Tweewegklep of keerklep: wat is nodig voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-06 18:52

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Wij gaan vloerverwarming plaatsen in onze bestaande dekvloer. Het wordt vloerverwarming van 35 m2 verdeeld over 4 groepen (ca. 87 meter per groep). 20mm diep, 16x2 buis met een HOH van 100. Er komt (naar verwachting, vraag staat uit voor merk en type) een Grundfos vloerverwarmingspomp in.

Op de offerte staat: Indien er een Intergas ketel hangt moet een 2-weg klep gemonteerd worden. Dus ik ben eens gaan zoeken wat dit precies betekent. De verhalen zijn behoorlijk wisselend op Tweakers. Zo zou er er een tweewegklep gemonteerd moeten worden op de retourleiding van de CV (is beter voor de tweewegklep). Iemand anders zegt dat als het vloerverwarmingssysteem 'niet hydraulisch neutraal ' is, de pomp ongewenste waterstroming kan veroorzaken en je daardoor een een tweewegklep aansluit die voorkomt dat het toestel doorstroomt. Keerklep en tweewegklep worden ook door elkaar heen gebruikt.

In de handleiding van Intergas (p10) staat dat bij accessoires '092.637' als nummer voor een tweewegklepset 230v voor vloerverwarming.

En op p.16 dit stukje informatie:
5.1.2
Vloerverwarming
Vloerverwarmingsverdeler met pomp Indien een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is, kan de vloerverwarmingspomp ongewenste circulatie over het toestel genereren. Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (E)(tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.

VOORZICHTIG
De positie van de elektrische afsluiter moet zodanig worden gekozen dat het veiligheidsventiel en expansievat niet geïsoleerd kunnen raken van het toestel. Houdt er hierbij rekening mee dat het toestel ook is voorzien van een interne terugslagklep in de retourbuis. Bij toepassing van een tweewegklep dient de interne terugslagklep te worden verwijderd.
Er hangt een nieuwe Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 CW4 uit 2023.

Mijn vraag is nu vooral: is mijn pomp hydraulisch neutraal en hoe kom ik daar achter? En wat heb ik nu wel en niet nodig? Alleen de tweewegklep zonder terugslagklep? Of alleen de terugslagklep? Ik begrijp het niet helemaal :X

bron
Tweewegklep Intergas vloerverwarming
Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Pomp is nooit hydraulisch neutraal.

Het gaat om je vloerverwarmingsysteem in zijn geheel. Is deze hydraulisch neutraal? Als je deze hebt en je zet de pomp aan en de pomp uit wordt dan het primaire systeem beinvloed door de pomp van de vloerverwarming.
Antwoord ja dan is deze niet hydraulisch neutraal
Antwoord nee dan is deze hydraulisch neutraal

Indien er een twee wegklep gemonteerd dient te worden, altijd een klep monteren en nooit een terugslagklep. Een terugslagklep is weerstand en dat kost energie en kan geluid geven. Een afsluiter en dan bij voorkeur een kogelafsluiter met een motor heeft volle doorlaat en kost geen drukverlies en dus geen geluid.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
martijn v o schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:18:
Pomp is nooit hydraulisch neutraal.

Het gaat om je vloerverwarmingsysteem in zijn geheel. Is deze hydraulisch neutraal? Als je deze hebt en je zet de pomp aan en de pomp uit wordt dan het primaire systeem beinvloed door de pomp van de vloerverwarming.
Antwoord ja dan is deze niet hydraulisch neutraal
Antwoord nee dan is deze hydraulisch neutraal

Indien er een twee wegklep gemonteerd dient te worden, altijd een klep monteren en nooit een terugslagklep. Een terugslagklep is weerstand en dat kost energie en kan geluid geven. Een afsluiter en dan bij voorkeur een kogelafsluiter met een motor heeft volle doorlaat en kost geen drukverlies en dus geen geluid.
Is er een manier om dat vooraf al helder te krijgen? Vloerverwarming is nog niet geplaatst hier. Op de offerte staat namelijk wel heel specifiek dat een 2-weg-klep gemonteerd wordt bij Intergas maar dat zegt nog niets over de noodzaak. Slechts alleen een aanname dat het wel moet.

Ik had namelijk gedacht dat in basis iedere nieuwe vloerverwarmingsinstallatie hetzelfde zou zijn (niet hydraulisch neutraal of hydrolisch neutraal). Normaliter (normaliter!!) zouden deze hydraulisch neutraal aangesloten moeten worden op het CV systeem. Vandaar dat ik voor mijzelf ook een beetje probeer te snappen wanneer dit nu wel of niet geoffreerd wordt.

Maar één ding lijkt dus zeker; niet hydraulisch neutraal = tweewegklep. En áls het al niet hydraulisch neutraal is, interne terugslagklep verwijderen (volgens Intergas instructie).

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 12-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je de comfort stand van de intergas niet gebruikt heb je ook geen klep nodig. Bij een warmtewisselaar/buffervat ook niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:20:
Als je de comfort stand van de intergas niet gebruikt heb je ook geen klep nodig. Bij een warmtewisselaar/buffervat ook niet.
Comfort zelflerend staat wel aan op de Intergas. Ik overweeg sowieso al om die uit te zetten. Scheelt ook een hoop gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ViezeVis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
Comfort zelflerend staat wel aan op de Intergas. Ik overweeg sowieso al om die uit te zetten. Scheelt ook een hoop gas.
Gebruikt niet veel gas tenzij je VV pompt er dus voor zorgt dat deze afkoelt door doorstroom.
Zelf plaats ik gewoon een keerklep, heb er nog nooit een meegemaakt die meer geluid maakte dan de ketel/pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Gebruikt niet veel gas tenzij je VV pompt er dus voor zorgt dat deze afkoelt door doorstroom.
Zelf plaats ik gewoon een keerklep, heb er nog nooit een meegemaakt die meer geluid maakte dan de ketel/pomp zelf.
Grappig, dit is precies een beetje de discussies zich zich afspelen in andere topics: plaats je een tweewegklep of keerklep.

Zojuist eens naar de docu's gekeken nog van de vloerverwarmingsleverancier. De aanvoer en retour worden samengebracht links onderin. Zoals ik het begrijp zet je, door het inregelventiel dicht te draaien, het systeem hydraulisch actief = niet hydraulisch neutraal (toch?). Met andere woorden: deze verdeler is zolang je water bijmengt met de thermostatische mengkraan 'hydraulisch neutraal'.

Er hoeft dan geen tweewegklep in?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ntq2mgw.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/br2tjny.png

Is dat de juiste interpretatie?

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 12-03-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zover ik zie is dit een hydraulisch neutrale verdeler.
edit: hier wordt het vrij duidelijk uitgelegd: YouTube: Hydraulisch neutrale vloerverwarming (incl. schema's)

[ Voor 60% gewijzigd door DukeBox op 12-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:02:
Zover ik zie is dit een hydraulisch neutrale verdeler.
edit: hier wordt het vrij duidelijk uitgelegd: YouTube: Hydraulisch neutrale vloerverwarming (incl. schema's)
Dank. Ik had deze al gezien alleen gaf dat geen antwoord op mijn vraag of ik nu wel of geen tweewegklep nodig heb. Ondanks dat het wel op de offerte staat maar de rvs-verdeler neutraal lijkt. Daarover zoek ik hier uitsluitsel of ik de verdeler en de vloerverwarming op deze manier als hydraulisch neutraal mag bestempelen (en geen tweewegklep nodig heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ViezeVis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:39:
Daarover zoek ik hier uitsluitsel of ik de verdeler en de vloerverwarming op deze manier als hydraulisch neutraal mag bestempelen (en geen tweewegklep nodig heb)
Die vraag moet je dan bij de fabrikant/leverancier leggen, zoals ik al aangaf, op het zicht lijkt deze neutraal. Indien dat het geval is heb je geen tweewegklep nodig (staat ook zo in de handleiding van intergas).

Je hebt zelfs meestal geen terugslagklep nodig (alleen als je VV pomp via de retour warmte onttrekt) echter gezien de kosten wordt deze vaak gewoon geplaatst voor de zekerheid, ze zijn nagenoeg onderhoudsvrij en gaan normaalgesproken heel lang mee . Mocht je een pomp schakelaar gebruiken voor je VV dan heb je in theorie die ook niet nodig. Persoonlijk zou ik hem wel plaatsen al is het alleen maar om bij vage problemen dat uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Die vraag moet je dan bij de fabrikant/leverancier leggen, zoals ik al aangaf, op het zicht lijkt deze neutraal. Indien dat het geval is heb je geen tweewegklep nodig (staat ook zo in de handleiding van intergas).

Je hebt zelfs meestal geen terugslagklep nodig (alleen als je VV pomp via de retour warmte onttrekt) echter gezien de kosten wordt deze vaak gewoon geplaatst voor de zekerheid, ze zijn nagenoeg onderhoudsvrij en gaan normaalgesproken heel lang mee . Mocht je een pomp schakelaar gebruiken voor je VV dan heb je in theorie die ook niet nodig. Persoonlijk zou ik hem wel plaatsen al is het alleen maar om bij vage problemen dat uit te kunnen sluiten.
Ik heb het zojuist nagevraagd, dankjewel. Op basis van de beschrijving lijkt het me haast wel dat hij hydraulisch neutraal is:
RVS verdeler is geschikt voor hoofd- en bijverwarming en is standaard neutraal afgemonteerd.
[...] door het inregelventiel dicht te draaien word het systeem hydraulisch actief.
Lijkt erop dat deze dus nu hydraulisch niet actief is = hydraulisch neutraal lijkt mij. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier dat kan uitsluiten. Ketelklets en John Visser kunnen het ook beoordelen op basis van de installatie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ViezeVis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:46:
Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier dat kan uitsluiten.
Hoe zouden wij kunnen weten of de installatie niet standaard (dus hydraulisch actief) wordt opgeleverd?
Ketelklets en John Visser kunnen het ook beoordelen op basis van de installatie namelijk.
Ja, net als ik door naar de specs te kijken en hoe deze is aagesloten maar óók door aannames te doen. Immers kan je op een dergelijke foto niet volledig zien hoe die is afgeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Hoe zouden wij kunnen weten of de installatie niet standaard (dus hydraulisch actief) wordt opgeleverd?

[...]

Ja, net als ik door naar de specs te kijken en hoe deze is aagesloten maar óók door aannames te doen. Immers kan je op een dergelijke foto niet volledig zien hoe die is afgeregeld.
Als je het inregelventiel dichtdraait is de verdeler hydraulisch actief. Wordt zo'n inregelventiel in de verdeler dan nooit volledig opengedraaid (=hydraulisch neutraal) opgeleverd? Dat is namelijk hoe ik dacht dat het zou zijn: ze leveren alles hydraulisch neutraal op, dus met open inregelventiel.

Of is dat te zwart-wit om te stellen en zal een inregelventiel altijd worden verdraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Normaalgesproken is VV hydraulisch neutraal of moderner met LTV een gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb eens ff een tekening gemaakt van hoe de leidingen nu zitten.

Klopt het dan dat de tweewegklep geplaatst moet worden vóór het expansievat? Je mocht namelijk zowel de overloop als het expansievat niet isoleren. Door 'm voor het expansievat te plaatsen of na de overloop gaat dat goed als het goed is. Er zijn een aantal die hem op de aanvoer plaatsen alleen zou dat niet aan te raden zijn vanwege de warmte en de slijtage van de tweewegklep.

Aansluiten op optie 2 zorgt ervoor dat de tweewegklep het expansievat wel afsluit van de verdeler maar niet van de CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sVi-rA2OVRyJMv4TT2HMzqpuKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aa88a5dQNoeMVlKwphrIQLZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IgrG7kc.jpeg

Keerklep moet TWEEWEGKLEP zijn :*)

[ Voor 11% gewijzigd door ViezeVis op 14-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 17:49
Klopt
Pagina: 1