Hoi Tweakers,
Wij gaan vloerverwarming plaatsen in onze bestaande dekvloer. Het wordt vloerverwarming van 35 m2 verdeeld over 4 groepen (ca. 87 meter per groep). 20mm diep, 16x2 buis met een HOH van 100. Er komt (naar verwachting, vraag staat uit voor merk en type) een Grundfos vloerverwarmingspomp in.
Op de offerte staat: Indien er een Intergas ketel hangt moet een 2-weg klep gemonteerd worden. Dus ik ben eens gaan zoeken wat dit precies betekent. De verhalen zijn behoorlijk wisselend op Tweakers. Zo zou er er een tweewegklep gemonteerd moeten worden op de retourleiding van de CV (is beter voor de tweewegklep). Iemand anders zegt dat als het vloerverwarmingssysteem 'niet hydraulisch neutraal ' is, de pomp ongewenste waterstroming kan veroorzaken en je daardoor een een tweewegklep aansluit die voorkomt dat het toestel doorstroomt. Keerklep en tweewegklep worden ook door elkaar heen gebruikt.
In de handleiding van Intergas (p10) staat dat bij accessoires '092.637' als nummer voor een tweewegklepset 230v voor vloerverwarming.
En op p.16 dit stukje informatie:
Mijn vraag is nu vooral: is mijn pomp hydraulisch neutraal en hoe kom ik daar achter? En wat heb ik nu wel en niet nodig? Alleen de tweewegklep zonder terugslagklep? Of alleen de terugslagklep? Ik begrijp het niet helemaal
bron
Tweewegklep Intergas vloerverwarming
Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?
Wij gaan vloerverwarming plaatsen in onze bestaande dekvloer. Het wordt vloerverwarming van 35 m2 verdeeld over 4 groepen (ca. 87 meter per groep). 20mm diep, 16x2 buis met een HOH van 100. Er komt (naar verwachting, vraag staat uit voor merk en type) een Grundfos vloerverwarmingspomp in.
Op de offerte staat: Indien er een Intergas ketel hangt moet een 2-weg klep gemonteerd worden. Dus ik ben eens gaan zoeken wat dit precies betekent. De verhalen zijn behoorlijk wisselend op Tweakers. Zo zou er er een tweewegklep gemonteerd moeten worden op de retourleiding van de CV (is beter voor de tweewegklep). Iemand anders zegt dat als het vloerverwarmingssysteem 'niet hydraulisch neutraal ' is, de pomp ongewenste waterstroming kan veroorzaken en je daardoor een een tweewegklep aansluit die voorkomt dat het toestel doorstroomt. Keerklep en tweewegklep worden ook door elkaar heen gebruikt.
In de handleiding van Intergas (p10) staat dat bij accessoires '092.637' als nummer voor een tweewegklepset 230v voor vloerverwarming.
En op p.16 dit stukje informatie:
Er hangt een nieuwe Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 CW4 uit 2023.5.1.2
Vloerverwarming
Vloerverwarmingsverdeler met pomp Indien een vloerverwarmingssysteem niet hydraulisch neutraal is, kan de vloerverwarmingspomp ongewenste circulatie over het toestel genereren. Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het CV-circuit.
Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter (E)(tweewegklepset) die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
VOORZICHTIG
De positie van de elektrische afsluiter moet zodanig worden gekozen dat het veiligheidsventiel en expansievat niet geïsoleerd kunnen raken van het toestel. Houdt er hierbij rekening mee dat het toestel ook is voorzien van een interne terugslagklep in de retourbuis. Bij toepassing van een tweewegklep dient de interne terugslagklep te worden verwijderd.
Mijn vraag is nu vooral: is mijn pomp hydraulisch neutraal en hoe kom ik daar achter? En wat heb ik nu wel en niet nodig? Alleen de tweewegklep zonder terugslagklep? Of alleen de terugslagklep? Ik begrijp het niet helemaal

bron
Tweewegklep Intergas vloerverwarming
Intergas Xtreme 36, keerklep voldoende of tweeweg?