allemaal gedaan;XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Nou wordt ik echt gek!!!
[Afbeelding]
Ik lees eerder dat jullie in Finland wonen. Heeft zij de Finse nationaliteit? Dan snap ik wel dat de auto doodsbang van haar wordt. Die rijden allemaal als Mika Häkkinen of Ari Vatanen.XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Ik, niet lang ervoor, met allerlei capriolen om te proberen dat lampje te triggeren. De tijd er tussenin is steeds heel verschillend, kan uren maar ook dagen zijn.redwing schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:32:
[...]
En wie heeft er vorige keer in gereden? Staat ie toevallig langer/korter stil als zij er mee gaat rijden (vaak rijd je er toch wel op vaste tijden in). En de optie toeval blijft natuurlijk ook gewoon staan.
Deze kwam ook in mij op. Wellicht haar Garmin watch oid.olafmol schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:14:
[...]
Ik zou echt ALLE electronische apparatuur eens thuis laten (dus telefoon, smartwatch etc.) en dan kijken of dit gebeurt bij openen van de auto. Het kan haast niet anders dan iets electromagnetisch zijn.
Ohja, ook alle keycards, pasjes ed uit de portemonnee weghalen (of helemaal geen portemonnee mee).
[ Voor 21% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 14:12 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Paar posts terug.... Het is hier al 15:29Tha Deo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:26:
Bijna 14.30!
Als alles zo simpel was, was ik intussen de rijkste man op aarde geweest.sebastiaan89 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:29:
Wie had ook al weer geroepen dat de simpelste verklaring voor het probleem meestal de oplossing is?
Het ABS lampje brand omdat er een ABS storing is... Wie had dat gedacht na al deze posts![]()
Blij dat jullie binnenkort weer veilig de weg op kunnen
Ja, maar ik heb wel enorm genoten van alle posts. De schrijfstijl, de manier waarin gezocht wordt. Prachtig. En het bewijs dat het opgelost is moet nog komen, dus ik hoop op nog wat postssebastiaan89 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:29:
Wie had ook al weer geroepen dat de simpelste verklaring voor het probleem meestal de oplossing is?
Het ABS lampje brand omdat er een ABS storing is... Wie had dat gedacht na al deze posts![]()
Blij dat jullie binnenkort weer veilig de weg op kunnen
[ Voor 15% gewijzigd door graceful op 21-03-2025 14:45 ]
Kalsarikännit!Highland schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:00:
de opgestapelde kratten bier aan het leegdrinken is (het blijft Finland).
Massa draadje in een kabelboom....XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:55:
[...]
EDIT:
Verschillende storingen gevonden in het ABS systeem - allemaal voor het rechterachterwiel. Wheel speed sensor, brake pressure sensor, park brake sensor. De remklauw lijkt daar ook niet goed te functioneren. Deze is er nu af en wordt nagekeken.
Dat is natuurlijk ook de laatste plek waar ik het probleem wilde zoeken.Highland schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:00:
En werkelijk niemand bedacht dat het probleem wel eens aan de man himself zou kunnen liggen.
[ Voor 34% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 15:11 ]
Geef eens toe, wie probeerde allemaal ook het "filmpje" te bekijken...XelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:08:
[...]
Dat is natuurlijk ook de laatste plek waar ik het probleem wilde zoeken.![]()
Immens respect wel voor de monteur, die me niet alleen van info maar ook videobewijs voorziet, wat een chille man
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Na het lezen van je bericht die er bijna direct onder staat, nietCoach4All schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:14:
[...]
Geef eens toe, wie probeerde allemaal ook het "filmpje" te bekijken...![]()
![]()
Ik heb er zeker gewoon gefrustreerd op geklikt tot ik die comment laschoman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Na het lezen van je bericht die er bijna direct onder staat, niet
itsalex schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:50:
Het kan zijn dat er nogal een verschil in het rijgedrag (dan zeg ik heel genuanceerd) en daar bedoel ik mee, mijn vriendin red het met haar Seat Ibiza ruim boven de 1 op 22 te rijden en misschien dat het door het "tragere" rijden komt waarbij bepaalde onderdelen minder belast worden en daarmee sensoren in storing schieten omdat contact misschien niet aanslaat dus je zou eens de contacten kunnen schoonmaken van de sensoren.
Als jij remt, rem je misschien harder waardoor het contact "wel" goed is.
Dat doet mij denken aan een oudere diesel als je die "rustig" rijdt en dan daarna vol gas gaat geven, dan gaat die ook ronken en flink roken, daarna ben je ook vaak storingen kwijt.
... en gaat over tot de orde van de dag
Moet ik nou nog meer bloemen gaan halen...Coach4All schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:14:
[...]
Geef eens toe, wie probeerde allemaal ook het "filmpje" te bekijken...![]()
![]()
Ja, daar keek ik zo tegenop...Ollie_NL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:09:
Mooi dat er een probleem is gevonden, hoeft ze niet in haar blote kont te gaan rijden
[ Voor 31% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 16:11 ]
Je vriendin hoeft niet te weten dat je de oorzaak al hebt heXelaRetak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Moet ik nou nog meer bloemen gaan halen...
[...]
Ja, daar keek ik zo tegenop...
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
[ Voor 99% gewijzigd door martijn_me op 21-03-2025 20:06 ]
Nou ja, ik zei al dat het het beide oude auto's waren en dat een knipperend lampje vanwege een probleem dan niet zo gek is. En toen moest ik van mijn troon afkomen omdat dat nogal een uit de hoogte opmerking was. Vervolgens gaf ik tip om te kijken naar de rijstijl van de TS, en toe kreeg ik een 'prins Willem' naar mijn hoofd.Highland schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:00:
En een ultieme Tweakers-thread waarin wordt meegdacht, met kennis van zaken, out-of-the-box denken, humor, met liefde voor de vriendin die inmiddels in haar nakie maar mét bloemen en nieuwe sieraden de opgestapelde kratten bier aan het leegdrinken is (het blijft Finland). En werkelijk niemand bedacht dat het probleem wel eens aan de man himself zou kunnen liggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 22-03-2025 00:20 ]
KPN is een drieletterwoord
If it works, tweak it
Klopt! Ik vroeg me al af of iemand dat nog zou opmerken. Die is al een tijdje verkocht, ik zou de nieuwe eigenaar bijna contacten om het na te vragen...Soggy schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:10:
Maar dit is natuurlijk niet de verklaring waarom dit ook bij de vorige auto optrad...
Natuurlijk wel, de rijstijl van de vriendin zorgt voor versleten sensoren en blokkenSoggy schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:10:
Maar dit is natuurlijk niet de verklaring waarom dit ook bij de vorige auto optrad...
Inderdaad was dit een erg leuk en ook interessant topic. Vol humor en absurditeit, de afloop was bijna niet te voorspellen.laurens0619 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:09:
Soms heb je van die topics die interessant zijn, humor inzit en de TS frequent updates geeft.
Ze worden zeldzaam maar topics zoals deze zijn heerlijk op de vrijdag
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
niet door gehad en na deze comment te zien gebprobeerdchoman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Na het lezen van je bericht die er bijna direct onder staat, niet
Main PC = RGBeast v6 Mini PC = SFFast v6 (PCPartPicker)
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq