Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:47
Businessnerd is gelukkig geweest in de liefde en is recent een relatie aangegaan met een hele fijne dame.
Ik zie een mooie toekomst in het verschiet maar helaas ook wat financiële beren op de weg met betrekking tot een studieschuld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met de huidige regeling hoeft zij(partner van Businessnerd) niks terug te betalen wegens een te lage verdiencapaciteit .

Dit veranderd zodra je fiscaal partner wordt.

Nu kan je pogen nooit fiscaal partners te worden worden.
Dit gaat "goed" tot je kinderen krijgt, elkaar aanmeld bij pensioen of trouwt. Zaken die we op termijn natuurlijk wel willen.

Hoe langer hier mee gewacht wordt hoe pijnlijker het wordt. Die studieschuld groeit namelijk gewoon door (ivm rente die niet meer 0% is) en dankzij het verwachte gezamenlijke verdienvermogen zit er niet echt een plafond in hoeveel er maandelijks terugbetaald moet worden.

De gezamenlijke draagkracht is dan namelijk best hoog volgens duo en dan zit je te kijken naar 900-1100+ per maand terug betalen.

De regels rondom de studieschuld lijken niet rekening te houden met dergelijke situaties waarin het verdienvermogen van 1 partner beperkt is.
Hoewel een schuld een schuld is voelt dit als een onvoorziene onwenselijke uitkomst.

Vraag: hebben mensen hier ervaring mee
Zien mensen kansen om hier binnen de regels goed mee om te gaan
Overige input & suggesties zijn ook welkom

Alle reacties

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Je bent net een relatie aangegaan, maak je dus niet druk over dit soort dingen totdat samenwonen een ding gaat worden.

Tot die tijd vooral je partner (als je nodig is) stimuleren haar financiën op orde te krijgen/houden en de schuld proberen af te lossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Gewoon terugbetalen die schuld?
Ja, het doet even pijn dat "jij de schuld "van je partner" moet betalen.

Maar vanaf partner zijn moet je het niet zien als jij maar jullie. En niet schuld van partner maar onze schuld.

Ja, voor wet is dit niet zo, standaard blijven schulden die vooraf aanwezig waren bij scheiden van die persoon.

Laten we heel eerlijk zijn, die 1000 euro per maand, kan je dat missen?
Na 4 jaar ben je dan van de volledige schuld af.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Als dit een probleem is, uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Businessnerd
President schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:29:
Je bent net een relatie aangegaan, maak je dus niet druk over dit soort dingen totdat samenwonen een ding gaat worden.
Eens dat je niet te ver vooruit moet kijken, maar helemaal niet plannen op de toekomst is voor mij/ons geen optie.
Samenwonen wordt al besproken als optie op termijn.
Als je elkaar al aanmeldt als partner bij je pensioen geldt dit al hé, dat is iets wat al na 6 maanden samenwonen al mogelijk is. Een "hap' uit je gezamenlijk maandelijkse budget van 800 euro voor de komende jaren lijkt mij nuttig om alvast wat kennis over in te winnen.
Tot die tijd vooral je partner (als je nodig is) stimuleren haar financiën op orde te krijgen/houden en de schuld proberen af te lossen.
Weet niet of je dit serieus meent. Ik ben het eens dat financiën op orde krijgen een goed streven is. Echter 45K studieschuld afbetalen op 1.583 euro per maand netto is schier onmogelijk.
Ik ben heel er heel trots op dat ze weer aan het opbouwen is qua eigen verdienvermogen, capaciteit tot werken en mogelijkheid een eigen huishouden te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
Ik zou persoonlijk qua gedeelde financiën nog even pas op de plaats maken. Je bent (pas) recent een relatie aangegaan dus hoewel je natuurlijk nu nog vlinders in de buik hebt, weet je niet hoe de vlag er over een jaar bijhangt.

Ik zou haar stimuleren haar schuld af te lossen, maar ik zou daar zelf nog niet financieel aan bijdragen. Jij lost dadelijk een aantal K voor haar af en dan loopt de relatie spaak. Wat dan? Moet ze het aan je terugbetalen? Ik weet uit eigen ervaring dat het terugkrijgen van geld van een ex heel lastig kan worden en bovendien wil je dan mogelijk niet meer met je ex geconfronteerd worden. Dat kan (duur) leergeld worden.

Ik zou dus wachten met bijspringen tot je op zijn minst samenwoont en je relatie in een wat verder gevorderd stadium zit. Tot die tijd lekker genieten van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
99ruud99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:30:
Gewoon terugbetalen die schuld?
Ja, het doet even pijn dat "jij de schuld "van je partner" moet betalen.
Vooral bij de partner speelt dit ook, voor haar voelt het als oneerlijk dat ik aan "haar" probleem moet meebetalen, ze zou het het liefst zelf oplossen.
Maar vanaf partner zijn moet je het niet zien als jij maar jullie. En niet schuld van partner maar onze schuld.

Ja, voor wet is dit niet zo, standaard blijven schulden die vooraf aanwezig waren bij scheiden van die persoon.

Laten we heel eerlijk zijn, die 1000 euro per maand, kan je dat missen?
Na 4 jaar ben je dan van de volledige schuld af.
Ik snap je boodschap, en als het nou een vrijwillige keuze zou zijn om minder te werken zou ik het met je eens zijn. Echter is er hier geen sprake van een vrijwillige keuze om minder te werken, maar van permanente gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Ze kan naar verwachting niet meer dan 20 uur werken.

Als het echt zou moeten is dat bedrag eventueel te missen, echter vindt ik deze situatie vrij cru, vandaar de vraag om meedenken over de situatie.
Voor 2012(SF15 oud) was het bijvoorbeeld nog een keuze of je het gezamenlijke inkomen liet meetellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Ik zou haar stimuleren haar schuld af te lossen, maar ik zou daar zelf nog niet financieel aan bijdragen. Jij lost dadelijk een aantal K voor haar af en dan loopt de relatie spaak. Wat dan? Moet ze het aan je terugbetalen? Ik weet uit eigen ervaring dat het terugkrijgen van geld van een ex heel lastig kan worden en bovendien wil je dan mogelijk niet meer met je ex geconfronteerd worden. Dat kan (duur) leergeld worden.
Ik heb niet genoemd dat er nu het plan is om af te gaan lossen, enkel gevraagd of mensen ervaring hebben met een dergelijke situatie.

Nogmaals, voor haar is nu aflossen op 1500 netto schier onmogelijk.
Met 100 euro per maand kan ze net de rente bijbenen.

Ik zie dat de consensus is, niks doen, gewoon terugbetalen of aanmoedigen af te lossen.
Dat is prima om te vinden maar heeft beperkt nut voor mij/ons :/

Mocht er iemand nog ervaring hebben met een dergelijke situatie dan hoor ik graag _/-\o_
Anders is het misschien verstandiger om het topic te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
DUO gemaild en haar situatie voorgelegd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Kan ze misschien nog de 5 jaar terugbetaalpauze aanvragen vanaf dat je fiscaal partner bent? Dan loopt de schuld nog wel op (doet ie toch al) maar heb je iig 5 jaar om ongestoord samen te leven en iets op te bouwen. Na die 5 jaar samenwonen is het minder cru om het als jullie schuld te zien ipv haar schuld. En kun je gewoon samen een aflosplan maken en betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
@Businessnerd ik ben wel benieuwd naar hoe lang jullie nu een relatie hebben, maar goed dat maakt eigenlijk niet uit.

Het kan heel simpel zijn; je kan met jouw spaargeld jullie schulden afbetalen. Als jullie toch de rest van jullie leven met elkaar zullen delen dan zal dat toch uiteindelijk het makelijkst zijn.

Maar; realistisch is het niet en de kans dat je uit elkaar gaat is ook reëel. Dan komen samenlevingscontracten erbij komen en kan je via de notaris vastleggen dat jij de schuld overneemt en dat ze die aan jou afbetaald. Maar goed, als het dan uit gaat wordt het misschien wel wat lastiger als ze besluit niet meer te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Of gewoon het 'verlies' nemen? Ook de studieschuld hoort bij je partner. Als jullie samen een huishouden vormen, dan kunnen jullie als huishouden de aflossing van de studieschuld prima betalen.

Lijkt me een kleine last als je de 'ware' hebt gevonden ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Businessnerd
Boerenlater schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:05:
DUO gemaild en haar situatie voorgelegd?
Dit is misschien wel het beste antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Dit is misschien wel het beste antwoord.
Wat denk je hiermee te kunnen bereiken? Ik verwacht zelf weinig maatwerk bij het DUO, maar dat is puur een aanname van mij :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:30
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:26:

Hoe langer hier mee gewacht wordt hoe pijnlijker het wordt. Die studieschuld groeit namelijk gewoon door (ivm rente die niet meer 0% is) en dankzij het verwachte gezamenlijke verdienvermogen zit er niet echt een plafond in hoeveel er maandelijks terugbetaald moet worden.

De gezamenlijke draagkracht is dan namelijk best hoog volgens duo en dan zit je te kijken naar 900-1100+ per maand terug betalen.

De regels rondom de studieschuld lijken niet rekening te houden met dergelijke situaties waarin het verdienvermogen van 1 partner beperkt is.
Hoewel een schuld een schuld is voelt dit als een onvoorziene onwenselijke uitkomst.
Kloppen die bedragen wel, ik meende dat je mag spreiden over maximaal 35 jaar en dat je dan maximaal 4% van je inkomen hoeft te betalen boven de draagkrachtvrije voet, waarbij die draagkrachtvrije voet maximaal iets van 140% is van minimumloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:53
Dit gaat "goed" tot je kinderen krijgt, elkaar aanmeld bij pensioen of trouwt. Zaken die we op termijn natuurlijk wel willen.
Volgens mij wordt er gekeken naar het inkomen van de partner op het moment dat er een gezamenlijk huishouden gevoerd wordt, dus als je gaat samenwonen. Althans, dat was bij mij, 15 jaar geleden, wel het geval.

Aanvulling: Dit zijn de regels in mijn situatie, 15 jaar terugbetalen. Inkomen partner kon ook buiten beschouwing gelaten worden, maar dan werd het langer dan 15 jaar terugbetalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Redfloor op 12-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Kloppen die bedragen wel, ik meende dat je mag spreiden over maximaal 35 jaar en dat je dan maximaal 4% van je inkomen hoeft te betalen boven de draagkrachtvrije voet, waarbij die draagkrachtvrije voet maximaal iets van 140% is van minimumloon.
Je gaat er daarbij van uit dat ze onder de SF35 regels valt. Gezien de bedragen verwacht ik dat het een wat oudere lening betreft onder SF15 stelsel.

Bel even met DUO, niet alles is mogelijk maar er kan meegedacht worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik vind het wel lekker makkelijk om te reageren met "dan betaal jij die halve ton toch gewoon?" Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons is dat véél geld.

offtopic:
Zelf heb ik keihard gewerkt om mijn studie te kunnen bekostigen. Studieschuld was na het behalen van mijn diploma een whopping 45 euro. (interessant brief was dat :D )
Daarna nog hard gewerkt om een huis te kunnen kopen.
Mijn partner heeft er tijdens haar studie op losgefeest en door andere oorzaken waar ze niets aan kan doen, een flinke studieschuld opgebouwd.
Ik heb haar vanaf het begin aan gewaarschuwd dat ze moet doen en laten wat ze zelf wil, maar ik wens niet haar feestjes te bekostigen.

Dat klinkt niet echt als een match, nietwaar? Maar: Zelf staat ze er ook zo in, ze wil haar eigen boontjes doppen.
Inmiddels zijn we zo'n 17 jaar samen, en heeft ze zélf haar studieschuld afbetaald.
Eerder dan nodig is, maar ze wilde van die schuld af. Natuurlijk laat ik nu een hele hoop zaken buiten beschouwing, en speelt er echt wel meer in onze relatie dan alleen deze ene zakelijke transactie. Maar het kan geen kwaad om daar wel duidelijk over te communiceren.

Maar terug naar de situatie van TS: inmiddels zijn de regels rondom (aflossen van) studielening weer aangepast, dus mijn situatie doet sowieso niet ter zake. Maar feit is wel dat de regels enkele keren zijn veranderd, dus ga eerst eens na onder welk stelsel ze valt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:02:

Ik zie dat de consensus is, niks doen, gewoon terugbetalen of aanmoedigen af te lossen.

Mocht er iemand nog ervaring hebben met een dergelijke situatie dan hoor ik graag _/-\o_
Dit vind ik dan wel een wat vreemde, je vraagt zelf om 'ervaringen, overige input en suggesties'.

Die input komt er, lijkt niet naar jouw wens, want het komt inderdaad neer op op termijn dit gewoon betalen. En dan zou het topic wel dicht kunnen.
Ik ga er dan even vanuit dat je niet enkel op zoek bent naar suggesties over 'hoe kan ik voorkomen dat wij deze schuld moeten aflossen', wanneer je dat naar alle redelijkheid en billijkheid qua inkomen wel samen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
[...]

Ik heb niet genoemd dat er nu het plan is om af te gaan lossen, enkel gevraagd of mensen ervaring hebben met een dergelijke situatie.

Waarom heeft dat beperkt nut voor jou/jullie? En waar had je op gehoopt? Een oplossing waardoor die schuld zou verdwijnen zonder het af te moeten lossen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
stin00 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Je gaat er daarbij van uit dat ze onder de SF35 regels valt. Gezien de bedragen verwacht ik dat het een wat oudere lening betreft onder SF15 stelsel.

Bel even met DUO, niet alles is mogelijk maar er kan meegedacht worden.
Klopt, ik ging daar even vanuit omdat TS dit aangaf:
Als het echt zou moeten is dat bedrag eventueel te missen, echter vindt ik deze situatie vrij cru, vandaar de vraag om meedenken over de situatie.
Voor 2012(SF15 oud) was het bijvoorbeeld nog een keuze of je het gezamenlijke inkomen liet meetellen…
Het zou dan ook nog SF15 kunnen zijn, dan is het maximaal 12% over het inkomen boven een draagkrachtsvrije voet van 120% van het minimumloon, dan moet je alsnog een best inkomen hebben volgens mij wil je op 1000 euro+ per maand uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
[...]

Ik heb ervaring met geld lenen aan een partner (inmiddels ex) en het geld daarna niet meer terugzien én ik heb ervaring met mijn huidige vrouw die een deel studieschuld zelf heeft afgelost voordat we samen gingen wonen en het restant hebben we samen afgelost vanaf het moment we gingen samen wonen en fiscaal partners waren (oke was geen 45K).

Dus nogmaals, ik zou in een prille relatie geen bijdrage leveren aan de (studie)schuld van je partner.

Maar dat zijn mijn 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Redfloor schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Volgens mij wordt er gekeken naar het inkomen van de partner op het moment dat er een gezamenlijk huishouden gevoerd wordt, dus als je gaat samenwonen. Althans, dat was bij mij, 15 jaar geleden, wel het geval.
Dan is er bij jou wat fout gegaan, of je vertelt niet het hele verhaal. Je wordt niet fiscaal partner als je slechts samenwoont. Wel als je samen een woning koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Je zult in ieder geval nóóit €1.100 per maand netto terug te hoeven betalen. Er lopen allerhande berekeningen die kijken naar draagkracht en minimum inkomen. Net als dat een werkgever niet meer inkomen in mag houden zodat er geen minimumloon overblijft, mag DUO dat zeker ook niet. Ook is het niet zo dat als je 14 jaar niks verdiend, dat ze dan even de hele schuld van €45k mogen claimen in het jaar dat je verdiendcapaciteit omhoog gaat, en ook is het niet dat jullie verzamelinkomen volledig ten grondslag ligt aan haar schuld. Daarbij moet ook nog eens rekening gehouden worden met jouw persoonlijke schuld.

De berekening kan ik je niet geven, maar in een uitzonderlijk geval zal ze het minimum bedrag af moeten lossen wat dan vastgesteld wordt op 45.000/35 jaar = €83 per maand, wat mogelijk nog een beetje opgekrikt wordt omdat haar financiele positie sterk verbeterd is. Denk dan aan bedragen van €200-300 per maand.

Sowieso wil je aflossen lijkt me, tenzij het doel is om maximaal te profiteren van de staat. Dan moet je per definitie nooit trouwen of een gedeeld partnerschap aan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 12-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:53
stin00 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:49:
[...] Dan is er bij jou wat fout gegaan, of je vertelt niet het hele verhaal. Je wordt niet fiscaal partner als je slechts samenwoont. Wel als je samen een woning koopt.
Voor de studieschuld wel... https://duo.nl/particulier/getrouwd-of-samenwonend.jsp

Edit: Ik zie net dat dat alleen in bepaalde situaties is. Dan gok ik dat we destijds al een samenlevingscontract hadden (het is even geleden)....

En je hebt ook de keuze het inkomen van de partner niet mee te laten tellen, maar da's niet zo wenselijk.

"Dan wordt de looptijd van uw aflosfase stopgezet. U blijft verplicht om af te lossen zolang u het partnerinkomen niet mee laat tellen. Net zolang totdat u uw studieschuld volledig hebt afgelost. Uw aflosfase stopt dus pas als u geen studieschuld meer hebt. Kwijtschelding van uw restschuld is dan ook niet mogelijk."

[ Voor 45% gewijzigd door Redfloor op 12-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Dennism schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Goede vraag, misschien maak ik een rekenfout.

Wij vallen allebei onder het SF15 schema.
Allebei hebben we nu 4/5 jaar in de aflosfase er op zitten.
Je kan eventueel 4/5 jaar de kop in het zand steken en niet fiscaal partners worden maar wanneer er dan bijvoorbeeld een kind komt of je wil trouwen of elkaar wil opgeven bij pensioen gebeurt er het volgende.
https://duo.nl/particulie...ring.jsp#/nl/terugbetalen
Ik vul in:
Ja aflosfase gestart
60 maanden resterend
Betaalregels: sf15
45k schuld (al zou het eerder 50k zijn indien er geen rente wordt betaald).
Rentepercentage 2024

Bij haar eigen inkomen: 20.000 euro
resultaat terugbetalen naar draagkracht: 0 euro

Bij gezamenlijk inkomen: 100000
Betalen naar draagkracht: 789,41
Kwijt te schelden restschuld:€ 1.906,87

Zonder in detail te treden, het is een optelling van zuur.
Ze is er toen ze long covid kreeg uitgerommeld bij haar werkgever, kreeg daarom geen WIA en is na opsouperen van eigen vermogen
Members only:
terug ingetrokken bij haar ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

En als je het nou de kosten anders ziet / verdeelt? Stel je gaat samenwonen en je koopt een huis.
Jij draagt alle lasten van het huis en draagt ook het grootste deel van rest van de lasten. Dit ontlast haar en zorgt ervoor dat ze van de 1500 euro bruto een groot deel wél kan afbetalen aan de studie schuld. Eventueel maak je nog nadere afspraken dat jouw aandeel dan dus groter is in de woning of zo.
Dus de kosten voor jou zijn hetzelfde, het voelt echter anders want zij kan zich dan zelf schuldenvrij maken binnen afzienbare tijd. Het is dus onder de streep hetzelfde maar het gevoel is wellicht beter voor beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@stin00 Nog even qua aanvulling op mijn vorige reactie naar jou, Ik heb zelf (wel onder SF15 Oud), uit mijn hoofd zo'n 30k afgelost en dat ging met een bedrag van minder dan €200 per maand. Ik zou het dan vreemd vinden dat 45K onder een volgens mij makkelijker regime, ineens €1000 per maand zou kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Daar staat toch heel duidelijk uitgelegd wanneer je elkaars partner bent...? En slechts samenwonen valt daar niet onder? Ik snap je reactie niet.

Edit: ah je reactie is aangepast. Ja met een samenlevingscontract ben je inderdaad automatisch partner voor DUO. Maargoed je wordt daardoor ook al automatisch fiscaal partner voor de belastingdienst, en dus ook voor DUO.

[ Voor 24% gewijzigd door stin00 op 12-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Je kan eventueel 4/5 jaar de kop in het zand steken en niet fiscaal partners worden maar wanneer er dan bijvoorbeeld een kind komt of je wil trouwen of elkaar wil opgeven bij pensioen gebeurt er het volgende.
Ik vul in:
Ja aflosfase gestart
60 maanden resterend
Rentepercentage 2024

Ze is er toen ze long covid kreeg uitgerommeld bij haar werkgever, kreeg daarom geen WIA en is na opsouperen van eigen vermogen
***members only***
Je gaat daar wel uit van 60 maand, dat is 5 jaar, heeft ze er dan al 10 jaar opzitten qua aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Dennism schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Je gaat daar wel uit van 60 maand, dat is 5 jaar, heeft ze er dan al 10 jaar opzitten qua aflossen?
Volgens mij nu dus 5 jaar en er wordt vanuit gegaan dat er nog eens 5 jaar de kop in het zand wordt gestoken, toch? Maakt idd 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Palthe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Volgens mij nu dus 5 jaar en er wordt vanuit gegaan dat er nog eens 5 jaar de kop in het zand wordt gestoken, toch? Maakt idd 10.
TS heeft het over 'SF15', waar de 15 staat voor 15 jaar, en rekent vervolgens met 60 maanden aflossen. Dat klinkt mij ook alsof er al 10 jaar van de 15 voorbij zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 12-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Hahn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:58:
[...]

TS heeft het over 'SF15', waar de 15 staat voor 15 jaar, en rekent vervolgens met 60 maanden aflossen. Dat klinkt mij ook alsof er al 10 jaar van de 15 voorbij zijn.
TS heeft het over de hypothetische situatie dat ze vanaf nu nog 5 jaar de kop in het zand steken. Ze hebben al 5 jaar afgelost. 5+5 = 10 dus hij vult in dat over 5 jaar ze nog 5 jaar moeten aflossen = 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
DrivinUCrazy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
Ik vind het wel lekker makkelijk om te reageren met "dan betaal jij die halve ton toch gewoon?" Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons is dat véél geld.
Dat raakt de kern @DrivinUCrazy, het is een enorme klap geld.
Een gehele kwijtschelding is niet waar ik naar op zoek ben, maar gezien het stelsel dat individuele schulden naar draagkracht wil laten aflossen voelt deze situatie erg cru.
Dank voor je onderstaande verhaal
[offtopic]Zelf heb ik keihard gewerkt om mijn studie te kunnen bekostigen. Studieschuld was na het behalen van mijn diploma een whopping 45 euro. (interessant brief was dat :D )
Daarna nog hard gewerkt om een huis te kunnen kopen.
Superknap dat je dat met hard werken hebt weten te bekostigen. En mooi dat jullie hier samen zo uit zijn gekomen.
Zelf ben ik blij met de kansen die studeren mij geboden heeft en ben daarom ook happy zelf mijn studieschuld terug te betalen.
Mijn partner heeft er tijdens haar studie op losgefeest en door andere oorzaken waar ze niets aan kan doen, een flinke studieschuld opgebouwd.
Ik heb haar vanaf het begin aan gewaarschuwd dat ze moet doen en laten wat ze zelf wil, maar ik wens niet haar feestjes te bekostigen.

Dat klinkt niet echt als een match, nietwaar? Maar: Zelf staat ze er ook zo in, ze wil haar eigen boontjes doppen.
Inmiddels zijn we zo'n 17 jaar samen, en heeft ze zélf haar studieschuld afbetaald.
Eerder dan nodig is, maar ze wilde van die schuld af. Natuurlijk laat ik nu een hele hoop zaken buiten beschouwing, en speelt er echt wel meer in onze relatie dan alleen deze ene zakelijke transactie. Maar het kan geen kwaad om daar wel duidelijk over te communiceren.[/offtopic]
Zij/ik vinden zitten op dezelfde lijn als jullie, zij wil het in principe zelf terugbetalen. Echter is dat dankzij het beperkte vermogen om veel uren te werken misschien niet heel realistisch.
Dat is inderdaad de reden dat ik het topic opende, we willen er samen over praten en het daarmee bespreekbaar maken. Wellicht zaten/zitten er mensen in een zelfde situatie en hebben daarmee nuttige input.
Maar terug naar de situatie van TS: inmiddels zijn de regels rondom (aflossen van) studielening weer aangepast, dus mijn situatie doet sowieso niet ter zake. Maar feit is wel dat de regels enkele keren zijn veranderd, dus ga eerst eens na onder welk stelsel ze valt. :)
We vallen allebei onder SF15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Palthe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:01:
[...]

TS heeft het over de hypothetische situatie dat ze vanaf nu nog 5 jaar de kop in het zand steken. Ze hebben al 5 jaar afgelost. 5+5 = 10 dus hij vult in dat over 5 jaar ze nog 5 jaar moeten aflossen = 15.
Aah, op die fiets. Dat zou kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Zodra jullie gaan samenwonen hebben jullie ook minder woonlasten (aannemende dat jullie nu beide een huis hebben/huren). Afhankelijk van wat jullie precies afspreken over gedeelde of gescheiden financiën kan je natuurlijk prima afspreken dat zij 90% van haar inkomen gebruikt voor aflossing van de studieschuld. Dan holt de studieschuld opeens met (netto) ~1250/maand achteruit en is zij binnen een paar jaar schuldenvrij. Of ze lost minder af en draagt nog wat bij aan 'jouw' vaste lasten natuurlijk.
Nu zal ze waarschijnlijk ook 90% van haar inkomen kwijt zijn aan vaste lasten, dus voor jullie totale huishoudboekje maakt dat niet eens zo veel uit, zeker niet als jij nu al een huis hebt/huurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:46:
Een "hap' uit je gezamenlijk maandelijkse budget van 800 euro voor de komende jaren lijkt mij nuttig om alvast wat kennis over in te winnen.
Wat is van beide de woonsituatie nu? allebei een eigen huisje? of nog thuiswonend?

800 euro per maand klinkt inderdaad als veel geld, maar wanneer jullie gaan samen wonen zullen er ook een hoop dubbele kosten verdwijnen. denk aan: Huur/hypotheek,verzekeringen,Netflix,internet aansluiting.

Effectief gaan jullie er dus financieel minder hard op achteruit dan dat het lijkt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]
...

***members only***
dan zou ze toch via de ziektewet in aanmerking komen voor WIA? of is ze daar nooit aangemeld? of bedoel je dat ze wel is gekeurd maar een te laag percentage arbeidsongeschikt is bestempeld om WIA te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
Heb je daar niet samenwoon contracten voor? Waarin je vastlegd wat de een inbrengt en aan schulden had en wat de ander inbrengt en aan schulden heeft.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Dus eigenlijk moet die 45000 in 10 jaar afgelost worden dat is zo'n €375 excl. rente en dat kan idd wel richting de 1000 gaan incl. zijn eigen schuld erbij en de rente daar nog bovenop wil je het in die 10 jaar dat allemaal aflossen.

Tja er zijn geen loopholes, fiscaal partner worden betekent dat jullie beiden schuld op 1 hoop gegooid worden (qua berekening) en jullie gezamenlijke inkomen gebruikt wordt. Aan de andere kant wordt je fiscaal partner waar ook voordelen aan zijn. o.a. Minder inkomstenbelasting voor jou, samenwonen betekent gezamenlijke kosten waardoor per persoon de woonlasten daalt. Misschien ga jij er daardoor netto niet op vooruit en je partner extra veel maar ik verwacht ook niet dat jij ver achteruit gaat.

De vraag is, vind je dat het waard?

Samenlevingscontract maakt hierin niet uit want volgens het gezamenlijke inkomen kunnen het ook dragen. Hoe vervelend ook is dit wel een nette manier, anders betaald de maatschappij deze schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Dat zijn inderdaad nuttige perspectieven @Tehh en @MaD_co, bedankt!
Het plaatje veranderd natuurlijk wanneer je samenwoont en dergelijke kosten gedeeld kunnen worden.

Het scenario dat ik voorrekende is natuurlijk vrij pessimistisch realiseer ik me nu (de komende 5 jaar de kop in het zand steken en dan in 5 jaar alles moeten aflossen). Gisteravond doorgerekend en slecht van geslapen, kwam naar tweakers om hier wat perspectief van buitenstaanders op te krijgen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:38
Tehh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Zodra jullie gaan samenwonen hebben jullie ook minder woonlasten (aannemende dat jullie nu beide een huis hebben/huren). Afhankelijk van wat jullie precies afspreken over gedeelde of gescheiden financiën kan je natuurlijk prima afspreken dat zij 90% van haar inkomen gebruikt voor aflossing van de studieschuld. Dan holt de studieschuld opeens met (netto) ~1250/maand achteruit en is zij binnen een paar jaar schuldenvrij. Of ze lost minder af en draagt nog wat bij aan 'jouw' vaste lasten natuurlijk.
Nu zal ze waarschijnlijk ook 90% van haar inkomen kwijt zijn aan vaste lasten, dus voor jullie totale huishoudboekje maakt dat niet eens zo veel uit, zeker niet als jij nu al een huis hebt/huurt.
TS heeft aangegeven dat zij bij haar ouders inwoont. Dus theoretisch kan ze die ~1250 per maand al aflossen. Het is dus de vraag wat er in werkelijkheid nu gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Palthe

Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:19:
Het plaatje veranderd natuurlijk wanneer je samenwoont en dergelijke kosten gedeeld kunnen worden.

Het scenario dat ik voorrekende is natuurlijk vrij pessimistisch realiseer ik me nu (de komende 5 jaar de kop in het zand steken en dan in 5 jaar alles moeten aflossen). Gisteravond doorgerekend en slecht van geslapen, kwam naar tweakers om hier wat perspectief van buitenstaanders op te krijgen.

***members only***
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door Palthe op 12-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
DonChaot schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:23:
[...]

TS heeft aangegeven dat zij bij haar ouders inwoont. Dus theoretisch kan ze die ~1250 per maand al aflossen. Het is dus de vraag wat er in werkelijkheid nu gebeurt.
Woonde, ze heeft nu via sociale huur een eigen, redelijk betaalbaar onderkomen. Gedurende de periode bij haar ouders heeft ze grotendeels niet kunnen werken en is het afgelopen jaar opgebouwd naar +-20 uur per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat fijn dat jullie een relatie hebben, gefeliciteerd! En wat goed dat er openheid van zaken is en je op de hoogte bent van de studieschuld en arbeidsongeschiktheid. Ik weet niet de tijdlijnen dus ik ga er vanuit dat dingen goed zitten. Die studieschuld is een bottleneck voor de toekomst dus daar wil je zsm vanaf.

Heb je inzichtelijk wat haar inkomsten/uitgaven zijn? Als jullie het al hebben over studieschuld dan lijkt het mij goed om meer inzicht te krijgen in haar omgang met geld.

Jullie hebben het ook over kinderen gehad (aanname, klopt dat?), is het eerst over kinderen gegaan en daarna over de financiën? Of is dat andersom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 12:58
Ik heb destijds de studieschuld van mijn vriendin, nu vrouw afbetaald (+/- 30k)
Dit is circa 8 jaar geleden gebeurd toen het duidelijk was dat we samen in het leven verder willen gaan.

Vondt het op het moment van betalen erg lastig, maar sindsdien geen dag spijt van gehad.
Het afbetalen heb ik zelf proactief gedaan omdat ik (naast een hypotheek gezien) principieel gezien geen leningen op mijn naam wil.

Hoewel mijn vrouw niet is afgekeurd werkt ze 24 uur i.v.m. zorg dragen voor de kinderen dus dat is ook wat waard. Weet niet mocht je een kinderwens hebben dat je vriendin naast 20 uur werken wel de rest van de tijd voor de potentiële kinderen kan zorgen. Indien het antwoord ja is, dan kan je het arbeidsongeschiktheids deel wegstrepen in de kosten/baten gedeelte zeg maar.

De reden dat dit financieel mogelijk was is dat ik zuinig leefde en destijds goed kon sparen omdat ik toen nog bij mijn ouders woonde (ik verdiende toen wel aanzienlijk minder dan de 80k die jij nu verdient)

We hebben nu een gelukkig huwelijk, 3 kinderen en kijken er niet meer naar om.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiakNL op 12-03-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:07
Ik zou het op deze manier doen:

Zodra jullie fiscaal partner worden (niet eerder) help je mee met maandelijks aflossen. Niet alles in één keer. Zal wel knap lullig zijn als je haar schuld betaald en dan blijkt de relatie na bijvoorbeeld 5 jaar toch op de kliffen te lopen.

Daarnaast, je geeft aan dat zij 20.000 euro bruto per jaar kan verdienen. Als zij ook meebetaald aan het huis en de vaste lasten, kan je het ook zo zien dat zij haar eigen schuld ook mee afbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Woonde, ze heeft nu via sociale huur een eigen, redelijk betaalbaar onderkomen. Gedurende de periode bij haar ouders heeft ze grotendeels niet kunnen werken en is het afgelopen jaar opgebouwd naar +-20 uur per week.
tsjah het is altijd geven en nemen. Ik heb een hele tijd geleden besloten om terug naar mijn vader te gaan om te gaan sparen voor een huis. Na 3 jaar inwonen had ik genoeg gespaard, huis gekocht en zo ben ik verder gegaan. Ook dat is een optie, maar die is natuurlijk voor jullie ( en vooral je vriendin ) minder aantrekkelijk dan in mijn situatie. Al helpt het natuurlijk altijd om schuldenvrij te zijn

Overigens woont mijn vriendin nu sinds afgelopen augustus samen in mijn (koop)huis. Daar hebben we afgesproken (en vast laten leggen) dat ze de helft van mijn hypotheek mee betaald ( en zij dus ook "spaart" ). Doordat ze geen 1000+ meer voor haar appartement hoeft af te betalen en alles goedkoper wordt zodra je met ze 2en leeft ( boodschappen etc. ) kan ze flink wat van haar studieschuld afbetalen elke maand.

Wij zijn verder niets van elkaar volgens de wet en dus krijgt zij ook gewoon zorgtoeslag. Wel gaan we ervoor kiezen om binnenkort een samenlevingscontract te tekenen ( en ik een testament ). Hier laat ik echter wel alles in vastleggen "wat van mij is, is van mij". Dus mijn schulden, mijn huis, mijn kapitaal, en andersom natuurlijk.

Denk vooral aan dat laatste in jullie geval omdat de kloof tussen jullie verdiencapaciteit flink is.

[ Voor 19% gewijzigd door hollandnick op 12-03-2025 13:48 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:19:

***members only***
Members only:

en even wat anders wat me te binnen schiet, soms zijn er via de werkkostenregeling mogelijkheden om via de werkgever een deel van de studieschuld fiscaal gunstig te kunnen aflossen. daar zou ze eens over kunnen informeren bij de werkgever, of zoiets voor haar geregeld kan worden! dit heeft wel weer effect op toeslagen dus reken het wel even goed door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 07:29
Dus…

Je hebt een dame leren kennen. Ik maak hieruit op dat dat vrij recent gebeurd is?

Misschien is het niet zo slim om in zo’n pril stadium van een relatie al iemand zoveel geld te doneren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:29
Businessnerd is gelukkig geweest in de liefde en is recent een relatie aangegaan met een hele fijne dame.
Ik zie een mooie toekomst in het verschiet maar helaas ook wat financiële beren op de weg met betrekking tot een studieschuld.

***members only***

Met de huidige regeling hoeft zij(partner van Businessnerd) niks terug te betalen wegens een te lage verdiencapaciteit .

Dit veranderd zodra je fiscaal partner wordt.

Vraag: hebben mensen hier ervaring mee
Zien mensen kansen om hier binnen de regels goed mee om te gaan
Overige input & suggesties zijn ook welkom
Ik heb de fiscale gevolgen beschouwd als een gevolg en niet als een oorzaak/reden om keuzes in de liefde te maken.

Ik wil samenwonen vanwege de liefde. De gevolgen komen dan vanzelf. Je kunt je in allerlei bochten wringen maar uiteindelijk is dat allemaal suboptimaal. Twee huizen, apart inschrijven, niet op elkaars pensioen, geen kinderen - ook dat zijn allemaal rekeningen en negatieve emoties.

Je gaat met een minder-verdienende partner de rest van je leven dilemma's houden over wie wat voor welk deel betaald. Kijk maar in het topic Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Het belangrijkste wat ik heb geleerd: open zijn naar elkaar over wat je van elkaar verlangt. Er is geen universele oplossing, enkel een oplossing die voor jullie allebei goed voelt. En daar kom je maar op één manier achter: praten.

Hier ligt alles op één hoop en spreken we over alles met 'wij' ipv zijn of haar inkomen/schuld. Het is ons huishuiden, onze toekomst en dus ook ons inkomen en onze schulden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 12-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 15:11
Met haar salaris krijgt ze ook zorgtoeslag, volgens mij valt die ook weg bij signficant samenwonen? Hoe ga je daar mee om?

Met haar relatief lage salaris is het inkomen ongeveer bruto=netto. Zeg even dat ze nu 500~1000 aan haar huishouden/woonlasten besteed (huur, gwl, internet, ...), die ze extra zou kunnen aflossen bij samenwonen.

Mijn voorstel zou zijn om bij (tzt) samenwonen, je zelf je huidige woonlasten alleen doorbetaald, en geef haar de eerste jaren de mogelijkheid om zelf extraextra af te lossen. Haar studieschuld gedeeld door de woonlasten is nog steeds een flink pak, maar dat is te doen. Financieel gaan jullie er beide nagenoeg niet op achteruit (of schuif een beetje), wel de verantwoordelijkheid van de schuld nemen, en de liefde is er dan ook.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
blackangel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:19:
Met haar salaris krijgt ze ook zorgtoeslag, volgens mij valt die ook weg bij signficant samenwonen? Hoe ga je daar mee om?
Wat is 'significant samenwonen'? Die term ken ik niet. En waarom vervalt de zorgtoeslag als je samenwoont? Heb je daar een bron van?

Als je samenwoont ben je namelijk niet meteen toeslagenpartner. Dat gebeurt pas als je een samenlevingscontract hebt getekend of aan andere eisen voldoet: https://www.belastingdien...-zijn-wij-toeslagpartners en https://www.belastingdien...en/content/toeslagpartner .

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 12-03-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 15:11
stin00 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Wat is 'significant samenwonen'? Die term ken ik niet. En waarom vervalt de zorgtoeslag als je samenwoont? Heb je daar een bron van?

Als je samenwoont ben je namelijk niet meteen toeslagenpartner. Dat gebeurt pas als je een samenlevingscontract hebt getekend of aan andere eisen voldoet: https://www.belastingdien...-zijn-wij-toeslagpartners en https://www.belastingdien...en/content/toeslagpartner .
In deze context zodanig dat DUO de inkomsten van de partners bij elkaar optelt om tot een hogere maandelijkste terugbetaling te komen, danwel ten behoeve van toeslagen.

Er wordt hier gesproken over samenwonen zonder samenlevingscontract maar wel in de pensioen worden opgenomen, een kind krijgen, maar trouwen of geregistreerd partner werkt ook, of samen een huis bezitten, en er zullen er nog wel een aantal zijn waarin dit speelt. Ik ben meestal te lui om alle variaties op te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:36
45k schuld, dit is niks vergeleken bij wat een vrouw gaat kosten als je getrouwd ben en dan heb ik het alleen over het financiële gedeelte.

Lekker van elkaar genieten, de financiën komt later.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
@Businessnerd Er zijn twee gevolgen, het is mij niet helemaal duidelijk waar je grootste bezwaar zit
1. ca. 1k/maand cash uit, wellicht kun je dit niet missen.
2. jij draait op voor de studiekosten/lening van je partner. wellicht wil je dit niet, terwijl de relatie nog pril is (?) en je je nog niet zodanig wil commiteren.

Nog 2 tips, naast eerdergenoemde optie om 5 jaar terugbetaalpauze in te lassen:
1. t.a.v. 1 hierboven: Ga eens na wat jou/jullie gezamenlijke besparing is als jullie samen gaan wonen. De voordelen van 1 ipv 2 huishoudens, belasting en toeslagen kan mogelijk postief uitvallen zodat die 1k cashflow wel te overbruggen is.
Noot: Hoewel de voordelen van samenwonen en de nadelen van een fiscaal partnerschap niet tegelijk getriggered worden, zie ik dit wel als iets wat gezamenlijk bekeken moet worden. Als je zoekt naar wel de lusten en lagere lasten van samenwonen maar niet de lasten van een hoger toetsinkomen voor ome DUO, ben je opdit forum denk ik aan het vekeerde adres)

2. t.a.v. 2 hierboven: Bekijk het ook in 'the grand scheme of things'. het lijkt erop dat jij voorlopig/voorgoed de meestverdienende partner zult zijn. Op basis van netto inkomen is de verhouding ca. 50k:20k per jaar. Als je dat volledig uitgeeft aan een gezamenlijk huishouden draag je al 30k per jaar meer bij dan je partner (en growing, volgens je TS). Evt wat minder als je een deel voor jezelf houdt. Als je het zo bekijkt is die schuld dus equivalent aan slechts zo'n 1.5-3 jaar extra je huishouden met haar delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Businessnerd
Dank allen voor de input.

Met name de posts van @De Cheetah, @Mr. Stom, @DrivinUCrazy @ManiakNL en @hollandnick @blackangel hebben mooie inzichten gegeven die mijn partner en ik kunnen gebruiken om de casus en keuzes door te spreken.

Wat @De Cheetah zegt, het gaat er natuurlijk ook om waar eventuele bezwaren van mij zitten en wanneer we welke keuzes willen maken. Dat hoeft nog niet met grote spoed zolang we niet samenwonen. Aan de andere kant op dezelfde golflengte zitten qua financiën en toekomstbeeld is wel van belang voor een duurzame relatie.

Voor nu dus het gesprek aangaan en zoals de wijze @maussert zei:
Tot die tijd lekker genieten van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:47
PigRush schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:30:

Zodra jullie fiscaal partner worden (niet eerder) help je mee met maandelijks aflossen. Niet alles in één keer. Zal wel knap lullig zijn als je haar schuld betaald en dan blijkt de relatie na bijvoorbeeld 5 jaar toch op de kliffen te lopen.

Daarnaast, je geeft aan dat zij 20.000 euro bruto per jaar kan verdienen. Als zij ook meebetaald aan het huis en de vaste lasten, kan je het ook zo zien dat zij haar eigen schuld ook mee afbetaald.
En gezien inkomen van topicstarter kan fiscaalpartnerschap ook nog gunstig uitpakken met belastingaangifte. Of dat 1000 per maand zal schelen denk ik niet. Maar kan zomaar.

Laat je vriendin ook gewoon eens kijken in welke mate een werkgever de studieschuld wil betalen. Kan zomaar zijn dat een werkgever hier een budget voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Poeh, lastige. Zoals anderen al zeiden, zou ik het in een breder plaatje zien. Ook zonder schulden is een relatie met kinderen lastig om precies gelijk te trekken. Meestal blijft de man 100% werken, vrouw deeltijd, levert dus salaris en een stukje carrièreperspectief in. Daarvoor terug krijg je in plaats van een vrouw en een huis, een gezin en een thuis. Uiteindelijk telt het gezin, niet wie het meeste geld binnen brengt/bracht.

Verder: jij hebt ook een schuld, dus alleen de schuld die zij meer heeft, telt. Dat verschil is alweer kleiner dan alleen haar schuld.

Een gedachte die ik nog niet heb gezien, is met oog op een hypotheek. Als zij geen inkomen heeft, is het mogelijk voor jou haalbaarder om een hypotheek te krijgen dan wanneer je financiëel partner bent en haar schuld meespeelt. Dan is eerst een hypotheek en daarna financiëel partner misschien praktischer. Over de hypotheek en waardevermeerdering kun je daarna weer afspraken maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
Ik haal nog even deze aan: je geeft aan dat er 4/5 jaar terugbetalen op zitten, dan heb je toch nog 120 maanden resterend? het wettelijk maandbedrag is dan ca. 400-450 euro. Meer dan dat hoef je niet te betalen volgens mij?

Overigens, ik zie ook nog wat dingen als 'wat gebeurt er als ik overstap naar SF35 regels en inkomen partner buiten beschouwing laten (gevolg: resterende looptijd loopt niet af, ergo je komt nooit op het punt dat er kwijtgescholden wordt). nu ga ik hier nu niet helemaal induiken, maar volgens mij heb je nog wat details en opties te onderzoeken ;)
[...]

Ik vul in:
Ja aflosfase gestart
60 maanden resterend
Rentepercentage 2024

***members only***

[ Voor 4% gewijzigd door De Cheetah op 12-03-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@De Cheetah Volgens mij kan switches tussen 15 en 35 niet meer zodra de aflossingsfase is ingegaan. Voor zover ik weet moet je dit beslissen in de periode tussen de eerste brief dat je binnenkort moet gaan starten met aflossen en het daadwerkelijke startmoment van de aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:40
Ik zou ook wel doorgaan als ik voor een vrouw val.

Maar puur zakelijk economisch is het wel een lastige. Op jonge leeftijd al arbeidsongeschikt, wellicht zonder verbetering incl studieschuld, dat brengt niet veel op. Een nieuwe vriendin nemen zou puur rationeel het beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:22

Mickey77

Allround ICT-er

Businessnerd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:29:
Met name de posts van @De Cheetah, @Mr. Stom, @DrivinUCrazy @ManiakNL en @hollandnick @blackangel hebben mooie inzichten gegeven die mijn partner en ik kunnen gebruiken om de casus en keuzes door te spreken.
In dit lijstje mis ik de reactie van @Frieda. Maar mogelijk heb je door alle reacties haar reactie gemist, waar ik twee goede punten in lees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

[...]

Ik vul in:
Ja aflosfase gestart
60 maanden resterend
Rentepercentage 2024

***members only***
Je hebt je eigen studieschuld hierbij niet meegenomen ik verwacht dat het bedrag dus +- 200 lager zal zijn.
In vrijwillig meer aflossen zie ik weinig nut.

Je hebt nog 10 jaar te gaan tot de kwijtschelding. Voorlopig kan ze gewoon bij jouw komen wonen zonder fiscaal partner te worden. Eventueel kun je haar in je testament opnemen, na 5 jaar samenwonen heeft dezelfde vrijstelling als een fiscaal partner voor de erfbelasting.
Bij kinderen wordt je wel wel fiscaal partner maar zal je waarschijnlijk ook minder inkomen hebben.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23:39

Zenix

BOE!

Een overige suggestie is om te gaan werken bij de Rijksoverheid. Daar kan je 2000 van je bruto inkomen gebruiken om studieschuld af te lossen per jaar (inclusief vaste aflossing) dus dan is de lening zowat gehalveerd op papier. En de Rijksoverheid heeft ook genoeg parttime banen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
PigRush schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:30:

Ik vind dit wel een realistisch antwoord.

De relatie is nog pril en recent. Nu kan ik niet beoordelen hoe recent, maar laat de relatie eerst nog maar groeien en stabiel worden voordat je allerlei serieuze financiële investeringen in elkaar doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:24
Het perspectief van een wat oudere jongere.

Als je verder en verder komt in je relatie en leven worden de bedragen ook groter en groter. Studieschuld is ooit bewust aangegaan en daar hoort een aflossing bij (binnen de kaders van DUO). Weinig aan te doen, maar hopelijk ook geen invloed op de liefde en de toekomst.

Ter vergelijking wat toekomstige keuzes: Een huis is 10x dit bedrag. Een kind gaat om een keer of 5 dit bedrag per stuk. Per levensfase (ik denk een beetje in blokken van een jaar of vijf) heb je soms wat meer, soms wat minder vrij te besteden. That’s life. Als de basis goed is, dan heb je het met een gezinsinkomen van 100k (60k netto) over soms 1x per jaar op vakantie (helft studieschuld, net een huis met verbouwing, een baby en je eerste stationwagen; dan ga je wellicht zelfs eens twee jaar niet) en later weer vaker (huis raakt een beetje afgelost, studieschuld wellicht achter de rug, kids naar school en deel opvang eraf, een inflatiegolfje kan helpen bij schulden vs inkomen, die auto is nog goed, etc.)

Alles bij elkaar: relatie en liefde 1, geld ergens op plekje 6 ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door paknaald op 12-03-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
Je zou kunnen kijken of je partner dat bedrag van zijn/haar ouders kan lenen. Daarmee kan dan de volledige DUO schuld afgelost worden. Volgens mij sta je dan vrij om wel / niet af te lossen. Je moet wel een realistische rente betalen voor de belastingdienst dacht ik maar die zouden de ouders ook terug kunnen schenken. Zie het als een voorschot op de erfenis. Ik snap dat deze optie er lang niet altijd is maar het is een mogelijkheid.

Verder kun je inderdaad lekker lang huisgenoten blijven. Zorgtoeslag heeft je partner dan misschien nog recht op. Kan zo 1000 euro per jaar schelen. Zolang er geen kinderen zijn gaat dat volgens mij best prima. Alleen erfenis dingen moet je op een gegeven moment wel iets voor regelen. Verder zijn mij er geen nadelen van bekend (wil niet zeggen dat ze er niet zijn). Wij zijn in ieder geval ook een jaar of 7 huisgenoten geweest, vooral voor de zorgtoeslag :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 22:10
Zenix schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:00:
Een overige suggestie is om te gaan werken bij de Rijksoverheid. Daar kan je 2000 van je bruto inkomen gebruiken om studieschuld af te lossen per jaar (inclusief vaste aflossing) dus dan is de lening zowat gehalveerd op papier. En de Rijksoverheid heeft ook genoeg parttime banen.
Ga dit toevallig per 1 april doen. Heb nog zo'n ~20k schuld. Of ik er echt nog 10 jaar aan vast wil hangen is een tweede, maar ik ga zeker een deel laten staan om fiscaal gunstig af te lossen.

Mensen onderschatten misschien wel eens de mentale aspecten van een studieschuld. Nu ik een goed inkomen heb, heb ik er niet zoveel last meer van, maar het heeft lang gevoeld als een molensteen die om je nek hangt. Helemaal als je inkomen niet toereikend is (wat denk ik voor iedere afgestudeerde geldt de eerste 5-10 jaar), je geen vermogende ouder als back-up hebt en/of tegen iets aanloopt wat je verdiencapaciteit raakt.

Je ligt niet zo snel wakker van de problemen die oplosbaar zijn, maar in een situatie die TS beschrijft kan ik me voorstellen dat het veel stress/slapeloze nachten oplevert. Dat een (potentiele) partner -terecht- een topic aanmaakt op Tweakers om hier vragen over te stellen, laat alweer zien waarom.

@Wiebeltje gunstiger lenen dan bij DUO is er bijna niet. Je betaald nagenoeg geen rente, er is sprake van draagkracht-berekening en kans op kwijtschelding. Alleen voor een hypotheek valt het nadelig uit, maar een schuld bij je ouders mag je ook niet zomaar verbergen. Je schuld overdragen naar een privé persoon pakt (los van eventuele relatieverstoringen) alleen maar nadelig uit lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 13-03-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 22:23
hollandnick schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:38:
[...]

tsjah het is altijd geven en nemen. Ik heb een hele tijd geleden besloten om terug naar mijn vader te gaan om te gaan sparen voor een huis. Na 3 jaar inwonen had ik genoeg gespaard, huis gekocht en zo ben ik verder gegaan. Ook dat is een optie, maar die is natuurlijk voor jullie ( en vooral je vriendin ) minder aantrekkelijk dan in mijn situatie. Al helpt het natuurlijk altijd om schuldenvrij te zijn

Overigens woont mijn vriendin nu sinds afgelopen augustus samen in mijn (koop)huis. Daar hebben we afgesproken (en vast laten leggen) dat ze de helft van mijn hypotheek mee betaald (en zij dus ook "spaart" ).Doordat ze geen 1000+ meer voor haar appartement hoeft af te betalen en alles goedkoper wordt zodra je met ze 2en leeft ( boodschappen etc. ) kan ze flink wat van haar studieschuld afbetalen elke maand.

Wij zijn verder niets van elkaar volgens de wet en dus krijgt zij ook gewoon zorgtoeslag. Wel gaan we ervoor kiezen om binnenkort een samenlevingscontract te tekenen ( en ik een testament ). Hier laat ik echter wel alles in vastleggen "wat van mij is, is van mij". Dus mijn schulden, mijn huis, mijn kapitaal, en andersom natuurlijk.

Denk vooral aan dat laatste in jullie geval omdat de kloof tussen jullie verdiencapaciteit flink is.
Hoe werkt dit dan? Heb jij niet heel fijn iemand geregeld die jouw schuld afbetaald zonder dat zij er aan het eind van de rit iets aan over houdt? (Behalve dan dat haar huur ongetwijfeld hoger was dan de bijdrage aan de hypotheek voor jouw huis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Dengra schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Hoe werkt dit dan? Heb jij niet heel fijn iemand geregeld die jouw schuld afbetaald zonder dat zij er aan het eind van de rit iets aan over houdt? (Behalve dan dat haar huur ongetwijfeld hoger was dan de bijdrage aan de hypotheek voor jouw huis?)
Ik heb vanuit het verleden gewoon een heel slechte smaak overgehouden aan mijn stiefmoeder en hoe alles daarbij gegaan is. Ik houd van mijn vriendin en ik gun haar alles, en dat is andersom ( als het goed is :9 ) ook zo. Maar dit soort financiële dingen moet je gewoon gelijk goed regelen, alles vastleggen.

De hypotheek die zij aflost wordt bijgehouden en ga ik binnenkort vastleggen bij de notaris. Zodat als het uit gaat ik haar geld schuldig ben en nog belangrijker dat zij niet met niets overblijft. Het huis is binnenkort af qua verbouwen/renoveren en dan ga ik een nieuwe taxatie doen. Wanneer we het huis verkopen en alles bijvoorbeeld 20% meer waard is geworden, is alles wat zij in het huis heeft gestopt ook 20% meer geworden. Wel zo eerlijk.

Zodra wij deze hut gaan verkopen en we samen een ander huis gaan kopen ook dan ga ik vastleggen wat we beide meenemen en inleggen. Zeker als dit huis naar verwachting 1,5 ton aan overwaarde heeft.

Overigens leg ik in mijn testament ook vast dat als ik kom te overleiden alles naar haar toe gaat. Want ja ik houd natuurlijk wel van haar haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Businessnerd
Dank voor het advies allemaal, @Mickey77 wees mijn nog op het goede advies van @Frieda, daar had ik overheen gelezen.
Die ruimte kan ze inderdaad nu al gaan inzetten ook al is haar verplichte aflossing op dit moment nog 0.

Bedankt voor je perspectief @paknaald

@Tazzios , dank voor je suggestie. Ik heb elders gelezen dat je dan een verzoek kan doen richting DUO dat je allebei een studieschuld hebt, dat gaat blijkbaar niet automatisch.
Als de draagkracht bijvoorbeeld 800 euro is en je allebei een studieschuld hebt is dat het bedrag voor jullie samen als ik het goed lees.
Dus in het geval ik 220 afbetalen per maand en mijn partner 800 afbetalen wordt het gemaximeerd op 800.
Ik heb hier enkel wat posts op reddit over gelezen, een echte beschikking/beslissing heb ik nog niet gezien.

@Zwartoog De verdere toekomst met betrekking tot hypotheek en andere zaken heb ik zelf wel in het vizier, echter is dat nog te ver weg om over na te denken.

Members only:

Ik vind de discussie erg interessant, mochten mensen nog wat perspectieven willen plaatsen, ga je gang.
Mijn vraag is in ieder geval beantwoord en ik heb genoeg gespreksstof en perspectieven om samen met mijn partner door te spreken. Voor het plaatsen hebben we samen de post herzien en zij is/was ook benieuwd naar jullie input :).

Ik zal het topic over anderhalve week sluiten na een korte update van hoe wij denken het te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
[b]Zwartoog in "Studieschuld nieuwe partner + gedeeltelijk arbeidsongeschikt"Zwartoog schreef op woensdag 12 maart 2025

Verder: jij hebt ook een schuld, dus alleen de schuld die zij meer heeft, telt. Dat verschil is alweer kleiner dan alleen haar schuld.
Deze gedachtegang vind ik wel interessant, hoe denk jij daar over na dan?
Bij gelijke schulden, verdienvermogen en overig vermogen ben ik het met je eens, echter is dat niet het geval.
Een schuld waar meer beperkt verdienvermogen tegenover staat is "enger" dan een waar een meer gangbaar verdienvermogen tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:00:
Dit is niet alleen bij de Rijksoverheid het geval. Ik meen ook commerciële bedrijven als KPN/ING.
Daarnaast is het onderdeel van de CAO-onderhandelingen van lokale overheden (gemeenten, GGD'en). Dus dat geeft wat meer keuzemogelijkheden.

Er zitten well wat haken en ogen aan. Ik geloof dat er een maximum op het aantal jaren zit dat je dit mag gebruiken. En bij de CAO-inzet van de VNG komt alleen een beperkte groep in aanmerking voor deze regeling, ivm afstudeerdatum. (Dit valt trouwens niet goed bij de vakbonden. En terecht, want daarmee benadeel je veel werknemers. Ik zou er dan ook geen gebruik van kunnen maken omdat ik 'te vroeg' ben afgestudeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Businessnerd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Deze gedachtegang vind ik wel interessant, hoe denk jij daar over na dan?
Bij gelijke schulden, verdienvermogen en overig vermogen ben ik het met je eens, echter is dat niet het geval.
Een schuld waar meer beperkt verdienvermogen tegenover staat is "enger" dan een waar een meer gangbaar verdienvermogen tegenover staat.
Goed dat je het vraagt! Ik had nog nagedacht over hoe het hier vroeger is gegaan, maar vergeten om bij te voegen :'( Bij deze.

Ik had een studieschuld, mijn vrouw niet. Wel kinderen en samenwonen e.d.. Wij doen ons inkomen in een gezamelijke pot voor nagenoeg alles (behalve eigen kleding, maar dat kun je afspreken). Daaruit krijgen we allebei hetzelfde "zakgeld", dus ongeacht de verdiencapaciteit van de ander.

Van mijn zakgeld betaalde ik voornamelijk m'n studieschuld af, zij spaarde ervan of deed duurdere hobbies. En kocht de auto die op papier van haar is, maar we allemaal van genieten.

Maakt de boel bij eventueel uit elkaar gaan ook eenvoudig: ieders eigen zakgeld/schulden blijven voor jezelf, gezamelijke potjes gaan door 2. Hier gelukkig niet aan de orde.

Nu 20 jaar verder werkt het zo nog steeds prima. Enige merkbare verschil is de verschillende hoeveelheid spaargeld tussen ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Zwartoog schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Goed dat je het vraagt! Ik had nog nagedacht over hoe het hier vroeger is gegaan, maar vergeten om bij te voegen :'( Bij deze.

Ik had een studieschuld, mijn vrouw niet. Wel kinderen en samenwonen e.d.. Wij doen ons inkomen in een gezamelijke pot voor nagenoeg alles (behalve eigen kleding, maar dat kun je afspreken). Daaruit krijgen we allebei hetzelfde "zakgeld", dus ongeacht de verdiencapaciteit van de ander.

Van mijn zakgeld betaalde ik voornamelijk m'n studieschuld af, zij spaarde ervan of deed duurdere hobbies. En kocht de auto die op papier van haar is, maar we allemaal van genieten.

Maakt de boel bij eventueel uit elkaar gaan ook eenvoudig: ieders eigen zakgeld/schulden blijven voor jezelf, gezamelijke potjes gaan door 2. Hier gelukkig niet aan de orde.

Nu 20 jaar verder werkt het zo nog steeds prima. Enige merkbare verschil is de verschillende hoeveelheid spaargeld tussen ons.
Maar is het verschil groot tussen wat jullie verdienen? TS verdient nu ( al ) 80k+ bruto en blijft groeien. Het verschil tussen hem en partner is immens en zodra zijn vriendin weer kan werken zal dat mogelijk ook zo blijven, alleen wat minder.

Dan zou ik, in het geval van TS, een systeem bedenken naar rato. En dan met name naar de toekomst kijkend met de mogelijkheid dat ze ooit gaan trouwen en weer gaan scheiden met/zonder kinderen.

Want zodra je gaat scheiden zeggen ze hier in Nederland gewoon heel leuk je partner moet met dezelfde standaard als die gewend is verder kunnen leven. Dan heb je altijd alles op 1 potje gegooid, maar mag je na het scheiden leuk je ex partner voor de rest van haar leven blijven ondersteunen

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 14-03-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
hollandnick schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Maar is het verschil groot tussen wat jullie verdienen? TS verdient nu ( al ) 80k+ bruto en blijft groeien. Het verschil tussen hem en partner is immens en zodra zijn vriendin weer kan werken zal dat mogelijk ook zo blijven, alleen wat minder.

Dan zou ik, in het geval van TS, een systeem bedenken naar rato. En dan met name naar de toekomst kijkend met de mogelijkheid dat ze ooit gaan trouwen en weer gaan scheiden met/zonder kinderen.
Ja. Eerst viel het wel mee, maar door verschil voltijd/deeltijd loop je al snel uit elkaar.

Daar kun je op willen inspelen, echter haar deeltijd zorgt weer voor een stabiel gezin. Plus dat carrière minder voor de hand ligt, iets dat ook 10 jaar later doorspeelt.

Inmiddels vanwege ellende kan zij niet meer werken, en zorg ik voor de volle poet. En beiden nog evenveel zakgeld en zeggenschap (nou ja, vooral zij bepaalt :P)

Mbt TS, lijkt me ook geen punt dat hij nu veel meer verdiend. Stel je leeft samen op 1 inkomen, en na een paar jaar klapt het. Dan gaat TS weer 100% naar z'n eigen verdiensten. In de paar jaar heb je het leuk gehad en ben je ervoor gegaan. En dan heb je bijgedragen aan het deels aflossen van haar studieschuldt, soit? En is de relatie duurzaam, dan maakt het ook niet meer uit. En heb je kinderen, dan wil je dat alles uiteindelijk daar naartoe gaat.

Op dag 1 alles aflossen lijkt me inderdaad niet handig, met zo'n zakgeldconstructie kun je het doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-05 12:04
hollandnick schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Want zodra je gaat scheiden zeggen ze hier in Nederland gewoon heel leuk je partner moet met dezelfde standaard als die gewend is verder kunnen leven. Dan heb je altijd alles op 1 potje gegooid, maar mag je na het scheiden leuk je ex partner voor de rest van haar leven blijven ondersteunen
Gewoon niet trouwen dus.
Pagina: 1