ABS storing alleen als vriendin rijdt... Hoe?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 13:31
EDIT: Diagnose en anticlimax op pagina 6 - XelaRetak in "ABS storing alleen als vriendin rijdt... Hoe?"

Een mysterie dat ik dacht opgelost te hebben door een nieuwe auto te kopen, maar toch nog bestaat:

Als mijn vriendin rijdt, krijgt de auto een ABS (en ESP) storing.

Ze rijdt pas sinds 2 jaar, dus hadden we een oude/goedkope Peugeot 206 gekocht.
Allemaal prima, maar na een tijdje ging het ABS lampje aan. Als ik er 10km mee gereden had, auto uit en weer aan, was 'ie weg. Gebruikte ik die auto dan een weekje, kwam het lampje nooit terug.

Nog geen 20km later, bericht van vriendin, ABS lampje is weer aan. Dit bleef zo doorgaan. Wellicht gewoon een oude-auto kwaal, kan gebeuren.

Recent een nieuwe(re) auto voor haar gekocht, een 2012 Citroen C4.

En verdomd! Weer hetzelfde riedeltje. Rijdt zij, dan gaat het ABS, automatische handrem, en nu ook ESP kerstboompje aan. Ga ik weer 10km met de auto op pad, 2x herstarten, en het is weg en blijft weg.

Ik heb vaak met haar meegereden en zie niets fout gaan. Ze rijdt met 1 voet (auto's zijn automaat), ik zie geen gekke been/voet/handbewegingen, niks waaruit ik kan opmaken waarom dit gebeurd.

De volgende stap is natuurlijk even de ABS storing uitlezen, maar dat neemt nog niet weg dat ik niet begrijp wat je fysiek kan doen om een ABS storing te veroorzaken in verschillende auto's.

Iemand al eens eerder voor dit mysterie gestaan en de oplossing gevonden? Het voelt voor mij als het auto-equivalent van je laptop die in slaapstand gaat doordat je een magneetsluiting op je horloge/pols hebt. (een doorgewinterde IT-er zal deze ooit zijn tegengekomen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:35
Ze drukt niet perongeluk op het knopje om abs uit te schakelen?
Verder denk ik dat het een kwestie van uitlezen is, aangezien je naar mijn weten niet zomaar een abs lampje kan laten branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Rijdt ze met de voet op de rem? Het kan zijn dat de remlichtschakelaar defect of overgevoelig is.
De remschakelaar zit onder het rempedaal

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 20-03-2025 11:19 . Reden: De HK is een paar deuren verder. ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Zondagskindje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:14:
Rijdt ze met de voet op de rem? Het kan zijn dat de remlichtschakelaar defect of overgevoelig is.
Nee, dat staat ook al in de topicstart. Ze rijdt met 1 voet, die andere staat er echt werkeloos naast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik reageer vooral even om het topic te volgen, haha. Dit wordt weer een mooie ;)
Wat heb je zelf al geprobeerd? Je zou kunnen starten met uitsluiten van bepaalde zaken. Laat de handtas, horloge, jas, jou (:+) eens thuis. Is er dan een verschil merkbaar?

En statistisch gezien is het natuurlijk ook niet onmogelijk om 2 auto's achter elkaar te rijden met ABS-storing. Ik heb bijvoorbeeld 2 auto's achter elkaar gehad die allebei een lekke band kregen :o

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 13:17

Mauzer

Wololoo

Ik zou ook vermoeden dat ze soms per abuis gas en rem tegelijk indrukt, wellicht met 1 voet.

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
J.Thermaltaker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:14:
Verder denk ik dat het een kwestie van uitlezen is, aangezien je naar mijn weten niet zomaar een abs lampje kan laten branden
Nee, je kan de ABS overigens helemaal niet uitschakelen per knopje. (de ESP wel, maar dat doet ze ook niet) Sleutel er in en gaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XelaRetak
Cheesy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:16:
Ik reageer vooral even om het topic te volgen, haha. Dit wordt weer een mooie ;)
Wat heb je zelf al geprobeerd? Je zou kunnen starten met uitsluiten van bepaalde zaken. Laat de handtas, horloge, jas, jou (:+) eens thuis. Is er dan een verschil merkbaar?

En statistisch gezien is het natuurlijk ook niet onmogelijk om 2 auto's achter elkaar te rijden met ABS-storing. Ik heb bijvoorbeeld 2 auto's achter elkaar gehad die allebei een lekke band kregen :o
Ja dit wordt er weer een in de hall of fame met de blauwe keukenkastjes.

Statistisch gezien niet onmogelijk inderdaad, maar ik acht de kans wel HEEL klein dat het steeds weer toeval is dat het bij mij weer weg gaat.

Ik blijf meestal al thuis, dat is juist het probleem. Ik vind het niet prettig dat ze met een uitgeschakeld ABS systeem rondrijdt (en een baby achterin).

Om dat vast weg te nemen - dit probleem bestond dus ook al VOOR de baby. Hij drukt ook niet op knopjes, en heeft ook geen magnetisch horloge om :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
Gebruikt jouw vriendin een bepaalde telefoon lader in de auto? Goedkope meuk laders staan erom bekend dat ze de electronica van de auto in de war kunnen schoppen :Y

We laten de grapjes over de land van herkomst van beide auto's maar even achterwege :+

[ Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 20-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Nee, dat staat ook al in de topicstart. Ze rijdt met 1 voet, die andere staat er echt werkeloos naast.
Dat is meestal met een automaat ;)
Maar dan nog kan ze met haar voet het rempedaal, en dus remlichtschakelaar indrukken

Heb je cruise control in de auto, zo ja, werkt deze wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Zondagskindje op 20-03-2025 11:21 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
SniperGuy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:19:
gebruik jou vriendin een bepaalde telefoon lader in de auto? Goedkope meuk laders staan erom bekend dat ze de electronica van de auto in de war kunnen schoppen :Y
Goeie optie, maar dat is 'm ook niet. Meestal zit de telefoon helemaal niet aan de lader, en als wel, is het de USB-poort van de auto zelf (die ik ook gebruik).

Zij heeft een iPhone en ik een Samsung. Zou dat het zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 20:58
Ik zou oprecht niet weten hoe handmatige handelingen je ABS (en andere) ledjes kunnen triggeren. Laten uitlezen en een aanwijsbare oorzaak vinden is de enige optie die ik zie. Ook het rijden met je voet op de rem veroorzaakt dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:19
remt ze toevallig op drempels ipv ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
J.Thermaltaker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:14:
Die bestaan niet in consumenten auto van dat caliber... Hooguit TCS wat je uit kunt zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Zondagskindje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Dat is meestal met een automaat ;)
Maar dan nog kan ze met haar voet het rempedaal, en dus remlichtschakelaar indrukken

Heb je cruise control in de auto, zo ja, werkt deze wel?
Ah, op die manier. Ik heb haar voeten in de gaten gehouden en dat nooit gezien in ieder geval. Laatst ook 200km achter haar gereden, en ook geen vreemde remlichtacties gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Houtenklaas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:21:
Ik zou oprecht niet weten hoe handmatige handelingen je ABS (en andere) ledjes kunnen triggeren. Laten uitlezen en een aanwijsbare oorzaak vinden is de enige optie die ik zie. Ook het rijden met je voet op de rem veroorzaakt dit niet.
Ja, dat dacht ik dus ook. Het ABS systeem zou toch zo foolproof moeten zijn dat het ook met 8 voeten op alle pedalen niet getriggered zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Ah, op die manier. Ik heb haar voeten in de gaten gehouden en dat nooit gezien in ieder geval. Laatst ook 200km achter haar gereden, en ook geen vreemde remlichtacties gezien.
Check of je cruise control werkt.

Mijn ervaring met zowel Peugeot als Citroën is 9 van de 10 keer remlichtschakelaar defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Zondagskindje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Check of je cruise control werkt.

Mijn ervaring met zowel Peugeot als Citroën is 9 van de 10 keer remlichtschakelaar defect.
Goed idee, die zet ik op de checklist.

Hopelijk morgen even bij de garage langs om de OBD in te prikken. Mijn eigen OBD Wifi lijkt geen ABS functie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 16:27
Ik gok ook op voet tóch op de rempedaal, wellicht remt ze vaak een héél klein beetje om snelheid te minderen ipv gewoon gas los te laten?
De rem is natuurlijk vooral bedoeld voor te stoppen of als je echt véél te hard gaat en flink moet afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Ja, dat dacht ik dus ook. Het ABS systeem zou toch zo foolproof moeten zijn dat het ook met 8 voeten op alle pedalen niet getriggered zou moeten worden.
Dan heb je nog nooit in een garage gewerkt.

ABS gaat in kerstboom stand als het denkt dat het te vaak zichzelf moet activeren dan gebruikelijk. Dat is een fail safe.

Dat gebeurd meestal door mensen die remmen op momenten dat de banden geen grip hebben.

Staat netjes in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Dieks77 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:26:
Ik gok ook op voet tóch op de rempedaal, wellicht remt ze vaak een héél klein beetje om snelheid te minderen ipv gewoon gas los te laten?
De rem is natuurlijk vooral bedoeld voor te stoppen of als je echt véél te hard gaat en flink moet afremmen.
Ja, maar dat zou het ABS systeem niet in storing moeten zetten. Al rem je 20x kleine beetjes, dat "mag" gewoon. Overigens is het een automaat die remmen op de motor vrijwel weglaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 11:40
Dieks77 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:26:
De rem is er om te remmen. Of dat nou zachtjes is of niet maakt niet uit. We kijken dan even niet naar het milieuaspect want dat is niet boeiend in dit geval. Of je nou zachtjes, of hard remt, de rem is er om te remmen.

Ik zou inderdaad de auto even laten uitlezen, wss zit er een storing in de ABS en kan de monteur ook zien wat voor storing. Soms kan het wissen van de foutcodes ook al werken.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
bmwgozer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Dan heb je nog nooit in een garage gewerkt.

ABS gaat in kerstboom stand als het denkt dat het te vaak zichzelf moet activeren dan gebruikelijk. Dat is een fail safe.

Dat gebeurd meestal door mensen die remmen op momenten dat de banden geen grip hebben.

Staat netjes in de log.
Remmen wanneer de banden geen grip hebben is nu net waarom ABS uberhaupt bestaansrecht heeft. Ik vind dit een sterk verhaal. Ik woon in Finland, remmen met weinig tot geen grip is hier in de winter meer regel dan uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:57
Zit er een significant verschil in het gewicht tussen je vriendin en jij? Is zij (veel) lichter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Remmen wanneer de banden geen grip hebben is nu net waarom ABS uberhaupt bestaansrecht heeft. Ik vind dit een sterk verhaal. Ik woon in Finland, remmen met weinig tot geen grip is hier in de winter meer regel dan uitzondering.
Het woordje veel mist, maar ik snap je gevoel.

Ben benieuwd wat de garage verteld :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Bobmeister schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:29:
Zit er een significant verschil in het gewicht tussen je vriendin en jij? Is zij (veel) lichter?
Ik vind dit wel de briljantste benadering van het probleem tot nu toe, echt out of the box denken. _/-\o_

Ja! Ik weeg met mijn 1.90 ongeveer 87kg en zij is met amper 1.60 nog onder de 50kg. (insert hamster banana meme)

Het gebeurd echter ook als ze met passagiers in de auto zit, dus deze sluit ik uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
bmwgozer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Het woordje veel mist, maar ik snap je gevoel.

Ben benieuwd wat de garage verteld :Y)
Dat zal ik je zeker laten weten! Ik zet het morgen als prioriteit op de takenlijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vriendin een keer naakt in de auto zetten en kijken of ze het dan kan reproduceren :+

Zonder gekkigheid, goedkope dashcam installeren, eerstvolgende keer dat het gebeurt even de beelden terugkijken? Je hebt voor een paar tientjes al een dashcam die waardeloos is als bewijs bij een ongeluk maar toch wel genoeg info zou kunnen bieden in dit geval, evt. met binnencamera zodat je ook terug kunt zien wat zij op dat moment deed (netjes met haar toestemming dan natuurlijk!).

Ik heb ook wel eens een ABS-lampje geproduceerd door kneiterhard te remmen (schoten ineens twee fietsers de weg over vlak voor me), de ABS heeft z'n werk toen heel goed gedaan maar de auto was niet blij. Zeker in auto's van een jaar of 10 oud kan ik me voorstellen dat er wel iets los kan zitten ergens dat bij hard remmen een sensor triggert. Misschien is ze gewoon een erg actieve remmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Ik vind dit wel de briljantste benadering van het probleem tot nu toe, echt out of the box denken. _/-\o_

Ja! Ik weeg met mijn 1.90 ongeveer 87kg en zij is met amper 1.60 nog onder de 50kg. (insert hamster banana meme)

Het gebeurd echter ook als ze met passagiers in de auto zit, dus deze sluit ik uit. :+
Daar kwam ChatGPT ook al mee :P
Hier nog even het volledig antwoord, komt vooral overeen met wat hier in topic genoemd wordt:

https://chatgpt.com/share...0c-800d-9415-4997fbcfeb5f

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• XelaRetak
Cheesy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Hier nog even het volledig antwoord, komt vooral overeen met wat hier in topic genoemd wordt:

Potverdrie:

3. Elektronische storing door iets dat ze draagt?
Sommige ABS-systemen kunnen gevoelig zijn voor magnetische of elektrische interferentie.
Draagt ze misschien een specifiek horloge, armband of ring met een sterke magneet? Dit zou theoretisch invloed kunnen hebben op sensoren in de buurt van het stuur of pedaalgebied.

Ze draagt wel ongelofelijk veel sierraden, god weet hoe/wat/waar.

Als dit echt het magneetbandje op de laptop wordt, vreet ik mn hoed op. Ik zet haar voor het eind v/d dag naakt in de auto om uitsluitsel te hebben :+

[ Voor 4% gewijzigd door XelaRetak op 20-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
Zondagskindje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:14:
Ik kwam er ooit achter dat die van mij haar voet constant licht op de koppeling laat leunen en ik snapte niet waarom de cruisecontrol bij haar niet ingeschakeld wilde blijven.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat het toeval is. Ik heb het met een oudere Suzuki Swift gehad, die ging af en toe in die melding, naar ik begreep kan dat om verschillende redenen gebeuren, bijvoorbeeld omdat je een keer flink remt en het systeem constateert dat de ABS niet optimaal werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door PhaeTom op 20-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
PhaeTom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Ik kwam er ooit achter dat die van mij haar voet constant licht op de koppeling laat leunen en ik snapte niet waarom de cruisecontrol bij haar niet ingeschakeld wilde blijven.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat het toeval is. Ik heb het met een oudere Suzuki Swift gehad, die ging af en toe in die melding, naar ik begreep kan dat om verschillende redenen gebeuren, bijvoorbeeld omdat je een keer flink remt en het systeem constateert dat de ABS niet optimaal werkt.
Toeval sluit ik uit, ik kan het probleem echt consistent weg laten gaan door er 10km mee te rijden en hem 2x te herstarten. Als zij hetzelfde doet, blijft het. Bij 2 auto's.

Ik weet wel zeker dat er iets ergens in het ABS systeem versleten moet zijn dat dan precies gevoelig is voor IETS wat zij doet. Als ze in mijn Tesla rijdt, gebeurd dat (vooralsnog :+ ) niet. Maar dat is zeer zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Als ze in mijn Tesla rijdt, gebeurd dat (vooralsnog :+ ) niet.
Als ik me niet vergis is een Tesla drive and brake by wire. Dus alles wordt softwarematig geregeld, en niet door mechanische koppelingen. Zo'n probleem zal dus ook minder snel optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-06 13:46
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Toeval sluit ik uit, ik kan het probleem echt consistent weg laten gaan door er 10km mee te rijden en hem 2x te herstarten. Als zij hetzelfde doet, blijft het. Bij 2 auto's.

Ik weet wel zeker dat er iets ergens in het ABS systeem versleten moet zijn dat dan precies gevoelig is voor IETS wat zij doet. Als ze in mijn Tesla rijdt, gebeurd dat (vooralsnog :+ ) niet. Maar dat is zeer zelden.
Dan valt het sieraden verhaal al af, want die heeft ze als passagier toch ook om.
EDIT: dan zit er natuurlijk wel meer ruimte tussen de sieraden en het stuur/pedalen.

[ Voor 10% gewijzigd door vuurtjih op 20-03-2025 11:58 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 11:17
Mocht het toegangkelijk zijn controleer ook even de ABS ringen op de wielen en de sensor onder de motorkap (kan op andere locaties zitten). Soms kan daar wel eens vuil, vet, roest, in het slechtste geval breuk of andere zaken een oorzaak zijn.

Het is voorheen al gevraagd of er geen lader of andere after-market spullen aanwezig zijn. Ook geen magsafe of dergelijke? Is wel heel ver gezocht. Doch mijn vrouw heeft ook een iphone terwijl ik een android based telefoon heb. Ik heb haar een magsafe cadeau gedaan omdat ze dit wou want dat was gemakkelijker en zij gebruikt die enkel als ze alleen rijdt, als ik rij gooit ze de telefoon in het bakje onderaan die raad eens, ook draadloos oplaad :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:57
Cheesy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb het niet van ChatGPT :P , maar ik herinner mij een ander topic op tweakers (?) waar het gewicht op de bestuurdersstoel zorgde voor probleem x.

Zet haar na het naaktavontuur dan nog eens achter het stuur met een paar stoeptegels of een krat bier op schoot. ;)
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Het gaat om gewicht op bestuurdersstoel! :P

[ Voor 18% gewijzigd door Bobmeister op 20-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 14:00
In moderne auto's zit in de zitting van de bestuurder een sensor die het gewicht meet. Dit om te voorkomen dat kinderen er met de auto van door gaan.
Ik heb het zelf een keer mee gemaakt dat ik een Lexus niet kon starten omdat ik toen ook rond 50 kg woog. Met een zware tas bagage op mijn schoot lukte het wel.
Dus vriendin met een duikgordel laten rijden en kijken of het dan wel goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Gaat de parkeerrem er wel af?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:27
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Potverdrie:

3. Elektronische storing door iets dat ze draagt?
Sommige ABS-systemen kunnen gevoelig zijn voor magnetische of elektrische interferentie.
Draagt ze misschien een specifiek horloge, armband of ring met een sterke magneet? Dit zou theoretisch invloed kunnen hebben op sensoren in de buurt van het stuur of pedaalgebied.

Ze draagt wel ongelofelijk veel sierraden, god weet hoe/wat/waar.

Als dit echt het magneetbandje op de laptop wordt, vreet ik mn hoed op. Ik zet haar voor het eind v/d dag naakt in de auto om uitsluitsel te hebben :+
geen huiskamer hier maar... pics or it didn't happen 8)

Ontopic: als jij zegt heel veel sierraden... heeft ze dan misschien een enkelbandje met magneetsluiting? die zou kunnen triggeren ook al heeft ze haar voet dan naast het rempedaal...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
silencedkill schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:14:
Mocht het toegangkelijk zijn controleer ook even de ABS ringen op de wielen en de sensor onder de motorkap (kan op andere locaties zitten). Soms kan daar wel eens vuil, vet, roest, in het slechtste geval breuk of andere zaken een oorzaak zijn.

Het is voorheen al gevraagd of er geen lader of andere after-market spullen aanwezig zijn. Ook geen magsafe of dergelijke? Is wel heel ver gezocht. Doch mijn vrouw heeft ook een iphone terwijl ik een android based telefoon heb. Ik heb haar een magsafe cadeau gedaan omdat ze dit wou want dat was gemakkelijker en zij gebruikt die enkel als ze alleen rijdt, als ik rij gooit ze de telefoon in het bakje onderaan die raad eens, ook draadloos oplaad :p.
In de vorige auto was magsafe wel aanwezig, in de huidige niet. Maar ook die gebruiken we beide, mijn S25 met Pitaka case is ook QI2 compliant.

Ik ga hem morgen eerst uitlezen wat de ABS storing aangeeft, daarna duik ik er evt onder. Ik heb een smeerput in de garage dus dat is gelukkig niet te moeilijk (nouja, als allereerst ga ik er vanmiddag als ze aankomt weer even 10km mee rijden om de storing te doen verdwijnen)

[ Voor 4% gewijzigd door XelaRetak op 20-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:29
ABS, maar ook airbag storingen bij een 206 is een bekende kwaal. Kan door verschillende oorzaken komen, o.a. een accu die op zijn einde is, slechte aardeverbinding, maar kan ook ABS pomp zijn.

Bij die C4 zou ik gewoon eens beginnen met ermee naar de garage gaan.

Bij Citroën/Peugeot kun je cruise control uitschakelen door cancel te drukken, te koppelen, of door de rem in te drukken. Voor het de-activeren van de cc via 1 van de pedalen zit er op beide pedalen een schakelaar onder het dashboard, werkt 1 of beide van die schakelaars niet goed dan werkt de hele cruise control niet.

Brakke remlichtschakelaar was bij de eerste generatie C4 (2004-2011) een bekende kwaal en daar is een aangepaste schakelaar voor die dit permanent verhelpt.

[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 20-03-2025 12:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:43

Releases

Ja maar!

Leuke casus.
Heb niet direct voorbij zien komen wat ik dacht, maar hier dan even mijn idee.

Veel kabels lopen onder je stoel door en kunnen soms "knikken" of dergelijk.
Wij hebben dit zelfde euvel gehad bij een Fiat Punto die afhankelijk van hoe ver de stoel naar voren stond ook ABS en Airbag storing meldingen gaf.
Na veel meten en controleren bleek dit door de kabels onder de bestuurdersstoel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
Gewoon uit laten lezen, kan me niet voorstellen dat het aan haar rijkunsten ligt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het verplaatsen van de stoel (jij lang, zij klein) effect heeft op een van de kabels, zoals Releases hierboven aangeeft.

[ Voor 53% gewijzigd door NotSoSteady op 20-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:21
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Als dit echt het magneetbandje op de laptop wordt, vreet ik mn hoed op.
Offtopic maar zo grappig: collega 3x laptop vervangen, 5x Dell aan huis geweest met 2 schermvervaningen etc totdat iemand zijn magneet-armbandje opperde :+

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 20-03-2025 12:56 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 11:24
Tsja. ik zie maar 1 oplossing.. Andere vriendin !! O-)
(er is een reden waarom ik vrijgezel ben, maar geen idee wat er fout gaat... )

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 06-06 19:27
Lees de auto even uit, dan weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
Ik heb ooit een vage ABS-storing gehad in mijn auto. Elke keer als ik bij mijn monteur kwam, leek er niks aan de hand te zijn. Maar zodra ik naar huis reed, ging de hele kerstboom aan. De monteur heeft de auto zelfs drie dagen rondgereden om de storing te reproduceren, maar in die drie dagen gebeurde er niks. Zodra ik de auto weer ophaalde, ging de kerstboom direct weer aan.

Als mijn vrouw reed ook nooit storing, stapte ik achter het stuur kon ik de klok er bijna gelijk op zetten.

Uiteindelijk heb ik de auto laten uitlezen via dealersoftware, en bleek de ABS-module defect te zijn. Na vervanging was het probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Slecht karma net zoals bij de post hierboven.

Slaat ook je laptop of PC op een blauw scherm als zij de kamer binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 11:12
Tank je E10 of E5 benzine?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• XelaRetak
Diesel, maar die gaat in de tank en niet in het remvloeistofreservoir :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Releases schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:46:
Leuke casus.
Heb niet direct voorbij zien komen wat ik dacht, maar hier dan even mijn idee.

Veel kabels lopen onder je stoel door en kunnen soms "knikken" of dergelijk.
Wij hebben dit zelfde euvel gehad bij een Fiat Punto die afhankelijk van hoe ver de stoel naar voren stond ook ABS en Airbag storing meldingen gaf.
Na veel meten en controleren bleek dit door de kabels onder de bestuurdersstoel te zitten.
Deze wou ik idd ook noemen, in een Alfa 156 van mijn ouders zat de boordcomputer onder de bestuurdersstoel, daarin zat ook de gyro-sensor. Als ik of mijn vader de stoel te hard achteruit zetten sloeg de auto in noodloop omdat hij dacht dat hij een ongeluk had gehad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.o
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-06 07:31
ik ken hier niet zo veel van maar mss eens met een obd de error codes uitlezen?

Main PC = RGBeast v6 Mini PC = SFFast v4 (PCPartPicker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
[...]

De reden omdat ik dit vroeg omdat ik hetzelfde heb met een Opel Adam.
De melding is verwarrend en kan ook te maken hebben met een 'Misfire'.
Bij de Adam ging ook het lampje ABS branden. En de oorzaak was na lange zoeken E10 benzine.
Met E5 geen enkel probleem. Als er wordt vol getankt met E10 dat ontstaat het probleem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

sam.o schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:22:
ik ken hier niet zo veel van maar mss eens met een obd de error codes uitlezen?
Dat gaat hij morgen doen bij de garage.

Ik vind dit enorm interessant, geen idee wat het kan zijn.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17
Spannend! Ik doe een gok op positie van de stoel die kabels eronder "beinvloedt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
tmtx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:23:
[...]

De reden omdat ik dit vroeg omdat ik hetzelfde heb met een Opel Adam.
De melding is verwarrend en kan ook te maken hebben met een 'Misfire'.
Bij de Adam ging ook het lampje ABS branden. En de oorzaak was na lange zoeken E10 benzine.
Met E5 geen enkel probleem. Als er wordt vol getankt met E10 dat ontstaat het probleem weer.
ik zou toch eens een hartig woordje met je opel dealer wisselen als een misfire je ABS systeem kan uitschakelen. Dat is een levensgevaarlijke verbinding die niet zou mogen bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door XelaRetak op 20-03-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
olafmol schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:28:
Spannend! Ik doe een gok op positie van de stoel die kabels eronder "beinvloedt"
Ja, ik heb ook het vermoeden dat er zoiets moet zijn. Ik had daar nog niet aan gedacht, zij zit op maximaal vooraan, ik op maximaal achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
De melding was onjuist. De BC geeft het verkeerd door. ABS werkt prima. Ook als de melding verscheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
tmtx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
De melding was onjuist. De BC geeft het verkeerd door. ABS werkt prima. Ook als de melding verscheen.
Aah, op die manier. Okay, in dit geval is het echt de ABS. Die stopt er ook meteen mee, vrij gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:34

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Heeft je vriendin al eens geprobeerd om met een aluminium hoedje op te rijden? Wie weet trekt ze met al die sieraden meer aardstralen aan dan normaal?

Maar interessant, ben benieuwd wat er uit komt!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Ja, ik heb ook het vermoeden dat er zoiets moet zijn. Ik had daar nog niet aan gedacht, zij zit op maximaal vooraan, ik op maximaal achteraan.
Oftewel, maak een rondje met je knieën in je nek met de stoel op dezelfde stand als je vriendin zou rijden :9. Kun je dat in ieder geval uitsluiten wellicht.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Leviathius schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Oftewel, maak een rondje met je knieën in je nek met de stoel op dezelfde stand als je vriendin zou rijden :9. Kun je dat in ieder geval uitsluiten wellicht.
Ik pas fysiek met mn benen niet tussen de stoel en het stuur op standje kabouter, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05 14:28
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Ik pas fysiek met mn benen niet tussen de stoel en het stuur op standje kabouter, helaas.
Wellicht 1 been uit het raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 08:32

Masuchievo

Cpt. Average

XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Tijd om die maffe plateauzolen uit de 90s weer van stal te halen. Of houten blokjes onder de schoenen te plakken.

De een heeft autohandschoenen, je vriendin autoschoenen!

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
Masuchievo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Tijd om die maffe plateauzolen uit de 90s weer van stal te halen. Of houten blokjes onder de schoenen te plakken.

De een heeft autohandschoenen, je vriendin autoschoenen!
"Ja schat, dat moet ECHT. Het is voor je eigen veiligheid. Je bent nou eenmaal te klein voor ABS."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 12:38
Ik zou mijn geld zetten op kabelboom die ingedrukt wordt en sluiting maakt doordat de stoel helemaal naar voren wordt gezet.

Of jouw vriendin remt 'anders' door of te hard te remmen op het laatste moment of juist heel vroeg voet op de rem houden waardoor schijven te warm worden.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik zou even inderdaad onderzoeken door de vrouw naakt, met houten klossen onder de voeten, stoeptegels en een krat bier op schoot met een aluminium hoedje achter het stuur te zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23

Clush

Do as I say...

Gebruiken jullie dezelfde sleutel, of allebei een eigen?

Misschien dat haar sleutel vreemde instellingen doorgeeft en de boordcomputer daardoor van slag raakt?

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 10:34
Bij mij ging in een renault clio lampje branden door ongelijke rembalans. Ging ook willekeurig branden. Achteraf bleek het de stekker van een van de rembekrachtigers te zijn… corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 21:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Rijdt ze toevallig met een lager of hoger toerental als jouw? Dat kan invloed hebben op de boordspanning als de accu en/of dynamo niet helemaal lekker meer is. Met een beetje pech trigger je dan een willekeurige storing.

Of als jij rijdt, toevallig andere route als zij steeds rijdt?

Bij stilstaan, houdt ze de rem dan stevig/matig/losjes/net genoeg vast? Anders als jij?

Ik vind het kabelboom idee van @Ollie_NL verder best goed.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
Ze is hier eerder vanavond aangekomen met de kerstboom aan, na een rit van 200km. Ik heb getracht mijzelf tussen de stoel en het stuur te wurmen, maar dat gaat echt alleen met de benen op zo'n manier ge-origamiet dat van rijden absoluut geen sprake kan zijn. Niet zonder doodswens, in ieder geval.

Stoel iets naar achter gezet, 10km gereden, 2x aan en uit met een klein stukje rijden er tussen, en uit zijn de lampjes. Note: Ik had haar verzocht hetzelfde te doen nadat ze was weggereden, en bij haar bleef de kerstboom dus gewoon aan.

Daarna de stoel weer helemaal naar voren gezet en gestart, nog steeds uit. Paar uur gewacht, vriendin de opdracht gegeven om hem te gaan starten, nog steeds uit. Ze geeft aan dat hij bij haar al VOOR het wegrijden aanging, gewoon direct na het starten, de laatste keer dat ik de lampjes weer "uit had gemaakt".

Morgen gaan we weer verder proberen, mag ze naar de supermarkt rijden enzo. Voor nu is er rust en vrede in de auto.
daniel14 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:11:
Ik zou even inderdaad onderzoeken door de vrouw naakt, met houten klossen onder de voeten, stoeptegels en een krat bier op schoot met een aluminium hoedje achter het stuur te zetten. :P
Voor comedy value in ieder geval al de moeite waard, maar ik betwijfel of ik haar kan overtuigen van de noodzaak. Had dit beter tijdens Carnaval kunnen testen :+
Clush schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:16:
Gebruiken jullie dezelfde sleutel, of allebei een eigen?

Misschien dat haar sleutel vreemde instellingen doorgeeft en de boordcomputer daardoor van slag raakt?
Dezelfde sleutel.
Jlampie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:37:
Bij mij ging in een renault clio lampje branden door ongelijke rembalans. Ging ook willekeurig branden. Achteraf bleek het de stekker van een van de rembekrachtigers te zijn… corrosie.
Het is dus niet willekeurig. Het is als mijn vriendin in de bestuurdersstoel zit.
remco_k schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Rijdt ze toevallig met een lager of hoger toerental als jouw? Dat kan invloed hebben op de boordspanning als de accu en/of dynamo niet helemaal lekker meer is. Met een beetje pech trigger je dan een willekeurige storing.

Of als jij rijdt, toevallig andere route als zij steeds rijdt?

Bij stilstaan, houdt ze de rem dan stevig/matig/losjes/net genoeg vast? Anders als jij?

Ik vind het kabelboom idee van @Ollie_NL verder best goed.
Ik heb een batterij/laadsysteem tester, dus ik heb je suggestie even gechecked. Daar geen spannende voltages, 13.8-14.4 onder alle toerentallen. Het is overigens een automaat dus je hebt kwa toeren niet zo veel te kiezen (tenzij je met de flippers gaat spelen, doen we beide niet).

De kabelboom lijkt toch de meest voor de hand liggende boosdoener, of een hele gekke rem/rijstijl die ik niet heb kunnen opmerken.

Morgen om 14:30 een afspraak bij de monteur om hem even uit te lezen. ZIJ mag daar heen rijden, want ik wil de kerstboom wel aan hebben bij aankomst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32

QuattroNL

It is I.

Als je de auto op contact zet (ik neem aan dat er een fysieke sleutel in het contactslot moet), branden dan dezelfde lampjes als dat je vriendin tijdens het rijden heeft?
Oftewel: wellicht is het contactslot wat brak?
(slechte contacten ofzo).
Want ja, het zijn Franse auto's....

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Als je vriendin het probleem heeft. Is dat bij de eerste rit na een periode van stilstand?

En als jij hem reset snel nadat ze terugkomt?

Dan zou een slechte accu nog best kunnen. Kort na de volgende rit is hij nog fris en is er geen probleem. Na een stilstand is hij wat ingezakt en trigger je storingen door inkakkende boord spanning.

Zou nog icm de manier van starten zijn. Misschien houdt een van jullie de startmotor langer ingeschakeld. Dat kan ook bijdragen in die energie huishouding.

Overigens vinden een hoop hierboven het ondenkbaar dat abs en dergelijke uitschakelt om ogenschijnlijk triviale zaken. Maar dat is juist de bedoeling. Als het systeem niet gezond is, gaat het uit. Geen abs is veel minder gevaarlijk dan een foutief ingrijpende abs. Het systeem is fail-safe. Dus bij een twijfel van functionaliteit gaat de boel uit. Het is dan aan de gebruiker om de lampjes te interpreteren. Twijfelachtige sensor data of onstabiele voeding zijn daar prima oorzaken voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
timberleek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:32:
Als je vriendin het probleem heeft. Is dat bij de eerste rit na een periode van stilstand?

En als jij hem reset snel nadat ze terugkomt?

Dan zou een slechte accu nog best kunnen. Kort na de volgende rit is hij nog fris en is er geen probleem. Na een stilstand is hij wat ingezakt en trigger je storingen door inkakkende boord spanning.

Zou nog icm de manier van starten zijn. Misschien houdt een van jullie de startmotor langer ingeschakeld. Dat kan ook bijdragen in die energie huishouding.

Overigens vinden een hoop hierboven het ondenkbaar dat abs en dergelijke uitschakelt om ogenschijnlijk triviale zaken. Maar dat is juist de bedoeling. Als het systeem niet gezond is, gaat het uit. Geen abs is veel minder gevaarlijk dan een foutief ingrijpende abs. Het systeem is fail-safe. Dus bij een twijfel van functionaliteit gaat de boel uit. Het is dan aan de gebruiker om de lampjes te interpreteren. Twijfelachtige sensor data of onstabiele voeding zijn daar prima oorzaken voor.
Het is bij elke rit van de vriendin. En hij gaat uit bij elke rit (met 2x restart, vereiste voor ABS storing reset als het probleem niet meer bestaat). van mij. Ze had net 200km gereden. paar keer aan en uit onderweg. Het gaat niet weg.

Batterij is prima. Starter gaat automatisch uit als de motor aan is, hoe je de sleutel ook houdt. Bonus van het start/stop systeem gok ik.

De verbazing komt om het uitschakelen om iets wat je zou kunnen doen, bijvoorbeeld "verkeerd remmen". Dat hoort niet te bestaan, want het pedaal moet op alle manieren bedient kunnen worden.

Heb overigens de optie "per ongeluk rem en gas tegelijk inhouden" gechecked, maar dat is absoluut onmogelijk met maatje 36. er zit veel te veel ruimte tussen de pedalen om dat met kleine voetjes te bewerkstelligen, tenzij je je voet in de breedte gebruikt. Wat best knap zou zijn tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Andere suggestie: gare connectie in printplaat? Ik had in mijn vorige auto (Ford Focus 2008) allemaal vage fouten. Wijzers sloegen op hol, motor haperde, kerstverlichting etc. Maar soms ging het ook even goed.

Wat bleek, na een hoop onderzoek; er was bij die serie een type soldeertin gebruikt dat na een tijdje haarscheurtjes ging vertonen met ‘klapperende’ verbindingen tot gevolg. Het geheel toen opnieuw laten solderen en sindsdien nooit meer gebeurd. Heel idioot probleem.

Kan bij zo’n casus dan alleen niet verklaren waarom het bij jou niet verkeerd gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kan zijn dat er nogal een verschil in het rijgedrag (dan zeg ik heel genuanceerd) en daar bedoel ik mee, mijn vriendin red het met haar Seat Ibiza ruim boven de 1 op 22 te rijden en misschien dat het door het "tragere" rijden komt waarbij bepaalde onderdelen minder belast worden en daarmee sensoren in storing schieten omdat contact misschien niet aanslaat dus je zou eens de contacten kunnen schoonmaken van de sensoren.
Als jij remt, rem je misschien harder waardoor het contact "wel" goed is.
Dat doet mij denken aan een oudere diesel als je die "rustig" rijdt en dan daarna vol gas gaat geven, dan gaat die ook ronken en flink roken, daarna ben je ook vaak storingen kwijt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:44
Heb het wel eens gezien dat auto van een vriend ook abs meldingen gaf als hij reed, als ik reed niet. Oorzaak waren versleten schokdempers. En dus indirect gewicht van de bestuurder en de rijstijl. Wat zwaarder en wat rustiger en gelijkmatiger rijden was geen probleem. Wat lichter en wat later remmen in de bocht ipv ervoor en de lampjes gaan aan. Zal bij jullie wel wat dingen samen zijn, versleten kabels, slecht contact ergens, zitpositie wat anders, waardoor een contactje net wel/net niet werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door barbarbar op 20-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgbastje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 20:12
Erg interesante topic, maar is de handrem er goed af? Ik weet dat het een automaat is, maar als ze die toevallig wel gebruikt en er niet goed af is krijg je zulke storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Om de oorzaak te vinden moet je de verschillen bekijken wanneer zij in de auto zit en jij:

- Bij haar staat de stoel veel verder naar voren. Zitten er kabels onder de stoel die dan knikken?
- Zij is waarschijnlijk lichter dan jij. Zit er een sensor in de stoel die het gewicht meet om te voorkomen dat kinderen kunnen gaan rijden?
- Zij draagt misschien sieraden en jij niet? Kunnen de sieraden sensoren beinvloeden?

Maar ook andere dingen die ze anders doet dan jij. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
XelaRetak schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Met 2 verschillende auto's lijkt me dat sterk. Ik zou er eens naast gaan zitten en haar voeten in de gaten houden. Goede kans dat ze toch nu en dan de rem tijdens het gas geven nog indrukt. Want alle lampjes die je ziet hebben met gas/remmen te maken en het enige wat je naar mijn idee daarin echt fout kunt doen is remmen en tegelijk gasgeven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 16:51
barbarbar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:57:
Heb het wel eens gezien dat auto van een vriend ook abs meldingen gaf als hij reed, als ik reed niet. Oorzaak waren versleten schokdempers. En dus indirect gewicht van de bestuurder en de rijstijl. Wat zwaarder en wat rustiger en gelijkmatiger rijden was geen probleem. Wat lichter en wat later remmen in de bocht ipv ervoor en de lampjes gaan aan. Zal bij jullie wel wat dingen samen zijn, versleten kabels, slecht contact ergens, zitpositie wat anders, waardoor een contactje net wel/net niet werkt.
Dan grijpt de abs gewoon in, gelukkig met zo'n rijstijl. Maar dat is wat anders dan een abs storing.
Topic gevolgd want ik wil weten hoe het zit

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zit ze toevallig ook voorover, bijna tegen het stuur aan? Dan kan het zijn dat er geen gewicht op de stoel sensor gedetecteerd wordt. Zelf ook makkelijk te testen door je derrière op te tillen tijdens het rijden. Kijk of de lampjes aan gaan.

Handrem goed naar beneden?

Remt ze pompende? Maar nog wel genoeg druk op pedaal zodat de remlichten aan blijft.

Remolie oud?

Defecte sensor of printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 16:59
plaspvd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:18:
Zit ze toevallig ook voorover, bijna tegen het stuur aan? Dan kan het zijn dat er geen gewicht op de stoel sensor gedetecteerd wordt. Zelf ook makkelijk te testen door je derrière op te tillen tijdens het rijden. Kijk of de lampjes aan gaan.

Handrem goed naar beneden?

Remt ze pompende? Maar nog wel genoeg druk op pedaal zodat de remlichten aan blijft.

Remolie oud?

Defecte sensor of printplaat?
Nou makkelijk?
Ik zie mij nu zo voor mij, om TS in een "hoover" houding te zien autorijden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
De overeenkomst is dat het beide gewoon erg oude auto's zijn. Dan is een knipperend lampje niet zo vreemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 16:51
mcsluis schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:26:
De overeenkomst is dat het beide gewoon erg oude auto's zijn. Dan ik een knipperende lampje niet zo vreemd.
Erg oude auto's? Kom even van je troon af zeg.. Het vreemde hier is dat zij het wel heeft en hij niet, daar gaat het om.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:44
sig69 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Dan grijpt de abs gewoon in, gelukkig met zo'n rijstijl. Maar dat is wat anders dan een abs storing.
Topic gevolgd want ik wil weten hoe het zit
Dat verschil snap ik, maar gebeurd dat wat vaker op een rit blijft het lampje wel degelijk branden bij sommige auto's. Rijstijl was trouwens prima, zoals gezegd waren versleten schokbrekers het probleem waardoor het wiel domweg te weinig contact had met de weg linksvoor. Dat abs dan ingrijpt is opzich logisch. Een abs lampje wil nog niet direct zeggen dat abs ook de oorzaak is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmwgozer
mcsluis schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:26:
De overeenkomst is dat het beide gewoon erg oude auto's zijn. Dan ik een knipperende lampje niet zo vreemd.
Ah joh oude auto’s. De Lagonda LG6 ‘39 hier in de schuur brand geen ABS lampje hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:20
Is de uitlijning van de auto ok? Volgens mij werkt abs op basis van sensoren die de omwentelingen/draaisnelheid van de wielen meet, dus bij een foute uitlijning zou je wellicht afwijkingen kunnen krijgen?. De route en wegcondities zouden dan misschien hier ook een rol in kunnen spelen

Edit: stomme vraag: heb je voor dezelfde banden erop en zijn deze -gelijk afgesleten?
Anders heb je altijd een verschil die misschien iets minder wordt bij bochten naar links of rechts, en dat dat de variatie vormt

[ Voor 27% gewijzigd door The Prutsor op 20-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:07
Ook ik sluit mij aan bij de al eerder genoemde handrem die er mogelijk niet helemaal goed af wordt gehaald! Zeker als de auto het vanaf het wegrijden al direct aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-06 17:53
Kan de instelling van de verwarming ermee te maken hebben? Dat meer warmte bijvoorbeeld een printplaat beïnvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Bedankt voor de bergen reacties weer! Ik vis er even uit wat nog niet voorbij is gekomen.
sOid schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:46:
Andere suggestie: gare connectie in printplaat? Ik had in mijn vorige auto (Ford Focus 2008) allemaal vage fouten. Wijzers sloegen op hol, motor haperde, kerstverlichting etc. Maar soms ging het ook even goed.

Wat bleek, na een hoop onderzoek; er was bij die serie een type soldeertin gebruikt dat na een tijdje haarscheurtjes ging vertonen met ‘klapperende’ verbindingen tot gevolg. Het geheel toen opnieuw laten solderen en sindsdien nooit meer gebeurd. Heel idioot probleem.

Kan bij zo’n casus dan alleen niet verklaren waarom het bij jou niet verkeerd gaat.
Ik sluit alle dingen die niet afhankelijk zijn van wie er rijdt even uit.
Zwelgbastje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:07:
Erg interesante topic, maar is de handrem er goed af? Ik weet dat het een automaat is, maar als ze die toevallig wel gebruikt en er niet goed af is krijg je zulke storingen
De handrem is er goed af. De auto rolt vrij weg. Is overigens een automatische handrem en de auto heeft geen P op de automaatbak - Citroen heeft in dit model een (zeer prettige) gerobotiseerde handbak geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
sig69 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Erg oude auto's? Kom even van je troon af zeg.. Het vreemde hier is dat zij het wel heeft en hij niet, daar gaat het om.
Als de vriendin een aantal ritjes gaan maken bij verwchill mee dealers in splinternieuwe auto's, en het probleem doet zicht dan ook voor. Dan geloof ik dat het aan de vriendin ligt. De simpelste. Verklaring is doorgaans de juiste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
mcsluis schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:54:
[...]

Als de vriendin een aantal ritjes gaan maken bij verwchill mee dealers in splinternieuwe auto's, en het probleem doet zicht dan ook voor. Dan geloof ik dat het aan de vriendin ligt. De simpelste. Verklaring is doorgaans de juiste.
Ik heb al aangegeven dat het zich in mijn Tesla niet voordoet. Niet dat ze daar vaak in rijdt. De Mercedes voor mijn Tesla gebeurde het ook niet mee.

Dan zou je zeggen dat het een slijtageonderdeel is. Maar dan wel een slijtageonderdeel waar ik geen invloed op heb, en zij wel, bij 2 verschillende auto's.

En daar is dit topic voor. Om uit te vinden wat dat zou kunnen zijn.

Bedankt dat je meedenkt Prins Willem.

Voor de beeldvorming, hier is het monster in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgUOFCaYe315lW8JUzWKmTEb_o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf6Uk1TdzNTysIZPFN6nyUxB.jpg?f=fotoalbum_large

De auto he!!! Niet de vriendin :+ Stelletje huiskamerbezoekers. :D

Ik ben nog even onder de stoel gedoken en daar 2 conclusies uit getrokken: Mevrouw moet haar auto stofzuigen, en daar zit inderdaad een kabel en een computertje. Maar die lijkt alleen van de stoelverwarming en airbag te zijn. Ik heb de kabel zover mogelijk nagelopen (en terug in zijn clipjes gedrukt waar hij niet in zat) maar kon geen breuken zien/voelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQkBXV0cIPuAdQ1ASED6Agu5QOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zNMuxd5QQ8dIzUQlxGaoesR.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals, we hebben vandaag om 14:30 een afspraak bij de garage voor het uitlezen. Maar nu branden de lampjes niet :+

[ Voor 9% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:38
Tenzij ik eroverheen heb gelezen:
Er is als mogelijke oorzaak een slechte USB kabel voor het opladen van telefoon als suggestie gegeven. Daarop is aangegeven dat de USB aansluiting van de auto gebruikt wordt. Maar… de kabel die je daarin steekt?! Of mogelijk dat de telefoon zelf problemen geeft? Of komt het probleem ook voor zonder oplaad acties?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Thalaron schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:06:
Tenzij ik eroverheen heb gelezen:
Er is als mogelijke oorzaak een slechte USB kabel voor het opladen van telefoon als suggestie gegeven. Daarop is aangegeven dat de USB aansluiting van de auto gebruikt wordt. Maar… de kabel die je daarin steekt?! Of mogelijk dat de telefoon zelf problemen geeft? Of komt het probleem ook voor zonder oplaad acties?
Ook zonder oplaadacties of aangesloten kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Nu online

inhico

pw

Is het al bijna 14:30? Ik ben heel benieuwd, maar kan helaas geen briljante ideeën aanleveren.
Wat ook de oorzaak is: een willekeurige storing is inderdaad zeer onwaarschijnlijk. Dat jij en je vriendin verschillen is duidelijk en niet gek, maar welk detail nu voor deze storing zorgt?

Één troost: ABS is een extra veiligheidssysteem, en zeker nuttig. Maar niet essentieel om veilig te kunnen rijden. Als ABS niet werkt, dan werkt het niet; dat is "alles". In Nederland is het voor de APK bij auto's van vóór 2018 geen probleem (wel reparatieadvies) als de ABS een storing geeft.
Ik kan me voorstellen dat het in Finland, gezien de winters (met sneeuw) aldaar anders ligt. Is het daar nog winter?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
inhico schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:56:
Is het al bijna 14:30? Ik ben heel benieuwd, maar kan helaas geen briljante ideeën aanleveren.
Wat ook de oorzaak is: een willekeurige storing is inderdaad zeer onwaarschijnlijk. Dat jij en je vriendin verschillen is duidelijk en niet gek, maar welk detail nu voor deze storing zorgt?

Één troost: ABS is een extra veiligheidssysteem, en zeker nuttig. Maar niet essentieel om veilig te kunnen rijden. Als ABS niet werkt, dan werkt het niet; dat is "alles". In Nederland is het voor de APK bij auto's van vóór 2018 geen probleem (wel reparatieadvies) als de ABS een storing geeft.
Ik kan me voorstellen dat het in Finland, gezien de winters (met sneeuw) aldaar anders ligt. Is het daar nog winter?
Nog een heel klein beetje, maar je moet hier altijd klaar zijn voor verassingswinter 1, 2 en mogelijk 3. Dan heb je ineens weer een paar dagen een halve meter sneeuw in je mik. Met een baby-tje in de auto wil je dan toch gewoon betrouwbare ABS hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hrSrgLfnCuxliRAYkGXmQzYA7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Creb5vOxb6UHAeg7KHQIYfw.jpg?f=fotoalbum_large

Prachtige dag om een paar ommetjes te doen met de auto & de vriendin.

Een vraag die nog open staat aan de kenners: houdt de ABS computer ook historische storingen bij? Je zal maar net zien dat mijn gerommel met de kabel het nu semi-permanent heeft opgelost en dan sta ik daar bij de garage en weten we nog niks :F

[ Voor 7% gewijzigd door XelaRetak op 21-03-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 18:40
Hoe start je vriendin de auto ?
Ragt ze in een keer de sleutel om en starten of gaat het met beleid ?
Voor het starten wil het motor management eerst wat controles uitvoeren, kan zijn dat dit voor het motor management iets te snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik heb het topic helemaal doorgenomen.
Overeenkomst is dat beide auto's van de Peugeot groep zijn. Heb zelf een C4 Grand Picasso gehad met de nodige typische storingen. Was echt een vrijdagmiddag na de borrel model.

Maar intern zijn ze dus vaak wel in die groep hetzelfde.

Ik gok zelf op stoel helemaal naar voren, of het afwezige gewicht van je vriendin waardoor ze niet of slecht gedetecteerd wordt.

Ben overigens wel benieuwd naar de uitkomst eigenlijk en zo te zien zitten jullie niet in Nederland. (wat overigens voor de discussie natuurlijk niets uit maakt en geen antwoord behoeft. :P).
Pagina: 1 2 Laatste